سمنان
یکی از مهمترین مسائلی که هر ملتی همیشه و هر زمان درگیر آن است آموزش و پرورش می باشد .آموزش و پرورش به منظور توسعه و پرورش علم و دانش در جامعه ایفای نقش می نماید.مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش همواره سعی دارند که پایه ریزی های درستی در زمینه آموزش و پرورش داشته باشند و این یک امر بسیار مهم برای سرمایه گذاری های هدفدار جهت رسیدن به آینده بهتر می باشد.
اینک که در آستانه برگزاری جلسه استیضاح جناب آقای دکتر علی اصغر فانی قرار داریم شایسته است که به سناریوی مدیریت پس از فانی توجه ویژه و شایانی داشته باشیم. دولت تدبیر و امید همواره در برنامه های خویش بیان نموده که توجه ویژه ای به آموزش و پرورش خواهد داشت و با معرفی جناب آقای دکتر نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی، دولت در همین جهت گام برداشت و لیکن بنا به دلایلی دکتر نجفی رأی کافی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش را از مجلس شورای اسلامی کسب نکرد و بعد جناب آقای دکتر فانی به عنوان سرپرست معرفی شد و سپس توانست از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد را کسب نماید.
از همان ابتدا تعدادی از حامیان دولت تدبیر و امید در آموزش و پرورش با معرفی دکتر فانی به عنوان وزیر ، مخالف بودند و ایشان را ضمن آنکه کاملا به حوزه آموزش و پرورش مسلط می باشد فرد توانمندی برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش نمی دانستند.
در مدت تصدی وزارت ایشان تا کنون همواره موافقان و مخالفان نظرات خویش را مطرح نموده اند که نگارنده در این یادداشت قصد نقد و بررسی عملکرد جناب فانی را ندارد و لیکن احتمال می رود که ایشان از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد را کسب نکند .
حال چه باید کرد؟
چه فردی با چه ویژگی ها و چه شاخصه هایی باید سکاندار دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش شود؟
به نظر می رسد که قاطبه فرهنگیان ایران اسلامی از دولت تدبیر و امید انظار دارند که یک فرد بسیار قوی، توانمند و مسلط را به عنوان وزیر معرفی نماید به گونه ای که این فرد شاخصه ها و ویژگی های یک رئیس جمهور را هم داشته باشد زیرا چنین مدیری که با تمام مردم جامعه سر و کار دارد قطعا باید جسور، شجاع، سیاستمدار، کاردان، پاسخگو و حضور بسیار پررنگی در عرصه رسانه داشته باشد.
علاوه بر این سکاندار آموزش و پرورش نباید به گونه ای باشد که مدیران مجازی برای حوزه مدیریتی او تصمیم گیری کنند یا کسانی که تخصص یا مسوولیتی در حوزه آموزش و پرورش ندارند نباید برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف کنند.
به عبارت دیگر ، وزیر پیشنهادی نباید اهل معامله باشد و آن چنان قوی و قدرتمند ظاهر گردد که مرعوب افراد ذی نفوذ نباشد ؛ چنین مدیری باید اهل چانه زنی باشد و بتواند امتیازهای بسیاری را از دولت جهت پیشبرد اهداف آموزش وپرورش اخذ نماید و همچنین بتواند اعتماد فرهنگیان محترم را جلب نماید و در یک اقدام شجاعانه دستگاه آموزش و پرورش را که بسیار بزرگ شده است، کوچک و قدرت را به معلمین و مدارس واگذار نماید ، علاوه بر این وزیر پیشنهادی شایسته است که به مسائل اقتصادی و رفاهی فرهنگیان جدا توجه فرماید و فقط در سطح حرف و شعار نباشد ، باید آموزش و پرورش با اقتصاد عجین شده ، در کنار آموزش و پرورش باید اقتصاد پویا وجود داشته باشد.
در کشورهایی که از آموزش و پرورش موفق برخوردارند همواره در کنار مسائل آموزشی مسائل اقتصادی نیز مطرح بوده و هست. وزیر پیشنهادی شایسته است که فردی نخبه گرا باشد به گونه ای که آموزش و پرورش جولانگاه نخبگان در حوزه های مختلف باشد.
فرهنگیان از دولت محترم انتظار دارند که فردی سکاندار آموزش و پرورش شود که یک تیم بسیار قدرتمند،متخصص، متعهد و کاردان جهت هدایت این کشتی عظیم همراه داشته باشد.
نگارنده از افراد خاصی جهت تصدی وزارت نام نمی برد و لیکن هستند افرادی که در حوزه های مختلف مدیریتی در گذشته کارنامه درخشانی داشته اند که مردم همواره به نیکی از آنها یاد می کنند و یا گاه آنها را قهرمان تلقی می نمایند.
امید است که دولت تدبیر و امید این بار به دغدغه های فرهنگیان محترم و والدین دانش آموزان توجه ویژه نموده و فرماندهی بزرگترین و حساس ترین وزارت را به فردی واگذار نماید که بتواند بر مشکلات آموزش و پرورش فائق آید و در مسیر دست یابی به موفقیت های بزرگ و توسعه همه جانبه قدم بردارد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
از زمان روي كار آمدن دولت جديد، مساله استيضاح برخي وزرا همواره به عنوان شايعه در ميان بخشهاي مختلف اخبار به گوش رسيده است. در همين راستا بررسي دلايل اين شايعات ميتواند كمك مهمي براي رسيدن به چرايي اين اتفاقات، حرفها و حديثها باشد. اقدامات نمايندگان تندرو مجلس در رابطه با برخوردي كه با وزرا دارند، از نظر عرف پارلماني تعجببرانگيز است.
بدون شك پرسشهاي پياپي از وزرا و تهديد به استيضاح، حركتي است كه بر مبناي يك ديد سياسي خاص انجام ميشود. اگر آنان ، بهخاطر دفاع از حقوق ملت يا عملكرد يك وزير وي را مورد استيضاح قرار دهند، طبعا بايد از آنها تشكر كرد. اما زماني ميتوان مدعي شد اين اتفاقات براي تغيير رويه اشتباه وزرا انجام ميشود كه استيضاح تبديل به چماقي براي ارعاب وزرا نباشد و هرگاه كه وزيري از پيگيري حق مردم كوتاهي كرد، بايد قاطعانه استيضاح شود، در حالي كه نمايندگان مجلس، تنها به تهديد ميپردازند كه نشاندهنده نگاه جناحي نمايندگان است. در بدنه تمام وزارتخانهها هنوز بخش زيادي از مديران احمدينژادي باقي ماندهاند و هرگاه وزرا بهسمت اصلاحات بنيادي و ساختاري حركت ميكنند، در مدت كوتاهي خبر استيضاح يا طرح پرسش از وزير مربوطه مطرح ميشود و همين رفتار است كه نشان ميدهد نمايندگان در واقع مانعي شدند در مقابل انجام وظايف وزرا و مرعوب كردن آنها. البته در اين زمينه نمايندگان تندرو مجلس به موفقيتهاي زيادي دست پيدا كردند و توانستند تا حدود زيادي وزرا را مرعوب خود كنند و در مقابل اصلاحات ريشهاي سنگاندازي كنند.
متاسفانه در چنين فضايي كه بخش مهمي از وزرا مرعوب شدند، هنوز تغييراتي كه متناسب با راي مردم در خرداد ماه ١٣٩٢ بود، انجام نشده و مجلس توانسته در اين مسير موفق باشد. دولت بايد با اين پديده آگاهانه برخورد كند و زير بار اين ارعاب نرود، همچنين وزرا هم نبايد ترس به دل خود راه دهند، چرا كه اگر استيضاح شدن توسط نمايندگان تندرو عملي بود، قطعا تاكنون اين اتفاق ميافتاد، اما آنچه مشخص است اين است كه بخشي از نمايندگان مجلس تنها شعار ميدهند و به همين خاطر هم هست كه تنها وزيري كه استيضاح شد فرجي دانا بود و لذا اگر اين توان در مجلس بود باز هم دست به استيضاح وزراي ديگر ميزد.
دولت در اين برهه خاص بايد مراقب همه مسائل باشد و رييسجمهوري نيز بايد از وزرا بخواهد كه در قبال دولت هم متعهد باشند، همانطور كه به مجلس متعهد هستند.
دولت بايد بداند كه انتظارات مردم تاكنون پاسخ درخوري نيافته است و دولت بيش از استيضاح بايد نگران اين مساله باشد، زيرا استيضاحهايي از اين دست حتي در صورتيكه عملي هم شود، تنها هويت و ماهيت استيضاحكنندگان را براي مردم روشن ميكند، به همين خاطر استيضاح در شرايط فعلي بيش از همه، به نفع دولت تمام خواهد شد.
مردم ايران، مردم آگاهي هستند كه به خوبي ميتوانند موانع را ببينند، در صورت انجام شدن استيضاح وزراي دولت، مردم متوجه ميشوند مسبب به سرانجام نرسيدن مطالبات آنها دولت نيست و چه كساني هستند كه ملت را از دستيابي به حقوق خود باز ميدارند.
طبيعتا در اين شرايط مردم هم پاسخ اين افراد را خواهند داد و در انتخابات مجلس كه چند ماهي به آن باقي مانده است، موانع رسيدن به مطالبات خود را برميدارند.
روزنامه اعتماد
حضرت حجت الاسلام و المسلمین میر قسمت موسوی، در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت ، فرموده اند، آموزش وپرورش مملو از نیروهای ناکارآمد و غیر تخصصی است ( اینجا ) .
بر همین اساس و به عنوان یک فرهنگی، که معتقدم در آموزش و پرورش به جهت جمعیت میلیونی، ممکن است چند هزار فرهنگی که به دلایل مختلف ، از جمله شرایط کار، سوانح و…کارائی لازم رانداشته باشند که این موضوع در سایر دستگاه ها نیز وجود دارد، ولی کسی به آنان ، اشاره و توجه نمی کند ،اما از زمانی که معلمان به خاطر فرق و تبعیض ،با تجمعاتی کاملا قانونمند ،سعی در احقاق حقوق منطقی خویش دارند ، هر کسی به زعم خویش، با بهانه ای سعی در انحراف افکار عمومی جهت رسیدن معلمان به این خواسته منطقی دارند،عده ای معلمان را زیاد ،عده ای آموزش و پرورش را مصرفی، عده ای ناکارآمد و عده ای نیز پارا فراتر گذاشته و معلمان را عامل بیگانه می دانند .
به هر حال در پی درج خبر اخیر ،در برخی رسانه ها که با دلخوری و واکنش معلمان مواجه گردید، بر آن شدم جوابیه ای بر اظهارات نماینده مجلس نگاشته و انتظار پاسخگوئی از نماینده محترم را داشته باشم.
وکیل محترم مردم در مجلس شورای اسلامی قبل از پرداختن به نقد اظهارات تاسف برانگیز جنابعالی، درمورد شریف ترین قشر جامعه، که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ،با ابراز تنفر فرهیختگان فرهنگی، و سایر افراد منصف مواجه شد ، شما را ارجاع می دهم به این کلام روشن مولا امیرالمومنین، (ع) که فرمودند ( من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا ) هرکس به من سخنی بیاموزد مرا بنده خویش نموده است، و طبیعت معلم چیزی جز آموختن نیست و صدالبته اول معلم، خداوند تبارک و تعالی،سپس انبیاء و اولیاء و معلمین جامعه ،ادامه دهنده راه ایشانند ؛ امثال جنابعالی، تکیه دادن بر صندلی سبز بهارستان را مرهون حضور هزاران فرهنگی با شرف ،خانواده ،و دانش آموزان ایشان ،در پای صندوق های رای می باشید، و شایسته نیست بی محابا اندیشمندان جامعه را ناکارآمد تلقی فرمائید.
کاش سکوت اختیار می کردید و یا به جای این اظهارات، همانند تعدای از نمایندگان دلسوزِ حامی فرهنگیان ، اندکی از درد معلمان را فریاد می زدید.صدای ما معلمان که در چندین نوبت به جائی نرسید، شاید گوشی برای شنیدن فرمایشات شما پیدا می شد. اندکی صبر سحر نزدیک است . معلمان قدردان دولتمردان و مجلس نشینانی خواهند بود که در پی اجابت خواسته های قانونی ایشانند و به دوراز بهره برداری های سیاسی و صادقانه و بر اساس یک تکلیف این مهم را دنبال می کنند و اما بعد، امیدوارم به سئوالات زیر ، صریح و روشن پاسخ داده و از معلمین عزیز که چندیست در پی طلب حقوق قانونی و صنفی خود مورد بی مهری قرار گرفته اند ،و شما نیز به جای حمایت، نمک بر زخمشان پاشیده اید دلجوئی نمائید.
۱-بر اساس کدام اعتبار سنجی، از دانش و تخصص معلمان به این نتیجه رسیده اید که بیشتر معلمان ناکارآمدند ، لطفا اگر نظر سنجی به عمل آمده، لینک سایت مربوطه که این نظر سنجی را انجام داده در اختیار اصحاب رسانه قراردهید زیرا به اعتقاد حقیر، در شان یک نماینده نیست غیر مستند حرف بزند.
۲ -اگر منظور شما، ناکارآمدی ناشی از اجبار به اشتغال در پست های دیگر غیر از معلمی است، مانند حضور معلمان تا پاسی از شب در شغل های دوم و سوم ،جهت تامین حداقل های زندگی است ،که شرمنده زن و بچه خود نشوند، بنده هم موافقم بله از روی اجبار معلم به شغل هائی تن در می دهد که به هیچ وجه شایسته شان شریف وی نیست،اما با این وجود، معلم،به خاطر شرافت حرفه ای اش، سعی در انجام مطلوب وظیفه خود می نماید.
۳- جناب نماینده ؛ آیا به راستی قبول دارید ،که معلم در جامعه جهانی و در کشورهای توسعه یافته، نقش ممتاز و اول رادارا می باشد و اصلی ترین فاکتور شاخصه توسعه یافتگی دراین جوامع ، نوع نگاه مجموعه حاکمیت آن ها به آموزش وپرورش و اولویت قائل شدن به این مقوله می باشد ، اما در کشور ما که این همه آموزه های دینی در تجلیل و تکریم از نقش معلمان و مربیان داریم ،برای احیای حقوق قانونی خود ،و این که یک زندگی معمولی درحد افراد عادی جامعه داشته باشد ناگزیر به برپائی چندین باره تجمعات و نامه نگاری با مراجع تصمیم گیری متعدد، از جمله مجلس شورای اسلامی می باشد و در نهایت نه تنها موفق به احقاق حق نمی شود که محکوم به ناکارآمدی، عاملیت بیگانه و…می گردد؟
فعالیت حضرتعالی در این عرصه و مشخصا به عنوان عضو کمیسیون آموزش مجلس در مقوله تغییر نگرش حاکمیت به آموزش وپرورش به عنوان نیاز اجتناب ناپذیرامروز چه بوده ست؟
۴-آقای وکیل محترم مردم،کاش می فرمودید (همانند آنچه درسایر دستگاه ها وجود دارد و کسی نمی تواند منکر آن شود) در جمعیت میلیونی آموزش و پرورش ،با تعدادی معلم از کار افتاده مواجهیم ،که اجتناب ناپذیر بوده، و دولت و مجلس باید با تعامل با هم و ارائه راهکاری مناسب در مورد این گروه از معلمان ، آن هم با احترام ،تصمیم گیری نمایند.
۵- جناب موسوی عزیز !
تخصص شما چیست که در کمیسیونی حساس، همانند آموزش و تحقیقات مجلس عضو شده ، و نیز بفرمائید در طول بیش از سه سال گذشته چه تصمیمات ارزشمندی برای بهینه سازی امور در آموزش وپرورش اتخاذ نموده اید؟
۶ - مصادیق عدم وجود تخصص و کارآئی در اکثریت معلمان آموزش و پرورش ، را برشمرده و به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد نمائید تا به قول معروف از همین امروز جلوی ضرر گرفته شود و به عنوان نماینده مردم در برترین نهاد تصمیم گیری و نظارت کشور، مانع از اهانت مغرضانه و سیاسی برخی به معلمان شوید.
۷- فرموده اید آموزش وپرورش نباید نیروهائی را به کار گیرد که نتواند از آن ها استفاده نماید، منظور دقیق شما چه کسانیست؟ مگر استخدام های آموزش وپرورش بر اساس قوانین مجلس شورای اسلامی ، و اجرای آن توسط دولت نیست، که تعدادی معلم از مجاری تربیت معلم ،چندین سال دوره های آموزشی را طی، و به عنوان معلم به خدمت گرفته می شوند، و عده ای دیگر بر اساس آزمون های استاندارد و در فضائی رقابتی انتخاب می گردند؟
اگر نیروئی خارج از این مجاری وارد شده است چرا به عنوان قوه ناظر تحقیق و تفحص ننموده و اقدام قانونی نمی نمایید؟
شما با این تفسیرتان همه عوامل فوق را زیر سئوال می برید و انتشار چنین افکاری درسطح جامعه ضمن دامن زدن به بی اعتمادی عمومی نسبت به معلم ،بسیار خطرناک می نماید ، زیرا آسیب به جایگاه فرهنگ، آسیب پذیری سایر حوزه هارا به دنبال دارد.
۸- فرموده اید آموزش و پرورش باید با تدوین بسته ای جامع با سیاست گذاری مطلوب، زمینه خروج نیروهای ناکارآمد را فراهم نماید،اگر نیت شما خیر خواهانه است، که امیدوارم چنین باشد، چرا به عنوان عضو تاثیر گذار کمیسیون علوم و تحقیقات مجلس، سایر نمایندگان محترمرا ،مجاب ننموده اید، که به قول وزیر مخترم آموزش و پرورش به تعبیری ۵۰ و به تعبیر دیگر ۱۱۶ هزار نیروی ناکارآمد و مازاد در آموزش و پرورش وجود دارد ، لذا تا تعیین تکلیف این نیروها استخدام جدید موقوف!! مگرآموزش و پرورش ،بنگاه کاریابی است که متعهد و ملتزم به ایجاد اشتغال باشد.
درپایان بفرمائید، در راستای فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری ،که در دیداربا فرهنگیان سراسر کشور، در اردیبهشت ماه سال جاری فرمودند : نگاه به آموزش و پرورش باید فرادستگاهی باشد، چه تدبیری اندیشیده ،و چه برنامه ای برای اجرای این دغدغه معلمان که به عنوان مطالبه رهبر معظم انقلاب نیز تبدیل گردیده است دارید و چند نشست با مسئولان دولتی جهت اجابت این تقاضای معظم له برگزار نموده اید؟
پاسخ به تک سئوالات مطالبه تعداد کثیری از فرهنگیان شریف می باشد که انتظار دریافت پاسخ در همین رسانه را دارند.
حق قانوني نمايندگان است که به وزير پيشنهادي دولت راي ندهند و يا وزيري را استيضاح کنند و يا عدم کفايت رئيس جمهوري را اعلام فرمايند ، همه به اين تفکر ارزشمندˏ بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران باور داريم :
« مجلس در رأس همه امور کشور است »
از فرهيختگان محترم درخواست مي کنم با حداکثر توان در انتخابات اسفند 1394 حاضر شوند .
از آنجا که نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي ، نمايندگي مردم حوزه هاي انتخابي خود را عهده دار هستند ؛ اينجانب به عنوان شهروند معلم ، نقطه نظرات خود در باره استيضاح احتمالي دکتر فاني را با نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و فرهيختگان محترم در ميان مي گذارم تا به وظيفه شهروندي خود عمل کرده باشم .
مسلم است که حقوق شهروندي آحاد ملت دغدغه اصلي نمايندگان محترم مي باشد .
قانون درجات مختلف دارد . برخي قانون ها بر برخي ديگر اولويت دارند . مثلا قانون اساسي بالاترين است . سند چشم انداز ، برنامه پنجم توسعه ،سياست کوچک سازي دولت ، سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش ، ، قانون مصوب بودجه سال 1393 و 1394 که سياست اقتصادي انقباضي را جايگزين سياست اقتصاد انبساطي نموده است ، استخدام بر اساس رديف استخدامي و ...
معلم که بار اصلي آموزش و پرورش عهده دارست و بيشترين سختي ها را تحمل مي کند، جهت تحقق مطالبات خود :
استخدام مربيان پيش دبستاني و حق التدريس ، پرداخت حق التدريس به موقع ، افزايش حقوق و مزاياي فرهنگيان در سايه اجراي قانون پرداخت هماهنگ ، بيمه طلايي ، حق مسکن ،حق اياب و ذهاب ، توجه به منزلت اجتماعي معلم و...لحظه شماري مي کند .
از حمايت رهبر معظم انقلاب اسلامي ، رياست محترم جمهوري ،کار گروه منتخب رئيس جمهور ، وزير محترم آموزش و پرورش و مسئولين مربوطه ، نماينگان محترم مجلس شوراي اسلامي ، نخبگان ، رسانه ها و ... که به اين مهم پرداخته اند قدرداني مي کنم و اطمينان خاطر دارم که با حضور تشکل هاي مدني و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي درسايه گفت و گوي و تعامل سازنده 750 چالش آموزش و پرورش که در پنج دسته سياست راهبردي ، ساماندهي و بهسازي نيروي انساني، ارتقاي مديريت آموزشگاهي ، عملياتي کردن بودجه و تمرکز زدايي با حفظ اولويت براساس نقشه راه به تدريج و گام به گام برطرف مي شود . هرگونه التهاب از سوي مردم و يا مسئولين از شتاب اين تحول مي کاهد .
ساماندهي و بهسازي نيروي انساني يکي از چالش هاي مهم آموزش وپرورش است ، (دغدغه اندکي از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي ، اجراي بي چون چراي اين مصوبه است و به تنگناهاي دولت توجهي ندارند . ) همه مي دانيم به علت استخدام 120 هزار نفر در آموزش و پرورش دولت قبل ( پيشخور کردن رديف استخدام در دولت قبل ) تا مرداد سال جاري سازمان مديريت ( و برنامه ريزي) اجازه استخدام را به اين وزارتخانه عريض و طويل نداده است .
الف - دغدغه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي :
1. خبر ۱۳ اردیبهشت ۹۳ ؛ جذب ۶۰ هزار معلم در کشور ضروری است۞
نیازمند جذب بیش از ۶۰ هزار معلم در سطح کشور هستیم. جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت با اشاره به تصویب قانون جذب معلمان پیش دبستانی افزود: ما این قانون را در بین جار و جنجال هایی که برای جذب مربیان پیش دبستانی و خرید خدمات آموزشی و بهداشت به پا شده بود تصویب کردیم....
2. خبر ۳۰ تیر ۹۳ ؛ تذکر بیش از ۷۰ نماینده به روحانی برای استخدام معلمان حقالتدریس۞
بیش از هفتاد نماینده مجلس در یک تذکر کتبی به رئیس جمهور خواهان اجرای مصوبه مجلس برای استخدام معلمان پیش دبستانی و حقالتدریسی توسط آموزش و پرورش شدند.
ب: پاسخ ها و اقدامات آموزش و پرورش :
3.حق التدریسیها برای استخدام باید در آزمون شرکت کنند.۞
(فاني با بیان برخی فرمایشات امام خمینی ( ره ) در خصوص جایگاه معلمی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۳ و نیم میلیون دانش آموز و ۲۷ میلیون پدر و مادر و در جمع ۴۰ میلیون نفر با احتساب اطرافیان دانش آموزان در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش هستند.)
فانی ، آموزش و پرورش را بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت برشمرد و گفت: به همین خاطر کوچکترین تصمیماتی که در وزارت آموزش و پرورش گرفته می شود همه جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.
(وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته معلمان بالاترین گروه مرجع را در جامعه تشکیل می دهند افزود: نقش کلیدی معلم می تواند نوید بخش اثرگذاری هر چه بیشتر این قشر در آینده جامعه ما باشد.)
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در سال گذشته ۲۵ هزار نفر همکار فرهنگی ما بازنشسته شدند و ۱۸۰ هزار دانش آموز نیز به دانش آموزان اضافه شد که این تعداد، حدود ۱۵ هزار نیروی انسانی نیاز داشت و با توجه به ۲۵ هزار بازنشسته ما کسری ۴۰ هزار نفری داشتیم.
فانی با بیان اینکه اولین سری فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهر ۹۵ وارد بدنه آموزش و پرورش می شوند افزود: ما در مواجهه با کمبود نیروی انسانی دو کار انجام دادیم یکی افزایش بهره وری و ساماندهی نیروی انسانی با جابه جایی نیروهای موجود و دیگری بسته حمایتی بود.
(وی گفت: ما سال ۹۳ حدود ۴۰ هزار صندلی خالی مدارس غیردولتی را در اختیار گرفتیم و دانش آموزان را با هزینه دولت به این مدارس فرستادیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در بعضی از رسانه ها حرف هایی زدند که واقعیت نداشت چرا که یک نفر از این ۴۰ هزار دانش آموز، یک ریال پرداختی نداشتند و این میزان هزینه، یک سوم هزینه ای بود که برای دانش آموزان در مدارس دولتی داریم.)
وزیر آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: این وزارتخانه با ساماندهی نیروی انسانی توانست در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال صرفه جویی کند که از این محل اعتبار لازم برای افزایش فوق العاده شغل ۳۰۰ هزار معلم دوره ابتدایی محقق شد.
فانی ادامه داد: صرفه جویی در آموزش و پرورش را باید یک فرصت تلقی کرد و نه یک تهدید (چرا که با این صرفه جویی آموزش و پرورش توانسته است هزینه های دیگر خود را تامین کند و این صرفه جویی به خزانه دولت برگشت داده نشده است. )
وی اضافه کرد: رییس جمهوری اعلام کردند هر دستگاهی که بتواند بهره وری را افزایش دهد، اعتبارات صرفه جویی شده در اختیار خود آن دستگاه قرار می گیرد تا آن دستگاه بتواند بخشی از کمبودها و نیازهای خود را جبران کنند.)
وی بومی گزینی و متوازن سازی نیروی انسانی را از برنامه های جدی آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموع ما با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم اما این نیروی انسانی خوب توزیع نشده است افزود: آموزش و پرورش باید برنامه ریزی میان مدت برای ایجاد توازن در نیروی انسانی خود ایجاد کند که سه عامل جنسیت ، رشته تخصصی و جایگاه جغرافیایی در این برنامه ریزی مؤثر است.
فانی گفت: به عنوان مثال ۸۱ درصد معلمان در شهر تهران خانم ها و ۱۱ درصد آقایان هستند در حالی که ۵۱ درصد دانش آموزان این شهر پسران و ۴۹ درصد دختران هستند.
وی افزود: ساماندهی نیروی انسانی را از سال گذشته شروع کردیم که بر اساس آن تورم و کمبود نیروی انسانی با توجه به سه عامل یاد شده تا ۵ سال دیگر ساماندهی می شود.
وی بیشترین مشکل کمبود نیروی انسانی را دوره ابتدایی به ویژه ششم ابتدایی برشمرد و افزود: علت آن است که سه سال پیش خیلی عجولانه پایه ششم اضافه شد.
امیدواریم با حضور خردمنداني چون لاريجاني و اکثريت مجلس و در یک فضای گفت و گو و نقادی و به دور از هر گونه عوام فریبی و غوغاسالاری ، سخنان و دیدگاه ها در افکار عمومی معلمان مطرح شده و آن چه که صلاح آموزش و پرورش ، معلمان و منافع ملی است به تحقق بپیوندد .
ان شاء الله
منابع : سايت اي کار 24
گروه اخبار /
قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش کان لم یکن شده است، اظهار داشت: روز گذشته براساس آئین نامه قبلی مجلس، استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول شد در حالی که طبق آئین نامه جدید مجلس که سال گذشته اصلاح شد، استیضاح کنندگان ابتدا باید طرح خود را به کمیسیون مربوطه ارجاع دهند.
وی افزود: در این جلسه وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان خواستار استیضاح حضور مییابند و اگر با یکدیگر توافق کردند که مسئله حل میشود اما اگر توافق حاصل نشد آنگاه طرح استیضاح به هیئت رئیسه اعلام وصول میشود اما دیروز اشتباهی در این زمینه انجام شد و مطابق با آئین نامه قبلی مجلس طرح استیضاح به هیئت رئیسه اعلام وصول شد.
** جلسه فانی و استیضاح کنندگان؛ یکشنبه آینده
در همین زمینه عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به گفت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش کان لم یکن نشده است و این جمله باید اصلاح شود.
وی افزود:روز یک شنبه هفته آینده وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان استیضاح کننده در کمیسیون آموزش و تحقیقات جسلهای را دارند چرا که براساس آئین نامه جدید مجلس طرح استیضاح باید در کمیسیون مربوطه مطرح شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد:هماکنون دو تفسیر وجود دارد. تفسیر نخست تاکید دارد وقتی طرح استیضاح تقدیم هیئت رئیسه شد اعلام وصول شده و به کمسیون مربوطه ارجاع میشود و این مطابق با همان جریانی است که روز گذشته رخ داد. اما تفسیر دوم تاکید دارد طرح استیضاح زمانی که تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد بدون اعلام وصول باید به کمیسیون برود.
تسنیم
گروه اخبار /
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده ای در خصوص برگزاری جلسه غیر علنی با فانی، گفت: اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش کان لم یکن است.
در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی محسن صرامی با اعلام تذکری، گفت: دو هفته پیش نامه ای با امضای ۱۷۷ نماینده به هیات رئیسه داده شد که طی آن خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی با حضور نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهور و فانی وزیر آموزش و پرورش جهت بررسی مشکلات معیشتی فرهنگیان شدیم.
وی با تاکید بر اینکه این جلسه غیرعلنی ربطی به استیضاح فانی ندارد، اظهار داشت: مجلس نهم تمام شد، اما هیچ کاری برای فرهنگیان نکردیم. هیات رئیسه قصور می کند.
در ادامه محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، اظهار داشت: نظر هیات رئیسه مخالف برگزاری جلسه غیرعلنی نبود.
وی اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش که در روز گذشته صورت گرفته بود را کان لم یکن خواند و گفت: هفته آینده جلسه غیرعلنی بررسی مشکلات معیشتی فرهنگیان با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.
مهر
درس امروز ما فعل مجهول است
فعل مجهول چیست می دانید؟
نسبت فعل ما به مفعول است.
سیمین بهبهانی
یادم می آید کلی جست و حو کردم این شعر و شاعرش را بیابم . زمان ما چیزی به اسم رایانه نبود تا با یک جست و جوی ساده بتوان هر مطلبی را می خواستی به فاصله چند ثانیه پیدا کنی.
روزگار ما معلم به هر سوالی پاسخ نمی داد ، گاه اتفاق می افتاد می گفت من لغت نامه نیستم ، برو خودت پبدا کن و گاه می گفت این می تواند موضوع خوبی برای تحقیق باشد و ما می رفتیم دنبال جواب سوال .
اما امروز اگر دانش آموزی از دبیرش سوالی بپرسد ، معلم می تواند چنین پاسخی بدهد ؟ در بهترین حالت تصور می کند دبیرش سواد ندارد و جوابش را از گام به گام یا هر کتاب کمک درسی دیگری می یابد . بدترین حالتش این است که گروهی طومار جمع کنند و بعد امضای چند دانش آموز و اخراج آن دبیر از مدرسه.
و هیچ کس از اولیا و مربیان آموزشی با خود نمی اندیشند ،آیا دبیر موظف است جواب تمام سوالات را بدون آنکه دانش آموز تلاشی کرده باشد به او بدهد ؟
واقعیتی که نمی خواهیم بپذیریم همین است.
سال هاست دانش آموزان ما چون دستگاه پرینتر و یا کپی های قدیم کارشان کپی برداری از کار معلم و کتاب های کمک آموزشی است . حجم دروسی که تدریس می کنیم با ساعاتی که به این دروس اختصاص یافته هماهنگ نیست.مدارس فاقد تجهیزات نوین آموزشی، چون تابلوهای هوشمند و کتابخانه های مجازی و... است و از این رهگذار دانش آموزانی که در منزل از امکانات نسبتا بالایی برخوردارهستند ؛ فضای مدرسه برای آنان بی شباهت به زندان نیست. کلاس های پرتراکم ، میز و صندلی هایی فرسوده تابلو های گچی و در نهایت کتابخانه ای مملو از کتاب های قدیمی و پوسیده.
این فضای سنتی که آموزگار را وادار می کند باهمان شیوه های سنتی تدریس کند نه تنها حس مسئولیتی برای دانش آموزان ایجاد نمی کند ؛بلکه ناخودآگاه دانش آموز را وادار می کند برای ایجاد محیطی مفرح با دیگر دانش آموزان از این شرایط سوء استفاده کند و درس و کلاس را به سخره بگیرد.
و امروز که چرایی طرح استیضاخ وزیر آموزش وپرورش ؛نقل محافل خبری و غیر خبری است ؛این سؤال پیش می آید اینک که به برکت امکانات رسانه ای و رایانه رسیدن به پاسخ هر سؤال ناممکن نیست ؛ استیضاح وزیر چه توجیه علمی دارد ؟
البته سازوکاری که در مجلس تعریف شده است ؛در این حکایت نمی گنجد ؛ ولی آیا ساختار ناهمگون آموزش و پرورش معضلی آنی است که از بخت بد قرعه اش به نام فانی وزیر محترم آموزش و پرورش درآمده است؟
انباشت سؤالات بی جواب آموزش و پرورش قدمتی بیش از بیست سال دارد.
و شاید لازم به تذکار نیست که اساسا سؤال پرسیدن چیز خوبی است و جامعه ی پرسشگر نشانه ی سلامت فکری جامعه است.
در شرایطی که وزیر محترم آموزش و پرورش که شاید کمترین نقش را در ایحاد شرایط فعلی آموزش و پرورش دارد؛ آیا نمایندگان استیضاخ کننده از وزیر محترم ،به فعل مجعول خود نیز می اندیشند؟
و یا کماکان قرار است دیگ انتخابات، با شراره های جناح های سیاسی در آموزش و پرورش گرم شود؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
آسمان دیروز بهارستان برای پاستورنشینان ابری بود. ابتدا وزیر ارشاد در صحن علنی حضور پیدا کرد تا به سوالات تکراری میرکاظمی که پیش از این توسط حمید رسایی مطرح شده بود و حتی اولین کارت زرد خود را بابت آن دریافت کرده بود پاسخ دهد. هرچند سخنان جنتی متقن به نظر میرسید اما عدم اقناع وزیر نفت احمدینژاد موجب شد تا دوازدهمین کارت زرد بهارستان به نام علی جنتی ثبت شود و او نیز در لیست وزیران دوکارته قرار گیرد. خط و نشانهای بهارستان تنها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ختم نشد و پای دیگر وزارتخانهها نیز به میان آمد که مهمترین آن، آموزش و پرورش بود.