یکی از مهم ترین دغدغه های دانش آموزان هنرستانی ادامه تحصیل در دانشگاه و آموزش عالی است/ یکی از مهم ترین سئوالاتی که اولیای دانش آموزان از مشاوران مدارس می پرسند این بوده که اگر فرزندم به هنرستان برود آینده تحصیلی او چگونه خواهد بود/ زمانی که دانش آموز تصور کند دیواری وجود دارد و ورود او به مرحله کارشناسی و مقاطع بالاتر با مشکلاتی همراه است انگیزه اولیه برای ورود به رشته فنی حرفه ای را از دست خواهد داد / چرا آموزش پرورش توسط رسانه ها اقدام به معرفی و تبلیغ دانش آموزان برتر رشته فنی حرفه ای ندارد و یا حتی کنکور دانش آموزان فنی و حرفه ای این قدر بدون حاشیه وبی سر و صدا برگزار می شود/ بایست نگاه سنتی خود را کنار بگذاریم و با برجسته کردن هنرستان ها،دانش آموزان را برای رفتن به آن تشویق کنیم/ آموزش و پرورش باید دست از دوگانگی رفتاری بردارد و با یک طرح جامع و البته بلند مدت زمینه های علاقه مندی دانش آموزان را به هنرستان ها فراهم سازد
بحث انتصابات در سیستم اداری آموزش و پرورش است/ این عامل که اکنون قبای سیاسی ، مذهبی نیز بر تن کرده و همچنان چهار نعل رفتارهای خاص شده است ، دغدغه ای جدی محسوب می شود/ باید از این دغدغه نالید که پیامدش نفاق ، تملق و آسیب های متعدد دیگر هست / سوالی که جوابش در عملکرد و رفتار فرادستان می چرخد/ زمانی می توان از این دغدغه رهایی پیدا کرد که به ارتقاء آموزشی بیندیشیم/ انتقادی کوچک کردم....
در کشورهای توسعه نیافته ، فقر و نبود امنیت از چالش های اساسی است/ در دنیا نمی توانیم کشوری را پیدا کنیم که نرخ افراد باسواد آن بالا باشد ولی مردم آن کشور در فقر و ناامنی غوطه ور باشند/ به کار گیری نیروی انسانی ماهر و علاقه مند به شغل معلمی در اولویت قرار گیرد/ آموزش مهارت های زندگی و برخی مشاغل ساده به دانش آموزان درصورتی که نتوانند ادامه ی تحصیل دهند وارد بازار کار شوند/ توزیع مناسب دانش آموزان در رشته های تحصیلی مورد نیاز کشور (هدایت تحصیلی کار آمد)/ توجه ویژه به آموزش ابتدایی و تبدیل نام ابتدایی به آموزش پایه ....
ما بیش از آن که به مبارزه با عوامل خارجی که محیط ما را پر کرده اند و البته باید با آنها مبارزه کنیم بپردازیم، باید به تقویت بنیه دفاعی درون خود بپردازیم/ شخصیت معلم علاوه بر آموزش می تواند به عنوان اولین الگوی خارج از خانه برای کودک تلقی شود و چنان اثر کند که دانش آموز را تا پایان عمر تحت اشراف معنوی خود راهبری کند/ یکی از ارکان تربیت، معلم است امّا خود معلم هم باید تربیت شود تا چنین مسؤولیت بزرگی را به عهده بگیرد/ لازم است یک حریم و منزلت اجتماعی خاص در نظر گرفته شود: حقوق مادی او باید به اندازه ای باشد که او بتواند بی دغدغه نیازهای اولیه مادی به معلمی بپردازد/ باید جامعه یک حد معقولی از معیشت را برای او تدارک کند تا او بی دغدغه نیازهای اولیه خانواده، به انجام رسالت الهی معلمی بپردازد/ معلم تحقیر شده چه جایگاهی در ذهن دانش آموز خواهد داشت و دانش آموز چگونه می تواند از چنین معلمی الگوی نیکو بگیرد/ در برنامه ریزی ملی و تنظیم بودجه سالانه کشور، هزینه های تعلیم و تربیت و از جمله حقوق معلمان، باید به عنوان سرمایه گذاری تلقی شود و نه هزینه....
گروه اخبار/
به گزارش ایرنا علی زرافشان روز یکشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش سیرجان افزود: 3 هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته کشور، پاداش بازنشستگی خود را دریافت نکرده اند.
وی گفت: چهار هزار و 500 میلیارد تومان به منظور پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشسته کشور تخصیص یافته و اقدامات مقدماتی آن نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: یک هزار و 500 نفر از طلاب، خدمت سربازی خود را در مدارس شبانه روزی و بخش پرورشی آموزش و پرورش می گذرانند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مبلغین و روحانیون در دهه نخست ماه محرم نیز از طریق اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان به مدارس اعزام می شوند.
وی ادامه داد: روحانیون به منظور تشریح احکام دینی، آموزش و معرفی سیره حضرت امام حسین (ع) و انقلاب کربلا برای دانش آموزان و الگو سازی در این راستا به مدارس اعزام می شوند.
وی از ایجاد 650 دارالقرآن با هدف ارائه آموزش های قرآنی در آموزش و پرورش سراسر کشور خبر داد و گفت: دارالقرآن ها در راستای اجرای برنامه های مذهبی و برگزاری نماز جماعت در اول وقت شرعی در مدارس با همکاری طلاب و روحانیون فعال می شوند.
زرافشان با اشاره به استفاده از حضور فرهنگیان در زمینه برگزاری نماز جماعت در مدارسی که امکان حضور روحانیون وجود ندارد گفت: بیش از 730 هزار دانش آموز طی سال جاری در اردوی راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی جنوب کشور شرکت کردند.
وی از اعزام دانش آموزان به مناطق عملیاتی به عنوان اقدامی فرهنگی و تاثیرگذار نام برد و اظهار کرد: توجه به تمهیدات لازم در راستای بهینه سازی برنامه ها و استفاده از اتوبوس های مطمئن و رعایت حدنصاب ظرفیت خودروها می تواند خطرات این سفرها را به صفر برساند.
زرافشان همچنین با بیان اینکه 300 پژوهشرای دانش آموزی در کشور از سال 81 تا 92 ایجاد شده است گفت: طی3 سال گذشته 315 پژوهش سرای جدید در کشور ایجاد شده است.
وی گفت: هم اکنون 715 پژوهش سرا در کشور وجود دارد و در تلاش هستیم 100 پژوهش سرای دیگر را در کشور احداث کنیم.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز از حضور بیش از 3 هزار و 500 دانش آموز اتباع بیگانه در شهرستان سیرجان به عنوان یک مشکل یاد کرد و گفت: سرانه تحصیل سالانه این دانش آموزان باید از طریق وزارت مربوطه یا کمیساریای عالی سازمان ملل پرداخت شود.
شهباز حسن پور از تورم و اضافه بودن نیرو در آموزش و پرورش عشایری سیرجان و کمبود نیرو در آموزش و پرورش این شهرستان خبر داد و خواستار انتقال 3 نفر معلمان عشایری به آموزش و پرورش سیرجان شد.
30 پروژه مدرسه خیرساز نیز عصر دیروز (شنبه) با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در شهرستان سیرجان افتتاح و عملیات اجرایی 2 پروژه ساخت مدرسه با کمک خیران آغاز شد.
شاخص های تولید در هر زمینه عبارتند از: نیروی انسانی ، منابع طبیعی و سرمایه/ چه منابع و سرمایه های در اختیار او قرار داده ایم که انتظار خروجی آن چنانی از او داریم/ حداقل طی سال دو مرتبه با معلمان واقعی ( نه گزینشی ها و بله قربان گویان) اتاق هم فکری تشکیل دهند/ اغلب خانواده ها به درستی نقش خود را ایفاء نمی کنند/ متاسفانه افرادی بی اطلاع که گاه حتی یک سال تجربه تدریس ندارند و یا سال های سال است که در کلاس درس حضور ندارند برای معلمان نسخه می پیچند/ آن همه سازمان ها و مجموعه ها که به این نام تشکیل داده اید مشغول چه کاری هستند ....
تحت پوشش قرارگرفتن بيش از 195 هزار دانش آموز در طرح خريد خدمات آموزشي و خریدصندلي خالي/ طبق اسناد بالادستي در مدارس غيردولتي دنبال كسب رتبه هاي تك رقمي كنكور نيستم بلكه به دنبال تربيت دانش آموزان صالح و با تقوا هستيم هرچند كه در كنكور امسال 40 درصد از رتبه هاي زير 1000 مربوط به مدارس غيردولتي است/ 61 درصد از نمرات بالاي 18 در امتحانات نهايي متعلق به مدارس غيردولتي است ....
گروه اخبار/ عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از مسکوت گذاشتن تقاضای استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: قرار است کمیته حکمیت یا میانجی گری برای بررسی مشکلات آموزش و پرورش تشکیل شود
تاکنون وظایف شورای معلمان مورد آسیب شناسی دقیق و جدی کارشناسان و حتی معلمان قرار نگرفته است/ نماینده معلمان در « شورای مدرسه » ، « انجمن اولیا و مربیان » و « شورای مالی مدرسه » حضور دارد/ « نماینده شورای معلمان » عصاره و نماینده افکار عمومی و وزن یک واحد آموزشی است/ شخصیت ، سواد و وزانت فردی که در این جایگاه قرار می گیرد می تواند آن را مهم و راهبردی و یا آن را کاملا فرمایشی و بی اثر کند/ بسیار کم اتفاق می افتد افرادی که نامزد این جایگاه می شوند برنامه ای برای حل مشکلات و معضلات آن واحد آموزشی داشته باشند/ در نظرات و گفت و گوهای مبادله شده میان همکاران ، آن چه بیش از پیش مورد توجه قرار می گیر میزان ساعات اشتغال به کار یک همکار در مدرسه است/ غالبا رقابتی جدی میان معلمان در این زمینه دیده نمی شود و نوع برخورد و قضاوت های سطحی برخی از معلمان ، جایگاه واقعی " شورای معلمان " و " نماینده معلمان " را به ابتذال کشانده است / برخی اوقات ، معلمان خودشان و با رفتارشان ، جایگاه بی بدیل خود را در میان دانش آموزان ، اولیاء دانش آموزان ، مدیر و کادر اجرایی مدرسه و نیز مسئولان آموزش و پرورش تنزل داده اند/فرهنگ غلط سازمانی که متاسفانه به صورت یک "نرم و رویه " در مدارس حاکم شده است وظایف این جایگاه مهم را در حد " تنظیم کننده صبحانه همکاران و ناقل پیشنهاد معلمان به مدیر " و یا بحث در مورد " کم و زیاد بودن ساعات زنگ تفریح و زنگ چهارم و... " تقلیل داده است/ برای دیده شدن در سلسله مراتب اداری و سازمانی وزارت آموزش و پرورش ، نخست باید معلمان خودشان و سپس شورایشان را جدی بگیرند / با تعریف و تعارف در جلسات نمی توان هویتی برای شورای معلمان مدرسه مشخص کرد/ یکی از موارد مهم در این زمینه می تواند انتخاب یک نفر و حتی بیشتر در شورای عالی آموزش و پرورش به نمایندگی از سوی نمایندگان معلمان مدارس سراسر کشور باشد ....
هدف اصلي از اعلام روز جهاني معلم، معطوف کردن توجهها به جايگاه و نقش بنيادين معلمان در مقوله آموزش است/ از آن جايی که آموزش، فرهنگ و ارتباطات پايه گذار صلح جهاني است میتوان اميد داشت آموزش کارآمد کليد حل بسياري از مشکلات جامعه کنوني باشد./ دولتها بايد با بازتعريف مسئوليتها و حقوق معلمان در راستاي ارتقای شأن و منزلت آنان تلاش کنند/ سکوت مقامات و ناديده گرفتن روز جهاني معلم کمکي به فراموش کردن کاستیها،کمبودها و مشکلات معلمان نمیکند/ افزايش کيفيت آموزش در گرو ارتقاي جايگاه و منزلت معلمان است/ براي بالا بردن کيفيت آموزش و پرورش بايد ابتدا کيفيت کار و زندگي معلمان ارتقا يابد و معلمان از جايگاه اجتماعي مناسبتری در جامعه بر خوردار شوند ...