گروه اخبار/
هدايت تحصيلي در دوره اول متوسطه انجام ميشود و دانشآموز با انتخاب رشته تحصيلي، مسير انتخاب شغل خود را در آينده ترسيم ميكند. با توجه به اينكه براي هر شغلي يك سري دانش و آگاهي مورد نياز است، دانشآموزان بايد براي انتخاب رشته تحصيلي، شغل آينده خود را نيز در نظر داشته باشند تا در آينده از توانمنديهاي لازم برخوردار و در شغل خود موفق باشند. مشاغل جامعه در سه گروه تقسيمبندي ميشود، در مشاغل گروه اول بيشتر افرادي مانند دانشمندان، صاحب نظران، پزشكان و كارخانه داران قرار ميگيرند كه توليد علم و ثروت ميكنند.
گروه دوم كه مجريان گروه اول هستند و به برنامههاي توليدي آنها كمك ميكنند شامل تكنسينها و دستياران هستند. گروه سوم نيز مشاغلي است كه به گروه دوم كمك ميكنند و با مهارت دادن و مهارت آموزي كار را به نحو مطلوب انجام ميدهند.
در نظام آموزشي كشور رشتههاي تحصيلي در شاخه اول علوم نظري شامل رياضي، علوم تجربي و علوم انساني است و جزو مشاغل سطح اول قرار ميگيرد. شاخه دوم رشته فني و حرفهاي است كه به گونهاي طراحي شده است كه دانشآموزان دروس تئوري و عملي را با هم آموزش ميبينند. شاخه سوم نيز كار دانش است كه وظيفه اصلي آن توليد استاد كار و كارگر ماهر است تا بتوانند در كنار گروه دوم اشتغال زايي كنند.
دانشآموز براي اينكه يك رشته تحصيلي انتخاب كند تا به شغل دلخواه برسد بايد به علاقه خود توجه كند، در غير اين صورت پس از اشتغال، از كار كردن احساس آرامش و لذت ندارد و دچار نارضايتي شغلي ميشود. اين امر موجب افسردگي و از كارافتادگي خواهد شد. توجه به توانمندي ذهني و سابقه آموزشي يا استعداد تحصيلي از موارد مهم است كه دانشآموزان بايد هنگام انتخاب رشته تحصيلي خود، آن را مدنظر قرار دهند. توجه به بازار كار نيز در انتخاب رشته بسيار ضروري است و بايد بر اساس نيازهاي جامعه به شغلهاي مختلف، انجام شود. در انتخاب رشته تحصيلي توجه به سياستهاي كلان دولت كه در چشمانداز ۲۰ ساله طراحي شده ضروري است.
فايده و اهميت مشاوره و راهنمايي
راهنمايي دانشآموزان يك فرآيند بسيار مهم و استثنائي در حل مشكلات و معضلات آنهاست. اهداف راهنمايي تحصيلي در هر دوره تحصيلي بايد با خصوصيات رشد و نيازهاي دانشآموزان و با اهداف آموزش و پرورش منطبق و هماهنگ باشد. راهنمايي تحصيلي دانشآموزان در مدارس ابتدائی بسيار مهم است و جنبه پيشگيري دارد. در اين دوره، مشاور، به رفع كمبودها، اشكالات و آموزش مهارتهاي اساسي اقدام ميكند تا از بروز مشكلات تحصيلي و رفتاري در آينده پيشگيري كند. مشاور ميتواند با گذراندن يك دوره آموزشي، راهنمايي تحصيلي دانشآموزان ابتدائی را با موفقيت انجام دهد.
تشويق كنجكاوي، گسترش دامنه خلاقيت و استدلال كودك، آماده ساختن دانشآموز به استفاده بهينه از مفاهيم آموزشي، ارائه اطلاعات ضروري درباره مدرسه، آموزش مهارتهاي تحصيلي به دانشآموزان و كمك به آنها براي كاربرد آنها، آموزش شيوههاي صحيح استفاده از اوقات فراغت و كمك به معلمان و والدين براي شناخت و كار كردن درست با دانشآموز از جمله اهداف مشاوره و راهنمايي تحصيلي در دورههاي ابتدائي است. از آن جايي كه دانشآموزان در هر دوره تحصيلي ممكن است در زمينه تحصيلات با مشكلاتي مواجه شوند و از ادامه تحصيل و فعاليت مفيد و سازنده باز بمانند و موفقيتي به دست نياورند، حضور مشاور براي شناسايي علل مشكل و در جهت رفع آن و همچنين ايجاد محيطي سالم براي رشد و يادگيري، بسيار موثر بوده است.
در همين راستا «راهنمايي تحصيلي موجب بازدهي و كارآمدي بيشتر نظام آموزشي، افزايش پيشرفت و كاهش افت تحصيلي، تقليل مشكلات رفتاري دانشآموزان، ايجاد جو سالم و صميمي بين دانشآموزان و كاركنان مدرسه، آشنايي معلمان با روشهاي صحيح تربيتي و برقراري ارتباط نزديك با فرزندان، تهيه و اجراي فعاليتهاي مكمل برنامه براساس استعدادها و رغبتهاي دانشآموزان، برگزاري كلاسهاي آموزش ضمن خدمت ضروري براي معلمان و آگاهي شاگردان از رابطه بين رشتههاي تحصيلي با مشاغل متعدد ميشود. از اين رو ميتوان ادعا كرد كه مشاوره و راهنمايي تحصيلي وسيله اي تسهيلكننده براي رسيدن به هدفهاي آموزش و پرورش قلمداد ميشود.
ضرورت مشاوره تحصيلي
نقش راهنمايي در آموزش و پرورش افراد به حدي است كه عدهاي از صاحب نظران آن را نوعي تعليم و تربيت گفتهاند و بعضي راهنمايي را تسهيلكننده جريان تعليم و تربيت ميدانند. مهمترين عواملي كه در ضرورت راهنمايي و مشاوره و توسعه آن در نظامهاي آموزش و پرورش موثر بودهاند عبارتند از: توجه به اصالت دانشآموز و آموزش و پرورش، وجود تفاوتهاي فردي در دانشآموزان و ضرورت شناخت و توجه به اين تفاوتها در امر آموزش و پرورش، وجود استعدادهاي عمومي و اختصاصي در دانشآموزان و ضرورت شناخت و پرورش تدريجي و سنجش آنها، رشد جمعيت و افزايش گرايشها و علاقهمندي به تحصيل در سطوح مختلف و گسترش علوم و تكنولوژي، تراكم و تنوع واحدهاي درسي در رشتههاي تحصيلي و ضرورت انتخاب مناسب، توسعه مشاغل و حرفه و ضرورت انتخاب شغل مناسب، تغيير نگرشها و ارزشها نسبت به انتخاب رشتههاي تحصيلي و انتخاب شغل، گسترش نيازهاي جامعه به نيروي انساني در سطوح مختلف مهارت، وجود مسائل و مشكلات جسماني، عاطفي، اجتماعي، رفتاري، تحصيلي و خانوادگي در دانشآموزان.
دانشآموختگان بيكار
بيكاري و عدم ثبات در بازار به يك معضل همه گير براي فارغالتحصيلان در مقاطع تحصيلي ديپلم، كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و حتي دكتري تبديل شده است. هر ساله جمعيت انبوهي از دانشآموختگان در رشتههاي گوناگون وارد دانشگاه ميشوند كه در اكثر رشته ها هنوز در كشور نيازسنجي و انتخاب رشته چندان مورد توجه نيست.
اين در حالي است كه ميزان قابل توجهي از فارغالتحصيلهاي دانشگاهي، رشته تحصيلي دبيرستانشان با دانشگاه هماهنگ نيست و حتي در اكثر مواقع شغل افراد هيچ تناسبي با رشته تحصيلي آنها ندارد.
گزارش مركز آمار ايران حاكي از آن است كه بيشترين ميزان بيكاري در ميان جمعيت فارغالتحصيل و در حال تحصيل سال ۹۳، مربوط به رشتههاي مهندسي و پس از آن رشتههاي بازرگاني و معماري بوده است و دانشآموختگان اين رشتهها در صف اول بيكاران قرار دارند. بر اساس اين گزارش بيكاري ليسانسهها بيشتر از بيكاري ساير مقاطع بوده كه بخش اعظمي از بيكاران اين مقطع را زنان به خود اختصاص دادهاند.
به گزارش ايسنا، همچنين نتايج اين بررسي نشان ميدهد كه ميزان بيكاران مرد با مدرك دكتری بيشتر از بيكاران زن در كشور است.
روزنامه آرمان
گروه اخبار/
سرلشگر سيد حسن فيروزآبادي در آخرين جلسه شوراي سياست گذاري راهيان نور در سال 94 با اهداي لوح سپاس، از خدمات وزارت آموزش و پرورش در ترويج فرهنگ والاي دفاع مقدس و مشاركت فعال در اعزام دانش آموزان به مناطق عملياتي و گسترش حركت عظيم فرهنگي تربيتي راهيان نور تجليل كرد.
بنابر گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، لوح سپاس ستاد كل نيروهاي مسلح به حميدرضا كفاش معاون پرورشي و فرهنگي و نماينده تام الاختيار وزارت آموزش و پرورش در ستاد مركزي راهيان نور تقديم شد.
به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش طي سال جاري تحصيلي مقرر شده بالغ بر 650 هزار نفر از دانش آموزان پايه متوسطه به مناطق عملياتي در دوران دفاع مقدس اعزام شوند.
گروه اخبار /
دیروز در سایت اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه ای به شماره 1 – 95 در مورد بند 7 شیوه نامه اجرایی رتبه حرفه ای موضوع بخشنامه شماره 123788 مورخ 25 / 6 / 94 منتشر شد . ( این جا )
اما اشاره ای به جزئیات نشده بود .
بسیاری از همکاران در تماس با « صدای معلم » اعلام کرده اند که در مراجعه به ادارات و نواحی مسئولان دوایر از صدور این بخشنامه اظهار بی اطلاعی می کنند .
کارشناس این اداره در پاسخ به « صدای معلم » اعلام نمود که این اطلاعیه همان گونه که قبلا اعلام شده است دیروز به استان ها و مناطق ارسال شده و مدتی طول می کشد تا اجرا شود .
« نیکویی » در پاسخ به این پرسش « صدای معلم » که همکاران چه موقع برای صدور احکام مربوطه مراجعه کنند تصریح کرد که بهتر است فرهنگیان و معلمان حداقل پس از یک هفته به مناطق و ادارات برای صدور احکام رتبه های شغلی مراجعه کنند .
گفتنی است « صدای معلم » در تاریخ 24 / 12 / 94 با اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت و گویی را در این مورد انجام داد . ( این جا )
پایان پیام/
گروه اخبار/
وزیر آموزشوپرورش با تأیید اینکه مطالبات فرهنگیان باقی مانده است و این وزارتخانه سالجاری هم کمبود بودجه خواهد داشت، اعلام کرد: «میانگین دریافتی معلمان در دولت یازدهم ۶۷درصد افزایش پیدا کردهاست» اما عدهای از معلمان و کارشناسان این میزان رشد را قبول ندارند.
آنها ميگويند طي 2سال اخير ميانگين دريافتي معلمان حداكثر 40درصد افزايش پيدا كرده كه معقول و طبيعي است. وزير آموزش پرورش ريز افزايش 67درصدي را اعلام كند. علياصغر فاني در برنامه تيتر شبكه خبر 21فروردين درباره افزايش حقوق معلمان در سال گذشته توضيح داد:«افزايش حقوق كاركنان دولت، رتبهبندي و اعمال حق مرزي از مواردي بود كه منجر به افزايش حقوق فرهنگيان شد. در 2سال گذشته ميانگين دريافتي فرهنگيان 67درصد رشد داشته است كه اين شروع خوبي بوده و اين رشد در تاريخ آموزش و پرورش كشور بيسابقه بودهاست. البته فرهنگيان معتقدند كه فاصله حقوقي آنها با برخي دستگاهها زياد است كه اين سخن آنها صحيح است اما نبايد انتظار داشته باشيم تمام اين فاصلهها طي 2سال كم شود.»
او در توضيح جزئيات رتبه بندي معلمان نيز گفت: « 830هزار نفر در سال گذشته مشمول رتبه بندي شدند كه از80تا 590هزار تومان به حقوق آنها اضافه شد و سال 95نيز به سراغ افرادي ميرويم كه در سال گذشته شرايط قرار گرفتن در رتبهبندي را نداشتند.»
برخي نمايندگان مجلس اما در واكنش به افزايش 67درصدي ميانگين حقوق معلمان در دولت يازدهم خواستار ارائه مستندات آن شدند. عطاءالله سلطاني صبور، عضو كميسيون مجلس گفت:«اين موضوع بايد بهطور دقيق بررسي شود، حقوق معلمان در دولت دهم يك ميليون و 450هزار تومان بود كه براساس آنچه وزير آموزش و پرورش اعلام كرده بايد 800 هزار تومان به آن اضافه شدهباشد و به ميانگين 2ميليون و 300هزار تومان رسيده باشد. » حجتالاسلام عليرضا سليمي، يكي ديگر از اعضاي اين كميسيون نيزبا بيان اينكه فيش حقوقي معلمان چنين ادعايي را تأييد نميكند، تصريح كرد: «وزير آموزش و پرورش درباره افزايش 67درصدي بايد بيشتر توضيح بدهد. ما چنين چيزي را تأييد نميكنيم.»
برخي معلمان نيز در تماس با خبرنگار همشهري چنين افزايش دريافتي را رد ميكنند و خواستار توضيحات بيشتر وزير در اينباره هستند. يكي از معلمان منطقه19 تهران به همشهري گفت: «ما از اين ميزان افزايش حقوق خبر نداريم، لطفا آقاي وزير استنادات اين افزايش را اعلام كند شايد در حق ما اجحاف شده و بتوانيم از اين طريق آن را پيگيري و به حقمان برسيم.»
مدير يكي از دبيرستانهاي تهران نيز تأكيد ميكند كه افزايش حقوق او حداقلي است و فاصله زيادي با ميانگين اعلام شده از سوي آقاي وزير دارد. چگونه بوده و چرا مشمول حال ما نشدهاست. البته وزير آموزش و پرورش درست ميگويد كه چنين افزايش حقوقي بيسابقه بوده زيرا اين افزايش طوري بوده كه حتي ما بهعنوان ذينفعان از آن اطلاعي نداريم.
يكي از كارشناسان حوزه توسعه مديريت و پشتيباني اين وزارتخانه كه نميخواهد نامش منتشر شود نيز ميگويد: «اكنون ميانگين دريافتي معلمان زير 2ميليون تومان است، در دوره وزارت آقاي حاجيبابايي ميانگين دريافتي معلمان يك ميليون و 4هزار تومان بود كه اگر سخن آقاي فاني درست باشد الان بايد ميانگين دريافتي حدود 2ميليون و 400هزار تومان باشد. روش ديگر راستيآزمايي سخنان ايشان، ميزان پاداش پايان خدمت معلمان است كه بين 45تا 55ميليون تومان است، اگر اين مبلغ تقسيم بر 30ماه شود، ميانگين حقوق كمتر از 2ميليون تومان ميشود.»
كارشناس ديگري نيز معتقد است ميانگين دريافتي معلمان در دولت يازدهم حدود 40درصد است، بدينترتيب كه حدود 30درصد رشد سنواتي داشته و حدود 8درصد افزايش هم مربوط به رتبهبندي معلمان ميشود.
گروه اخبار/ مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از واریز سهمالشرکه فرهنگیان بازنشسته در دی ماه خبر داد و گفت: واریز سهمالشرکه بازنشستگان بهمن و اسفند هم تا پایان فروردین ماه واریز خواهد شد.
در شرایط حساس کنونی که از یک سو قدرت های استکباری همه توان و ابزارهای خود رادر ابعاد مختلف بویژه در حوزه تهاجم و استحاله فرهنگی برای به زانو در آوردن اصلی ترین حلقه زنجیر مقاومت اسلامی یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی که ثمره خون صدها هزار شهید و جانباز رشید و دلاور این مرز و بوم پر گوهر می باشد به کار گرفته اند و برای نیل به اهداف شوم خود هم قسم شده و کمر همت بسته اند .
و از سوی دیگر وضعیت نامطلوب منزلت و جایگاه اجتماعی فرهنگیان ، این سفیران نور و افسران خط مقدم دفاع از ارزش ها و آرمان های مقدس نظام جمهوری اسلامی در مقابل شبیخون فرهنگی دشمن به ویژه وضعیت آشفته و غیر قابل قبول معیشت این قشر خدوم و ایثارگر، مهمتر از همه تحلیل نادرست از وضع موجود فرهنگیان در زمینه حقوق و مزایای آنان توسط برخی از کارگزاران و مسئولین در رده های مختلف و بعضا بی تفاوتی آنها در قبال سرنوشت میلیونها دانش آموز در آشفته بازار حیله ها و دسیسه های معاندین و دشمنان نظام و انقلاب ، که خواه و ناخواه به دلیل بی تدبیری ها و تعلل و نگاه نادرست نسبت به جایگاه و نقش دستگاه تعلیم و تربیت کشور در نظام اسلامی به جای فرصت تبدیل به چالش و تهدید شده است .
مصداق بارز آن روی آوردن اکثریت معلمان و فرهیختگان این حوزه به مشاغل دوم جهت تامین معیشت روزمره خود و به تبع آن تنزل نقش و عملکرد آنان در حوزه اصلی ماموریت خود و عدم وجود انگیزه کافی در آنان برای ایفای بهینه وظایف محوله و به روز کردن اطلاعات حرفه ای ودر نهایت تنزل احساس تعهد و مسئولیت پذیری در آنان در راستای انجام وظایف تربیتی ، این جانب را بر آن داشت به عنوان مسئول بخشی از این دستگاه عظیم ، نکاتی را به عرض بر سانم .
به اعتقاد اینجانب مجلس شورای اسلامی در میان نهادهای اصلی و تاثیر گذار و تصمیم ساز نظام جایگاه رفیع و ویژه ای دارد .
مجلس در واقع بنا بر فرمایشات و منویات حضرت امام راحل (ره) در راس امور و عصاره فضایل ملت و مدافع حقوق و ملجاء و پناهگاه آنان است و در همین راستا مطابق قانون اساسی دارای جایگاه و اختیارات قانونی است اما بدیهی است استفاده از این ابزار قانونی مستلزم رعایت مسلمات عقلانی و منطقی دیگری مانند رعایت منافع ملی و مصالح عمومی جامعه است .
لذا در زمینه ی تبیین اهمیت و جایگاه دستگاه تعلیم و تربیت در نظام اسلامی بسنده می کنم به فرمایشات مقام معظم رهبری :
« اگر کشوری بخواهد به عزت مادی ، سعادت معنوی ، سیطره سیاسی ، پیشرفت علمی ، آبادانی دنیوی و هر آرزوی دیگری دست پیدا کند باید به آموزش و پرورش به عنوان یک کار بنیادی و مقدماتی لازم بپردازد ، چون همه این کارها نیروی انسانی نیاز دارد و مسئولیت تربیت نیروی انسانی کار آمد و اثر بخش به عهده آموزش و پرورش می باشد »
با توجه به نقش بی بدیل معلم و آموزش و پرورش در توسعه پایدار کشور و تربیت آحاد جامعه و با در نظر گرفتن کثرت مجموعه و افرادی که در نظام اسلامی از خوان گسترده و سفره ی رنگین و عظیم آن متنعم می گردند و با دقت شایسته به مجموع پرسنل شاغل و بازنشسته و اولیای دانش آموزان که من حیث المجموع خانواده ی سترگ و فرهیخته ی فرهنگیان را تشکیل می دهد و در یک نگاه به تعداد پنجاه میلیون نفر می رسد با این اوصاف محققا آموزش و پرورش در نظر هر داور منصفی شایسته و مستحق داشتن کمیسیونی مستقل به نام « کمیسیون آموزش و پرورش » می باشد تا در عرصه ی تعلیم و تربیت پشتیبان و سکاندار این خیل عظیم و موثر جامعه باشد .
با توجه به این که رویکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس محترم بیشتر نتیجه محور می باشد و مصداق ظهور و بروز مجموعه آموزش عالی به ویژه دانشجویان در عرصه فعالیت های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ملموس و چشم گیر می باشد و ظهور مشکل در این حوزه بلافاصله نمود عینی یافته و خود را نشان می دهد لذا عمده فعالیت ها ، گرایش ها ، کارکردها و تصمیم گیری های کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس محترم معطوف به آموزش عالی می باشد و از طرف دیگر به لحاظ این که محصول و مشکلات موجود در آموزش و پرورش در دراز مدت در جامعه نمود عینی یافته و ظاهر می شود لذا آموزش و پرورش در منظر این کمیسیون به عنوان حلقه مفقوده بوده و تاثیر گزاری چندانی در سر نوشت این دستگاه عظیم نداشته است .
بنا بر این پیشنهاد می گردد :
1- با در نظر گرفتن جمیع جهات و شرایط بحرانی موجود و عدم رضایت قاطبه فرهنگیان از وضعیت معیشتی خود اما داشتن نگاه امیدوارانه به ظرفیت مجلس دهم و دولت تدبیر و امید ، انتظار این است مجلس برآمده از اراده ملت با حمایت و پشتیبانی قاطع دولت خدمتگزار در یک اقدام انقلابی و ماندگار در راستای پایان دادن به این گونه مناقشات فرسایشی و معضلات اساسی آموزش و پرورش و پایدار نمودن حلاوت و شیرینی انتخابات هفتم اسفند در کام و ذائقه ملت و تبلور آن در جامعه ، به ویژه جامعه بزرگ فرهنگیان نسبت به دایر نمودن کمیسیون مستقل به نام کمیسیون آموزش و پرورش جهت صیانت از حقوق حقه این قشر فرهیخته اقدام عاجل نماید .
2- حتی المقدور در صورت ممکن نبودن چنین در خواستی وزارت آموزش و پرورش را در وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادغام نمایند تا مجموعه آموزش و پرورش خاصه فرهنگیان عزیز در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی و مجلس منتخب ملت به آرامش کامل برسند و بدون دغدغه نسبت به انجام وظایف خطیر خود اهتمام ورزند .
والسلام علی من اتبع الهدی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
اینجا موبایل آنتن نمیدهد، صدای آژیر آمبولانسی شنیده نمیشود، خط تلفن ندارد و همچنان غرق در محرومیت است! ... اینجا «نوکجو روتک خاش» است، روستایی از توابع خاش در منطقه محروم صفر مرزی در استان سیستان و بلوچستان ... (امیرحسین گنگوزهی) معلم ۲۷ ساله در یکی از مدارس این روستا زیر آوار ماند، آن هم به دلیل محرومیت ... اما کشور ما در شرایطی نیست که نتواند مدارس را استاندارد سازی کند، اما دلیل این همه تبعیض و محرومیت چیست؟!
چه میشود که معلمی هر روز کیلومترها دورتر از خانه و عزیزانش به روستایی لب مرز برود؛ آن هم برای ۴۵۰ هزار تومان ؟! چه میشود که استان محل زندگی این معلم، آمار بیشترین محرومیت، بیشترین تعداد دانش آموز ترک تحصیل کرده، بیشترین محرومیت از لحاظ امکانات و بیشترین مدرسه خشت و گلی و کپری را دارد؟
عصر یکشنبه ۱۵ فروردین ماه بود که حادثهای تلخ برای ۵۳ دانش آموز این مدرسه رقم خورد ... این معلم همراه با یکی دیگر از همکارانش به زیر آوار و خشت و گلهای دیوار مدرسه رفت تا سه دانشآموزش به زندگی خود ادامه دهند ... "یسنا" و "عسل" دو کودک چهارساله و یکسال و سهماهه حمیدرضا گنگوزهی که شاید در سر میپروراندند روزی پدرشان معلمشان شود، اما در عین ناباوری این رویا در همین کودکی از بین رفت ... همسر ۲۵ ساله این معلم فداکار که هر روز با نگرانی منتظر برگشتن سایه سرش بود، حالا این انتظار برای همیشه پایان یافت ... "پسند گنگوزهی" پدر این معلم در مصاحبهای عنوان کرده است که "همسر و دو فرزند کوچک حمیدرضا به حمایت و توجه دولت احتیاج دارند که امیدواریم عزیزان ما در جهت رفع مشکلات به ما کمک کنند"...
روایت همکار مرحوم گنگوزهی از روز حادثه
عبدالرئوف شهنوازی معلم فداکاری که در این حادثه مصدوم شد، درباره روز حادثه این طور میگوید: در لحظهای که این اتفاق ناگوار افتاد، ما بیرون از کلاس درس و در محوطه مدرسه بودیم که حمیدرضا متوجه دانشآموزان بازی گوش در کنار دیوار شد و هر دو نفرمان از دور فریاد زدیم؛ بچهها از دیوار کنارهگیری کنید، اما آنها به تذکر ما اهمیت ندادند، با توجه به شدت گردباد و احتمال تخریب دیوار که از قبل به واسطه بارندگیهای زیاد نم کشیده بود، مرحوم گنگوزهی خطر را احساس کرد و به سرعت با هم به سمت دانش آموزان دویدیم و بچهها را از خطر ریزش دیوار نجات دادیم، اما در یک لحظه دیوار فرو ریخت و مرحوم زیر آوار ماند و من نیز از ناحیه پا تا کمر گرفتار آوار شدم.
توضیح آموزش و پرورش درباره فروریختن دیوار بر روی معلم/این مدرسه اصلا دیوار نداشت!
«اتفاقی که افتاد این بود که یک اتاق خشت و گلی با فاصلهای از فضای آموزشی وجود داشته و هنگام بارندگی آب جمع شده و موجب مرطوب شدن دیوار شده و با شدت گرفتن باد، دیوار فرو میریزد و در آن زمان دانشآموزان در آن محل بازی میکردند و به یک دفعه دیوار خراب میشود و معلم برای حفاظت از جان دانشآموزانش این فداکاری را میکند.البته مدرسه اصلا دیوار نداشته است و معمولا مدارس یک کلاسه و دو کلاسه دارای حصار نیست.این چیزی است که به بنده منتقل کردهاند. فیلم هم موجود است و شما میتوانید؛ ببینید که خود ساختمان مدرسه هیچ صدمهای ندیده است» این روایتی است که مرتضی رییسی؛ معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، از حادثه داشته، روایتی که برخیها آن را توجیه آموزش و پرورش عنوان کردهاند تا به نوعی از این حادثه شانه خالی کند.
البته جدیدترین اظهارنظر درباره حادثه مدرسه سیستان و بلوچستان که در قالب همین روایت میگنجد؛ به اظهارات شب گذشته وزیر آموزش و پرورش در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر برمیگردد، او در این باره توضیح داده و گفته است که در اثر باد و باران دیواری در یک ساختمان متروکه در جوار مدرسه در منطقه بلوچستان خراب می شود و در پی این حادثه یکی از همکاران فرهنگی کشته و یکی دیگر از همکاران مصدوم می شوند.
روایت رستم زهی از حادثه/ دیواری که فروریخت، دیوار حیاط مدرسه محسوب میشده است
با این حال رستمزهی؛ نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها در همین رابطه به ایلنا، میگوید؛ نباید در این حادثه به دنبال مقصر بود، اما این حادثه زنگ تفریح اتفاق افتاده و به نوعی بچهها در محوطه مدرسه مشغول بازی بودند. او میگوید: کلاسهایی که بچهها در آن تحصیل میکنند، مشکلی نداشته، اما دیوارهای حیاط مدرسه، خشت و گلی بوده است. ما باید واقعیت را بگوییم که جوان مردم چگونه از دست رفته است. در خاش مدارس دیگری در چنین شرایطی به سر میبرند و هر لحظه ممکن است؛ این اتفاق برای سایر معلمان و دانشآموزان بیفتد. این روستا نه خط تلفن دارد و نه آمبولانس و فاصله روستا با خاش حدود ۱۵۰ کیلومتر بوده است و حدود ۲ ساعت طول کشیده تا به مرکز درمانی برسند.
خانواده "گنگوزهی" وضعیت معیشتی خوبی ندارند/۱۵۰ کیلومتر مسافت برای ۴۵۰ هزارتومان!
نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها درباره شرایط خانواده این معلم توضیح میدهد: حمیدرضا معلم شرکتی بود و بیمه یک کارگر روزمزد بوده است و در واقع با آموزش و پرورش قراردادی ندارد. خانواده او از نظر معیشتی شرایط خوبی ندارد، اگرچه قناعت دارند اما مشکلات زیادی رو به رو هستند و ناگفته نماند که یکی از بچههایش مریض است.
رستم زهی میگوید؛ اگر این خانواده مشکل نداشتند که این معلم کیلومترها دورتر و در نقطه صفر مرزی به خاطر ۴۵۰ هزار تومان نمیرفت! سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه در بخش زیر ساختهای آموزشی به خصوص در مناطق روستایی است؛ البته سازمان نوسازی اقدامات خوبی انجام داده، اما کافی نیست و باید به فوریت به فکر مناطقی باشیم که هنوز دانشآموزانش در مدارس خشت و گلی و کپری درس میخوانند. شرایط به گونهای است که بارندگی بیشتر از ۳۰۰ میلی متر باعث تخریب و بحران خواهد شد. شهرستانهای خاش، ایرانشهر، نیک شهر، زابل، هیرمند و سراوان دارای همین شرایط هستند، البته خیرین در این منطقه حضور موفقی داشتند، اما کافی نیست.
در اظهارات دو روز گذشته معاون وزیر آموزش و پرورش آماری اعلام شد که به نوعی تهدیدی برای جان دانشآموزان و معلمان محسوب میشود؛ آن هم وجود ۱۰۰۰ کلاس درس خشت و گلی در کشور. کلاسهایی که معلوم نیست؛ فروریختن هر کدام از آنها چند نفر را به کام مرگ بکشاند. رییسی میگوید: سال گذشته حدود ۱۲۰۰ - ۱۳۰۰ کلاس خشت و گلی را شناسایی کردیم که یک بخشی از اعتبارات برای بهبود وضعیت، تامین اعتبار شده و هماکنون در استانهای خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی کار جایگزینی شروع شده است و بخشی به پایان رسیده و بخشی همچنان نیمه تمام است.
آیا بنیانهای مدارس فرسوده با استخدام و پیام تسلیت مقاوم میشود؟
اگر از سرازیر شدن پیامهای تسلیت وزیر آموزش و پرورش، رییس سازمان صدا و سیما، رییس مجلس و رییس جمهور در پی درگذشت این معلم فداکار خاشی بگذریم، از همان ساعات اولیه این حادثه، بحث بر این بود که چرا دانشآموزان و معلمان باید جانشان را به خاطر محرومیت از دست دهند؟
چرا همچنان دیوارهای خشت و گلی مدارس با جان انسانها بازی میکند؟ برخی دیگر نیز از استانداردسازی و ایمن سازی مدارس که روند آن به کندی پیش میرود، انتقاد کردند. چند روز بعد از حادثه وزیر آموزش و پرورش به همراه تیم خود راهی سیستان و بلوچستان شد و از خانواده این معلم دلجویی کرد و در این بین وعده استخدام همسر این معلم را در آموزش و پرورش داد؛ وعده ای که برخیها آن را پوپولیستی عنوان کردند، اما آیا به راستی سرازیر شدن پیامهای تسلیت و همدردی و استخدام دردی از خانواده این معلم کم میکند؟ آیا بنیانهای مدارس فرسوده را مقام میکند؟
معلم شجاع خاش آخرین درس خود را زیر آوار به دانش آموزانش داد و آن درس فداکاری و شجاعت بود. او رفت تا شاید مدارس ما دارای دیوار مقاوم شوند ... رفت تا شاید توجه بیشتر به آن منطقه باعث نشود که دیگر سایر همکارانش در محرومیت جان دهند ... به هر روی این یک واقعیت است که عدالت و توسعه آموزشی با همایش و اجلاسهای چند روزه مدیران محقق نمیشود، چرا که عزمی راسخ میطلبد و بیتردید نباید برای نجات دانشآموزانِ یک هزار مدرسه و کلاس خشت و گلی، دلخوش به ازخودگذشتگی یک هزار معلم باشیم!
خبرگزاری ایلنا
گروه اخبار/ بعد از مشخص شدن تشریح خرگوش زنده، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان دستور تعلیق مدیر مدرسه و معرفی دبیر مربوطه به هیئت تخلفات اداری را صادر کرد.
هفته گذشته کتاب فداکاری بازهم شکفته شد و زندهیاد «حمیدرضا گنگوزهی»، معلم فرهیخته با نثار جان خویش، راه فداکاری در عرصه تعلیم و تربیت را استمرار بخشید. این نخستینبار نیست که معلم فداکاری برای نجات جان شاگردانش همه هستی خود را تقدیم میکند و قطعا آخرینبار هم نخواهد بود؛ گویا اقتضای شغل معلمی است که همچون شمعی بسوزد تا پروانهها زندگی را تداوم بخشند.
درسهای فراوانی در این فداکاری نهفته است از جمله:
١- معلمی شغل نیست، عشق است و هنر، بخشیدن است و حیاتدادن، فداکاری است و ازخودگذشتن؛ نمونهاش زندهیاد «حمیدرضا گنگوزهی» که در آغاز زندگی مشترک در شرایطی که هنوز شرایط شغلی ناپایداری داشت، از همهچیزش برای حیات شاگردان خویش گذشت.
٢- فداکاری معلمان قابلتقدیر است اما این یک سوی واقعه است؛ آن سوی دیگر مسئولیتهایی است که برعهده دیگران قرار میگیرد. نابه سامانیهای برخی فضاهای آموزشی و قربانیشدن سالانه تعدادی از دانشآموزان امری است که نباید از آن غفلت شود و بر مسئولیت و پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش بهویژه «سازمان نوسازی و تجهیز مدارس» میافزاید. این مهم با ارسال پیام تسلیت و اعلام همدردی از سوی مسئولان ذیربط تسکین نمییابد.
بلکه باید با عذرخواهی، پذیرش مسئولیت و تعهد برای جبران کاستیها همراه باشد.
٣- معلمان سرمایه اجتماعی و از گروههای مرجع جامعه محسوب میشوند. یکی از دلایل آن، برخورداری این قشر فرهیخته از ارزشهای والای انسانی و اسلامی همچون فداکاری و ازخودگذشتگی است. شرط تداوم این ارزشها، ارجنهادن کل جامعه ازجمله دولت به فداکاریهای معلمان است. توجه ویژه به منزلت اجتماعی و معیشت آنان و تلاش مؤثر برای رفاه و امنیت اجتماعی فرهنگیان، حداقل انتظار معلمان از مسئولان است. نمیتوان با میانگین حقوق دریافتی زیر خط فقر، انتظار فداکاری و ایثارگری روزافزون داشت.
٤- فداکاری، گذشت، بخشش، احساس مسئولیت اجتماعی، وجدان کاری، همدلی و... ارزشهای مهم ایران عزیز ماست که نباید کمرنگ شود؛ باید از همه ظرفیتها برای تعالی و ترویج آن بهره گرفت. این مختص معلمان نیست بلکه باید همه آحاد جامعه را دربر گیرد و مسئولان و دستاندرکاران باید بیش از همگان بر این امر، نه در کلام و شعار و حرف بلکه در عمل، متعهد شوند.
درج این فداکاریها در برنامههای درسی مدارس همچون دهقان فداکار و تداوم آن در رسانههای جمعی و نهادهای فرهنگی میتواند روح فداکاری را در جامعه همیشه زنده و جاوید نگه دارد اما این کافی نیست؛ آنچه جامعه ما بیش از هر زمان به آن نیازمند است، عمل مسئولان و راهبران جامعه به تعهدات خویش در برابر معلمان و مردم فداکار ایران اسلامی است.
روزنامه شرق