توجه و تاکید اصلی و اساسی نظریه پردازان جدید بیشتر بر سرمایه انسانی و اجتماعی، متمرکز شده است/ بنياد حيات جمعي انسان را تعليم و تربيت تشكيل ميدهد و ما ” آن گونه زندگي ميكنيم كه تربيت ميشويم“/ این مراکز، صرف نظر از صِحت و سُقم فلسفه شکل گری شان، با توسل به سیاست غربالگری، این سرمایه والای کشور را سرند و تصفیه نموده و عصاره آن را در خود گرد آورده اند و در نتیجه کانونِ تجمیع نفیس ترین و بی بدیل ترین سرمایه های ملی به شمار می آیند/ در عمل باید دید آیا نیروهای درگیر و شاغل در آن ها هم هنگام گزینش و به کارگیری، مشمول این دقت نظر شده اند و از دانش و تجربه و کفایت لازم برای تعقیب و تحقق اهداف و مأموریت های آموزشی- پژوهشی و پرورشی و مهندسی علمی، ذهنی و روانی این سرمایه های نفیس برخوردارند یا نه/ چرا نباید چنین ضابطه و معیاری در حق کادر اجرایی، آموزشی و پژوهشی آن اِعمال گردد و این مهم در بستری از آشفتگی و بی برنامه گی و عدم نظارت و مراقبت رها گردد/ اگر بپذیریم که مدارس سمپاد ماهیتا مراکزی فرامنطقه ای با هویت و سمت و سو و بُردِ ملی هستند، پس نظارت و مدیریت بر آن ها نیز باید از خصلت و نگرشی فرابخشی برخوردار باشد و در انحصار فرد یا منطقۀ خاص و محدودی نباشد/ در حال حاضر نیروهای سمپاد اغلب براساس روابط فردی و سوابق آشنایی با مدیران، معاونین آموزشی و سرگروه ها (که الزاما همه هم ناصواب و ناروا نیست) و انواع سفارشات و توصیه ها انتخاب می شوند و نه در یک فضای رقابتی شفاف و مبتنی بر ضوابط و سوابق آشکار و تعریف شده/ مشاهده انواع ارتباطات سببی و نسبی و حضور معنادار اعضای یک خانواده در مراکز سمپاد نباید تصادفی تلقی گردد و اسباب حیرت و تعجب کسی شود/ سمپاد نباید به آزمایشگاهی برای آزمون و خطا و یا سوداگری افراد و محل کسبِ نام و نانِ فرصت طلبان تبدیل شود/ این مکان باید محیط استقرار و قلمرو تاخت و تاز و جولانِ عاشقان و عالمان باشد نه مأمنِ کاسبان و غافلان
ستاد اسكان موقت فرهنگيان مكلف به سرويس دهي به فرهنگيان و خانواده درجه يك آنهاست، اما افسوس که در ايام نوروز به هر ستاد اسکاني که مراجعه نمايد تفاوتي بين شما فرهنگي و ساير اقشار غيرفرهنگي نميگذارند و اولويت با کساني است که زودتر آمدهاند نه فرهنگي بودن/ کلاسهاي مراکز اسکان فرهنگيان با فرش يا موکتي کثيف و رنگ و رو رفته با پتوهايي که نشاني از تميزي در آنها يافت نميشود مجهز شدهاند. يک دستگاه تلويزيون قديمي که بيشتر به درد دکور ميخورد تا استفاده از آن، يخچال کوچکي که سال هاست رنگ نظافت به خود نديده است و از سيستم گرمايش و سرمايش که اصلاً نبايد سخن گفت/ مقايسه امکانات مدارس و مراکز رفاهي آموزشوپرورش با ساير ارگانهاي دولتي و نه شبه دولتيها،عمق فاجعه را به خوبي به تصوير ميکشد/ اطلاعرساني بسيار ضعيف ، به کارگيري مدارس غير استاندارد و فاقد امکانات ابتدايي براي اسکان؛ به کارگيري افراد کمحوصله در پاسخ گويي به مسافران فرهنگي بخشي ازکاستيهاي اسکان فرهنگيان در کشور است که بايد مورد بازبيني قرار گيرد/ آيا ارگانها و وزارتخانههاي ديگر هم مانند آموزش و پرورش به عنوان يکي از اعضاي ستاد مرکزي هماهنگي خدمات سفر، دغدغه اسکان مردم و نه پرسنل و کارمندان خود را دارند يا فقط آموزش و پرورش بايد يک تنه بهقيمت نارحتي و بياحترامي به فرهنگيان و خانوادههايشان جور تمام نهادهاي متوالي گردشگري کشور را بکشد...
آمده اند بگویند عدالت کلمه ای نامفهوم در ادبیات آنهاست/ آمده اند بگویند قانون عدالت و برابری کهنه شده است/ آیا وظیفه مجلس تصویب قوانین برای همه آحاد جامعه با در نظر گرفتن آرمان های عقیدتی و اجتماعی آن نیست؟/ آموزش و پرورش بیماری در حال احتضار است/ بیایید به گذشته خودمان ، جامعه مان ، نگاهی دوباره بیاندازیم و آینده را برای فرزندان این میهن خوب بخواهیم تا شاد باشند و از نعمت های این سرزمین بهره ببرند و حرص و ولع دنیا باعث نشود ایمانمان از بین برود
گروه استان ها و شهرستان ها/

امروز پنج شنبه ساعت 10 صبح تعدادی از فرهنگیان و معلمان در برابر ادارات آموزش و پرورش تجمع کردند.
در پلاکاردها و بنرهایی که توسط تجمع کنندگان تهیه شده است این درخواست ها و جملات به چشم می خورد :
* همسان سازی حقوق بازنشستگان خواسته ماست
* خط فقر 5 / 3 – حقوق ما 5 /1
* فقر و تبعیض دیگر بس است
* نه مخالفیم ،نه معاندیم ، تشنه اجرای عدالتیم ، بازنشسته را دریابید
* اختصاص بودجه لازم جهت تامین و استاندارد سازی محیط های آموزشی مطابق با استانداردهای بین المللی
* لغو هر نوع محکومیت فعالان صنفی فرهنگیان اعم از زندان ،انفصال از خدمت و تبعید
* عدالت آموزشی و فرصت برابر
* بهبود کیفیت آموزش شعار ماست
* ترمیم و اصلاح حقوق و دستمزدها
* ما خواهان بودجه برابر برای آموزش و پرورش هستیم
*خواسته ما افزایش حقوق ، برابری منزلت اجتماعی و رفاهی با سایر کارمندان ، ارتقاء بیمه فرهنگیان و افزایش سرانه مدارس است
* تجمع ما کاملا صنفی است نه سیاسی
این تجمعات به صورت " خودجوش " و در شبکه های مجازی سازمان دهی و هماهنگی شده بود .
تجمعات ساعت 12 پایان یافت.
پایان پیام/
آموزش یک ابزار است و آنچه اهمیت دارد تربیت است/ هرچقدر حواس پنج گانه بیشتر دخیل باشد یادگیری پایدارتر است/ همه این آیین ها در نهایت می تواند به تجربه ای برای یادگیری تبدیل شوند/ متاسفانه در شهر ما فضای مناسبی برای فراهم شدن برگزاری این برنامه ها وجود ندارد/ چهارشنبه سوری نیز همانند اردوهای دانش آموزی می تواند فرصتی برای یادگیری باشد/ شادی یک امر درونی و داوطلبانه است و نمی توان آن را تکلیف کرد
گروه اخبار/ با دستور و تاکید وزیر نفت و تصویب شورای اداری و استخدامی صنعت نفت، کمک رفاهی مستقیم به کارکنان قراردادی مدت موقت این صنعت پرداخت می شود.
گروه گزارش/ چندی پیش مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش از تعیین بودجه 32 هزار میلیارد تومانی برای این وزارتخانه در سال آینده خبر داد . ( این جا )
مجاوری تاکید کرد در شرایطی که انتظار می رفت ردیف بودجه پیشنهادی به مبلغ هشت هزار و 200 میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال های 95 و 96 در بودجه اصلی آورده شود، ردیفی برای این مساله وجود ندارد .
مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: اگر دولت مبلغ پیشنهادی 45 هزار میلیارد تومان را اختصاص میداد، مشکلات اعتباری آموزش و پرورش قابل حل بود اما سرانجام مبلغی در حدود 32 هزار میلیارد تومان برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شد .
موضوع پرداخت یارانه ها از دولت نهم شروع و تاکنون ادامه یافته است .
مبلغی که در سال 96 برای پرداخت یارانه ها در نظر گرفته شده است بیش از چهل و هشت هزار میلیارد تومان یعنی حدود پانزده درصد بیش از بودجه مصوب آموزش و پرورش و نیز حدود یک ششم از بودجه عمومی دولت در سال 96 است .
« صدای معلم " در گزارش زیر به این موضوع مهم می پردازد .
امید که دولت مردان تدبیر و امید پاسخی مناسب به پرسش هایی که در انتها مطرح شده اند داشته باشند .