استانی که بیش از 70 درصد مدارس اش کپری هستند و بیش از 90 درصد کل مدارس استان غیراستاندارد هستند/ با وجود این محرومیت چرا اقدامات اساسی و مستمر برای رفع محرومیت از این استان محروم صورت نمی گیرد/ « محمدرضا کنگو زهی » معلم شرکتی بود / چگونه می شود در دستگاهی یک معلم با روحیه ای که این معلم فداکار داشته است ؛ 7 ماه حقوق نگیرد / آیا مسئولان از خود پرسیده اند که چگونه یک خانوار 4 نفری آن هم با وجود یک فرزند بیمار چگونه باید اداره شود/ آیا مسئولان خود می توانند لحظه ای خود را به جای این معلم و سایر معلمانی چون او گذاشته و یک ماه بدون دریافت حقوق زندگی کنند
ديروز باران باريد
امروز تندبادي وزيد
ديواري فرو ريخت
انساني زير آوار ، انسانيت را نجوا مي کرد ؛ جايي که که هيچ امکاناتي براي زندگي نبود و حتي دو ساعت راه تا رسيدن به نزديک ترين آمبولانس امداد ،
و معلم جان داد و معلم ديگر هم پايش شکست.
معلمي براي ۴۵٠ هزار تومان حقوق ماهيانه جان داد و اولين حقوقش را هم هنوز نگرفته بود .
معلمي جان باخت که هنوز يک سال هم از استخدامش نگذشته بود .
و قطعا کسي باور نخواهد کرد که هنوز هم مدارسي در ايران هست که ديوارش با وزيدن تندبادي فرو خواهد ريخت ...
حتما متوليان وزارت آموزش و پرورش تکذيب خواهند کرد که معلمان برخي از روستاهاي دورافتاده هنوز هم در آغل گوسفندان کار تدريس را انجام مي دهند.
و اين سوال تکراري:
چرا بايد درآمدهاي کشور را در خارج از کشور هزينه کنيم ، مگر آنها از "حميدرضا گنگوزهي" محروم ترند؟
مگر مشکل آنها از بيماري قلبي يسنا ، دختر معلم شهيد ؛ مهمتر است؟
من نمي توانم باور کنم که اين هزينه در راستاي انسان دوستي باشد چون انسان هايي در نزديکي خودمان براي دوست داشتن وجود دارد.
مي ايستم به احترام دو همکار ايثارگرم ، پهلوانان نوظهور سيستان ، با تمام وجودم تعظيم مي کنم .
اما
« يسنا جان » شرمنده ام عزيزم !
به قلبت بگو که از تپش نايستد تا با ديدنت يادمان باشد ايثار پدرت حميد و همکارش .
بگو بتپد !
چون ما انسان هاي فراموش کاري هستيم .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
روایت رسمی وزارت آموزش و پرورش از حادثه خاش مشکوک است/ روایت آموزش و پرورش فاقد جزییات و عکس است/ فانی دستور داده که بخش های مختلف "متناسب با ماموریت" به موضوع ورود کنند/ رسول پاپایی با نوشتن انشایی رمانتیک سعی کرده مساله را طبق "ماموریتش" منحرف کند/ وظیفه روابط عمومی اطلاع رسانی در مورد جزییات حادثه است/ هنگام طوفان و باد شدید ، دانش آموزان در حیاط مدرسه و پای دیوار همسایه چه می کرده اند؟ / این اتفاق مشابه آتش سوزی مدرسه شین آباد در دوره حاجی بابایی است/ معاون مطبوعاتی روابط عمومی صلاحیت موعظه مذهبی ندارد/ ظاهرا ماموریت روابط عمومی قلب واقعیت و پرت کردن حواس معلمان بوده است.
بهمن سال گذشته بود که در پی شکایت یک دانشآموز، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور حکمی، بند ٢ مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در ششم آذر ١٣٩٢ مبنی بر تأثیر مستقیم و قطعی نمرات سال آخر متوسطه در کنکور سراسری را ابطال کرد. این رأی که در پی درخواستی برای ابطال بند ٢ مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو صادر شده است، میگوید: از آنجا که براساس قانون باید متوسط نمرات سه سال متوسطه در کنکور لحاظ شود، مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که اعمال معدل سال آخر را مجاز شمرده است، باطل است.
در بخشی از شکایت این دانشآموز آمده بود: در کنکور هر فرد میتواند چندینبار امتحان بدهد و شانس خود را برای ورود به دانشگاه بیازماید، اما مثلا کسی که چهار سال پیش دیپلم گرفته است، نمیتواند نمرات خود را ارتقا بدهد، با توجه به تأثیر قطعی (مستقیم) سوابق تحصیلی، اگر کسی به هر دلیلی در زمان امتحانات دچار مشکلی شد و نتوانست امتحانات را بهخوبی سپری کند، دیگر هیچ فرصتی برای جبران نتایج آن ندارد.
آیا به خاطر همین مسئله باید آیندهاش تباه شود؟ تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی برخلاف عدالت سنجشی است و حتی اگر این امر برخلاف قانون تشخیص داده نشود، یک بیعدالتی بزرگ است، چراکه در زمان امتحانات، هیچ اطلاعی از تأثیر قطعی آنها در کنکور به من و سایر داوطلبان داده نشده و اساسا بنابر تأثیر قطعی نبوده، همچنین در سال سوم اغلب داوطلبان با این استدلال که نمرات امتحان نهایی تأثیر قطعی در کنکور ندارد، به شیوه کنکوری درس خواندهاند و در امتحانات نهایی به دنبال کسب نمرات بالاتر نبودهاند، اما بهیکباره و پس از گذشت چندین ماه شورای سنجش و پذیرش دانشجو شیوه دیگری اتخاذ کرده است اگر این شیوه برای دانشآموزان که در آینده امتحان میدهند اجرا شود، تا حدودی پذیرفتنی خواهد بود؛ چراکه حداقل آنها از قبل از امتحانات مطلع خواهند بود که نتایج این امتحانات در کنکور تأثیر قطعی خواهد داشت و فکری برای خود خواهند کرد.
دکتر حسین توکلی، سخنگوی سازمان سنجش در گفتوگو با «شرق» درباره ماجرای پیشآمده در رابطه با بررسی سوابق تحصیلی و تأثیر آن در راهیابی به دانشگاه میگوید: «براساس قانون حذف کنکور، کمیتهای تشکیل شد و قرار بر این شد که کارهای تخصصی روی آن انجام شود تا ببینیم چگونه برنامهریزی کنیم که به قانون حذف نزدیک بشویم. کمیته به این نتیجه رسید که سوابق تحصیلی داوطلبان تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خودشان را از سال ٨٤ تا ٩٣ اخذ کردهاند و امتحاناتشان کشوری برگزار میشود، در کنکور تأثیر ٢٥درصدی داشته باشد».
وی در ادامه افزود: «با توجه به برنامهریزی اولیه، ابتدا این تأثیر، تأثیر مثبت بود، یعنی چنانچه نمره باعث بهترشدن نتیجه کنکور میشد، این ٢٥ درصد اعمال میشد و اگر تغییر ایجاد نمیکرد یا پایین میآورد، اعمال نمیشد».
توکلی تصریح کرد: «براساس مصوبه سومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که اعضایی مانند وزیر آموزشوپرورش، وزیر علوم، وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه آزاد، نماینده مجلس عضو کمیسیون آموزش و رئیس سازمان سنجش در آن حضور داشتند و در مورخ ٢٣ مهرماه ٩٢ برگزار شد، بنا بر این شد که کلیه دیپلمهای نظام جدید متوسطه ریاضی، تجربی و انسانی که دیپلم نظام جدید را بین سالهای ٨٤ تا ٩٣ اخذ کردهاند و امتحان سال سومشان به صورت سراسری بوده است، مشمول سوابق با تأثیر قطعی ٢٥ درصد بشوند».
سخنگوی سازمان سنجش در ادامه با اشاره به حکم دیوانعالی کشور خاطرنشان کرد: «از آن جایی که حکم و دستور دیوان عالی کشور لازمالاجراست بنابراین ما اینجا با دو قانون روبهرو بودیم و ناچار به حذف تبصره بررسی سوابق تحصیلی شدیم، اما در ادامه نامهای به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نوشتیم تا درباره وضعیت آینده این ماجرا از آنها کسب تکلیف کنیم».
بابک جوانمرد، کارشناس آموزشی، درباره قانون تأثیر معدل دبیرستان در رتبه کنکور سراسری به «شرق» میگوید: «قانون میگوید معدل سه سال دوره دبیرستان را نگاه میکنیم و بعد این معدل را در رتبه کنکور تأثیر میدهیم، به شرطی که آزمونهایی که در این سه سال برگزار میشود، نهایی باشد.حالا آموزشوپرورش امکان برگزاری امتحان هماهنگ در طول سه سال را ندارد و فقط در سال سوم دبیرستان آزمون هماهنگ برگزار میکند. شورای سنجش و آموزش هم این قانون را برای خودش تفسیر کرده و فقط معدل سال سوم را که با امتحان نهایی به دست میآید در کنکور تأثیر میدهد».
جوانمرد در ادامه تصریح کرد: «این ماجرا باعث جنجالهای زیادی شد و در نهایت هم دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن داده است. اما مسئله اینجاست که آیا تأثیردادن معدل کار صحیحی است؟ به دلایل مختلف خیلیها مخالف این ماجرا هستند. عدهای میگویند این کار استرس دانشآموزان را در دوران تحصیل زیاد میکند، دوم اینکه سؤالاتی که در امتحانات نهایی مطرح میشود، نسبت به کنکور کیفیت بسیار نازلی دارد، سوم اینکه نحوه تصحیح ورقهها استاندارد نیست و خیلی وقتها معلمان برگهها را سلیقهای تصحیح میکنند، همه این مسائل باعث میشود این ماجرا مخالفان زیادی داشته باشد».
دکتر هامون سبطی، مدیر انجمن ناشران آموزشی در گفتوگو با «شرق»، با انتقاد از تأثیر سوابق تحصیلی بر قبولی دانشگاه میگوید: «باید نگاهی به سابقه این امر و مطرحشدن این موضوع انداخت. سابقه این مسئله از زمانی به صورت جدی مطرح شد که در شعارهای سیاسی و انتخاباتی حذف کنکور دستاویزی برای رأیآوردن شد. این باعث شد نمایندگان مجلس هم به نوعی در برابر یک امر اتفاقافتاده قرار بگیرند و چون دلایلی به نظرشان وجود داشت که تا به بوته آزمایش سپرده نشده بود، به نظر منطقی هم میآمد، سعی میکردند سوابق تحصیلی و امتحانات نهایی بهمرور جای کنکور را بگیرد و به این نتیجه رسیدند که رشتهمحلهای خاصی بهشدت با تقاضای دانشآموزان کشور مواجه و بهشدت محدود است و افزودهشدن به شمار صندلیهای دانشگاهها (چه دولتی و چه غیردولتی) از میزان تبوتاب برای رسیدن به این رشتهمحلها میکاهد و این جایگاهها کم نمیکند و برای همین به این نتیجه رسیدند که ملغمهای از تأثیر سوابق تحصیلی به همراه کنکور سراسری در نظر بگیرند تا دانشآموزان را برای دستیابی به آن رشتهمحلهای خاص ترغیب کنند».
وی در ادامه افزود: «این کار به نظر عملی میآمد، اما در عمل مشکلات زیادی به بار آورد. به این دلیل که سازمان سنجش مقاومت زیادی در برابر این ماجرا به خرج داد؛ چون دانای این کار بود و میدانست که چه فرازونشیبهایی دارد و چقدر بر روی خانوادهها و اقتصاد خانوادهها تأثیرگذار است و این کار باید حسابشده باشد و سپردهشدن این کار حیاتی خانوادهها بدون کارشناسی به وزارت آموزشوپرورش که خودش دغدغههای زیادی دارد، مشکلساز میشود، اما در نهایت در برابر قانون مقاومتی نکرد.
قرار شد معدلی به سازمان سنجش داده شود و سازمان سنجش در کنار رتبه آزمون، نمره ترازی را همراه با معدل در نظر بگیرد. مسئله این است که سازمان سنجش، به عنوان سازمانی که کارش را بلد بود، دوباره با این اتهام مواجه شد که خلاف قانون عمل کرده، درحالیکه سازوکار لازم در وزارت آموزشوپرورش باعث شد سازمان سنجش تن به این خلاف بدهد. قانونگذار گفته باید سه سال پیاپی آزمون استاندارد پیاپی انجام شود و میانگین آن میتواند تا حدی تأثیرگذار باشد، اما الان یک سال فقط تأثیرگذار است و این همان مسئلهای است که وجود دارد». مدیر نشر دریافت در ادامه تصریح کرد: «یک سال آزمون نهایی نمیتواند با کنکور سراسری برابری کند و این باعث شده دانشآموزان با زحمت کم و گاهی با کمک روابط و خرید سؤال با معدل ٢٠ امتحان نهایی را پشت سر گذارند. در یکی، دو سال اخیر ما چندین هزار معدل ٢٠ داشتهایم و این معدل ٢٠ پایهای شده برای رقابت با دانشآموزانی که در کنکور سراسری موفق ظاهر شدهاند و این کاملا از نظر علمی و اخلاقی ناعادلانه است. امتحان نهایی اصلا همسطح و همعرض کنکور نیست».
سبطی در پایان خاطرنشان کرد: «این مسئله باعث رواج تقلب در دانشآموزان نیز شده است، دانشآموز در ١٦-١٧سالگی به این فکر میافتد که سؤال بخرد و از طرفی در دوران سهساله دبیرستان مضطرب و نگران است و به جای اینکه تنها یک سال استرس کنکور داشته باشد سه سال نگران است. الان سه ماه است دانشآموزان درگیر این ماجرا هستند و ای کاش زودتر مجلس محترم شورای اسلامی تکلیف این ماجرا را روشن کند».
گروه اخبار/
معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش از اختصاص اعتباری ویژه معادل ۱۷۰ میلیارد تومان برای بهبود وضعیت فضای آموزشی در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
مرتضی رئیسی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 95 اظهار داشت: تا دهه فجر سال 94 تعداد 1834 پروژه آموزشی شامل 10 هزار و 500 کلاس درس تحویل آموزش و پرورش داده شد.
وی افزود: تا پایان سال گذشته نیز دو هزار پروژه آموزشی با 11 هزار و 500 کلاس درس و زیربنای 1.6 میلیون مترمربع به آموزش و پرورش تحویل داده شد که این تعداد پروژه تحویلی طی 4 سال گذشته بیشترین میزان بوده است.
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: برنامه اصلی ما تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس است که 90 درصد اعتبارات صرف این موضوع میشود.
رئیسی بیان کرد: سال گذشته برای خداحافظی 50 هزار کلاس درس با بخاری برنامهریزی کرده بودیم که تاکنون موفق شدهایم بخاری را از 30 هزار کلاس درس حذف کنیم همچنین طی سال های 92 تا 94، 108 هزار کلاس درس با بخاری خداحافظی کردهاند که تقریباً 50 درصد مدارس را شامل میشود و امیدواریم طی دو سال آینده سیستم گرمایشی سایر مدارس نیز استاندارد شود.
وی گفت: اعتبار ما در سال 94، 1320 میلیارد تومان بود که این رقم درسال 95 با رشد 16 درصدی به 1560 میلیارد تومان رسید.
معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص پروژههای نیمه تمام آموزشی گفت: 25 هزار کلاس درس با 5 میلیون مترمربع زیربنای آموزشی نیمه تمام است که برای تکمیل آنها سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. به جز موارد ضروری معمولاً پروژه جدیدی را آغاز نمیکنیم و تمرکز ما تکمیل پروژههای نیمه تمام است.
همچنین برنامهای به منظور واگذاری پروژههای نیمه تمام آموزشی به خیرین داریم که این موضوع مورد استقبال خیران قرار گرفته است.
رئیسی گفت: نیمه دوم اردیبهشت هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در استانهای مختلف آغاز میشود و اختتامیه آن را در تهران برگزار خواهیم کرد.
وی با اشاره به بررسی زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری در شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: این موضوع در شورای عالی در حال بررسی است و به شدت به دنبال آن هستیم تا طرحهای مربوطه تصویب شود.
بیشترین نگرانی در خصوص کمبود مدارس در پروژههای مسکن مهر استان تهران
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص پروژههای مسکن مهر بیان کرد: در استان تهران بیشترین نگرانی را در این رابطه داریم و پردیس و پرند جزو مناطق بحرانی هستند البته سال 94 را بدون مشکل پشت سر گذاشتیم و در پرند مدارس یک نوبته شدهاند.
رئیسی ادامه داد: امیدواریم تا مهر امسال 63 پروژه آموزشی در سایتهای مسکن مهر افتتاح شود. هم اکنون در سایتهای مسکن مهر به لحاظ وضعیت مدارس شرایط حاد و بحرانی نداریم.
بیشترین مدارس تحویلی در سایتهای مسکن مهر مربوط به پردیس است
وی بیان کرد: تلاش میکنیم با آغاز سال تحصیلی در سایتهای مسکن مهر به لحاظ وضعیت مدارس با مشکل روبه رو نشویم و در مناطقی که جمعیت در حال ساکن شدن است این امکان وجود دارد که با مدارس دو نوبته مواجه شویم که تلاش میکنیم بیشترین مدارس تحویلی در این مناطق و به ویژه پردیس باشد.
معاون عمران وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از اقدامات آموزش و پرورش تأمین مدرسه به ویژه در مناطق محروم کشور است به گونه ای که هم اکنون وضعیت سرانه آموزشی در روستاها بسیار بهتر از شهرها است همچنین برای هر دانش آموز 5 مترمربع سرانه آموزشی وجود دارد.
بیشترین مدارس فرسوده و نیازمند مقاوم سازی در تهران
رئیسی با اشاره به اینکه بیشترین مدارس فرسوده و نیازمند مقاوم سازی مربوط به تهران و کلان شهرها است، گفت: کاهش مدارس فرسوده به معنای افزایش ایمنی آنها است که برای تحقق این موضوع به منابع مالی نیاز داریم.
170 میلیارد تومان اعتبار ویژه برای بهبود وضعیت فضای آموزش در مناطق مرزی سیستان
وی ادامه داد: اعتبار ویژهای برای استان سیستان و بلوچستان درنظر گرفته شده است که این رقم به جز اعتبارات ملی و استانی است. اعتباری به مبلغ 170 میلیارد تومان برای تعادل بخشی در فضای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است که تلاش میکنیم این اعتبارات در مناطق مرزی این استان سرمایه گذاری شود که با مدارس خشتی و گلی مواجهند.
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: حذف کلاسهای خشتی و گلی در استان سیستان و بلوچستان یکی از اولویتهای اصلی است همچنین مجلس روز گذشته مصوبهای داشت که براساس آن دولت موظف به اجرای اقدامات حمایتی از خیرین در زمینه تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزشی است.
رئیسی عنوان کرد: از محل تخصیص عوارض گاز برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس تاکنون 243 میلیارد تومان تخصیص یافته است که مجموع رقم تعیین شده در قانون بودجه 420 میلیارد تومان بود و تا به امروز 78 درصد آنچه که مجلس مصوب کرده محقق شده است.
وی در خصوص متولی نگهداری مدارس بیان کرد: اگر امکانات، منابع و نیروی انسانی لازم را در اختیار ما قرار دهند، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این آمادگی را دارد تا به عنوان متولی مدارس فعالیت کند.
معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش افزود: هم اکنون نگهداری از مدارس دارای اشکالاتی است به گونهای که چندین میلیارد تومان هزینه کرده و سیستم گرمایشی مدارس را استاندارد میکنیم اما برای استفاده از آن باید دقت لازم و بازرسیهای فنی در طول سال اعمال شود.
مدارس متولی خاصی برای نگهداری ندارند
رئیسی با اشاره به اینکه فعلاً متولی خاصی برای نگهداری مدارس وجود ندارد تأکید کرد: ساختمان و تجهیزات مدارس کوچک آموزش و پرورش 500 میلیون تومان و مدارس بزرگ چند 10 میلیارد تومان ارزش مالی دارند که با عدم نگهداری و بازرسی به موقع ممکن است لطماتی را ببینند. ( تسنیم )
انتهای پیام/
گروه اخبار/ مدیركل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت كه دبیر یكی از دبیرستانهای استان اقدام به تشریح یك خرگوش زنده در حین تدریس درس زیست شناسی كرده است.
گروه اخبار / معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با صدای معلم شایعه استعفای دکتر علی اصغر فانی را تکذیب کرد .
گروه اخبار/ رئیس آموزش و پرورش شهرستان نیشابور در واکنش به عکس منتشر شده معلمی در بستر بیماری و حاضر در کلاس درس گفت: این معلم تنها به دلیل نیاز روحی به دانشآموزان در کلاس حضور دارد و معلم جایگزین از قبل از تعطیلات مشغول به تدریس است.