صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه گردهمایی نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استان ها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از چالش‌هایی که در 6 ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش و شخص بنده داشتیم، عدم پرداخت پاداش‌های پایان خدمت بازنشستگان سال 93 بود که یکی از راهکارها تبصره 24 بودجه سال 94 بود که متأسفانه علی‌رغم جلسات زیادی که با سازمان مدیریت، سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم و بنده نیز در همه جلسات حضور داشتم، متأسفانه از آن مسیر نیز نتوانستیم مشکل را حل کنیم.

فانی افزود: راه‌حل‌های مختلفی را دنبال کردیم که متأسفانه تمام راه‌حل‌ها وقتی به نقطه نهایی می‌رسید، باز با مشکل مواجه می‌شد تا اینکه در اوایل اسفند به راه‌حل رسیدیم و به تدریج تا پایان سال جاری پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 93 پرداخت می‌شود و از همه آنها عذرخواهی می‌کنم، هر کاری که از دستم برمی‌آمد و فراتر از توان در این خصوص انجام شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما 31 هزار بازنشسته سال 93 داشتیم که کل پاداش خود را دریافت می‌کنند و یک‌هزار و 50 میلیارد تومان هزینه پاداش پایان خدمت آنهاست که پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص تدریس زبان انگلیسی در دوره ابتدایی گفت: اجازه دهید این تصمیم وقتی به نتیجه نهایی رسید، آن را اعلام کنم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص کاهش رشته‌های کار و دانش یادآور شد: به دلیل اینکه دوره متوسطه در نظام 6ـ3ـ3 سه ساله شده است و در نظام قبلی دوره متوسطه دو ساله بود، در حال حاضر وقتی این دوره سه ساله شده، به این معناست که فرصت بیشتری دراختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد و به تبع آن ممکن است در بعضی شاخه‌های کار و دانش در دو تخصص در یک دوره سه ساله برای آن پیش‌بینی کنیم.

فانی اضافه کرد: مزیت شاخه کاردانش این است که متناسب با نیازی که در جامعه در تخصص‌ها ایجاد می‌شود، می‌توانیم یک رشته را تعریف کرده و یا یک رشته‌ای را که نیاز نیست جمع کنیم و انعطاف داشتن یکی از نکات مثبت شاخه کار و دانش است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه امسال اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران آزمون ورودی دبیرستان تیزهوشان را حذف کرده است، حال آیا این مخالف سند تحول نیست، افزود: نه، این مخالف سند نیست، اما یک کار اجرایی است و روز شنبه آینده جلسه‌ای در این خصوص داریم و ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که به چه میزان سند تحول در سال تحصیلی جاری تحقق پیدا کرده است، گفت: به لحاظ ساختار نظام آموزشی، سند تحول اجرا شده است؛ یعنی 6ـ3ـ3‌ از سال تحصیلی آینده وارد کلاس دهم می‌شود، اما خیلی کارهای مربوط به آن مانند بحث محتوا، کیفیت، روش‌ها، فضا و تجهیزات آن باقی مانده است که به تدریج بازسازی شده و جلو می‌رود.

انتهای پیام/

خراسان رضوی

منتشرشده در نامه های دریافتی

انتظارات از نمایندگان مجلس دوره دهم و مطالبات فرهنگیان و معلمان  انتخابات یکی از راه هایی است که انسان ها برای اداره بهتر جوامع شان برگزیدند ، ازاین رو  انتخابات به عنوان یکی از ارکان مهم  دموکراسی از اهمیت بسیاری برخوردار است  . انتخابات بسته به سطح و کیفیت دموکراسی حاکم برکشورها از اعتبار واهمیت زیاد و کم برخوردار است .

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که جمهوریت بخشی از ماهیت آن می باشد در این سال ها انتخابات متعددی برگزار کرده است .

عده ای در ایران معتقدند با توجه به شرایط موجود شرکت در انتخابات کار چندان قابل دفاعی نیست و در آن شرکت نکردند ، هرچند این افراد نمی توانند دستاوردهای مهمی برای رای ندادن شان بیان کنند .

در مقابل این عده، طیف بسیار بزرگی وجود دارد که رای دادن را انتخاب می کنند و در انتخابات شرکت داشته اند و استدلال شان این است که گرچه پدیده ی انتخابات در ایران از مشکلات غیر قابل انکاری رنج می برد ولی رای دادن حق بسیار بزرگ و مهمی است که سال ها برای به دست آوردن آن مبارزه شده است و قطعا نتایج شرکت در انتخابات هر چند کم هم باشد ولی تاثیر گذار ومهم است .

مجال بررسی بیشتر استدلال های دوطیف موافق شرکت و مخالف شرکت در انتخابات در این مقاله  نمی گنجد .

انتخابات برگزار شد و افرادی به عنوان نماینده وارد مجلس شدند .

در این مقاله نگارنده نکاتی را در خصوص ویژگی های یک نماینده  مقبول و مطلوب مجلس از دید یک فعال صنفی معلمان را بیان می کند .

نمایندگان باید به جای دادن وعده ی شخصی و پرداختن به مسایل محلی که در بیشتر موارد در حیطه اختیارات و وظایف نماینده نیست به مسایل کلان کشور که بسیار مهم هستند فکر کنند و برنامه داشته باشند و پی گیر باشند .

مهم ترین مساله ای که یک نماینده شایسته باید در نظر داشته باشد توسعه متوازن در همه ی سطوح اعم از اقتصاد ،سیاست ،آموزش و فرهنگ در کشور است .

قطعا توسعه یک جانبه ، توسعه ی مطلوب نخواهد بود. در زمینه ی آموزش و پرورش  بیشتر نمایندگان هنگام تبلیغ وعده های منزلتی و معیشتی و در مواردی وعده های عزل و نصب در سطوح مختلف آموزش وپرورش را می دهند حال آن که همگان اذعان دارند ارتقاء  معیشت اقشار مختلف بدون توسعه ی اقتصادی چشم گیر ممکن نخواهد بود .

همان گونه که آقای روحانی در خرداد 92 قبل از برگزاری انتخابات گفت : « من با صراحت می گویم نجات آموزش وپرورش در گرو نجات اقتصادی کشور است و هر برنامه ای که فقط  دنبال ، دادن اعتبارات بیشتر بدون نجات اقتصادی باشد ، ظاهر سازی است . وقتی رشد اقتصادی ما منفی شده و 70درصد کارگاه های صنعتی تعطیل یا نیمه فعال هستند ، کشور منابع در آمدی اش محدود شده است ؛ از کجا باید اعتبار لازم برای بهبود وضعیت معلمان یا تحول در نظام آموزشی را تامین کرد . باید واقع بین بود و فهمید که بدون تغییر نگرش ما به تعامل با جهان ،گشودن بن بست ها و اصلاح روش ها و رویکردهای کلی مدیریت مان  نمی توانیم این مسایل را حل کنیم . »

یکی دیگر از ویژگی های مهم نماینده شایسته مجلس از دید یک فعال صنفی معلمان ، داشتن نگاه صحیح به امر آموزش و وظایف آموزش و پرورش است؛ متاسفانه به دلایل مختلف ، در طی سالیان متمادی نگاه سیاسی و غیر علمی به مقوله آموزش و پرورش و وظیفه آموزش وپرورش این نهاد مهم در انجام رسالت خود و رسیدن به اهداف خود دچار مشکلات و نارسایی هایی بوده است  نگاه نه چندان تخصصی به مسایل و محتوای موارد آموزشی و نگاه جهت دار در مسایل پرورشی را آقای روحانی هم در یکی از سخنرانی هایش به عنوان رییس جمهور چنین بیان کرد .

خیلی ها دوست دارند کاستی ها و ناکارآمدی ها در بقیه عرصه ها را با تغییر ذهنیت فرزندان مردم در مدارس جبران کنند . برخی فکر می کنند نظام آموزشی کارکرد اولش در خدمت دستگاه سیاسی بودن است ،ولی این طور نیست . دولت و دستگاه سیاسی اگر در عرصه های دیگر ناکارآمد باشند قادر نیستند از طریق آموزش تصور مردم را تغییر دهند و در سال های گذشته هم نتوانسته ایم این کار را انجام دهیم .

متاسفانه در دوره های گذشته مجلس با وجود نمایندگان و کمیسیون آموزش غیر متخصص در مجالس نه تنها این مشکل بهبود نیافته بلکه در موارد متعددی به آن دامن زده است  .

دخالت های نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران آموزش و پرورش و تحمیل استخدام های غیر کارشناسی و مشکل زا بر نهاد آموزش و پرورش که در بیشتر موارد با استفاده از اهرم استیضاح وزیر و تحت فشار قرار دادن او و مدیرانش انجام می شود موجب نارضایتی کارشناسان و فعالین حوزه ی آموزش و پرورش شده است و مشکلات بزرگی بر مشکلات انبوه آموزش وپرورش افزوده است .

امید است که نمایندگان مجلس که پیروز ماراتن انتخابات شدند و بر صندلی های سبز بهارستان تکیه خواهند داد با نگاه کلی به جنبه های مختلف توسعه و مصالح کشور  نگاه سرمایه گذارانه و علمی به بخش آموزش، و اختصاص بودجه متناسب و اولویت دهی به مشکلات آن روزهای بهتری را در سپهر اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی و آموزشی رقم بزنند .

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه و تشکل/ چندی پیش صدای معلم گفت و گویی را با شیرزاد عبداللهی عضو هیات موسس کانون صنفی معلمان ایران در مورد عملکرد این تشکل انجام داد ( این جا ).

نادر قدیمی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان همدان در پاسخ به اظهارات ایشان جوابیه ای را برای صدای معلم ارسال کرده است

منتشرشده در یادداشت

نقد و بررسی آزمون های پیشرفت تحصیلی در آموزش و پرورش  این نوشته قصد دارد نقدی از شیوه اجرای آزمون هایی با عنوان " آزمون مرحله دوم و سوم پیشرفت تحصیلی" - که قرار است از شنبه 15 تا 25 اسفند ماه و  21 تا 31 فروردین ماه روزانه به طور هماهنگ در مدارس متوسطه‏ ی اول استان خوزستان برگزار شود - ارائه نماید.

امیدوارم همکاران گرامی بنده را از نظرات کارشناسی خود بهره‏ مند سازند.  

بدون هیچ تردیدی ارزشیابی جزء آموزش است و هر معلم آموزش دیده‏ ای ، برای گرفتن بازخورد تدریس خود از انواع آن استفاده می‏ کند.

حال این ارزشیابی کجای تدریس و در چه مرحله و به چه صورتی انجام شود به معلم ، دانش ‏آموز، محیط ، زمان و امکانات بستگی دارد.

البته گاهی جهت سنجش پیشرفت تحصیلی دانش ‏آموزان یا انتخاب تعدادی از آنها جهت ورود به مدارس خاص به صورت هماهنگ نیز برگزار می‏ شود.

اگر ارزشیابی به موقع یا متناسب با مطالب آموزشی یا در سطح دانش ‏آموزان نباشد ، هدف برگزار کننده ‏ی آن را تامین نمی‏ کند و نتیجه ‏ای جز اتلاف وقت و هزینه و امکانات نخواهد داشت .

 برگزاری آزمون ها در راستای اهداف ذیل  مطرح شده است:

 1- ایجاد رقابت سالم

2- افزایش آمادگی

3- سنجش میزان پیشرفت تحصیلی

در بخشنامه آمده که : تعداد 17 تا 21 سوال استاندارد تشریحی و از  70 درصد کتاب درسی مطرح می‏ شود.

در اینجا در مورد محتوای آزمون ها نظری نمی ‏دهم  و فقط اشکالات شیوه ‏ی برگزاری آزمون ها را مطرح می ‏نمایم.

 

1- ساعت برگزاری آزمون

زمان برگزاری آزمون در نوبت صبح ساعت 8 و در نوبت عصر ساعت 13 تعیین شده‏ است . یعنی زنگ اول ، زمانی که دانش ‏آموزان سرحال و شاداب آماده یادگیری مطالب جدید هستند به آزمون اختصاص داده شده ‏است. در روزهای برگزاری آزمون عملا مدارس جهت تدریس فقط دو زنگ خواهند داشت . در خوش بینانه‏ ترین حالت اگر در مدرسه مدیر یا معاون منظمی حضور داشته‏ باشد و زمان را بتواند مدیریت و به سه زنگ مساوی تقسیم نماید ، چون زنگ ورود به کلاس معمولا ساعت نه ‏ونیم زده می‏ شود و زنگ پایانی در بهترین ‏ حالت دوازده ‏و ده دقیقه نواخته می‏ شود، کل زمان باقی‏مانده برای تدریس با کم کردن دو زنگ استراحت ده دقیقه‏ ای تقریبا یک زنگ 45دقیقه می‏ شود که برای حضور سر کلاس و تدریس کامل یک درس زمان کمی است.

 

2- تعطیلی هرگونه آزمون دیگر

   اشکال بعدی این که در مدت برگزاری آزمون ها هیچ معلمی حق گرفتن امتحان را ندارد . در صورتی که بعد از تدریس هر موضوع معمولا دبیر در جلسات بعدی از دانش‏ آموزان ارزشیابی به عمل می‏ آورد تا مشخص شود کلاس جهت درس جدید آمادگی دارد یا خیر ، ولی با این وضعیت هر گونه پرسش را دانش‏ آموزان به عنوان امتحان در نظر گرفته و با مراجعه به مدیر آن را لغو می‏ کنند ، یعنی معلم در این تقریبا یک ماه نباید سوالی از دانش‏ آموزان بپرسد.

 

3- عدم انجام تکالیف در این ایام

هر دبیری بعد از تدریس تمرین ‏هایی را به عنوان تکلیف منزل تعیین می‏ کند که دانش‏ آموز با انجام آنها درس را مرور و به حافظه بلند مدت می‏ سپارد و در جلسات بعدی تکالیف انجام شده را به دبیر جهت ثبت در دفتر فرآیند آموزشی و کسب نمره ارائه می‏ دهد. اما در این ایام حتی دانش‏ آموزان زرنگ نیز اضطراب امتحان دارند و ملتمسانه از انجام تکالیف و حل تمرینات منزل به بهانه داشتن امتحان ، طفره می ‏روند ؛ در نتیجه در امر آموزش و یادگیری خلل به وجود می‏ آید.

 

4- درگیری ‏معلم ، دانش‏ آموزان و مدرسه به مدت یک ‏ماه

آزمون مرحله دوم از 15 اسفند شروع و 25 اسفند پایان می ‏پذیرد. با احتساب روزهای اعلام برنامه ، تا پایان امتحانات ، دو هفته دبیران ، دانش ‏آموزان و کادر دبیرستان درگیر برگزاری آزمون ها هستند و تقریبا تمام فعالیت ها تحت الشعاع این آزمون ها قرار می‏ گیرد. دو هفته دبیر نمی‏ تواند قبل از تعطیلات نوروزی مطالب خود را تدریس نماید و با توجه به ادامه این روند بعد از تعطیلات ، دو هفته ‏ی دیگر نیز برای برگزاری این آزمون ها هزینه خواهد شد.

 

5- نارضایتی دانش ‏آموزان و دبیران و مدیران

برنامه اولیه آزمون ها از 11 اسفند شروع و 19 اسفند به پایان می‏ رسید،  ولی در برنامه اصلاحی از 15 تا 25 تغییر کرد. در ایام اعلام هر دو برنامه شاهد بی رغبتی و اعتراض اکثریت دانش ‏آموزان و دبیران بودم .

تقریبا هیچ کدام از دانش ‏آموزان باور ندارند که این آزمون ها برای بررسی پیشرفت آنها است به خصوص بعد از اصلاح برنامه ، اعتقاد دارند که آموزش ‏وپرورش با این کار می‏ خواهد آنها را تا پایان سال در مدرسه نگه‏دارد.

بنده در دو مدرسه تدریس می‏ کنم ، فقط یکی از همکاران اعلام کرده برگه ‏ها را تصحیح می‏ کنم و به عنوان مستمر قرار می ‏دهم .

حال با این وضعیت که نه دانش ‏آموز راغب است نه دبیر مایل ؛ برگزاری این آزمون‏ ها خالی از اشکال فنی نخواهد بود؟

 

5- ثبت نمرات و تحلیل آزمون

مشکل دیگر در برگزاری آزمون ها ؛ تصحیح برگه‏ ها توسط دبیران و ثبت نمرات به عنوان نمره مستمر نوبت دوم است ؛ چند سوال مطرح می‏ شود :

اولا : با توجه به اینکه در این مدت قرار نیست آزمون دیگری برگزار شود ، اگر دانش ‏آموزی در این امتحانات به هر دلیلی شرکت نکرد و عملا نمره ‏ای کسب ننمود قرار است برای نمره مستمر ایشان عدد صفر منظور گردد؟

ثانیا : سال گذشته تقریبا همین ایام آزمونی به نام "آزمون آزمایشی تیمز هشتم"  از اداره ارسال شد و با اصرار مدیران و اکراه دانش ‏آموزان و دبیران علوم و ریاضی اجرا و تصحیح شد که قرار شد در مدارس بررسی و تحلیل آن به اداره ارسال و نتایج کارشناسی آن اعلام شود ، ولی تا هفته‏ ها بعد از تعطیلات نوروز روی میز مدیران جهت بازدید بازرسان اداره خاک می‏ خورد و حتی یک تشکر خشک و خالی از برگزار کنندگان و دبیران مصحح آن نشد !

با توجه به تجربه‏ ای که از سال گذشته و برگزاری آزمون تیمز دارم و با توجه به عدم استقبال اکثریت دانش ‏آموزان و دبیران از این آزمون ها ، و احتمال برگزاری فرمالیته این آزمون ها ، آیا نمرات ارسالی باز قابل استناد خواهد بود؟

 

نتیجه:

به نظر می رسد با توجه به تفاوت‏ های فردی بین دانش ‏آموزان و اختلاف امکانات مدارس ، برگزاری آزمونی هماهنگ با یک سطح دشواری و به این وسعت و در تمام مواد درسی ، در این زمان طولانی ، طراحان را به اهداف تعریف شده نمی‏ رساند.

پیشنهاد می‏ شود :

آزمون به صورت اختیاری و با اعلام قبلی بین دانش ‏آموزان و مدارس هم‏ سطح در چند مرحله و با فاصله زمانی مشخص برگزار شود و حتما بلافاصله تصحیح و به برترین ها جوایز نفیس اهدا شود تا انگیزه شرکت در آزمون های بعدی برای سایر دانش ‏آموزان ایجاد شود.

از نظرات خوانندگان گرامی صمیمانه استقبال می‏ کنم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش  طبق ساختار جدید نظام آموزشی و ابلاغ آیین نامه‌ جدید هدایت تحصیلی، دانش‌آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم انتهای سال تحصیلی جاری یعنی در پایه نهم و دوره متوسطه اول انتخاب رشته می‌کنند.

شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه اخیر خود کلیات آئین نامه جدید هدایت تحصیلی را مصوب کرد. طبق گفته‌های مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در آئین‌نامه جدید هدایت تحصیلی بر ضرورت اخذ نظر دانش‌آموز از جمله استعداد و علاقه او، گزارش‌ نمرات امتحانی، آزمون‌های مشاوره‌‌ای واخذ نظر والدین، معلم و مشاور تأکید شده است.

طبق وعده مسئولین، شیوه هدایت تحصیلی باید تا پایان پاییز 94 تصویب می‌شد؛ لکن تعیین تکلیف این موضوع به اسفند ماه رسید. اما مهم‌تر از تأخیر آموزش و پرورش در تعیین تکلیف هدایت تحصیلی، تغییر رویه‌ای بود که شورای عالی آموزش و پرورش در بزنگاه تصویب این امر از خود نشان داد.

مسأله هدایت تحصیلی از مسائل مبتلابه آموزش و پرورش کشور محسوب می‌شود و از دو جهت اهمیت دارد. اول اینکه پیشرفت کشور، به نیروی انسانی کارآمد نیاز دارد و تدارک این نیروی انسانی در گرو شناسایی و هدایت استعدادهای تحصیلی و شغلی است. دوم این که هر یک از افراد جامعه برای حرکت به سمت کمال فردی، کسب آرامش روانی و رضایت شغلی، در تعیین حرفه تخصصی‌شان نیازمند هدایتند.

با این وجود، آموزش و پرورش در سامان دادن به این امر دچار ضعف و خلأهای جدی است و نتوانسته نقش خود در مسیر تعالی ایران را به خوبی ایفا کند. با توجه به این امر، انتظار می‌رفت که آموزش و پرورش برای حل این مسئله، تدبیری اساسی بیندیشد. به خصوص آنکه تغییرات ساختاری آموزش و پرورش و ورود دانش‌آموزان به پایه نهم تحصیلی، زمینه را برای تحول بنیادین در نظام هدایت تحصیلی فراهم می‌ساخت.

در توضیح مطلب بالا باید گفت که تغییر نظام آموزشی مدارس به 6.3.3 زمینه بروز تغییرات گوناگون در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را ایجاد نمود. یکی از این زمینه‌ها، زمان تعیین رشته دانش‌آموزان در مقطع متوسطه است که در نظام آموزشی سابق، این مهم در اتمام پایه اول متوسطه صورت می‌پذیرفت.

در همین رابطه، اسفندماه سال 93 بود که علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش از تشکیل کمیته‌ای برای تعیین تکلیف شیوه هدایت تحصیلی در دوره متوسطه خبر داد. وی ابراز امیدواری کرده بود که مسئله هدایت تحصیلی و تعیین وضعیت شاخه‌ها و رشته‌های دوره دوم متوسطه تا پایان تابستان 94 نهایی شود.

عیسی‌مراد، مدیرکل سابق امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش، نیز در چهارمین نشست این کمیته در اوایل تابستان 94، اعلام نمود که «قصد ما این است که در این کمیته در یک دوره سه‌ماهه به جمع‌بندی‌هایی رسیده و آن را به مسئولان انتقال دهیم». وعده‌های مسئولین در این خصوص اما عملی نشد تا آنکه تصمیم‌گیری نهایی درباره هدایت تحصیلی به زمستان کشانده شود. البته مهم‌تر از این تأخیرها، تغییر رویه‌ای بود که مسئولین آموزش و پرورش در بزنگاه تصویب هدایت تحصیلی و انتخاب رشته از خود نشان دادند.

در ادامه به این تغییر رویه پرداخته می‌شود:

 

رویه‌ نخست: انتخاب رشته‌ شیب دار

اواخر پاییز 94 رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، طرح نهایی آموزش و پرورش را برای تحقق این امر معرفی کرد. مطابق این طرح، برخلاف روال فعلی، دانش‌آموزان رشته خود را به‌طور تدریجی از بین دو سبد «نظری» و «فنی و مهارتی» انتخاب می‌‌کردند. دانش‌آموزان فنی و مهارتی در دو شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای سامان پیدا کرده و شاخه نظری نیز به دو گروه علوم انسانی و علوم پایه منشعب می‌شدند.

به عقیده محمدیان با دومرحله‌ای شدن انتخاب رشته هم میزان استعدادها و علایق هر دانش آموز بهتر سنجیده شده و هم بازارکار برای دانش آموزان بهتر رصد می‌شود. در همین راستا رئیس سازمان پژوهش مهرماه 94 و در ذیل این طرح، اعلام نمود که فرآیند برنامه‌ریزی و تولید محتوای آموزشی آغاز شده و تا پایان اسفند ماه، ویراست نخست آن آماده خواهد شد.

 

تغییر رویه در بزنگاه تصویب: انتخاب رشته یک‌باره و ناگهانی

اما طرح جدید برای هدایت تحصیلی هنوز در شورای عالی آموزش و پرورش نهایی نشده بود که 29 دی ماه، دبیر این شورا تصویب شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه را انکار کرد. جالب اینکه شورای عالی آموزش و پرورش، به جای طرح بالا، به دنبال تصویب شیوه‌ای است که در حقیقت همان روند  فعلی حاکم بر انتخاب رشته و شاخه‌های تحصیلی است و عملاً روش انتخاب رشته‌ ناگهانی، بدون تغییر ماند. بر این اساس نظام کلی حاکم هدایت تحصیلی همانند گذشته خواهد بود و دانش‌آموزان در پایه نهم تحصیلی، ناچار به انتخاب قطعی رشته تحصیلی خود در آغاز متوسطه دوم خواهند بود.

با این اوصاف، طرحی که به اذعان کارشناسان از پشتوانه پژوهشی مناسب برخوردار بوده و با شرایط بازار کار کشور نیز سازگاری دارد، به‌یک‌باره کنار زده شد و شیوه سابق هدایت تحصیلی، در دستور تصویب قرار گرفت.

اما با نهایی شدن مصوبه فوق، این ابهام مطرح خواهد بود که شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس کدام یک از بندهای سند تحول، طرحی را تغییر داد که مدت‌ها از سوی مسئولان آموزش و پرورش به‌عنوان شیوه‌ نهایی هدایت تحصیلی معرفی می‌شد؟

تسنیم

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

پيگيري صدور احكام عالي

فارس / عدم صدور احکام عالی برای معلمان در آموزش و پرورش

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/ مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از واریز سود سهام فرهنگیان بازنشسته در ماه‌های مهر، آبان و آذر خبر داد و گفت: عملیات بانکی واریز سهم‌الشرکه از امروز چهارشنبه (12 اسفندماه) آغاز می‌شود و قطعا از شنبه از طریق تک‌کارت‌های سرمایه فرهنگیان قابل دریافت خواهد بود.

منتشرشده در بازنشستگان

اعتراض معلمان به عدم اجرای بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان

با سلام خدمت دست اندرکاران صدای معلم

ضمن تشکر از پی گیری های دلسوزانه شما در باب درج تقاضاها و گله های مکرر بازنشستگی پیش از موعد همکاران فرهنگی


به استحضار می رساند بر اساس آخرین اخبار رسیده از جلسه کارشناس مسوولان امور اداری اداره کل به تاریخ امروز 94/12/12 بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد کان لم یکن تلقی شده و با بازنشستگی احدی موافقت نخواهد شد و این تصمیم نیز طی بخشنامه ای رسما اعلام خواهد شد.


این تصمیم بیش از همه چیز ما را مجاب کرد که  وزیر مان را مورد خطاب قرار داده و سوالاتی مطرح کنیم :

مطابق اصول مدیریت ، « صداقت و تبحر » در کار از اسباب اصلی سیادت است که  به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش و دست اندرکاران آن کمی از آن فاصله گرفته اند!

البته با توجه به زمزمه هایی که از قبل شنیده می شد امید چندانی به این بخشنامه نبود ؛ اما به تعویق انداختن اعلام رسمی آن به زمان پس از انتخابات شبهه های همیشگی را در ما قوی تر می کند و موید این واقعیت است که وزیر محترم تعمدا و احتمالا به خاطر اهداف سیاسی در ابلاغ این دستورالعمل تعلل داشته اند ؟!


جناب وزیر !

چرا از دستور العملی که صادر کرده بودید دفاع نکردید ؟

آیا به راستی سایر تصمیمات ،سخنان و وعده وعیدهای دیگر شما هم همین گونه اند ؟

اما چند سوال دیگر نیز در ذهن ما همچنان باقی است :


1. وزیری که توان حل مشکل 2500 نفر که تعدادی از آن ها بیمار هستند را ندارد چگونه می خواهد یک وزارتخانه را با برنامه ها و سخنانی که سه سال پیش اعلام کردند اداره کند؟!

2 جناب وزیر ؛ هیچ می دانید تهیه ملزومات پزشکی برای گرفتن رای کمیسیون پزشکی بار مالی کلانی گاه تا دو یا سه میلیون تومان بر همکاران تحمیل کرده است و این یعنی حقوق دو ماه آنها ؟!

آیا این قضیه وجدان شما را به درد نمی آورد ؟

3 - آیا می دانید : بعضی از همکاران بیمار ما به اجبار ملزم به دادن تعهد شده اند که در صورت عدم موفقیت در بازنشستگی تحت اختیار اداره اند و باید به هر کاری که آنها بفرمایند تن بدهند؟!


4. آیا در اتخاذ این تصمیم ذره ای هم به همکاران بیمار ( صعب العلاج ) توجه داشتید؟!

فکر نمی کنید که می بایست حداقل با بازنشستگی  تعدادی از آن ها ( دویست تا  سیصد نفر ) موافقت می کردید ؟

آیا این افراد همکاران شما نیستند که برای آموزش و پرورش و پرورش نسل جوان سلامتی و عمر خود را داده اند ؟

 5. آیا تامین اعتبار برای باز نشستگی تعدادی بیمار سخت تر یا بی اهمیت تر از تامین اعتبار و به آب و آتش زدن های دولت برای پرداخت وام برای چرخیدن چرخ صنعت معیوب خودروسازی کشور است ؟!

یا به نظر شما "جان ناقابل چند فرهنگی" بی ارزش تر از چند خود روی باد کرده است ؟

و آخرین سوال :

جناب وزیر!

آیا شما  تاکنون خود را لحظه ای به جای این همکاران گذاسته اید ؟

به راستی یک بیمار از کار افتاده که طبق اصول انسانی ،اخلاقی و اداری توان کار کردن ندارد و بازنشستگی حق مسلم اوست چگونه باید در سر کار حاضر شود ؟

حضور این فرد چه بهره و یا استفاده ای جز " سیاهی لشکر " برای نظام آموزشی خواهد داشت ؟

آیا به این موارد اندیشیده اید ...


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در بازنشستگان

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور