صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 30 فروردين 1394 17:01

پریشان گویی های علی اصغر فانی

علی اصغر فانی این روزها  حال چندان مساعد و خوشی ندارد. معلمان ناراضی از میزان دستمزد و حقوق، او را نماینده خوبی برای دفاع از حقوق شان نمی دانند و پی برده اند که سازمان و برنامه و بودجه به خواسته های وی توجهی نمی کند و یا این که خود او در این راستا اصلا تلاشی ندارد.این روزها و با شدت یافتن اعتراضات معلمان، فانی سخنانی بر زبان می آورد که با سخنان قبلی اش تطابق ندارد و آشکارا پریشان گویی می کند.

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / جمعی از معلمان تهرانی با ارسال نامه ای به جناب آقای دکتر نهاوندیان پیشنهاداتی را در مورد کار گروه بررسی خواسته های معلمان که توسط رئیس جمهور محترم تشکیل گردیده است ارائه نمودند

گروه اخبار /  رئیس کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد :
18 میلیون ریال میانگین دریافتی معلمان کشور

منتشرشده در اقتصاد

گروه اقتصاد / دولت نهم و دهم با  درآمد افسانه اي  670 مليليارد دلار درآمد نفتي و 783 ميليارد دلار مجموع درآمد هاي ارزي ، امکانات رفاهي ، بهداشتي و درماني فرهنگيان در کشوررا به گونه اي گسترش نداد  که شايسته ي اين فرهيختگان باشد .
اگر قسمتي از اين درآمد افسانه اي صرف تأسيس بيمارستان و مراکز درماني پيشرفته و مجهز در سراسر کشور مي شد ، امروز فرهيختگان کشور مجبور نبودند براي درمانˏ دندان پزشکي با گزينه اول بيمه طلايي با نگاهي حسرت آميز خداحافظي کنند

منتشرشده در اقتصاد

وقتی بحث افزایش حقوق برای کارمندان دولت مطرح می شود، از نماینده مجلس گرفته تا نظامی و دیپلمات و نیروهای شرکت های وابسته به دولت، می شوند کارمند دولت و فقط ما فرهنگیان به دلیل زیاد( زیادی) بودن از قانون افزایش حقوق مستثنی شده و از آن محرومیم .

منتشرشده در اقتصاد

گروه اخبار / پس از بازداشت علیرضا هاشمی ، دبیر کل سازمان معلمان ایران ؛ این سازمان با صدور بیانیه ای ضمن دعوت از مسئولان برای شنیدن صدای اعتراض معلمان و حمایت از رویکرد تدبیر و امید خواهان توقف اجرای حکم گردید .

متن این بیانیه که در اختیار سخن معلم قرار گرفته به شرح زیر است

تهران-ایرنا - کارشناس مسایل آموزش و پرورش معتقد است؛ تشکیل فراکسیون صنفی فرهنگیان می تواند این قشر را برای تثبیت جایگاه واقعی معلمان و ایفای نقش اول آموزش و پرورش در فرآیند توسعه پایدار یاری دهد.

منتشرشده در گفت و شنود

کسر و کاهش سنوات خدمت حق التدریس معلمانی که در سال های گذشته کمتر از 24 ساعت در ماه تدریس داشته اند و کسر نمودن آن از احکام استخدامی ضمن ضربه زدن به انگیزه و ارزش کار معلمان باعث کاهش همین حقوق ومزایا و امتیازات اندک نیز خواهد شد.

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 29 فروردين 1394 17:41

تاملی بر تحصن اخیر معلمان

علی پورسلیمان معلمان بارها عنوان کرده اند که توسط مسئولان و حتی جامعه دیده نمی شوند و تصور بر این است که این اعتراضات می تواند آموزش و پرورش را به « مسئله روز » تبدیل کند. در اینکه آموزش و پرورش و معلمان جایگاه چندانی در معادلات برنامه ریزان ندارند تردیدی نیست اما لازمه  منطقی «دیده شدن » حضور مستمر یا احتمالا «فرسایشی» از طریق فاز «حرکت»   نیست.برای دیده شدن در وهله نخست باید معلمان از لاک فرهنگ شفاهی رایج بیرون آمده و با « رسانه  » آشتی کنند.

تشکیل «فراکسیون صنفی معلمان » می تواند فرهنگیان و معلمان را در جهت تثبيت جایگاه واقعی معلمان و ایفای نقش اول آموزش و پرورش در فرآیند« توسعه پایدار » یاری دهد.

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 29 فروردين 1394 12:42

به وضعیت معیشتی معلمان توجه کنید !

education آموزش همگانی جزو حقوق ملت و وظایف دولت است. در واقع باید گفت که در کنار مسئله حفظ امنیت، سلامت و معیشت شهروندان ، آموزش نیز از جمله حقوق ملت بر گردن دولت است. یکی از راه های اجرای بهتر این وظیفه توسط دولت این است که وضعیت معلمان سرو سامانی بگیرد تا آنان بدون دغدغه به کار خود بپردازند. اما در روز های اخیر هزاران نفر از معلم در اعتراض به وضعیت معیشتی‌شان با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل برخی از ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تجمع کردند.آنان پلاکاردهایی چون «آیا نمایندگان مجلس نیز رتبه‌بندی می‌شوند؟»، « آقای روحانی کلید آموزش و پرورش پیدا نشد؟»، «معیشت همراه با منزلت»، «بهبود سطح معیشت معلمان حق مسلم است»، «معلم بیدار است از تبعیض بیزار است»، «درد ما فقر نیست، فرق است»، نسبت به وضعیت معیشتی خود گلایه کردند.
این اعتراضات خصوصا بعد از آن مطرح شد که طرح رتبه‌بندی معلمان در اسفند ماه سال گذشته در هیات دولت تصویب شد.و قرار است از مهر امسال اجرا شود؛ بنا بر گفته وزیر آموزش و پرورش، با اجرای این طرح، حقوق معلمان بین 160 تا 600 هزار تومان افزایش می‌یابد. اما این موضوع با اعتراض معلمان روبه رو شد. بسیاری از آنان معتقد هستند که این طرح نیاز های اولیه آنان را تامین نمی‌کند. همچنان خواستار رسیدگی به وضعیت معیشت‌شان هستند و برخی نیز عنوان می‌کنند که افزایش حقوق بیش از این میزان و بدون اجرای رتبه‌بندی باید اجرا شود.
اما مسئله ریشه ای از جایی آغاز می‌شود که آموزش نه به عنوان یک “حق” که به عنوان یک کالا مطرح شده است. کالایی شدن آموزش منجر به تبعات بلندمدت می‌شود. همین الان سطح آموزش همگانی به وضعیت نه چندان مطلوبی رسیده است. به صورتی که درصد کوچکی از مدارس خصوصی با هزینه های سرسام آور وجود دارد در طرف مقابل اکثریت بزرگی از دانش آموزان درمدارس دولتی و همگانی که به دلایل مختلف از جمله تامین نبودن مادی معلمان از کیفیت پایین برخوردارند تحصیل می‌کنند. این امر خودش منجر به شکاف های عمیق اجتماعی و طبقاتی در بلند مدت می‌شود. شکافی که اگر تعمیق پیدا کند تبعات جبران ناپذیر اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی خواهد داشت. در حالی که در قانون اساسی تاکید شده است که دولت وظیفه دارد که تمامی شهروندان را تحت پوشش آموزش همگانی و رایگان قرار دهد.
اما این روزها شاهد آن هستیم که آموزش و تحصیل تبدیل به یک کالای گران قیمت شده است. به نظر می‌رسد یک نگاه سطحی به خصوصی سازی همه چیز و شیفتگی ای که در این زمینه وجود دارد بدون در نظر گرفتن مسائل اساسی همه چیز را قرار است پولی کند. حتی آموزش را!
نگاهی که این چند سال بر نظام آموزشی کشور حاکم شده این است که هر نوع هزینه مالی را کاهش دهد. از معیشت معلمان بزند، از خدماتی که باید ارائه شود کم کند. به این بهانه که باید هزینه های عمومی کاهش پیدا کند. اما ایراد اساسی این نگاه آن است که در بلند مدت به این فکر نمی‌کنند که این خرج کردن ها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. اگر کشوری یک سیستم آموزش قوی داشته باشد. معلمانی داشته باشد که از وضعیت معیشتی خود راضی باشند قطعا یک نسل فرهیخته تربیت می‌کنند که در بلند مدت خودشان تبدیل به سرمایه انسانی می‌شوند. اما اگر به درستی این نسل را تربیت نکنند و معلمان ناراضی باشند که از جان و دل نتوانند برای شاگردان شان وقت بگذارند در آینده باید هزینه های فراوان تری پرداخت.
به هر روی به نظر می‌رسد برای حل مشکل معلم ها باید به ریشه ها دست برد. این جا هم ریشه همین نگاه کالا محور به مسئله آموزش است. باید به این سمت رفت که آموزش حق است نه کالا و معلم هم حق دارد که از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار باشد و در این بین دولت هم در این جا هر چقدر پول خرج کند هزینه نکرده است بلکه سرمایه گذاری کرده است. با این اوصاف مسئولان امر خصوصا وزیر آموزش و پرورش و مسئولان دولتی باید به مسئله معیشتی ملعمان با دقت نظر بیشتری نگاه کنند و فکر نکنند اگر افزایش حقوق قرار است صورت بگیرد هزینه اضافی است بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت است.

روزنامه ابتکار

 

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور