جناب آقای زاهدی بهتر است به جای سفرهای استانی به قصد "بررسی مسائل و مشکلات آموزشی استانهای مختلف از جمله مسائل فرهنگیان"، بهتر نیست توضیح دهند که از اردیبهشت 93 تا فروردین 94 چه اتفاقی رخ داده است که ایشان از خیل مخالفین با تصویب "نظام رتبه بندی" به موافقین پر و پا قرص پیوسته اند؟
گروه اخبار /
«مدارس امروز، تجارت خانههاي فردا» اين تعريفي است كه سال گذشته بسياري از صاحب نظران از خصوصيسازي مدارس داشتند؛ طرحي كه با آن مخالفتهاي شديد شد و حتي در دوره كمتر از يك سال اجرايش حسابي با فشار از طرف مخالفان روبهرو شد. حالا اما گويا ورق برگشته و قرار است با چراغ قرمزي كه مجلس به وزارتخانه نشان داد، ديگر خبري از اجراي اين طرح نباشد. اما اواخر دي ماه سال گذشته وزير آموزش و پرورش درباره ادامه اين واگذاريها ميخ آخر را كوبيد و گفت سال آينده تعداد مدارس تحت پوشش بسته حمايتي افزايش مييابد، البته بدون اينكه توضيحي در اين باره بدهد.
بسته حمايت از مدارس غيردولتي ابتدا قرار بود طور ديگري اجرا شود، ولي كمكم به شكل امروزي درآمد. وزير آموزش و پرورش از همان روزهاي ابتداي تصدي اين پست بابت صندليهاي خاليمانده برخي مدارس غيردولتي كه تعدادشان به ٥٠٠ هزار ميرسيد، نگران بود و تاكيد داشت اين صندليها بايد پر شود تا از ورشكستگي موسسان اين مدارس جلوگيري شود. اين حرف منطقي به نظر ميرسيد چون مدارس غيردولتي با اينكه همواره در مظان برخي انتقادات بوده و هستند، اما هميشه بخشي از بار سيستم آموزشي را نيز به دوش كشيدهاند و محو شدنشان از اين سيستم آن هم به علت مشكلات مالي و نداشتن مشتري به صلاح نيست. اما وقتي خبر از خصوصيسازي مدارس شد، قرار بود دانشآموزان به مدارس غيردولتي فرستاده شوند اما بعد از مدتي ورق برگشت و قرار شد بعضي مدارس دولتي به موسسان بخش خصوصي واگذار شوند و دانشآموزان در آن مدارس تحصيل كنند.
گروه اخبار /
این روزها دیگر حضور وزرا در مجلس که در بهترین حالت به دریافت کارت زرد منجر می شود و در حالتی شدیدتر به استیضاح، امری طبیعی شده است. مجلس شورای اسلامی با روی کار آمدن دولت حسن روحانی سیل کارت زردها، اخطارها و تذکرات را به سمت کابینه روانه کرد به گونه ای که کمتر وزیری را می توان یافت که در مسیر این سیل قرار نگرفته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، اما داستان وزارت آموزش و پرورش متفاوت است. این وزارتخانه علاوه بر مجلس باید پاسخگوی معلمانی هم باشد که به حقوق و مزایای خود معترضند و در ماه های اخیر دو مرتبه دست به اعتراض زده اند. وضعیت وزیر آموزش و پرورش وقتی بغرنج تر می شود که دقت کنیم وی تاکنون دوبار کارت زرد مجلس را گرفته و چندین بار نیز تا مرز استیضاح پیش رفته است. دلیل حساسیت ها در مورد این وزارتخانه چیست؟ وزارتخانه ای که از دیرباز با مشکلات ساختاری عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و وزیر آموزش و پرورش در ادوار مختلف مجلس همواره یکی از کاندیداهای اصلی استیضاح به شمار می رفته است. نگاهی به سابقه این وزارتخانه نشان می دهد که وزرای آن هر کدام سرنوشت متفاوتی یافته اند، سرنوشتی که بیانگر اهمیت این وزارتخانه به ظاهر غیر سیاسی است.
گروه اخبار / پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران
عباس فرجی گفت: ارزشیابی های ساده آموزش و پرورش نیز بیشتر میلی بوده و از مکانیزم دقیقی برخوردار نیست.
عباس فرجی، کارشناس آمورش و پرورش و عضو شورای نویسندگان سایت سخن معلم، درباره طرح رتبه بندی معلمان که به گفته علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش قرار است از مهرماه امسال به اجرا دربیاید، به خبرنگار جماران گفت: با توانمندی و امکاناتی که از آموزش و پرورش سراغ داریم، اجرای این طرح امکان پذیر نخواهد بود.»
گروه گزارش/ حمید جعفری
در گفت و گویی کوتاه با استاد مصطفی ملکیان، شرحی کوتاه دادم مبنی بر این که ایشان مصاحبه ای در مورد معلمان و وضعیت معیشت آنان ( این جا ) انجام داده اند و یکی از همکاران ام بنام آقای « جعفر ابراهیمی » بر سخنان ایشان نقدی نوشته اند که از نظر من دارای سه محور اصلی است:
1. استاد ملکیان خودش از طبقه ی برژوا لیبرال (مرفه) است .
2. اطلاعات ایشان در مورد معلمان کم است .
3. نمی داند که مطالبات معلمان در تجمع 10 اسفند مواردی فراتر از وضعیت معیشتی معلمان نیز بوده است.
از ایشان خواستم نظر خودشان را در این موارد بیان نمایند
گروه اخبار /
دهم اسفند ماه بود كه معلمها براي اعتراض به وضعيت معيشتشان در مقابل مجلس جمع شدند. هفت روز قبلش هم گردهمايي ديگري از سوي معلمان صورت گرفته بود. همزمان در اكثر شهرها نيز حركتهاي ديگري از طرف معلمان براي اعتراض به وضعيت آموزش و پرورش شكل گرفت. آن قدر اعتراضات زياد شد كه وزير آموزش و پرورش مجبور شد بعد از عيد اعلام كند علاوه بر افزايش سالانه حقوق معلمان، افزايش ديگري هم در راه است. اما اين افزايش آن قدر ناچيز است كه نميشود آن را جوابي براي آن همه اعتراض دانست. نوشتن از مشكلات معلمان در حالي كه اتفاق خاصي نميافتد و تغييري اساسي شكل نميگيرد شايد كوبيدن آب در هاونگ باشد.
اما كشور ما براي پيشرفت نياز دارد كه به مهمترين قشر جامعه يعني معلمان رسيدگي بيشتري داشته باشد. مخصوصا بعد از امضاي تفاه منامه هستهاي، آن قدر اميد به جامعه تزريق شده كه ديگر نبايد اميدها را نااميد كرد.
علياكبر باغاني، دبيركل كانون صنفي معلمان كسي است كه در اكثر موارد، سردمدار اعتراضات معلمان بوده. با او درباره هرآنچه آن را مشكلات عمده معلمان ميخوانند، گفتوگو كرديم.
گروه اخبار /
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اعتراض معلمان به ناکار آمدی وزیر آموزش و پرورش در تحقق وعده هایش است و دولت باید هزینه برکناری وزرای ناکار آمد را پرداخت کند.
گروه اخبار /
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحصنهای اخیر معلمان، گفت: اخیراً شاهد رفتارهای مدنی فرهنگیان بودیم. این پیامها از سوی دلسوزی بوده است. امیدوارم برخورد سلبی با آنها نشود و در آینده محدودیتی برای این افراد به وجود نیاید.
گروه اخبار /
اواخر ارديبهشت ماه سال ۹۲ بود كه مهدي نويد ادهم، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش جزييات نظام رتبهبندي معلمان را اعلام كرد و گفت كه اين رتبهبندي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال بررسي است اما اين طرح مسكوت ماند تا سال ۹۳. نظام رتبهبندي معلمان در دولت دهم بهصورت طرح تهيه و تدوين شده بود و اواخر فروردين ٩٣ درصحن مجلس مطرح و به دليل ايجاد بار مالي براي دولت پس از ارايه نظرات موافقان و مخالفان با اين طرح، با ۹۹ راي موافق، ۶۱ راي مخالف و ۲۱ راي ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماينده حاضر در صحن مجلس، رد شد. اما حالا بعد از يك سال وقفه قرار است دوباره در مجلس بررسي شود و آنطور كه وزير آموزش و پرورش در ديدار نوروزي با كاركنان حوزه ستادي اين وزارتخانه اعلام كرده، قرار است اين طرح از نيمه دوم امسال اجرا شود اما ابهاماتي در اين باره وجود دارد و دغدغههاي فرهنگيان درباره مسائل معيشتي همچنان ادامه دارد. اما براي بعضي معلمان هنوز جاي شبهه بسياري دارد و چندان به اجراي درست آن اميدوار نيستند. با سيد كاظم اكرمي، مشاور عالي وزير كه خودش همزماني وزير آموزش و پرورش در دوره اصلاحات بوده، در اين باره گفتوگو كرديم. او معتقد است بهترين زمان اجراي اين طرح در دولتهاي نهم و دهم بود كه بودجه به وفور در كشور وجود داشت!
گروه اخبار /
همان گونه که قبلا نیز اعلام گردید ( این جا ) ؛ مدیر گروه سایت سخن معلم در یک مناظره رادیویی در « رادیو گفت و گو » پیرامون " نظام آموزشی کشور و معادلات غلط در آن " در تاریخ بیست و ششم فرورودین به ارائه نظرات خویش پرداخت .