صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

حرف های مبهم و دو پهلو و غیر شفاف وزیر و همکارانش در خصوص نحوه اجرای فاز دوم رتبه بندی در سال 95 و 96 نشان دهنده عدم برنامه ریزی درست و یا عدم آمادگی وزارت خانه و دولت جهت اجرای شفاف و بدون قید و شرط فاز دوم برای 800 هزار پرسنل آموزش و پرورش است/ اخیرا 35 درصد بدون شرط و شروطی به کارکنان اداری و ستادی پرداخت شده و حال در جهت تامین آن از 3 هزار میلیارد طرح رتبه بندی احتمالا استفاده شده است /چرا تا کنون بخشنامه اجرای فاز دوم طرح رتبه بندی با جزییات کامل به ادارات ارسال نشده و یا در سایت اموزش و پرورش جهت اطلاع ثبت نشده است

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت درگذشت دکتر غلامحسین شکوهی

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام علی اصغرفانی به شرح زیر است .

بسم الله الرحمن الرحیم

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق

خبر فقدان استاد فرزانه مرحوم دکتر غلامحسین شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و پدر تعلیم و تربیت کشور موجب تاثر و تاسف عمیق و اندوه فراوان گردید.
زنده یاد دکتر شکوهی عاشق معلمی و معلمی عاشق و وزیری از جنس آموزش و استادی مسلم در تعلیم و تربیت بود . او اندیشه ای ژرف ،باوری عمیق و ایمانی راسخ به اثرات آموزش و پرورش در تعالی جوامع داشت و با این اندیشه و باوروایمان ، عمر با برکت خود را مصروف تربیت معلمان توانمند و  مطالعه و تحقیق و نظریه پردازی در تعلیم و تربیت نمود.
زنده یاد دکتر شکوهی باوری راسخ داشت که جهان جز با اهتمام به امر تعلیم و تربیت و توجه ویژه به آموزش و پرورش درست نخواهد شد .بدون تردید منش و روش مرحوم استاد شکوهی و اثرات گرانقدر عمر با برکت او در همه ارکان آموزش و پرورش بویژه دوره پیش دبستانی و دبستان جاری و ساری خواهد ماند.
ابنجانب فقدان این عاشق معلمی و نظریه پردازاول کشور در زمیینه تعلیم و تربیت را به جامعه فرهبخته فرهنگیان ،اساتید و دانشجویان علوم تربیتی و خانواده محترم ایشان تسلیت گفته و از خداوند منان علو درجات وبخشش بی پایان را مسالت دارم.

غلامحسین شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب / خاطره دکتر شکوهی از کلاس درس ژان پیاژه / شکوهی سال 41 رئیس‏ اداره تحقیق و ارزش‏یابی آموزش و پرورش شد / شکوهی : گفتم وزیر دولت موقت نمی‏ شوم!/ می گفتند شاه را بیرون كردیم، شما را هم بیرون می كنیم / شعار می دادند طراح این سئوالات اعدام باید گردد / خیلی به حرف وزیر گوش نمی دادند / با ظن و گمان نمی ‏شود در مورد آدم ‏ها قضاوت کرد/ بسیاری از کسانی که در گزینش‏ ها رد می ‏شوند،چیزی در پرونده ‏شان نیست/ ما بچه‏ هایمان را نفله می‏ کنیم / معلمی امروزه چنگی به‏ دل نمی ‏زند/ معلم گفت:  چرا خندیدی،گفتم همه خندیدند،گوش مرا گرفت و از کلاس بیرون‏ کرد

منتشرشده در گفت و شنود

اظهارات رضا محدث معاون فرشیدی در مورد حاکمیتی بودن آموزش و پرورش و افزایش 67 درصدی حقوق معلمان  گروه احبار/

رضا محدث معاون اسبق برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص مشکلات و معیشت معلمان، اظهار داشت: مشکلات و معیشت معلمان نکته مهمی بوده است که مورد گلایه معلمان قرار دارد.

وی ادامه داد: موضوع معیشت معلمان، مشکل چند ساله‌ای است که مربوط به این دولت نیز نیست و در دولت‌های گذشته هم مطرح بوده است،همه دولت‌ها سعی می‌کردند گامی در این خصوص بردارند؛ برای نمونه در دولت‌ها بحث تشکیل بیمه طلایی و تکمیلی یا ارتقای حقوق معلمان، حل مشکلات مسکن، تشکیل صندوق ذخیره فرهنگیان و کمک به حل مشکلات معیشتی معلمان گام‌هایی در این خصوص بوده که صورت گرفته است.

محدث یادآور شد: نکته‌ای که وجود دارد این است که از سال 92 شاهد وضعیت جدیدی در مدیران ارشد نظام هستیم؛ در گذشته برای اینکه پرداخت ناعادلانه حقوق و مزایای معلمان نسبت به پرداختی‌های دستگاه‌های دیگر ثابت شود، باید تلاش‌های زیادی در مجلس و دولت انجام می‌گرفت تا ثابت کنیم چنین مشکلاتی برای معلمان وجود دارد.

معاون اسبق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، افزود: سال 92 رهبر معظم انقلاب ابلاغیه‌ای با عنوان «سیاست کلی تحول در نظام آموزش و پرورش» داشتند و دو نکته مهم بیان شد و فصل جدیدی ایجاد کرد، شاید اگر مدیران دولت و آموزش و پرورش تلاش بیشتری را انجام می‌دادند، قدم‌های بلندی برای رفع تبعیض‌هایی که معلمان احساس می‌کنند، برداشته می‌شد.

وی اضافه کرد: در بند (2ـ الف) ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، ایشان ابلاغ می‌کنند که اولاً آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است، یعنی در قانون مدیریت خدمات کشوری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها دو قسم است؛ یکی سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که حاکمیتی هستند و بخشی از آنها که غیرحاکمیتی است.

محدث تصریح کرد: سازمان‌های حاکمیتی‌ یعنی قوای نظام، وزارت امور خارجه و دستگاه‌هایی که به نوعی حاکمیت ملی کشور تحت قیمومیت آنهاست و دولت مؤظف است در برنامه‌ریزی، بودجه آنها را به صورت تمام و کمال آماده کند و در اجرا نیز مؤظف است خود مسئولیت را برعهده گیرد؛ یعنی هیچ‌گاه مسئولیت‌هایی که برای نمونه در ارتش یا وزارت امور خارجه داریم به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اسبق وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در اینجا با صراحت اعلام کردند که آموزش و پرورش امر حاکمیتی است،افزود: این به این معناست که نمی‌توانیم نه در برنامه‌ریزی و نه در اجرا، امور آن را به غیر واگذار کنیم بلکه دولت موظف است به طور کامل مسئله آموزش و پرورش را برعهده گیرد.

وی افزود: ماده 13 ـ 8 قانون مدیریت خدمات کشوری، دولت را موظف می‌کند همه مسائل نهاد حاکمیتی را برعهده گیرد؛ در همین ابلاغیه رهبر معظم انقلاب و در بند 3ـ3 آن به صراحت بحث می‌شود که تأمین امکانات رفاهی و ایجاد انگیزه و رفع مشکلات معیشتی معلمان در سرلوحه کار قرار گیرد.

محدث ادامه داد: این تأکیدات از سال 92 دست دولت را باز کرد تا با کمک دو قوه دیگر نظام، این مشکلات را حل کند و معلمان نیز منتظرند تا ببینند دولت بعد از 3 سال چه کاری در این خصوص کرده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه گاهی به نمایندگان مجلس اعتراض می‌کنیم و الان نیز اعتراض داریم که شما در مقابل این ابلاغیه رهبر معظم انقلاب چه کردید، گفت: نمایندگان مجلس نیز اعلام می‌کنند طی سال‌های گذشته، سال 94 و امسال اقداماتی را در این خصوص انجام داده‌ایم و بودجه‌هایی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته‌ایم، بودجه‌های بین دستگاهی وجوددارد که باید آموزش و پرورش دریافت آن را پیگیری کند؛ مانند اختصاص 2 درصد از سود بانک‌ها یا بخشی از مالیات  دستگاه‌هایی که تا به حال مالیات پرداخت نمی‌کنند، به آموزش و پرورش است.

وی در خصوص ادعای افزایش 67 درصدی میانگین حقوق فرهنگیان، افزود: این افزایش میانگین حقوقی که اعلام می‌شود، میانگین حقوق نیروهای ستادی است؛ تا آنجا که بنده خبر دارم افزایش 35 درصدی حقوق در سال گذشته و 35 درصد امسال برای کارکنان ستادی آموزش و پرورش انجام شده است.

محدث تأکید کرد: کارکنان ستادی درصد جزئی هستند، یعنی در کل کشور شاید 50 هزارنفر کارکنان ستادی در مقابل یک میلیون معلم است؛ میانگین افزایش حقوق معلمان با همان درصدهای جزئی که مثلاً 16 درصد برای امسال تصویب شده است، وجود داشته است؛ یعنی همان مقداری که برای کارمندان دیگر وزارتخانه‌ها صورت گرفته است.

معاون اسبق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: کارمندان دیگر وزارتخانه‌ها فوق‌العاده شغل‌های دیگری دارند؛ مانند فوق‌العاده مسکن که معلمان آن را ندارند، ضمن اینکه این ابلاغیه مربوط به 3 سال قبل است و باید امروز دغدغه انجام آن برطرف شود.

وی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی به شکل ناقصی که مجلس نیز در اجرای آن اعتراض دارد، عملیاتی شده است؛ ضمن اینکه اگر مصاحبه شخص وزیر آموزش و پرورش و مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان را ببینید، در آنجا اعلام می‌شود، می‌خواهیم صندوق ذخیره فرهنگیان را با امکانات بیش از 6 هزار میلیارد تومان به سمت تأمین رفاه معلمان حرکت دهیم.

محدث افزود: یکی از مؤسسات صندوق ذخیره فرهنگیان بیمه معلم است؛ مسئولان آموزش و پرورش می‌توانستند بیمه تکمیلی معلمان را به جای شرکتی که حتی بیمه مرکزی آن را قبول ندارد و بیمه ضعیفی است، به بیمه معلم واگذار کنند.

معاون اسبق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: بانک سرمایه که از سهام معلمان ایجاد شده است، به جای اینکه وام‌های سنگینی را به چند نفر بدهد و آنها نیز توانایی پرداخت وام‌ها را نداشته باشند، می‌توانست وام را به خود معلمان پرداخت کرده و ماهانه از حقوق آنها کم کند، کاری که در سال 85 انجام شد و به حدود 20 هزار معلم وام پرداخت شد.

انتهای پیام/

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

احتساب سابقه حق التدریس

لرستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار /

 درگذشت دکتر غلامحسین شکوهی و تسلیت صدای معلم

« دکتر غلامحسین شکوهی » چهره ماندگار و پدر تعلیم و تربیت ایران و اولین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز جمعه در سن 90 سالگی درگذشت .

« گروه صدای معلم » درگذشت این معلم و ذخیره ارزشمند تعلیم و تربیت ایران را به خانواده مجترم ایشان و  جامعه فرهنگی کشور تسلیت می گوید .

پایان پیام/

جمعه, 16 ارديبهشت 1395 06:33

و بعد از مرگ ستایش !

مرگ ستایش دختر افغانی و لزوم آموزش جنسی در نظام آموزش و پرورش ایران  در بین اخباری که هر روز صفحات روزنامه ها، شبکه‏ های اجتماعی و برنامه‏ های رسانه هایی نظیر صدا و سیما را پر می‏ کند، گاهی خبر جنایتی هولناک تن جامعه ایران را می لرزاند و اذهان نگران خانواده‏ ها را در حفاظت از حریم فرزندان شان نگران‏ تر می‏ کند.

خبر جنایت در ورامین و قتل ستایش دختر 6 ساله افغانستان هنوز دل های ایرانی‏ های بسیاری را پریشان نموده و خاطر افغانی‏ های زیادی را آزرده ساخته است. عده‏ ای در این میان مسائل نژادی را مطرح نموده و ایرانیان را قومی نژادپرست نامیدند که به اقوام دیگر احترامی قائل نیستند.

در انجام جرم، یک مجرم؛ اغلب به طعمه ای بر انگیخته می‏ شود که ارزش کارکردی داشته باشد و نیازش را برآورده سازد و در عین حال دست یابی به آن ساده بوده و هزینه های کمتری برای او در پی داشته باشد و به طور خلاصه مال بی صاحب باشد. شاید قاتل ستایش نیز در مخلیه خود این عقیده را پرورانده که دختر یک خانواده فقیر افغانی، از چنین ویژگی هایی برخوردار است که البته بی احترامی به نژادهای دیگر اگر هم وجود داشته باشد، برای زدودن آن باید چاره ‏ای اندیشید. هرچند که افغانی‏ های مقیم ایران نیز جنایت های بسیاری در مورد مردم کشور میزبان مرتکب شده اند و نمی توان این رخداد را در قالب جهت گیری های قومی و قبیله ای تحلیل نمود. اما تاریخ و فرهنگ کشور افغانستان در دوره هایی نه چندان دور با تاریخ و فرهنگ ایران مشترک بوده و پس از جدایی آن کشور از ایران نیز مرودات فرهنگی بین دو ملت در سطح بالایی قرار داشته است. با این وجود، نهادهای فرهنگی کشور باید در جهت تقویت حس نوع دوستی و تضعیف نژادپرستی باشند و به همه افراد اعم از ایرانی ها و افغانی های مقیم آن، محبت و شفقت به همۀ انسان ها را یادآور شوند. به ویژه به کودکان و نوجوانان باید احترام به حقوق همه انسان ها اعم از زن و مرد، پیرو جوان، ایرانی و افغانستانی و ... را آموزش داد. 

اما از این دسته جنایات که در گوشه گوشه این کشور رخ می دهد کم نیستند و این جنایت، شاید به خاطر رسانه ای شدن، سرو صدای زیادی ایجاد کرده است. در این میان، برخی نهادهای فرهنگی را مورد انتقاد قرار دادند که با دریافت بودجۀ بسیار، از کار فرهنگی غفلت ورزیده اند که البته سخن شان چندان هم بی پایه و اساس نیست. یکی از این نهادهایی که وظیفه رشد و ارتقای سطح فرهنگی جامعه را عهده دار است آموزش و پرورش می باشد.   

برخی دیگر نیز معتقدند، که محله‏ هایی که در آنجا زندگی می‏ کنیم دیگر آن کارکرد حمایت کننده پیشین را ندارد و افراد ساکن در محله‏ های امروزی با پیشینۀ آبا و اجدادی خود بیگانه اند. دیگر اعتماد به هم محله‏ ای ها  رنگ باخته و حتی به محارم نیز اعتمادی نیست. تماشای فیلم های پورن مرزهای اخلاقی را گسسته و بی تردید باید دو چشم هم قرض گرفت و مواظب بچه ها بود.

اما مهمتر از همۀ اینها لزوم آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان است.

در سال های اخیر هر چه والدین و معلمین از صحبت در مورد مسائل جنسی و کنترل احساسات و هیجانات عاطفی کوتاهی کرده اند ؛ کودکان و نوجوانان با مشاهدۀ فیلم‏ ها، تصاویر و ... مستهجن ، آموزه ‏های مخاطره آمیزی کسب کرده اند.

علاوه براین، تحریک جنسی ناشی از مشاهدۀ این تصاویر و فیلم ها به ظهور زودرس نشانه های بلوغ در کودکان و نوجوانان انجامیده است و عدم آگاهی آنها از نحوه مدیریت امیال جنسی خود، زمینه را برای گسترش انواع آسیب‏ های اجتماعی فراهم نموده است.

قاتل ستایش یک نوجوان  17 ساله بوده و در سیستم آموزش و پرورش تحصیل می کرده است. در سنین نوجوانی افزایش ترشح هورمون تستسترون و ظهور صفات ثانویه جنسی، به همراه تماشای فیلم های پورن، فوران هیجانات جنسی را به دنبال دارد.

همچنین، یک نوجوان درکی غیر واقعی از توانایی هایش دارد و امکان دست زدن به اعمال پرخطر در او بالا است. کنجکاوی‏ های جنسی و خطرپذیری نوجوان او را به دروازه رفتارهای مجرمانه نزدیک تر می‏ کند. در این مرحله از رشد پرورش هوش اخلاقی و هیجانی می تواند خود کنترلی نوجوان را ارتقا بخشد و آن مانعی در مقابل این امیال و هیجانات باشد.

در واقع یک کودک یا نوجوان باید طوری تربیت شود که توانایی مدیریت هیجان‏ های خود را داشته باشد و قادر به خود کنترلی و خود تنظیمی باشد.

امروزه با وجود اینترنت دیگر نمی توان مانع مشاهدۀ فیلم ‏ها و عکس‏ های مستهجن شد، ولی می‏ توان از نوجوان خواست که مضرات و منافع مشاهدۀ چنین تصاویر و فیلم‏ هایی را در نظر گیرد و به طور آگاهانه راه بهتری را برای سلامت ذهنی و روانی خود انتخاب کند.

البته برخی از خانواده ها نیز هیچ منعی برای فرزندان خود در تماشای فیلم‏ ها و عکس‏ های غیر اخلاقی در نظر نمی‏ گیرند. در عوض برخی نیز با اعمال سخت گیری‏ ها و کنترل های بیش از حد باعث بر افروختن آتش لجاجت در فرزند نوجوان خود م ی‏شوند که هر دو این روش‏ ها نادرست می باشد.

در برخی از خانواده‏ ها پوشیدن لباس‏ های نیمه عریان، باعث بر افروختن هیجانات جنسی در نوجوانان می‏ شود که می‏ تواند آنها را به سمت انجام رفتارهای جنسی پر خطر سوق دهد. پس مراعات نحوۀ پوشش یا رفتارهای جنسی درخانواده توسط والدین الزام آور است.

باید به افراد و به ویژه کودکان و نوجوانان آموزش داده شود که به حقوق دیگران احترام قائل شوند، به طوری که پسرها به خود اجازه ندهند حتی به دخترها و زنانی که از نگاه خیرۀ آنها به خود ناراحت می شوند، چشم بدوزند و یا دخترها آموزش ببینند که اگر نوع پوشش و رفتارهای آنها باعث تحریک و برانگیختن امیال جنسی پسرها می‏ شود، در مقابل آنها خودنمایی نکنند و باعث آزردگی و تحریک آنها نگردند.

 بعد دیگر این جنایت دختر 6 ساله ‏ای به نام ستایش دختر یک مقنی افغانی مقیم ایران است، دختری که هم در کوچه تنهاست و هم آموزش جنسی کافی از جانب والدینش دریافت نکرده و دعوت پسر همسایه را پذیرفته است.

آیا آموزش جنسی به کودکان نیز لازم است؟

باید گفت: آری.  آموزش به بچه ها باید با مثال های ملموس و به طور ساده صورت گیرد. به کودکان باید بگوییم همچنان که افراد دیگر حق استفاده از وسایل شخصی آنها را ندارند، مثلا نمی ‏توانند از مسواک یا حولۀ آنها استفاه کنند، حق لمس کردن بدن آنها را نیز ندارند چون بدن آنها متعلق به خودشان است.

باید بگوییم که تنها افراد معدودی از اعضای خانواده حق دست زدن به بدن آنها را دارند یا می ‏توانند آنها را ببوسند. اگر به دختر بچه بگوییم همۀ مردان برای آنها خطرناک هستند، ممکن است کودک نسبت به مردها بی اعتماد شود و احساس ناایمنی در نگرش شان نسبت به کلیه مردها تشکل یابد،اما اگر بگوییم که نباید بدون همراهی یا اجازۀ پدر و مادر، به خانۀ افراد دیگر برود، یا تقاضای مرد دیگری را قبول کند، روش بهتری برای آموزش انتخاب کرده ایم.

در آموزش مسائل جنسی به کودک باید ابتدا از میزان آگاهی های کودک در این زمینه آگاهی داشته باشیم مثلا اگر کودک پرسید من چگونه به دنیا آمده‏ ام؟

اگر جواب دهیم تو را لک لک آورده است، در حقیقت به او اطلاعات غیر واقعی داده ‏ایم. بهتر است از کودک بپرسیم آیا ندیده است که خاله .... در شکمش بچه داشته است و سپس به بیمارستان رفته و آن را به دنیا آورده است، مامان تو هم مثل خاله به بیمارستان رفته و تو را به دنیا آورده است. با توجه به میزان درک و سن کودک  می‏ توانیم در مورد گرده افشانی گیاهان و چگونگی تشکیل میوه و تشبیه آن به تولد بچه هم مثال هایی بزنیم. در سنین بالاتر می توانیم در مورد تخم گذاری پرندگان و یا زایش پستانداران و تشبیه آن به تولد بچه، به او آگاهی های لازم را ارائه دهیم.

بهتر است در آموزش جنسی پدران به پسرها و مادران به دخترها آموزش های لازم را بدهند. در سنین بالاتر بهتر است آموزش جنسی توسط مشاوران و روان شناسان به نوجوانان ارائه شود.

البته آموزش و پرورش نیز باید با برگزاری کلاس ‏های آموزش خانواده و دوره ‏های آموزشی ضمن خدمت، زمینه ارائه روش‏ های انتقال اطلاعات جنسی به کودکان و نوجوانان را فراهم نماید تا از بروز چنین وقایعی پیش گیری شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در آموزش نوین

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور