تردیدی نيست که در پایین ماندن میزان حقوق و دستمزد معلّمان عوامل متعددی دخیل است اما تعداد ساعات ظاهری اشتغال روزانه آنها از دید مقامات و شخصیّت های دخیل در تعیین حقوق و دستمزد، پنهان نمانده و بیتأثیر نبوده است/ آن دسته از آقا معلّمان عزیزی هم که شغل دومِ نان و آبداری دارند، معترف اند که شغل آموزگاری بهترین شغل است و زمان زیادی را از آنان نمیگیرد و وقت و فرصت کافی برای شغل دوم شان باقی می گذارد/ بهترین شغل برای خانم ها شغل معلمیست/ آنان شغل آموزگاری را برای هر کسی که از موهبت شغل دوم برخوردار است، بهترین شغل میدانند/ سوء مدیریّت همه جانبه در طول سالیان متمادی چنین وضعیّتی را رقم زده است/ اگر این توهم در ذهن برخی از افراد سطحی نگر و کوته نظر به وجود آید که جامعهٔ آموزگاری عمدتاً کم کار و کم بازده است، نفی نظرشان اندکی دشوار خواهد بود/ برخی از فرادستان، شغل معلّمی را شغلی با تعطیلات طولانی تلقی و ارزیابی میکنند و اختصاص مزایا به معلّمان را در همین حد کافی میپندارند/ به نظر می رسد مدارس دونوبته و توهم پاره وقتی در مورد فعالیت معلمان، یکی از عوامل اثر گذار در تعیین حقوق و دستمزد و وضع معیشت و منزلت معلمان بوده است .....
مغيرة بن شعبه لعنت الله عليه ضارب حضرت زهرا سلام الله عليها در كوچه بني هاشم!
و اولين پيشنهاد دهنده ولايت عهدي يزيد به معاويه!
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک
مغيره فرزند شعبه از قبيله ثقيف اهل طائف حجاز بود.
وي از حيله گران و مكاران و زيركان عرب بود و يكي از تاريخ سازان حوادث صدر اسلام!
مورخان ايمان او را سطحي دانستند از ناراستي و بدعهدي و زدوبندبازي گرفته تا فتنه و فساد و زنا و قتل و غارت و شرب خمر همه از ( فضايل!) اين منافق بدبخت است. طه حسين زندگي او را مشكلي از مشكلات مي داند. در جنگ يرموك يك چشم خود را از دست داد و در زمان عمر والي بصره بود و به فسق و فجور روي آورد و و زنا كرد.
مردم به خليفه از او شكايت كردند ، خليفه شاهد خواست و چهار شاهد بر اين گواهي صدق حاضر شدند كه زياد بن ابيه با دگرگون كردن حقيقت و شهادت دروغ مغيره را نجات داد و حد تهميت بر شاهدان جاري ساخت و مغيره جان سالم به در برد. مغيره نيز در جريان پيوستن زياد به معاويه اين خوش خدمتي او را جبران كرد. پس از رسوا شدن مغيره در بصره ، خليفه او را به فرمانداري كوفه فرستاد با اين تحليل كه كوفيان با والي صالحي چون عمار ياسر سر سازگاري ندارند اما فاجري چون مغيره از عهده آنها بر مي آيد.
نكته:
سنگ بناي ناراستي و ناعهدي كوفيان را در طي بيست سال حكومت امويان در عراق از زمان مغيره بدكار و حيله گر با ايجاد فضايي به دور از آموزه هاي صدر اسلام ، تربيت منافق گونه را به عنوان هنجار جامعه عراق به مركزيت كوفه بنا كرد.
اما او تا روي كار آمدن عثمان در حكومت كوفه بود، خليفه سوم او را بركنار كرد، مغيره با امام علي بيعت نكرد و در جنگ هاي جمل و صفين خانه نشين شد، در جريان حكميت حضور يافت و به شيطنت پرداخت و پس از شهادت امام علي به سرعت خود را به معاويه رساند و به مبارزه با امام حسن (ع) پرداخت و با تردستي به كوفه رسيد و حكومت كوفه را دگربار ربود ؛ گرچه معاويه قصد داشت پسر عمروعاص را به كوفه بگمارد اما مغيره مخفيانه زير گوش معاويه خواند اگر كوفه را به عبدا...بن عمروعاص بدهي بين دو آرواره شير گير خواهي كرد و معاويه را از اين تصميم منصرف كرد و خود دگربار به حكومت كوفه رسيد. او حوادث زيادي براي اسلام آفريد و ماجراهاي زندگي اش مايه ننگ فساد و تباهي جامعه اسلامي بود.
مغيره يكي از سه ضلع مثلث فتنه مشاوران معاويه بود (زياد ، عمروعاص و مغيره)
فتنه هاي او بي شمارند اما يكي را از نظر مي گذرانيم:
جرقه ولايت عهدي يزيد را مغيره به ذهن مكار معاويه وارد كرد.
معاويه گوش به زنگ هميشه از بزرگان و زيركان عرب تعريف مي كرد و هر كس را كه ديگران هم به عنوان نخبه معرفي مي كردند و بيم جانشيني معاويه از او مي رفت به گونه اي مرموز از سر راه يزيد برمي داشت و ترور مي كرد. از نمونه هاي آن ترور عبدا... بن خالد بن وليد بود كه بيم داشت به لحاظ كياست و زيركي جانشين خليفه شود ، دستور داد مخفيانه به او زهر خوراندند و او را از ميان برداشت يا امام حسن (ع) را توسط جعده زهر نوشاند و به شهادت رساند و...
مورخان مي نويسند چون مدت امارت مغيره بر كوفه طولاني شد معاويه بر عزل او همت گماشت تا به جاي او سعيد بن عاص اموي را بر كوفه بگمارد. مكر مغيره بالاتر از اين بود كه دست بسته مهره بازي سياست معاويه شود خود تا بر اين اقدام معاويه مطلع شد وانمود كرد از حكومت خسته شده و رهسپار شام شد و حيله اي را در سر مي پروراند و نرسيده به دروازه هاي شام آن را براي همراهان فاش نمود .
مغيره از ايمان سست معاويه مطلع بود و دنياخواهي و خوي اشرافي گري بني اميه را به نيكي ديده بود لذا براي همراهان فاش ساخت اگر امروز من نتوانم و امارتي براي شما فراهم نكنم هرگز نخواهم توانست. مغيره در پي فرصتي ناب براي به دست آوردن حكومت از دست رفته كوفه بود و پس از ورود به شام يكسره قبل از هر كس به ديدار يزيد رفت.
يزيد جواني ناآزموده، خام، حريص، دنياطلب، شراب خوار، با خوي باديه اي و اين گونه آغاز كرد: همانا سران اصحاب رسول ا.. (ص) و بزرگان همه از دنيا رفته اند و فقط فرزندان ايشان باقي اند و از بين آنها بافضيلت ترين، نيكورأي ترين، و به سنت و سياست داناترين كسِ آنها شمايي و نمي دانم چرا اميرالمومنين معاويه براي تو از مسلمين بيعت نمي گيرد.
يزيد گفت: آيا اين شدني است؟
مغيره گفت: آري!
يزيد نزد پدر رفت و راز مغيره را بازگوكرد و معاويه كه سال ها در پي فرصتي اين چنين در كمين نشسته بود مغيره را خواست.
از او پرسيد يزيد چه مي گويد؟ مغيره در پاسخ گفت : اي اميرالمومنين ديدي پس از عثمان چه خون ها ريخته شد و چه تفرقه ها پديد آمد .يزيد نيكو جانشيني است ، پس براي او از مردم بيعت بگير .
معاويه گفت چه كسي مرا كمك خواهد كرد؟
مغيره گفت: كوفه به عهدة من و بصره به عهده زياد، غير از اين دو شهره كسي با تو مخالفت نخواهند كرد.
معاويه گفت: پس سركارت برگرد و نيك بينديش و در اين باره مذاكره كن و من هم مي انديشم.
بدين ترتيب مغيرة مكار و حيله گر با روان شناسي بني اميه توانست تخم فتنه جديد حكومت موروثي آنها را بكارد و بنيانگذار فتنه اي باشد كه سال ها خون هاي پاك را بر سرزمين مسلمان ها بريزد و يزيد را بر جامعه اسلامي تحميل كند تا از ره آورد آن در طي 10 سال بعد از قيام عاشورا بيش از چهارصد هزار مسلمان طعمه شمشير شدند و قيام هاي متعددي با وقايع خونيني از اين تصميم و حركت مغيره گريبانگير جامعه اسلامي شد تا در جريان آن با فاصله گرفتن خواص از پيرامون محور حق و پيوستن به اشرافيت اموي و زرق و برق دنياي پست مادي آنها قافيه را براي هميشه ببازند .
مغيره از عمق خطاي خود با زيركي آگاه بود و درباره مكر كارگر افتاده خود به همراهان گفت:
پاي معاويه را به ماجرايي كشاندم كه براي امت محمد (ص) بسي ديرپا خواهد بود و گرهي پديد آوردم كه بدين زودي ها گشوده نخواهد شد.
و اين گوشه اي از كالبدشكافي اصحاب فتنه عاشورايي بود.
منبع :
آل ياسين، صلح امام حسن پرشكوه ترين تاريخ.
ترجمه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت ا... خامنه اي به نقل از ابن اثير
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه و تشکل/
« کانون فرهنگیان استان اصفهان » به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1395 بیانیه ای صادر کرد .
متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از معلمان ناحیه 2 مشهد در نامه ای به صدای معلم خواهان توجه به مطالبات خود و پاسخ گویی مسئولان گردیدند .
این مکانیزمها ممکن است به صورت پرخاشگری، گریه کردن ، دلیل تراشی، فرافکنی و نسبت دادن مشکلات به دیگری و گاهی ممکن است به صورت یک راه حل واقع بینانه برای حل مشکل و مسئله بروز کند/ افراد ابتدا این مکانیزم ها را از خانواده ها یاد می گیرند/ متاسفانه هنوز هم در برخی مدارس شاهد رفتار های خشن هستیم زیرا معلم های ما آموزش کافی را در مورد مدیریت خشم ندیدهاند/ دایره خشونت در جامعه کنونی گسترش پیدا کرده و افراد تحصیل کرده هم دچار آن هستند/ متاسفانه آموزش و پرورش ما در حالی که فقط اسم این سیستم را یدک می کشد درمورد «پرورش» گام چندانی بر نداشته بنابراین یک فرد تحصیل کرده ممکن است جنبه های روانشناختی اش در حد یک بچه ابتدایی هم نباشد/ الآن مشغله های زیاد مردم و مشکلات اقتصادی که معلم ها دارند وقت زیادی برای مطالعه آنها باقی نگذاشته به همین دلیل سیستم آموزشی نمی تواند خود را به روش های نوین مجهز کند/ در ایران افسردگی و اضطراب شایع ترین بیماری است که در بین مردم رواج دارد ....
تصوّر نکنند که اینجا جایى است که فقط هزینهبر است - گاهى نگاه، اینجورى است؛ می گویند دستگاه هزینهبر - نه، اینجا دستگاهى است که هرچه شما هزینه کنید، بهطور مضاعف دستاورد خواهید داشت/ اخلاص؛ این خطاب به شما بود؛ [امّا] معنایش این نیست که حالا چون جامعهی معلّمی اخلاص دارد و قناعت دارد، پس مسئولان کشور از مسائل مادّی معلّمان غافل بمانند/ پولی که آنجا خرج می شود، در واقع، سرمایهگذاری دارد می شود؛ به این چشم به آموزش و پرورش نگاه کنند، به این چشم بودجهگذاری کنند، به این چشم امکانات معیشتی فراهم کنند/ در این بیست و اندی سال خدمت به جز شعار از متولیان آموزش و پرورش هیچ عکس العملی در مقابل پیشنهادات رهبری ندیده ام/ همه ی دولت ها به یک دید به آموزش و پرورش نگاه کرده اند، نگاه ابزاری جهت ایجاد موج و سواری بر آن جهت حضور در انتخابات/ هرگز از سیستم های آموزشی و مشکلات آموزش و پرورش صحبتی نشد، هیچ برنامه ای ارائه نشد نه از طرف وزیر پیشنهادی و نه از طرف مجلس نشینان/ به خوبی به یاد دارم دوره نمایندگی جناب حاجی بابایی و حمله های مکرر ایشان به وزرای آموزش و پرورش دولت اصلاحات، اما به محض اینکه خودشان بر صندلی وزارت تکیه زدند همان کاری را کردند که خودشان منتقدش بودند و فراموش کردند تمام نقدهایشان را....
مطابق این دستورالعمل، معلمان با رتبه بندی میتوانند از 15، 25، 35 و 50 درصد افزایش حق شغل بهرهمند شوند/ حدود 13 هزار نفر نیروی قراردادی هستند و مشمول رتبه بندی نمیشوند/ این طرح فقط مشمول نیروهای رسمی و پیمانی که دبیر، هنرآموز، مدیر، معاون، مربی بهداشت و مراقب سلامت است، میشود/ حدود 48 درصد نیروهای آموزش و پرورش با سابقه بیشتر از 24 سال هستند، در نتیجه این تعداد در رتبه عالی قرار گرفتند؛ با انجام رتبه بندی معلمان میانگین 350 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شد/ حدود 48 درصد نیروهای آموزش و پرورش با سابقه بیشتر از 24 سال هستند، در نتیجه این تعداد در رتبه عالی قرار گرفتند؛ با انجام رتبه بندی معلمان میانگین 350 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شد/ در دستگاههای دیگر کمک هزینه مسکن، ایاب و ذهاب، کارانه و اضافه کار میدهند/ وقتی در آموزش و پرورش برای یک معلم چنین اتفاقی رخ نمیدهد خود را با دیگر دستگاهها قیاس میکند زیرا آن مبلغ دریافتی را محاسبه میکند. برای معلمان نمیتوانیم آن موارد اضافی را وارد کنیم....