گروه اخبار /
تقويم آموزشي هر كشوري برخاسته از شرایط مختلفي است كه در آن كشور وجود دارد. اين مساله به ويژه درباره تعطيليهاي رسمي نمود بيشتري پيدا ميكند. در كشور ما قرار بر اين است كه روزهاي آموزشي 180 تا 200 روز باشند تا اهداف آموزشي كشور محقق شوند، اما دلايل مختلف طبيعي و غيرطبيعي دست به دست هم ميدهند و تقويم آموزشي را در رسيدن به روزهاي آموزشي مورد نظرش با مشكل مواجه ميكنند. يك روز تعطيلي ناخواسته هزينهاي 120 ميليارد توماني بر دوش وزارت آموزش و پرورش ميگذارد كه اگر هزينههاي كيفي كاستن از آموزش مناسب را هم به آن اضافه كنيم، آنگاه چشم پوشاندن از تعطيليهاي طولاني رسمي كار آساني نخواهد بود، به ويژه با توجه به اينكه وزارت آموزش و پرورش در كشور ما ثابت كرده است كه دست خوبي در تغيير دارد انتظار بيشتري از آن در اين زمينه میرود.
مدرسه رفتن به يك عادت بديهي در زندگي مدرن تبديل شده است. امروزه حتي توسعه نيافتهترين جوامع هم به اهميت آموزش و پرورش در تعليم و تربيت اعضاي جامعه آگاه هستند و هر كشور توسعه يافته يا كمتر توسعهيافتهاي كه توسعه از دغدغههاي اصلي آن به شمار ميرود تلاش ميكند برنامهريزي براي رسيدن به اهداف بلندمدتش را از سيستم آموزشي شروع كند. آموزش و پرورش يكي از نهادهاي مهم در جامعهپذيري است كه دادن لقب خانه دوم به آن بر حق است، زيرا در اينجاست كه افراد بسياري از مهارتهاي زندگي در جامعه را ميآموزند. هر چند كه اهميت آموزش و پرورش در دنياي جديد قابل مناقشه نيست، اما كيفيت و كميت آموزش در نقاط مختلف دنيا با يكديگر متفاوت است. تقويم آموزشي هر كشوري برخواسته از ساختار اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي آن است.
به همين دليل در كشورهاي مختلف تقويمهاي متفاوتي وجود دارد. اين مساله به ويژه در تعداد روزهاي آموزشي نمود زيادي پيدا كرده است و زماني هم كه پاي تعطيلات وسط ميآيد تفاوتهاي زيادي بين كشورهاي مختلف وجود دارد. در كشور ما شوراي عالي 200 روز آموزشي را به تصويب رسانده است كه البته با توجه به تعطيليهاي مختلفي كه در كشور ما وجود دارند به نظر ميرسد كه در خوشبينانهترين حالت 180 روز آموزشي محقق خواهند شد، هر چند كه اين 180 روز هم به دليل تعطيليهاي خواسته و ناخواستهاي كه روي ميدهد، به ميزان قابل توجهي كاهش مييابد.
تعطيلات طولاني مدارس در ايران
تعطيليها در كشورهاي مختلف با يكديگر متفاوت است. براي نمونه دانشآموزان آلماني حدود ۱۰۰ روز تعطيلي در طول سال دارند، كه ۴۲ روز آن در فصل تابستان و دو هفته آن در زمان عيد كريسمس است. در كشور انگلستان نيز كل تعطيلات مدرسهها تقريبا ۱۰۰ روز است كه دو هفته آن در زمان كريسمس و شش هفته آن نیز در تابستان است. در تركيه اين تعطيلات به ۱۲۵ روز ميرسد، كه دو هفته آن در زمستان، ۱۴ هفته در تابستان و ۱۲ روز اعياد ملي و مذهبي هستند.
در كشور ما تعطيلي بلندمدت سه ماهه در تابستان، تعطيلي كوتاهمدت دو هفتهاي نوروز و حدود دو هفته تعطيلات اعياد و جشنهاي مذهبي و ملي براي مدارس وجود دارد كه در اين بين با توجه به اقليم كشور ما هر ساله آلودگي هوا، ريزگردها و بارش برف و باران هم مدارس را به تعطيلي ميكشاند. اين حوادث پيشبيني نشده كه هر ساله هم روي ميدهند در نقاط مختلف كشور با يكديگر تفاوت دارند.
براي نمونه در استانهاي شمالي و غربي بارش برف و باران و مسدود شدن راههاي يكي از دلايل اصلي تعطيلي مدارس است، در حالي كه در پايتخت و بعضي از استانهاي ديگر مانند اصفهان، البرز و خوزستان آلودگي هوا دليل اصلي تعطيلي مدارس است.
روزهاي تعطيل هم در مناطق مختلف با يكديگر متفاوت است. براي نمونه ممكن است در بعضي از نقاط اين تعطيليها به دو هفته هم برسد در حالي كه در بعضي نقاط ديگر تعطيليها كمتر از يك هفته شوند. تعطيلي مدارس هر دليلي داشته باشد باعث ميشود معلمان در ارائه سرفصلهاي آموزشي به دانشآموزان عقب بيفتند. از آنجا هم كه برگزاري كلاس هاس فوق برنامه براي جبران اين عقب ماندن كار آساني نيست، در اكثر موارد تنها راهحلي كه براي معلمان ميماند تدريس فشرده مطالب است كه اين هم مشكلات خاص خود را دارد و باعث ميشود مطالب با كيفيت لازم به دانشآموزان منتقل نشود. كارشناسان آموزشي در كشور ما به سيستم تعطيلي نقدهاي زيادي وارد كردهاند، زيرا اين سبك طولاني از تعطيلات در تابستان و نوروز باعث فاصله گرفتن دانشآموزان از فضاي آموزشي ميشود و به همين دليل ارتباط دوباره با اين فضا را مشكل ميسازد و نوعي بيحوصلگي، بيانگيزگي و سردرگمي ايجاد ميكند. به همين دليل است كه در كشورهاي مختلف تلاش شده است تعداد روزهاي تعطيل در فصلهاي مختلف سال پخش شوند تا دانشآموزان در حين استراحت و لذت بردن از تعطيلات، فاصله زيادي با فضاي آموزشي پيدا نكنند و انگيزه خود را براي يادگيري از دست ندهند.
كاستن از تعطيليها كار آساني نيست
با اين اوصاف براي اينكه تعطيليهاي پيش بيني نشده به آموزش مناسب در كشور لطمه نزنند، چه بايد كرد؟
شايد در نگاه اول كارشناس و غيركارشناس، كاستن از تعطيلات نوروز يا تعطيلات تابستان را پيشنهاد كنند، اما آنگونه كه از دل اظهارنظرهاي مسئولان برميآيد كاستن از اين تعطيلات كار سادهاي نيست و حتي در برخي از موارد ناممكن است. چندي پيش، وزير آموزش و پرورش درباره تغيير در تقويم آموزش و پرورش گفت: «اگر به تقويم آموزشي جديدي برسيم كه اجراي آن امكان پذير باشد، حتما از مبادي ذيربط پيگيري خواهيم كرد، اما بايد در نظر داشت كه تغيير تقويم آموزشي به اين سادگيها امكان پذير نيست و آن هم دلايل عمدهاي دارد.»
علي اصفر فاني با بيان اينكه شروع شدن سال تحصيلي در شهريور مغاير قانون مجلس است، افزود: «شرايط كشور متفاوت است و برخي روستاها كه كار كشاورزي انجام ميدهند، تا پايان تابستان مشغول كار هستند و نميتوان به راحتي كلاسهاي درس را از شهريور شروع كرد، مگر آنكه حاكميت به اين نتيجه برسد كه انعطافي در تقويم مدارس داشته باشيم و آن را بومي كنيم كه البته اين موضوع هم چندان عملياتي نيست.»
وي درباره احتمال ساماندهي تعطيلات و كاهش پيدا كردن تعطيلات نوروزي دانشآموزان نيز تصريح كرد: «اين موضوع كه تعطيلات نوروزي كاهش يابد، در سالهاي قبل تجربه شد و موفق نبوده است.» اما اين تعطيليها ناخواسته چندان بيهزينه نيستند، چندي پيش علي زرافشان، معاون متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: «اگر بودجه آموزش و پرورش كه امسال 24 هزار ميليارد است را تقسيم بر تعداد روزهاي مفيد مثلا 200 روز كنيد، هزينه تمام شده يك روز آموزش مشخص ميشود. وقتي اين يك روز تحقق پيدا نميكند، يعني دولت هزينهاي پرداخت كرده، مجلس پرداخت كرده، مردم از جيبشان هزينههايي پرداخت كردهاند اما آموزشي تحقق پيدا نكرده است.
اين نكته وجود دارد كه تعطيليها ضرر مالي به مجموعه دولت وارد ميكند. مثلا امسال براي هر روز تعطيلي 120 ميليارد تومان ضرر مالي داشتيم.» با اين حساب هر ساله حوادث طبيعي مانند آلودگي هوا، ريزگردها و بارش برف و باران ضرري بيش از 840 ميليارد تومان به آموزش و پرورش كشور ما ميزنند، كه اگر ضررهایي هم كه به كيفيت انتقال مواد آموزشي وارد ميشود را هم حساب كنيم، آنگاه نميتوان از كنار اين مساله به سادگي گذشت.
تعطيلي با صورتبندي متفاوت
بارش برف و باران، مسدود شدن راهها و ريزش كوه يكي از مشكلات شهرهاي كوهستاني است. صدف 15 ساله دانشآموز سال سوم متوسطه اول است كه در يكي از استانهاي پربارش غربي زندگي ميكند. امسال بارش برف و يخ زدن جادهها باعث شده است سه روز از مدرسه آنها تعطیل باشد.
او در اين باره ميگويد: «بهجز سه روزي كه تعطيل شد، روزهاي ديگر هم وضعيت آب و هوا خوب نبود و جاده يخ زده بود اما با اين وجود تنها با يكي دو ساعت تاخير مدارس باز ميشد. اين يخ زدگي راهها براي بچههاي كوچكتر خطرناك بود و حتي چندباري زمين خوردن آنها را ديدهام.»
وي درباره افزايش سختگيري مدارس در برگزاري كلاسها تا روز آخر اسفند ميگويد: «پارسال سختگيري براي برگزاري كلاسها تا روز آخر اسفند خيلي زياد بود، به حدي كه اگر دانشآموزشي مدرسه نميآمد مدير با خانوادهاش تماس ميگرفت.» شايد بارش برف و باران تهران را به تعطيلي نكشاند ولي آلودگي هوا باعث بيش از يك هفته تعطيلي در تهران شد. مهدي پدر پدارم 10 ساله است، كه دانشآموز كلاس چهارم ابتدائي است. مهدي از تعطيلي يكهفتهاي مدارس تهران ميگويد: «با اينكه مدارس يك هفتهاي تعطيل بود ولي براي بچهها كلاس جبراني نگذاشتند و فقط مطالب را فشردهتر به آنها ارائه دادند و از ما هم خواستند كه همكاري مان را با آنها بيشتر كنيم.»
روزنامه آرمان
گروه اخبار /
دکتر علی اکبر سیاری در نشست معاونین بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور ضمن اشاره به بررسی درباره میزان شیوع مصرف دخانیات میان دانش آموزان تهران افزود: طبق این بررسی 51.2 درصد دانش آموزان تهرانی قلیان مصرف کردهاند. 31 درصد نیز سیگار کشیدهاند. این آسیب جدی است.
90 درصد کسانی که معتاد به سیگار هستند نیز مصرف آن را از سنین کمتر از 18 سال شروع کردهاند.
مواد روان گردان در قلیان ها
وی همچنین به همکاری وزارت بهداشت و اماکن و اصناف در خصوص پیگیری عدم صدور مجوز قلیان اشاره کرد و گفت: ما با مراکزی که بدون مجوز قلیان عرضه میکنند، برخورد خواهیم کرد. همچنین برنامههایی در خصوص اطلاعرسانی به مردم و دانشآموزان طراحی شده است. در برخی مراکز عرضه قلیان مواد روانگردان در قلیانها دیده شده که ما گزارش آن را به قوه قضاییه دادهایم و منتظر پیگیری آن هستیم.
غنی سازی شیر مدارس
سیاری، از غنی سازی شیر مدارس با همکاری صنایع لبنی در 11 دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: این شیرها در حال توزیع است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص برنامه این وزارتخانه در ایام نوروز برای نظارت بر مراکز فروش مواد غذایی گفت: در ایام نوروز سامانه 190 در سراسر کشور پاسخگوی شکایتهای مردمی خواهد بود.
همچنین 1000 نفر نیز بر اماکن عمومی و فروشگاههای مواد غذایی نظارت خواهند کرد. در این خصوص نیز ستادی در وزارت بهداشت تشکیل شده که مسئولیت ساماندهی این نظارتها را بر عهده دارد. ( ایسنا )
گروه اخبار /
درحالی که مدتی قبل خبرهایی مبنی بر امکان بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان منتشر شده بود، محسن بهارلو معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با بیان اینکه هنوز با درخواستهای ارائه شده از سوی فرهنگیان در این زمینه موافقت نشده، گفت: درخواستهای ارائه شده از سوی فرهنگیان برای بازنشستگی پیش از موعد هنوز تعیین تکلیف نشده و یکی از دلایل آن مشکل نیروی انسانی، حقالتدریس و تأمین اعتبار برای پرداخت پاداش پایان خدمت است .
محسن بهارلو با تأیید اینکه امسال به دلیل قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان، روندی طراحی شد تا فرهنگیان بدون سنوات ارفاقی و طبق قانون، مشمول سقف حداکثر ۵درصد اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی بازنشسته پیش از موعد شوند، افزود: «بر همین اساس دستورالعملی ارسال شد تا فرهنگیان متقاضی بهویژه آنهایی که کسر ساعت موظف دارند، بازنشسته پیش از موعد شوند.
فرهنگیان دارای کسر ساعت موظف، زنان سرپرست خانوار و افراد مبتلا به بیماری صعبالعلاج در اولویت بازنشستگی پیش از موعد قرار دارند و افراد متقاضی درخواست خود را به ادارات آموزش و پرورش ارائه کردند. درصورت موافقت منطقه بهگونهای که بازنشستگی فرد مشکلی در روند آموزش ایجاد نکرده یا سقف حقالتدریس را افزایش ندهد با درخواست وی موافقت شده و برای طی مراحل نهایی به وزارت آموزش و پرورش ارسال میشود.»
تأیید متوقف شدن بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان در حالی است که در بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد برای فرهنگیان آمده است:«در اجرای بند «ج» تبصره ۱۸ماده واحده قانون بودجه سال۹۴ کل کشور و بخشنامه شماره۵۰۹۶۰ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام میدارد، بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی با رعایت مفاد بخشنامه مذکور و سابقه خدمت موضوع قانون مذکور یعنی داشتن حداقل سابقه خدمت در موقع درخواست برای کارکنان زن ۲۰سال و کارکنان مرد ۲۵ با درخواست متقاضیان و موافقت اداره کل یا سازمان مربوطه و رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه بلامانع است.»
همشهری
علی نوشت: «پدرم دلواپس آینده برادرم است اما حتی یک بار هم اتفاق نیفتاده که با هم به کافی شاپ بروند، در خیابان قدم بزنند و گاهی بلند بلند بخندند.
برادرم نگران فشار کاری پدرم است اما حتی یک بار هم نشده خواستههایش را به تعویق بیندازد تا پدر برای مدتی احساس راحتی کند.
مادرم با فکر خوشبختی من خوابش نمیبرد اما حتی یک بار هم نشده که با من در مورد خوشبختیام صحبت کند و بپرسد فرزندم چه چیزی تو را خوشحال میکند؟
من با فکر رنج و سختی مادرم از خواب بیدار میشوم اما حتی یک بار نشده که دستش را بگیرم، با او به سینما بروم، با هم تخمه بشکنیم، فیلم ببینیم و کمی به او آرامش بدهم.
ما از نسل آدمهای بلاتکلیف هستیم.
از یک طرف در خلوت خود، دلمان برای این و آن تنگ میشود، از طرف دیگر وقتی به هم میرسیم لالمانی میگیریم!
انگار نیرویی نامرئی، فراتر از ما وجود دارد که دهانمان را بسته تا مبادا چیزی در مورد دلتنگیمان بگوییم. تکلیف مان را با خودمان روشن نمیکنیم. یکدیگر را دوست میداریم اما آن قدر شهامت نداریم که دوستداشتن مان را ابراز کنیم.
ما آدمهای بیچارهای هستیم.
آن قدر در بیان احساساتمان حقیر و ناچیزیم که صبر میکنیم تا وقتی عزیزی را از دست دادیم، تا آخر عمر برایش شعر بگوییم.
از یک جا به بعد باید این سکوت خطرناک را شکست و راه افتاد
از یک جا به بعد باید پدر به پسرش بگوید که چقدر دوستش دارد
از یک جا به بعد باید پسر دست پدر را بگیرد و با هم قدم بزنند
از یک جا به بعد باید مادر پسرش را به یک شام دو نفره دعوت کند
از یک جا به بعد باید پسر در گوش مادرش بگوید: چقدر خوب است که تو را دارم
و چه خوب است «از یک جا به بعد»، همین جا باشد؛ از همین جا که این نوشته تمام شد ...»
میگنا
گروه اخبار / دبیر علمی ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه گفت: 49.5 درصد افراد جامعه دچار اختلال روانی و شش دهم درصد افراد نیز مبتلا به اختلالات شدید روانی هستند.
گروه اخبار / گفت و گوی سخن معلم و حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش و نیز نماینده 4 دوره مجلس حاوی نکات فراوان و مهمی است .
یکی از همکاران شهر تبریز متن زیر را که شامل بخش دوم مصاحبه است را با باز نشر بخش هایی از این گفت و گو برای گروه سخن معلم ارسال نموده است .
ضمن تشکر و قدردانی از این معلم وظیفه شناس و مسئول از سایر همکاران دعوت می شود تا مطالب و نقدهای خود را در مورد این گفت و گو برای ما ارسال فرمایند .
گروه اخبار / مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش به تشریح آخرین وضعیت تبدیل وضعیت نیروهای آموزش و پرورش پرداخت و گفت: تا کنون مجوزی برای تبدیل وضعیت استخدامی نیروها از قراردادی به پیمانی و پیمانی به رسمی به ما داده نشده است.
وزارت آموزش و پرورش دانشجو معلمان را فریب می دهد / کسر از حقوق دانشجو معلمان غیرقانونی است / نگاه و برخورد وزارت با دانشجو معلمان نگاهی متناقض و توام با تبعیض است /
گروه اخبار / چندی پیش حمید رضا کفاش ، معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد : " "طی آمار مستند وزارت آموزش و پرورش در سه سال اخیر خودکشی دانش آموزان روند کاهشی داشته است."
اما در گزارشی که در زیر می خوانید این ادعا توسط کارشناسان و صاحب نظران رد شده است !
بنا بر اظهار نظر این افراد ، سال 94 رکوددار خودکشی نوجوانان بوده است .