صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/آموزش زبان های خارجی و نظر معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش  معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دهه های۶۰ و ۷۰ آموزش زبان های فرانسه و ایتالیا در مدارس داده می شد اما مورد استقبال قرار نگرفت، گفت: باید رغبت یادگیری در دانش آموزان ایجاد کنیم.

سید محمد بطحایی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آموزش زبان های خارجی در مدارس گفت: مهمترین مشکل ما در آموزش های زبان خارجی غیر از زبان انگلیسی  عدم استقبال دانش آموزان است.

وی افزود: متاسفانه گرایش از سوی دانش آموزان به یادگیری زبان انگلیسی خیلی بیشتر از سایر زبان ها است، در حقیقت ما برای آنچه که مقام معظم رهبری برای اشاعه سایر زبان های خارجی فرموده اند باید تلاشی در ایجاد ذوق و رغبت دانش آموزان برای گرایش به زبان های خارجی کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش زبان های خارجی کار دشواری است و البته باید این سیاست انجام شود در دوره های گذشته آموزش وپرورش تلاش هایی در این زمینه داشته است اما متاسفانه  این تلاش ها به دلیل عدم استقبال دانش آموزان مثمر ثمر واقع نشد.

بطحایی درباره تربیت نیروی انسانی مسلط به زبان های خارجی  بیان کرد: مهمتر از تربیت نیروی انسانی در زبان های خارجی، رغبت دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه دانش آموزان تابع سیاست های ما نیستند، تصریح کرد: در دهه های ۶۰ و ۷۰ آموزش زبان های غیر انگلیسی را داشتیم، یعنی زبان فرانسه و ایتالیایی در مدارس آموزش داده می شد اما استقبالی صورت نگرفت.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش  بیان کرد: ما هر تعداد معلم هم داشته باشیم، وقتی دانش آموز تمایل نشستن در کلاس غیر از زبان انگلیسی را نداشته باشد معلم ما بیکار می شود.

گروه اخبار/

انتقاد محمود فرشچیان از مسئولان در مورد جایگاه هنر و درس نقاشی در آموزش و پرورش

محمود فرشچیان با انتقاد از برخی مسؤولان کشور گفت: متأسفانه برخی مسؤولان به فکر چاره برای از بین رفتن هنرها نیستند. بارها اعلام کردم و فریاد زدم که دانشگاهی برای هنرهای ملی این دیار تأسیس کنید، حتی از مسؤولان خواهش کردم، ولی تا کنون کسی گوش نکرده است.

به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، محمود فرشچیان در هنرستان هنرهای زیبا، با انتقاد از آموزش و پرورش اظهار کرد: این‌که امروز دانش‌آموزان این هنرستان اعلام کردند یا دانش آموزان مدارس دیگر می گویند فقط دو روز در هفته درس «نقاشی» را دارند باعث تأسف است، چرا وزارت آموزش و پرورش هنر را رو به ضعف برده است؟

وی ادامه داد: چطور می‌شود یک دانش‌آموز در هنرستانی که قرار است هنرمند تحویل این جامعه دهد، فقط دو روز آموزش نقاشی می‌بیند؟ با این هفته‌ای دو بار تصور می‌کنید دیگر، هنرمند نقاشی پیدا خواهیم کرد؟

این هنرمند تأکید کرد: صنایع دستی ایران نیز روبه افول است، حتی فرش ایران در جهان اوضاع خوبی ندارد، صنایع دستی در حال از بین رفتن است و اوضاع هنر در کشور، خوب نیست.

وی افزود: هنر باید درست درس داده شود، باز هم خواهش دارم که دانشگاهی برای هنر تأسیس شود، هنر این کشور روبه افول است. در حالی که ما در کشور هنرمند و هنرجو کم نداریم.

این مینیاتوریست گفت: هنوز امید دارم که توجه شود، همه دنیا و مسؤولان کشور بدانند که تداوم در هنر موضوع مهمی است، کاری کنید که زحمت‌ های شما برای این کشور مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام

سواد رسانه ای بینندگانی را پرورش می دهد که توانایی گزینش دارند و شکل و محتوای رسانه های جمعی را بانگاهی انتقادی می نگرند/ افراد نیاز دارند در دنیای امروز متفکرانی منتقد، ارتباط گرانی موثر و شهروندانی فعال باشند/ پوپولیسم نظام فکری ای است  که بر فضیلت بی سوادی پای می فشارد /سواد رسانه ای پوپولیسم را نفی می کند/هنوز دوره های آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش به معنای درست حرفه ای نشده اند و محتوای دوره ها اکثرا بر اساس « نیازسنجی » صورت نمی گیرد/ برای طرح موضوع آموزش در افکار عمومی چاره ای نیست جز آن که معلمان با سواد رسانه ای آشنا شده و اهمیت آن را درک کنند/ الزام منطقی این گزاره فاصله گرفتن از « فرهنگ شفاهی » ، « فرهنگ نالیدن و نق زدن » و استفاده هوشمندانه ، مستمر و فراگیر برای طرح منطقی مطالبات از طریق کارکرد رسانه است

منتشرشده در یادداشت
جمعه, 23 ارديبهشت 1395 11:18

نگاه مدیران و روابط عمومی

بسیاری از مشکلات ، از سوی مدیرانی است که فاقد مهارت ارتباط مناسب و روابط عمومی هستند/ ضعیف ترین و بدترین مدیران آموزش و پرورش کسانی هستند که به ارتباطات مردمی و داشتن یک روابط عمومی پاسخگو، اعتقادی ندارند و بهتر است جای خود را به کسانی بدهند که دارای مهارت ارتباطات با مردم باشد/مدیران ناتوان احساس می کنند روابط عمومی ، در سازمان ها به جای صیانت از اهداف و جایگاه سازمان ها ، باید مراقب میز و جایگاه آنها باشد

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ محمود فرشیدی ، وزیر سابق آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرگزاری به مطالبی در مورد آموزش زبان خارجی اشاره کرده است .

ایشان بهترین زمان برای آموزش زبان دوم را پس از دوره دبستان ذکر کرده است . این در حالی است که  کارشناسان و متخصصان در این زمینه می گویند : " اگر كودك در سن زبان‌آموزي يعني قبل از 7 تا 8 سالگي زبان دوم را بياموزد، مهارت بهتري در تكلم زبان دوم و لهجه خواهد داشت. هرچه سن بالاتر رود، يعني از حدود 10 سالگي به بعد توان مندي فرد در صحبت كردن به زبان دوم مانند اهالي آن زبان كاهش مي‌يابد. "

به توصیه متخصصان ، سودمندترین زمان برای یادگیری زبان دوم بین 4 تا 13 سالگی است .

طرح ادغام وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در مجلس دهم بایگانی می شود/ اصولگرایان در کمیسیون آموزش مجلس طرح ادغام را آماده و امضا کرده اند/ آیا با ادغام دو وزارتخانه حقوق معلمان و اساتید همتراز می شود/ عزل و نصب مدیران و تغییرات ساختار اداری باعث اصلاح و کارآمدی دستگاه ها نمی شود/ بعد از هر انتخاباتی نگاه ها به سمت تعییر وزیر و معاونین و مدیرکل ها معطوف می شود/ در بحث آموزش نباید "دونگاه ، دو برنامه و دوسیستم" وجود داشته باشد/ مصوبات روزهای آخر مجلس نهم برای دولت تعهد سنگین ایجاد می کند/ تنها 25 درصد نمایندگان مجلس نهم در مجلس دهم حضور دارند/ نام  اَبَروزارتخانه پیشنهادی، وزارت آموزش، تربیت و تحقیقات است

منتشرشده در یادداشت

آدم های عاقل گرفتار جریانات پوپولیست نمی شود / کسانی که کتاب  می‌خوانند میان انسان‌ها بیشترین قدرت همدلی با دیگران را دارند /خواندن کتاب موجب قبول تفاوت ها و تضادها و تناقض ها و همزیستی مسالمت آمیز است / کتابخوان ها   فهمیده‌اند که تماشای رنج دیگران یعنی چه

منتشرشده در یادداشت

سومین کارگاه تخصصی هندسه و توپولوژی و کاربردهای آنها در دانشگاه مراغه  گروه اخبار/

بدین وسیله از کلیه اساتید، پژوهشگران و دانشجویان  محترم  رشته ریاضی برای حضور در سومین کارگاه تخصصی  هندسه و توپولوژی (روز 23 / 2 / 1395) در دانشگاه مراغه دعوت به عمل می آید.

علاقه مندان می توانند بدون ارائه مقاله یا با ارائه مقاله (به صورت کارگاه، مقاله شفاهی یا پوستر) اقدام نمایند.

(تلفن های دبیر کارگاه ( دکتر پاشائی):  09123314766- 04137278900 داخلی 109  ) . 

آدرس ایمیل برای دریافت فایل pdf خلاصه مقاله (حداکثر 4 صفحه) و تصویر فیش واریزی:     این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید   یا  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید


محورها:
1- گروه لی و جبر لی و کاربرد آنها در سیستم های دینامیکی
2- هندسه هذلولی و کاربرد آن در نظریه آشوب و کیهان شناسی
3- هندسه جبری و کاربرد آن در نظریه های کد، رمز و رباتیک
4- هندسه تصویری و کاربرد آن در معماری، گرافیک و علوم کامپیوتر
5- هندسه های متناهی،  گسسته و دیجیتال (محاسباتی)
6-  هندسه منیفلد حقیقی و مختلط و کاربردهای آنها
 مهلت ثبت نام نهایی (با ارسال فیش پرداختی)  : 20 اردیبهشت 1395
هزینه ثبت نام:  400000 ریال ، ناهار: 100000 ریال ، اسکان : هر شب 400000 ریال
شماره حساب دانشگاه مراغه ( بنام درآمدهای متفرقه دانشگاه مراغه):
546128695  - کد شعبه    546


فرم ثبت نام
نام و نام خانوادگی :
وضعیت شغلی یا تحصیلی فعلی و نام محل کار (یا تحصیل):
آدرس ایمیل:
تلفن ثابت و همراه:
دانشگاه تحصیل دوره کارشناسی ( با ذکر رشته تحصیلی و سال دانش آموختگی):
دانشگاه تحصیل دوره کارشناسی ارشد ( با ذکر  گرایش تحصیلی و سال دانش آموختگی):
دانشگاه و سال اخذ مدرک دکتری با ذکر تخصص

 


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گروه رسانه و تشکل /

نشست رسانه و آموزش و پرورش و آسیب شناسی سواد رسانه ای

سومین نشست " رسانه و آموزش و پرورش " با حضور فعالان و کارشناسان حوزه رسانه روز سه شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه در کانون تربیتی فرهنگی حر در منطه 11 تهران برگزار گردید .

این نشست که با محوریت و برنامه ریزی « گروه صفحه مدرسه روزنامه اعتماد » انجام گرفته بود ، تعدادی از فعالان رسانه ای و تشکل های معلمان به ارائه دیدگاه های خود پرداختند .

در این گردهمایی « دکتر محمدعلی نجفی » وزیر سابق آموزش و پرورش و مشاور رئیس جمهور و نیز برخی از نمایندگان مجلس منتخب معلمان سخنرانی کردند .

مشروح این گزارش به زودی در صدای معلم منتشر خواهد شد .

پایان پیام /

سواد رسانه ای و لزوم آموزش آن به جامعه و معلمان  زمانی که شما برای خرید به سوپرمارکت با 3000 کالا می روید و 25کالا را می خرید،در واقع شما در زمان نسبتاً کمی 3000 تصمیم می گیرید؛ 25 تصمیم برای اینکه چه کالاهایی بخرید و 2975 تصمیم درباره چیزهایی که نخرید.
 فرهنگ نیز مانند یک سوپرمارکت بزرگ از پیام های رسانه ای تشکیل شده است،امروز تاثیر رسانه بر فرهنگ جامعه بیش از تاثیر خانواده، دانشگاه و مدرسه است.به طور مثال در سال 2003 در جهان حدود 970.000 عنوان کتاب منتشر شد و یا اینکه هر ساله در دنیا ایستگاه های رادیویی حدود 65.5 میلیون ساعت و تلویزیون ها حدود 48 میلیون ساعت برنامه اصلی و بدون تکرار پخش می کنند، همچنین ما با رایانه های شخصی وقتی به اینترنت وصل می شویم، تقریباً به 3000 روزنامه دسترسی داریم و در تارنمای جهان گستر (اینترنت) قابلیت دسترسی به حدود 3بیلیون مستندات را پیدا می کنیم.
در دنیای امروز چالش اطلاعاتی درباره چگونگی دسترسی به آن نیست، بلکه مشکل بسیار ضروری، چگونگی پا به پا رفتن و حفظ رابطه آگاهانه با اطلاعات است.

به طور مثال اگر شما برای خواندن تنها کتاب های جدید منتشر شده در شهر کوچک خود درطول سال تلاش کنید، شما بایستی در هر هشت دقیقه از 24 ساعت شبانه روز، بدون هیچ گونه استراحت در طول سال، یک کتاب بخوانید. تمام این تلاش ها تنها برای پا به پا پیش رفتن با یک پانزدهم از عنوان های جدید منتشر شده در طول یک سال است ! همچنین اگر خواهان این باشید که تمامی برنامه های تلویزیونی پخش شده یک سال را تماشا کنید، شما باید حدود 55 قرن را بدون استراحت به تماشای این برنامه ها اختصاص دهید!
ما در محیطی زندگی می کنیم که بسیار متفاوت از شرایطی است که اجدادمان طی کرده اند. محیطی که با هر قدم، تغییرات بسیاری می کند و بنا بر نسل شتابنده اطلاعات و تقسیم آن اطلاعات از طریق افزایش تعداد کانال ها و تردد سنگین ابزارهای رسانه ای، پیام ها توسط همه کس، همه جا به طور مداوم منتقل، و همه با اطلاعات اشباع می شوند.
حال چطور ما می توانیم خودمان را در مقابل تاثیرات منفی و یا ناخواسته رسانه ها حفظ کنیم؟ آیا می توانیم خریدن، خواندن، تماشا کردن، گوش دادن انواع رسانه ها را متوقف کنیم؟! یا اینکه باید آنچه رسانه ها به جامعه و اجزای آن تزریق می کنند را با بالا بردن توانایی و آگاهی شهروندان، بهتر و درست تر دریافت،تفسیر و درک کنیم.
یکی از مهمترین مولفه های مهم در سیاست گذاری های رسانه ای و ارتباطی که در نیم قرن اخیر توسط کشورهای مختلف جهت تحقیق، تحلیل، آموزش و آگاهی از تاثیرات رسانه ها بر روی اقشار مختلف جامعه به کار رفته،« سواد رسانه ای » است.
سواد رسانه ای در واقع یک نوع درک متکی بر مهارت است که می توان بر اساس آن انواع رسانه ها را از یکدیگر تمیز داد، انواع تولیدات رسانه ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد و نحوه کارکرد رسانه ها و معنی سازی در آنها را درک نمود. سواد رسانه ای بینندگانی را پرورش می دهد که توانایی گزینش دارند و شکل و محتوای رسانه های جمعی را با نگاهی انتقادی می نگرند.


تاریخچه:

آموزش سواد رسانه ای از سال 1929 درانگلیس آغازشد و دولت از معلمان خواست تا مهارت خاص تحلیل و ارزش گذاری فیلم ها را به دانش آموزان بیاموزند، در ژاپن از سال1992 و در آمریکا و کانادا از سال 1990 به معلمان آموزش رسانه ای داده می شود تا به دانش آموزان منتقل کنند.
انجمن ملی آموزش سواد رسانه ای آمریکا (AMLA) هدف آموزش سواد رسانه ای را کمک به اشخاص در تمامی گروه های سنی جهت توسعه وضعیت های تحقیق و مهارت های مواجه با رسانه ها می داند و معتقد است افراد نیاز دارند در دنیای امروز متفکرانی منتقد، ارتباط گرانی موثر و شهروندانی فعال باشند.
سواد رسانه ای در دنیای امروز به دنبال نقد کارکردهای رسانه ها است که هدف آنها تامین هژمونی فرهنگی، تعمیم فلسفه سیاسی و حفظ قدرت هایی است که خود این رسانه ها محصول آنها هستند.


مزیت سواد رسانه ای:

سواد رسانه ای پوپولیسم را نفی می کند،دستکاری رسانه ای را کاهش می دهد، چندفرهنگی را ترویج می کند و باعث تربیت نسل پرسشگر و کنجکاو می گردد.
شهروند اگر آموزش نبیند به دریافت کنندگان اطلاعات و تقلید بسنده می کند و در مقابل رسانه ها منفعل می شود و رکود در تمرکز فکری بر او غلبه می نماید.


راهکار افزایش سواد رسانه ای درجامعه :
1- درس سوادرسانه ای درکتاب های درسی مدارس گنجانده شود و در دانشگاه ها نیز به عنوان یک واحد دروس عمومی تدریس گردد.
2- فارغ التحصیلان مدیریت رسانه و روزنامه نگاران باتشکیل "انجمن سوادرسانه ای" به آموزش و تعمیق این حرفه در جامعه کمک کنند.
3- برگزاری سمینارها و کنگره ها باعث تحکیم باورها به این مقوله می شود.
4- امکان تاسیس تلویزیون خصوصی فراهم گردد.

منتشرشده در آموزش نوین

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور