گروه گزارش/
نخستین بار محمدجواد ابطحی در گفت و گو با خبرنگار مهر از ارائه طرح استیضاح محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه مجلس خبر داد .
طرح استیضاح سیدمحمد بطحایی به تایید و امضای بیش از 60 نماینده مجلس رسیده بود و نخستین مورد آن عدم توجه عملی به سند چشمانداز آموزش و پرورش( سند تحول بنیادین) از سوی وزیر سابق آموزش و پرورش بود ؛ با این حال نشست و یا جلسه ای برگزار نمی شد مگر آن که بطحایی بخش اعظم سخنان خود را به اجرای سند تحول بنیادین اختصاص دهد .
« سیدمحمد بطحایی » در دومین نشست بررسی دستاوردها، نقد و نظر و چشم انداز سند تحول بنیادین، سال ۹۷ را سال عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانسته و از راهاندازی سامانه میزان استقرار سند تحول بنیادین خبر داده بود .
بند 8 طرح استیضاح بطحایی عبارت بود از :
" عزل و نصبهای سیاسی ـ حزبی ـ باندی ـ رفاقتی در وزارت آموزش و پرورش و ادارهکلها و مدارس ویژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانشآموزان در بحث تغذیه و... "
سه شنبه 6 آذرماه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساعت 30 / 14 تا 30 / 16 با « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش نشستی برگزار کردند .
« صدای معلم » پس از این نشست نوشت : ( این جا )
" اطلاعاتی که از این گونه نشست ها در افکار عمومی و رسانه ها منتشر می گردد سلیقه ای است و بیشتر با سلیقه و صلاحدید خود افراد شرکت کننده در این نشست ها به اطلاع دیگران می رسد .
تاکنون در این نشست ها خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه آموزش و پرورش حضوری نداشته اند .
نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که چرا رسانه ها به عنوان چشم و گوش افکارعمومی نباید در این نشست ها حضور داشته باشند ؟
چرا معلمان نباید از حرف های رد و بدل شده میان آنان اطلاعی نداشته باشند ؟ مگر آنان وکیل مردم نیستند ؟
پرسش دیگر از نمایندگان مجلس آن است که چه شد به یک باره 40 تن از نمایندگان مجلس امضای خود را پس گرفتند ؟ عدم شفاف سازی و پنهان کاری نوعی " سیاسی کاری " است
این نمایندگان شفاف و در نهایت صداقت دلایل این تصمیم را به اطلاع فرهنگیان برسانند .
آیا نمایندگانی که پای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا می کنند هنوز نمی دانند که آقای بطحایی دکتری ندارد ؟!
آیا به سایر مسائل و چالش های این وزارتخانه نیز با همین میزان دقت و شفافیت می نگرند ؟
پیشنهاد موکد صدای معلم آن است که در راستای " شفاف سازی " و " اعتماد سازی " این گونه نشست ها پشت درهای بسته انجام نشود و از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش دعوت به عمل آید .
این بهترین کاری است که نمایندگان مجلس می توانند برای معلمان انجام دهند . "
در جریان بررسی صلاحیت بطحایی برای رای اعتماد ؛ صدای معلم در گزارشی با انتقاد از انفعال کمیسیون آموزش مجلس نوشت :
« کمیبسیون آموزش و تحقیقات مجلس » یک مرجع تخصصی و کارشناسی برای بررسی مسائل مختلف آموزش و پرورش و از جمله صلاحیت وزیر پیشنهادی است .
انتظار این بود یک یا دو نفر به عنوان نماینده این کمیسیون نظر تخصصی و کارشناسی شده خود را در مورد برنامه های بطحایی و نیز قابلیت اجرایی آن با توجه به شرایط و امکانات موجود ارائه می کردند .
حتی می شد یک مقایسه مطالعاتی - تطبیقی در 4 سال گذشته در مورد سه وزیر صورت می گرفت و نقاط قوت ضعف هر برنامه به صورت دقیق و مستند ذکر می شد تا نمایندگانی که می خواهند رای اعتماد دهند با نگاهی بازتر و اطلاعاتی موثق تصمیم گیری کنند .
این گونه نشست ها برای بررسی صلاحیت های یک وزیر پیشنهادی آن هم پس از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی در مرکز تصمیم گیری و تقنینی کشور در حد فاجعه است و جامعه را نسبت به صلاحیت نمایندگان دچار تردید می کند ..."
سیدمحمدجواد ابطحی در مورد استعفای بطحایی به خانه ملت میگوید: روزی معاون پارلمانی بطحایی گفت که وزیر از من خواسته تلاش کنم تا استیضاحی برای او صورت بگیرد و رأی بیاورد.
وی که معتقد است بطحایی باید در متن استعفای خود به موضوعاتی همچون عدم اجرای رتبهبندی معلمان و عدم اجرای قانون استخدام معلمان حق التدریس، شفافتر اشاره میکرد، ادامه داد: نکته اصلی در موضوع استعفا آن بود که بطحایی دیدگاههای فرهنگی رئیس جمهور را قبول نداشت؛ زیرا دیدگاههای رئیسجمهور در بحث آموزش و پرورش، لیبرالیستی است و همان طور که وی صراحتاً گفته تا پایان دوره دوازدهم سند ۲۰۳۰ را اجرایی خواهد کرد، اما بطحایی با توجه به علاقههای مذهبی خود نمی توانست آن را بپذیرد و من فکر میکنم اصطکاک از جاهای دیگر بود.
ابطحی در مورد سرپرست آموزش و پرورش و وضعیت او گفته است :
وزیر آموزش و پرورش باید از بدنه آموزش و پرورش باشد و مراتب اداری و آموزشی، آموزش و پرورش را طی کرده باشد.
وزیری که برای آموزش و پرورش معرفی شود، در ابتدا باید به ما پاسخ دهد که چه تدبیری برای اجرای سند تحول بنیادین دارد؟
ابطحی می کند : ۶ زیر نظام یا رویکرد اصلی برای سند تحول بنیادین وجود دارد که ممکن است در مقام وعده کسی که برای وزارت آموزش و پرورش معرفی میشود، بگوید که بنده هم زیرنظامهایی را به سند تحول اضافه میکنم که باید گفت شما همین موارد را اجرا کنید و لازم نیست که زیرنظامهای دیگری را به سند تحول اضافه کنید.
وی با اشاره به گزینههای احتمالی تصدی وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: به احتمال زیاد، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی میشود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره احتمال رأی اعتماد مجلس به سرپرست وزارت آموزش و پرورش در صورت معرفی برای تصدی این وزارتخانه، گفت: بنده فکر نمی کنم که سید جواد حسینی بتواند رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را کسب کند چرا که وی سابقه سیاسی دارد و نمایندگان بیم آن می دهند که ممکن است آموزش و پرورش با مدیریت حسینی سیاسی اداره شود و نگاه سیاسی هم در اداره امور کشور به ویژه آموزش و پرورش سم مهلک است.
« محمد جواد ابطحی " که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است هیچ گاه در مورد علل پس گرفتن امضاهای استیضاح بطحایی که خود خبرش را داده بود صحبتی نکرد .
نخستین پرسش و درخواست صدای معلم این است که در مورد پس گرفتن امضاها شفاف سازی شود .
عدم شفاف سازی و پنهان کاری نوعی " سیاسی کاری " است .
با توجه به آن که در نظرسنجی های صدای معلم مخاطبان از عملکرد کمیسیون آموزش رضایت نداشته اند اعضای این کمیسیون و آقای ابطحی در آخرین سال کار مجلس دهم دقیقا توضیح دهند که در 4 سال گذشته برای آموزش و پرورش و معلمان چه کرده اند ؟
پایان گزارش/
از اقدام شما بابت عدم شکایت آموزش و پرورش از فعالان رسانه ای و منتقدان سپاس ویژه داریم اما در مورد ارجاع گزارشات مختلف حراست ادارات کل به نهادهای امنیتی و هیات های تخلفات اداری؛ چه برنامه ای دارید؟
فارغ از معضلات مالی و مدیریتی مجموعه بزرگ آموزش و پرورش در دوران وزارت سیدمحمد بطحایی؛ شکایت از فعالان رسانه ای توسط ادارات آموزش و پرورش و از همه تاسف بارتر ؛ کشاندن فعالان صنفی فرهنگی و منتقدان به هیات های تخلفات اداری و ارسال گزارشات به طور موازی به نهادهای امنیتی و دستگیری و گشودن پرونده قضایی جهت سرکوب مطالبه گری مدنی و صنفی؛ بیشتر از هر چیز جلوه گر بود و از دوران وزارت ایشان می توان به سیاه ترین دوران امنیتی کردن فضای آموزش و پرورش نام برد که شاهد اقدامات نامناسب زیادی در عرصه فرهنگی کشور بودیم و بیش از پیش حصار و دیوار آموزش و پرورش را کوتاه تر نمود تا هرکس و هر نهادی بتواند در آن سرک کشیده و در امورات جاری آن مداخله نماید.
حراست های ادارات کل که اکثرا بازمانده از دوران اوایل انقلاب اسلامی هستند ؛ در این میان بیشترین نقش را در ایجاد این فضای امنیتی به جای امنیت فرهنگیان؛ بر عهده دارند که متاسفانه هنوز هم در فضای دهه شصت به سر می برند و همه فعالان فرهنگی و منتقدان و مطالبه گران مدنی را به چشم منافق و برانداز و مخالف نظام می بینند و خویشتن را مشفق ترین دلسوزان انقلاب تصور می کنند.
در حقیقت این توهم توطئه پندارانه و برانداز بینانه ایشان موجب شده تا کوچک ترین نقدها و اعتراضات و مطالبات صنفی در چهار چوب قانون اساسی مثل اصل ۲۷ و آزادی برگزاری تجمع اعتراضی را به مخالفت با اصل نظام گره بزنند و گزارشات مفصل و مبسوطی را علیه نیروهای خود به نهادهای امنیتی که تا به حال هیچ کدام از این فعالان را از نزدیک ندیده و پیش زمینه ذهنی در موردشان ندارند؛ ارسال نمایند و بر اثر این سوتفاهم و اغراق و قضاوت متوهمانه و نادرست ؛ پای نیروهای امنیتی به فضای مقدس مدرسه و آموزش و پرورش کشور باز شود و همانند آبان ماه سال گذشته ؛ شاهد دستگیری گسترده فعالان صنفی معلمان در سطح کشور باشیم.
در حقیقت وقتی حراست های ادارات کل و هیات های تخلفات اداری نمی توانند پاسخ مناسبی و در خور توجهی به مطالبه گری قانونی و صنفی فعالان فرهنگی بدهند و از طرفی نیز چون در حال و هوای همان دوره زمانی دهه شصت به سر می برند؛ بر خود برنمی تابند که معلمان به خود جسارت به خرج داده و از حکومت و دولت حق و حقوق قانونی خود را مطالبه نمایند؛ فلذا بایست با باز نمودن پای نهادهای امنیتی و پرونده سازی؛ آنان را سرکوب نموده و با اقدامات قهری و کشاندن آنان به هیات های تخلفات اداری و به طور موازی قوه قضاییه؛ هیمنه و اقتدار خود را حفظ نموده و برای سایر فعالان مدنی و فرهنگی و مردم نیز خط و نشانی بکشند تا مثلا به وظیفه رسالت گونه شان مبتنی بر حفظ تمامیت نظام کمک نمایند؛ در حالی که حفظ تمامیت نظام جز در پناه ایجاد رضایت مندی مردم و اقشار و برآورده سازی مطالبات قانونی شان و به رسمیت شناختن نهادها و تشکلات صنفی و مدنی شان؛ ممکن نخواهد بود.
در حقیقت این افراد که هنوز هم ریاست حراست های ادارات کل آموزش و پرورش را در سطح کشور بر عهده دارند ؛ به مثابه مثل دوستی خاله خرسه عمل می کنند و با دوستی جاهلانه شان ؛ هم به تمامیت نظام و هم به مردم و فعالان مدنی و صنفی آسیب می رسانند و جز ایجاد هزینه برای حکومت به خاطر دستگیری و پرونده سازی قضایی و اداری و تیتر شدن این خبرها در رسانه های معاند و برانداز و مخالف نظام؛ هیچ سودی به بار نمی آورند و نمی دانند در حال بریدن شاخه ای به نام مردم و بدنه معلمان هستند که بر آن نشسته اند.
از مهرماه سال گذشته و همزمان با تحصن های سراسری در سطح کشور ؛ حدود ۱۵ نفر از اعضای کانون صنفی معلمان بازداشت و افراد زیادی نیز به حراست و هیات های تخلفات اداری و حتی نهادهای امنیتی و قضایی ؛ احضار و برخوردهای نامناسبی در کنار پرونده سازی برای آنان؛ انجام گرفت که موج نومیدی گسترده ای را دربین معلمان و فعالان فرهنگی ایجاد نمود که چرا در آستانه چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی و اوج عقلانیت و پختگی رهبران و مسوولان اصلی کشور؛ باید چنین رفتارهای عجولانه و خام و نامعقولانه ای صورت گیرد که حتی خود مسوولان هیات های تخلفات اداری استان ها را به داد بیاورد و به قول مثل معروف ؛ آش چنان شور باشد که صدای آشپز را نیز دربیاورد.
در پایان از آقای حسینی سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش خواستاریم تا با رایزنی با وزیر اطلاعات و همچنین دستورات ویژه به حراست های کل و هیات های تخلفات اداری؛ زمینه بسته شدن پرونده های قضایی و امنیتی و لغو احکام تخلفات اداری و قضایی فعالان صنفی معلمان را که بنا به دلایل مذکور انگ امنیتی به ایشان ارتباط داده شده را فراهم آورند تا در همین گام نخست و روزهای آغازین پسابطحایی بتوانیم امیدی به ایجاد تغییر و بهبود فضای حاکم بر آموزش و پرورش کشور که بایست عاری از هرگونه تهدیدها و مخاطرات امنیتی و قضایی باشد؛ باشیم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">
گروه گزارش/
« هاجر چنارانی » نماینده مردم نیشابور و فیروزه در دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی به تازگی به خبرنگار میزان اعلام کرده است :
" اسناد و مدارکی در دست دارم که این اسناد را نگه داشتهام برای روزی که اگر دولت ایشان ( سیدجواد حسینی )را به مجلس معرفی کنند در آن روز این مدارک را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی خواهم کرد.
چنارانی گفته است : در آن روز نمایندگان ملت تصمیم خواهند گرفت ایشان به عنوان وزیر آموزش و پرورش در کابینه بمانتد یا خیر.
درباره محتوای این اسناد و مدارک تا روز معرفی ایشان به مجلس حرفی نمیزنم" .
همچنین این نماینده مجلس درباره محتوای این اسناد و مدارک تاکید کرده است : درباره محتوای این اسناد و مدارک تا روزی که ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شوند صحبتی نمیکنم.
این مدارک را در مجلس ارائه خواهم داد تا نمایندگان مجلس خودشان تصمیم بگیرند.
نخستین پرسش « صدای معلم » از این نماینده مجلس آن است که اگر ایشان وکیل ملت است چرا تاکنون در این مورد صحبتی نکرده و سکوت را پیشه خود کرده است ؟
این حرکت خانم چنارانی مانند واکنش مسئولانی می ماند ، تا زمانی که بر مسند قدرت و پشت میز قرار گرفته اند حرفی نمی زنند اما به محض این که از پست کنار گذاشته می شوند به مردم و افکار عمومی می گویند که افشاگری کرده و پرده از بسیاری از حقایق کنار خواهند زد !
نمونه این گونه برخوردها متاسفانه در جامعه ما به یک فرهنگ غالب تبدیل شده است و نشان از روحیه منفعت طلبی ، محافظه کاری و باج خواهی دارد .
این در حالی است که هر فرد و شهروندی فارغ از مسئولیت و پست و مقام هر جا که انحرافی دید باید آن را بیان کرده و احتمالا از آن به عنوان ابزاری برای معامله و یا بده و بستان استفاده نکند .
درخواست ما این است که این نماینده محترم در جهت ایفای وظایف نمایندگی و اثبات حسن نیت خویش اگر مدارک و اسنادی از عملکرد « سیدجواد حسینی » را دارد لحظه ای در اعلام شفاف و بی و کم و کاست آن درنگ نکند .
چنارانی در همایش « زن، سلامت و خانواده» در مهر ۱۳۹۶ در نیشابور با پایه میکروفن به سیدجواد حسینی، معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی، حمله کرد.
روزنامه شرق در خبری نوشت: نماینده نیشابور عصبانی است؛ میکروفون مقابل معاون استاندار خراسانرضوی را بالا میبرد و قصد حمله دارد که چند خانم و آقا واسطه میشوند و میکروفون سرجای اولش قرار میگیرد.
هاجر چنارانی، نماینده عضو فراکسیون ولایی مجلس دهم است؛ از برخی سخنان معاون استاندار خراسانرضوی رنجیده و حالا بلند بلند میگوید او بعد از یک ماه عذرخواهی کرده و حالا، هم باید عذرخواهی کند و هم بگوید غلط کردم و برود.
خانمی همان موقع میکروفون را در دست میگیرد و شرح ماوقع میدهد. سیدجواد حسینی، معاون استاندار، یک ماه پیش در جلسهای در نیشابور به اشتباه گفته خراسانغربی، بعد در همان جلسه اصلاح میکند؛ اما حالا خانم نماینده این عذرخواهی را کافی نمیداند.
در ویدئوی دیگری هم که در شبکههای اجتماعی منتشر شد، شهروند نیشابوری از معاون استاندار خراسان درباره همان لفظ بهکار گرفته شده درباره خراسانغربی میپرسد و او هم میگوید: «آنجا اشتباهی گفتم» و باز عذرخواهی میکند.
برخی برگزارکنندگان همایش ملی زن، خانواده، سلامت، روی سن میآیند تا بتوانند جلوی خانم چنارانی را بگیرند. صدای او اما سالن را در بر گرفته و محمدجواد حسینی، معاون استاندار، هم میگوید: «به احترام مردم نیشابور، سخنرانی خود را ادامه نخواهم داد».
سعید شیبانی، فرماندار نیشابور، در اختتامیه نخستین همایش ملی زن، خانواده، سلامت، به توهینها و بیاحترامیهای هاجر چنارانی، نماینده نیشابور، واکنش نشان میدهد.
او میگوید: «برخورد صورتگرفته از سوی نماینده نیشابور، ناشایست بوده و این برخورد در سبقه تاریخی و فرهنگی نیشابور جایگاهی ندارد. اگر میدانستیم بنا است با میهمان چنین برخوردی شود، اصلا ایشان را دعوت نمیکردیم. این نه رسم ادب است و نه رسم میهماننوازی».
ماجرای پرتاب میکروفون به سوی معاون استاندار خراسانرضوی، ختم به خیر میشود؛ اما ویدئوی چنددقیقهای از رفتار نماینده نیشابور، میلیونها بار جلوی چشمان شهروندان ایرانی مرور میشود؛ نمایندهای که بناست اسوه قانونمداری و اخلاق و نمونه عملی برای کودکان و بزرگان این سرزمین باشد. "
دومین پرسش صدای معلم از این بانوی مجلس آن است که اگر ایشان واقعا به آموزش و پرورش و مسائل آن علاقه دارد ، در مورد آن پی گیر است و حاضر است به خاطر منافع و مصالح آموزش و پرورش و معلمان دست به افشاگری بزند در " کمیسیون امنیت ملی " مجلس چه می کند ؟
آیا فردی در کسوت نمایندگی مجلس که علی القاعده باید الگوی جامعه بوده و حافظ اخلاق و مدارا و گفت و گو باشد باید در برابر دیگران به چنین خشونتی دست بزند ؟
آیا اساسا چنین افرادی با چنین خصوصیاتی صلاحیت اظهار نظر در مورد مسائل حساس و پیچیده آموزش و پرورش را دارند ؟
پایان گزارش/
" فیلم حمله هاجر چنارانی نماینده مجلس به سیدجواد حسینی " :
گروه تشکل ها/
نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان در انتقاد از عملکرد تشکل های فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای پاسخ و شفاف سازی نمایندگان تشکل ها اعلام می کند .
گروه استان ها و شهرستان ها/
موضوع " حذف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " و تبدیل آن به معاونت پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی واکنش هایی را برانگیخته است .
دیروز حجت الاسلام علی ذوعلم در پاسخ به پرسش و انتقادات خبرنگاران در مورد حذف پژوهشگاه گفت :
" حذف و انحلال پژوهشگاه، هرگز، ادغام و ارتقا، بله. در حقیقت حذف و انحلال مدنظر نیست. اهدافی از جمله تقویت و حمایت از بدنه پژوهشی وزارتخانه را دنبال میکنیم."
اما منتقدان نظر دیگری دارند .
نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان تهرانی برای صدای معلم ارسال گردیده است .
بدون شک آموزش و پرورش گسترده ترین نهادی است که جمع کثیری از اعضای جامعه را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش دارد.این نهاد بزرگ و گسترده از صدارت اولین وزیر پس از انقلاب تاکنون دستخوش تغییرات کوچک و بزرگ فراوانی بوده است.تغییراتی که حتی کوچکترین آنها در روند زندگی اجتماعی و حتی شخصی افراد جامعه تاثیر گذار بوده است.
این گستردگی و این میزان از تاثیر ،باعث شده است تا تغییرات این وزارتخانه توسط گروه زیادی از جامعه نیز پی گیری و رصد شود.تغییراتی که گاه باعث ناامیدی و گاهی نیز موجی از شادمانی و امید را در دل مخاطبین و به ویژه جامعه فرهنگی ایجاد می نماید.
دیر زمانی بود انتخاب وزیر آموزش و پرورش در درون یک حلقه بسته اتفاق می افتاد و این حلقه آنقدر تنگ بود که با جابه جاشدن وزیر، هیچ کس انتظار اتفاق جدیدی را نداشت چرا که در بهترین وضعیت، وزیر بعدی ادامه دهنده راه و منش وزیر قبلی بود و هیچ اتفاق مثبتی برای جامعه فرهنگی متصور نبود.
وزیر آموزش و پرورش برای ایجاد تغییر و برآورده نمودن بخشی از انتظارات فرهنگیان، نیازمند توانمندی های خاص فردی و اجتماعی و سیاسی است .
وزیرآموزش و پرورش در بحث توانمندی های شخصی و شخصیتی می بایست از چنان کاریزمایی برخوردار باشد که سخن او در مجموعه دولت و در بین جامعه فرهنگی شنیده و پذیرش شود .از لحاظ سیاسی نیز باید از چنان وزانتی برخوردار باشد که از قدرت چانه زنی بالایی برای به کرسی نشاندن حرف خود برخوردار باشد.ضمن تقدیر از تلاشهای وزرای محترم قبلی ،در شرایط کنونی و با انتخاب دکتر سید جواد حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش موجی از امید در دل فرهنگیان ایجاد شده است.
رزومه و سوابق ایشان نشان می دهد فردی توانمند و با پشتوانه اجرایی و سیاسی قابل قبول و قوی می باشد .
پس از سالها ، اینک فردی به کرسی وزارت نزدیک شده که از حلقه بسته مدیریتی سالهای گذشته بیرون بوده است.
لذا انتظار می رود برنامه های مورد نظر او نیز بتواند همسو با انتظارات جامعه بزرگ فرهنگی کشور باشد و باعث رضایتمندی بیشتر این قشر نجیب و فرهنگی گردد.
معرفی ایشان را به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش اقدامی ارزشمند تلقی می کنیم و امیدواریم شرایط به گونه ای رقم بخورد که مجالی برای دکتر سید جواد حسینی در راس وزارتخانه ایجاد شود تا بتواند با تزریق ایده های نو و کاربردی بار دیگر اعتماد و امید را به فرهنگیان عزیز باز گرداند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان البرز برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه اخبار/
حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی در جامعه گفت: باید واقعبینانه برنامهریزی کنیم البته برنامهریزی آرمانگرایانه خوب است اما آرمانگرایانه را باید به عنوان هدف کلی قرار دهیم و واقعبینانه را بر اساس آرمانها و اهداف متوسط و کوتاه مدت قرار دهیم و بر اساس آرمانهای کوتاه مدت به سمت آرمانهای بلند مدت حرکت کنیم. مسائل گوناگون مثل اقتصاد در این زمینه تاثیرگذار است به عنوان مثال فردی در جامعه شغل ندارد و خانوادهاش از نظر معیشتی مشکل دارند بنابراین به یک نوعی در برابر مسئول موضع میگیرد.
باید برای مردم شغل و رفاه عمومی ایجاد کرد
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: گاهی اوقات ناشیانه مواضع را بر روی مسائلی متمرکز میکنیم که هیچ ارتباطی با مسائل روز ندارد و جناحهای سیاسی نیز کمک میکنند؛ به عنوان مثال در زمان انتخابات برخی از آیات قرآن خرج میکنند، اما در عمل این گونه که گفتند نیست؛ این حرکات باعث میشود که از حرف و اهداف اصلی دور و حرفهای حاشیهای زده شود. بازار سیاست نیز همینگونه است، در زمان انتخابات هر کسی از چیزی حرف میزند مثلا برخی در مورد فرهنگ میگویند فرهنگ را رها میکنند و برخی آن را سفت میگیرند درحالیکه باید گفت فرهنگ جای خود را دارد؛ اگر میخواهید کاری انجام دهید، بگویید چگونه برای مردم شغل و معیشت و رفاه عمومی ایجاد میکنید.
سیاست و اقتصاد در فاصله فرهنگ عمومی و رسمی تاثیر دارد
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی به سیاست، اقتصاد، نوع نگاه به جامعه، جهان بینی، انسان شناسی و به جامعه شناسی برمیگردد و مسائل گوناگونی وجود دارد در نتیجه بین تعلیم و تربیت رسمی با تعلیم و تربیت عمومی کاملا یک گپی وجود دارد.
به مدیری که مسلمانی را اعمال میکند نیاز داریم
حاجی بابایی در پاسخ به اینکه نهادهای متولی چطور میتوانند این فاصله فرهنگها را کاهش بدهند، با بیان اینکه در دستگاههای متولی چند اشکال وجود دارد، تصریح کرد: به مدیری نیاز داریم که اعتقاد به فکرهایی که گفتیم داشته باشد یعنی نه تنها به یک مدیر مسلمان بلکه به مدیری که مسلمانی را اعمال میکند نیاز داریم. زمانی حرف وزیر یا هر مسئولی خریدار دارد که خود او به آنچه که میگوید عمل کند و اگر عمل نکند، سرمایه اجتماعی وی کاهش پیدا میکند در نتیجه به تدریج ضریب نفوذ حرفش کاهش مییابد.
آموزش و پرورش اولویت دولتها نیست
وی در مورد اینکه چه دستگاههایی میتوانند فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی جامعه را کم کنند اظهار کرد: زیرساخت تمام این موارد آموزش و پرورش است به گونهای که برای این نهاد در این چهل سال بسیار زحمت کشیده شده اما هیچ زمانی آموزش و پرورش اولویت دولتها نبوده است. یک جایی یک وزیر خارجه استعفا میدهد، تمام مسئولان کشور درخواست برگشت وی را میکنند اما یک وزیر آموزش و پرورش استعفا میدهد، میگویند: به سلامت! بنابراین چه توقعی از این آموزش و پرورش دارید، شاید هم به او گفتند که تشریف ببر.
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: نمیگویم وزیر خارجه مهم نیست اما ثابت شده که برای مسئولان کشور وزارت خارجه مهمتر از وزارت آموزش و پرورش است./
خبرگزاری خانه ملت
گروه گزارش/
بازار اظهار نظر در مورد صلاحیت و یا عدم صلاحیت گزینه دولت برای وزارت آموزش و پرورش داغ است .
از سوی دیگر با نزدیک شدن به انتخابات مجلس در اسفند ماه نمایندگان مجلس سعی می کنند تا می توانند " صدای معلمان " باشند و حتی بر تنور مطالبات آنان بدمند .
جبار کوچکینژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در یک برنامه تلویزیونی درباره چالشهای پیش روی وزیر جدید آموزش و پرورش اظهار کرده است .
او گفته است :
" در چند ماه آینده انتخابات مجلس را داریم و دولت به شدت نسبت به آموزش و پرورش طمع دارد و آن را به عنوان نهادی که بین فرهنگیان و خانوادهها دارای نفوذ بسیار است در جهت تامین امیال احزاب فعال در دولت و احزاب خارج از دولت مهم میداند درحالی که دولت باید آموزش و پرورش را در جهت خواستههای برحق مردم و در جهت اسناد بالادستی هدایت کند و همین نگاهها باعث میشود که تحولات سریع در آموزش و پرورش رخ دهد و با تغییر یک وزیر حتی مدیران مدارس هم تغییر میکنند که این آسیبهای جدی به همراه دارد."
« صدای معلم » پیش تر در گزارشی نوشت : ( این جا )
" پس از کنار گذاشتن « نجات بهرامی » معاون مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ؛« مرتضی نظری » رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در مورد دخالت نمایندگان مجلس در توئیتی نوشت : ( این جا )
" دخالت برخی نمایندگان مجلس در امور داخلی استان ها و شهرستان ها به حد غیرقابل تحمل رسیده . مدیران تحول گرای آموزش و پرورش تحت فشار انتصابات قومی و قبیله ای هستند .آموزش و پرورش سازمان رای کسی نیست . "
این موضوع واکنش تند « جبار کوچکی نژاد » نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در پی داشت که خواهان عزل مرتضی نظری توسط وزیر آموزش و پرورش گردیده بود .
سرانجام این درخواست نماینده مجلس اجابت گردید و در قالب ادغام دوایر سازمانی و کوچک سازی ساختار ، نظری کنار گذاشته شد .
حکایت دخالت ها و حتی درخواست های غیرمعقول و شخصی نمایندگان مجلس که قانونا باید حافظ منافع عموم و مصالح کشور باشند به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و جایگاه نمایندگان و نمایندگی مجلس را به ابتذال کشانده است .
مطابق توصیه نامه زیر جبار كوچكي نژاد درخواست انتقال " اعظم كوچكي نژاد " را به دانشگاه فرهنگيان كرده است. ( این جا )
« صدای معلم » پیش تر نیز نشست تشکل های فرهنگیان را با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد تشکیل سازمان نظام معلمی مورد نقد قرار داد . ( این جا )
به این نمایندگان پیشنهاد می شود گزارش صدای معلم را در مورد جعبه سیاه انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان مورد پی گیری قرار داده و به افکار عمومی گزارش دهند . ( این جا )
این رسانه با نزدیک شدن انتخابات رفتار نمایندگان مجلس را در 4 سال گذشته در بوته نقد و نظر کارشناسی قرار خواهد داد .
از همه فرهنگیان دعوت می کنیم در این مطالبه گری همراه ما باشند .
گروه اخبار/
تجمعاتی در مشهد علیه « سیدجواد حسینی » سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است .
معترضان سرپرست وزارت آموزش و پرورش را متهم به به عاملیت سند 2030 می کنند در حالی که حسینی در ابتدای ورود و در جمع شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش اظهار داشته بود :
" سند تحول بنیادین اصلیترین اولویت آموزش و پرورش است لذا برای اجرای کامل آن تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت.
حسینی بر تقدم تربیت بر تعلیم تاکید و تصریح کرده است: سه واژه سند، تحول و بنیادین در سند بالادستی مفاهیم گوناگون و گستردهای دارد.
همچنین در این رابطه تسنیم نوشت :
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم خاکسپاری دکتر محمدرضا حافظی با آیتالله امامی کاشانی دیدار کرد.
در این دیدار آیتالله امامی کاشانی با تأکید بر توسعه مدارس معارف اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش یکی از مهمترین مکانهایی است که میتوان از آن برای بسط و گسترش معارف اسلامی استفاده کرد.
در ادامه حسینی با اشاره به سیاستهای مهم آموزش و پرورش گفت: توسعه ارزشهای دینی و باورهای علوم و معارف اسلامی از سیاستهای مهم آموزش و پرورش است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید توسعه مشارکت دستگاهها و نهادها با آموزش و پرورش در راستای سند تحول انجام گیرد.
وی با بیان اینکه که در دوران خدمت خود در آموزش و پرورش طرحهای متعددی در جهت توسعه معارف اسلامی اجرا کرده است، گفت: انشالله در برنامهها و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش توجه ویژهای به قرآن، نماز و عترت خواهیم داشت .