صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

انتقاد و اعتراض فرهنگیان و معلمان بروجرد به عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان   گروه استان ها و شهرستان ها/

در مورخه 23 / 8 / 95 جمعی از فرهنگیان اصلاح طلب و اعتدال گرای استان لرستان بانوشتن نامه ی سرگشاده ای خطاب به وزیر آموزش وپرورش، بخشی از نگرانی های اجتماعی و نابه سامانی های آموزشی حاکم برآموزش وپرورش استان لرستان را ابراز داشتندکه در « صدای معلم » انتشار یافت.

متعاقب این نامه اداره روابط عمومی اداره کل فوق الذکر جوابیه ای را درهمان وب سایت درج کردند .سپس فرهنگیان نیز در تاریخ 27 / 8 / 95  به آن جوابیه پاسخ دادند.

انتظار می رفت که اداره کل یاد شده به این انتقادات مشفقانه وقعی بگذارد و تغییری در راستای خواسته به حق فرهنگیان ایجاد کند.

لیکن نه تنها شاهد تمکین به خواسته فرهنگیان استان نبودیم بلکه با خبر شدیم که در تاریخ 1 / 9 / 95  اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان در اقدامی شتاب زده و بدیع، اقدام به لغو ابلاغ جناب آقای منوچهر فاتحی، معاون آموزشی پرتلاش و خوشنام اداره آموزش وپرورش شهرستان بروجرد نموده است.

از آن جا که به سلامت نفس نامبرده اطمینان داشتیم این خبر در بادی امر، برایمان قابل باورنبود و لذا به کنکاش ریشه های این اقدام عجیب پرداختیم.

لازم به توضیح است در شهریور ماه سال جاری نیز اداره کل این تصمیم را اتخاذ کرده بود که با واکنش تند خیل عظیمی از فرهنگیان این شهرستان، مواجه شده بود که در آن مقطع از این رویکرد عقب نشینی کرده بودند.

و اما دلایل یا بهانه ی لغو ابلاغ :

در تاریخ  28 / 6 / 95 اداره کل آموزش وپرورش لرستان طی یک بخشنامه از ادارات آموزش و پرورش تابعه می خواهد که برای انجام آزمون پیشرفت تحصیلی از دانش آموزان مدارس خاص شامل استعداد های درخشان، هیئت امنایی، شاهد و نمونه دولتی مبلغ 36 هزار تومان برای 6 نوبت آزمون بگیرند و هر مدرسه پس از دریافت این پول ها مبالغی بالغ بر  10 میلیون تومان به حساب اداره کل واریز کنند.

این فرآیند با مخالفت مدیران و بسیاری از اولیاء دانش آموزان، مواجه می گردد.

اداره کل مزبور سپس مبلغ را به 24 هزار تومان به ازای 4 آزمون تقلیل می دهد و هنوز هم بسیاری از مدیران حاضر به انجام این امر نیستند ضمن آنكه به اذعان نماينده مديران متوسطه اول و دوم در شوراي آموزش و پرورش با حضور فرماندار و رياست آموزش و پرورش اين موضوع مطرح مي شود كه با توجه به بالا بودن مبلغ آزمون ها و نداشتن ابزار آموزشي در مدارس مانند هوشمندي كلاس ها و نداشتن كارگاه كار و فناوري جهت برگزاري كلاس هاي تقويتي براي دروس هدف ، اعضا خواهان كاهش هزينه هاي آزمون شدند كه در آن جلسه مصوب شد كه مدير كل و رياست آموزش و پرورش بروجرد پيگيري كنند اما هيچ گونه اقدامي صورت نگرفت .

معاونت آموزشی جناب آقاي فاتحي نیز به تبع مدیران، مخالف این طرح هستند و اظهار می دارد طبق برآورد انجام شده هزینه هر آزمون هزار تومان می شود و ما باید مبلغ 4 هزار و پانصد تومان ازدانش آموزان دریافت کنیم و این پیشنهاد به مذاق مدیر کل و معاون آموزش خوش نمی آید و سرانجام دستور لغو ابلاغ ایشان را صادر می کنند تا برگ زرین دیگری به کارنامه ی درخشان خود بی افزایند!

با عنایت به مطالب فوق این جانبان با شناختی که از توانمندی ها و پاکدامنی جناب آقای فاتحی داریم مخالفت شدید خود را بااین تصمیم ابراز می داریم و خواهان پاسخ گویی جناب مدیر کل پیرامون این موضوع و نیز اخذ پول از دانش آموزان به بهانه آزمون پیشرفت تحصیلی هستیم.
جمعی از فرهنگیان حامی دولت شهرستان بروجرد

انتقاد و اعتراض فرهنگیان و معلمان بروجرد به عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان

انتقاد و اعتراض فرهنگیان و معلمان بروجرد به عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان

انتقاد و اعتراض فرهنگیان و معلمان بروجرد به عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 حقوق معلم و دانش آموز و مساله خشونت در مدارس

  چکیده :
در بسیاری از مدارس محله های حاشیه شهرها و نقاط کم برخوردار بعضی از دانش آموزان نه تنها هیچ گونه احترامی برای معلمین قائل نیستند بلکه هرنوع بی حرمتی ، تحقیر ، تمسخر و بی ادبی را نسبت به معلمین و دیگر دانش آموزان  انجام می دهند و به طور جدی مانع یادگیری و آموزش می شوند.

از وزیر محترم آموزش و پرورش و دیگر مسئولین وزارت آموزش و پرورش می پرسم  چه مقرراتی برای برخورد با دانش آموزی که حرمت کلاس و معلم را رعایت نمی کند و هنجار شکنی می کند، وجود دارد ؟

بسیاری از نابه هنجاری های اجتماعی به دلیل  عدم آموزش قبول مسئولیت در آموزش و پرورش است .

چند پیشنهاد برای اصلاح وضع موجود ارائه شده است . اگر مدارس اصلاح شود در چند سال آینده نیازبه دادگاه و مراکز پلیس بسیار کاهش خواهد یافت.


مقدمه :
قبل از شروع بحث از تمام دانش آموزان قانون مدار که کمال احترام را برای معلمین قائل هستند عذر خواهی نموده و اعلام می دارم که هیچ وجه روی سخنم متوجه شما عزیزان نیست و منظور این نوشتار دانش آموزانی است که حرمت معلمان را نگه نمی دارند.
در خبرها شنیدم که یک معلم به خاطر تنبیه دانش آموزی از خدمت تعلیق گردیده است ؛ ضمن اینکه کلیه فرهنگیان محترم تنبییه بدنی را جایز نمی دانند اما متاسفانه مقررات آموزش و پرورش به گونه ای است که باعث گردیده روز به روز هنجارشکنی بعضی از دانش آموزان افزایش یابد و وجود این مقررات به دانش اموزان خاطی می فهماند در برابر رفتارهای نابه هنجار خود مسئول نیستند.

با کمال تاسف بسیاری از نابه هنجاری ها در جامعه نتیجه وجود چنین مقرراتی در مدرسه است . در این مقاله سعی نمودم  به طور خلاصه عوامل اصلی و ریشه ای معضلات برخورد بین معلم و بعضی دانش آموزان را بررسی نموده و راهکارهایی برای بهبودی وضعیت موجود ارائه دهم شاید مورد توجه مسئولین آموزش و پرورش قرار گیرد.


فرض مساله : هنجارشکنی های بعضی از دانش آموزان و تنبیه بدنی
متاسفانه در بسیاری از مدارس محله های حاشیه شهرها و نقاط کم برخوردار بعضی از دانش آموزان نه تنها هیچ گونه احترامی برای معلمین قائل نیستند بلکه هرنوع بی حرمتی ، تحقیر ، تمسخر وبی ادبی را نسبت به معلمین و دیگر دانش آموزان انجام می دهند و به طور جدی مانع یادگیری و آموزش می شوند.
متاسفانه این گونه رفتارها نسبت به معلمین از دیدگاه مسئولین بعضی مناطق آموزش و پرورش عادی و طبیعی است و از نظر آنها همیشه معلم مقصر است و ظاهرا معلم باید تمام مشکلات اخلاقی ،خانوادگی ،فقر و مسایل اقتصادی و مشکلات اجتماعی  دانش آموزان را یک تنه جبران کند  . متاسفانه این هنجار شکنی و بی حرمتی نسبت به کلاس و معلم به همین جا ختم نمی شود و دانش آموز امروز شهروند فردای جامعه است . هنجار شکنی در مدرسه و عدم دریافت نتیجه مناسب رفتار خود، باعث می شود در جامعه نیز قانون شکن باشد اما با درجه بالاتر ؛ زیرا در مدرسه به خاطر مقررات آموزش و پرورش درک نکرده است که باید عواقب و مسئولیت رفتار خود را بپذیرد.

چنانچه چندی قبل یکی از مسئولین محترم قوه قضائیه به درستی از آموزش کشور انتقاد کرده و علت حجم زیاد پرونده های قضایی را مرتبط با عدم آموزش مناسب  دانسته است . ضرب المثلی است که می گوید تخم مرغ دزد شتر دزد می شود .  کسی که امروز به معلم توهین کرده و جزای مناسب دریافت نکرد فردا نیز هیچ احترامی برای قوانین جامعه قائل نخواهد شد. اگر مدارس اصلاح شود در چند سال آینده نیازی به دادگاه و مراکز پلیس نیست .


وضعیت موجود:
ظاهرا مقررات فعلی آموزش و پرورش هیچ گونه راهکاری برای برخورد با دانش آموزان هنجار شکن ندارد.
 از وزیر محترم آموزش و پرورش و دیگر مسئولین وزارت آموزش و پرورش می پرسم  چه مقرراتی برای برخورد با دانش آموزی که لباس مناسب نمی پوشد،با موبایل به کلاس آمده و بدون اجازه  از موبایل استفاده کرده و بدون رضایت معلم و دیگر دانش آموزان عکس برداری و فیلم برداری می کند، به اذیت و آزار دانش آموزان دیگر می پردازد، در تدریس معلم و یادگیری دیگر دانش آموزان اختلال ایجاد می کند ، تکالیف درسی لازم را انجام نمی دهد ، بدون اجازه به کلاس وارد یا خارج  می شود، در امتحان داخلی تقلب می کند ، معلمین را مورد تحقیر و توهین و تمسخر قرار می دهد حتی  بعضی مواقع مزاحمت های خاص برای دیگر دانش آموزان ایجاد می کند، وجود دارد ؟
اگر تنبیه بدنی ممنوع است که باید هم باشد چه جایگزین یا تنبیه غیر بدنی برای آموزش این موضوع مهم که هر کس مسئول اعمال خود است برای این دانش آموزان وجود دارد ؟
چگونه باید به آنها یاد دهیم احترام به قانون برای همه لازم است .  اینکه در برخوردهای احتمالی و ناخواسته بین معلم و دانش آموز از نظر اداره های آموزش و پرورش همواره معلم مقصر صد در صد  است ، نه عقلانی است و نه مورد رضای خداوند است.

فراموش نکنیم معلمین انسان های آهنی و فرازمینی نیستند که همیشه همه چیز را تحمل کنند. معلمین از لحاظ فیزیولوژیکی مانند دیگر انسان ها هستند، از بی احترامی ناراحت می شوند ممکن است مشکلات شخصی داشته باشند مثلا بیمار باشند چرا باید برای یک حقوق اندک هرگونه رفتار ناشایست دانش آموزان را تحمل کنند. زمانی در یک سمینار پیشرفت دانش آموزان در آموزش و پرورش ژاپن را به رخ معلمین کشیدند غافل از اینکه دانش آموزان ژاپنی هنگام ورود به کلاس لازم است ابتدا به معلم تعظیم کرده و پس از اجازه معلم به کلاس وارد می شوند و مردم همیشه مانند امپراتوران مقدس به معلمین احترام می گزارند. ظاهرا کلام مولی علی (ع) را آنها بهتر از ما فهمیده اند.
 
چند پیشنهاد برای بهبود وضع موجود:
اینجانب پس از سال ها تجربه در شهرهای مختلف و مطالعه آموزش و پرورش کشورهای دیگر چند راهکار برای بهبود وضعیت موجود پیشنهاد می کنم :
1- بهتر است همان گونه که جناب دکتر نجفی فرمودند در هر مدرسه شورایی برای سامان دادن به روابط معلم و دانش آموز تشکیل شود تا از حقوق متقابل دانش آموزان و معلمان حمایت کند .
. در دانشگاه ها کمیته های انضباطی به طور کامل از حقوق اساتید حمایت می کنند طوری که دانشجویان خاطی را تعلیق یا حتی اخراج می کنند. در آموزش و پرورش چنین نهادی نیست اگر هم بخش هایی وجود دارد بیشتر جهت برخورد با معلم خاطی است نه دانش آموز.

پیشنهاد می شود این شورا از مدیر مدرسه ، دبیران، نماینده آموزش و پرورش، اولیائ دانش آموز خاطی جهت دفاع ،نماینده انجمن اولیاء و مربیان و.... تشکیل شود تا وضعیت دانش آموزان هنجار شکن مورد بررسی قرار گیرد.
2- این شورا باید اقتدار کامل برای برخورد با دانش آموز خاطی داشته باشد، حتی بتواند تا اخراج کامل دانش آموز از مدارس دولتی جلو رود در غیر این صورت مانند شوراهای فعلی مدارس نا کارآمد خواهد شد.
 3  - قوانین واضح و شفاف برای حمایت از معلم و دانش آموز ایجاد شده و به اطلاع دبیران، دانش آموزان و خانواده ها رسانده شود.
برای تخلفاتی مانند تقلب در امتحان داخلی، آوردن و استفاده از موبایل، اختلال در نظم کلاس مقررات  واضح  ایجاد گردیده و اجرا شود.
 4  - مدیران مناطق خود را حامی معلمین بدانند نه دنبال نقطه ضعفی از معلم باشند تا ان شاء الله معلمین هیچ گاه مجبور به به کار بردن تنبیه بدنی نشده و از راه های فانونی مشکلات خود را حل کنند و بتوانند با خیال راحت به آموزش بپردازند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در دانش آموز

پرداخت حقوق فرهنگیان و معلمان  گروه اخبار/

مدیر کل دفتر برنامه وبودجه وتامین منابع از پرداخت همزمان حقوق ومزایای فرهنگیان شاغل به صورت همزمان برای اولین بار در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش, منصور مجاوری گفت :  در راستای منويات مقام معظم رهبری در اجرای بند های 16 و 19 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی سیاست های دولت در زمینه شفاف سازی مالی به ویژه  در خصوص حقوق کارمندان برای اولین بار وزارت آموزش و پرورش با همكاري معاونت نظارت مالي و خزانه داري كل كشور و بانك مركزي كشور و سازمان برنامه و بودجه اقدام به پياده سازي طرح ملي پرداخت حقوق يكپارچه نمود .
مجاوری افزود :در فاز نخست  این طرح در تاريخ يكم آذرماه 1395 براي نخستين بار قريب 45 درصد كاركنان دولت  يعني فرهنگيان به صورت واحد و در يك لحظه حقوق خود را دریافت نمودند .
وی تصربح کرد :این کار براساس یک فرآیند بسیار فشرده وتخصصی صورت گرفته است و باعث می شود که از این ماه به بعد بدون نگرانی در تاخیر وفاصله زمانی بین استان ها کلیه پرداخت های حقوق ومزایا به صورت یکپارچه وبا یک روش اجرا و پرداخت شود .

گروه استان ها و شهرستان ها/

پس از درج جوابیه اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان در صدای معلم ( این جا ) ؛ جمعی از فرهنگیان و معلمان استان لرستان به این جوابیه واکنش نشان دادند .

متن کامل این پاسخ به شرح زیر است

این نردبان را سال هاست که شکسته اند و انبوه جمعیت معلمان خود نردبانی شده اند برای بالا نشینی بعضی فرصت طلبان و موج سواران بر موج توده های مردم/ وقتی در مدرسه ای فرسوده و تخریبی 140 میلیون خرج سیستم گرمایشی و پکیج آن می شود من فکر می کنم جایی از کار اشکال دارد که امیدوارم اشتباه کرده باشم ، در تعاونی های مصرف فرهنگیان نیز اوضاع چندان شفاف نیست و هیات مدیره هایی موروثی و مادام العمر سرمایه هایی نه خیلی اندک را سال هاست که مدیریت می کنند و خبری از سود دهی آن چنانی هم نیست/ این حاصل بی تفاوت بودن است و بی تفاوتی را خودمان آموختیم/ این سنگر حساس را بی تدارکات کافی رها کرده اند و ما هم دست بسته امور مدرسه را پیش می بریم ...

منتشرشده در یادداشت

با خانواده و بستگان این همکار گرامی همدردی کنیم/ نوشته همکار بروجردی از سر درد است اما حاوی اطلاعات و تحلیل غلط است/ همشهری گری نباید ما را از بیان واقعیت منحرف کند/ افراد زیر 18 سال کودک محسوب می شوند/ طبق قانون مجازات اسلامی قاتل زیر 18 سال را نمی توان اعدام یا زندانی کرد/ خانواده نوجوان قاتل مرحوم خشخاشی حتی توان مالی گرفتن وکیل نداشته اند / پرچم کردن نام خشخاشی، قاتل او را در چشم برخی دانش آموزان تبدیل به نمادمقاومت علیه معلمان می کند/ مجازات سبک قاتل مرحوم خشخاشی توطئه ای علیه معلمان نیست/ دفاع برخی همکاران از مجازات اعدام کودکان مجرم ( زیر 18 سال ) شگفت انگیز است/ طبق کنوانسیون حقوق کودک  اجرای مجازات اعدام و حبس‌های طولانی مدت برای کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است/ در ایران از سال 92 به بعد اعدام کودکان زیر 18 سال متوقف شده است/ مسئولیت و تکالیف معلم و دانش آموز همسنگ نیست/  اگر دانش آموز دوره دبستان فرد بزرگسالی را بکشد، اصلا مجازات نمی شود/ اگر دانش اموز  دوره اول متوسطه فردی را بکشد به اقدامات تامینی و تربیتی در حد نصیحت و تعهد و نگهداري در كانون اصلاح و تربيت از سه ماه تا يك سال محکوم می شود/ پیشنهاد اعلام روز مبارزه با خشونت در مدارس پروژه سیاسی است و به خشونت دامن می زند / مجرمان 15  تا  18 سال به زندان محکوم نمی شوند اما برای تربیت به مراکز تربیتی همچون کانون اصلاح و تربیت منتقل می شوند/ در تعرض دانش آموز به معلم چون یک طرف ماجرا کودک است، باز هم معلم در معرض انتقاد قرار می گیرد/ سیاسی یا صنفی قلمداد کردن قتل مرحوم خشخاشی باعث تحریک بیشتر دانش آموزان به خشونت می شود/ در اندوه خانواده خشخاشی شریکیم،اما پرچم کردن نام خشخاشی توسط معلمان خطرناک است/ معلمی مانند هر حرفه ای نیاز به مهارت دارد/  معلم باید روش مدیریت کلاس، رفتار در شرایط بحرانی ، روان شناسی کودک و نوجوان و شیوه رفتار با دانش آموزان گستاخ را بیاموزد/ در کلاس های پر چمعیت حاشیه شهر ها نقش معلم حرفه ای و آموزش دیده آشکار می شود/ جایگاه معلم و دانش آموز در مدرسه برابر و یکسان نیست و تقابل بین این دو مصنوعی و فاقد پایه در علوم تربیتی است

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

یادداشت زیر توسط یکی از دبیران آموزش و پرورش برای صدای معلم ارسال گردیده است .

موضوع " نظافت و پاکیزگی در مدارس " یکی از بحث های مهم و البته در حاشیه نظام آموزشی ما است که کم تر به آن پرداخته شده است .

آموزش هایی که در مدارس و نیز خانواده ها ارائه می شود شاکله رفتاری آنان را در سنین بزرگ سالی تشکیل می دهد .

بیش از 50000 نیرو در وزارت آموزش و پرورش در پست خدمتگزار و سرایدار مشغول به کارند و این در حالی است که بر اساس شواهد و نیز گزارش ها وضعیت بسیاری از مدارس از این نظر مطلوب نیست .

زنگ آشوجی یا نظافت در مدارس ژاپن :

در زنگ نظافت همه دانش آموزان ، محیط کلاس و مدرسه را تمیز می کنند . دانش آموزان پس از پایان کلاس های درس ، مدرسه را کاملا تمیز می کنند. آشوجی یا همان تمیزکردن مدرسه ، شامل جارو کردن کلاس ها و راهروها، تمیز کردن سطل های زباله ، تمیز کردن تخته ها و دیگر قسمت های مدرسه است.

در مدارس ژاپن ، پست خدمتگزار وجود ندارد.

منتشرشده در دانش آموز

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور