اگر بخواهیم به یکی از نکته ها و ویژگی های مشترک همه ی این جلسات و دوره ها اشاره نماییم جدا از سطح پایین کیفیت آن ها،حضور صوری و فرمالیته، مصوبه های غیر قابل اجرا و... مهم تر از همه کم رغبتی همکاران به مشارکت و حضور فعال در این موارد می باشد/ طبق معمول تصمیم گیران و مدیران هم اولین راهکاری که برای اصلاح چنین روندی به ذهن شان خطور می نماید صدور بخشنامه ها ، نامه ها و... مجدد با لحن ها متفاوت و گاهی تند و خارج از چارچوب قانونی و عرف است/ تا اکنون چنین راهکارها و چاره اندیشی های کم ترین تأثیری در اصلاح امور و روند اشتباه و ایجاد انگیزه و اعتمادافزایی در بین همکاران نداشته است/ معلمی که در تهیه و تدوین محتوی آموزشی که باید تدریس کند، در انتخاب مدیر و عوامل اجرایی، تصمیم گیری در مورد دانش آموزان کم کار و خاطی ،حتی انتخاب سرگروه آموزشی خود که کاملاً به ایشان ربط دارد و... کوچکترین حق اظهار نظر و دخالتی ندارد، دلیل انگیزه پیدا کردن و مشارکت فعالش در این جلسات چه عواملی باید باشند/ چرا همکاران شایسته، باتجربه و متخصص از قبول مسؤولیت ها باید فراری باشند یا فراری شان دهند/ آیا وقت آن نرسیده است که به جای صدور و پاراف این همه نامه های صوری و تکرای بدون پشتوانه عملی ساعتی به خودآیید و به تفکر پردازید که با سرنوشت هم نوعان،همکاران و آینده سازان جامعه خود چه کار می کنید/ آیا وظیفه مدیران از سطح بالا تا کارشناسان در سطوح مختلف همگی صرفاً این است که به مدارس - به ویژه در ایام و ساعات مشکوک به تعطیلی- با دفتر و دستک و دبدبه و... مراجعه نمایند ، دفتر ورود و خروج همکاران، حضور و غیاب و نمرات دانش آموزان را کنترل نمایند و پیدا کردن کوچکترین موردی را فتحی ظفرمندانه برای خود بدانند/ به راستی یک بار نقش و عملکرد خود را در مدت تصدی مسؤولیت ان ارزیابی نموده اید/ آیا سخن گفتن تنها حق شماست و شنونده بودن وظیفه دیگران است/ نقد کردن هم همیشه نشانه ی کینه توزی، تخریب و انتقام نیست/ من هم جزء این سیستم هستم و قطعاً افتخارات و پیشرفت هایش سهم من هم هست و برعکسش هم صادق می دانم/ از گذشتگان عبرت بیاموزیم...
دانشآموزان بعد از پذیرفته شدن در کنکور اول گزینههای مربوط به دانشگاههای معتبر را میزنند و اگر جایی قبول نشدند، گزینه دانشگاه فرهنگیان را هم انتخاب میکنند/ در شهری که یک دبیرستان خوب وجود ندارد، فعالیت دانشگاه فرهنگیان موثر نخواهد بود/ باید در ۴ یا ۵ مرکز استان که تواناییهای علمی خوبی وجود دارد باید دانشگاه تربیت معلم خوب ایجاد شده و بعد از فارغالتحصیل شدن افراد از دانشگاههای معتبر در رشتههای مختلف از متقاضیان شغل معلمی آزمون جامع گرفته شده و نخبگان برای معلمی پذیرش شوند و دورههای کوتاه مدت را طی کرده و به کار گمارده شوند/ اگر در چند ماه اول مسئولیت تصمیمات سخت اما تاثیرگذار اتخاذ شود، اجرایی میشود وگرنه امکان اتخاذ چنین تصمیماتی وجود نخواهد داشت / زمانی تعداد دانشآموزان در کشور ۱۹ میلیون بود و ما با مشکل فضای آموزشی مواجه بودیم امروز هم که حدود ۱۳ میلیون دانشآموز داریم باز هم این مشکل وجود دارد/ آن زمان فکر میکردیم با حل مسائل مربوط به سخت افزار و فضای آموزشی امکان پرداختن به نرمافزار و مغزافزار بهوجود خواهد آمد اما میبینیم که هنوز درگیر سختافزار هستیم...
گروه اخبار/
