گروه اخبار/
مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش از آغاز عملیات واریز پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی سال 94 خبر داد.
منصور مجاوری در گفتوگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر گفت: پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 94 تا بدین لحظه در شهرستانهای تهران، استان همدان و چند استان دیگر واریز شده و مابقی استانها مشغول فعالیت برای واریز پاداش پایان خدمت هستند. همچنین عملیات مربوط به پرداخت برخی معوقات معلمان از جمله حق التدریسیها نیز در حال انجام است و تا شنبه واریز میشود.
وی درباره علت تأخیر در واریز حقوق آذرماه فرهنگیان گفت: پرداخت حقوق در اختیار خزانه است و منتظر تخصیص بودجه از سوی خزانه هستیم.
به گزارش ایسنا، قرار بود بار مالی ناشی از پاداش پایان خدمت 30 هزار بازنشسته سال 94 که 2000 میلیارد تومان بود از طریق انتشار اوراق قرضه تأمین شود.
انتهای پیام
برخی تصمیمات مهم برای تامین مالی دولت حکایت از وجود نوعی تفکر استراتژیک ، درازمدت منسجم و منطقی دارد/ مهم ترين اتفاق در لايحه بودجه سال 96 که اين برنامه را نسبت به ادوار مشابه گذشته متمايز مي کند، تاکيد و تصريح بر «توسعه بازار بدهي» است/ يک نکته جالب مورد تاکيد در رسالت هاي بودجه سال آينده نيز، تاکيد بر اين است که «کسري بودجه» نبايد از 4 درصد بيشتر باشد/ بودجه عمومی کشور حدود 320 هزار میلیارد تومان است که از این رقم ، 60 هزار میلیارد تومان را به بودجه عمرانی اختصاص داده شده است که این میزان در بودجه عمرانی برای اولین بار در کشور، رقم میخورد/ برخي منتقدان نسبت به لايحه بودجه 1396 ، معتقدند که سهم آموزش و پرورش از کل بودجه کشور اندک است و بايد سهم آموزش و پرورش از کل بودجه را افزايش داد/ مصارف کل بودجه کشور در سال 1396 برابر 10/849/392/934 ميليون ريال پيش بيني شده است ؛ يعني سهم آموزش و پرورش از کل بودجه کشور حدود 3% مي باشد / يکي از زيربودجه هاي آموزش و پرورش (بخش سوم ؛ بودجه ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ) از کل بودجه وزارت جهاد کشاورزي ، بيش از 900% بزرگتر يا از کل بودجه وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات ، حدود 10/000% بزرگتر است/ اگر بخواهيم 20% به بودجه ي آموزش و پرورش اضافه شود . بايد به فرض از بودجه وزارت خانه و نهادهاي فوق الذکر حدود 11% کسر شود/ ممکن است اين سوال مطرح شود که وقتي يک بخش از چند بخشˏ وزارت آموزش و پرورش ، بيش از 200 درصد رشد دارد ؛ چرا حقوق و مزاياي مستمر چنين رشدي نداشته باشد/ مأموريت هاي مهم آموزش و پرورش با کمتر از 6% بودجه دست نايافتني است/ آموزش و پرورش بايد پرچمي را برافرازد که عموم مردم به دور آن حلقه بزنند ( عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش شکل گيرد ) و سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص ملي افزايش يابد تا بخشي از توليد ناخالص ملي به سوي آموزش و پرورش جاري شود ؛ در اين صورت ،آموزش و پرورش علاوه بر سهم يک سی امی از بودجه کشور، مي تواند به بخشي از توليد ناخالص ملي هم تکيه کند.....
دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت انتظار داشتند، بودجه این وزارتخانه در لایحه مذکور از معیار کفایت برخوردار باشد تا در نظام تأمین مالی این نهاد مهم و حساس، چالشی ایجاد نشود/ بررسی اولیه بیانگر عدم پیشبینی واقعی اعتبار مصوب مورد نیاز آموزش و پرورش است و رشد اعتبارات پیشبینی شده در سال 1396 نسبت به اعتبارات مصوب سال 1395، حدود 10 درصد است/ اعتبارات ادارت کل آموزش و پرورش استانها، 95 درصد کل اعتبارات آموزش و پرورش را شامل میشود که سهم حقوق و مزایای کارکنان استانی 99 درصد این اعتبارات را تشکیل میدهد و سهم سایر اعتبارات اعم از کیفیت بخشی و سایر پرداختیها حدود یک درصد خواهد بود/ مواردی مانند حقوق و مزایای نیروهای جدیدالاستخدام، افزایش حقوق متعهدین خدمت، فارغالتحصیلان و دانشجویان ورودی مهر 96، آموزش و پرورش با کسری اعتبار 9000 میلیارد ریالی مواجه میشود/ آموزش و پرورش در پرداختهایی مانند حقالتدریس شاغلین و آزاد، حقوق و مزایای سرباز معلمان، قراردادیها، اضافه کار اداری، مأموریت، حقالزحمهها، هزینههای فوت، ازدواج و ...رقمی بالغ بر 20000 میلیارد ریال کسری اعتبار مواجه خواهد شد/ درآمدهای اختصاصی با رشد 17 درصدی پیشبینی شده است که احتمال تحقق آن نیازمند نظر کارشناسان است...