صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

عیدی

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

معلمی که در ابتدای سال تحصیلی و بر اساس معیارهای آن زمان که مورد تایید طرفین یعنی مدیر و معلم قرار گرفته، ارزشیابی شده است، اینک دوباره مورد ارزشیابی قرار می گیرد/ معاون سابق توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش 12 شهریور ماه امسال در تشریح چگونگی اجرای مرحله دوم رتبه بندی معلمان پیش بینی کرده بود که کمتر از 200 هزار نفر از فرهنگیان امسال مشمول رتبه بندی و ارتقای رتبه شوند و به ازای ارتقای رتبه متناسب با جدول موجود، مشمول افزایش درصدی از فوق‌العاده شغل خواهند شد/ با توجه به محدودیت بودجه و اعتبارات از سوی وزارت آموزش و پرورش و نیز برای به حاشیه بردن اجرای مرحله دوم رتبه بندی معلمان؛ این کار به گونه ای سرگرم کردن معلمان برای از رده خارج کردن آنان از شمول طرح رتبه بندی است/ نکته مهم آن است که تمامی کادر اداری و آموزشی در مدرسه حتی نیروهای خدماتی باید مطابق این فرم ارزشیابی شوند/ برخی معلمان و فرهنگیان برای کسب امتیاز این بخش اقدام به کپی کردن مطالب دیگران در اینترنت حتی به نام خود و ارایه آن کرده اند/ در استان آذربایجان شرقی است که به یک باره 70 هزار تقدیر نامه برای معلمان استان صادر می شود درحالی که در شهر تهران تاکنون هیچ یک از مدیران کل این کار را انجام نداده اند/ مسوولان باید مشخص کنند که از جامعه 970 هزار نفری فرهنگیان کشور، چند درصد و یا چه تعداد شامل این مورد می شوند/ یکی دیگر از نکات مهم و قابل توجه که تعمدا مورد غفلت و البته بی مهری قرار گرفته است موضوع 'دوره های ضمن خدمت' است که امتیاز این دوره ها کم شده است/ 72.8 درصد از فرهنگیان، آموزش های ضمن خدمت را غیرمرتبط و ناکارآمد ارزیابی کرده اند/ معلمی که بی تفاوت نیست و با رسانه ها ارتباط دارد و مطالبی را نگارش می کند باید مورد توجه جدی از سوی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد/ معلمی که نسبت به مساله 'آموزش' حساس است و آن را به عنوان یک 'تغییر رفتار' در مخاطبان به ویژه دانش آموزان جست و جو می کند، شایسته قدردانی از سوی دستگاه تعلیم و تربیت است/ شورای عالی در جریان این فرم قرار دارد اما جزء موضوعات شورا نیست تا مورد بررسی قرار گیرد و یک کار اجرایی محسوب می شود/ ارزیابی مدیران میانی و بالاتر کماکان با اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات دستگاه است/ شرایط سنجی وزارتخانه ما را بر آن داشت که با لحاظ کردن برخی از موضوعات درون سازمانی، مکاتباتی با مسوولان ذیصلاح داشته باشیم و تمدید روال قبل را برای یک دوره دیگر مطالبه کنیم که مورد موافقت واقع نشد/ البته ابتدا نگرانی هایی در بین فرهنگیان به وجود آمد و در فضای مجازی هم به آن دامن زده شد ولی این نگرانی ها بسیار سریع برطرف شد چرا که قاطبه فرهنگیان نمره ای بالاتر از کف لازم را کسب کردند، فرم های جدید تفاوت کلی با فرم های قدیم ندارد و تقریبا تمام نکات فرم قدیم را به شکلی در بر می گیرد .....

منتشرشده در گفت و شنود

سرنوشت رتبه بندی معلمان و قانون نظام هماهنگ پرداخت   وقتی به بررسی روند وقایع از زمان خبر سازی نظام هماهنگ و روشن شدن بارقه امید در بین معلمان به امید تغییری در معیشت خود به عنوان جامانده گان از یک سو و رانده شدگان از سوی دیگر می پردازیم و از پس آن شاهد تولد فرزند ناخلف آن یعنی رتبه بندی کذایی بودیم، برخی حقایق برای فرهنگیان برای همیشه به خوبی روشن شد.
روند طی شده سال های اخیر چنین می نماید که اتاق فکری مسئولیت وعده سازی ، خرید زمان و از پس آن یک دوره به فراموشی سپرده آن وعده و شروع بازی جدیدی دیگر با نام دیگر است. بدون هیچ تحولی در جایگاه منزلتی فرهنگیان! بدون هیچ پاسخ گویی در مورد آن همه جلساتی که به قول آقایان کار کارشناسی صرف طرح ها و لوایح مذکور شد و از برکت این جلسات تنها ، مزایای دوچندان نصیب برگزار کنندگانش شد و بس! بدون ترس از پاس خگو بودن در صورت ناکارآمدی طرح ها و لوایح مصوب شان.
اگر در بدبینانه ترین حالت نگاه و ندای انصاف طلبانه معلم را به عنوان شخصی منتفع درون مجموعه همراه با غرایض و سلایق شخصی مملو از تفکرات سودجویانه بدانیم!
نگاه یک کارشناس خارج از مجموعه به این همه وعده های توخالی و اثرات منفی آن بر عملکرد ، روحیات و انگیزه این مجموعه که بناست رسالت آنها پرورش کودکان و نوجوانان این مرز بوم باشد ، چیست؟
معلمان چه چیزی را باور کنند و چه باوری را به نسل زیر دست خود انتقال دهند؟
بیاید منصفانه و بدون غرض نگاهی به روند طی شده از زمان شروع این بازی وعده سر خرمن ها بیندازیم که همیشه گفته اند بهترین معلم هر انسان تاریخ و اتفاقات گذشته و کسب تجربه از آنهاست. نگاهی که بر همگان نشان دهد معلمان صبورترین قشر این جامعه بوده وهستند.
روندی که ترجیح نگارنده لقب بازی وعده ها به آن دادن است ببینم این مصوبات از چه زمانی شروع شد؟
بازی با تصویب قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت مصوب 1370 مجلس شوراي اسلامي دقیقا 25 سال قبل شروع شد و تا سال نود و سه ادامه داشت هر چند در سال هشتاد و نه در زمان دولت قبلی (احمدی نژاد) پس از پایان عمر خود رتبه بندی را به امید روی کار آمدن، وابسته ی به خود تصویب کرد. (گویا 8 سال دولت در خواب بود) با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم تا قبل از شروع بازی جدید رتبه بندی، نزدیک به یک نسل کامل از فرهنگیان بازیچه دست این نظام هماهنگ پرداخت حقوق شدند چه بسا جمع کثیری از این اساتید اکنون در آرامگاه ابدی خود سکونت یافته اند بدون مشاهده اثرات آن همه وعده ها و مصوبات گرفته شده توسط دولت مردان (رو حشان شاد).


شروع قسمت دوم نمایش رتبه بندی معلمان:
این طرح در تاریخ  27 / 12 / 1393 به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور و وزارت آموزش و پرورش و به استناد اصل 138 قانون اساسی تبصره 1 ماده 65 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 وبند الف ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه مصوب 1389 تصویب شده است.
نتیجه حاصله پس طی 6 سال از تصویب این رتبه بندی کذایی هم که برهمگان روشن است و نیاز به هیچ تفسیر و تعبیری کمونیستی و امپریالیستی ندارد در یک کلام چه عایدی برای مدارس و معلمان داشت ؟

همه هیچ!
مرحله دوم آن چه شد؟ گرفتار روند بازی انتخابات و رای معلمان شد مرحله ی که بنا بود مهرماه امسال اجرایی شود و رفت که بشود! و چه آقایانی که آمدند و شعارها دادند و برای دفاع از آن سینه ها سپر کردند! اکنون کجایند؟
در حالی که در روزهای گذشته دولت روند بخشودگی خط پرداخت مالیات را یک میلیون و پانصد هزار تومان تصویب کرد معلمان با این رقم فقر مطلق چه میزان فاصله دارند؟ دریافتی واقعی معلمان پس از کسر مالیات و حق بازنشستگی رقمی بسیار نزدیک به این خط فقر مطلق دولتی است. اکثریت معلمان رسمی کشور ( با سابقه نزدیک به پانزده تا بیست سال) پس از اجرای شدن رتبه بندی اکنون رقمی میانگین بین 1 میلیون پانصد هزار تومان تا دو میلیون تومان در بهترین حالت دریافتی دارند آیا این است اثرات شگرف نظام رتبه بندی معلمان؟
آیا روحانی و دولت تدبیر و امیدش چنین تدبیری برای زنده کردن امید در دل فرهنگیان زحمت کش داشتند؟ آیا چهار سال برای اقدام زمان کمی است؟ آیا امروز مجلس دولت همسو نیستند که دولت چنین بودجه حداقلی برای آموزش و پرورش درخواست کرده است؟ آیا امروز هم نمایندگان مجلس می توانند از مسئولیت خود شانه خالی کنند و این رقم بودجه اندک آموزش و پرورش را افزایش ندهند؟ آیا وزارت خانه و وزیرش تعاملی درستی با رسانه ملی به عنوان بلندگوی صدای مشکلات فرهنگیان جامعه داشته است ؟آیا یک بار به جای گل و بلبل نشان دادن وضعیت مدارس و کلاس های درس و معلمان، حقایق تلخ را با شهامت در رسانه ملی بیان کرده اند؟ آیا در برابر سخنان و عملکرد رسانه ها بخصوص رسانه ملی روش صحیحی در پیش گرفته اند؟ یا همیشه خود بر طبل آنها کوفته و بله چشم قربان گویان بوده اند؟
به راستی چرا در رسانه ملی حتی یک خبرنگار ویژه در بخش خبری برای بررسی وضعیت حقیقی بزرگ ترین خانواده کشور( مدارس ، دانش آموزان و معلمان) نداریم؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آیین مهر یا میتراییسم که بر محور ستایش و پرستش خورشید بنا شده است بر تمدن ایرانی و فرهنگ ایرانی ،دین بسیار دارد/ راست گویی و درست پیمانی اصول اصلی و عصاره آیین مهری هست و راست گویی و درست پیمانی جز درسایه ی مهر و شفقت و صلح و مهربانی امکان پذیر نیست/ برای فهم این واقعه باید به دوران سرد و ظلمت پیش از ادیان بزرگ میان رودان برویم/ انسان ایرانی در چنین زمانه ای آیین مهر را دریافت/ یلدا آموزگار امید برای ایرانیان بوده است ،آموزگاری که شعله ی امید را در دل آنان زنده نگهداشت تا بمانند ،تا مغلوب یاس و ناامیدی و نیستی و مرگ نشوند /یلدا درس دست گیری و بخشش و یاری نیز بوده است/  هر کسی هیزمی و آتشی داشت ،هر کسی آذوقه و خوراک و طعامی داشت ،تهیدستی یا ضعیفی ر انیز به گرمای خوردن آن دعوت می کرد تا با هم شادی فردا را جشن بگیرند که سپیده بامدادان با حضور همگان هیجان انگیز و شوق آور است/ شب یلدا نماد آموزگار طبیعت است که بیاموزیم و درس گیریم و درس دهیم که هیچ روشنایی سرنمی زند جز به امید وتلاش ،جز به مقدار حس امیدی که به هم نوعان خودمی دهیم و جز به تلاش سترگی که از پس آن امید سرمی زند....

منتشرشده در یادداشت

معلمین در این نظام‌های پیش رو متخصصین تعلیم تربیت نیز هستند/ مدارس در چنین کشورهایی به‌ منزله آزمایشگاه‌های نظریه‌های متخصصین علوم تربیتی و فلسفه تعلیم تربیت است/ حدود دو سال است بخشنامه‌هایی در جهت منع تحصیل فرهنگیان ابلاغ‌شده که مایه نگرانی است/ این چه استدلالی است که آموزش و پرورش به دکترای ریاضی یا فیزیک نیاز ندارد/ مشکل اصلی کمبود شدید متخصصین گرایش‌های مختلف علوم تربیتی و فلسفه تعلیم تربیت است/ پیشنهاد اوّل بنده به جناب وزیر این است که مقدماتی را فراهم نمایند تا با اصلاح بخشنامه‌های منع تحصیل، ادامه تحصیل همکاران در گرایش‌های مختلف علوم تربیتی تسهیل گشته و موردحمایت قرار گیرد/ چه اشکالی دارد یک کارشناس فیزیک دکتری مدیریت آموزشی بگیرد و یک کارشناس حرفه‌وفن دکتری برنامه‌ریزی درسی و ... صدالبته پس از تربیت متخصصین علوم تربیتی باید بستر فعالیت و پژوهش آنان در مدارس فراهم شود/ متخصصین فوق در نیمه اوّل هفته به تدریس در دروس تخصّصی واحد اشتغال یابند و در نیمه دوّم به‌عنوان هیئت‌علمی و پژوهشی واحد موردنظر به تحلیل نتایج امتحانات، اصلاح طرح و شیوه تدریس، نظارت بر آموزش و راهنمایی و مشاوره همکاران و دانش آموزان، اجرای صحیح و مؤثر اقدام پژوهی، درس پژوهی و مربی‌گری همتا و ارزیابی کارایی درونی واحد آموزشی بپردازند....

منتشرشده در یادداشت

از تاریخ درس عبرت نمی‌گیرند/ بیش از ۹ میلیون نفر از مردم ایران ( از جمعیت ۱۸ میلیون نفری کشور ) در اثر بیماری و گرسنگی درگذشتند/ این رویداد از دیدگاه مجد بزرگ‌ترین قحطی و فاجعهٔ انسانی تاریخ ایران است که از حمله مغول در قرن سیزدهم میلادی نیز بسیار فراتر رفت/ از دیدگاه مورخان در این قحطی نزدیک به ۴۰٪ از جمعیت ایران به سبب گرسنگی و سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن از بین رفتند؛ آنان دولت بریتانیا را به دلیل خرید گسترده غلات و مواد غذایی در ایران، وارد نکردن غذا از هندوستان و بین‌النهرین، ممانعت از ورود غذا از ایالات متحده و اتخاذ سیاست‌های مالی -از جمله نپرداختن درآمدهای نفت به ایران، مسبب اصلی می‌داند/ اکنون که برف‌ها آب شده و بهار آغاز شده است، مردم می‌روند بیرون و مثل گاو در مراتع می‌چرند». بسیاری از این مردم نگون‌بخت در حال چریدن در مراتع مرده‌اند/ یکی از محتکران عمده غلات، احمدشاه بود که تن به پیشنهاد خرید منصفانه رئیس الوزرای خود نیز نمی‌داد و مقادیر زیادی گندم و جو در انبارها ذخیره کرده بود/ شعاری که در ایران اصلا معنی و مفهوم ندارد / Honesty is the best policy ؛ صداقت بهترین سیاست است/ چرا همیشه دنبال یک دیگری می گردیم تا سوءمدیریت، بی‌عرضگی و نداشتن تخصص خودمان را به او نسبت دهیم/ مدیریت یک دانش است و تجربه به کمک آن می‌آید. هم اکنون نیز ایران در حال تجربه قحطی‌های مختلفی است: از فرهنگ و اخلاق گرفته...تا سیاست و البته اقتصاد که آرام آرام دارد به یک بحران امنیتی تبدیل می‌شود و چه بسا شده است و در ابتدای راه است/ علیرغم اینکه بیش از دو سال است که قانونی در مجلس تصویب شده که بنگاه های اقتصادی بخش عمومی غیردولتی بیایند خودشان را شفاف کنند: یعنی گزارش های مالی خود را به سازمان بورس اوراق بهادار بدهند؛ اما هیچ شرکتی هنوز این کار را انجام نداده است/ تنها 12 هزار تا شرکت داریم که فقط 1000تای آن ها شناسایی شده و گردش های مالیش در چارچوب یک اقتصاد ایرانی-اسلامی است/ تنها غر نمی‌زنم/ همیشه معتقد بوده و هستم باید نظر تخصصی داد و دلسوزانه برای کشور و مردم صحبت کرد و نوشت ....

منتشرشده در اقتصاد

توجه به دو عامل مهم سرمايه اجتماعي و رفتار اخلاقي مهمترين ويژگي يك جامعه سالم و بالنده مي باشد و هر گونه كاستي در اين زمينه، نشان از جود ناهنجاري و بدرفتاري در جامعه مي باشد/ مساله مهم دیگر در ارتباط با سرمایه اجتماعی، شاخص های سرمایه اجتماعی می باشد که در مولفه های متعددی همچون همبستگی و وحدت ملی، مشارکت و مسئولیت پذیری اجتماعی، توسعه نهادهای مدنی و آزادی بیان قابل سنجش و اندازه گیری می‌باشد/ جامعه ایرانی در برخورد با سرمایه اجتماعی، خود محوری و رفتارهای اخلاق، چه وضعیتی را تجربه می کند و شرایط موجود چه پیامدهایی را برای آینده قابل پیش بینی می نماید/ رفتارهای مدیران ارشد یک جامعه و سیاسیون به عنوان بازیگران عرصه های سیاسی و اجتماعی همواره برای دیگر گروه های اجتماعی در مقام رفتارهای الگویی مهم می باشد/ اخبار حاصل از اختلاس های گسترده در نهادهای مختلف، دریافت حقوق های نجومی و مزایاهای گسترده و حتی زمین ها و ملک های گران قیمت توسط مدیران بلند پایه و یا دوستان و هم پیمانان آن ها، زمین خواری  های های گسترده در نهادهای خاص و مواردی از این قبیل، نشان از گسست عاطفی و ارتباطی بین مردم و مدیران ارشد می باشد/ رفتار غیر مقبول و قابل تاسف که در بین گروهی از جامعه ایرانی دیده می شود؛ عدم احترام به حریم خصوصی افراد می باشد که نمونه بارز آن در فضاهای مجازی دیده می شود/ این وضعیت زمانی به شکل تاسف بار مطرح می باشد که بسیاری از مردم نسبت به مشاهده و حتی نشر آن علاقه نشان می دهند و حتی زمانی که یک رفتار غیرقانونی و غیر مشروع در سطح روابط شخصی افراد دیده می شود؛ تمایل به مشاهده و نشر آن بسیار پر رنگ تر می شود/ اگر نگاهی به وضعیت رانندگی ایرانیان انداخته شود؛ این روند به خوبی قابل مشاهده است که بسیاری از مردم هنگام رانندگی، میل به سبقت گرفتن از خودروها در هر شرایط و اولویت قائل شدن به تردد خودروی خود می نمایند و همچنین مفهوم زرنگی نیز در ادبیات بسیاری از مردم/ کاهش مستمر سرمایه اجتماعی، خودمحوری افسار گسیخته و تضعیف عنصر اخلاق در رفتارها و تعاملات فردی و اجتماعی، پیامدهای نامناسب و خطرناکی را برای جامعه به ارمغان خواهد داشت...

منتشرشده در یادداشت

بر اساس مصوبه رتبه‌بندی، فرهنگیان باید در سه سال منتهی به زمان رتبه‌بندی، میانگین کمتر از ۹۰ درصد رتبه نداشته باشد/ بخشنامه ارزشیابی فرهنگیان توسط سازمان امور اداری و استخدامی دولت به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شده است که آموزش و پرورش هم یکی از این دستگاه‌هاست/ اصلاً این طور نیست که آموزش و پرورش بخواهد مشکلی برای کارمندان خود ایجاد کند، ضمن اینکه در تمامی مراحل مربوط به رتبه‌بندی، تا جایی که شرایط ایجاب می‌کرد به همکاران فرهنگی کمک شد ....

این همان مدرسه ای است که کلنگ احداث اش یک سال پیش در حیاط مدرسۀ قمربنی هاشم (ع) زده شد و اوایل آبان ماه ۹۵ به بهره برداری رسید/ قرار است در محوطه مدرسه، مدرسه ای دیگر احداث شود/ لطفاً در این حیاط، مدرسه نسازید. لطفاً اینجا را خراب نکنید. لطفاً این فضای کوچک را از دست این بچه ها نگیرید. لطفاً از چنگ اندازی به این مکان که تنها جای تفریح و تنفس و تنها فضای بازی و شادی و جست و خیز این نوجوانان است صرف نظر کنید. لطفاً در جای دیگری مدرسه بسازید. لطفاً .../ آنها دغدغه های آموزشی و تربیتی مرا تا حد یک اظهار نظر شخصی و احساسی و غیرقابل اهمیت تقلیل دادند/ مفهوم اظهارات شان این بود که یک دولت چنان ضعیف و درمانده است که به اندازه یک خیّر، توان مالی ندارد که هزینۀ خرید یک قطع زمین برای مدرسه را تأمین كند/ ای کاش خیّری دیگر پیدا شود و در این فصل سوز و سرما، جان آن نوجوانان و دبیران شان را در کلاس های سردشان اندکی گرما بخشد...

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور