انتخابات " شورایاری "فرصتی بود تا فرهنگیان و معلمان بار دیگر برنامه ها و قابلیت های خود را در عرصه عمومی مطرح کنند .
شورایاری ها ، فرصت ها و ظرفیت هایی است که اگر به صورت علمی ، منطقی و سیستماتیک مدیریت شوند می توانند در ساختن یک جامعه سالم با معیار « شهروندان مسئول » و « مسئولانی پاسخ گو » نقشی مهم و راهبردی ایفاء نمایند .
متاسفانه تاکنون به علت غلبه نگاه اقتصادی ، کارکرد شورایاری ها در حد یک " بنگاه اقتصادی و کاریابی " تنزل یافته است و مشاهده و مرور عملکرد این شوراها تاکنون وضعیت قابل دفاعی را نشان نمی دهد .
مهم ترین آفت و یا آسیبی که این نهادهای مدنی را تهدید می کند بیماری فراگیر و فرهنگی" رانت خواری و یا رانت جویی " است که آن ها را از اهداف خود دور کرده و به دیوار بی اعتمادی و ناکارآمدی مدیریت جمعی دامن خواهد زد .
اولین و مهم ترین کاری که « معلمان شورایار » با تکیه بر اصل " تعامل " باید انجام دهند برگرداندن این نهادها به مسیر اصلی و قانونی خویش است .
فرهنگیان و معلمانی که به این شوراها راه می یابند به دور از هر گونه روزمرگی و روابط کلیشه ای مرسوم در جامعه باید درصدد تصحیح کارکرد این شوراها بر اساس رویکرد اصلی باشند .
حضور فرهنگیان و معلمان در این شوراها باید نمود عینی داشته باشد و جامعه و اقشار مختلف این " متفاوت بودن " را مشاهده و لمس کنند .
معلمان هر جا که هستند باید نشان دهند که یک سر و گردن بالاتر از دیگران هستند و این ادعایی گزاف نیست !
بسیاری از فرهنگیان و معلمان وقتی به آن ها گفته می شود که به هم صنفان خویش رای داده و از آن ها حمایت کنید عنوان می کنند مگر آن هایی که قبلا بوده اند چه کاری انجام داده اند که دوباره آزموده را مورد مورد آزمون قرار دهیم ؟!
عملکرد برخی از فرهنگیان و معلمان به ویژه در نهادهای قانون گذاری مانند مجلس ، به شدت معلمان را حتی نسبت به یکدیگر بی اعتماد کرده است ...
این دور باطل باید شکسته شده و فصل نوینی در این عرصه با محوریت " اعتماد " شکل بگیرد .این ها نه در شعار که با " عملکرد " و " بیلان " حاصل می شود .
گروه سخن معلم از ابتدا موافق و مشوق استفاده از این فرصت ها و ظرفیت های قانونی بوده است .
باور ما بر این است لیست « ائتلاف بزرگ فرهنگیان» ایده آل ما نبود و قطعا ایرادات و نواقصی بر آن وارد بوده است .
سخن معلم بابت این مساله از فرهنگیان و معلمان محترم عذرخواهی می کند .
اما نکته مهم این است که این اولین تجربه فراگیر و تشکیلاتی برای تجمیع و سازمان دهی نیروهای پراکنده فرهنگیان و معلمان است و به مرور و در فرآیند « گفت و گو و تفکر نقادی »باید به وضعیت آرمانی خود نزدیک شود .
" گروه سایت سخن معلم " ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای معلمان شورایار در این آزمون مهم در کنار این دوستان و همکاران فرهیخته برای پی گیری اهداف و برنامه های مطروحه خواهد بود و تا حد توان از آن ها حمایت خواهد کرد .
ارتباط این رسانه با دوستان فرهنگی استمرار خواهد یافت و کارنامه و عملکرد آنان رصد خواهد شد و گزارش عملکرد به اطلاع عموم فرهنگیان و معلمان خواهد رسید .
باشد که این گام نخست ، طلیعه ای برای حصول به مراتب و فرصت های بالاتر و " تجلی آرزوهای تاریخی معلمان " جهت وصول مطالبات در چارچوب مثلث " معیشت – منزلت – معرفت " باشد .
کارنامه و عملکرد درخشان دوستان فرهنگی مقدمه ای برای تاسیس و تثبیت " فراکسیون صنفی معلمان " در مجلس خواهد بود .
به امید آن روز ...
اصلˏ برائت حکم مي کند مادام که جرمي برکسي به اثبات نرسيده باشد ،آن شخص از هر نوع اتهامي تبرئه خواهد بود .
بر اين اساس مادام که ضعف يا خطاي کسي به اثبات نرسيده باشد و در پرونده پرسنلي او منعکس نگرديده باشد ، نمي تواند و نبايد از دسترسي به مزايا محروم گردد. کساني که اين مقررات را وضع مي کنند يا غرض و مرض دارند يا نا آگاه و بي اطلاعند . با اين شيوه بيش از 90% مشمولين اين مزايا از آن ، بدون گناه يا هر انگيزه ديگر محروم خواهند شد .
ساده ترين تدبير اين است که فقط دو ملاک مورد ملاحظه قرار گيرد اول مدرک تحصيلي دوم سنوات . بديهي است اگر فردي خطايي داشته يا محکوميتي ، به شرط آن که در سوابقش انعکاس يافته و ميزان محروميت هايش نيز منعکس باشد از دريافت مزايا به طور طبيعي محروم خواهد بود و بقيه کسان به استناد حکايت پرونده مشمول آن مزايا خواهند بود . بعضي به علت اينکه فاقد اطلاع يا آگاهي يا سوابق لازمˏ عملکردي هستند فکر مي کنند هر قدر مسائل را پيچيده تر و مشکل تر بکنند ، بهتر است در حالي که در يک جامعه نبايد اين دغدغه ها وجود داشته باشد .
معلمي که تحصيلات و سوابقش روشن است ا́نگي هم در پرونده اش نيست بايستي مشمول شرايط رفاهي گردد . در گذشته ناداني ها زياد بود براي حقوق آخر ماه، مسئولين هزار و يک اˏن قلت داشتند . يکي مي گفت گواهي انجام کار ، ديگري مي گفت رضايت مسئول و هر کس براي آن که آب راحت از گلو فرو نرود بهانه اي براي عدم پرداخت مطرح مي ساخت در حالي که در بارگاه الهي اين ايرادات وجود ندارد .
من به انگيزه شرايط اجتماعي و سوابق ممتد خدماتي ام ، اين طرح را ديدم و به کارشناسان ارجاع نمودم . پس از بررسي هاي کارشناسانه به متوليان ديگر انتقال دادم .
انتظار اين بود متولياني که کار و ادامه آن به عهده آنان بود موارد اين طرح را با دقت بررسي و کارشناسي نموده سپس تقديم هيأت محترم دولت و مجلس محترم نمايند ولي امروز پس از قريب دو سال که متن را در جرايد ديدم با نهايت تأسف ملاحظه کردم هيچ کس کمتر تغيير فاحشي در متن اصلي نداده و قرار است کار را به همان شکل از تصويب هيئت محترم دولت گذرانده و آماده تقديم به مجلس محترم نمايند ، در حالي که انتظار مي رفت مديريت ها بتوانند گره ها از کار ها بگشايند و اين مفهوم عميق ضعفˏ مديريت است .
گروه اخبار /
لایحه مدیریت خدمات کشوری، لایحه ارسالی دولت اصلاحات به مجلس بود، که پس از کشو قوسهای فراوان و در حالی که دولت نهم اراده پیگیری آن را داشت، در سال 86، بعد از تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد.
این قانون بهمنظور حل مشکلات نظام اداری در دستور کار قرار گرفت، تا راهحلهایی را برای بهرهگیری بیشتر از ادارات دولتی به ارمغان بیاورد؛ چیزی که دولت نهم و دهم در برابر آن مقاومت کرده و حاضر به اجرای آن نشد. اما پس از مدتی خبرهایی از هیات دولت به بیرون درز کرد مبنی بر اینکه دولت در مورد برخی از کارمندان خود که مشاغل حساسی دارند، این قانون را به اجرا درآورده است. همین امر شروعی برای اعتراض گسترده معلمان در برابر دیوان عدالت اداری بهمنظور اجرا نشدن بند 5 قانون ماده 68 قانون خدمات کشوری در مورد آنها شد. بهطوری که اعتراضات مکرر معلمان دیوان عدالت اداری را مجبور کرد که به معلمان قول دهد رایزنیهای لازم را با دولت وقت انجام خواهد داد.
براساس بند 5 ماده 68 قانون خدمات کشوری، فوقالعاده شغل برای مشاغل تخصصی، متناسب با سطح تخصص و مهارتها، پیچیدگی وظایف و مسئولیتها و شرایط بازار کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیات دولت برای مشاغل تا سطح کاردانی 700 امتیاز، برای مشاغل همسطح کارشناسی حداکثر هزار و 500 امتیاز و برای مشاغل بالاتر دو هزار امتیاز تعیین میشود.
حال دیروز محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود که در ساختمان اصلی وزارتخانه برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد آخرین رایزنیهای انجامگرفته بین آموزش و پرورش و دیوان عدالت اداری گفته است: «فوقالعاده شغل معلمان در آموزش و پرورش در چارچوب خدمات کشوری در حوزه پرداخت حقوق با سایر کارکنان تفاوتی داشته است. ما از مهر ماه 93 و با آغاز سال تحصیلی به تدریج به سمت اجرای بند 5 ماده 68 پیش رفتیم و از ظرفیت حداکثری این بند استفاده کردیم.» به گفته بطحایی طی حداکثر یک ماه آینده ارائه فوقالعاده شغل به معلمان در آموزش و پرورش به برابری میرسد. در همین راستا سایر کارکنان، مربیان و دبیران پرورشی که به دیوان عدالت اداری شکایت کردهاند، از حداکثر ظرفیت قانون برای اختصاص فوقالعاده شغلشان استفاده خواهد شد.
محمدرضا نیکنژاد، معلم و عضو شورای صنفی معلمان با اشاره به اینکه در اجرای این قانون در حق معلمان اجحاف شده است، اجرا شدن این طرح را موجب رفع بخشی از تبعیضات صورتگرفته علیه معلمان میداند. او در گفتوگو با فرهیختگان میگوید: «با اینکه اجرای این قانون در مورد معلمان ضمانت اجرایی ندارد، اما براساس صحبتهای معاون وزیر این قانون یک ماه پیش در مورد معلمان دبستان اجرا شده و قرار است ظرف یکی، دو ماه آینده در مورد سایر معلمان اجرا شود.» او معتقد است با توجه به اینکه این مساله بازتاب بیرونی گستردهای داشته است، آموزش و پرورش باید شجاعت فوقالعادهای داشته باشد که آن را اجرا نکند. او با یادآوری این نکته که هدف از تدوین این قانون هماهنگی بین کارمندان دولت است افزود اما در چند سال گذشته با اجرا نشدن کامل این قانون در مورد کارمندان بانک، وزارت بهداشت و معلمان دیدیم که تدوین این قانون بیفایده بوده و عملا باعث تبعیض بیشتر شده است.
نیکنژاد همچنین با توجه به صحبتهای دیروز بطحایی در مورد رتبهبندی معلمان میگوید: «چطور این قانون قرار است اجرا شود، در صورتی که بودجهای برای اجرای آن تخصیص نیافته است. اینطور که مشخص است قرار است بهخاطر کمکاری و مسائلی از این قبیل از حقوق برخی از معلمان کاسته شود و به حقوق بخشی دیگر از آنها اضافه کنند. طرحهای اینچنینی در کشورهای دیگر در صورتی اجرایی میشود که همه معلمان حقوق مکفی داشته و نیازی به شغل دوم نداشته باشند. اجرای این طرح بهمنظور افزایش انگیزه معلمان موفق است.»
براساس صحبتهای بطحایی رتبهبندی معلمان، کلیتی است که معلمان را در چهار رتبه تقسیم میکند و معلمانی که دارای مدرک بالاترند و تلاش بیشتری در جهت کیفیت آموزشی میکنند در رتبههای بالاتر قرار میگیرند و متناسب با رتبه از فوقالعاده شغل بیشتری استفاده خواهند کرد.
فرهنگيان و فرهيختگان محترم
مدتي در سايت وزين سخن معلم به دنبال ليست ائتلاف تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش هستم تا روز جمعه 22 اسفند از ظرفيت مدني شوراياري ها به نفع فرهيختگان تهران اقدام کنم .
خوشبختانه اين سايت وزين از دير باز به اين مهم به عنوان مقدمه تشکيل « فراکسيون صنفی معلمان در مجلس شوراي اسلامي » پرداخته است و وظيفه رسانه اي خود را به نحو احسن انجام داده است .
لذا بدين وسيله از استاد گران قدر جناب آقاي پورسليمان صميمانه تقدير و تشکل مي نمايم .
متأسفانه تا نزديک ظهر روز پنجشنبه مورخ 21 اسفند 1393 ليست کلي ائتلاف و يا ليست جداگانه از تشکل هاي مدني مشاهده نکردم . تنها ليست گسترده ای که مشاهده کردم در 17 اسفند ساعت 16:34 منتشر شد تحت عنوان " ليست نهايي ائتلاف بزرگ فرهنگيان استان تهران " است که در ابتدای آن آمده است :
لیست زیر نام مجموعه فرهنگیان و معلمانی است که در استان تهران خود را کاندیدای ورود به عرصه مدنی - صنفی شورایاری ها نموده اند.
در صدر جدول اسامي آمده است :
فرهنگیان، معتمدین محلات
در برخي نظرات که در ذيل اين ليست آمده است :
" مشاهده مي شود که به مديريت سايت سخن معلم انتقاد کرده که چرا بدون تحقيق ليست را منتشر کرده است .
باز هم فريب معلمان در آستانه انتخابات مطرح شده است و تحريم انتخابات تبليغ شده است .
از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي که با رأي معلم به مجلس شوراي اسلامي راه يافته و به « ضد معلم » تبديل شدند ياد کرده اند .
به نام هاي جا مانده از ليست هم اشاره شده است .
به نکته قابل توجه اي اشاره شده است که تهيه کننده این اسامی چه کسانی هستند ؟ "
به نظر بنده يکي از نقاط ضعف اين ليست ، عدم برنامه و نامشخص بودن نهاد مدني معرفي کننده است . زيرا نمي توان منتخبين را مورد پرسش قرار داد که چرا چنين اقدامي نکرده اند يا چرا چنين اقدامي انجام داده اند ؟ مرجع طرح سئوال کجاست ؟ لذا تکيه به اين ليست حرکت در تاريکي است .
قابل ذکر است که سخن معلم وظيفه رسانه اي خود را انجام داده است و پاسخ گوي نظرات فوق الذکر و ... نمي باشد .
خوشبختانه تحليل ها و تشويق هايي هم براي بهره مندي از اين ظرفيت قانوني ارائه شده است .
مسلم است که شرکت در انتخابات روز جمعه 22 اسفند بر اساتيد و فرهيختگان ، هنرمندان و انديشمندان ، توليد کنندگان و ارائه دهنده خدمات ، پزشکان ، مهندسان ، وکلا و... ساکن تهران واجب است زيرا شهروندان تهراني به خوبي به ظرفيت مدني اين نهال نو پا باور دارند و با حضور گسترده هم بر ماندگاري اين نهاد مدني رأي مي دهند و هم زمينه گسترش آن را در کلان شهر هاي ديگر فراهم مي آورند .
لذا بر همه شهروندان فرض است که بر اساس شناخت کامل از نامزدها و يا با توجه به برنامه هاي آنها ، منتخبين خود را به شوراياري ها هدايت کنند . و اگر شخص يا اشخاصي را گزينش نکرده اند ، به جاي رأي سفيد به ليست ائتلاف بزرگ فرهنگيان استان تهران در محله خود رأي بدهند .
روي منفي اين سکه حرکت در تاريکي است که در بالا توضيح داده شد . ولي روي مثبت آن حمايت از معلمان ، آموزش به تشکل هاي فرهنگي است که جهت تشکيل فراکسيون فرهنگيان در مجلس شوراي اسلامي بايد از شوراياري ها شروع کرد .
این روزها که شاهد اعتراض گسترده ی معلمان هستیم، بعضی از بینش ها و شعارهای نادرست خود بر عمق فاجعه می افزاید. ابتدا باید اعتراف نمود که معلمان نشان دادند که از فرهیخته ترین و قانون مدارترین اقشار اجتماع هستند ، گرچه دل آن ها دریایی از اعتراض و فریاد است اما تنها با سکوت خود و بدون هیچ گونه شعار سیاسی، خواسته های حداقلی خود را فریاد زدند.
در حالی که معلمان به وضع اقتصادی نابه سامان خود معترض هستند اما متأسفانه در اشتباهی اساسی این برداشت می شود که معلمان شعار برابری با سایر کارمندان دولت سر می دهند درحالی که معلم در هیچ کشور پیشرو، پیشرفته و حتی درحال توسعه ای کارمند تلقی نمی گردد و معلمی اساسا کاری تخصصی است، حال آن که فراتر از نقشی حرفه ای، در جهان امروز معلم دارای نقش هایی فراحرفه ای تلقی می گردد.
امروزه تلاش جهانی برای بهسازی آموزش به طور عام به معلم بیش از سایر عناصر تعلیم و تربیت میپردازد، اگرچه این توجه در برنامههای راهبردی وزارتخانهها و دپارتمانهای آموزشی در کشورهای مختلف جهان طبیعی است ولی ترویج نگاه به آموزش و معلم در برنامههای راهبردی امنیت ملی بسیار قابل توجه می باشد.
برنامه مفصل راهبردهای امنیت ملی آمریکا در قرن بیست و یکم در فصلهای مختلف به ” آموزش” و “معلم ” میپردازد، در بخشی از این سند می خوانیم :
رئیس جمهور به وزارت آموزش دستور دهد که با همکاری مقام های ایالتی ، برنامه جامع و فراگیری را برای پیش گیری از بروز کمبود نگران کننده معلمان دارای کیفیت مطلوب، تهیه و تدوین نماید ، افزایش حقوق معلمان و بهبود پشتیبانی زیرساختی، اصلاح فرآیند اعطای گواهی نامه و گسترش برنامه هایی که مناطق درگیر با مشکلات حاد را مورد توجه قرار می دهند باید در برنامه مزبور مورد تاکید قرار گیرند.
نقش امروزی معلم نقشی فراحرفه ای، منجی عدالت و تغییرات اجتماعی و تأمین کننده ی امنیت ملی محسوب گشته و توجه مادی و معنوی به معلم به عنوان متخصص تربیت انسانی درخور نیاز جامعه ی مشتاق توسعه و پیشرفت همه جانبه، امری اساسی، استراتژیک و تعیین کننده خواهد بود لذا هر حکومتی فارغ از هر ایدئولوژی فکری، معلم حرفه ای را به مثابه اساسی ترین و مهمترین نیاز خود برای رقابت در عرصه جهانی و بقای خود قلمداد می نماید، به همین سبب نلسون ماندلا به عنوان کسی که تغییری بنیادین در نظام جهانی ایجاد نموده است درباره آموزش و پرورش می گوید:
" آموزش و پرورش قدرتمندترین سلاح برای تغییر جهان است. "
اگر خواهان توسعه هستیم، باید انسان را به عنوان اساس توسعه آموزش و تربیت نماییم، آموزش و تربیت انسان نیازمند مجموعه ای از متخصصان و معلمانی مسلط بر علوم میان رشته ای است، نمی توان نگاه کارمندی به معلم داشت و انتظارات تخصصی از او طلب کرد. با نگاه کارمندی به معلم نمی توان آموزش و پرورشی ساخت که بار تعیین کننده و اساسی آموزش و تربیت انسان را به دوش کشیده و انسانی کارآمد به جامعه تحویل دهد، یک کارمند صرفا وظایف محوله را در ساعات کاری انجام می دهد اما معلمان حرفه ای امروز با شیوه های نوینی مانند درس پژوهی و اقدام پژوهی، مانند یک پژوهشگر محتوی، روش تدریس، اهداف آموزشی و تربیتی و رفتارهای دانش آموزان را بررسی و با تفسیر علمی آنها بازخوردهای لازم را به سیستم برای بهینه سازی و بازشناسی مکرر ارائه می دهند. آنها تمام توجه و تلاش خود را برای هدایت سیستم به سوی هدف متعالی به کار می برند.
اما متأسفانه نگاه سنتی به معلم و عدم تبیین درست نقش های حرفه ای و فراحرفه ای معلم در کشور ما سبب شده است تا نه تنها حمایت های مادی و معنوی از این قشر صورت نپذیرد بلکه حتی در عمل حقوق مادی و معنوی آنان از کارمندان سایر وزارتخانه ها نیز پایین تر باشد و این رفتار جهان سومی، جاهلانه، خائنانه، ظالمانه و ناروا موجب رکود و پسرفت شدید آموزشی و تربیتی، نارضایتی شدید معلمان و خروج وحشتناک نیروهای این وزارتخانه از آن شده است.
همچنین یکی از بزرگترین اشتباهات همه ی مسئولان ارشد کشور و وزرای محترم آموزش و پرورش (قبلی و فعلی) این است که آموزش و پرورش را “سرمایه گذاری” قلمداد می کنند، درحالی که این فکر در رابطه با آموزش و پرورش کاملا نادرست است، آموزش و پرورش در جهان امروز در قالب هیچ اولویتی نمی گنجد، بلکه در همه ی کشورهای پیشرفته جزو نیاز درجه یک شناخته می شود ولی متأسفانه مسئولان ما همچنان آموزش و پرورش را “نیاز” قلمداد نمی کنند.
خلاصه ی کلام آنکه امروزه آینده ی هر جامعه ای با معلم گره خورده است، اگر تا دیروز نقش معلم صرفا آموزشی و تربیتی تلقی می شد، امروز نه تنها به این نگاه سطحی و ابتدایی محدود نمی گردد، بلکه نقش های فراحرفه ای بر معلم بار گشته است.
تکریم معلم امری آرمانیست و معلمان جامعه ی ما خواهان متخصص شناخته شدن آموزش دهنده و تربیت کننده ی انسان درجهانی هستند که بر معلم نقش هایی فراحرفه ای بار کرده است و اینکه مسئولان ما تربیت انسان را نه سرمایه گذاری بلند مدت بلکه نیازی درجه یک و حیاتی و حقی اساسی برای همه ی انسانهای این سرزمین تلقی نمایند و حق مادی و معنوی معلمان را با میزان تخصص بپردازند نه پنداره ی خائنانه و ظالمانه و غیر انسانیِ ( کارمند اضافی دولت ).
اگر چنین کردیم یعنی برای انسان و تربیت او، عدالت اجتماعی، حرکت به سوی توسعه و افزایش قدرت نظام اسلامی خویش – که همه در زمره ی نقش های امروزی معلم جای می گیرند – ارزش قائلیم و می خواهیم راه توسعه را درست بپیماییم، در غیر این صورت، ثابت خواهیم کرد جامعه ی جهان سومی هستیم که از توسعه تنها به شعاری از آن اکتفا نموده و حق اساسی آموزش و تربیت انسان را نادیده انگاشته، که بدون شک خیانت و ستمی غیرقابل بخشش در حق انسان و حتی خود نظام است.
اگر به آنجا رسیدیم که دریابیم معلم از چاه نفت با ارزش تر است، آنگاه می توانیم بگوییم ما حرکت خود را به سوی توسعه ی حقیقی آغاز کرده ایم.
در پیشگاه اهل خرد نیست محترم
هر کس فکر جامعه را محترم نداشت
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
تاکنون نامه های متعددی از فرهنگیان و معلمان شهرستان های استان تهران در سایت سخن معلم منتشر گردیده است و البته این جزء وظایف حرفه ای و ذاتی این رسانه بوده و خواهد بود .
این فرهنگیان و معلمان در نامه ها و حتی تماس های تلفنی به وضعیت برخی مدیریت ها به ویژه نواحی شهر ری اعتراض داشته و متاسفانه تاکنون مدیر کل محترم شهرستان های استان تهران واکنش مناسب و یا قابل دفاعی نسبت به این اعتراضات و گلایه ها نداشته است .
" مدیریت سایت سخن معلم از جناب آقای دکتر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش می خواهد تا شخصا پیگیر مشکلات و مسائل این اداره کل و دغدغه های همکاران محترم باشند . "
فرهنگیان کشور، سالهاست که از وضعبت معیشت خود گله مندند .در این نوشتار، برآنیم تا برخی از دغدغه ها و مشکلات مبتلا به این قشر را بازگو کرده و راه کارهایی جهت برطرف نمودن آنها ارائه شود، تا بتوان با بالا بردن سطح معیشتی فرهنگیان امیدوار بود که این رضایت شغلی ایجاد شده در آینده به نسل جوان و نوجوان کشور منتقل شود.
بارها شنیده ایم که فرهنگیان همیشه از وضع موجود گله مندند، اما برخی افراد حاضر نیستند واقعیت های اجتماعی جامعه و وضعیت موجود فرهنگیان را بپذیریند .
یک مثال ساده ؛ چندی پیش، اعلام شد که بیست درصد به حقوق معلمین دوره ابتدایی افزوده می شود، و این معنی در اذهان تداعی شد که مثلا کسی که حقوق یک و نیم میلیون تومانی دارد، الان باید سیصد هزار تومان به حقوقش اضافه شده باشد! در حالی که فقط بیست درصد به فوق العاده شغل اضافه شد که حدود هشتاد هزار تومان می شود، آن هم این مبلغ قبلا در فیش های حقوقی بوده اما مدتی پیش قطع شد و حالا دوباره برقرار شد. یعنی عملا چیزی به حقوق اضافه نشده است بلکه همان حقوق سابق را دوباره پرداخت کرده اند ؛ حالا چرا این مطلب را با این همه سر و صدا اعلام می کنند، خود جای بحث دارد را که با این اعلام، جامعه « تصویری زیاده خواه » از فرهنگیان خواهد داشت.
چرا فرهنگیان همیشه معترضند؟
یک پاسخ ساده این است که سال هاست دریافتی قرهنگیان از ضعیف ترین دریافتی های جامعه است، به استناد مدارک پرداخت حقوقی فرهنگیان، میانگین دریافتی فرهنگیان پس از کسورات حقوق، کمتر از یک میلیون تومان است، بگذریم که حقوق چهارده میلیون تومانی هم در آموزش و پرورش هست! ( به مطالب منتشر شده درباره صندوق ذخیره فرهنگیان مراجعه کنید)
پاسخ دیگر اینکه، در مقایسه با سایر پرسنل دولت، فرهنگیان از بیشترین سطح سواد برخوردارند و انتظار برخورداری از حقوق بالا بابت این سطح سواد و تخصص، انتظار به جایی است. به عنوان یک مثال، یک فرهنگی با دارا بودن مدرک تحصیلی دکتری تخصصی از دانشگاه های دولتی معتبر کشور، حقوقی در حدود یک میلیون هشتصد هزار تومان است که دریافتی در حدود یک و نیم میلیون تومان خواهد داشت، این مبلغ را با دریافتی میانگین پنج میلیون تومان وزارت علوم با همین مدرک مقایسه کنید تا متوجه تبعیض اعمال شده در حق فرهنگیان بشوید.
وقتی دو نفر با یک رشته تحصیلی و فارغ التحصیل از یک دانشگاه، حقوقی تا پنج برابر اختلاف دریافت کنند، آن وقت است که متوجه اجحاف به حقوق فرهنگیان خواهیم شد !
چند راه حل ساده برای بر طرف نمودن برخی از این مشکلات پیشنهاد می شود:
1- تشکيل بانک فرهنگيان، البته بدون دخالت دولت در سرمایه های این بانک
2- تشکيل سازمان نظام معلمي ؛ جای خالی چنین نظامی در کشور بسیار حس می شود، در حال حاضر هیچ منبعی برای تشخیص توفق و برتری یک روش آموزشی نسبت به روش دیگری وجود ندارد.
هم اینک در بسیاری از کشورها برای تدریس در هر مقطع و هر آموزشگاهی باید از سازمان یا نظام مهندسی که غالبا " غیر دولتی " است مجوز تدریس دریافت نمائید. حال آنکه در ایران بسیاری از آموزشگاه ها به گونه ای با دبیران حق التدریس خود برخورد می کنند که انسان را یاد استعمار دوران انگلیس می اندازد، حقوق های بسیار پایین، استفاده از دانشجویان بدون هیج تجربه ی آموزش، عدم پرداخت به موقع حقوق، استفاده از فارغ التحصیلان در خارج از رشته تخصصی و ....
3- تشکيل انجمن هاي صنفي که فقط کار صنفي انجام داده و بازيچه ي سياسيون نباشند Y در بسیاری از انجمن های موجود، متاسفانه سیاسیون دخالت موثر دارند و در مواقعی که فرهنگیان دست به اعتراض می زنند، وارد گود شده و اعتراضات را به انحراف برده و گاها از این طریق حرکاتی بر علیه نظام انجام می دهند.
4- عدم تمرکز پرداخت حقوق در پايتخت ؛ استان ها و شهرستان ها برای پرداخت حقوق پرسنل خود تا روز دریافت چک حقوقی اطمینان ندارند که حقوق پرداخت می شود یا خیر. می توان پرداخت حقوق پرسنل را استانی یا شهرستانی نمود و آن را به نماینده دولت مانند استاندار یا فرماندار داد، در این صورت از نارضایتی ها کاست چرا که برخی از استان ها که قدرت لابی گری بیشتری در بودجه دارند می توانند سهم بیشتری را دریافت کنند و برخی خیر.
5- بالا بردن نسبت سرانه ملي آموزش و برورش تا سطح متوسط دنيا ؛ الان ايران کمترين سرانه هاي دنيا را دارد ، پس با اين شرايط اميد بهبودي نداشته باشيد. این مبلغ درحالی از طرف وزیر حدود یک میلیون تومان اعلام شده است که برخی کشورها تا 23 هزار دلار در سال هزینه خدمات به هر دانش آموز می کنند.
6- تغيير ديدگاه مصرفي بودن در بودجه ريزي کلان به ديدگاه سرمايه گذاري. در کشورهای توسعه یافته به این دیدگاه رسیده اند که برای داشتن جامعه پویا در آینده، باید اکنون سرمایه گذاری نمود. سرمایه گذاری در آموزش و پرورش دانش آموزان، بهترین و پر بازده ترین سرمایه گذاری از دیدگاه کشورهای توسعه یافته است. با بودجه های فعلی آموزش و پرورش ایران، فرهنگیان همیشه شرمنده ی دانش آموزشان و اولیا هستند، چرا که برای هر کاری مجبورند دست به دامان اولیا و خیرین باشند .
چرا نباید برای تفریح و بازدید های علمی دانش آموزان سرمایه گذاری نمود؟
7- واگذاري کليه هزينه هاي مرتبط با آموزش و پرورش به اين نهاد ؛ در حالی که آموزش و پرورش برای اجرای ساده ترین برنامه های جانبی برای فراگیران با مشکل بودحه مواجه است، بسیاری از نهادها و سازمان ها به نام آموزش و پرورش و پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان اعتبارهای آن چنانی دریافت می کنند بدون اینکه خدمات خاصی ارائه دهند.
8- جلوگيري از دخالت ساير نهادها در فرآيند آموزش و پرورش که غالبا به قصد جذب اعتبارات وارد مي شوند. متاسفانه دیوار آموزش و پرورش در سال های اخیر چنان کوتاه شده است که برخی بدون داشتن هیچ گونه تخصص و دانشی، در مورد نهاد آموزش و پرورش اظهار نظرهای بسیار ناشیانه می کنند.
شوربختانه برخی از وزارت نشینان نیز برای خود شیرینی و محکم نمودن جایگاه خود در برخی اجتماع ها، دست به تایید چنین نظرهایی می زنند ...
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
همگان واقفیم که رشد و تعالی یک جامعه زمانی اتفاق می افتد که نظام آموزش و پرورش آن جامعه پیشرفته و بدون عیب باشد. در حال حاضر به دلایلی چند بالندگی و پیشرفت را در نظام آموزش و پرورش شاهد نیستیم . علی رغم نوشته شدن سند چشم انداز تحول بنیادین آموزش و پرورش ، تحرک و تحول خاصی صورت نگرفته است و کمبودها و رکود و خمودگی نظام آموشی را در برگرفته و باعث نارضایتی بسیاری از همکاران فرهنگی گردیده است ، اگر متولیان آموزش و پرورش ایران عزیز خواهان رفع مشکلات و پویایی بیش از پیش نظام آموزشی هستند،بایستی موارد زیر اجرایی گردد :
1- با توجه به هزینه های زندگی در حال حاضر حقوق معلمی به تنهایی کفاف مخارج زندگی را نمی دهد .شایسته است آموزش و پرورش حقوق معلمان را افزایش دهد تا حدی که یک معلم با دریافت حقوق معلمی کافی با تمام وجود در خدمت آموزش و پرورش بوده و به شغل دوم فکر نکند .همچنین وجود حقوق و مزایای خوب باعث می شود نیروهای زبده همه وقت شان را در آموزش و پرورش صرف کنند و نیز نیروهای زبده جوان تمایل بیشری برای جذب در آموزش و پرورش داشته باشند.
2- چند سالی است که به کیفیت نظام ارزشیابی و آموزش بی توجهی شده است . با برداشتن مردودی در سال اول و دوم دبیرستان باعث شده دانش آموزان با بنیه ی علمی بسیار پایین به کلاس های بالاتر راه یافته و امر آموزش را برای معلم و دیگر دانش آموزان بسیار سخت و دشوار کرده است . لذا شایسته است با لغو چنین قوانینی و اجرای ارزشیابی پایانی سال ششم ونهم به صورت نهایی و نظارت هرچه بیشتر بر این ارزشیابی از حضور دانش آموزان ضعیف در مقاطع بالاتر جلوگیری شود .تا با جامعه ای پر از دیپلمه های بی سواد مواجه نباشیم .در ضمن برای جلوگیری از افت تحصیلی و ترغیب بیشتر دانش آموزان و والدین آن ها به درس خواندن ،دانش آموزانی که در خرداد نمره ی قبولی نمی گیرند در صورتی مجاز یه شرکت در امتحانات شهریور هستند که مبلغی را به حساب آموزش وپرورش بپردازند.
3- پایه تعلیم و تربیت در مقطع ابتدایی محکم می شود .کلاس های با آمار حدود سی نفر نمی تواند برای آموزش و پرورش نوگلان ما در مقطع ابتدایی مفید و پربازده باشد .لذا بایستی آمار کلاس های ابتدای به زیر بیست دانش آموز کاهش یابد تا آموزگار بتواند به اندازه کافی با دانش آموزان کار کند .
4- برای رشد شایسته سالاری و تمرکز زدایی در آموزش و پرورش می بایست انتخاب مدیران مناطق و شورای عالی آموزش و پرورش استان ها با انتخاب همکاران فرهنگی باشد و این منتخبین شورای عالی آموزش و پرورش کل را انتخاب کنند . این روش باعث می شود همه ی همکاران خود را در نظام مدیریتی و تصمیم سازی آموزش و پرورش شریک دانسته و با آنان احساس قرابت بیشتری داشته باشند.
به امید روزی که مشکلات و نواقص نظام آموزش و پرورش رفع گردد و معلمین عزیز از اینکه شغل معلمی را انتخاب کرده اند بسیار راضی و خشنود باشند و با فراغ بال به امر مهم تعلیم و تربیت نسل آینده بپردازند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار :
پیرو اطلاعیه قبلی در سایت سخن معلم در مورد معرفی کاندیداهای شورایاری در سطح استان تهران ( این جا ) به اطلاع می رساند :
دوستان و همکاران فرهنگی پس از تایید شدن می توانند مشخصات و برنامه های خود را به همراه یک عکس با کیفیت خوب به سخن معلم ارسال فرمایند.
احمد فارسی
مشخصات :
لیسانس . بازنشسته . 53 ساله . جانباز . بسیجی .
نامزد شورایاری محله پونک هستم. دو دوره عضو شورای شهر بودم. نویسنده کتاب « این کارو نکن » و صاحب مجله و مدیر مجله « پیام گستر » هستم. دو دوره نامزد مجلس تهران بودم .
مشاور شهردار و کارشناس شهر سازی هستم .
اگر مردم دوست دارند می توانند با تلفن من تماس بگیرند .
هزینه تبلیغات نمی کنم چون اسراف است . چه انتخاب بشوم و چه انتخاب نشوم اگر مشکلی را با من در میان بگذارند پی گیری می کنم.
تلفن من: 09123280308
ارسال مشخصات و برنامه ها برای سخن معلم
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید