صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش / در گقت و گویی که چندی پیش صدای معلم با حمیدرضا حاجی بابایی برگزار کرد به موارد متعددی اشاره شد .

پس از این گفت و گو ، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این موارد نشستی را با گروه صدای معلم  برگزار کرد .

زمان انجام  این گفت و گو قبل از انتخابات بوده و به منظور رعایت برخی ملاحظات و عدم تاثیر بر روند برگزاری سالم انتخابات ، انتشار آن به این تاریخ موکول شده است.

قرار بر این است که پس از انتشار این گفت و گو و نیز جمع آوری و طبقه بندی نظرات ، انتقادات و پیشنهادات همکاران ، دور بعدی آن با حضور گروه صدای معلم انجام پذیرد .

شما را به مطالعه این گزارش دعوت می کنیم .

منتشرشده در گفت و شنود

اختصاص بودجه و اعتبار برای دوره پیش دبستانی  گروه اخبار/

محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت‌ آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا در لایحه بودجه سال آینده ردیف اختصاصی برای حوزه ابتدایی پیش‌بینی شده است؟»، اظهار داشت: ردیفی را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با درک صحیح از وضعیت آموزش پیش دبستانی در کشور به مجلس پیشنهاد داده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این دوره زیربنایی و اساسی است و بر اساس ساماندهی که در ابتدایی وجود دارد، دوره پیش‌دبستانی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

دیمه‌ور با اشاره به پیشنهاد ردیف اعتباری از سوی دولت به مجلس در خصوص حوزه ابتدایی، خاطرنشان کرد: این ردیف بودجه که مربوط به سال 95 است تحت عنوان «توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی» خواهد بود و مبلغ این ردیف بودجه 50 میلیارد تومان است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت‌ آموزش و پرورش افزود: اکنون حدود 17 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد اصلاحی داده‌اند که این رقم به 80 میلیارد تومان افزایش یابد.

وی تصریح کرد: با این اعتبار می‌توان برای نوآموزان مناطق محروم، مرزی و دوزبانه کشور از نظر پوشاک و تغذیه حمایت انجام می‌شود و این موضوع هم برای نخستین بار است که اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/

گروه رسانه و تشکل/

موارد سه گانه زیر اهم موضوعاتی است که قبل از برگزاری انتخابات مجلس به تایید و امضای کاندیداهای ملی فرهنگیان رسید .

این نامزدها مورد حمایت ویژه تشکل های 9 گانه فرهنگیان بودند .

1- تعمیق و توسعه مشارکت معلمان به جهت تامین منزلت آن ها از طریق حمایت از تشکل های معلمی و تشکیل نظام صنفی به منظور نقش آفرینی عینی در اداره امور مدارس ، مناطق ، ادارات کل و حوزه ستادی آموزش و پرورش

2- تلاش برای اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و افزودن فصل جداگانه ای به منظور همسان سازی نظام حقوق و دستمزد معلمان از جمله با هیات علمی ، دانشگاه ها و ارتقاء معیشت و منزلت اجتماعی – حرفه ای معلمی

3- تلاش به منظور اصلاح نظام پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان آموزش و پرورش به گونه ای که هر گونه افزایش حقوق و مزایای شاغلین در مورد بازنشستگان هم سطح نیز اعمال گردد .

میثاق نامه کاندیداهای ملی فرهنگیان مورد حمایت تشکل های معلمان

پایان پیام/

استخدام در آموزش و پرورش و موانع و مشکلات پذیرفته شدگان  گروه اخبار/

 آزمون استخدامی وزارت آموزش‌و‌پرورش پس از گذران شرایطی ناهموار و وعده‌های پی‌درپی مسئولان، در‌حالی‌که فقط یک ماه قبل از برگزاری آزمون، کسی از زمان دقیق آن و دستورالعمل‌ها خبری نداشت و مشخص نبود از تعداد پنج هزار نیروی جدیدی که قرار است به بدنه آموزش‌و‌پرورش تزریق شود، چه تعداد از میان مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی هستند، بالاخره در تاریخ ۲۷ شهریور برای جذب سه‌هزارو ۷۰۰ نفر برگزار شد.

نتایج اولیه ۱۶ آبان سال جاری اعلام و بنا بر اعلام حراست آموزش‌و‌پرورش، چند برابر ظرفیت اولیه برای مصاحبه و گزینش انتخاب شدند؛ آزمونی پرهزینه که همه شرکت‌کنندگان برای شرکت در آن ۴۰ هزار تومان و برای مصاحبه، مبلغی بالغ بر ۵۰ هزار تومان پرداختند؛ مسئله‌ای که گلایه داوطلبان را در پی داشت و بر این باور بودند چرا و به چه علت این هزینه باید پرداخت شود؛ درحالی‌که در دوره‌های قبل، این‌طور نبوده است.

به گزارش ایلنا، طبق ماده ۱۲۸ اساسنامه، مجوز جذب پنج هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های دیگر از سازمان مدیریت اخذ و قرار بر این شد دانشگاه فرهنگیان برنامه یک‌ساله آموزشی را برای تربیت حرفه‌ای معلمان با تمرکز بر شیوه‌های آموزشی، سنجش و تکنولوژی بر عهده بگیرد و به نوعی متولی آموزش پذیرفته‌شدگان آموزش‌و‌پرورش باشد؛ اما همه حواشی این استخدام، به برگزاری آزمونش ختم نشد و پس از برگزاری آزمون، هزینه‌های پنج تا هشت میلیون تومانی برای ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی اعلام شد که پس از آن، آموزش‌وپرورش تصمیم گرفت این هزینه را کاهش دهد؛ اما حالا پذیرفته‌شدگان در استان‌های مختلف دچار سردرگمی شده‌اند و از هزینه‌های زیاد خوابگاه‌ها، هزینه دوره آموزشی و مسافت زیاد و مهاجرت اجباری‌شان گله می‌کنند.

یکی از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی در لرستان که یک آقای ۳۰ ساله است، دراین‌باره می‌گوید: شهریور امسال بالاخره در اوج بی‌برنامگی و بی‌اطلاعی از جزئیات برنامه، آزمون استخدامی برگزار و زمانی که اواخر بهمن نتایج اعلام شد، متوجه شدیم بابت آموزش بدو خدمت باید مبلغ دو میلیون تومان پرداخت کنیم؛ درحالی‌که در سازمان‌های دولتی برای استخدام، سابقه نداشته برای آموزش پول دریافت شود.

موسی‌پور (معاون دانشگاه فرهنگیان) در‌این‌باره و مشکلات پیش‌ِروی پذیرفته‌شدگان، توضیح می‌دهد و می‌گوید: رشته‌ها شامل چهار رشته اصلی؛ آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، مربی پرورشی و مراقب سلامت است که رشته آموزش ابتدایی، دو زیر‌مجموعه دارد و برنامه‌اش کاملا متفاوت است. آموزش متوسطه ۱۰ زیرمجموعه متفاوت دارد و حداقل ۶۰ درصد واحدهای آنها با هم متفاوت است و امکان تجمیع وجود ندارد. در لرستان  هم به همین صورت است و تعداد پذیرفته‌شدگان مرد بیشتر است و قابلیت تجمیع وجود ندارد. معاون دانشگاه فرهنگیان می‌گوید: برای آموزش، کلاس‌ها نباید کمتر از ۲۵ نفر باشند؛ چرا‌که به لحاظ مادی و اقتصادی به‌صرفه نیست.

از سوی دیگر ما سعی کردیم نزدیک‌ترین استان‌ها را به محل زندگی پذیرفته‌شدگان انتخاب کنیم که رفت‌و‌آمدها آسان و دارای امکانات پیرامونی مانند خوابگاهِ خودگردان باشد؛ چراکه امکان ارائه خوابگاه به پذیرفته‌شدگان را نداشتیم.

 معاون دانشگاه فرهنگیان با اشاره به پراکندگی خانم‌ها گفت: به دلیل پراکندگی خانم‌ها تصمیم گرفتیم از طریق آموزش‌و‌پرورش یک میهمان‌سرا را برای آنها در نظر بگیریم که هزینه اجاره آن بسیار کمتر از آن چیزی است که افراد برای خوابگاه‌های خودگردان می‌پردازند. همچنین روش دیگری به کار گرفتیم که در برخی استان‌ها که افراد تحت فشار هستند، دروس عمومی را با بقیه بگذارنند و در دروس تخصصی اگر از پنج نفر کمتر نباشند، با پذیرش افزایش هزینه استاد از سوی خود افراد، این دروس در استان خود افراد برای آنها ارائه شود.

سلیمی جهرمی (رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش‌و‌پرورش) درباره اعتراض و انتقاد پذیرفته‌شدگان آموزش‌و‌پرورش که قرار است دوره‌های آموزشی را در استان‌های دیگر بگذرانند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، می‌گوید: ما آموزش این افراد را در ۱۶ استان کشور متمرکز کردیم و بیشتر از این، امکان توزیع افراد در استان‌ها وجود نداشت؛ چراکه تعداد افراد در کلاس‌ها پایین می‌آید. همچنین ما توانستیم هزینه پنج و شش میلیونی را با تعدیلی که انجام دادیم به دو میلیون‌و ٧٠٠ در دانشگاه فرهنگیان و سه‌میلیون‌و ٢٠٠ میلیون تومان در دانشگاه رجایی به حداقل هزینه‌ برسانیم، البته در تدارک تهیه وام کم‌بهره هم هستیم و دراین‌باره معاونت پشتیبانی آموزش‌و‌پرورش در حال مذاکره است و به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

همچنین در‌این‌باره معاون آموزش دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی چند روز گذشته در گفت‌و‌گویی از امکان انتخاب استان محل آموزش توسط پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش‌و‌پرورش خبر داده است. برخی از متقاضیان، استان محل خدمت‌شان با استانی که آموزش می‌بینند، متفاوت است که این موضوع سبب زحمت و نیز دغدغه آنها شده است و دراین‌راستا اگر نقل‌و‌انتقال آنها هزینه‌ای را برای دانشگاه نداشته و نیز حدنصاب لازم نفرات کلاس‌ها حفظ شود، می‌توانند درخواست انتقال به استان موردنظر خود برای طی‌کردن دوره‌های آموزشی را داشته باشند.

روزنامه شرق

بحران در جامعه دانشگاهی و آکادمیک کشور و بحران مدرک گرایی

به نظر می رسد کار از بحران گذشته است. بارها این مطلب گفته شده، اما چه سود! اگر وظیفه روزنامه نگاری نبود دست به قلم نمی بردم و این مطلب را نمی‌نوشتم. همانند پزشکی که بیماری شهر را فرا گرفته و بارها برای علاج آن سخن گفته و راه نشان داده اما گوش شنوایی نیافته اما پزشک که نمی‌تواند بگوید چون حرف مرا نشنیدند پس من دیگر طبابت نمی‌کنم!

چند روز گذشته در مراسم پنجمین دوره اعطای جایزه دکتر فتح الله مجتبایی که به بهترین پایان نامه‌هایی که در حوزه ادبیات فارسی و ادیان و عرفان نوشته می شود ، شرکت کردم. چهار پایان‌نامه را شایسته تکریم دانستند و جوایزی به مولفان دادند. اما سخنم درباره نکات بهت آوری است که در این جلسه طرح شد. مدیر جلسه در آغاز سخن مطالبی گفت که نه تنها حضار بلکه اصحاب فرهنگ و اندیشه که حضور داشتند از سخنان او حیرت زده شدند. او درباره وضعیت دانشگاه‌ها و رواج صنعت پایان نامه نویسی و تجاری‌شدن دانشگاه‌ها سخن گفت که تا اینجا صحبتهایش را بارها از دیگران اعم از مسئول و غیر مسئول شنیده‌ایم. اما او آماری را ارائه کرد که حیرت‌آور بود.

نخست آنکه‌ ۴۱ درصد فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی بیکار هستند. دیگر آنکه ۷۶ درصد دانشجویان دوره‌های تکمیلی از یافتن کار ناامید هستند و در این وضعیت اسفناک عده‌ای نه تنها از صنعت پایان نامه‌نویسی دیگر تعجب نمی‌کنند بلکه روی به کار "برون‌سپاری علمی" آورده اند و بر این باورند که نوشتن پایان‌نامه به موسساتی که از عهده این کار بر‌می‌آیند واگذار شود! پروژه برون سپاری علمی در حالی طرح می‌شود که معاون آموزش وزارت علوم اعلام کرده است بیش از ۸۵ درصد دانشجویان سراسر کشور با پرداخت شهریه تحصیل می‌کنند.

پس از طرح چنین آمارهای شگفت‌آور، گزارشی ازعملکرد یکی از مؤسسات تولید پایان‌نامه که از سوی یک استاد جامعه‌شناسی تهیه و ارائه شده قرائت شد که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

براساس گزارش این موسسه، در سال تحصیلی گذشته ۱۷۶سفارش برای نوشتن پایان‌نامه داشته است؛ از این میان ۶۲ عدد برای رشته ‌مدیریت (۵۱ عددکارشناسی ارشد،۱۱عدد دکتری) ۵۸ عدد برای رشته ‌روان‌شناسی (۴۸ عدد کارشناسی ارشد،۱۰ عدد دکتری)،۳۴ عدد برای رشته‌ حقوق (۳۱ عدد کارشناسی ارشد،۳ عدد دکتری) و۲۲ عدد برای دیگر رشته‌ها سفارش داده شده است. فارغ از این که چه تعداد دانشجوی دکتری که توان نوشتن پایان نامه را نداشتند و به تعبیر یکی از استادان اقتصاد که امروزه اگر در خیابان فریاد بزنید آقای دکتر همه بر‌می‌گردند !

آمار حیرت‌آور دیگری ارائه شد و آن هم اینکه از اواخر سال ۸۹ تا‌کنون، ترجمه و تألیف کتاب هم به این موسسه سفارش داده‌ شده است؛ غالب این سفارشات ازسوی مدیران سازمان‌ها و استادان دانشگاه‌هاست؛ این موسسه تاکنون ۱۴۷عنوان کتاب ترجمه و ۴۹ عنوان کتاب تألیف کرده است؛ همچنین ماهانه بیش از۹۰ مقاله برای سمینارها و چاپ در مجلات به این موسسه سفارش داده می‌شود .

اینک باید پرسید که واقعا جامعه آکادمیک ما به کجا می‌رود؟

از نوشتن پایان‌نامه که شرم نکردیم و پای دوایر امنیتی به میان آمد و باز هم اتفاقی نیفتاد اما کتاب نویسی دیگر چه سنتی است؟!

واقعا شرم‌آورتر از این نمی‌شود که فردی در قالب استاد دانشگاه و یا مدیر یکی از سازمان‌های دولتی برای احراز رتبه یا پرستیژ سفارش تالیف و ترجمه کتاب دهد.

آمار مطالعه که به زیر یک درصد جامعه هشتاد میلیونی ایرانیان رسیده است حال نوشتن کتابی این چنین که قطعا نه مورد توجه اهل علم است و نه مخاطبان به آن باور دارند جز نانی برای آن موسسات چه چیزی برای جامعه ما دارد.

این سخنان را در حالی می‌شنیدم که جمع اصحاب فرهنگ که در این مراسم بودند زهرخندی بر چهره داشتند.

روزنامه اطلاعات

انتظارات و مطالبات فرهنگیان و معلمان از مجلس دهم  باز هم انتخاباتی دیگر، باز هم افتخاری دیگر، باز هم شور و شعوری دیگر از ملتی که همواره به پای آرمان هایش محکم و استوار ایستاده است.
باز هم سکوی اول افتخار برای مردمی که بودنشان را مدیون خون سرخ شهدایی می دانند که جانانه از کیان و شرف شان دفاع کردند و امروز به برکت خون آنها رای ملت اسلحه دفاع از حریم حرمت شان شده است.
مردم ایران ثابت کردند سوای همه هجمه های تبلیغاتی دشمن می توانند خود تصمیمات بزرگ و مهمی بگیرند و ثابت کنند که فهم و شعور ایرانی بالاتر از خارج نشینان بی تعصبی است که هر روز آب در آسیاب دشمن می ریزند .

در این میان حتی نامهربانی نمایندگان مجلس در برخی ادوار مجلس و شاید تصویب قوانینی که عرصه را بر مردم از لحاظ معیشتی و شغلی و... تنگ کرده بود مانع عدم حضور نشد و مردم ثابت نمودند موقعیت سنجی و درک درست اتفاقات جامعه جهانی و نیز تحرکات داخلی را می دانند و خاک و وطن و آرمان شان را دوست دارند و پای آن ایستاده اند.
اگر شما هم از رسیدن به خانه ملت هدفی به غیر از خدمت به خلق خدا دارید و برای آن نقشه ها کشیده اید امروز می توانید با استغفار و یاری از خداوند به صراط مستقیمی وارد شوید که رضای خدا در آن است .


اما سخنی با منتخبان مردم :
نماینده عزیز

ما معلمان تلاش مان در کلاس درس بر یاد دادن درستی ها و آرمان ها و ارزش های جامعه است.
به شاگردان مان یاد داده ایم که هر مسئولیتی امانتی است بر دوش مسئولین و در این میان اعتماد مردم سنگ محک شماست و سنگینی این امانت تا روز قیامت بر گردن مسئولین است و شما نمایندگان مسئولیت اعتماد یک شهر را برگردن گرفته اید ، رای روستایی فقیر را گرفته اید ، نوید روزهای بهتر به آنان داده اید و مرهم دستان پینه بسته اش تلاش شما برای آینده بهتر فرزندانش بوده است .


اگر از پشت نیمکت های دیروز مدرسه امروز مفتخر به نوکری مردم در مجلس شده اید بدانید که معلم تان هرگز دروغ را به شما یاد نداد ، دغل و تزویر و بدنامی دیگران را به شما یاد نداد و شما را همواره به رقابت سالم فراخواند و کرامت انسان را بالاتر از ثروت و مادیات دانست .
بگذارید به شما افتخار کنیم که زحمات مان در لابه لای گچ ها و تخته سیاه ها به هدر نرفته است و دانش آموزی با ایمان و متعهد و متخصص و خداترس پرورش داده ایم .
آگاه باشید 4 سال دیگر دوبار ه برمی گردید و رای را مردم را می خواهید و در آن زمان وجدان خود را قاضی کنید که چقدر امانت دار خوبی بوده اید و چقدرتوانسته اید از مشکلات مردم بکاهید.
بدانید امانت بزرگی بر گردن گرفته اید و مسئولیتی خطیر ، که دعای مردم نیز پشت سرتان خواهد بود و بدانید که منتظریم :


1- مشکلات اقتصادی ، اشتغال و تورم حل شود.
2- یارانه ها اگر حق مردم است براساس قانون مصوب شما اجراء و طبق قانون افزایش آن نیز بر اساس واقعیت جامعه و اقتصاد انجام پذیرد و تمام مشکلات مان را در پرداخت آن ندانید که پدرمان درآمد ازبس گفتند اگر یارانه حذف شود مشکلات مملکت حل می شود. ( از زمان تصویب همان مبلغ ثابت مانده است).
3- حامل های انرژی امان مردم را بریده و معلوم نیست بر چه اساسی روزبه روز گران تر می شود ؟ به خاطر مردم بیت المال را دوباره به مردم نفروشید چرا که اینها بیت المال هستند و تمامی مردم ایران در آن حق و سهم دارند.
4- تبعیض درآمدی و حقوقی بین کارکنان دولت را از بین ببرید.
5- جلوی پاداش هاو حقوق های چندمیلیونی برخی مسئولین را بگیرید و عدالت را جاری سازید .کارگران روزمزد ،قالی بافان ، زنان سرپرست خانوار و... چشم انتظار روزهای بهتر زندگی هستند. یاری شان کنید.
6- منابع طبیعی ایران پتانسیل درآمدزایی واشتغال زایی است ، مناطق محروم را رها نکنید و برای مردمانش تولید کار و ثروت نمائید.
7- تحصیل کردگان بیکار ،در رنج و مشقتند ، به فکر اشتغال آنان باشید.
8- آموزش وپرورش در روزمرگی و سردرگمی به سر می برد و بی سوادی را در جامعه با درصدهای قبولی کذایی افزایش می دهد ؛ به فکر این نهاد عظیم و اعضای خانواده آن باشید.
9- قانون کار و دستمزدهای پرداختی را واقعی کنید که پرداختی های الان ، جواب زندگی کارگران را نمی دهد.
10- از سیاست بازی و بازی های سیاسی که نفعی برای مردم ندارند بپرهیزید و مدرس وار در احقاق حق مردم بکوشید.
11- تریبون مجلس جای مجادله و تسویه حساب شخصی نیست ، درد مردم را بگویید و منادی حق و آزادی باشید.
12- مردم ما لایق بهترین ها در جهانند ؛ برای آرامش و آسایش آنها تلاش کنید و از فشارهای روانی و آلام آنان بکاهید که افزایش بیماری های صعب العلاج و... خبرهای خوبی نیستند .
13- اما عاجزانه می خواهیم در بررسی طرح ها و لوایح و سخنرانی همکاران تان همچون زمان مدرسه ساکت و آرام بر صندلی تان تکیه داده و گوش دهید که بیگانگان نظار ه گر مجلسند ؛ نه اینکه 100نفر در ما بین صندلی ها ترددند و معلوم نیست چه تصویب می کنند و چه می گویند !


امیدواریم حداقل حرمت معلم و شاگردی را به جای آورید و ثابت کنید که معلمان الفبای مهربانی و خدمت به هم نوع را یادتان داده اند و چشم انتظار روزهای بهتر می می مانیم...
ازخداوند نصرت و عنایت بر خادمان ملت خواهانیم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ به نظر می رسد فلسفه آموزش و نوع نگاه به آموزش و پرورش نیاز به مهندسی مجدد و بازتعریف دارد .

مشکل کمبود اعتبارت و بودجه در مدارس دولتی موجب شده است تا نقش مدیر مدرسه از حد یک« راهبر آموزشی » به یک « کارپرداز » تنزل یابد .

در سوی دیگر ، نگاه " سوداگرانه " به آموزش موجب شده است تا مدارس غیر دولتی ( غیر انتفاعی ) از مفهوم و اصل آموزش خارج شده و در غیاب نظارت جامع و پیش گیرانه به وظیفه اصلی خود در تعلیم تربیت که همانا " شدن " است دست نیازند .

گزارش زیر بخشی از مشکلات و مسائل نظام آموزشی را در سیستم غیردولتی ایران مورد کنکاش قرار داده است

گروه اخبار/ پيك نوروزي براي اكثر آنهايي كه تا چند سال پيش در همين نظام آموزشي كه در آن اساس همه‌چيز بر حفظيات است، درس مي‌خواندند، نماد اجبار بود؛ اجبار دستگاهي منضبط كه براي همه ساعات و برنامه‌هاي مختلف زندگي حتي لحظه فراغت و استراحت كودك برنامه دارد. پيك نوروزي تا همين پنج سال پيش به شكل منطقه‌اي توسط وزارت آموزش و پروش هر استان تنظيم و در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌گرفت كه البته برخي مدارس دولتي براي اين پيك مبالغي را هم از دانش‌آموز دريافت مي‌كردند. از سال ۹۲ پيك نوروزي به دليل مخالفت والدين دانش‌آموزان در سراسر كشور به طور كلي حذف شد، اما انگار حذف پيك، سرآغاز داستان سختگيري به دانش‌آموزان است. دانش‌آموزاني كه به جاي پيك بايد انواع و اقسام تكاليف درسي را در اين ۱۳ روز انجام دهند.

منتشرشده در دانش آموز

شرایط استخدام و جذب حق الندریسی مربیان پیس دبستانی در وزارت آموزش و پرورش  گروه اخبار/

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال حدود 16 هزار نفر از مربیان پیش دبستانی به صورت حق‌التدریس جذب شدند گفت: برای سال آینده نیز اگر آموزش و پرورش نیاز به نیرو داشته باشد می‌تواند با توجه به مصوبه اقدام کند.

سید حسن حسینی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت استخدامی معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی در سال تحصیلی آینده اظهار کرد: تبصره 9 قانون الحاقی به ماده 17 قانون تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی در سال 91، آمده بود که آموزش و پرورش ظرف دوسال باید نیروهای پیش دبستانی و خرید خدمات آموزشی را به شرط نیاز و طی استلزامات قانونی، دریافت مجوز از سازمان مدیریت و برگزاری آزمون استخدامی،‌ جذب کند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش پس از تغییر دولت برای دریافت مجوز اقدام کرد اما موفق نشد، تا اینکه در سال 94 برای جذب پنج هزار نیروی انسانی مجوز کسب کرد و برای مربیان پیش دبستانی امتیازاتی دیده شد. در آگهی استخدامی برای هرسال سابقه مربیان پیش دبستانی افزایش 2 درصد به نمره نهایی در نظر گرفته شد.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعدادی از مربیان پیش دبستانی جزو قبول شدگان نهایی بودند عنوان کرد: پس از آن، مجلس مصوبه‌ای برای جذب حق التدریس مربیان به شرط نیاز و تطابق مدرک تحصیلی تصویب کرد. در این مصوبه هم صحبتی از استخدام به میان نیامده است و در مصوبه مجلس قید شده است که این اقدام الزام استخدام برای دستگاه اجرایی ایجاد نمی‌کند.

حسینی ادامه داد: حدود 16 هزار نفر از این مربیان به صورت حق‌التدریس جذب شدند که اغلب قریب به اتفاق آنها در مقطع ابتدایی به کار گرفته شدند.

وی با تاکید بر اینکه مدرک تحصیلی این افراد را ملاک عمل قرار دادیم تا افت کیفیت آموزش رخ ندهد گفت: برای سال آینده نیز اگر آموزش و پرورش نیاز به نیرو داشته باشد می‌تواند با توجه به مصوبه اقدام کند.

انتهای پیام

گروه اخبار/

تناقض گویی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مورد پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته

به فاصله ۳روز، ۳نقل قول متفاوت از مسئولان آموزش و پرورش درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان منتشر شد.

تناقض گويي در زمان پرداخت بدهي دولت به معلمان، باعث شد اين بار نيز فرهنگيان از دريافت اين حق خود نا اميد شوند و شايعاتي درباره انتخاباتي و تبليغاتي بودن اين وعده‌ها منتشر شود.

نخستين خبر را پورتال مركز اطلاع‌رساني آموزش و پرورش ساعت 14:19 روز چهارشنبه 5اسفند منتشر كرد و به نقل از عليرضا جدايي رئيس اين مركز نوشت:

« با تلاش‌هاي صورت گرفته و تأمين اعتبار و براساس اعلام معاونت توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش پرداخت پاداش پايان خدمت فرهنگيان بازنشسته از فردا انجام مي‌شود.بر همين اساس و طبق جدول زمانبندي شده و به‌تدريج دراستان‌هاي كشور در اين خصوص اقدام مي‌شود.»

اما كمتر از 6ساعت بعد از اين اظهارات جدايي، وزير آموزش و پرورش كه مهمان برنامه تلويزيوني «توقف ممنوع» از شبكه 5سيما بود، درباره اين موضوع گفت:«براي پرداخت پاداش بازنشستگان 1050ميليارد تومان نياز داشتيم كه تأمين شده و ظرف يك هفته آينده به‌حساب بازنشستگان واريز خواهد شد.»

به اين ترتيب تقريبا يك روز مانده به برگزاري اننتخابات، 2 وعده به فرهنگيان بابت پرداخت مطالباتشان داده شد كه اگر چه زمانشان با هم تفاوت داشت ولي هر دو معلمان را خوشحال مي‌كردند. اما معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش روز گذشته و بي‌توجه به وعده‌هاي قبلي پرداخت اين بدهي‌ها را به سال آينده موكول كرد.

سيدمحمد بطحايي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه در بودجه سال 95دولت رديف مستقلي براي پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان پيش‌بيني شده، گفت:«اين موضوع در لايحه بودجه سال آينده قرار گرفته و به‌ احتمال خيلي زياد به تصويب مي‌رسد كه مبلغ آن 4هزار و 500ميليارد تومان براي تمام دستگاه‌هاست»

بطحايي با تأييد اينكه پاداش پايان خدمت حدود 30هزار نفر از بازنشستگان سال 1393باقي مانده و حدود 30هزار نفر هم در سال 1394بازنشسته مي‌شوند، افزود:«بخش عمده‌اي از اعتباري كه در لايحه بودجه سال آينده براي پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان پيش‌بيني شده مربوط به آموزش و پرورش است. كل مبلغ پاداش باقيمانده سال 1393حدود هزار ميليارد تومان است و براي سال 1394حدود 1600ميليارد تومان است و در سال 95هم معادل همين عدد خواهد بود. پيش‌بيني مي‌كنيم با توجه به تمهيدي كه در بودجه سال 1395پيش‌بيني شده است، مشكلي درخصوص پرداخت اين پاداش نخواهيم داشت و در سال آينده پاداش پايان خدمت بازنشستگان فرهنگي پرداخت مي‌شود.»

 

  • تكرار دوباره يك وعده

البته به تأخير افتادن و بد قولي درباره زمان پرداخت معوقات فرهنگيان اتفاق تازه‌اي نيست اما آنچه در اين مورد بيشتر مي‌تواند موجب گلايه فرهنگيان شود، انتشار 3نقل قول متفاوت تنها در فاصله 3روز است. مسئولان آموزش و پرورش و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تاكنون بارها وعده پرداخت پاداش پايان خدمت داده‌اند ولي هيچ‌كدام عملي نشده است. البته معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزير آموزش و پرورش قرار بود در اين‌باره به همشهري توضيحاتي ارائه كند كه او نيز خلف وعده كرد و با وجود پيگيري‌هاي خبرنگار ما حاضر به گفت‌ وگو درباره سرانجام ماجراي پاداش پايان خدمت فرهنگيان نشد.

علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش اما مدعي است اگر موضوع پاداش بازنشستگان را هر روز پيگيري نكند، بدون ترديد هفته‌اي 2 روز پيگيري خواهد كرد. با اين همه به نظر مي‌رسد دست‌كم تا پايان سال خبري از پرداخت اين بدهي‌ها نباشد.

 

  • گلايه فرهنگيان

مسئولان نبود اعتبار را علت تعويق پرداخت بيان مي‌كنند، در مقابل فرهنگيان اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه چرا بازنشستگان ساير سازمان‌ها اين مشكل را ندارند و چرا مسئولان خلف وعده كردند.

يكي از فرهنگيان بازنشسته با انتقاد از عملي نشدن وعده‌هاي مسئولان و اينكه معلمان در كلاس درس به دانش‌آموزان مي‌آموزند كه خلف وعده پسنديده نيست، اين پرسش را خطاب به رئيس‌جمهور مطرح كرد: «آقاي رئيس‌جمهور! مگر شما به ما بدهكار نيستيد، پس چرا در مبالغي كه به فرهنگيان بدهكار است نرخ تورمي كه بانك مركزي اعلام مي‌كند را لحاظ نمي‌كنيد؟ اگر ما در باز پرداخت اقساط بانكي تأخير داشته باشيم با جريمه ديركرد روبه‌رو مي‌شويم، ولي شما حاضر نيستيد براي حدود 2سال تأخير در پرداخت بدهي‌تان به معلمان نرخ تورم را لحاظ كنيد.»

بازنشسته ديگري با بيان اينكه «من جلوي زن و بچه‌ام شرمنده‌ام كه هنوز دولت نتوانسته تدبيري بينديشد كه پاداش پايان خدمت با وجود گذشت حدود 2سال انجام شود تا بتوانم با آن براي دخترم جهيزيه تهيه كنم و او را به خانه بخت بفرستم، آيا نتيجه شغل معلمي كه به فرموده بزرگان شعل انبياست، شرمندگي جلوي زن و بچه است؟»

يكي ديگر از بازنشستگان هم مي‌گويد:«هيچ دستگاهي نيست كه پاداش پايان خدمت بازنشستگانش را پرداخت نكرده‌ باشد، پرداخت نشدن پاداش پايان خدمت معلمان نوعي تبعيض است و اين روش تأثير منفي بر رفتار معلمان شاغل خواهد داشت.» (روزنامه همشهری )

منتشرشده در بازنشستگان

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور