صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شیرزاد عبداللهی / همکار گروه صدای معلم

طرح ادغام وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در مجلس دهم بایگانی می شود !

طرح ادغام وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در مجلس دهم بایگانی می شود/ اصولگرایان در کمیسیون آموزش مجلس طرح ادغام را آماده و امضا کرده اند/ آیا با ادغام دو وزارتخانه حقوق معلمان و اساتید همتراز می شود/ عزل و نصب مدیران و تغییرات ساختار اداری باعث اصلاح و کارآمدی دستگاه ها نمی شود/ بعد از هر انتخاباتی نگاه ها به سمت تعییر وزیر و معاونین و مدیرکل ها معطوف می شود/ در بحث آموزش نباید "دونگاه ، دو برنامه و دوسیستم" وجود داشته باشد/ مصوبات روزهای آخر مجلس نهم برای دولت تعهد سنگین ایجاد می کند/ تنها 25 درصد نمایندگان مجلس نهم در مجلس دهم حضور دارند/ نام  اَبَروزارتخانه پیشنهادی، وزارت آموزش، تربیت و تحقیقات است

ادغام وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و دیدگاه ها

 

ساختار اداری وزارتخانه ها در معرض تغییرات مداوم است. تغییرات ساختاری  اغلب به شکل تاسیس و یا ادغام معاونت ها و ایجاد و انحلال ادارات کل در داخل یک وزارتخانه و یا ادغام دو یا چند وزارتخانه صورت می گیرد. در آموزش و پرورش تغییر ساختار اقدامی نمایشی است که وزرا در مقابل وسوسه انجام آن به سختی تاب می آورند.

اگر هدف از تغییرات ساختاری کوچک کردن دولت و کاهش هزینه ها و تسهیل گردش کار سازمان ها باشد این تغییرات تاکنون موفق نبوده است. به رغم ادغام چندین وزارتخانه در سال  های اخیر ، 1- تعداد کارکنان دولت کاهش نیافته ، 2- هزینه های دولت در حال افزایش بوده و 3- کارآمدی و بهره وری نهادهای دولتی هم بالا نرفته است.

مدتی است که تعدادی از نمایندگان مجلس بحث ادغام وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم و آموزش عالی را با جدیت دنبال می کنند. عده ای از مسئولان دولتی و فعالان معلمان هم با این ادغام مخالفت کرده اند و عده بیشتری از معلمان با آن موافقند.

بخش هایی از معلمان هم به دلایلی متفاوت از جمله این پیش فرض ها که با ادغام دو وزارتخانه ، 1- حقوق معلمان و  اساتید دانشگاه هم سطح می شود و 2-  اعتبار و منزلت شغل معلمی نیز با هم تراز شدن تدریس در مدرسه و دانشگاه افزایش می یابد،3- وزیر جدیدی به جای فانی  می آید ، از ادغام دو وزارتخانه استقبال می کنند.

درسطح مجلس و دولت و  حتی جامعه مدنی تصوری غیر علمی و غیر واقعی  از اصلاح سیستم های دولتی ونهادها وجود دارد. بر اساس این تفکر عوامانه ، 1- عزل و نصب مدیران و 2- تغییر ساختار اداری وزارتخانه ها و سازمانها،  راه حل اصلاح و کارآمد کردن دستگاه ها است.

در عمل اما ، جابه جایی افراد و  تغییر ساختار اداری هر چند اقداماتی هیجان آور و پرسروصدا است، اما تاثیر چندانی بر کارآمدی دستگاه ها ندارد و کسانی که دل به این تغییرات می بندند بعد از مدتی ناامید و افسرده می شوند.  

در آموزش و پرورش انتظار تغییر در بین کارکنان قوی است. معمولا بعد از هر انتخاباتی انتظار کارکنان به سمت تعییر وزیر و معاونین و مدیرکل ها معطوف می شود. در سطح اداری هم هر وزیری وسوسه می شود که ساختار اداری را تغییر دهد .

در علم مدیریت آنچه اهمیت دارد سازماندهی مناسب و برنامه است اما معمولا برنامه ریزی در دستگاه ها  امری تشریفاتی و لوکس است که به درد اجرا نمی خورد و امور اجرایی اغلب تابع  سلیقه مدیر و برخی امور تصادفی و قضا و قدری است.   

مبتکر طرح ادغام ؛ نمایندگان اصولگرای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آموزش و تحقیقات و آموزش و تربیت هر دو از یک جنس هستند، می گوید : "هدف ما از این طرح صرفاً ادغام دو وزارتخانه و کوچک شدن دولت نیست بلکه ما تلاش داریم که یک وحدتی بین آموزش کشور و مقاطع مختلف آن ایجاد کنیم."

این نماینده اصولگرا معتقد است که در بحث آموزش نباید "دونگاه ، دوبرنامه و دوسیستم" وجود داشته باشد و می افزاید : " آموزش و پرورش خروجی خود را تحویل آموزش عالی می‌دهد ولی در معرض این اتهام نیز قرار می‌گیرد که در مأموریت خود به درستی عمل نکرده است."

این طرح به گفته عبدالوحید فیاضی در مجلس نهم به نتیجه نمی رسد  با این حال وی اظهار امیدواری کرد : " در برنامه ششم توسعه بتوانیم جایی برای این طرح در نظر بگیریم ."

برنامه ششم توسعه هم اکنون در مجلس نهم در دست بررسی است. اما برخی از نمایندگان منتخب مجلس دهم معتقدند که مجلس نهم فرصت کافی برای بررسی کارشناسی برنامه ششم را ندارد و بهتر است بررسی و تصویب آن را به مجلس تازه نفس دهم محول کند.

نکته جالب این است که تنها 25 درصد نمایندگان مجلس نهم در مجلس دهم که کمتر از یکماه دیگر  رسما کار خود را آغاز می کند حضور دارند . با این حال سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است : "طرح ادغام امضا و آماده شده و در دستور کار مجلس دهم قرار خواهد گرفت."

دولت به دلیل گستردگی دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم با طرح ادغام مخالفت کرده و معاون پارلمانی رییس جمهور هم گفته است: "این مجلس روزهای پایانی خود را طی می‌کند و فرصتی برای این چیزها نیست و باید مجلس بعد تشکیل شود."

این احتمال وجود دارد که نمایندگان مخالف دولت که برای مجلس دهم رای نیاورده اند در روزهای پایانی با تصویب طرح هایی ، تعهداتی برای دولت ایجاد کنند و در مواردی با سخنرانی و مصاحبه و دادن وعده هایی مطالبات اقتصادی اقشار از دولت و مجلس آینده را تحریک کنند.

برخی معتقدند که مانور نمایندگان روی طرح ادغام وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم ادامه تبلیغاتی طرح رتبه بندی حاجی بابایی در جهت  همترازی حقوق معلمان و اساتید دانشگاه است. در واقع این طرح در بین بخش هایی از کارکنان آموزش و پرورش به عنوان ارتقای این وزارتخانه به سطح وزارت علوم فهمیده می شود.

در دوره ناصرالدین شاه قاجار در سال 1232 شمسی شش  وزارتخانه به نام های  داخله، خارجه، جنگ، مالیه، عدلیه، وظایف، علوم تاسیس شد. ماموریت اصلی وزارت علوم نظام دادن به امور آموزش و پرورش کشور به سبک جدید بود.

در سال ۱۲۸۹ بعد از انقلاب مشروطه  قانون اداری معارف به تصویب رسید و نام وزارت علوم به وزارت معارف  تغییر یافت .

در سال ۱۳۱۷ : نام وزارت معارف به وزارت فرهنگ  تغییر یافت و برنامه ریزی و نظارت بر امور آموزش و پرورش دوره‌های ابتدایی، متوسطه و عالی و امور فرهنگی کشور به این وزارتخانه واگذار شد. امور اوقاف و فرهنگ و هنر هم بخشی از ساختار این وزارتخانه بود.

در سال 1343 ، سازمان اوقاف و وزارت فرهنگ و هنر ( وزارت ارشاد فعلی) از وزارت فرهنگ جدا شد و وزارتخانه باقیمانده هم نامش به آموزش و پرورش تغییر کرد . این وزارتخانه عهده دار آموزش از ابتدا تا سطح عالی  بود.

در سال 1346وزارت آموزش و پرورش تقسیم بر دو شد و امور آموزش عالی از آموزش و پرورش جدا و به وزارتخانه جدیدی به نام  وزارت علوم و  آموزش عالی واگذار شد.

از آن زمان تا کنون وزارت آموزش و پرورش وظیفه تعلیم و تربیت کودکان در دوره های ابتدایی ، راهنمایی (متوسطه اول) و متوسطه (دوم ) را بر عهده دارد. در نظام جدید متوسطه که از سال 70 اجرا شد دوره جدید یکساله ای به ساختار مقاطع اضافه شد .

سخن موافقان طرح ادغام در خصوص یگانه بودن امر آموزش از پیش دبستانی تا بالاترین مدرک علمی ، درست است . سطوح مختلف آموزش از ابتدایی تا دکتری باید از وحدت و هماهنگی در هدف و برنامه برخوردار باشند.

اما اینکه تشکیل اَبَروزارتخانه ای به نام "وزارت آموزش، تربیت و تحقیقات"  تا چه حدی می تواند این یگانگی را تحقق بخشد، چندان مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که به دلیل گستردگی حوزه عمل این وزارتخانه جدید ، ناکارآمدی افزایش یابد و حتی آشفتگی ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید: "درست است که جمعیت تحت پوشش این دو وزارتخانه زیاد است ولی این جمعیت زیاد نباید مانع رسیدگی اصولی به آنها شود و با توجه به اینکه جامعه هدف آنها زیاد است چه بهتر که یک دستگاه واحد ایجاد شود و همه این جامعه هدف تحت نظر یک دستگاه باشند."فیاضی تأکید کرد: "اقتدار وزارتخانه تشکیل شده در هیأت دولت باید متفاوت از سایر وزارتخانه‌ها باشد."

در حال حاضر می توان مواضع موافقان و مخالفان را چنین جمع بندی کرد : اصولگرایان مجلس موافق ، دولت مخالف ، برخی فعالان معلمی و قسمتی از بدنه موافق، برخی اساتید و مدیران وزارت علوم مخالف و... کارشناسان هم خیلی این طرح را جدی نگرفته اند.

به نظر می رسد با شروع به کار مجلس دهم که اکثریت آن را نمایندگان حامی دولت تشکیل می دهند این طرح بایگانی شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 20 ارديبهشت 1395 15:50 خوانده شده: 2191 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +16 0 --
مریم 1395/02/20 - 17:12
به نظر من اولین قدم قبل از هر اقدامی استیضاح فانی باید باشه . این مجلسیان اگر دلشان برای اموزش پرورش میسوخت این وزیر نالایق را استیضاح میکردند حالا وقت رفتن بدرد خودتون میخوره طرح هاتون .
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/20 - 22:30
امشب نماینده مجلس گفت رتبه های حقوقی از کف 2000 تا 18000هزار هست مصوب مجلس قبلی حالا شما ببین معلمها این همه سال زیر 2000بودیم یعنی قانون شکنی روشن دولت ها و عدم پیگیری قاطع مجلس بعد انتظار داری معلم به به و چه چه کنه و گل و گلاب باشه

حقوق معلم فقط به اندازه حضور در مدرسه و امضاء دفتر مدرسه ست

سفسطه نبافید
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 02:36
سرکار خانم مریم در جامعه ایران این تصور عوامانه وجود دارد که عزل و نصب مدیران و تغییر ساختار اداری وزارتخانه ها و سازمانها، بهترین راه حل برای اصلاح و کارآمد کردن دستگاه ها است.در عمل اما ، جابه جایی مدیران و تغییر ساختار اداری هر چند اقداماتی هیجان آور و پرسروصدا است، تاثیر چندانی بر کارآمد کردن دستگاه ها ندارد و کسانی که دل به این تغییرات می بندند بعد از مدتی ناامید و افسرده می شوند.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 02:53
معلم عزیز نوشته ای : "حقوق معلم فقط به اندازه حضور در مدرسه و امضاء دفتر مدرسه ست." احتمالا فرمایش شما از سر آزردگی و خشم است . در هیچ جای دنیا به معلم بایت حضور و امضا حقوق نمی پردازند . همه جاپرداخت حقوق در ازای انجام کار صورت می گیرد. معلمان ایران مرفه نیستند ، اما جزء اقشار میانی جامعه محسوب می شوند. تقریبا نیمی از افراد شاغل درآمدی کمتر از معلمان دارند. جامعه ما با این تولید ناخالص داخلی جامعه فقیری است. البته که حقوق معلمان کافی نیست . معلمان باید برای افزایش حقوق خود با روشهای عقلانی تلاش کنند. متاسفانه این استدلال شما در جهت ترویج کم کاری و بدکاری است. یعنی معلم برود سرکلاس و درس ندهد. آنوقت اگر اولیای دانش آموزان همین فرمایش شما را نقد کنند بانگ و فریاد بر می داری که به مقام شامخ معلم توهین شد. نه برادر یاخواهر عزیز ! با پرخاشگری و عصبانیت و توهین به دیگران و دعوت به تنبلی و کم کاری نمی توان از حقوق معلمان دفاع کرد.
پاسخ + 0 0 --
مهدی 1395/02/22 - 12:34
جناب شیرزاد حتما از اخبار بیمه مرکزی و حقوق فیش های که اول تکذیب می شوند و بعد تایید تا زهر آن ریخته شود خبر دارید فکر می کنید در مملکتی که یکی حقوق 80 میلیونی بگیر ودیگر بسوزه بسازه و در میانشان افراد همچون شما نیز از درون انها را اتش بزند می شود ایمان نگه داشت اخر کجای کشورهای غیر اسلامی این ضللم پیدا میشه اگر انها ادعا نمی کنند ولی در عمل از من وشما مسلمان تر هستند نه ربای بانکی اسلامی دارند28 درصد و نه اینکه سردمدارنش انهم زیر شاخه ها فرعیشان وقتی فیش حقوق شان مشخص میشه می گویند فتو شاپ شده و بعدش میگن برخورد میشه خدایا داریم بد ضربه به اسلام و مسلمانی می زنیم
پاسخ + +15 0 --
ناشناس 1395/02/20 - 18:33
فاز منفی.
کدام کارشناس این طرح رو غیر اجرایی میدونه؟!!!
میشه اسم و رسم و دلایل این کارشناس محترم رو بیان کنید.
چرا این طرحها فقط در آموزش و پرورش امکان اجرایی نداره؟!!
ولی در وزارت خانه های دیگر امکان پذیره.
وزارت بهداشت در عرض یک سال حقوق و بودجه خودش رو تا چند برابر افزایش داد. ولی به آموزش و پرورش نشدنی میشه.
منظورم اینه که شما یا کاسه داغتر از آشید و یا به دلیل دلایل روانی هر چیزی که به نفع معلم باشه، با اون مخالفی.
حالا فقط اگه یک جواب قانع کننده و منطقی و عقلی به من بدی، من به شما ایمان خواهم آورد.
فرق من با مدرک عالی در آموزش و پرورش با یک دانشگاهی چیست؟
پاسخ + 0 0 --
صفدری 1395/02/20 - 22:21
دوست عزیز، اینکه مجلس نهم در آخرین روزهای عمرش این طرح بلند پروازانه رو داده، نماد سنگ بزرگ نشانه ی نزدن هست.
ثانیآ طرح مربوط به برنامه ششم توسعه است در حالی مه هنوز تو برنامه پنجمیم.
ثالثا در طرح به تغییرات محسوس در حقوق و مزایا تاکید نداره بلکه بیشتر پیوستگی آموزش از مدرسه تا دانشگاه مد نظاره و هدف اینه که این گسست در محتوا و اهداف به حداقل برسه.
بنابراین نباید فریب تبلیغات موذیانه ای که در اعلام طرح در آخرین روزهای عمر مجلس نهم که هیچ قدمی برای فرهنگیان برنداشت بخوریم و هوشیار باشیم
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/20 - 22:39
چرا موذیانه؟!!
شما هیچ ایرادی به اصل طرح نداری, حالا اومدی به طراحان اون گیر میدی!!!
اصل طرح, یکنواختی وزارت علوم و آموزش و پرورش است.
حالا آدمهای کوتوله در آموزش و پرورش که نگران جایگاه خودشون هستند, به شدت با این طرح مخالفت کرده و مخالفت ها رو شدت خواهند داد.
ظاهرا نیروهای ستادی, رسانه ای و لابی های پنهان و آشکار به شدت هجمه کثیفی علیه این طرح آغاز کرده اند.
پاسخ + 0 0 --
اصلانی 1395/02/21 - 10:02
کاملا موافقم آدم های ضعیف تو ادارات و اداره کل ها با این طرح مخالفوند
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 03:05
ناشناس عزیز اولا قبل از اظهار نظر لطف کن و یکبار این گزارش را بخوان . ثانیا در موضوع اظهار نظر بفرمایید. حالا پاسخ اشکال شما . تا جایی که من خبر دارم در این گزارش یکبار از کلمه کارشناس استفاده شده است : "کارشناسان هم خیلی این طرح را جدی نگرفته اند."یعنی کارشناسان آموزش و پرورش چیزی ننوشته اند. حالا شما بفرمایید کجا من نوشته ام : "کارشناسان این طرح را غیر اجرایی می دانند ؟" همه نقل قولهایی که در متن آمده گوینده آنها مشخص است. موضع دولت راهم مجید انضاری معاون پارلمانی اعلام کردند. در گزارش اسمی از وزیر بهداشت نیامده . دوست عزیز غیر از خداوند به هیچ بشری ایمان نیاور. اگر بدون رودربایستی و صرفا بر اساس همین کامنت نظر بدهم . نویسنده این کامنت با این سطح سواد و استدلال هر مدرکی که داشته باشد، حتی با معیارهای آموزش و پرورش نیاز به تقویت خواندن و نوشتن و یادگیری استدلال منطقی دارد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/26 - 10:12
آقای شیرزاد عبداللهی پاسخگویی شما به ناشناس در جای خود بعنوان یک فرهنگی مبادی آداب جای تامل دارد در ضمن از آن ور آب صحبت کردن در مورد راه کارهای برون رفت از مشکلات معلمان و نفی بعضی از این راه کارها توسط روشنفکرانی مانند جنابعالی دور از انتظار نیست
پاسخ + +12 0 --
ناشناس 1395/02/20 - 18:50
مخالف و دیگر هیچ.
از قدیم میگن که دیگی که برای من نجوشه، توش کله خر بجوشه.
آقای شیرزاد خوب منظور این مثل رو می دونه.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1395/02/20 - 19:27
چه بگیم اقای عبداللهی؟ برای شما که نُّورٌ عَلَى نُورٍ با این مجلس
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 03:16
دوست عزیز یکبار دیگر متن را بخوانید. در این متن نظرات و استدلال موافق و مخالف آورده شده است. برخی مخالف ادغام هستند و برخی موافق ادغام. با توجه به اینکه دولت مخالف این طرح است و با توجه به اینکه اکثریت نمایندگان مجلس دهم، در صدد ایجاد دردسر برای دولت نیستند پیش بینی کرده ام که این طرح در مجلس آینده بایگانی شود. نظر خودم هم این است که : "در جامعه این تصور عوامانه وجود دارد که عزل و نصب مدیران و تغییر ساختار اداری وزارتخانه ها و سازمانها، بهترین راه حل برای اصلاح و کارآمد کردن دستگاه ها است.در عمل اما ، جابه جایی مدیران و تغییر ساختار اداری هر چند اقداماتی هیجان آور و پرسروصدا است، اماتاثیر چندانی بر کارآمد کردن دستگاه ها ندارد و کسانی که دل به این تغییرات می بندند بعد از مدتی ناامید و افسرده می شوند." یکی از ابتدایی ترین اصول گفتگو ، این است که به جای طعنه و نیش و کنایه به نویسنده یک متن ، نوشته او را نقد کنیم.
پاسخ + +8 0 --
یک بازنسشته۹۴ 1395/02/20 - 18:54
انشاالله تعالی بایگانی شودبهتراست زیرادرغیراینصورت بازمیگنن تعدادتان زیاده.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 03:21
بازنشسته 94 ، اتفاقا یکی از ایرادات طرح تشکیل یک اَبَر وزارتخانه با تعداد زیاد کارکنان و گستردگی حوزه کاری آن است. مخالفان طرح می گویند اداره چنین وزارتخانه ای بسیار مشکل است.
پاسخ + +13 -2 --
دزفول 1395/02/20 - 20:06
فقط عزل فانی دولت روحانی اگه رای معلما رو میخاد باید فانی رو عزل کند حداقلش ده میلیون رای بصورت مستقیم و غیر مستقیم ما فرهنگیان هست چیزی که من دارم میبینم اکثریت مخالف روحانی شدن مگه اینکه تو این یه سال کاری بکنه و جو رو تغییر بده
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 03:34
برخلاف تصور شما دزفول عزیز ، معلمان در حوزه سیاسی دیدگاه های متنوع و متفرقی دارند. همه گرایش های سیاسی و جناحی در بین معلمان وجود دارد: اصلاح طلب ، اصولگرا ، احمدی نژادی ، لیبرال ، ملی مذهبی و حتی تعدادی چپ و کمونیست و عده زیادی غیر سیاسی و.... حتی داخل خانواده یک معلم ممکن است پدر احمدی نژادی باشد ، مادر اصولگرای معتدل و پسر اصلاح طلب ویا....بنابراین چیزی به نام 10 میلیون رای یکپارچه معلم وجود ندارد. رای صنفی معلمان افسانه است، پای کار که می رسیم افراد بر اساس درک و تمایل سیاسی خود رای می دهند. خواست شما برای عزل فانی بسیار محترم است. شما مختارید که اگر خواست شما اجابت نشد، در انتخابات 96 ریاست جمهوری به رقیب روحانی رای بدهید و حتی برای پایین آوردن رای روحانی در ستاد کاندیدای رقیب فعالیت کنید. این حق شماست . حتی اینکه برای رای دادن خود شرط بگذاری هم کنش خوبی است. یک شهروند واقعی بر اساس درک خودش از مسایل سیاسی و بدون دنباله روی رای می دهد.
پاسخ + +8 -1 --
غلامی 1395/02/20 - 21:08
وزیر.... آموزش وپرورش اگه عزل بشه اوضاع بهتر میشه ومحبوبیت دولت هم حفظ میشه به شرطی که فانی ...با آدمی در حدواندازه نجفی تعویض بشه
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 03:45
غلامی عزیز ، امیدوارم آقای روحانی پیام شما را بشنود . اما این همه تاکید روی فرد به نظرم اشتباه است. به نظرم بهترین و بدترین وزیر (با هر معیاری ) عملکردشان ده درصد متفاوت است. گاهی فکر می کنم نجفی خیلی بلند اقبال بود که با اختلاف یک رای وزیر نشد. تجسم می کنم که اگر نجفی وزیر شده بود الان همکاران محترمی که با عصبانیت و گاهی بدون عصبانیت عزل فانی را می خواهند امروز خواهان عزل نجفی بودند. نجفی شاید از فانی باهوش تر است و سخنران خوبی است. تجربه مدیریت استراتژیک را هم دارد و بین فرهنگیان محبوب است... اما نجفی از فانی لیبرال تر است و اعتقادی به افزایش هزینه های جاری دولت و بالابردن دستمزدها ندارد. از این منظر فانی چپ تر از نجفی است....این تصور بسیار ساده انگارانه ای است که چانه زنی وزیر می تواند بودجه یک وزارتخانه را دو برابر کند و یا اگر نجفی بیاید حداقل حقوق معلمان 3 و نیم میلیون می شود.
پاسخ + 0 0 --
زعفرانی 1395/02/26 - 10:18
آقای شیرزاد عبدالهی پس چرا در مورد وزیر بهداشت و کارمندان وپرسنل وزارت بهداشت این امر محقق شد .شما اشتباه میکنید اتفاقا نقش وزیر در سهم خواهی وتدوین لایحه بودجه بسیار موثر وکلیدی میباشد
پاسخ + +8 -1 --
ناشناس 1395/02/20 - 21:39
استدلال آقای عبداللهی جالبه ، چون مجلس اصولگرا به دنبال این طرح با اون مخالفه!!!
آقای شیرزاد این ساختار پوسیده آ.پ بعد از 50 سال بالاخره باید اصلاح بشه
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 03:50
ناشناس گرامی اگر یکبار گزارش را بخوانی می بینی که دلیل مخالفت من این است : "در جامعه این تصور عوامانه وجود دارد که عزل و نصب مدیران و تغییر ساختار اداری وزارتخانه ها و سازمانها، بهترین راه حل برای اصلاح و کارآمد کردن دستگاه ها است.در عمل اما ، جابه جایی مدیران و تغییر ساختار اداری هر چند اقداماتی هیجان آور و پرسروصدا است، اماتاثیر چندانی بر کارآمد کردن دستگاه ها ندارد و کسانی که دل به این تغییرات می بندند بعد از مدتی ناامید و افسرده می شوند." دوست عزیز ما معلمان هم بخشی از ساختار این وزارتخانه ایم. بر اساس اصل تناسب همه اجزاء از مدیریت تا معلم تا فضای آموزشی تا قوانین و مقررات و...این ساختار به یک نسبت دچار فرسایش و عقب ماندگی شده اند. ما به عنوان معلم باید در این اصلاحات هم کنشگر باشیم و هم خودمان تغییر کنیم. اصلاحات در آموزش و پرورش باید همه جانبه باشد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/23 - 19:59
جناب شیرزاد با این استدلال شما که جابه جایی مدیران و تغیرات ساختاری تاثیری در بهبود عملکرد سازمانها ندارد پس نتیجه می گیریم برگزاری انتخابات از بالاترین سطوح ( ریاست جمهوری) تا پایینترین آن و همچنین استعفای مدیران نابلد ، کاری عبث و بیهوده است چون به اعتقاد شما کارشناس محترم! تغییری ایجاد نمی کند.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/24 - 00:08
حرف من در مورد مدیران در سطح وزیر و پایین تر بخصوص مدیران آموزش و پرورش است. تغییر ساختار اداری بی فایده است. تجربه نشان داده اینکه مثلا آموزش و پرورش شش معاونت داشته باشد یا چهارتا تاثیری در افزایش کارآمدی ندارد. در متن گفته ام که باید به تغییر برنامه توجه کنیم و نه تغییر شخص. در گفتگوی پای پستهای من اغلب دوستان فانی و حاجی بابایی را با هم مقایسه می کنند، مقایسه بین دو مدیر باید بر اساس مقایسه برنامه ها و عملکرد اجرایی مشخص آنهاصورت گیرد. اغلب قضاوتهای ما در مورد مدیران احساسی و بر اساس معیارهای ذهنی است. به جای اینکه بگوییم فانی برود نجفی بیاید باید بگوییم وزیر آموزش و پرورش هرکس باشد باید مثلا این برنامه یا آن برنامه را اجرا کند. در نوشته های قبلی گفته ام که عزل و نصب مدیران معمولا نوعی امتیاز سیاسی و نوعی رانت است.با تغییر مدیران اتفاق مهمی نمی افتد.
پاسخ + +3 -6 --
صفدری 1395/02/20 - 22:12
به قول جناب هاله ی نور، اون ممه رو لو لو برد.
مجلس اصولگرا هم به تٱسی از دولت اصولگرا که کل خزانه رو خالی کرد و برای دو دولت بعد از خودش هم بدهی و پروژه نیمه تمام بالا آورد،میخواد در آخرین روزهای عمر بی برکتش، توپ توقعات معلمان رو پرباد کنه و بندازه تو زمین دولت که دولت رو ناتوان و ناکارآمد نشون بده و انتظار داره این توقعات دولت رو در خرداد 96 با چالش روبرو کنه.
دیگه مردم گول این طرح های نخ نما رو نمیخوره.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/20 - 22:43
چون به آموزش و پرورش شد نخ نما؟!!!
چرا به طرحهای دیگه گیر نمیدید؟!!
حالا که یک طرح اساسی و اصولی مطرح شده, با اون مخالفت میکنید.
بعدش هم مثل ارباب تون (فانی رو میگم) شما هم نگران بودجه مملکت هستید.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/20 - 22:51
اگه پول نیست, حقوق های چند ده میلیونی تا چند صد میلیونی از کجا اومده.
بابا بسه دیگه.
چقدر شما پست تشریف دارید.
پاسخ + 0 0 --
معلم الف 1395/02/21 - 01:24
به هاله جون توهین نکن که مورد تایید بسیاری از خواص بودالبته عوام بهتر میفهمیدند و تاییدش نمیکردند.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 03:58
به نظرم مانور نمایندگان روی طرح ادغام وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم ادامه تبلیغاتی طرح رتبه بندی حاجی بابایی در جهت همترازی حقوق معلمان و اساتید دانشگاه است. در واقع این طرح در بین بخش هایی از کارکنان آموزش و پرورش به عنوان ارتقای حقوق و مزایای کارکنان این وزارتخانه به سطح اساتید دانشگاه در وزارت علوم فهمیده می شود. این نوعی بدفهمی از طرح است. عبدالوحید فیاضی می گوید : "هدف ما از این طرح صرفاً ادغام دو وزارتخانه و کوچک شدن دولت نیست بلکه ما تلاش داریم که یک وحدتی بین آموزش کشور و مقاطع مختلف آن ایجاد کنیم."این نماینده اصولگرا معتقد است که در بحث آموزش نباید "دونگاه ، دوبرنامه و دوسیستم" وجود داشته باشد . اینها حرفهای درستی است اما در عمل این طرح طوری تبلیغ شده که گویا یک طرح رفاهی است و تکمیل وعده حاجی بابایی . حالا چرا حاجی بابایی این طرح را گذاشت برای ماه آخر وزارتش ، دلیل سیاسی داشت.
پاسخ + +5 0 --
قاسم رهی 1395/02/20 - 23:38
مطمئن باشید که برای بدست آوردن رای وزیر به این زودی استیضاح خواهد شد ولی در صورت آمدن وزیر جدید آب از آب تکان نخواهد خورد چون جایگاه یا محل صندلی وزیر آموزش و پرورش غیر مناسب است و هر وزیری بیاید با صندلی خواهد افتاد
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 04:02
نکته مهم در فرمایش آقای قاسم زهی این است که تغییرات را موکول به عزل و نصب مدیران نمی داند. سیاستگذاری و برنامه مهم تر از قیافه و شیوه سخن گفتن یک مدیر است. وقتی برنامه وجود ندارد میل مدیر به حرافی و وعده دادن زیاد می شود.
پاسخ + +7 0 --
معلم الف 1395/02/21 - 01:23
خواهشمند است با این طرحهای مسخره وقت خودتون رو نگیرید. انتخابات بعدی ریاست جمهوری در راه است و باید مردم را اماده کنید که بیایند شما را تایید کنند تا مشت محکمی بدهن استکبار بزنید.تازگی ها دهن استکبار خوب شده و خیلی گاز میگیره.شما با الات و ادوات این ملت بدبخت خوب به حجله میروید. شیطونها.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 04:16
گروه های مجازی شده عرصه جولان پهلوانهای مجازی. یک مربی پرورشی که هر روز در مدرسه برنامه صبحگاهی اجرا می کرد و شعار می داد، توی فیس بوک اسم خودش را گذاشته بود مزدک و همه چیز از دین تا مقامات را مسخره می کرد. فحش دادن ، توهین به مقدسات ، توهین به مسئولان و لاف و گزاف های سیاسی در فضای مجازی عادی شده. بازنشسته محترمی توی تلگرام به "تیره اندیشان شب پرست" می تازد و دولت را با رژیم آپارتاید مقایسه می کند.... اما همین شخص در فضای واقعی انسان بسیار معقول و حسابگری است که سنجیده سخن می گوید و عمل می کند . تصور برخی دوستان از فضای مجازی شهر هرت است. با اسم مستعار وارد شو و ادب و متانت و ملاحظه را کنار بگذار.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1395/02/21 - 08:10
مگه شک داری از ناتوانی دولت دولتی که میسولینش بجز از دروغ چیز دیگه بلد نیستند اگر دولت عرضه دارد این وزیر دروغگو را بردارد ..بدبخت کرد ما بازنشستگان 93 وهمه معلمینو ....اگر این کارو دولت نکند فکر نکنم دوره بعد کسی به اش رای بده مطمن باش
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 04:27
همکاری داشتیم که در جمع خصوصی معلمان خیلی بی پروا بود و یکسره به نظام فحش می داد .یک روز برحسب تصادف شاهد چاپلوسی ها و تملق گویی او در دفتر مدرسه در محضر جناب مدیر بودم. اول تعجب کردم. اما بعد دیدم بی دلیل نیست که این آدم به کمتر از سیستم و نظام و رفسنجانی و... گیر نمی دهد. فحش دادن به مقامات باعث تشفی خاطر پرملال وی و تخلیه انرژی منفی می شود و اما چاپلوسی مدیر جنبه کاربردی دارد. البته این موارد قلیل قابل تعمیم نیست. اکثر معلمان انسانهای آزاده و در عین حال معتدل و منطقی هستند و گفتار و نوشتار معقول دارند.
پاسخ + 0 0 --
سعید 1395/02/22 - 10:04
ممنون از پاسخ جناب عبدالهی
شما گفتید که نمایندگان با این طرح مطالبات اقتصادی از دولت را تحریک کنند و این یعنی به طور غیر مستقیم به کارشکنی علیه دولت و انتخابات آینده در سال 96 اشاره کردید.
در مورد ژاپنی ها،خواستم وحدت ملی آنها را به شما متذکر شوم ،چرا که منافع ملی برای آنها مهم است نه منافع گروهی؟!در ایران برعکس این قضیه است اگر طرحی خوب باشد چون از جناح رقیب آماده شده،پس سیاسی است.ما با این فرهنگ قبیله ای هیچگاه پیشرفت نمی کنیم.
من نگفتم شما از آقای شهسوارزاده در مقاله حرف زدید،منظور خصوصیت مشترک شما با ایشان با شما در مورد بازنشستگی و تفکرات سیاسی و عقاید بود.
اما دلایل موافقتم با این طرح در حالی که فردی مستقلم و وابسته به جناح خاصی نیستم:
1-سیاست آموزشی واحد 2- ارتقاء منزلت و معیشت معلمان
پاسخ + +1 0 --
سعید 1395/02/21 - 13:03
هر طرحی که خوب باشد و منطقی مانند این طرح، اگرچه دیر بررسی شده و فرصت بررسی آن در کوتاه مدت نیست،ولی باید حمایت شود.
ما ایرانیها باید مانند ژاپنی ها همفکر و متحد شویم و به نظرات هم احترام بگذاریم و همدیگر را رد نکنیم.
نویسنده محترم طوری با عینک سیاسی به این طرح نگاه کردند که ماه آینده اجرایی می شود و فورا قضایای سیاسی و اقتصادی را مطرح و آنرا کارشکنی رقیب برای دولت قلمداد و اشاره ای هم به انتخابات 96 کردند؟!
جالب اینجاست که 76 درصد افراد شرکت کننده در نظرسنجی سایت صدای معلم به این طرح رای مثبت دادند ولی ایشان با نگاه خاص و بدبینی همیشگی به مسایل نگاه می کنند.
ای کاش همه معلمان مانند ایشان و جناب شهسوار زاده که ظاهرا هر دو عزیز مرفه و بی دغدغه هستند،مشکلات مالی نداشتند و از دید سیاسی به مسایل نگاه می کردند ولی افسوس....
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 04:45
سعید عزیز شما بهتر بود به جای بحث در مورد "عینک سیاسی" نویسنده ، مثل ژاپنی ها ، دلیل حمایتتان از این طرح را می نوشتید. طرح ادغام دو وزارتخانه غول پیکر یک طرح سیاسی است و البته باید با نگاه سیاسی هم بررسی شود. یکی دیگر از ویژگی های ژاپنی ها دقت در کلام و عمل است. شما بفرمایید در کجای متن گفته ام که این طرح "کارشکنی رقیب " برای دولت است؟ ضمنا مثل یک ژاپنی فرهیخته و راستگو نشان دهید که در کجای گزارش اسمی از انتخابات 96 آورده ام ؟ ژاپنی ها به دیگران برچسب نمی زنند. در این گزارش در کدام جمله نگاه من "بدبینانه" است؟ قسمت آخر کامنت شما یک شاهکار ژاپنی است! من هیچ !شهسوار زاده توی این گزارش چه دخالتی داشته که او را نواخته ای ؟ برادر سعید حداقل جمله خودت را یکبار بخوان: "ما ایرانیها باید مانند ژاپنی ها همفکر و متحد شویم و به نظرات هم احترام بگذاریم و همدیگر را رد نکنیم. " فکر می کنی در این کامنت چند درصد به توصیه خودت عمل کرده ای ؟ چند درصد مثل ژاپنی ها رفتار کرده ای ؟
پاسخ + +10 -1 --
ناشناس 1395/02/21 - 13:19
نوشته های این شیرزاد اصلا ارزش خوندن و جواب دادن نداره
لطفا جدی نگیرید
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/22 - 04:55
ناشناس عزیز حرف حساب جواب ندارد. اما من نوشته یک سطری شما را هم خواندم و هم از حضور شما تشکر می کنم و هم به نظر شما احترام می گذارم. فقط یک نکته ! دوست عزیز استفاده از ضمیر اشاره "این " قبل از اسم اشخاص بی ادبانه و توهین آمیز است. من از شما نه توقعی دارم و نه گلایه ای ، اما لطفا در مدرسه و در خانواده و جاهای دیگر یادت باشد که از ضمیر اشاره این برای افراد استفاده نکن . بد حرف زدن شان و منزلت معلم را تنزل می دهد،البته با این فرض که شما معلم هستید...
پاسخ + +3 0 --
محمدمهدی درستکار 1395/02/22 - 10:55
جناب آقای عبداللهی
بعد از نقدهایی که تاکنون داشته اید لطف کنید یک پیشنهاد خوب و قابل اجرا در شرایط کنونی برای بهبود اوضاع آموزش و پرورش مطرح نمایید.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/24 - 00:24
ممنون از شما جناب درستکار . به نظر من گسترش فضای نقد و گفتگو در آموزش و پرورش و در بین همکاران چه در مدرسه و چه فضای مجازی، گام اول در راه بهبود آموزش و پرورش است.ما معلمان باید اول اصول گفتگو کردن بین معلمی و دوم اصول گفتگو در فضای عمومی و سوم اصول گفتگو با مسئولان و مدیران را بیاموزیم. اغلب نوشته های همکاران در فضای مجازی ، در دفتر دبیران ، در گروه های تلگرامی آه و ناله و خودزنی و پرخاشگری و گیردادن به اقشار مختلف جاممعه و طلبکار بودن از همه است. قبل از اینکه به دیگران بگوییم چکار کنند اول باید یاد بگیریم منطقی و مودبانه و متکی به واقعیت و با استدلال حرف بزنیم تا موقعی که این مسایل را رعایت نکنیم کسی پیشنهادهای ما را جدی نمی گیرد.بازتاب روحیه پرخاشگری و طلبکار بودن از دیگران، در مدرسه به صورت درگیری با دانش آموزان و اولیا خود را نشان می دهد. تا معلم درست نشود آموزش و پرورش درست نمی شود . پیشنهاد من تمرکز روی اصلاح نیروی انسانی آموزش و پرورش است.
پاسخ + +1 0 --
معلم 1395/02/25 - 21:35
اتفاقا یکی از علل ناکارآمدی وزارت آموزش و پرورش ساختار
معیوب آن است که این طرح ادغام می تواند تغییر مثبتی
در راستای بهبود جایگاه علمی معلمان زحمتکش داشته و
تاحدودی از انجماد فکری برخی مسولین وزارت آ.پ بکاهد
و خلاقیت سازمانی را ارتقا دهد.
پاسخ + 0 0 --
شیرزاد عبداللهی 1395/02/27 - 02:42
معلم عزیز اگر فرمایش شما را قبول کنیم که ادغام دو وزارتخانه از انجماد فکری مدیران می کاهد و خلاقیت را ارتقا می دهد، قاعدتا الان باید در وزارت کار و رفاه اجتماعی و تعاون که از ادغام سه وزارتخانه بوجود آمده خبری از انجماد فکری نباشد.... افرادی که از وضع موجود ناراضی هستند از هر تغییری استقبال می کنند. فکر می کنند اگر تغییر ایجاد شود آنها به مرادشان می رسند. تحول در افکار جامد و یا افزایش خلاقیت چه ربطی به ادغام ساختار سازمانی دارد؟ برخی معلمان فکر می کنند اگر ادغام بشود پایه حقوقشان 5 میلیون تومان می شود و موقعیت استاد دانشگاه پیدا می کنند. اگر دولت بخواهد حقوقها را مثلا به پنج میلیون برساند نیازی به ادغام نیست بدون ادغام هم می شود این کار را انجام داد. ضمنا اعتبار مشاغل به اسم نیست به رفتار شاغلان و نگاهشان به شغل خود است. وقتی برخی همکاران ، معلمی را از هرشغلی بدتر و پست تر می دانند و حسرت زندگی آبدارچی بانک و حتی سپور محله و نان خشکی را می خورند دیگر چه توقعی از دیگران داریم؟

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور