گروه اخبار/
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، دكتر فخرالدين دانش آشتياني در سلسله نشست هاي قطبي با مديران كل آموزش و پرورش استان هاي سراسر كشور گفت : مسئولان بايد به نقدهاي معلمان توجه كنند و فضا بايد به گونه اي باشد كه آن ها بتوانند به راحتي نقد كنند و از نتيجه نقد خود مطلع شوند.
وي ادامه داد : اگر قرار است دانش آموزان نقاد تربيت شوند ، بايد ابتدا به معلمان اجازه نقادي داده شود.
وزير آموزش و پرورش گفت: محيط تربيتي بايد سالم باشد، در چنين فضايي است كه مشاركت و روحيه نقادي معنا پيدا مي كند، يك وجه مشاركت معلمان همان نقد آنان درباره تصميمات سازماني است .
وي خطاب به مديران كل آموزش و پرورش استان ها اظهار كرد : شما نيز مي توانيد و بايد به راحتي نقد كنيد و اينجانب از نقادي شما استقبال مي كنم و در چنين فضايي بهتر از فضاي تعارف و تشريفات مي توان آموزش وپرورش را اداره كرد.
عضو كابينه تدبير واميد ، زير پا گذاشتن حقوق مخالفان دولت را امري ناپسند توصيف و اظهار كرد: اين كار در دين مبين اسلام و در نظام تعليم و تربيت هيچ جايگاهي ندارد.
پایان پیام/
رییس جمهور برای نظارت، هماهنگی و پیگیری اجرای مناسب تعهدات دولت در این منشور، دستیار ویژهای را تعیین می کند/ مطابق بند سوم از این بخش ، دستگاههای تابع قوه مجریه موظفاند برنامه اصلاح و توسعه نظام حقوقی مربوط به خود را در مدت 6 ماه از انتشار این منشور تهیه و در اختیار دستیار ویژه ریاست جمهوری قرار دهند/ منشور حقوق شهروندی گامی به جلو در مورد توجه به حقوق و مسوولیت های متقابل حاکمیت و مردم و سندی فرهنگی در راستای شناخت هر چه بیشتر مردم و جامعه درباره حقوق و جایگاه آنان بوده و اقدامی قابل تقدیر است/ از 12 موردی که به این بخش اختصاص یافته است به حقوق استادان، دانشجویان، دانش آموزان و توان خواهان ( معلولان ) اشاره شده است اما نامی از معلمان به میان آورده نشده است/ چرا آموزش و پرورش و جامعه یک میلیونی فرهنگیان و معلمان از این بند مستثنی شده اند/ آیا معلمان به عنوان کارگزاران اصلی نظام آموزشی چنین حقی دارند/ هنوز وزارت آموزش و پرورش قادر به طراحی و اجرای آموزش ضمن خدمت فراگیر در این زمینه و متناسب با نیازهای حرفه ای آنان نیست/ بخشنامه بیست و چهارم اسفند سال 1393 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به یک مانع در برابر ادامه تحصیل معلمان مبدل شده است/ 'مدرسه ' فاقد توان و ظرفیت لازم و کافی برای آموزش مهارت های شهروندی و تربیت دانش آموز به عنوان 'شهروند' است و مساله ای که اکنون مدارس را مشغول کرده، ارایه پاره ای از محفوظات و مکررات به دانش آموزان است که به درد آنان نمی خورد/ محدود کردن آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان در قالب یک کتاب درسی و اختصاص نمره بدون آنکه بسترسازی لازم صورت گیرد به نوعی اشتغال فکری بیشتر و طولانی تر کردن برنامه امتحانی مدارس است/ معضل و به عبارتی بیماری 'نمره محوری' در مدارس با نقشی که موسسات آموزشی - تجاری به عنوان 'مافیای آموزش' در تشدید این وضعیت دارند به هیچ وجه با کیفی سازی آموزش قابل جمع نیست/ : در سایه سیاست ها و برنامه ریزی های نادرست و غیرعلمی و ناشی از آزمون و خطا، مدرسه از نقش اصلی خود تهی شده و به مکانی برای کاسبی و تجارت عوامل مختلف تبدیل شده است....
هر سال با فرارسیدن فصل امتحانات ترم اول، دغدغه ی معلمان، تعطیلی یا عدم تعطیلی ساعتی در ایام امتحانات بوده است/ پایین آوردن نقش معلم تا حد مبصر کلاس چندان خوشایند نیست ومنفعتی هم نخواهد داشت/ اگر نگاهی واقع بینانه داشته باشیم، می توانیم به دلایل مختلف این تصمیم را کاملا اشتباه و غیر کارشناسی بدانیم/ عدم توجه به خواست دبیران و بی توجهی به نظرات آنها ، و تصور اینکه صرفا باید مجری و تابع تصمیمات درست یا غلط مدیران بالاتر باشند برای معلمان احساس خوشایندی را به دنبال ندارد و باعث بی انگیزه گی آنان می شود/ مشاهده شده است برخی مدیران مستبد در این مواقع به دانش آموزان اعلام می کنند که دبیران حق تدریس ندارند! حق پرسش ندارند/ برقراری کلاس ها در ایام امتحانات ،فقط نوعی اخلال در روند کار دبیر و دانش آموزان می باشد/ دایر بودن کلاس ها در فصل برگزاری امتحانات چندان منطقی به نظر نمی رسد ....
شاهد بنا نهاده شدن رسم بسیار زشتی هستیم و آن اخذ وجه، آن هم وجوه بسیار بالا از ضعیف ترین قشر کارمند جامعه به ازای یک آزمون بسیار کم هزینه و از نظر اجرای بسیار سطح پایین هستیم/ به راستی طراحی یک آزمون به این سادگی نیازمند اخذ این همه وجوه هنگفت داشت/ چرا فرهنگیان باید برای دوره های آموزشی مرتبط با مجموعه خود هزینه این چنین شگرف پرداخت کنند/ متولی و منعقد کننده قرارداد فی مابین برای به رسمیت شناختن این آزمون که هستید/ چرا مانند سایر ادارات دولتی، شرکت در آزمون رایگان نیست...
گروه استان ها و شهرستان ها/
در پی درج جوابیه اداره آموزش و پرورش لرستان در صدای معلم ؛ ( این جا ) ؛ جمعی از فرهنگیان و معلمان این استان با ارسال نامه زیر به این اظهارات پاسخ دادند .
متن کامل این نامه به شرح زیر است
متاسفانه در طول تاریخ در جامعه ما، بیشتر و عمده مسئولیت ها و نقش های تعلیم و تربیت به تنهایی بر دوش جامعه معلمان فرهیخته بوده و است و نهادهای قانون گذاری و دست اندرکاران و رسانه ها اندک مسئولیتی را در این خصوص بر عهده گرفته اند/ بسیاری از سازمان ها و نهادها بودجه های چندبرابری نسبت به بودجه آموزش و پرورش از بیت المال اخذ می نمایند که کمترین کارکردی در تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی نسل های آینده نداشته و گاهی درست نقطه مقابل اهداف نظام آموزشی عمل نموده اند/ نهادهای تاثیر گذار و مسئول، نگاه ها و نگرش های خود را نسبت به مسائل تعلیم و تربیت و سیستم آموزشی اصلاح نمایند و مسئولیت و نقش های خود را بسان جامعه معلمان فرهیخته، بر دوش بگیرند و متعهدانه ایفای نقش نمایند...
گروه اخبار/
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، دكتر فخرالدين دانش آشتياني در سلسله نشست مشترك با مديران كل آموزش و پرورش استان هاي سراسر كشور كه به صورت قطبي تشكيل شده بود ، با اشاره به اينكه تفكرهاي مخالف سياسي نبايد مانع ادامه كار تعليم وتربيت شود، تصريح كرد : كار جناحي و سياسي در داخل آموزش و پرورش مانند سم است و آموزش و پرورش بايد به مثابه چتري باشد كه همه جناح هاي فكري را تحت پوشش قرار دهد.
وي تاكيد كرد: مخالفان دولت تدبير واميد بايد احساس امنيت كنند و اين تصور پيش نيايد كه تفكر آن ها باعث ناامني شغلي برايشان شده است ، گرچه اعتقاد دارم مسئولي كه عليه دولت كار مي كند ، نبايد حتي يك دقيقه بر سركار بماند، زيرا اين دولت حاصل تفكر و رأي مردم است و مسئولان بايد حامي دولت باشند.
دكتر دانش آشتياني افزود: بايد از خردجمعي استفاده كنيم، اينجانب تك تك شما را وزير مي دانم و معتقدم بايد با همفكري و انعكاس ايده هاي سازنده ، آموزش و پرورش را به سمت وسوي تعالي سوق بدهيم.
وي بيان كرد: بايد با مشاركت يكديگر كار كنيم ، در اين صورت است كه مي توانيم به معلمان و دانش آموزان هم اين توصيه را داشته باشيم و گرنه در حد شعار باقي خواهيم ماند.
پایان پیام/