روز گذشته در حالي كه سايت هاي خبري را مرور مي كردم ، نگاهم روي تيتر يك خبر در سايت مشهور و معتبر تابناك متوقف شد و از آنجايي كه موضوع خبر به مدرسه و معلم و دانش آموز ارتباط داشت ، تلاش كردم تا متوجه صحت و سقم آن شوم.
عنوان خبر كاملا پليسي و اسرار آميز بود و احتمالا خواننده هاي زيادي را به خواندن آن ترغيب كرده است : " خودكشي دختر دانش آموز با تدريس كتاب شيطاني . "
در خبر مذكور آمده بود كه معلمي در يكي از مدارس غير انتفاعي شمال شهر تهران كتابي را معرفي مي كند و دختر دانش آموز با خواندن آن دچار تغيير رفتار شده و در نهايت از طبقه ششم ساختمان خود را پرت كرده و خودكشي مي كند. در لينك مذكور صفحاتي از كتاب را هم اسكن و منتشر كرده اند و در حاشيه صفحات نيز دست نوشته هايي از دختر فوت شده به چشم مي خورد اما عنوان كتاب را محو كرده اند .
بلافاصله لينك خبر را در گروه تلگرامي دوستان قرار دادم و از آنها تقاضا كردم در يافتن كتاب كمكم كنند. دقايقي بعد دوستان با نهايت تعجب كتاب مورد اشاره سايت تابناك را «دنياي سوفي» معرفي كردند و شگفت زده بودند از اينكه چگونه اين كتاب را شيطاني ناميده اند و حتي عامل خودكشي معرفي كرده اند !
كتاب دنياي سوفي يكي از معتبرترين كتاب ها براي فهم فلسفه به زبان ساده و مخصوص دانش آموزان است و در توضيح آن در سايت ويكي پديا مي خوانيم :
"دنیای سوفي، یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر نویسنده نروژی است که چاپ اوّل آن در سال ۱۹۹۱ میلادی در نروژ منتشر شد. این اثر داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح میکند. این کتاب تاکنون به ۵۴ زبان برگردانده شده و علاوه بر نوجوانان، توجه بزرگسالان را هم بهخود جلب کردهاست. از روی کتاب دنیای سوفی فیلم و بازی رایانهای به همین نام ساخته شدهاست.
این کتاب را نخستین بار حسن کامشاد به فارسی ترجمه و نشر نیلوفر منتشر کردهاست. داستان در مورد دختری به نام سوفی است که در آستانه پانزده سالگی نامههای جالب و نوارهای ویدئویی از شخصی به نام آلبرتو ناکس دریافت میکند که در آنها سؤالات جالبی مانند جهان چگونه پدید آمدهاست؟ که آغازگر راه آموزش تاریخ فلسفهاست، مطرح میکند.
این نامهها در ابتدا مطالبی در خصوص یونان باستان، سقراط و سؤالات اساسی زندگی بشری را عنوان میکند. پس از دریافت چند نامه سوفی و آلبرتو یکدیگر را ملاقات میکنند. موضوع صحبتهای آنان عمدتاً نظریات فلاسفۀ یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری، و موضوعاتی چون انقلابهای بزرگ و تا مسائل امروز بشری است. داستان به صورتی جذاب است و سعی میکند در ضمن داستان، تاریخ فلسفه را بهصورت طبقهبندی شده به خواننده آموزش دهد؛ همچنین در داستان وقایعی اتفاق میافتد که خواننده را تشویق به ادامۀ رمان میکند".
به نظر مي رسد با گسترش موج نااميدي از دستگاه هاي مسئول و متولي ، رسانه اي كردن موضوعات و مشكلات به ابزاري براي احقاق حق در كشور تبديل شده و مردم نيز به خوبي از نقش رسانه در واداشتن مسئولين به تمكين آگاه شده اند اما در اين ميان به خاطر خلط سره از ناسره ، رسانه ها نيز بايد شجاعانه مسئولين درج اخبار غير واقعي را بپذيرند و به اشتباهات احتمالي خود اعتراف كنند . در موضوع مذكور سايت تابناك بايد به صراحت به اين مسئله اشاره كند .
نكته ديگر اينكه متاسفانه در سالهاي اخير افرادي با هدف كسب شهرت و تبديل شدن به سلبريتي هاي عرصه رسانه و مطبوعات به شيوه اي از پمپاژ آگاهي كاذب دست مي زنند و به عنوان مثال كتاب ها و فيلم ها و حتي كارتون هاي مخصوص كودكان و نوجوانان را با شيطان پرستي و فراماسونري و ... پيوند مي زنند و اين موضوع در كنار شايعاتي كه در اين حوزه ها منتشر مي شود ، باعث بدبيني خانواده ها به كتاب و مطالعه و ايجاد حساسيت هاي بي مورد در اين زمينه مي شود .
اينكه سايت معتبر تابناك بلافاصله در تيتر خود اين كتاب مشهور را « شيطاني » ناميده ، بي ارتباط به چنين موضوعي نيست .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
اگر يکي از مسولين اجرايي آموزش و پرورش کشور ما قرار بود درباره بودجه ي آموزشي کشور و آموزش و پرورش، نطقي ارائه کند چه مي گفت؟
جز اينکه تعداد دانش آموزان و معلمين زياد بوده و به همين دليل هزينه هاي آموزش در کشور ما زياد است ؛ چيزي براي گفتن داشت؟
آیا به جز تعداد زیاد معلمین دلیل دیگری برای وضعیت نابه سامان فرهنگیان را متصور هستند؟
اما :
رئيس جمهور سوئیس ، در سخنرانی خود در دانشگاه تهران، گرچه بر دشوار بودن تقلید از مدل اقتصادی این کشور تاکید کرد، ولی سه راهکار دراز مدت را که میتواند برای هر کشوری مفید واقع شود، ارائه کرد.
مهمترین بخش سخنرانی او، جمعبندی عوامل بنیادین موفقیت سوئیس بود که اینگونه فهرست شد:
١. قوانین مناسب کار
٢. مشارکت اجتماعی
٣. سرمايه گذاری در نظام آموزشی
حالا متوليان آموزش و پرورش کشور دائم از هزينه هاي بالاي آموزش گله دارند!
تا ديدگاه هزينه اي به آموزش تغییر نکند ، وضعيت اقتصاد و سياست و مذهب و چالش هاي اجتماعي به همین گونه خواهد ماند و حل نخواهد شد ؛ انکار این معضلات هم چاره کار نیست و در صمن چالش ها ، روز به روز عميق تر خواهند شد.
ارزش هر حوزه اي با شاغلين در آن حوزه و وضعيت اجتماعي-اقتصادي آنان سنجيده مي شود .
با شرايط فعلي که آموزش دهندگان کشور از ضعيف ترين اقشار جامعه از نظر درآمدي هستند ، نبايد انتظار داشت که مشکلات و معضلات اين جامعه به اين زودي ها حل شده و ديدگاه مردم به حوزه ي تعليم و تربيت تغيير نخواهد کرد و لذا حل سایر مشکلات جامعه از عهده ی این بخش از جامعه خارج است.
وقتي براي تفريحات سالم و ورزش دانش آموزان سرمايه گذاري مناسبي انجام نمي شود ، در بزرگسالي بايد انتطار انواع بيماري هاي جسمي و روحي را داشته باشيم.
وقتي تمام هزينه هاي جانبي آموزش را به خانواده ها تحميل مي کنيم و برای کوچکترین خدمات آموزشی و تفریحی باید دست در جیب خانواده ها کرد و خانواده به دليل محدوديت هاي درآمدي ، توان سرمايه گذاري مناسب در اين مقوله را ندارند ؛ بايد منتظر سر باز کردن دمل هاي چرکين معضلاتی چون اعتياد و فساد اخلاقي و .... در برزگسالی بود.
در آستانه ي آغاز دوره دهم مجلس شوراي اسلامي هستيم و به گواه آمار بيش از دوسوم نمايندگان تازه وارد به مجلس نيروهاي جديد هستند . اننظار داريم این نیروهای جدید جهت سرمايه گذاري در بخش آموزش ، نگاه جديدي را جايگزين ديدگاه هزينه اي سابق به آموزش کنند.
با سرمايه گذاري در آموزش و خدمات تفريحي - ورزشي به نسل نوپاست که مي توان نسلي سرزنده و شاد را تحويل جامعه داد و از بروز چالش های اجتماعی در آینده جلوگیری نمود ، چرا که بسياري چالش هاي بزرگسالي ريشه در مشکلات دوران خردسالي و نوجواني دارد.
نسل آينده حق دارد که بابت عدم سرمايه گذاري در حوزه ي آموزش ما را بازخواست کرده و به احتمال زیاد رد صلاحیت کند !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، علی اصغر فانی در حاشیه تجلیل از 64 پیشکسوت امورتربیتی که در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه وزارت آموزش و پرورش نگاه ویژه ای به مسائل پرورشی و تربیتی دارد، مهمترین کاری که در این بخش مدنظر دارید، چیست؟ اظهار کرد: توجه به مسائل تربیتی و پرورشی و تربیت انسان های چند بعدی و در چند ساحت مدنظر وزارتخانه است که همه آنها در سند تحول بینادین دیده شده و ما هم نگاه ویژه ای به آن داریم.در سند تحول و بحث تعلیم و تربیت باید بدانیم که زیرساخت هایی باید آماده شود تا آن راهکارها را دنبال کنیم.
برنامه سال 95 دو هفته دیگر نهایی می شود
وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه سال 95 که حدود دو هفته دیگر نهایی می شود و آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد زیر ساخت هایی تعریف شده که باید ابتدا آن زیر ساخت ها مانند زیر ساخت بهسازی و آموزش نیروی انسانی، زیر ساخت منابع و غیره.بدون این زیر ساخت ها اگر 100 بار هم یک چیزی عنوان شود نمی توان گفت که تربیت آن معنی خود را پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول ساحتهای ششگانه تربیتی مطرح شده است، افزود: یک دانشآموز وقتی میتواند برای جامعه مفید باشد که در تمام ساحتهای تربیتی، ساحتهای اخلاقی و اعتقادی، روانشناختی، هنری، تربیتی، اقتصادی و اجتماعی رشد کند.
فانی ادامه داد: امیدوارم در طول اجرای سند تحول بتوانیم به تدریج از سال 95 تا 99 که سالهای اجرای برنامه ششم توسعه است، سند تحول را در همه فعالیتهای آموزش و پرورش اجرایی کنیم.
وی در مورد برنامه مراسم تجلیل از پیشکسوتان امورتربیتی گفت: سال گذشته از بیش از 400 شهید امور تربیتی با دعوت از خانواده آنها یاد شد و مورد تقدیر قرار گرفتند. این وزارتخانه با توجه به سند تحول بنیادین باید تلاش بیشتر و اقدام مناسبتری را در حوزه تربیت دانشآموزان انجام دهد و در این رابطه نیازمند همکاری خانوادهها هستیم.
تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان
فانی در خصوص تعطیلی مدارس استعداد درخشان در برخی استان ها از جمله تهران و نارضایتی خانوادهها از این موضوع عنوان کرد: شاخص جهانی برای انتخاب دانشآموزان تیز هوش برای تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان 2.28 درصد است، یعنی از بین هر 100 دانشآموز حداکثر 2.28 نفر میتوانند وارد مدارس استعدادهای درخشان شوند.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته این نسبت در برخی استانها و مدارس استعدادهای درخشان رعایت نشد. بنابراین تصمیم گرفتیم تا با شیب ملایم به سمت شاخص جهانی در این رابطه حرکت کنیم.
مدارس سمپاد تعطیل نشده است
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که در شهرهای مختلف به هیچ وجه مدارس سمپاد را تعطیل نکردیم بیان کرد: در گذر از دوره متوسط اول به دوم، دانشآموزانی که وارد مدارس استعدادهای درخشان در سالهای گذشته شدهاند، همچنان در این مدارس باقی میمانند، اما ورودی به این مدارس را کاهش میدهیم تا به استانداردهای جهانی دست یابیم.
فانی ادامه داد: با ادغام تعدادی محدودی از مدارس استعدادهای درخشان، با توجه به ظرفیتی که در این رابطه داریم عمل خواهیم کرد.
اجرای رتبه بندی مهمترین اقدام در سال 94
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مهمترین اقدامات آموزش و پرورش در سال 94 گفت: مهمترین اقدام ما در سال جاری اجرای طرح رتبهبندی معلمان بود که با اعتباری معادل 1350 میلیارد تومان در سال 94 اجرا شد و در سال آینده اعتبار اختصاص یافته 3500 میلیارد تومان است.
برقراری حق مرزی برای معلمان مناطق مرزی
وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال 94 موفق شدیم در مناطق مرزی کشور حق مرزی را برای فرهنگیان که سالها از تصویب آن گذشته بود، محقق کنیم و از اول فروردین امتیازی که برای معلمان در قانون مدیریت خدمات کشوری لحاظ شده بود از 700 امتیاز به 1500 امتیاز افزایش یافت.
جذب 71 هزار کودک لازم التعلیم به مدرسه
فانی اظهار داشت: در زمینه عدالت آموزشی در سالجاری در حوزه انسداد مبادی بیسوادی گام برداشتیم و توانستیم 71 هزار کودک لازمالتعلیم را که به مدرسه نمیآیند، شناسایی و به مدرسه بیاوریم.
وی تصریح کرد: نقشه راه سند تحول بنیادین تهیه شده است و سال آینده برنامههای آموزش و پرورش مبتنی بر این سند خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: طی دو هفته آینده برنامههای سال 95 براساس سند تحول بنیادین آماده میشود و هیچ برنامهای را نخواهیم پذیرفت مگر آنکه متناسب با راهکارهای سند باشد.
افزایش پوشش تحصیلی پیش دبستانی
فانی بیان کرد: طی 3 سال اخیر سطح پوشش دوره پیش دبستانی را از 38 درصد به 55 درصد افزایش دادیم و در بودجه سال 95 اعتباری معادل 50 میلیارد تومان برای توسعه پیشدبستان لحاظ شده است. همچنین در مناطق محروم و دو زبانه پیش دبستانی به صورت رایگان ارائه میشود.
برگزاری آزمون استخدامی
وزیر آموزش و پرورش به برگزاری آزمون استخدامی این وزارتخانه اشاره کرد و بیان داشت: آزمون استخدامی برگزار شد و در حال حاضر پذیرفته شدگان این آزمون در دانشگاه فرهنگیان و تربیتدبیر شهید رجایی مشغول گذراندن دوره آموزشی هستند و از مهر 95 وارد مدارس میشوند.
وزیر آموزش و پرورش از بررسی و تصویب رشتهها و شاخههای دوره متوسط دوم خبر داد و گفت: در سال جاری بررسی رشتهها و شاخههای دوره متوسطه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد و برنامهریزی برای تولید کتاب آنها صورت گرفته است تا دانشآموزان در مهر سال آینده کتابهای درسی جدید را داشته باشند.
آموزش مشاوران در دوماهه ابتدایی سال 95
فانی از تصویب کلیات آییننامه هدایت تحصیلی دانشآموزان در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بخشی از این آییننامه در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شد و تلاش میکنیم تا قبل از پایان سال 94 آییننامه هدایت تحصیلی تصویب شود و آموزش مربیان نیز در دو ماهه اول سال آینده انجام شود.
معلمان، تکالیف نوروری را براساس شرایط دانش آموزان تعیین کنند
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تکالیف نوروزی دانشآموزان اظهارداشت: تکالیف نوروزی متمرکز نیست و براساس شناخت معلم از دانشآموزان با توجه به تفاوتهای فردی تهیه میشود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سیاست آموزش و پرورش این است که ما برای تمام دانشآموزان یک تکلیف واحد برای ایام نوروز نداشته باشیم و معلمان مدارس با توجه به فرآیند آموزشی و تربیتی و شرایط دانشآموز، فعالیت نوروزی را پیشبینی کنند.
گروه اخبار/
رأی دیوان عدالت اداری در مورد احتساب مدت فاصله خدمتی به عنوان سابقه تا زمان اشتغال فارغالتحصیلان متعهد به خدمت در آموزش و پرورش :
رأی شماره۷۳۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع احتساب مدت فاصله خدمتی به عنوان سابقه تا زمان اشتغال فارغالتحصیلان متعهد به خدمت در آموزش و پرورش. شماره هـ/۹۲/۸۹۶ ۲۸/۱۱/۱۳۹۲
تاریخ دادنامه : ۳۰/۱۰/۱۳۹۲ شماره دادنامه: ۷۳۹ کلاسه پرونده : ۹۲/۸۹۶
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری
گردش کار: خانم فرزانه نصرآزادانی به موجب درخواستی به دیوان عدالت اداری اعلام کرده است که:
اینجانب فرزانه نصر دبیر شیمی استخدامی در سال ۱۳۷۰ با توجه به این که در شهریور ۱۳۶۸ فارغالتحصیل شدهام و در ضمن تحصیل تعهد دبیری دادهام (دبیر شیمی قبول شدهام) و متعهد خدمت در آموزش و پرورش بودهام و در طی دو سال که بیکار بوده و فاصله خدمتی داشتهام امکان استخدام در هیچ ادارهای را نداشته چون به آموزش و پرورش تعهد داده بودم ، نامهای به دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۰ ارسال کرده ام تحت عنوان احتساب فاصله خدمت به عنوان سابقه کار اما جواب رسیدگی منفی بوده از طرف شعبه ۴ دیوان عدالت اداری در صورتی که همکاران اینجانب با همین موقعیت توانستهاند فاصله خدمتی را به عنوان سابقه کار احتساب کنند از شما تقاضامند هستم طبق ماده ۴۳ قانون دیوان اعلام تعارض آراء در رأی صادر شده تجدیدنظر فرمایید قبلاً از همکاری شما کمال تشکر را دارم.
گردش کار پروندهها و مشروح آراء به قرار زیراست:
الف: شعبه اول دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۱/۸۹/۳۱ با موضوع دادخواست خانم مرضیه گلابدار به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان و به خواسته احتساب فاصله خدمتی به عنوان سابقه کار (مدت زمان ۳ سال از تاریخ فارغالتحصیلی تا استخدام) به موجب دادنامه شماره ۷۰۵ـ ۲۹/۳/۱۳۸۹، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
در خصوص دادخواست خانم مرضیه گلابدار به طرفیت آموزش و پرورش استان اصفهان مبنی بر این که از فارغالتحصیلان متعهدان خدمت است که بعد از فراغت از تحصیل برای مدتی بلاتکلیف میماند و سپس استخدام میشود و نامبرده تعهد خدمت دبیری داشته است، لذا تقاضا دارد مدت مذکور به عنوان سابقه محسوب شود که با التفات به محتویات پرونده و پاسخ واصل شده نظر به این که مطابق ماده ۶ قانون متعهدان خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹ دانشجویان متعهد خدمت از آغاز تحصیل در استخدام آزمایشی وزارت مذکور قرار میگیرند و برابر رأی شماره ۳۳ـ۳۷ـ ۱۳/۴/۱۳۷۶ و ۱۲۷ـ ۲۱/۶/۱۳۷۷ هیأت عمومی دیوان عدم استخدام قانونی نبوده و بلاتکلیف مانده برخلاف تعهدات است و آراء وحدت رویه شماره ۶۵۴ ـ ۶/۸/۱۳۸۶ و ۱۵۳ـ ۱۲/۳/۱۳۸۷ هیأت عمومی نیز بر این امر دلالت دارد و با عنایت به این که اداره طرف شکایت منکر متعهد خدمت بودن شاکی نشده است. بنابراین خواسته موجه است و با وارد دانستن شکایت شاکی به الزام به احتساب مدت فاصله خدمتی به عنوان سابقه و پرداخت حقوق حکم صادر میشود. رأی دیوان قطعی است.
ب: شعبه چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۸۸۶۲۵ باموضوع دادخواست خانم فرزانه نصرآزادانی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان و به خواسته احتساب فاصله خدمتی به عنوان سابقه کار (مدت زمان ۲ سال از تاریخ فارغالتحصیلی تا استخدام) به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۲۰۳۱۷۴ـ ۱۳/۱۰/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
در خصوص دادخواست شاکی به طرفیت خوانده به خواسته فوق الذکر با این توضیح که اظهار داشته است در سال تحصیلی ۱۳۶۹ـ ۱۳۶۸ در رشته دبیری شیمی فارغالتحصیل شده و تعهد دبیری دادهام ولی دو سال بلاتکلیف ماندم با توجه به مندرجات اوراق پرونده و مدرک فارغالتحصیلی شاکی صرف نظر از لایحه طرف شکایت به شماره فوق، نظر به این که شاکی از شمول قانون متعهدان خدمت به آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی به طوری که از بدو تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درآمده باشند خارج است. علی هذا الزام قانونی بر اجابت خواسته وجود ندارد، شکایت غیر وارد تشخیص و به استناد مواد ۷ و ۴۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۸۵ به رد دادخواست حکم صادر و اعلام میشود. رأی دیوان قطعی است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می کند.
رأی هیأت عمومی
اولاً: تعارض در آراء محرز است.
ثانیاً: نظر به این که قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش ، در سال ۱۳۶۹ به تصویب مقنن رسیده است و شکات پروندههای موضوع تعارض، پیش از تصویب قانون مذکور در رشته دبیری فارغالتحصیل شدهاند و مشمول احکام قانون یاد شده نبودهاند، بنابراین اعمال این قانون و احتساب فاصله خدمتی میان فارغالتحصیلی تا اشتغال به عنوان سابقه خدمت دولتی در مورد آنان وجاهت قانونی ندارد و رأی شعبه چهارم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۴۰۳۱۷۴ـ ۱۳/۱۰/۱۳۹۰ که با همین استدلال به رد شکایت صادر شده است، صحیح و موافق مقررات تشخیص میشود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در مـوارد مشابه لازمالاتباع است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ علی مبشری
چند سال پیش که برای داوری یکی از مسابقات استانی مقالهنویسی دعوت شده بودم .
نگران فرصت اندکی بودم که مسئولین برگزاری آن مسابقه به داوری مقالات اختصاص داده بودند. اما مطالعة دو یا سه فقره از آن مقالات محاسبات ذهنی بنده را به هم ریخت ، چرا که از میان دویست و اندی مقالات دریافتشده، حدود بیست فقره از مقالات از اصول علمی نگارش مقالة پژوهشی بهرهمند بودند.
کار داوری بنده و سایر داوران راحت شده بود اما به این سئوال میاندیشیدم که معلمی که از چرایی و چگونگی پیدایش یک مقالة پژوهشی خبردار نیست چگونه میتواند دانشآموزانی مسألهمحور و خلاق تربیت نماید؟
تأمل در مقالات دریافتشده نشان میداد که حدود یک دهم از معلمان شرکتکننده در آن مسابقه از شیوههای فعال و مسألهمحوردر فرآیند تدریس بهره میبرند و حدود نه دهم از آنها متکی به شیوههایی هستند که حفظ مواد درسی را الگوی آموزشی خود قرار دادهاند.
در تجارب دیگر خود با دانشآموزان زرنگی مواجه بودم که از من میخواستند تا پاسخ تمرینات درس زبان فارسی را مانند دبیر فیزیک شان برایشان حل کنم و آنها توضیحات من را در برگة امتحان نهایی کپی کنند.
مقاومت من نتیجهای نداشت و متوجه شدم که ناتوانی آنان در کنکور سراسری به خاطر اتخاذ همین شیوة نادرستی است که آنان را به حفظ پاسخها و نیندیشیدن فرامیخواند.
بحث با این دانشآموزان به من نشان میداد که فقدان روحیة پژوهشی در این دانشآموزان، مشکلاتی فراتر از حیطة مدارس به وجود میآورد. بیتوجهی به شیوههای پژوهشی در آموزش این دانشآموزان، آنان را در مواجهه با رخدادهای فردی و اجتماعی و عقیدتی چون بید لرزان به هر سو میلغزاند و به جای پژوهش و یافتن راهکارهای مناسب، مضطرب و حیران در انتظار منجیان صادق و یا کاذبی نگاه میداردتا آنها را از ورطة مشکلات پیشرویشان نجات دهد و به یمین یا یسار کشاند.
در تجربة ناموفق تازهام در داوری مقالات دانشآموزان یکی از شهرهای خوب کشور، هیچ یک از دانشآموزان مقطع متوسطه سادهترین اصول نگارش یک مقاله را رعایت نکرده بودند و داوری مقالات آنان در کمتر از ده دقیقه با اعلام عدم احراز رتبه اول تا سوم برای تمامی آنان، پایان یافت. حاصل تأمل در این تجارب به من نشان داده است که عوامل پیدایش این مشکلات ریشه در غفلت از «پژوهش» و «پژوهشگری» در تدوین بسیاری از کتابهای درسی و شیوههای تدریس و ارزشیابی دانشآموزان و معلمان در آموزش و پرورش دارد که جز با تغییر در نگاه کلان وزارت آموزش و پرورش به حوزة معاونت پژوهشی ممکن نیست بنابراین با تقویت علمی و تخصصی این حوزه، بسترهای لازم برای تربیت دانشآموزان و معلمانی پویا و خلاق پدید می آید .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
گروه اخبار/ مطابق قانون بودجه سال ۹۴ شرکتهای دولتی سودده و بانکها باید با کاستن از هزینهها، برای پرداخت مطالبات فرهنگیان به آموزشوپرورش کمک کنند و در این رابطه ۵ شهرک صنعتی نیز موظفند اما این بند قانون بودجه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.
انتخابات مجلس دهم به پایان رسید .
ماراتنی نفس گیر که همه به دنبال رقابت و جلب افکار عمومی برای نوشته شدن توسط انتخاب کنندگان در برگه رای بودند . از آن جا که سیستم انتخابات در کشور ما بر اساس تحزب و یا تشکل نیست کمی مانده به شب انتخابات مانند " امتحان دادن دانش آموزان در شب امتحان " هیجان و تحرک بخش های مختلف جامعه را در بر می گیرد .
خیلی از حرف ها و حتی برنامه ها به صورت خلق الساعه در یک هفته تبلیغات تنظیم شده و در معرض داوری و قضاوت مردم قرار می گیرد ؛ بر خلاف نظام انتخابات در کشورهای دیگر به ویژه توسعه یافته که از مدت ها قبل احزاب آخرین برنامه ها و نظرات اصلاحی خود را از طریق رسانه ها در اختیار افکار عمومی قرار می دهند تا جامعه و افکار عمومی دست به انتخاب و یا گزینش در مورد اندیشه برتر بزند .
نخبگان جامعه با حضور در احزاب و تلاش برای هم افزایی سعی می کنند تا با نیازسنجی و فرآیند حل مساله در جهت حل مشکلات جامعه گام برداشته و جامعه روز به روز در جهت " بهتر شدن " و " اصلاح امور " حرکت نماید .
به جهت شفاف بودن امور و نهادینه شدن فرآیند کار جمعی و اندیشه محوری دیگر در جامعه مسائلی مانند پوپولیسم ، موج سواری ، خرید رای ، تطمیع و... مجال حضور پیدا نمی کنند و به واسطه نهادینه شدن " اعتماد و صداقت " ؛ جامعه به احزاب و تشکل ها به مثابه فرصت طلبان و دکان های کسب رای نمی نگرد .
البته بر خلاف سال های قبل به نظر می رسد نامزدها از هیجانات کاذب فاصله گرفته و سعی می کنند کم تر شعار بدهند چون تمام سخنان و مواضع آن ها به مدد تحول در تکنولوژی های ارتباطی همه ثبت و ضبط می شوند .مسائلی که بعضا در جامعه ما و قبل و پس از انتخابات اتفاق می افتد و در نهایت موجب یاس ، روزمرگی و سرخوردگی می شود در خلا « انتخابات تحزب محور » شکل می گیرد و باید به تدریج جامعه به آن سو حرکت نماید و این فرآیندی است که یک شبه و دفعتی صورت نمی گیرد و نیازمند ممارست ، برنامه محوری و دخالت موثر و مستمر نخبگان و اندیشمندان در شکل گیری احزاب واقعی و پایدار است .
اما در حوزه آموزش و پرورش ، مطالبات و تشکل های معلمان باید به نکاتی اشاره شود :
صدای معلم از حدود دو سال قبل ایده تشکیل فراکسیون صنفی معلمان را به جد مطرح نمود . ( این جا ) هدف اصلی از طراحی این هسته در مجلس فضا سازی و گفتمان سازی جهت طرح موضوع آموزش به عنوان محور توسعه پایدار از طریق اهرم ها و ابزار قانونی و تقنینی است .
خوشبختانه این ایده مورد استقبال بسیاری از فعالان صنفی و تشکل های فرهنگیان قرار گرفت و در میثاق نامه هایی که از سوی برخی تشکل های معلمی با برخی نامزدها به امضا رسید این موارد به خوبی مشهود بود .
« گروه صدای معلم » ماه ها قبل از انتخابات استراتژی خود در مورد انتخابات را تعریف و تبیین نمود . ( این جا )
از نظر ما ، انتخابات فرصتی برای طرح مطالبات آموزش و پرورش و معلمان در چارچوب یک مدل توسعه پایدار است و باید از آن در حالت حداکثری بهره برد .همان گونه که قبلا نیز آمد ، برخی از تشکل های فرهنگیان و مشخصا کانون صنفی معلمان قبل ازانتخابات با استناد به اساسنامه خود را از هر گونه فعالیت و یا اعلام موضع برحذر داشتند اما برخی از مواضع و نیز حرکات نشان از اعلام موضع در قالب " تحریم با چراغ خاموش " داشت ضمن آن که برخی از شعب این تشکل مانند کانون صنفی معلمان همدان با حمایت ضمنی از برخی از افراد نشان دادند که هنوز معیارهای یک تشکل به معنای واقعی و حتی عمل به مفاد اساسنامه و پیروی از اصول کار جمعی و گروهی که چراغ راه حرکت یک تشکل است در رفتارهای اعضای این تشکل مشهود نیست و این موید این فرضیه قریب به واقعیت است که تشکل یک کلونی برای تقبیح بی چون و چرای مشارکت در قدرت و ساختار اصلاح آن و یا در سوی دیگر استحاله در جریانات قدرت بدون در نظر گرفتن اهداف غایی و جمعی و در جهت برخی منافع و یا مصالح شخصی است .
تجربه ای که در زمان وزارت آقای حاجی بابایی و در پست مشاور وزیر در امور تشکل ها و در مورد آقای کریمیان (عضو موسس کانون صنفی معلمان که در دوره اول عضو هیات مدیره هم شد ) اتفاق افتاد و پرونده این موضوع با اهدای پست مدیر کلی استان چهار محال بختیاری به ایشان به بایگانی سپرده شد .
صدای معلم در این مورد و موارد مشابه گفت گویی با آقای شیرزاد عبداللهی انجام داده است که به زودی منتشر می شود .
گروه صدای معلم از سال قبل و هم زمان با اعتراضات خیابانی طیفی از معلمان همواره بر این باور بوده است با توجه به ناکارآمد بودن و نیز پرهزینه بودن این روش ها که از حدود دو دهه پیش آغاز شده است و البته نتایج ملموس و قابل ذکری در حوزه مطالبات در سه سطح " معیشت ، منزلت و معرفت " برای جامعه فرهنگیان نداشته و در بسیاری از موارد موجب تحمیل و حتی آوار شدن هزینه ها بدون توجه به بردار " فایده " برای آن شده است نیاز اساسی برای تغییر در نوع استراتژی و حتی تاکتیک ها احساس می شود ، ضمن آن که ساختار قدرت در ایران به گونه ای طراحی شده است که برای حصول مطالبات باید در آن به صورت منطقی ، سازمان یافته و پاسخ گو مشارکت نمود .
از همه مهمتر آن که قاطبه جامعه فرهنگیان ایران علی رغم آن که در برخی موارد و در محافل خصوصی و در زنگ های تفریح و... بعضا شعارهای تندی و احساسی می دهند اما از روش های پر هزینه و یا اصطلاحا " پارتیزانی " حمایت نمی کنند و معتقد به پی گیری مطالبات از کانال های قانونی و کم هزینه هستند .
گفتنی است تشتت و پراکندگی در کانون صنفی معلمان ایران وجود دارد و علی رغم استناد به اساسنامه و... صدای واحدی از درون آن شنیده نمی شود .
ذکر مطالب فوق از آن جهت بود که تشکل کانون صنفی معلمان ضمن طراحی یک تئوری مشخص باید تکلیف نهایی خود را در مورد مدیریت و فرآیند مطالبات معلمان مشخص کند .
تامل جدی در این موارد در تغییر نگرش ذهنیت مسئولان و مدیران نسبت به کارکرد یک تشکل با پرچم صنفی موثر خواهد بود ضمن آن که مسئولان این کانون در موارد عدیده ای اعلام کرده اند که حاضر به تعامل و گفت و گو هستند و پروانه فعالیت آنان علی رغم گذشت حدود سه سال از فعالیت دولت تدبیر و امید هنوز تمدید نشده است .
این مساله ای در خور تعمق و بازاندیشی است که اعضای موثر این تشکل باید در مورد آن بیندیشند و به فکر چاره ای برای رهایی از این پارادوکس در گفتار و عمل و دور باطل باشند .
اما برخی تشکل های دیگر از مدت ها قبل تصمیم گرفتند تا با پی گیری ایده تشکیل فراکسیون صنفی معلمان و عهد میثاق با برخی نامزدها به دنبال حصول مطالبات فرهنگیان و معلمان با ضریب اطمینان بالا باشند .
خوشبختانه تاکنون 4 نامزد مورد حمایت تشکل های فرهنگیان ( تشکل های 9 گانه ) موفق به ورود به مجلس شده اند .
این اولین تجربه تشکل های فرهنگیان پس از انقلاب در جهت مدیریت فرآیند پی گیری مطالبات معلمان است .نوع تعامل تشکل های معلمان با این نمایندگان و گزارشی که آنان در آینده به جامعه فرهنگیان خواهند داد در نگرش فرهنگیان و معلمان برای اعتماد بیشتر و گسیل نمایندگان صنفی بیشتر و کیفی تر نقش اساسی ایفا خواهد نمود .
تشکل های معلمی در میثاق نامه ای که با این نمایندگان به امضا رساندند چند مورد را به عنوان مطالبه صنفی مطرح کرده بودند که جهت یادآوری به آن ها اشاره می شود :
1-تعمیق و توسعه مشارکت معلمان به جهت تامین منزلت آن ها از طریق حمایت از تشکل های معلمی و تشکیل نظام صنفی به منظور نقش آفرینی عینی در اداره امور مدارس ، مناطق ، ادارات کل و حوزه ستادی آموزش و پرورش
2 - تلاش برای اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و افزودن فصل جداگانه ای به منظور هم سان سازی نظام حقوق و دستمزد معلمان از جمله با هیات علمی ، دانشگاه ها و ارتقاء معیشت و منزلت اجتماعی – حرفه ای معلمی
3 -تلاش به منظور اصلاح نظام پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان آموزش و پرورش به گونه ای که هر گونه افزایش حقوق و مزایای شاغلین در مورد بازنشستگان هم سطح نیز اعمال گردد .
این 3 مورد هر چند کوتاه اما نیازمند کارشناسی ، تحلیل ، شناخت و مدیریت منابع به ویژه مالی و ظرفیت و ها و پتانسیل های اقتصادی جهت تحقق آن هاست .پس از تجربه ناموفق تشکل های معلمی در انتخابات مجلس هفتم که هیچ یک از نامزدهای آنان شانس ورود به مجلس را پیدا نکردند مجموع شرایط سیاسی و اجتماعی ، فرصتی طلایی و منحصر به فرد را در اختیار تشکل ها و نمایندگانی که مورد حمایت ویژه آنان بوده اند قرار داده است .
این یک تجربه دست اول پس از انقلاب اسلامی است تا معلمان کشور و حتی جامعه نسبت به عملکرد نمایندگان ملی معلمان وقوف و تجربه پیدا کنند .چگونگی عملکرد این دوستان در نگاه و قضاوت جامعه فرهنگیان کشور نسبت به اصل مساله تاثیر راهبردی خواهد داشت .
ذهنیت تاریخی جامعه فرهنگیان و معلمان تاکنون نسبت به نمایندگانی که حرفه معلمی داشته اند چندان مثبت و قابل و قابل دفاع نیست .خارج کردن معلمان از ذهنیت منفی نسبت این حافظه تاریخی نیازمند یک تلاش خستگی ناپذیر ، علمی و کارشناسی است .این نمایندگان باید دائما با تشکل های معلمی در تماس باشند و به جامعه معلمان گزارش بدهند .
گروه صدای معلم نیز در حد بضاعت و توان خویش در خدمت این دوستان خواهد بود .
باید در نظر داشت که این 4 سال نمایندگی به سرعت خواهد گذشت !
تجدید و حتی توسعه این فرآیند بستگی به نوع و میزان عملکرد این نمایندگان در مجلس خواهد داشت .
چه بسا استمرار حیات اجتماعی و سیاسی تشکل های معلمان حامی نیز با عملکرد این دوستان گره بخورد .
آزمون سختی در پیش است ...
فردا دیر است !