صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

بیانیه انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل  گروه اخبار /

ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم....

خرداد، ماهی پر از حادثه های مهم تاریخی است. ماهی که با دوم و سوم خردادش که یادآور شادی و احساس غرور ملت است شروع و با چهارده و و پانزدهم خردادش که یادآور روزهای به یادماندنی در تاریخ کشورمان است به نیمه می رسد و به روزهایی همچون 22 خرداد بر می خورد که یادآور یک انتخابات کم نظیر و در عین حال پرحاشیه همراه با حوادث تلخ و شیرین است . انتخاباتی که ماه ها و بلکه چندین سال فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داد.

و در نهایت این ماه 24 خرداد را در تقویم خود جای می دهد که یادآور یک انتخابات مهم از جنس"حماسه" می باشد.و امروز در آستانه دومین سالگشت این حماسه عظیم ملت قرار داریم  ، روزی که در آن ملت بزرگ ایران با غلبه بر ناامیدی ها ، تصمیم قاطع بر سرنوشت خود گرفت و علی رغم تلاش انحصارطلبان و اقتدارگرایان برای مهندسی انتخابات ، با درایت و رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و تاکید تاریخی ایشان بر جنبه "حق الناس" بودن انتخابات و با تدبیر بزرگانی چون آیت ا... هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی و هم چنین ایثار و از خود گذشتگی شخصیتی چون دکتر عارف ، شعار "عقلانیت و اعتدال" و "تدبیر و امید" مورد اعتماد ملت واقع شده و دکتر حسن روحانی سکان مدیریت اجرایی کشور را در دست گرفت.

برای درک اهمیت و ضرورت این تصمیم تاریخی ملت کافی است تصور کنیم اگر چنین نمی شد و سیاست های تقابل با دنیا ، تصمیمات احساسی و پوپولیستی و قانون گریزی و خردستیزی تداوم پیدا می کرد چه سرنوشتی در انتظار این کشور بود!

فلذا ، انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل ضمن اعلام حمایت قاطع از سیاست های مدبرانه دولت در حوزه های مختلف به ویژه حوزه ی روابط بین الملل و با تاکید بر اینکه "روحانی تنها نیست" و در عین حال با اعتقاد بر اینکه انتقاد سازنده و دلسوزانه و آسیب شناسی واقع بینانه همواره عامل دوام و قوام دولت می گردد مواردی را متذکر می شود امید است مورد عنایت متولیان محترم امر قرار گیرد:

1- با گذشت زمان و روشن شدن برخی از مسائل از جمله پرونده های کلان مفاسد اقتصادی و اختلاس های میلیاردی که با بازداشت و زندانی شدن دو تن از معاونان ارشد رئیس جمهور سابق نمود بارزتری یافت متوجه می شویم که دولت یازدهم وارث چه ویرانه های اقتصادی و مدیریتی است. در این راستا ضمن اعلام حمایت از تلاش های دولت برای افشای فسادها و تقدیر از اقدام قوه قضائیه در برخورد با مجرمان ، انتظار می رود از یک طرف دستگاه محترم قضائی به منظور نشان دادن قاطعیت نظام در مبارزه با فساد مالی و اقتصادی و جلب اعتماد مردم ، برخوردهای قانونی و قاطعانه خود را به دور از جنجال های سیاسی و جناحی و در زمان ارتکاب جرم ، تداوم بخشد تا مدیران خاطی احساس حاشیه امن برای خود نکنند و از طرف دیگر دولت محترم با هماهنگی قوه مقننه ، با نظارت مستمر و دقیق و شفاف سازی قوانین ، زمینه های بروز فسادهای مالی و اداری را از بین برده یا به حداقل ممکن برسانند.

2 – در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 با رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و هدایت مستقیم رئیس جمهور محترم و مدیریت بی نظیر وزیر امور خارجه محبوب ملت، گام های نهایی خود را برای رسیدن به نتیجه طی می کند و تیم مذاکره کننده با "شجاعت و تدبیر و عقلانیت "و حساسیت و احتیاط وصف ناپذیر از منافع ملی در مقابل زیاده خواهی های قدرت های جهانی دفاع می کنند عده ای به اصطلاح "دلواپس" که منافع حزبی و جناحی خود را در تداوم تحریم ها می بینند و احساس می کنند با رفع تحریم های ظالمانه ، دکان کاسبی آنها بسته خواهد شد ناجوانمردانه رزمندگان عرصه دیپلماسی را مورد هجمه سنگین قرار می دهند ؛ فلذا ما به این جریان که با هیاهو و غوغاسالاری و استفاده از ابزار قدرت سعی در سرکوب خواسته های عمومی دارند توصیه می کنیم با احترام گذاشتن به قانون و خواست عمومی ملت ، خود را بخشی از ملت بدانند نه قیم ملت و در عمل پای بندی خود را به تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر همدلی و همزبانی دولت و ملت نشان دهند.

3- در ارتباط با مدیریت استان ، ضمن تقدیر از تلاش های بی وقفه استاندار محترم در راستای ایجاد زیرساخت های توسعه ی اقتصادی استان و هم چنین تقدیر از انتصابات صورت گرفته دربرخی حوزه های مدیریتی که اغلب از معتقدان به برنامه های دولت و گفتمان اعتدال و اصلاحات می باشد در عین حال متاسفانه مجموعه مدیریتی استان در بخش های مختلف از یک انسجام و همگرائی لازم که در راستای سیاست های دولت و انتظار مردم باشد برخوردار نیست و هنوز در بخش های قابل توجهی از دستگاه های دولتی پاشنه امور بر مدار تفکرات دولت قبلی می چرخد و مدیران دستگاه های مذکور گرچه شاید با دولت تدبیر و امید به ظاهر همزبان باشند ولی قطعا همدل نیستند و طرفداران اصیل و همدل دولت که برای استقرار این دولت خون دل ها خورده انددر بدنه اجرائی این دستگاه ها در گوشه نشینی و انزوا به سر برده و تماشاگر جولان و میدان داری سینه چاکان جناح مقابل دولت هستند. لذا از مدیریت عالی استان انتظار می رود یک بازنگری جدی در تیم مدیریتی خود و دستگاه های مختلف اجرائی انجام داده و تحولات لازم در راستای همدلی و همراهی دستگاهها با جریان کلی دولت جهت ایجاد نشاط و شادابی در فضای مدیریتی استان صورت گیرد.

4- در موضوع کلان آموزش پرورش و خواسته های صنفی معلمان با توجه به اینکه انجمن اسلامی معلمان در بیانیه های قبلی به طور مفصل در این مورد اعلام موضع نموده است نیاز به تکرار نمی بینیم و صرفا به این بسنده می کنیم جامعه ی معلمان کشور که اتفاقا بیشترین نقش را در استقرار دولت یازدهم ایفا کرده اند همچنان منتظر اقدامات عملی مسئولان در رفع مشکلات معیشتی این قشر زحمت کش و فرهیخته و تحقق خواسته های به حق آنان هستند.

5- در ارتباط با دستگاه تعلیم و تربیت استان علی رغم اینکه این تشکل تاکنون تمامی سعی و تلاش خود را به کار برده  است که مسائل و مشکلات موجود را در ملاقات های مختلف با مسئولان و متولیان  محترم امر مطرح نماید تا ضرورتی به اعلام موضع عمومی نباشد ، اما متاسفانه تاکنون نتیجه ای قابل توجه حاصل نشده است و به ناچار مواردی را علی رغم میل خود و صرفا در راستای ایفای وظیفه تشکیلاتی و از سر دلسوزی لازم به تذکر می دانیم :

آموزش و پرورش استان نیز مانند برخی دستگاه ها از انسجام لازم مدیریتی در راستای خواست مردم و فرهنگیان برخوردار نیست و نشاط و شادابی و چالاکی مورد انتظار مشاهده نمی شود و به لحاظ تغییر و تحولات اداری هنوز بخش عمده ای از پست های کلیدی این دستگاه عظیم دولتی در تصدی جریان منتقد دولت می باشد و در انتصابات جدید نیز متاسفانه فشارهای پیدا و پنهان صاحبان قدرت و افراد ذی نفوذ جریان منتقد دولت و یا لابی های محفلی و باندی تاثیرگذاری بیشتری داشته است و در این بین طرفداران حقیقی و شناسنامه دار دولت تدبیر و امید ، مورد بی مهری شدید قرار گرفته و در کنج انزوا و گوشه نشینی تماشاگر صحنه اند.

و نتیجه این امر عدم تحرک و نشاط لازم مدیریتی در راستای بهبود وضعیت تعلیم و تربیت استان بوده است که نمونه بارز آن نزول رتبه و جایگاه استان در کشور در شاخص های مختلف در مقایسه با سال های قبل می باشد و با تاسف مضاعف مجموعه تدابیر و عقلانیت اداری که در این باب اعمال می شود نیز چشم انداز مثبت و روشنی را به تصویر نمی کشد که البته امیدواریم چنین نباشد! و این زنگ خطری است که باید مورد عنایت و توجه جدی قرار گیرد ؛ فلذا ضمن احترام و آرزوی توفیق برای مدیریت این دستگاه عظیم و موثر دولتی ، از متولیان محترم امر انتظار جدی داریم نسبت به این امر عنایت و توجه ویژه داشته و رسیدگی به بهبود وضعیت تعلیم و تربیت استان را در راستای همدلی و همراهی با جریان کلی دولت و انتظارات مردم و فرهنگیان ، جزء اولویت های اصلی برنامه کاری خود قرار دهند.

6 – با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ، انتظار می رود دستگاه های اجرائی و نظارت مسئول در این امر ، زمینه یک انتخابات آزاد با مشارکت تمامی سلایق و جریانات قانونی و حضور حداکثری مردم را فراهم نمایند تا انشاا... شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور و شکل گیری یک مجلس کارآمد و توانمند در راستای خواست اکثریت ملت باشیم و انجمن اسلامی معلمان نیز تمام ظرفیت های خود در راستای شکل گیری یک مجلس همسو و همراه با خواست ملت را به کار خواهد بست.

 

                                                                                       و من ا... التوفیق

                                                                         انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل

گروه اخبار /

فانی

قاسم احمدی لاشکی ضمن تشریح جلسه امروز استیضاح کنندگان با وزیرآموزش و پرورش گفت: امضا کنندگان استیضاح فانی 64 نفر هستند که در جلسه امروز تنها 10 نفر حضور داشتند. از اینکه سایر موافقان استیضاح به چه دلیلی در این جلسه شرکت نکردند اطلاعی ندارم.

 وی افزود: در این جلسه 9 نفر از استیضاح کنندگان صحبت کردند و مهم ترین دغدغه و سوالی که مطرح شد، وضعیت معیشت فرهنگیان بود.

 عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: در مجموع قرار شد روز سه شنبه از آقای نوبخت دعوت شود تا در جلسه بعدی حضور یابند و بررسی شود که آیا می‌شود برای معلمان کاری کرد یا خیر؟

 احمدی با تاکید براینکه برای استیضاح فانی هنوز تصمیمی گرفته نشده است، گفت: بعد از جلسه با آقای نوبخت قرار است نظر نهایی به هیات رییسه مجلس اعلام شود و آن زمان اگر تعداد استیضاح کنندگان به زیر 10 نفر برسد، استیضاح منتفی اما اگر بالای 10 نفر باشند در اولین جلسه مجلس بحث استیضاح مطرح خواهد شد.

ایلنا

گروه اخبار / خراسان شمالی :" با آزادی معلمان صنفی و مدنی امید و اعتماد را به جامعه ی معلمان برگردانید "

یکشنبه, 23 خرداد 1394 09:03

من، تو ، او !

مهدی خلیلی دبیر منطقه 2

من به مدرسه مي‌رفتم تا درس بخوانم

تو به مدرسه مي‌رفتي ، به تو گفته بودند بايد دكتر شوي

او هم به مدرسه مي‌رفت ، اما نمي‌دانست چرا

من پول توجيبي‌ام را هفتگي از پدرم مي‌گرفتم

تو پول توجيبي نمي‌گرفتي

هميشه پول در خانه شما دم دست بود

او هر روز بعد از مدرسه كنار خيابان آدامس مي‌فروخت

معلم گفته بود انشا بنويسيد

موضوع اين بود ؛ علم بهتر است يا ثروت

من نوشته بودم علم بهتر است

مادرم مي‌گفت ، با علم مي‌توان به ثروت رسيد

تو نوشته بودي علم بهتر است

شايد پدرت گفته بود تو از ثروت بي‌نيازي

او اما انشا ننوشته بود ، برگه او سفيد بود

خودكارش ، روز قبل تمام شده بود

معلم آن روز او را تنبيه كرد

بقيه بچه‌ها به او خنديدند

آن روز او براي تمام نداشته‌هايش گريه كرد

هيچ كس نفهميد كه او چقدر احساس حقارت كرد

خوب معلم نمي‌دانست او پول خريد يك خودكار را نداشته

شايد معلم هم نمي‌دانست ثروت و علم

گاهي به هم گره مي زنند

گاهي نمي‌شود بي‌ثروت از علم چيزي نوشت

من در خانه‌اي بزرگ مي‌شدم كه بهار

توي حياطش بوي پيچ امين‌الدوله مي‌آمد

تو در خانه‌اي بزرگ مي‌شدي كه شب‌ها در آن

بوي دسته گل‌هايي مي‌پيچيد كه پدرت براي مادرت مي‌خريد

او اما در خانه‌اي بزرگ مي‌شد كه در و ديوارش

بوي سيگار و ترياكي را مي‌داد كه پدرش مي‌كشيد

سال‌هاي آخر دبيرستان بود

بايد آماده مي‌شديم براي ساختن آينده

من بايد بيشتر درس مي‌خواندم ، دنبال كلاس‌هاي تقويتي بودم

تو تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج از كشور برايت آينده بهتري را رقم مي‌زد

او اما نه انگيزه داشت نه پول! درس را رها كرد ، دنبال كار مي‌گشت

روزنامه چاپ شده بود

هر كس دنبال چيزي در روزنامه مي‌گشت

من رفتم روزنامه بخرم كه اسمم را در صفحه قبولي‌هاي كنكور جست و جو كنم

تو رفتي روزنامه بخري تا دنبال آگهي اعزام دانشجو به خارج از كشور بگردي

او اما نامش در روزنامه بود ، روز قبل در يك نزاع خياباني كسي را كشته بود

من آن روز خوشحال‌تر از آن بودم

كه بخواهم به اين فكر كنم كه كسي، كسي را كشته است

تو آن روز هم مثل هميشه بعد از ديدن عكس‌هاي روزنامه

آن را به كناري انداختي

او اما آنجا بود در بين صفحات روزنامه

براي اولين بار بود در زندگي‌اش

كه اين همه به او توجه شده بود!

چند سال گذشت

وقت گرفتن نتايج بود

من منتظر گرفتن مدرك دانشگاهي‌ام بودم

تو مي‌خواستي با مدرك پزشكي‌ات برگردي همان آرزوي ديرينه پدرت

او اما هر روز منتظر شنيدن صدور حكم اعدامش بود

وقت قضاوت بود

جامعه ما هميشه قضاوت مي‌كند

من خوشحال بودم كه مرا تحسين مي‌كنند

تو به خود مي‌باليدي كه جامعه‌ات به تو افتخار مي‌كند

او شرمسار بود كه سرزنش و نفرينش مي‌كنند

زندگي ادامه دارد

هيچ وقت پايان نمي‌گيرد

من موفقم ، من مي‌گويم نتيجه تلاش خودم است!

تو خيلي موفقي تو مي‌گويي نتيجه پشتكار خودت است!

او اما زيرمشتي خاك است ، مردم گفتند مقصر خودش است!

من، تو، او

هيچگاه در كنار هم نبوديم

هيچگاه يكديگر را نشناختيم

اما من و تو اگر به جاي او بوديم

آخر داستان چگونه بود؟

هر روز از كنار مردماني مي‌گذريم كه يا من‌اند يا تو و يا او

و به راستي نه موفقيت‌هاي من به تمامي از آن من است و نه تقصيرهاي او همگي از آن او.

* اما غرض از آوردن این داستان؟

اوایل این داستان را برای جلب توجه دانش آموزان و تمرکزشان برای درس و کلاس و البته جذاب نمودن تدریس می خواندم و دانش آموزان نیز چنان باشور خاصی به این داستان گوش می دادند و به ذهن شان می سپردند که تا آخر سال و حتی تا سال ها در حافظه شان حک می شد .

اما امروز این داستان را برای خودم می نویسم و می خوانم. می دانید چرا؟

در کلاس چهارم دبستان من و دو همکلاسی دیگر روی این موضوع که آینده ی مان چه می شود ،حرف می زدیم و با هم شوخی می کردیم. من آموزگار شدم و تدریس و تحقیق پیشه و هنر و عشق من شد. یکی از آن دو کارگر شد و دیگری کارمند البته با تحصیلاتی کمتر از من ولی در شرکت نفت!

حالامن و دوست کارگر من احساس می کنیم که بازنده ایم و آن کارمند وزارت نفت برنده !

البته ما خودمان را با او قیاس نمی کنیم شاید و البته حقش یک زندگی انسانی است اما من و آن کارگر چه سهمی از زندگی انسانی داریم؟

به راستی سهم من و تو چیست؟

همه کارگر و خدمتگزار دولت و نظام هستیم ،اما بعضی ها تافته  جدا بافته ای هستند و عجیب تر اینه سفسطه های عجیب و غریبی ارایه می دهند !


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

استیضاح فانی و برخورد دوگانه مجلس  گروه اخبار /

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها باز هم تب استیضاح وزیر آموزش و پرورش بالا گرفته است، او یک کارت زرد در کارنامه کاری خود دارد. فروردین ماه امسال بود که نمایندگان در ارتباط با "انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش" از او سوال کردند و چون قانع‌ نشده بودند به او کارت زرد دادند و در روزهای گذشته نیز با ارسال نامه نمایندگان به هیات رییسه مجلس برای استیضاح، اعلام وصول آن توسط هیات رییسه را شاهد بودیم. اگرچه ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش کان لم یکن عنوان کرد.

چه مسائلی فانی را به مرز استیضاح کشاند!

در نامه استیضاح، ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه آموزش و پرورش، ناتوانی وزیر در توجه دولت به امر آموزش و پرورش، ناتوانی وزیر در اختصاص منابع مالی جهت تامین منابع مالی مدارس، عدم اقدام وزیر برای تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگران، عدم تلاش برای افزایش فضای آموزشی با توجه به کمبود سرانه فضای آموزشی بخصوص در مناطق محروم، عدم تامین معیشت شاغلان، عدم وجود نقشه راه برای برنامه‌ریزی عملیاتی سند تحول علیرغم اعلام وزیر در رای اعتماد، ناتوانی وزیر در حذف تفاوت حقوق و مزایای شاغلان آموزش و پرورش به نسبت سایر ارگان‌ها مطرح شده است.

اصرار برخی نمایندگان برای استیضاح !

در حالی که برخی نمایندگان بر استیضاح فانی اصرار دارند، این سوال به اذهان خطور می‌کند که پس چرا این ذوق در دولت قبل و برای حاجی‌بابایی مطرح نبود! چرا از استخدام‌های بی‌رویه، بی ضابطه و استخدام نیروهای کم سواد جلوگیری نشد. دغدغه فعلی نمایندگان، آن زمان کجا بود؟

البته عبدالوحید فیاضی در گفت و گوی ویژه خبری شب گذشته که به دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش مربوط می شد، در واکنش به سیاسی‌بودن استیضاح فانی آن هم در سال پایانی فعالیت مجلس نهم، پاسخ جالبی می‌دهد و آن اینکه آموزش و پرورش دستگاه مهم و اثرگذاری است و شاید همین الآن هم نمایندگان دیگری در حال پیگیری اعلام وصول استیضاح وزرای دیگری باشند، اما این اتفاق نیفتاده و اینکه مجلس به‌سراغ آموزش و پرورش رفته و نمایندگان به‌دنبال این موضوع بودند دلیل بر اهمیت موضوع بوده است.

فیاضی رابطه میان قوه مجریه و مقننه را مهربانانه توصیف و عنوان می‌کند: در فضای مهربانانه‌ میان دو قوه شاید استیضاح رویکرد مثبتی نباشد، ولیکن یکی از کارهای ناگزیر است.

وزیر آموزش و پرورش: برخی از مربیان قرآنی سواد خواندن قرآن ندارند

کفاش: مربیان قرآنی بدون در نظرگرفتن مدارج تحصیلی استخدام شدند

در این میان اما حمیدرضا کفاش معاون پروشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که 17 خردادماه و در هفته جاری برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده از میان 5 هزار مربی قرآنی استخدام شده در دولت گذشته تعدادی حتی قادر به خواندن صحیح قرآن نیستند، عنوان کرد: این افراد براساس دستورالعمل خاص بدون در نظرگرفتن مدارج تحصیلی جذب شدند، اما شرط شد که به قرائت قرآن به صورت حرفه‌ای تسلط داشته باشند یا حافظ قرآن باشند که از میان این 5 هزار نفر، تعداد بسیاری شرایط لازم را داشتند.

کفاش عنوان می کند که در میان 5 هزار مربی قرآنی تعدادی هستند که در سطح ملی، کشوری و استانی مطرح هستند، اما در میان آنها، افرادی نیز هستند که نیاز به آموزش و توانمندسازی دارند و صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در این خصوص صحیح است. البته این افراد نیروی آموزش و پرورش باقی خواهند ماند، اما برنامه‌هایی را برای تقویت و توانمندسازی آنها در نظر داریم.

اقدام خودسرانه حاجی‌بابایی در استخدام برخی افراد

درویش‌پور عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان در زمان حاجی‌بابایی جلوی برخی اقدامات غیرکارشناسی و استخدام بی‌رویه را نگرفتند، گفت: مجلس است دیگر؛ قابل پیش بینی نیست!

درویش‌پور افزود: بیشترین نارضایتی نمایندگان از فانی، به دلیل انتصاب‌های سیاسی و برخی جهت‌گیری‌هاست. در حال حاضر فرصت مناسبی برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین در واکنش به اینکه برخی از مربیان قرآن حتی سواد خواندن قرآن را ندارند، گفت: به هر حال استخدام این افراد برنامه خودسرانه‌ای بود که آقای حاجی‌بابایی انجام داد و یک سری افراد و جریانات خاصی اصرار داشتند که یک سری نیرو به داخل آموزش و پرورش بیاورند.

کوچکی‌نژاد دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره این گونه استخدام‌ها به خبرنگار ایلنا، می‌گوید: آن زمان هم به آقای حاجی‌بابایی اخطارهایی در رابطه با استخدام‌ها می‌دادیم، اما موضوع این است که حاجی‌بابایی در استخدام‌ها مشکل داشته، اما فانی توانایی مدیریت آموزش و پرورش را ندارد.

واکنش حاجی بابایی: سند دارند، بیاورند اثبات کنند

اگر از این موضوع بگذریم که پاسخ نمایندگان به نوع استخدام‌ها در دولت گذشته چقدر قانع‌کننده بود، بهترین پاسخ را می‌توان از وزیر وقت شنید. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اظهارات فانی مبنی بر عدم توانایی برخی از مربیان قرآن در خواندن قرآن می‌گوید: من به استخدام‌هایم شکی ندارم. اگر کسی سندی دارد، بیاورد و اثبات کند.

حاجی‌بابایی همچنین درباره تاکید دولت فعلی بر استخدام‌های بی‌ضابطه و غیرقانونی می‌گوید: من در نامه‌های مختلف و با سند توضیحات لازم را ارائه کردم و باید از خودشان بپرسید که چرا بر این موضوع تاکید دارند.

بهشتی: برخی  نمایندگان در بحث استیضاح صادقانه عمل نکردند

از مسئولان فعلی و گذشته و نمایندگان مجلس می گذریم و به سراغ معترضان فعلی آموزش و پرورش می‌رویم. اعضای کانون صنفی معلمان در چند ماهه اخیر هر طور که بود؛ تمام قد از حقوق معلمان دفاع کردند؛ اما حالا که بحث استیضاح فانی جدی‌تر شده، گویا بوی سیاسی‌کاری شامه آنها را هم پر کرده. به طوری که محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان می‌گوید: معتقدم؛ برخی نمایندگان مجلس در بحث استیضاح صادقانه عمل نکردند و در حالی که در برابر تخلفات متعدد وزیر آموزش و پرورش دولت دهم ساکت بودند، حال طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم را امضا کرده‌اند. امیدی نیست با رفتن فانی مجلس به گزینه بهتری رای دهد.

نیک‌نژاد: همین مجلس در برابر فعالیت‌های شتاب زده حاجی‌بابایی سکوت کرد

نیک نژاد یکی دیگر از اعضای کانون صنفی این استیضاح را موجب آشفتگی نظام آموزش و پرورش می‌داند و می‌گوید: رفتن فانی گره‌ای از مشکلات اموزش و پرورش باز نمی‌کند. همین مجلس در برابر فعالیت‌های شتاب زده حاجی بابایی سکوت کرد.

عبدی: حرکت سیاسی در آستانه انتخابات

اسماعیل عبدی رییس کانون صنفی معلمان این استیضاح را حرکت سیاسی در آستانه انتخابات می‌داند و می‌گوید: بسیاری از مشکلات جاری آموزش وپرورش مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و از دوره‌های قبل  وجود داشته و در حال حاضر برجسته شده است که مهمترین آن استخدام‌های بی‌حساب و کتاب حاجی‌بابایی بود.

گروه اخبار / دومین نشست تشکل ها و احزاب در خانه احزاب ایران روز پنج شنبه 21 / 3 / 94  برگزار شد . قرار است مقدمات برگزاری انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب ایران که در زمان دولت قبل تعطیل شد مجددا احیاء شده و تشکیل گردد .

گزارش زیر توسط خانم طاهره نقی ئی عضو هیات رئیسه مجمع احزاب ایران و قائم مقام سازمان معلمان ایران تهیه شده است .

گروه گزارش/ این روزها بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش داغ شده است . در ادامه گفت و گو با تشکل های معلمان ، این بار تصمیم گرفتیم نظرات آقای علی محمد مصلحی ، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران را جویا شویم .

در ادامه می خوانید

منتشرشده در گفت و شنود

معلم بانه کردستان در چند روز گذشته عده‌ای از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای خواستار استیضاح وزیر آموزش و پرورش شدند. در متن نامه استیضاح که از سوی هیأت رئیسه مجلس نیز اعلام وصول شده است، ذکر 10 مشکل از دلایل این استیضاح برشمرده شده است. ذیلا نگاهی به برخی از این دلایل خواهم افکند و بر آنها تحلیل کوتاهی خواهم نوشت:

 

1-   ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش

من به عنوان یک معلم نمی‌توانم به این حرف اعتماد بکنم! یعنی نمی توانم صداقت را از لایه‌های ناپیدای این ادعا درک کنم!  زیرا سال هاست که وزیران، بر اساس جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش بر سر کار نیامده‌اند. بلکه بر اساس گزینش و چینش متعارف اداری- سیاسی آمده‌اند و طرحی عقیم و شکست خورده درانداخته‌اند و رفته‌اند و در آخر هم کسی بازخواست شان نکرده است. وقتی می‌گویم جامعه آموزش و پرورش، منظور نادیدن و به حساب نیاوردن نهادهای صنفی و مدنی معلمان است. هر زمان دولت و مجلس و سایر ارگان های اداری، نهادهای صنفی معلمان را غریبه و غیرخودی و نامحرم به حساب نیاوردند و آنها را در تصمیم سازی های مربوط به جامعه آموزش و پرورش به رسمیت شناختند، آن گاه می‌توان به صحت و صداقت در این ادعای مطرح شده ایمان آورد. از این رو این هم به سان بیشتر رفتارهایتان، گونه‌ای سیاسی‌کاری دیرهنگام است و بیش از هر زمان دیگری کارکرد تبلیغاتی و شعارزدگی منتهی به انتخابات تان را برملا می‌کند.

 

2-   ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش و پرورش

این را باید در واقع یک مکاشفه برای نمایندگان به حساب آورد! در بطن این گزاره گونه‌ای تحقیر دولت نهفته است! این عامل در واقع بیش از آن که ناکارآمدی وزیر محجوب کابینه را افشا کند، بر ناآگاهی و در باغ نبودن کابینه دلالت دارد. به این معنا که دولت به استثنای وزیر آموزش و پرورش، فاقد درک اهمیت آموزش و پرورش در جامعه است و در این راستا تلاش‌های وزیر در اقناع اعضای کابینه مبنی بر وخامت آموزش و پرورش ناکام مانده است. یعنی هنوز دولت در درک این مهم ناتوان است و این به طور تلویحی حکایت از عقب ماندگی ذهنی و معرفتی دولت دارد! بدیهی است که نمایندگان با طرح این استیضاح می‌خواهند خود را از این تغاقل تبرئه نمایند و به دولت و مردم بگویند که ما اهمیت آموزش و پرورش را می‌دانیم و هر آنکه را در ابراز این توانایی ناتوان باشد از گردونه بیرون خواهیم انداخت. جای شگفتی و تأسف است که با این همه ادعایی که درباره مدیریت جهان و سرآمدی منطقه به عمل می‌آید، هنوز بحث بر سر اهمیت آموزش و پرورش در جامعه اجماع نظر وجود ندارد !

 

3-   ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت دولت در اختصاص منابع مالی لازم جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای هزینه های مختلف مدارس موجود کشور و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان بر خلاف اصل 30 قانون اساسی.

 اسباب شگفتی است که چرا این نمایندگان تمام کاسه کوزه‌ها را سر دولت می شکنند؟! مگر برنامه‌های افق 1404، توسعه‌های پنج ساله، بودجه سالانه کل کشور و دهها سند بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از مسیر رد و یا تأیید آن جنابان نگذشته‌است؟ مگر بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای کشور از مصب قانون گذاری شما عبور نمی‌کند؟ پس از چه سخن می‌گویید و زبان به شکوه گشوده‌اید؟ مگر قبول ندارید که مجلس در رأس امور کشور است؟ پس چرا یک بار برای همیشه موضوع مسأله دار آموزش و پرورش را با تصویب یک قانون جامع از دستور کار خارج نمی‌کنید؟ یا شاید بی میل نیستید که پرونده آموزش و پرورش همچنان مفتوح بماند تا به تناسب نیازهای تبلیغاتی و سیاسی‌کاری های خویش به طور قطره چکانی از آن بهره برداری نمایید و خود و اعوان و انساب خویش را چند روزی ترقی دنیایی بخشید!

اکنون صادقانه بگویید: مگر خود آقایان نماینده راضی هستند که فرزندان تان در مدارس عادی دولتی تحصیل کنند؟ مدارسی که به استثنای حقوق معلمانش، بیش از 90 درصد هزینه‌هایش بر دوش اولیأ دانش آموزان تحمیل می‌شود؟

باعث تأسف است که شما خود از عوامل گسترش مدارس خودگردان و غیرانتفاعی‌های چند میلیونی هستید. اما در پشت تریبون و در استیضاح نامه‌هایتان برای اقشار محروم و کم درآمد اشک می‌ریزید و از حق آنها سخن ساز می‌کنید! آیا حاضرید محل تحصیل فرزندانتان را در مدارس و دانشگاه ها در اختیار ولی نعمتان تان بگذارید؟ من مانده‌ام، قسم حضرت عباسی تان را باور کنم یا دم خروس تان؟!

 

4-   ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اعطای امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگیان.  

این مورد اما جنبه طنزآمیزش برجسته‌تر می نماید! راستی در ساختار حقوقی – اداری این کشور جایی برای استیضاح شما نمایندگان در نظر گرفته شده است؟ یعنی آیا نهاد یا تشکلی مشروع وجود دارد که ندانم‌کاری‌های شما را به زیر پرسش بکشد؟ اگر نیست بگذارید بپرسم که مگر وضعیت تأسف بار معیشت فرهنگیان محصول این یکی دو سال است که وزیر فعلی آموزش و پرورش را به زیر شمشیر داموکلس برده‌اید؟

به نظر می‌رسد این بار نباید کابینه دولت را عقب‌مانده ذهنی قلمداد کرد بلکه این شما هستید که غالبا با سابقه چند دوره نمایندگی، برای این معضل ریشه‌دار کاری از پیش نبرده‌اید. شما بودید که می‌توانستید با ارائه طرحی بنیادی و ماندگار، نسبت به رفع تبعیض و هماهنگ‌سازی نظام پرداخت‌ها، معاش و معیشت معلمان را از اولویت همیشگی خارج نمایید تا بلکه بعد از این رفع تظلم بالسویه، معلمان به وادی اندیشه و ارتقاء معرفت حرفه‌ای خویش گام گذارند و این گونه در جامعه مورد ترحم و شفقت کاریکاتوری واقع نشوند.

 

5-   عدم اقدام جدی و مؤثر در تهیه و تدوین و ارائه نقشه راه و راهکار و برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علی رغم اعلام در برنامه پیشنهادی خویش برای رای اعتماد.

در این خصوص به اعلام موضع وزیر در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استناد می‌کنم:

علی اصغر فانی در نخستین گفت و گویش با خبرگزاری مهر از نحوه اجرای سند تحول بنیادین انتقاد کرد و گفت: «انتقادی که من بارها قبل و بعد از ورودم به آموزش و پرورش مطرح کرده ام این است که تحول در آموزش و پرورش از ساختار شروع شده است، چرا که تحول ساختاری ساده تر از تحول محتوایی است. گام نخست تحول در محتوا، تحول در نیروی انسانی است. چراکه دنیا به این نتیجه رسیده لازمه هر تحول در سازمان ها و ارگان ها، تحول در نیروی انسانی است و ما نیز باید به این سمت و سو حرکت کنیم.»

وقتی وزیر شروع تحول را به آن صورتی که در سند آمده است به شیوه ساختاری قبول نداشته، پس باید منتظر چنین امری می‌بود. در اینجا باید گفت که نمایندگانی که روز رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش رأی مثبت دادند، زیاد در قید و بند این سند و انطباق آن با گفته‌های وزیر نبوده‌اند و بیشتر بر روال سیاسی خویش رفتار نموده‌اند.

تحول در نیروی انسانی لاجرم از مسیر ارتقاء منزلت حرفه‌ای و قطع دل‌مشغولی‌های معیشتی معلمان می‌گذرد. از این روست در سخنرانی 17 خرداد 94 بر لزوم کاهش معلمان به 750هزار نفر در راستای تحول در نیروی انسانی تأکید می‌کند. امری که به خاطر ظرفیت تبلیغاتی نمی‌تواند خوشایند نمایندگان به جا مانده از دولت عوام گرای قبلی باشد.

منتشرشده در دیدگاه

سخن معلم و همدلی و همزبانی  تعيين شعار براي هر سال از سوي مقام معظم رهبري منجر به تكاپويي در بين مردم و مسئولين مي‌شود. هر چند به فراخور شرايط زمان و موقعيت كشور در بسياري از سال‌ها بيشترين تكاپو و جنب و جوش در مسئولين ايجاد مي شود تا در حد توان و امكانات بتوانند بر اين شعارها جامه عمل بپوشانند و مردم بيشتر به زندگي عادي مشغول‌اند و در شرايط نياز نيز اداي دين نموده اند.
امسال كه به نام « دولت و ملت، همدلي و همزباني » ناميده شده است ، بيشترين توجه به سوي نهادهايي جلب شده كه با مردم در تعامل و ارتباط هستند . يكي از اين نهادها كه به حق پيشاني نظام (دولت) تلقي مي شود، وزارت آموزش و پرورش است. اين وزارتخانه با حدود سيزده ميليون دانش آموز( سيزده ميليون خانواده) و حدود يك ميليون معلم، گسترده ترين نهاد خدمت رساني به مردم تلقي مي شود و به همين دليل مي توان مصاديق و كاركردهاي همدلي و همزباني دولت و ملت را در آن جست و جو كرد. (هرچند نهادهاي ديگري مانند شهرداري ها، نيروي انتظامي، قوه قضاييه و ... را نيز مي توان با همين تفاسير كه داراي تعاملات زياد با مردم هستند مصداق تسري اين شعار قرار داد، ولي جايگاه آموزش و پرورش با توجه به تاثيرگذاري، كاركرد و نوع انتظارات از آن ، فراتر از آنان است. )
به نظر بنده در كلام مقام رهبري ، " دولت " در نگاه عمومي آن يعني " نظام" مي باشد و در شرايط كنوني كشور و جهان و موقعيت بارز كشورمان در سطح منطقه ، اين نام گذاري براي افزايش و يا ايجاد و همچنين آسيب‌شناسي مراتب و جوانب همدلي و همزباني در بين مردم و مسئولين كاملاً به جا و سنجيده بوده تا هر كس به فراخور موقعيت خويش در اين راستا تلاشي مثبت داشته باشد.
پرداختن به همه جوانب همدلي و همزباني در آموزش و پرورش كاريست مفصل و ما برآنيم تا در اين چند سطر به يكي از مهم‌ترين مهره هاي واسط بين دولت و ملت، يعني " معلم" بپردازيم. توجه به معلم و به جا آوردن احترام او وظيفه ايست همگاني و واجب. انجام اين مهم از سوي كارگزاران نظام واجب تر است و در اين سال مهم‌تر و به جا تر.

همان گونه كه مقام معظم رهبري در ديدار با فرهنگيان در ارديبهشت ماه 93 بيان نمودند: " همه ما زير بار منت معلم هستيم." به این بهانه و از سوي ديگر نام گذاري سال و نيز اعتراضات قبل از عيد و كنوني برخي از معلمان عزيز كشورمان در صدد خواهم بود ارتباطي بين همدلي و همزباني و لزوم توجه به مقام شامخ معلم در همه ي ابعاد، توسط كارگزاران نظام از صدر تا ذيل ايجاد نمايم تا هم اداي دين به معلمان عزيز شده باشد و هم تلنگري براي همگان. ان شا ا...
در سخنان مقام رهبري به لزوم توجه ويژه به معلمان به عنوان سازندگان نسلي « بالنده و متفکر و مصمم » توجه شده است و بديهي است ساختن اين گونه‌ي نسل آينده نياز به سازندگاني درخور و اين چنيني دارد، وگرنه رسيدن به آينده اي كه داراي نسلي با ويژگي‌هاي مدنظر مقام رهبري باشد دور از ذهن مي‌باشد .
در سال‌هاي اخير نگاه و توجه به معلمان از سوي مسئولين سه قوه و ذيل ايشان ، بيشتر به سخنراني و حرف مي ماند تا عمل ، و بديهي است تا توجه به عرصه ي عمل و اقدام نرسد خواسته‌هاي مقام عالي نظام محقق نخواهد شد و به آينده و تربيت كامل و به جاي نسل آينده كه سرمايه هاي عظيم و بي بديل اين كشور محسوب مي شوند ، نمي توان اميدوار و دلخوش بود . آنچه امروز در حال وقوع است نياز به تفكر و انديشه بسيار دارد تا از آسيب هاي آتي جلوگيري شود .
در نگاه رهبري هزينه كردن در آموزش و پرورش رشد و تضمين حال و آينده را در بردارد. ايشان در سخننان خود پشتیبانی همه دستگاه‌ها به ویژه بخش‌های بودجه ای دولت را از آموزش و پرورش، کاملاً ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند:« هر قدردر آموزش و پرورش هزینه و سرمایه گذاری شود، نسبت به دستگاه‌های دیگر، نتیجه مضاعف خواهد داشت چرا که این دستگاه، ریشه و مبنای همه پیشرفت‌های حال و آینده کشور است. »
احترام و نكوداشت معلم در بيان ايشان بسيار مهم بوده و فرهنگ شدن اين احترام را خواستار شده‌اند: «همه ما زیر بار منت معلمان هستیم، بنابراین تکریم حرفه معلمی باید در جامعه، همگانی و نهادینه شود به گونه‌ای که سلام دادن و احترام به معلم یک افتخار محسوب شود.» با اين نگاه و تعبير، وظيفه همه كارگزاران نظام در استحقاق به جا و واقعي معلمان در تمام ابعاد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي معلوم مي شود. لزوم اصلاح شرايط براي دريافت حقوقِ سرآمد، قابل و درخورتوجه، توسط معلمان دربعد اقتصادي، رعايت احترام و شان اجتماعي وارتقاي جايگاه ايشان در بعد فرهنگي زمينه هايي است كه بايد به آنها پرداخته شود و كوشش و توجه در اين خصوص، با پرهيز از نگاه شعاري و سطحي به اين بيان مهم رهبري ، وظيفه ي همگان در اجتماع مي باشد . ايجاد همدلي و همزباني در اين زمينه‌ها ، يكي از ضروريات مي باشد و چنانچه بزرگان و مسئولين نظام خواستار همدلي و همزباني متقابل بين معلمان و خود هستند نگاه اقدامي و اجرايي به مشكلات فراروي معلمان از مصاديق و ضروريات ايجاد همدلي و همزباني است . متاسفانه پرداختن شعاري به اين مهم كاملا محسوس و نهادينه شده است و امروز معلمان منتظر توجه جدي مي باشند و يكي از مبادي شروع همدلي و همزباني رفع اين سوءتفاهمات است كه اين روزها نيز به شكل اعتراض در قالب تجمع ها و يا ... در حال بروز و ظهور است .
نگهداشت سرمايه هاي فرهنگي و موثر فعلي جامعه براي آفرينش و پرورش سرمايه هاي متعدد و مورد نياز در آينده ، امريست واجب و حتمي . نمي توان امروز به دلايل غير قابل توجيه و غير قابل دفاع از معلمان خواست بازهم صبوري پيشه كنند تا صبح دولت شان بدمد. انتظاراتي كه اين روزها به صورت اعتراض و گلايه سربرآورده ، يك باره و في البداهه رشد نكرده است و گذر زمان و بي توجهي‌ها آن را پروار و نگران كننده كرده است و اگر در اين برهه به آن توجه نشود و در راستاي خواست و اراده نظام و ملت به آن پرداخته نشود، مطمئناٌ در آينده اين كار دشوارتر و شكننده تر خواهد بود. همدلي و همزبانيِ امروز تاثيرگذارتر از آشتيِ فرداها خواهد بود. امروز توجه و احقاق حق در تمام ابعاد اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي، خواسته‌ي به جا و به حق معلمان است و ايشان سازگار و همراه هستند و نبايد روزي اين همراهي و سازگاري به مسيري نابه جا برسد و شكل خواهش‌ها نيز خداي ناكرده! تغيير كند. برماست كه با گذشت سي‌وشش سال از انقلاب اسلامي ايران براي تحقق خواست‌هاي نظام و انقلاب كه برخاسته از آموزه هاي قرآن و عترت است، به نقش و جايگاه واقعي معلم ايمان آورده و دِينِ آن را به نحو شايسته ادا كنيم تا تحقق "همدلي و همراهي" را شاهد باشيم.

از مصاديق همدلي و همزباني به عناوين زير مي‌توان اشاره نمود:
• صداقت در گفتار و عمل
• مطابقت گفتار و عمل
• مساوات و برابري بحق و عادلانه
• بهره مندي درخور و مساوي از امكانات جامعه و كشور
• همراهي در همه موقعيت‌ها و شرايط
• احترام و نكوداشت متقابل و درخور
• شناخت واقعي جايگاه انسان در اجتماع فارغ از جايگاه و پست شغلي و حكومتي
كه هريك از آنها را مي‌توان متناسب با شرايط معلمان عزيز كشورمان تبيين و تشريح كرد .


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گروه اخبار /

خبرگزاری فارس :

فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به این پرسش که «آیا موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش کأن لم یکن شده است؟»، اظهار داشت: این موضوع باید مطابق آیین نامه انجام شود.

وی با اشاره به آیین نامه مجلس در خصوص استیضاح وزرا، خاطرنشان کرد: در آیین نامه مجلس هنگامی که قرار است وزیر استیضاح شود باید ابتدا به کمیسیون تخصصی آن وزارتخانه ارجاع شود و با حضور استیضاح کنندگان و وزیر بررسی‌هایی انجام شود.

بشیری افزود: پیش از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش این موضوع در کمیسیون آموزش بررسی نشده بود و قرار است این کار انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص زمان حضور وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مجلس برای بررسی موضوعات استیضاح، تصریح کرد: به احتمال فراوان روز یکشنبه هفته پیش روی جلسه استیضاح کنندگان با وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «در صورتی که استیضاح کنندگان امضاء خودشان را در کمیسیون پس بگیرند چه اتفاقی خواهد افتاد؟»، گفت: استیضاح برگشت ندارد و حتی اگر امضاها پس گرفته شود برگشت ندارد و باید جلسه استیضاح برگزار شود.

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور