گروه اخبار /
برخی کارشناسان درباره بازنشستگی پیش از موعد معتقدند با تغییراتی که در شرایط بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت انجام شده استقبال کمتری از سوی کارمندان دولت نسبت به این قانون صورت گیرد.
مزایا و معایب بازنشستگی پیش از موعد
آنها بر این باورند که بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با هدف چابکسازی و ساماندهی کیفی نیروها انجام میشود اما تجربه نشان داده است که به جای خروج نیروهای مازاد از بدنه دولت، نیروهای ماهر و باتجربه با استفاده از این قانون، زود هنگام بازنشسته میشوند.
حداقل زمان لازم برای بازنشستگی پیش از موعد
اگر قانون بازنشستگی پیش از موعد برای تمامی کارکنانی که حداقل بیست سال سابقه دارند اجرایی شود و از این بابت تفاوتی میان کارکنان اناث و ذکور وجود نداشته باشد در آن صورت کارکنانی که تمایلی به ادامه کار در بخش های دولتی ندارند به افتخار بازنشستگی نایل میشوند.
شرایط بازنشستگی پیش از موعد
در پی ابلاغ شرایط بازنشستگی پیش از موعد در سال ۹۴ از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، تمامی کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی در صورت دارا بودن حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت قابل قبول برای مردان و حداقل ۲۰ سال سابقه مفید برای زنان میتوانند پیش از موعد بازنشسته شوند.
آمار بازنشستگان
هم اینک بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت زیر پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند.
پاراف
گروه اخبار /
دکتر کیوان امینی با ابراز تاسف از بیاهمیت شمردن رشتههای علوم پایه در کشور، توضیح داد: بر خلاف کشورهای اروپایی در کشور ما توجه چندانی به رشتههای علوم پایه مانند ریاضی نمیشود و دانشجویان این رشتههای بسیار سخت عمدتا پس از فراغت از تحصیل سرگردان هستند و بازار کاری برای آنها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه برترین استعدادها در رشتههای علوم پایه تحصیل میکنند، ادامه داد: چنانچه دانشجویان این رشتهها وارد سایر رشتهها از جمله مدیریت و اقتصاد شوند قطعا موفقیتهای چشمگیری کسب خواهند کرد، زیرا برترین استعدادها در این رشتهها تحصیل میکنند و این در حالیست که در کشور طبق یک چارت قدیمی تاریخ مصرف گذشته بازار کار و یا استخدامی برای این افراد وجود ندارد. امر موجب شده تا تمایل دانش آموزان برای انتخاب رشتههای علوم پایه به عنوان رشتههای دانشگاهی کاهش یابد.
امینی با بیان اینکه رشته ریاضی بیش از رشتههای علوم پایه دیگر مورد غفلت واقع شده، علت این امر را ضعیف بودن پایه ریاضی دانش آموزان عنوان کرد و افزود: متاسفانه اکثر دانش آموزان از آن جهت که پایه ضعیفی در درس ریاضی دارند، همواره با این درس دچار مشکل هستند.
وی با بیان اینکه حجم کار معلمان ریاضی باید 20 ساعت در هفته باشد، گفت: معلمان ما 40 تا 50 ساعت در هفته درس میدهند و طبیعی است با این شرایط نتوانند تدریس خود را در سطح مطلوب داشته باشند.
این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه ریاضی و فیزیک تنها در برخی رشتههای دانشگاهی خاص در کنکور اهمیت دارد، موجب شده تا عملا دانش آموزان این دروس را کنار بگذارند و یا نهایت با دو تا سه سال برنامهریزی بتوانند در حد 50 درصد سئوالات این دروس را در کنکور جواب دهند.
امینی در زمینه اهمیت رشتههای علوم پایه از جمله ریاضی و فیزیک، گفت: به عنوان مثال رشتهای مانند رشته ریاضی گرایش بهینه سازی یکی از رشتههای بسیار مفید است که فارغ التحصیل این رشته میتواند به عنوان یک مشاور مناسب در فعالیتهای اقتصادی حضور داشته و هزینه پروژهها را تا حد زیادی کاهش دهد.
وی با بیان اینکه اولین فارغ التحصیل دکترای این رشته در غرب کشور تیرماه سال جاری از دانشگاه رازی کرمانشاه فارغ التحصیل شده است، گفت: دکتر «احمد کمندی» اولین فارغ التحصیل دکترای این رشته در غرب کشور است که تیرماه امسال از دانشگاه رازی کرمانشاه فارغ التحصیل شد.
ایسنا
گروه اخبار /
سخن معلم در بهمن ماه سال 93 خبری را با عنوان « پس از گذشت 5 ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز معلمان ابلاغ نگرفته اند ! » منتشر نمود .
در این خبر چنین آمده بود : « پس از گذشت 5 ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز معلمان ابلاغ نگرفته اند .این در حالی است که مسئولان ادارات و دوایر شرط لازم برای شرکت معلمان در دوره های ضمن خدمت را ارائه ابلاغ سال تحصیلی جاری می دانند .
یک کارشناس امور اداری در این زمینه به سخن معلم گفت :« به منظور پرداخت حقوق و مزایا می بایست سه سیستم بکفا ( ابلاغ ) ، پرسنلی ( کارگزینی ) و دستمزد ( حسابداری ) به روزآوری و ویرایش گردد و هر سه سیستم در خصوص عملیات مربوط به خود به روز گردد .چنان چه هر یک از این سیستم ها دچار خلل و ناهماهنگی گردد ، حقوق فرد پرداخت نمی گردد .»
حال با توجه به عدم صدور ابلاغ مشخص نیست که پرداخت حقوق همکاران شاغل بر چه مبنا و یا معیارهایی صورت می گیرد ؟
این پرسش نیز از مسئولان ذی ربط مطرح است که آیا این مشکل فقط در طول سال تحصیلی جاری بوده است و یا در سال های قبل نیز چنین مشکلی پابرجا بوده است ؟
آیا نرم افزارهای جدید به منظور به روز نمودن سیستم های فوق الذکر از طرف وزارتخانه و یا سازمان برای مناطق تهیه شده است که البته نیازمند زمان زیادی می باشد .»
سال تحصیلی به پایان رسید اما مشکل مربوطه حل نگردید !
متاسفانه از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون ، سامانه فیش حقوقی نیز به روز نگردیده است و معلمان مجبورند برای انجام امور مختلف خود همان فیش حقوقی اردیبهشت ماه را ارائه دهند !
شایسته است که مسئولان ذی ربط پاسخی درخور ارائه دهند .
پایان پیام /
گروه اخبار /
به گزارش ایسنا، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به نظر من چندان ضروری و معقول نیست که حساسیت زیادی نسبت به این تجمعها نشان دهیم، خصوصا درباره فرهنگیان. حداکثر این است که این ها میآیند و حرفشان را میزنند و میروند. وی افزود: هر تجمعی مادامی که منجر به آشوب، بینظمی و تخریب نشود باید آزاد باشد. اصل 27 قانون اساسی نیز میگوید راهپیمایی اگر مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است و حتی نمیگوید که باید مجوز اخذ شود؛ البته بعدا در قوانین عادی گفته شده که باید مجوز گرفته شود.
این نماینده مجلس با بیان این که حساسیت دربارهی تجمعها موجب تشدید موضوع خواهد شد به برخی بازداشتها در این تجمع اشاره و خاطر نشان کرد: البته من از اتهامات اینها خبر ندارم اما اگر صرفا تجمع اظهار نظر باشد کار درستی نیست. مطهری ادامه داد: مجلس باید وارد این موضوعات شود اما متاسفانه کمتر وارد میشود. البته تذکر امروز آقای ابوترابیتذکر خوبی بود که شاید باعث پیگیری موضوع شود.
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه فضای مقابل مجلس برای برگزاری تجمعات کم شده افزود: باید این موضوع را پیگیری کنیم که آیا بنا بر این است که این وضعیت ادامه داشته باشد یا به خاطر تعمیراتی است که انجام میشد. در حال حاضر جای تجمع ها مشخص نیست اما حتما باید جایی برای تجمع پیش بینی شود؛ زیرا در مقابل همه مجالس دنیا فضای مناسبی برای تجمع است و ما ان شاءالله این موضوع را پیگیری میکنیم.
در همین حال، در پی درخواست نایب رئیس مجلس از وزیر کشور برای بررسی تجمع معلمان در مقابل مجلس و نوع مواجهه با آن، سخنگوی وزارت کشور این موضوع را از طریق معاونت امنیت پیگیری کرد.
به گزارش خبرآنلاين، جمعی از فرهنگیان صبح امروز در اعتراض به بازداشت یکی از مقامات سندیکای معلمان در مقابل مجلس تجمع کردند که نهايتا با ورود نيروي انتظامي متفرق شده و پايان يافت. در پي اين رخداد حجتالاسلام ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس از تريبون علني در پايان جلسه امروز از وزیر کشور خواست تا موضوع آموزگاران تجمع کننده را بررسی کند.
حسينعلي اميري سخنگوي وزارت کشور در گفت و گو با خبرآنلاين، با اشاره به اينکه ابوترابي فرد اين موضوع را به وي اطلاع داده، افزود: بلافاصله اين موضوع را از معاونت امنيت وزارت کشور پيگيري کردم. تجمع امروز معلمان صنفي بوده، نه سياسي و نيروي انتظامي آنها را متفرق کرده است. وي در واکنش به انتشار اخباري دال بر دستگيري برخي معلمان تجمع کننده، گفت: نيروي انتظامي تعدادي از افراد را دستگير کرد اما آنها چند ساعتي مهمان نيروي انتظامي بوده اند و با ناهار از آنها پذيرايي شده و آزاد شده اند. البته سه چهار نفر که مي خواستند سمت و سوي امنيتي به اين تجمع صنفي بدهند را براي بررسي بيشتر نگه داشتند.
اميري انتشار برخي اخبار دال بر ضرب و شتم تجمع کنندگان در برخي رسانه هاي معارض برون مرزي را نيز تکذيب کرد و گفت: البته ملاحظات آقاي ابوترابي درباره نحوه برخورد توام با تساهل با تجمع کنندگان، حرف کاملا به جا و درستي است. بايد بررسي شود چه کسي دستور برخورد با معلمان را داده و چطور عمل شده است. اين موضوع در وزارت کشور بررسي خواهد شد.
گروه اخبار /
علیاصغر فانی در نشست مشترک شورای معاونین و مدیران کل استانها با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی شاهد بازگشایی مطلوب مدارس در سال تحصیلی 94 ــ 93 باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع استیضاح تصریح کرد: رأی اعتماد مجدد نمایندگان به بنده تکلیف ما را مضاعف کرده است تا با تعهدات گذشته و قدرت مضاعف راه رفته را ادامه دهیم.
وی با تاکید بر این که اگر توفیقی هم در آموزش و پرورش حاصل شده است از جانب مدیران حوزه ستادی و استانها بوده است، خاطرنشان کرد: از معلمین، مدیران آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخص رئیسجمهور به دلیل اعتماد به بنده تشکر میکنم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که ما نباید تصور کنیم که موضوع استیضاح تمام شده است، افزود: مدیران در جابهجایی و عزل و نصبها دقت لازم را داشته باشند تا در این خصوص مشکلاتی برای آموزش و پرورش ایجاد نشود تا بتوانیم حمایتهای بعدی را در آینده برای آموزش و پرورش داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی کارهای اساسی و زیربنایی برای اعتلای جایگاه جامعه فرهنگیان صورت گیرد.
فانی ساماندهی بهرهوری مطلوب از نیروی انسانی را موجب حل بخش مهمی از مشکلات آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: استفاده از نیروهای متوسطه دوم در مقاطع متوسطه اول و ابتدایی باید با رعایت ظرافت و دقت صورت گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که باید نیروی انسانی در آموزش و پرورش کاهش پیدا کند، یادآور شد: برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش، نیروهای این وزارتخانه به زیر یک میلیون نفر یعنی 970 هزار نفر رسیده است که با خروج نیروهای بازنشسته طی چند سال آینده شاهد کاهش نیروی انسانی در آموزش و پرورش و تحول در دریافتی معلمان خواهیم بود.
فانی با اشاره به این که طی دو سال گذشته بودجه ریزی آموزش و پرورش را 2.1 درصد افزایش دادهایم، افزود: سهم آموزش و پرورش از بودجه 11.2 درصد است که اگر بتوانیم سهم آموزش و پرورش را در بودجه به 17 یا 18 درصد برسانیم کار بسیار ارزشمندی انجام دادهایم.
وی با تاکید بر این که 98 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش هزینه جاری است، افزود: یکی از راههای اساسی صرفهجویی در آموزش و پرورش، صرفهجویی در نیروی انسانی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه ششم توسعه کشور بر خلاف سال گذشته که وزیر علوم رئیس بخش آموزش بوده است، برای نخستین بار رئیس شورای بخش آموزش، وزیر آموزش و پرورش است و وزرای دیگر عضو هستند اما مسئولیت بخش آموزش به عهده وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است.
فانی اظهار کرد: سال گذشته نقشه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آماده شد که در اجلاس روسای آموزش و پرورش این نقشه راه رونمایی خواهد شد که میتواند مبنای کار مدیران در آموزش و پرورش باشد.
وی به رتبهبندی معلمان به عنوان یک اقدام چشمگیر در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: افرادی سعی میکنند طرح رتبهبندی معمان را یک کار کوچک تلقی کنند در صورتی که این طرح یک طرح با مزیت رقابتی در دولت یازدهم بوده که در حال تحقق است و امیدواریم در اول مهر این احکام به دست معلمان برسد.
وزیر آموزش و پرورش به استخدام 5 هزار نفر نیروی جدید در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در کنار پذیرش دانشجومعلمان از سوی دانشگاه فرهنگیان یک پذیرش جداگانه در آموزش و پرورش انجام میگیرد که این امر یک کار تخصصی در آموزش و پرورش است.
وی به واگذاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش به سازمان سنجش اشاره کرد و افزود: هماهنگیهای لازم با سازمان سنجش و معاونت توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری صورت گرفته که طی چند روز آینده شرایط و چگونگی آزمون استخدامی در سایت وزارتخانه منعکس خواهد شد.
انتهای پیام
مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
گروه اخبار / بیش از 30 تشکل دانشجویی سراسر کشور ضمن حمایت از مطالبات و خواسته های صنفی فرهنگیان ؛ خواهان توجه مسئولان به ویژه وزیر آموزش و پرورش به آن ها گردیدند .
متن این بیانیه که در اختیار سخن معلم قرار گرفته است به شرح زیر است :
گروه اخبار / نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر کمیته مشترکی با همکاری مجلس و دولت پیگیر مسائل مهم فرهنگیان است که امیدواریم به نتیجه برسد.
گروه اخبار / ایلنا: تعدادی از فرهنگیان که صبح امروز برای پیگیری بخشی از مطالبات خود درصدد تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی بودند به دلیل ممانعت نیروی انتظامی محل تجمع را ترک کردند.
استخر شهرداری پر بود. همراه پسرم به استخر کناریاش که برای آموزش و پرورش بود، رفتیم. بهای بلیت به ازای هر نفر از 9 شب تا سحر 12 هزار تومان! بود. گفتم این استخر بغلی که مالِ شهرداری است و کیفیت بهتری هم دارد هشت هزار تومان میگیرد! گفت این جا خصوصی است. گفتم این استخر مال آموزش و پرورش است. مگر آنکه آن را فروخته باشد؟! گفت نفروخته و روزها در دست آموزش و پرورش است و شبها اجاره داده شده است. گفتم خب! من معلمم چه قدر تخفیف میدهید؟ گفت روزها که استخر در دست آموزش و پرورش است، تخفیف هست، اکنون خصوصی است. به ناچار رفتیم و هم کیفیت بد را تحمل کردیم و هم برخورد بد را !
در زمان وزارت حاجیبابایی، بخشنامهای صادر شد که در آن فرهنگیان میتوانستند با ارایه کارت شناسایی، بدون پرداخت پول یا با پرداختی اندک از استخرهای آموزش و پرورش بهره ببرند. این برنامه گرچه چندان به کام فرهنگیان خوش نیامد اما آنها را وارد فرآیندی کرد که کارمندان دیگر نهادها و سازمانهای دولتی، سالها از آن بهره میبردند. این بخشنامه البته خوردن یک وعده ناهار یا شام در خانههای معلم هنگام سفر یا تخفیفی درخور به ازای بهرهگیری از مدارس هنگام سفر و... را نیز در بر میگرفت.
با تغییر دولت و آشفته بازار بودجه و اعتراضهای پنهان و آشکار فرهنگیان، گویا این بخشنامهها به آرامی از اعتبار افتاد و بهرهگیری از آنها کمکم رنگ باخت.
حاجیبابایی در یکی از گفتوگوهایش در دوران وزارت گفته بود «در حال حاضر 116 استخر در کشور داریم و 40 تا 50 استخر دیگر نیز در دست احداث است و تا دو سه سال آینده تعداد استخرهای آموزش و پرورش در کشور به 400 استخر خواهد رسید. » (خبرگزاری ایسنا، 9 بهمنماه 89) نمیدانم تا چه اندازه این سخن درست بوده و اکنون سرنوشت این 400 استخر به کجا رسیده است اما در دولت یازدهم استخرها به چه شیوههایی به فرهنگیان خدمترسانی میکنند؟
آیا در این دوران باز هم بخشنامههای گذشته درباره بهرهگیری از استخرها پا برجاست؟ چرا آموزش و پرورش به گونهای سازمان یافته و درست بر اینگونه مکانها پایشی ندارد که شوربختانه در حالی که فرهنگیان از این امکانات بیبهره هستند، سال به سال از کیفیت استخرها و سالنهای ورزشی و اردوگاههای دانشآموزی و خانههای معلم و... کاسته شده و کسی هم پاسخگوی چنین روندی نیست؟!
کارمندان بسیاری از نهادها از امکاناتی این چنینی بهره میبرند و اگر هم این امکانات موجود نباشد با بنهای تخفیف از امکانات دیگر سازمانهای دولتی بهره میگیرند اما فرهنگیان هرگز!
نکته دیگر اینکه هرگاه بحث تبعیض در میان فرهنگیان و دیگر کارمندان دولت مطرح میشود، کاربهدستان آموزشی و دولتی تفاوت دریافت دستمزد یا مزایا را وابسته به درآمدهای وزارتخانههای دیگر میخوانند و آن را ناشی از بودجه دولتی نمیدانند. برای نمونه وزارت نفت چون مهمترین وزارتخانه در کشور و سرچشمه درآمدهای ملی است حق دارد که کارمندان خود را با یاری از بخشی از درآمد وزارتخانه خویش پشتیبانی کند اما چون وزارتخانه آموزش و پرورش درآمدزا نیست و مصرفی است امکان فراهم کردن چنین مزایایی را ندارد!
از این زاویه میتوان پرسید که درآمدهایی که از استخرها و اجاره آنها، سالنهای ورزشی، اردوگاههای دانشآموزی، خانههای معلم و زائر سراهای پرشمار در شهرهای زیارتی و... بهدست میآید در کجا هزینه میشود؟
5 / 98 درصد بودجه آموزشوپرورش صرف دستمزدها میشود اما این درآمدها که برای برخی از کارمندان کشور کارساز است برای فرهنگیان کجا و چگونه هزینه میشود؟
بیگمان آموزش و پرورش با کمبود فزآینده بودجه روبهرو است اما درآمدهایی هم در کنار این کمبودها وجود دارد. بهتر نیست اندازه این درآمدها و محل مصرف آنها یکبار برای همیشه روشن شود تا با شفاف سازی آنها و میزان این امکانات، شاید گرهای از بیشمار گرههای اقتصادی فرهنگیان و آموزشوپرورش گشود شود؟
روزنامه جهان صنعت