دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت انتظار داشتند، بودجه این وزارتخانه در لایحه مذکور از معیار کفایت برخوردار باشد تا در نظام تأمین مالی این نهاد مهم و حساس، چالشی ایجاد نشود/ بررسی اولیه بیانگر عدم پیشبینی واقعی اعتبار مصوب مورد نیاز آموزش و پرورش است و رشد اعتبارات پیشبینی شده در سال 1396 نسبت به اعتبارات مصوب سال 1395، حدود 10 درصد است/ اعتبارات ادارت کل آموزش و پرورش استانها، 95 درصد کل اعتبارات آموزش و پرورش را شامل میشود که سهم حقوق و مزایای کارکنان استانی 99 درصد این اعتبارات را تشکیل میدهد و سهم سایر اعتبارات اعم از کیفیت بخشی و سایر پرداختیها حدود یک درصد خواهد بود/ مواردی مانند حقوق و مزایای نیروهای جدیدالاستخدام، افزایش حقوق متعهدین خدمت، فارغالتحصیلان و دانشجویان ورودی مهر 96، آموزش و پرورش با کسری اعتبار 9000 میلیارد ریالی مواجه میشود/ آموزش و پرورش در پرداختهایی مانند حقالتدریس شاغلین و آزاد، حقوق و مزایای سرباز معلمان، قراردادیها، اضافه کار اداری، مأموریت، حقالزحمهها، هزینههای فوت، ازدواج و ...رقمی بالغ بر 20000 میلیارد ریال کسری اعتبار مواجه خواهد شد/ درآمدهای اختصاصی با رشد 17 درصدی پیشبینی شده است که احتمال تحقق آن نیازمند نظر کارشناسان است...
گروه رسانه/
اخیرا انتقاداتی متوجه ماهیت و کارکرد " دانشگاه فرهنگیان " گردیده است .
« دکتر محمد حسن حسنی شلمانی » از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با ارسال یادداشتی برای صدای معلم در دفاع از این دانشگاه و استمرار آن نوشته است .
« صدای معلم » مطابق فراخوان قبلی خویش ( این جا ) ؛ آماده پذیرش و انتشار نظرات ، یادداشت ها و مقالات کارشناسان ، صاحب نظران و همکاران در مورد ماهیت و کارکرد سازمان های اقماری ( وابسته ) وزارت آموزش و پرورش می باشد .
هفته وحدت، بهانه و محملی بوده و هست تا یک بار دیگر و از منظری نوین و پویا به موضوع بنیادین وحدت میان کلیت جامعه و امت در زمینه های دینی، مذهبی، قومی، نژادی، فرهنگی و حتی تمدنی و در بعد کلان نگریسته و اندیشیده شود.
حال، میلاد مسعود و با برکت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) در این ایام و تقارن آن با چنین پروسه ای، بر عظمت و نورانیت و قداست چنان موضوع مهمی افزوده است.
پیامبر عظیم الشأنی که رسالت او در تداوم و استمرار حرکت توحیدی و انسان ساز جمیع مردان بزرگ تاریخ و انبیاء الهی و بلکه مکمل منشور آنان و نویدبخش رهایی کامل بشریت از دام جهل و غفلت و ستم بوده و امامت امام صادق(ع) نیز در خط سیر استکمالی همان رسول و منبع پایان ناپذیر علم و حکمت و عرفان و فلسفه و راهنمای زندگی و رشد و کمال و توسعه می باشد.
اندیشمندان مغرب و مشرق از تمامی ادیان و مذاهب و تمدن ها نظیر ابن خلدون، مفید، طوسی، طبرسی، مجلسی، ویل دورانت، ابن رشد، گوستاولوبون و ... به فلسفه و ضرورت و جامعیت تز فوق و یک دکترین جامع الاطراف و بین الطرفینی با سانترالیسم جوهری واحد که از الوهیت- انسانیت سرچشمه گرفته سخن گفته اند.
از برخی آرایه های جنبی و افراط و تفریط که بگذریم بایستی اذعان نمود که انرژی کل جوامع و ادیان و تمدن ها از حق و حقیقت نشئت یافته و سمت گیری و جهت گیری تمامی آنها امانیسم به معنی و مفهوم اصیل و راستین و خالص آن می باشد.
از منظر و دپارتمان اساسی دین و علم و فرهنگ و نخبگان و فرهیختگان جهان و فرادینی- مذهبی- فرهنگی همگان قبل از آن که متعلق به فرقه، دین، مذهب یا تمدنی باشند، موحدند و قبل از موضوع وحدانیت و موحد بودن، انسان هستند.
بشر بودن جملگی آدمیان و تعلق آنها به آدم ابوالبشر (ع) و قرار گرفتن آحاد خلائق از هر کجای جهان در یک جاده و با یک هدف متعالی- انسانی هرگز منافی و متضاد با ملزومات چنین رویکردی مثل سلائق گوناگون، راه کارها، رقابت ها و امکانات و ظرفیت های مختلف تباین و معاضدت ندارد.
آن چه مورد نگرانی و تشویش خاطر است جهل، غفلت، عدم دشمن شناسی، افتادن در دام شیاطین و تفرقه سازان و سودجویان و از سویی خنثی کردن انرژی خویشتن و نادیده انگاشتن پتانسیل عظیم انسانی و استراتژیک خود است.ادیان الهی و بالاخص دین مبین اسلام و قرآن کریم خبر در موارد استثنایی نظیر تهاجم بیگانگان و مستکبران و نشان رفتن کیان و وحدت و تمامیت ارضی و شرف و عزت انسان ها و سیاست برده سازی و استثمار، راه مفاهمه و گفتگو و دیپلماسی فعال و پویا را باز گذاشته است.
ارسال رسل و انزال کتب که مظهر و جلوه کامل و نهایی آن در سیمای حضرت محمد(ص) و کتاب قرآن که تبیان لکل شیء می باشد، هدایت، حق، امحاء تاریکی و جهل و اجحاف، برپایی و اقامه عدل و انصاف و حقیقت دوستی، تهذیب نفوس، تعلیم و تعلم و رشد یافتگی بوده و هست.
باز کردن زنجیرهای نادانی و عقب ماندگی، از دست و پا و عقل و قلب ،آحاد، اتصال زمین و آسمان، راه یافتن به باطن و کنه اشیاء و عوالم (ملکوت) و بهشت موعود ساختن این دنیا و توجه اساسی و نه صوری به ابعاد تکاملی حیات بشری که جنبه نهایی و غایی آن آخرت و قیامت می باشد، از جمله قطعات پازل تکاملی و تعالی سازی پیامبران و متعاقب آنان- امامان و انسان های صلح طلب، اصلاح گر، انسان دوست و علم پژوه می باشد.
یکی از اهداف و انگیزه های پیامبران و امامان هدی من جمله رسول گرامی اسلام(ص) و امام صادق (ع) این بوده که انسان ها به آن گنجی که خداوند در نهان و فطرت انسان ها قرار داده واقف گشته و بدان دست یابند. بی جهت نیست که کلام آن رسول رحمت و قرآن کریم و مکتب و دانشگاه امام جعفر صادق(ع) مملو از علوم و معارف و حکمت ها بوده و بلکه از قرون و اعصار نیز جلوتر بوده است.
تسخیر قلوب جهانیان و نشر اسلام و تعالیم قرآن در اقصی نقاط جهان و مجذوبیت و شیفته شدن امثال رنه گنون، گورگیو و گوستاولوبون و آنه ماری شیمل به وجود پیامبر و قرآن و این که دانشمندان غربی معتقدند " محمد پیامبری است که از نو باید شناخت " دال بر این حقیقت است.
همچنین در عظمت و جلالت وجود امام صادق(ع) ابن خلکان، مورخ مشهور می نویسد:" او یکی از امامان دوازده گانه در مذهب امامیه و از بزرگان خاندان پیامبر (ص) است که به علت راستی و درستی گفتار، وی را صادق می خواندند فضل و بزرگواری او مشهورتر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد. در میان امامان عصر امام صادق(ع) منحصر به فرد بوده .... در آن زمان شور و شوق علمی بی سابقه ای در جامعه اسلامی به وجود آمده بود و علوم مختلفی اعم از علوم اسلامی همچون علم قرائت قرآن، علم تفسیر، علم حدیث، علم فقه، علم کلام یا علوم بشری مانند طب، فلسفه، نجوم، ریاضیات و .... پدید آمده بود."
امید است جوامع بشری به خصوص جامعه موحد و مسلمان و ایرانیان عزیز، شاهد وحدتی راستین و استوار همراه با رشد، توسعه و کمال در جمیع جوامع باشند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/ سخنان اخیر استاندار فارس در مورد دانشگاه فرهنگیان واکنش های مختلفی را برانگیخته است . ( این جا )
« شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی پردیسها و واحدهای دانشگاه فرهنگیان فارس » در بیانیه ای خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این سخنان اعتراض کرده است .
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
گروه استان ها و شهرستان ها/
به گزارش صدای معلم ؛ خانم « پوران امیری » فرهنگی لرستانی که رتبه نخست کشور را در زمینه اقدام پژوهی کسب نموده است از طرف پژوهشکده آموزش و پرورش جهت تجلیل و تقدیر در روز ملی پژوهش به تهران دعوت می شود .
« امیری » از تاریخ ۱۳۹۵/۰۹/۱۹ تا تاریخ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ به مدت ۲ روز از آموزش و پرورش لرستان مجوز شرکت در همایش را اخذ می نماید .
ایشان با وسیله نقلیه اداری همراه با راننده در این همایش ملی شرکت می نماید اما راننده ایشان این خانم را در تهران رها نموده و به بهانه خرید دستگاه تراکتور از تهران به سمت شهرستان قزوین روانه می گردد .
« معلم پژوهنده » در بهت و ناباوری و پس از تحمل مرارت های فراوان و با هزینه شخصی به تنهایی مجبور به بازگشت به خرم آباد می گردد.
« صدای معلم » منتظر پاسخ مسئولان در مورد این اقدام می باشد.
***
ضمنا ؛ در این حکم ماموریت می خوانیم :
به : اداره آموزش و پرورش منطقه زاغه
موضوع : صدور ماموریت بدون وجه خانم پوران امیری
سلام علیکم
............ شایسته است نسبت به صدور ماموریت بدون وجه نامبرده به مقصد تهران از تاریخ 19 / 9 / 95 تا 20 / 9 / 95 به مدت دو روز مساعدت فرمایید ضمنا سعی شود در روند آموزش خللی ایجاد نگردد .
گودرز کریمی فر
مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان
پایان گزارش/
گروه استان ها و شهرستان ها/
جمعی از فرهنگیان و معلمان بروجرد با ارسال نامه برای صدای معلم ، خواهان توجه به جایگاه " پژوهش " در هفته پژوهش و تعیین تکلیف معاونت پژوهشی از سوی مسئولان شدند .
متن کامل این نامه به شرح زیر است