گروه رسانه و تشکل/
کم تر از سه هفته قبل دبیر کل انجمن اسلامی معلمان ایران در اظهارتی گفته بود که وزیر آموزش و پرورش در راس این تشکیلات قرار دارد . ( این جا )
به تازگی ، انجمن اسلامی معلمان ایران در نامه ای که معاون اول رئیس جمهور نوشته است از وضعیت موجود انتقاد کرده است .
متن این نامه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه اخبار/
طي روزهاي گذشته نامه اي توسط فاطمه سعيدي نماينده تهران، در خصوص وضعيت بازنشستگان آموزش و پرورش خطاب به دكتر حسن روحاني، رئيس جمهوري نوشته شده كه اين نامه با امضاي ١٤ عضو ديگر فراكسيون اميد به دفتر رئيس جمهور ارسال شد تا ايشان دستورات لازم را صادر كند.
سعيدي از تهیه و ارایه نامه توسط 15 نفر از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس به رئیس جمهور در مورد پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان خبر داد.
فاطمه سعیدی در گفت و گو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد:معلمان بازنشسته از اقشار والای جامعه، در تنگنای معیشتی به سر میبرند و این امر باعث بروز مشکلات فراوانی برای آنان شده است، البته این قشر با برگزاری تجمعات متعدد نارضایتی خود را اعلام داشته و خواستار اصلاح وضع موجود هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به برگزاری نشستی با نمایندگان فرهنگیان بازنشسته گفت: نادیده گرفتن اجرای ماده 64قانون مدیریت خدمات کشوری از سال 86 تاکنون و همچنین نادیده گرفتن اجرای ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری ( به غیر از سال 93 در سال های دیگر این ماده رعایت نشده است ) از جمله مواردی بوده که مطرح شد.
وی همچنین افزود: پاسخگو نبودن بیمه خدمات درمانی و بیمه تکمیلی موجود با توجه به شرایط سنی و جسمی معلمان بازنشسته و تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت پیش کسوتان فرهنگی از دیگر مواردی است که دراین نشست مورد بحث قرار گرفت.
سعیدی در ادامه خاطر نشان کرد: در نامهای كه به رئیس جمهور نوشته شده، پیشنهاد شد که در خصوص تجمیع یا همسان سازی منطقی نظام های پرداخت گام های موثری برداشته و همچنین زمینه تجمع صندوقهای بازنشستگی فراهم شود.
وی تصریح کرد:امید است رئیس جمهور با تدبیر گره از کار فرو بسته فرهنگیان باز کند.
به گزارش ايسنا این نامه که توسط فاطمه سعیدی نماینده تهران تهیه و مورد پی گیری قرار گرفته، به امضای نمایندگانی چون علی مطهری، تابش، فریده اولاد قباد، محمود صادقی،رحیمی، سیاوشی، ذوالقدر، فتحی،حضرتی، کواکبیان، محمدی، میرزاده، مسعودی و علیجانی که از اعضای فراکسیون امید مجلس هستند رسیده است.
کل زندگی بر اساس این سه واژه ساخته می شود/ در فقدان تربیت، روح و روان و فکر فرد، بی ادبی را طبیعی قلمداد می کند/ انتقادات زیاد است چون ما انتظارات غیر واقعی داریم/ ۶۳ درصد نمایندگان مجلس با دوچرخه به پارلمان میروند/ بسیاری از ما، خروجیهای بدون زحمت و مجانی میخواهیم/ رقابت نمیکنیم ولی کارآمدی میخواهیم/ دوستان خود را به کار میگماریم بعدی میگوییم تصمیمگیریها در کشور، تخصصی نیست/ چه تصمیم گیرندگان و چه جامعه مدنی متوجه پیآمدهای دراز مدت نشدند/ در هر نوع نزاعی باید زبان حقوقی داشت؛ خشم را فروبست و ورودیهای منطقی، عقلی و مؤدبانه به کار گرفت. نزاع و تقابل جزء مهمی از زندگی بشری است/ به عنوان یک فرضیه اولیه، ظاهراً خود را خیلی حق به جانب قلمداد میکنیم/ اگر تمدن حداقل تکنیکی جهان معاصر چند ستون داشته باشد، یکی از آنها، خودانتقادی و اصلاح از داخل است ....
گروه بازنشستگان/
پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان کلاق پیچیده و سردرگمی شده است . سال قبل اعلام شد که برای نخستین بار ، یک ردیف مستقل به مبلغ 4500 میلیارد تومان در بودجه برای این مورد پیش بینی شده است .
وزیر آموزش و پرورش در نیمه مرداد ماه گفت :" بودجه 4500 میلیارد تومانی در ردیفهای اعتباری دیده شده است. امیدواریم تا پایان شهریورماه پاداش پایان خدمت بازنشستگان را بپردازیم . "( این جا )
محمد بطحایی ، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نیمه مرداد ماه چنین گفت : 95 درصد مطالبات مربوط به پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 93 پرداخت شده است .
پاداش 3000 بازنشسته باقی مانده که تامین اعتبار حدود 110 میلیارد تومانی انجام شده و ظرف یک هفته آینده به حسابشان واریز میشود .
بطحایی همچنین تاکید کرد که برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیانی که در سال 94 بازنشسته شدهاند تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت انجام شده است. برای این امر 2000 میلیارد تومان نیاز بود که بخشی از آن تا پایان شهریور ماه وصول و پرداخت خواهد شد . ( این جا )
دکتر اللهیار ترکمن رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گقت و گو با صدای معلم عنوان کرد ما امسال برای پرداخت پاداش پایان خدمت ردیف داریم و مانند سال های قبل نیست و از محل این ردیف مقداری مربوط به پاداش پایان خدمت سال 93 بود که کلا پرداخت شده است و پاداش مربوط به سال 94 در دستور کار است .
اصلا جای نگرانی برای بازنشستگان نیست .
رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد در مورد زمان این که تا پایان شهریور ماه پرداخت خواهد شد به طور قطعی نمی توانم اظهار نظر کنم چون مثل هر ردیف قانون بودجه مربوط به نقدینگی خزانه می شود که می تواند تخصیص پیدا کند .اما چون ردیف آن در بودجه پیش بینی شده است تا پایان سال 95 که موعد قانونی پرداخت آن است مشکلی وجود نخواهد داشت . ( این جا )
اما اخیرا رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرده است که پاداش پایان خدمت بازنشستگان در قالب اوراق بهادار بورس به آن ها پرداخت خواهد شد .
به همین جهت به سراغ اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفتیم .
میرزاده در گفت و گو با صدای معلم از این مساله اظهار بی اطلاعی نموده و گفت : ما چنین چیزی را نشیده ایم .
سخنگوی کمیسیون آموزش و تخقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که آخرین پی گیری ها کمیسیون آموزش در این مورد چه بوده است عنوان کرد که سه روز قبل مسئولان سازمان برنامه و بودجه را به کمیسیون آموزش و تحقیقات دعوت کرده بودیم و برای آن ها وضعیت و مشکلات بازنشستگان را تشریح کردیم و درخواست اعضای این کمیسیون آن بوده است که بیش از این ما را شرمنده فرهنگیان و به خصوص بازنشستگان نکنند .
وی تاکید کرد که در این هفته دو بار مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی را به مجلس دعوت کرده اند .
میرزاده از قول مساعد مسئولان مربوطه در این مورد خبر داد .
فاطمه سعیدی عضو هیات رئیسه این کمیسیون به صدای معلم گفت :در جلسه ای که با آقای نوبخت داشتیم تاکید شد که فرهنگیان اوراق بهادر نمی خواهند پذیرفت و البته ایشان گفت که دولت هم چنین قصدی ندارد .به آقای رییس جمهور نامه ای نوشتم و چهارشنبه به دفتر ایشان ارسال شده است .
پایان گزارش/
روز جهانی کودک ، امسال با شعار « کودکان تشنه اند » نام گذاری شده است تا یادمان باشد کودکان تشنه محبت و توجه اند . تشنه امنیت و آرامش اند . تشنه سرپناهی برای زندگی و خانواده ای هستند تا از آن ها حمایت کند . تشنه آموختن ، بازی و نشاط هستند/ روز کودک فرصتی است تا به حقوق کودکان بیش از پیش بیندیشیم . فرصتی است تا قوانین بازنگری شوند و برای امنیت و آسایش کودکان ، گام های جدی برداشته شود و این روز را نه تنها به شعارهای زیبا بلکه به چاره اندیشی هایی برای بهبود وضعیت کودکان اختصاص دهیم / در یک نظام آموزشی پویا ، به موازات آموزش های درسی ، رفتارهای اجتماعی ، کارِ گروهی ، مسئولیت پذیری و قانون مندی به طور عملی آموزش داده می شود/ روز جهانی کودک فرصتی است تا به یاد آوریم کودکان تشنه محبت و یادگیری هستند و بکوشیم این تشنگان محبت را با مهرورزی ، سیراب کنیم....
گروه استان ها و شهرستان ها- جلفا
علی حاجی
به مناسبت چهاردهم مهر « روز جهانی معلم » ، سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش جلفا میزبان مراسم باشکوه گرامی داشتی با حضور جمعی از فرهنگیان ٬ فرماندار ، معاونت سیاسی ٬ ریاست و معاونین اداره آموزش و پرورش و نائب رئیس شورای اسلامی شهر بود . پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ٬ آقای روزیخواه ضمن عرض خیرمقدم به حضار و تبریک روز جهانی معلّم رئوس برنامه های این نشست را ارائه داد.
نخستین سخنران نشست آقای کاظمی ریاست اداره آموزش و پرورش بود که ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم و تقدیر از برگزار کنندگان و همه شرکت کنندگان در رابطه با روز جهانی معلّم و روز ملی معلّم سخنانی ایراد کرد.
کاظمی ضمن تشریح اقدامات مثبت صورت گرفته در این منطقه به موفقیت دانش آموزان در رقابت های استانی و کشوری هم اشاره نمود .
سپس آقای محمودی ٬ فرماندار محترم در بخش مقدماتی سخنان خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه حزن و اندوه و تبریک روز جهانی معلّم به وجود فضای باز سیاسی در دولت تدبیر و امید اشاره کرده نام گذاری روز جهانی معلم را به خاطر ارج نهادن به مقام برجسته معلم دانسته ٬ بخشی از وظیفه خود را به عنوان نماینده دولت ٬ بررسی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و توجه به دغدغه های فرهنگیان عنوان کرد .
در ادامه این نشست آقایان اشتری و حاجی از فعالان صنفی شهرستان جلفا به ترتیب پیام آقای فانی وزیر آموزش و پرورش و بیانیه رسمی کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی را به مناسبت روز جهانی معلّم قرائت نمودند .
در ادامه برنامه آقای روزیخواه ٬ نائب رئیس کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی با نگاهی گذرا به تاریخچه کانون های صنفی و شورای هماهنگی تشکل های صنفی سراسر کشور، اهداف کانون های صنفی را تشریح و بر غیرسیاسی بودن کانون های صنفی تاکید نمود.
ایشان با اشاره به بیانیه شورای هماهنگی کانون های صنفی کشور به مناسبت روز جهانی معلّم با تاکید بر عبارات پایانی بیانیه مبنی بر عدم فراخوان جهت برگزاری تجمعات اعتراضی ، شکل گیری چنین نشست هایی را مفید و سازنده ارزیابی کرد .
نائب رئیس شورای اسلامی شهر آقای محمدزاده نیز ضمن سپاسگزاری از فرماندار محترم و سایر مسئولین شهر ، با اشاره به غیرسیاسی و استقلال کانون های صنفی، بر شان و منزلت اجتماعی معلّمان تاکید نموده خواستار ارائه تسهیلاتی به فرهنگیان شد .
در این مراسم فرماندار محترم شهرستان جلفا ضمن تشریح و حمایت از عملکرد دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد : اصلی ترین رویکرد دولت فعلی به آموزش و پرورش ، ایجاد آرامش خاطر برای دانش آموزان ، تکریم منزلت و جایگاه معلّمان و رضایت مندی اولیاست .
این مراسم که در نوع خودش بی سابقه و پربار و مملو از صمیمیت بود با پرسش های تعدادی از معلمان و پاسخ های مسئولین به پایان رسید .
پایان گزارش /
در زمان وزارت مرتضی حاجی ، وزارت آموزش و پرورش با تهیه و ارسال بخشنامه و نیز پوسترهایی ، این روز را گرامی داشت/ وزرای دولت های نهم و دهم عملا هیچ واکنشی نسبت به این روز جهانی نشان ندادند و در سکوت و بی تفاوتی از کنار آن گذشتند/ هنوز هم رسانه فرشیدی هیچ نامی از این روز نمی برد گویا اصلا چنین روزی در در تقویم معلمان وجود ندارد/ به راستی مشخص نیست که چرا و به چه دلیل این افراد با گرایش های خاص سیاسی با این روز و اصل آن مخالفت می کنند/ مشخص نیست که وزیر کابینه دولت تدبیر و امید چرا حرفی در مورد پیام سازمان یونسکو که ایران نیز عضوی از آن است نمی زند و حاشیه ها بر متن می چربد/ با این که وزیر آموزش و پرورش به مناسبت این روز ، پیامی با وجود اشکالات متعدد صادر کرد اما این وضعیت از پرتال وزارت آموزش و پرورش فراتر نرفت/ حتی مدیر کل آموزش و پرورش پایتخت ، علیرضا کمرئی هیچ اشاره ای به این روز نکرد و پرتال اداره کل آموزش و پرورش تهران نیز از انتشار پیام وزیر خودداری کرد/ هیچ یک از مدیران ادارات آموزش و پرورش مناطق 19 گانه تهران اشاره ای به این روز نکرده و پرتال آن ها حتی پیام فانی را منتشر نکردند/ با این که اراده جدی در وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت به این روز وجود ندارد اما تحرکی هم در مدارس و حتی تشکل ها برای پرداختن به این روز وجود ندارد/ حتی در مدارس هم معلمان غالبا چنین روزی را نه به یکدیگر و نه به دانش آموزان یادآوری نمی کنند/کنش این تشکل ها نسبت به این روز بیشتر حالت " رفع تکلیف " داشت/ این در حالی است که « روزنامه افغانستان ما » در گزارشی به گرامی داشت این روز در کشور طالبان زده افغانستان پرداخته است/ باید به این واقعیت اعتراف کرد که صفت " محافظه کاری " صفت غالب در آموزش و پرورش است/ راس و قاعده هم ندارد/ بسیاری از معلمان ، فانی را متهم می کنند که توان ، تاثیر و جنگندگی لازم را برای دفاع از حقوق فرهنگیان و معلمان در مجموعه دولت و حاکمیت ندارد و در هیات وزیران از آنان و مطالبات شان سخن نمی گوید و ... اما همین معلمان در محیط مدرسه و در جلسات شورای معلمان و... رفتار متفاوت و یا بهتری نسبت به وزیرشان ندارند....
معلمی ، معلمی می طلبد،گذشت، فداکاری و مسئولیت پذیری می خواهد . معلمی صبر و تحمل لازم دارد. ذات نایافته از هستی بخش ، کی تواند که شود هستی بخش/ معلم صاحب خِرَد و اندیشه است و اندیشیدن در توان هر کس نیست/ به دوستان عزیز عرض می کنم: دوستان ، صبر و تحمل هم راهی است ! حوصله پیشه کنید/ برخی تصور می کنند اگر حقوق ها ده برابر می شد، شخصیت ها نیز تغییر می یافت و نگاه جامعه نیز نسبت به افراد عوض می شد ؛ در حالی که شخصیت هَر کَس، وابسته به رفتار اوست نه محتوای جیب و موجودی حساب های بانکی او/ متاسفانه جوامع در شرایطی قرار گرفته اند که غالبا در آنها ، نگاه منفی غلبه یافته و بر این اساس نا به سامانی هایِ عدیده نیز دور و بر ما را گرفته و مجال هیچ تدبیر و عقلانیتی داده نمی شود/ فراموش نکنیم این جامعه متعلق به همه است اگر نتوانیم تعادل آن را حفظ کنیم ، شرایط دیگری فرصت بروز خواهد یافت . با خشونت و عصبیت ، کاری درست نمی شود ....