صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مهد کودک

 گروه اخبار /

اتاق فکر یا اتاق تنهایی، تنبیه جدیدی است که مربیان برخی مهد های کودک، بچه را به بهانه نافرمانی و شلوغ کاری، مدتی در اتاقی خلوت نگاه می دارند و به او می گویند؛ «درباره کار زشتی که انجام داده ای فکر کن!»

کودک نیز در این اتاق، باید درباره کار به اصطلاح زشتی که انجام داده است ، فکر کند و سپس از مربی خود عذرخواهی کند تا دوباره به جمع کودکان و هم بازی های خود بازگردد.

سوالی مطرح است و آن اینکه آیا کودک بعد از بیرون آمدن از اتاق فکر درباره کار به اصطلاح بد خود فکر می کند؟ روحیه کودک بعد از بیرون آمدن از این اتاق چگونه است؟

بسیاری از والدین این کودکان اظهارداشته اند که کودک آنان فردای روز تنبیه، حاضر نیست به مهد برود.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند، مهد کودک باید جایی برای رشد و تربیت کودک باشد، ضمن اینکه کودک باید بتواند در آنجا انرژی های خود را تخلیه کند. برخوردهای تنبیهی با کودکان باید در حداقل سطح ممکن و به ظریف ترین شکل باشد به گونه ای که کودک احساس سرخوردگی نکند.

به نظر می رسد که برخی مهد های کودک رویه دیگری را در پیش گرفته اند و عملکرد آن ها نارضایتی والدین از نحوه ارایه خدمات مراقبتی و تربیتی به کودک را در پی داشته است.

سحر .م مادر شاغلی است که آرش سه ساله اش را به مهد سپرده است. آرش نیز ازجمله کودکانی است که به اتاق فکر در مهد منتقل شده و تجربه تنهایی در این اتاق را داشته است.

مادر آرش کوچولو در خصوص واکنش پسرش به اتاق فکر مهد کودک می گوید: فرزندم، صبح فردای روز تنبیه ، گریه کنان گفت که دیگر به مهد نمی رود.


**علت تنبیه شدن آرش چیست؟

مادر این پسربچه سه ساله در خصوص علت تنبیه شدن آرش می گوید: مربی مهد به خاطر اینکه آرش سرکلاس نقاشی صدایش را بلند کرده یا به قول مربی با کودک دیگری شلوغ کرده ، در اتاق فکر تنبیه شده است.

او در ادامه می افزاید : وقتی علت تنبیه کودکم با این روش را از مدیر مهد جویا شدم، وی وجود این روشِ تنبیه را تایید و تاکید کرد و به من این گونه پاسخ داد که « بچه شما زیادی حساس است

مادر آرش می افزاید: پسرم به شدت از مهد کودک ترسیده است به طوری که گاهی اوقات شب ها با ترس از خواب بیدارمی شود و می گوید دیگر به مهد نمی رود. همین امر باعث شد مدتی یکی از اعضای خانواده را که در شهرستان زندگی می کنند برای آرامش فرزندم به تهران بیاورم تا در زمان نبود من در خانه، مراقب آرش باشد.


** تایید استفاده از اتاق فکر

یک مربی مهد کودک ضمن تایید استفاده از اتاق فکر یا تنهایی در برخی مهد کودک ها اظهار می دارد: ازاین محل استفاده می کنیم تا کودک را وادار به فکر کردن درباره اعمال ناپسندش کنیم. کودک با انجام این کار به کار ناپسند و اشتباه خود پی می برد و تا وقتی کودک عذرخواهی نکند در این مکان می ماند.

وی در جواب به این پرسش که آیا تنبیه کودکان در برابر دوستانش باعث تحقیر شخصیت کودک و فراری دادن او نمی شود؟ به این جمله اکتفا می کند که انجام این کار بسیار موفقیت آمیز بوده است چرا که کودکان پی به اشتباهات خود می برند.

این در حالی است که مادر آرش چنین نظری را ندارد و اذعان می دارد که کودکش به شدت آسیب دیده و اگر یک بار دیگر این اتفاق برای او رخ دهد، شاید فرزندش دیگر به هیچ مدرسه ای نرود. درهمین راستا حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: مهد کودک مکانی است که وظیفه اصلی اش مراقبت و نگاهداری از کودکان در ساعاتی از شبانه روز است که مادر و پدر نمی توانند فرزندان را نزد خود نگاه دارند.

وی با تاکید بر استاندارد بودن فضای مهد اظهار می دارد: در کنار بحث مراقبت از کودکان، پرورش و اجتماعی شدن کودک نیز مطرح می شود و لازم است کودکان آموزش های غیرمستقیم را نیز دریافت کند.

وی با بیان اینکه تنبیه کودکان در هر شرایطی در مهدهای کودک غیرمجاز است گفت: مادران و هموطنان می توانند در صورت مشاهده تنبیه کودکان ، تخلفات مهدها را به سازمان بهزیستی اعلام کنند و این سازمان با متخلفان برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر 17 هزار مهدکودک در کشور فعالیت می کنند که همزمان با آغاز سال تحصیلی، بر تعداد مهدهای کودک و تعداد فرزندان در مهدها افزوده می شود.همچنین هم اکنون بیش از 700 هزار کودک در مهدهای کودک، خدمت می گیرند. از مجموع مهدکودک های فعال در کشور، هشت هزار مهدکودک ؛ روستایی به شمار می آیند.

روان شناسان معتقدند که هر قدر کودک بیشتر تنبیه شود احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه در او بیشتر می شود و چنین کودکانی بیشتر رفتارهای نادرستی مثل دروغ گویی، حقه بازی و آزار و اذیت دیگران را از خود بروز می دهند.

منتشرشده در دانش آموز

امسال نمایندگانی که در روز رای اعتماد به دولت رئیس جمهور روحانی، به جناب نجفی رای عدم اعتماد داده اند برای ورود به مجلس کاری بسیار دشوار دارند چرا که سدی به نام " فرهنگیان " را در مقابل خود خواهند دید.

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 03 خرداد 1394 08:06

" بانگ سکوت معلمان "

حمید جعفری تجمع معلمان تکرار می شود و باز هم تکرار؛ تکرار هنر والای معلمی است. اما هر دفعه با انرژی بیشتر و بهتر، چرا که این تجمعات بر خلاف دیگر تجمعات پیشین، نه تنها انرژی گیر و انرژی سوز نیست که انرژی ساز و انرژی افزا است.
تماشای چهره ی دو زن، دو بانوی همکار معلم با وقار و با متانت، که هر کدام شان چهار- پنج بطری آب معدنی به همراه بیست- سی لیوان یک بار مصرف خریده اند و با چقدر مهربانی و با چقدر فهم و با چقدر لبخند و شادمانی، لیوان های آب را به همکاران تشنه شان تعارف می کنند؛ آدمی را به وجد می آورد و معلمان را سرمست از شادکامی و غرور می کند.
تجمع معلمان، تجمع انسان هایی فرهیخته و والا است؛ تجمعی بی نظیر و بی سابقه که نه از هیجانات خام جوانی در آن خبری هست و نه از ترس و احتیاط های کهن سالی.
آنچه در این جمع والامنشانه موج می زند؛ شور است و شوق، شعف است و شعور، فهم است و لبخند امیدوارانه؛
زنان و مردانی که در کیف های مدرسه شان؛ موزها و میوه ها و لقمه های پنیری است که انتظار لبان گرسنه ی همکاران فهیم حاضر در جمع را می کشند.
تجمع "سکوت" معلمان، گوش های دولت مردان را به هیچ گرفته است؛ گوش هایی که در دوره ی غوغا و تبلیغات، به نشنیدن صداهای محترمانه عادت کرده است و تنها صدایی را می شنود که حاصل جیغ است یا وزوز یا غریو .
معلمان با "سکوت" خود، گوش های مسئولین را فرو کوفته اند تا به آنها بیاموزند و آنها را وادار کنند تا حرف و سخن معلم را در برابر دیدگان پر مهر اما آتشین معلمان نه با گوش، که با چشمان جان شان بشنوند.
اینک؛ زنگ نمک جان ملت، زنگ بی صدا، زنگ معلم، به صدا در آمده است .
و معلمان ساکت، سکوت دولت مردان را از سر ناتوانی و ناچاری شان ارزیابی می کنند.
لیک معلمان هر بار پر انرژی تر و امیدوارتر و خوشحال تر می آیند و دور هم جمع می شوند و هوای مهربانی همدیگر، اکسیژن خالص و انرژی ناب را نفس می کشند و می روند در حالی که باورشان به قدرت های جمع شده در روان جمعی معلمی شان، افزون و افزون تر می شود...


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

بار آموزش و پرورش بر دوش خانواده  گروه اخبار /

کتاب‌‌ها سخت‌تر می‌شوند و درگیری خانواده‌ها با تحصیل فرزندان شان بیشتر. اگر در چند سال گذشته، پدر و مادرها مجبور بودند حداقل دو ساعت از روز را به تمرین و درس و مشق با فرزندشان بگذرانند، با تغییر کتب برخی از پایه‌های تحصیلی، این کار سخت‌تر نیز شده است.
اما چرا خانواده‌ها با وجود مشغله زیاد باید چند ساعت از روز را تنها به درس و مشق فرزندشان اختصاص دهند؟

در کدام کشور خانواده‌ها باید پابه‌پای فرزندان درس بخوانند؟ در سیستم آموزشی بسیاری از کشورهای پیشرفته، حتی خود دانش‌آموزان به‌ویژه در مقاطع ابتدایی هم وقتی به خانه می‌آیند دیگر کاری برای انجام ندارند. اما سیستم آموزشی کشور ما خانواده‌ها را هم مجبور به مرور درس‌های سال‌های دورشان کرده است؛ البته نه همان درس‌ها بلکه درس‌هایی به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر.
محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌گوید: «امسال کتب پایه‌های پنجم و نهم جدیدالتالیف هستند و به آن دسته از معلمان و خانواده‌هایی که نسبت به سختی این کتاب‌ها گلایه دارند توصیه می‌کنم پدر و مادرها که با کتب قدیمی درس خوانده‌اند، چون کتاب‌ها و روش‌های تدریس تغییر کرده باید حتما کتب را مطالعه کنند و با معلم فرزندشان در ارتباط باشند.»
قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره سختی کتب درسی و درگیری خانواده‌ها با این موضوع، به فرهیختگان می‌گوید: «در تدوین کتب جدید آموزش و پرورش تلاش کرده است که مطالب ثبات داشته باشد، اما فرهنگیان باید در این مورد وارد میدان شوند و اگر ایرادی به کتب جدیدالتالیف وجود دارد آن را اعلام کنند، نه اینکه از کنار آن به راحتی بگذرند.»
او می‌افزاید: «تدوین کتاب‌های جدید کار ساده‌ای نیست، زیرا کارشناسان تلاش زیادی می‌کنند تا خانواده‌ها و معلم‌ها دچار سردرگمی نشوند؛ در عین حال هم متون باید به روزباشد و از روش‌های جدید عقب نباشند به هر حال هر نوع تغییر در مطالب کتاب ممکن است با واکنش مواجه شود، اما آموزش و پرورش ناگزیر است که این کار را انجام دهد.»


 خانواده نباید درگیر شوند
اگرچه کتاب‌های درسی شاید خانواده‌ها را درگیر کند اما آموزش و پرورش قصد این کار را نداشته است. محمود امانی طهرانی، مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با بیان این مطلب به فرهیختگان می‌گوید: «خانواده‌ها به هیچ عنوان نباید نقش معلم را ایفا کنند، زیرا در ارتباط فرزند با اولیا مشکل ایجاد می‌کند و رابطه درست مادر و پدری را تخریب می‌کند، زیرا دانش‌آموز در خانه به معلم نیاز ندارد که خانواده نقش معلم را بازی کند.»
او می‌افزاید: «خانواده‌ها هم باید آموزش ببینند که در خانه تا چه حد باید وارد شوند و تا چه میزان باید در روند درسی فرزندان شان دخالت کنند، اینکه می‌گویند خانواده‌ها باید همراه فرزندان شان متون درسی بخوانند تا به آنها بتوانند درس را یاد بدهند غلط است، زیرا این نقش معلم است که باید انجام شود نه اولیای دانش‌آموزان. اگر چه اغلب مادران در جریان طبیعی آموزش قرار دارند اما نباید نقش معلم را برای فرزندان‌شان بازی کنند.»
به عقیده طهرانی «محتویات کتاب‌ها نباید به نحوی باشد که خانواده‌ها را مجبور کند که از نقش مادر و پدری خود خارج شوند و البته این‌طور هم نیست و مادران می‌توانند نقش مادری خود را ایفا کنند.»


 حجم عناوین زیاد است
خدیجه آقایی، معلم مقطع ابتدایی مدرسه‌ای درقرچک ورامین در گفت‌وگو با فرهیختگان می‌گوید: «تغییر کتب بسیارخوب بوده است اما برخی از دروس مانند ریاضی تغییراتی داشته است که در هر فصل زمان زیادی را می‌گیرد، زیرا عناوین هر فصل بسیار سنگین بوده و هر عنوان خود یک مبحث جدید است.»
او می‌افزاید: «در بسیاری از مناطق اولیا مشکلی ندارند اما در منطقه‌ای مثل ورامین که تنها دو مادر دیپلمه در مدرسه داریم، این مباحث سنگین است و در برخی موارد من برای مادران هم کلاس آموزشی می‌گذارم که بتوانند به فرزندانشان کمک کنند؛ زیرا روش ضرب و تقسیم و... از زمان گذشته تغییر کرده است و شیوه‌های گذشته کمکی به دانش‌آموزان نمی‌کند. در برخی موارد دانش‌آموزان اطلاعات شان از معلم‌ها هم بیشتر است، زیرا با آن شیوه بزرگ شده‌اند اما معلم‌ها در سال جدید آن را مطالعه می‌کنند.»
تغییر کتب درسی یکی از روش‌هایی است که دانش‌آموزان با علم روز دنیا پیش بروند اما باید از قبل تمهیداتی برای آن بیندیشند تا برای خانواده و معلم‌ها مشکل ساز نشود و باید به گونه‌ای باشد که خانواده‌هایی که سواد کمتری دارند بتوانند به فرزندان شان کمک کنند.

منتشرشده در دانش آموز

تبعیض میان کارمندان دولت گروه اخبار /

اخیرا محمد باقر نوبخت، در قامت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته است که ۱۰هزار میلیارد تومان در ماه جاری حقوق کارکنان دولت بوده است که با توجه به وجود ۸.۵ میلیون کارمند دستگاه‌های اجرایی و بازنشسته‌های این دستگاه‌ها می‌توان برآورد کرد که به طور متوسط هر کارمند و بازنشسته دولت ماهانه یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند.

دولت در ماه جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان به کارکنانش حقوق داده است.با این حال این رقم برای متوسط کارمندان است و احتمالا حقوق مدیران دولتی بیش از این میزان باشد.

۳۰ فروردین ماه امسال نیز نادر پورقاضی، نماینده مجلس در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس جمهور عنوان کرده بود: قانون می‌گوید حقوق مزد حداکثری نباید بیش از هفت برابر حداقل مزد باشد؛ آیا وزرای حضرتعالی هفت برابر حداقل مزد، حقوق می‌گیرند یا بیش از ۳۰ برابر؟

همچنین احمد بخشایش نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی  با انتقاد از عملکرد زنگنه در وزارت نفت، گفت: وزیر نفت ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان به مدیر شرکت نیکو حقوق می دهد این در حالی است که این فرد ۱۲ ماه سال را در ایران می گذارند و تنها در راستای حفظ منافع زنگنه کار می کند، قبلا این فرد در حراست و نگهبانی مشغول بوده است.

پاراف

منتشرشده در اقتصاد

سخن معلم بحث  پیش دبستانی را اگر به طور خلاصه بخواهیم تحلیل کنیم ، مبحثی است که بایسته ها و  پی تشکیلاتی و پیشرفت یک جامعه است .
در اکثر کشورهای پیشرفته با سرمایه گذاری بر روی این قشر ، پایه های پیشرفت و تولید علم آن کشور را  تحکیم بخشیده و از ناهنجاری های اجتماع می کاهند .
متاسفانه در کشور ما علاوه بر اینکه نسبت به این امر مهم بی توجهی معاندانه ای شده است بلکه با روحیه مربیان ایثارگر پیش دبستانی بازی و جایگاه اجتماعی این ایثارگران شدیدا تنزل پیدا کرده است .
در ابتدای امر قول استخدام بعد چهار سال تجربه به آنها داده شد ، بعد از چهار سال به هشت سال و سپس ده سال تمام قول استخدام دادند و بعد مصوبه مجلس که اجرایی نشد.
در این میان آموزش و پرورش اقدام به استخدام صدها هزار نیرو اعم از نهضتی ، شرکتی و در نهایت مربیان قرآنی نیروهای خدماتی کرد که هم از نظر سابقه و هم تخصص و نیز شایستگی  نیروهای پیش دبستانی در اولویت بودند .
اکثر نیروهای پیش دبستانی ابتدا با انجمن اولیا و مربیان قرار داد بسته و با ماهی۲۰هزارتومان بدون بیمه همکاری کردند و بعد  از آن زیر نظر موسسانی که ملزم به بیمه کارفرما کارگری بودند قرار گرفتند .

 این مربیان را با پایین ترین بیمه  که حتی  کمتر از هفت روز در ماه است به کار گرفتند !

این مربیان هم از طرف مدارس و هم موسس تحت شکنجه روحی روانی بودند  و علی رغم فعالیت طاقت فرسا یک دهم حقوق یک معلم عادی و آن هم فقط هشت ماه در سال را با منت دریافت می کردند .
متاسفانه این مربیان مورد بی مهری و کم لطفی مسئولان  قرار گرفتند که لطمات جبران ناپذیری را بر پیکر جامعه وارد خواهد کرد .
امید است مسولان با برنامه ریری  و تدابیر مدبرانه مشکل قشر عظیمی از افراد بی پناه را حل نمایند .

 


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آذربایجان شرقی /  بناب

منتشرشده در نامه های دریافتی

اسفندیار چهاربند گروه اخبار /

اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که «وضعیت بیمه طلایی معلمان تهرانی و تمدید این بیمه چگونه است؟»، اظهار داشت: بیمه طلایی فرهنگیان تا آخر شهریور ماه با بیمه آتیه‌سازان حافظ تمدید شد و از اول مهر ماه بر اساس برنامه جدیدی که در حال برنامه‌ریزی است، انجام می‌شود.

چهاربند در پاسخ به این پرسش که «آیا فرهنگیان باید بر اساس بسته‌های بیمه‌ای که آموزش و پرورش تهیه کرده است عمل کنند؟»، خاطرنشان کرد: خیر، از طریق سایت یا سامانه‌ای که در ادارات کل آموزش و پرورش است این موضوع اعلام خواهد شد.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: فعلاً تا پایان شهریورماه امسال بر اساس همان رویه سال 93 موضوع بیمه طلایی فرهنگیان ادامه پیدا می‌کند و از اول مهر ماه تغییرات ابلاغ می‌شود و معلمان می‌توانند بسته‌های بیمه را انتخاب کنند.

فارس

منتشرشده در اقتصاد

بهره وری در آموزش و پرورش در این مقاله سعی شده است  در نگاهی واقع بینانه به تحلیل و بررسی بهره وری در نظام آموزش و پرورش ایران  پرداخته شود . البته این مقوله می تواند به صورت یک پژوهش گسترده و دقیق انجام شود .

یکی از تعاریف مشهور بهره وری" نسبت ستاده به داده  یا خروجی سیستم به ورودی "است. .  ابتدا به بررسی ورودی ها در آموزش و پرورش می پردازیم . نظام آموزش و پرورش در ایران با حدود یک میلیون پرسنل که بیش از هشتاد درصد آن کادر آموزشی  است، حدود یک سوم کارمندان دولت را در ایران تشکیل می دهد . تعداد دانش آموزان نیز حدود دوازده و نیم میلیون نفر بوده (بیش از ده درصد در مدارس غیر دولتی و کمتر از نود درصد در مدارس دولتی )که در بیش از نود و دو هزار مدرسه ی دولتی و بیش از شانزده هزار مدرسه ی غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.

بودجه ی وزارت آموزش و پرورش در سال جاری بالغ بر 24 هزار میلیارد تومان است. البته با توجه به شهریه هایی که در مدارس غیر دولتی ،نمونه ، سمپاد ، هیِئت امنایی و... همچنین مبالغی که خیرین مدرسه ساز هرساله وارد نظام آموزش و پرورش می کنند این رقم به بالای 30 هزار میلیارد خواهد رسید که به زبان دیگر بودجه ی سالانه ی آموزش و پرورش ده میلیارد دلار است  . هرچند که با وجود این بودجه ی عظیم ،باز هم کمبودهای فراوانی وجود دارد از جمله ،کمی حقوق معلمان و شاغلین و کمبود سرانه ی مدارس که همیشه باعث ناراحتی و اعتراض به حق همکاران  بوده است .

حال سوال اینجاست با توجه به ورود سالانه حدود ده میلیارد دلار منابع مالی در سیستم آموزش و پرورش ، آیا خروجی متناسب با این ورودی وجود دارد؟ اکنون باید بررسی شود که دقیقا هدف آموزش و پرورش  از آموزش همگانی و صرف هزینه ها ی گزاف چیست ؟ با صرف چنین هزینه هایی چقدر به این اهداف دست پیدا کرده ایم ؟ خروجی سیستم که دانش آموزان هستند چه مقدار از آموزش هایی که به آنان داده شده است را فرا گرفته اند و اصولا چه مقدار از آن آموزش ها لازم بوده است ؟ از لحاظ تربیتی و پرورشی نیز باید بررسی شود که دانش آموزان فارغ التحصیل مدارس چگونه تربیت و پرورش یافته اند ؛ آیا اعتماد به نفس لازم را در مدارس کسب کرده اند که بتوانند بر روی پای خود بایستند و خلاق و کار آفرین باشند ؟ آیا آموزش های طی مدارس در پای بندی آنان به اخلاقیات موثر بوده است ؟ آیا به عنوان یک شهروند جدید  با حقوق شهروندی آشنا بوده و آن را  رعایت  می کنند؟

در اینجا به صورت مختصر به تحلیل و بررسی شرایط موجود نظام آموزشی  و راهکارهایی برای بهبود بهره وری می پردازم.

1- مقطع ابتدایی

در کلاس اول معمولا دانش آموزانی حضور پیدا می کنند که سواد خواندن و نوشتن ندارند و هدف گذاری می تواند آموزش خواندن و نوشتن و جمع و تفریق اعداد یک رقمی و .. باشد. در پایان سال به راحتی با ارزشیابی کتبی و  شفاهی (خواندن) می توان مقدار رسیدن به هدف را اندازه گیری کرد . البته در این سال تقریبا  اکثریت بزرگی از دانش آموزان به اهداف آموزشی مدنظر دست پیدا می کنند. ولی اقلیتی از دانش آموزان نمی توانند مهارت های لازم را کسب کنند ولی با توجه به نظام ارزشیابی توصیفی ، پایه ی اول معمولا  برای آنان تکرار نمی شود و بدون آن که حداقل ها را فرا گرفته باشند به پایه ی بالاتر می روند  ؛حتی اگر کمتر از ده درصد دانش آموزان چنین باشند در هر پایه این درصد رشد یافته و در پایه های بالاتر این اقلیت کوچک ممکن است به اکثریت تبدیل شود. این دانش آموزان در کلاس های بالاتر بیشر نقش تماشاچی و بعضا مزاحم  را سر کلاس دارند چرا که قادر به یادگیری موضوعات جدید نیستند و کلاس برای آن ها دیگر جذابیتی ندارد و باعث افت کیفی کلاس  شده وبهره وری و راندمان کار معلم را به شدت پایین خواهند آورد . معلم مجبور می شود سطح تدریس خود را پایین آورده تا بلکه آن ها (دانش آموزان ضعیف) نیز با کلاس همراه شوند .

 برای بالا بردن بهره وری در مقطع ابتدایی ،علی الخصوص پایه های اول و دوم که بسیار مهم هستند می باید:

الف-  تعداد دانش آموزان در کلاس های اول و دوم  کمتر از بیست نفر باشد تا معلم بتواند هر چه بیشتر به وضعیت درسی دانش آموزان رسیدگی کند  و با آرامش و مهربانی به آموزش و پرورش این نو گلان بپردازد .

ب- به کار گیری معلمان با تجربه در این کلاس ها

ج در سال های اول و دوم که سن دانش آموزان هفت و هشت سال است و بعضا دایره ی لغات قابل فهم فارسی آنان کم است و درک مفاهیم قرآنی و دینی برای آنان سخت و دشوار است ، دروس قرآن و هدیه های آسمانی ضروری نیست با  اختصاص ساعات آن دروس به خواندن و نوشتن و ریاضی می تواند به عمق بخشیدن آموزش پایه کمک کند.در کلاس های سوم به بعد با توجه به اینکه  خواندن و نوشتن فارسی را به خوبی فرا گرفته اند و از لحاظ رشد عقلی نیز ارتقا پیدا کرده اند دروس قرآن و دینی را سریع تر و راحت تر یاد می گیرند.

د- اختصاص یک ساعت در هفته به  برنامه های تفریحی در مدارس مثل گردش در طبیعت و پارک برای جذاب  شدن مدرسه برای دانش آموزان.

ه برقراری مردودی در سال اول تا ششم و برگزاری کلاس  جبرانی در تابستان و آموزش مجدد دانش آموزان رد شده در خرداد و در صورت مردودی مجدد،تکرار پایه در سال بعد  (تکرار پایه با پرداخت شهریه مجاز خواهد بود) در صورت مردودی مجدد بایستی دانش آموز از نظام آموزش روزانه خارج شود .

خارج شدن دانش آموزان ضعیف ازچرخه ی آموزش  ،باعث می شود جو کلاس ها یک دست تر شده و کار را برای معلمان و دیگر دانش اموزان  آسان تر نماید .

و- اختصاص یک ساعت به در س هنر و کاردستی در سال های سوم به بعد بسیار ضروری است ، چرا که باعث رشد خلاقیت و فن آموزی و بالا رفتن اعتماد به نفس آن ها می شود.

ز- انشا و خاطره نویسی نیز باید در سال های چهارم به بعد حتما جدی گرفته شود.

در پایان سال ششم نیز ارزشیابی دانش آموزان باید به صورت نهایی باشد و با نظارت دقیق انجام شود .

   2- دبیرستان دوره ی اول

 درس کار و فن آوری در این دوره  بسیار مهم بوده و باید آموزش و پرورش به تجهیز کارگاه های مورد نیاز این درس همت بیشتری بگمارد. .آموزش دینی و قرآن نیز باستی در یک ساعت برگزار شود تا فرصت کافی به دروس دیگر اختصاص یابد .درس عربی  نیز در دوره ی دبیرستان اول ضروری نیست و ساعت آن به  دروس ریاضی  و زبان  اختصاص یابد. درس تفکر و سبک زندگی نیز بایستی بسیار جدی گرفته شود و نظارت بر اجرای آن انجام گیرد .

برگزاری امتحان در پایه ی نهم به صورت نهایی و با نظارت جدی ضروری است و مردودی نیز بایستی وجود داشته باشد .

3- دبیرستان دوره ی دوم

در این دوره در شرایط فعلی فقط به پذیرش و ثبت نام دانش اموزان در مدارس  توجه می شود و مشاوره و هدایت تحصیلی تقریبا وجود ندارد . برای بالا رفتن بهره وری لازم است با اجرای دقیق آزمون های شخصیتی و توانایی و رغبت سنج نسبت به هدایت تحصیلی دقیق دانش آموزان  همت گمارد . هدایت تحصیلی اشتباه دانش آموزان در دوره ی دبیرستان در واقع تمام زحمات معلم و مدرسه را به هدر خواهد داد. در سال های اخیر سیاست آموزش و پرورش گسترش کمی هنرستان ها  بوده است در حالی که به علایق و توانمندی های دانش آموزان توجهی نشده است و صرفا با توجه به معدل دانش آموزان آنان را در رشته های مختلف ثبت نام کرده اند .

همچنین در بعضی موارد تعداد دانش آموزانی که در رشته ها ی فنی و حرفه ای آموزش داده  می شوند با نیاز واقعی آن منطقه  به آن تخصص ،هیچ تناسبی ندارد . اخیرا هم با توجه به کم هزینه بودن ،بعضی رشته های هنرستانی مثل حسابداری و رایانه بی ضابطه گسترش بسیار یافته اند .

در حال حاضر بسیاری دانش آموزانی که در دبیرستان ها و هنرستان ها حضور دارند ،پایه ی علمی لازم را برای دریافت آموزش های برنامه ریزی شده ندارند و این باعث پایین آمدن بهره وری و راندمان کار در این مقطع می شود .

بهره وری در نظام آموزشی متاسفانه در نظام سالی واحدی که در پانزده سال  اخیر اجرا گردیده،  مردودی در دوم  دبیرستان برداشته شد و بعضا دیده شده که دانش آموزانی با معدل هشت و حتی هشت تجدیدی از سال دوم ، در کلاس سوم نشسته اند و با توجه به ارتباط زنجیر وار بسیاری از دروس به یکدیگر ، باعث افت شدید کلاس می شوند . این مشکل باید رفع شود و اخیرا نیز  مردودی پایه ی اول برداشته شده  که مشکلات را بیشتر کرده است . با بر قراری مجدد مردودی در مقطع دبیرستان، دانش آموزانی که تکرار پایه می کنند باید شهریه بپردازند . همچنین دانش آموزانی که در امتحانات خرداد تجدید می شوند موظف به پرداخت هزینه برای شرکت در امتحانات شهریور باشند . (مثلا 50 هزار تومان) این امر باعث می شود دانش آموز و خانواده اش بیشتر به امر درس خواندن جدیت نشان دهند و نیز مردود ی مجدد آنان باعث خارج شدن آن ها از چرخه ی آموزش شده و این باعث می شود آمار کلاس های دبیرستان کاهش یابد و به تناسب آن بهره وری افزایش یابد .

نظارت و بازرسی بر کیفیت کار مدارس و معلمان نیز در سال های اخیر به شدت کاهش یافته  و تقریبا وجود ندارد که این مسئله نیز بایستی تجدید نظر گردد.

 به طور خلاصه ، برای بالا بردن بهره وروی در نظام آموزش و پرورش  باید تعارف را کنار گذاشت و با اعمال تغییرات پایه ای در نوع و سبک آموزش و همچنین با پرداخت حقوق کافی به معلمان و دقت در گزینش و به کارگیری معلمان زبده و نظارت دقیق بر فر آیند آموزش ، در آموزش و پرورش نسل آینده تحولی در خور به وجود آورد و از این سکون و درجا زدن و پسرفت و هدر رفت منابع مالی و انسانی فاصله گرفت .

 


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور