صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فرخنده قربانی مقدم عضو شورای نویسندگان سخن معلم  در طول انقلاب یزرگ اسلامی، و در حرکت های مهم و تظاهرات تعیین کننده آن زمان، جدای از تصویر امام خمینی  ( ره ) که در همه ی راهپیمایی ها وجود داشت، عکس 3 تن ازبزرگان میهن نمود چشمگیری داشت؛  استاد مطهری، دکترشریعتی و مصدق.

پس از انقلاب نیز آثار نوشتاری و غیر نوشتاری و همچنین آثار مرتبط با این سه تن جزء پرفروش ترین کتاب های نمایشگاه ها و کتابفروشی ها و..بود،اما متاسفانه به مرور و به شکل برنامه ریزی شده،هر اثری که حتی ردی از نام وی را داشت، برچیده شد.

درکتاب ها و آموزه های تمام مقاطع تحصیلی و دانشگاه ها کمتر نشانی از شریعتی یافت می شد. حتی در سال روز بزرگداشت مقام معلم،با وجودی که همه ی انقلابی ها در ابتدای انقلاب معتقد بودند که بدون شک وی معلم انقلاب بوده و نقش بنیادینی را در علاقه مند ساختن جوانان و دانشجویان اواخر دهه ی پنجاه به دین آن هم دین انقلابی و حساس به درد مردم داشته و واژه هایی همچون امام و امت و تعریف آن بر اساس قرآن و جامعه شناسی روز، به وسیله ایشان مورد واکاوی و در معرض افکار عمومی قرار گرفت، هیچ گاه به طور رسمی از ایشان ،حتی به عنوان یک معلم یا استاد ساده، نه تنها تجلیل نگردید بلکه حتی نامی هم برده نشد.

عدم معرفی شریعتی،خیانتی بزرگ به نسل جوان بعد از انقلاب

شاید در کوتاه مدت برنامه ریزان پروژه حذف شریعتی از جامعه، بر خود احسنت گفته که طی یک نسل تقریبا دیگر نسل جوان نمی دانست شریعتی کیست؟ ولی نمی دانستند با این کار خود، نه تنها تیشه بر ریشه نسل جوان زده، و خیانتی بزرگ در حق وی روا داشته اند، بلکه در حرکتی تدریجی پایه های بقای خود را نیز سست می کنند. چرا که شریعتی، نسل امروز کشورمان و به بیانی دقیق تر، جامعه ی هموطن خودش را به خوبی شناخته بود،آن قدر خوب اوضاع را تحلیل کرده که گویی هم اینک هم، زنده است و مشکلات این نسل را هم، مشاهده کرده و بر اساس آن،برایش درمان می نویسد.

قشرجوان، اصولا در هر دوره ای، قبل از اینکه به علم یا فلسفه یا هر فضیلت دیگری روی بیاورد،در پی آن است که ببیند چه شخص یا گروهی نیازها و احساسات و روحیاتش را درک می کند و درونی ترین و پیچیده ترین لایه های روحش را شناخته، شکست ها و کامیابی هایش را به رسمیت می شناسد سپس  با وی هم ذات پنداری کرده ،به سخنش گوش داده و در صورت تمایل پیروی می نماید.

در میان اندیشمندان دینی و غیردینی پیش از انقلاب،علما و روشنفکران زیادی بودند که دلسوزانه قدم پیش گذاشته تا شرایط موجود را بهبود بخشند ولی تنها شریعتی بود،که موشکافانه نه تنها دردها و نیاز روز جوان دوره خود،بلکه جامعه ی خود را شناخت و صادقانه آسیب ها و زخم های موجود را به همراه درمان آن ،ارائه داد و بیش از همه مورد اقبال قشر روشنفکر قرار گرفت.

جوانان با خواندن یا شنیدن آثار شریعتی، حال شان خوب می شد،یاس آنان به امید تبدیل می شد. زیرا عملا در می یافتند فریاد رسی رسیده است ، که نه تنها حالشان را می فهمد بلکه به حالی نیکو تغییر می دهد، برای همه ی هیجانات، احساس ها و نیازهای معنوی خود،پاسخی درست و مطابق با نوع خلقت خود می یافتند.

ادعای گمراهی جوانان با مطالعه ی آثار شریعتی

گروهی به شکل غیر رسمی و با شاهد آوردن از بزرگان و علمای مطرح دینی، مدعی شدند که شریعتی تنها دارای هنر فن بیان بوده و هیچ گونه اطلاعات دینی نداشته است. هرچند که اظهارات این گروه ظاهرا غیر رسمی بود ولی در واقع و در عمل مشاهده شد که دقیقا حرف دل تریبون داران رسمی است،زیرا در سکوت و بدون هیچ توضیحی به جامعه ی مشتاق ، پروژه حذف شریعتی را به اجرا در آوردند.

اگر واقعا بیان درست از آن شماست،چرا جامعه ی پیش و بعد از انقلاب بیشترین استقبال را از شریعتی کرد؟ حال که شریعتی وجود ندارد و به حول وقوه الهی هیچ اسمی هم از شریعتی نمی برید و همه ی تریبون های فرهنگی و غیر فرهنگی و بودجه های عظیم،که ظاهرا جهت هدایت نسل جوان در نظر گرفته شده است در اختیار شماست، چرا قادر به جذب این سرمایه بزرگ نیستید و هر روز شاهد سقوط هر چه بیشتر این نسل سرگشته هستیم؟

شریعتی ، مقداد و ابوذر و سمیه ها را، در دل حکومت زور و فساد تحویل جامعه داده است، ولی متاسفانه  در حال حاضر هر روز شاهد بروز ورشد گروه یا افرادی از جوانان،حتی در سنین پایین هستیم که با عنوان زورگیر و با نام های مثلا "گروه کرکس های خون خوار" یا "گرگ های درنده" و...در سطح اجتماع می باشیم.

کمی منصف باشیم،تربیت شدگان شریعتی چه کسانی هستند؟ و تربیت شدگان شما که مدعی گمراهی شریعتی هستید چه کسانی اند؟

با وجود همه ی بی مهری ها،چرا شریعتی باز هم ماند؟

احتمالا ایده پردازان "حذف شریعتی از زندگی نسل جوان" ،در خواب خود هم نمی دیدند،با وجود بی مهری های زیادی که در حق وی کرده و گاه حتی بی انصافی و ظلم در حق ایشان روا می داشتند، تا جایی که تقریبا مانع هر تریبونی برای معرفی وی می شدند،با حضور و ظهور اولین تکنولوژی ارتباط ،که به راحتی پیام های نوشتاری را ،همان لحظه مبادله می کرد،یعنی مسیج، نوشته های شریعتی جزء اولین متن های معنادار و پرطرفداری بودند که به سرعت مبادله می شدند،بدون آن که هزینه های هنگفت دولتی جهت تبلیغ این کار ،پشت این قضیه باشد.

با گسترش عصر ارتباطات و شروع به کار شبکه های مجازی، باز این شریعتی و افکار وگفته های وی بودند که حال نسل جوان را خوب می کرد.

دلیل ماندگاری شریعتی،آن حس خوب و ناب و انرژی سرشار و مثبتی بود که در سراسر کلام وی موج می زد و حکایت از مسئولیت بزرگ و دلسوزی فراوان وی برای جوانان و مردم سرزمینش است.

نکته ی قابل تامل این است که در میان این پیام هایی که بین مردم به سرعت پخش می شد، اصولا نامی از اشخاصی که به وسیله متولیان فرهنگ کشور به شدت تبلیغ می گردید و هزینه های بسیاری به پایش صرف می شد،نبود.

دکتر علی شریعتی  حذف کنندگان شریعتی، به ضرر خود عمل نمودند

اولین علت این است که با این عمل خود باعث شدند، دقیقا برعکس آنچه آنان در ذهن خود داشتند،قشر جوان و تحصیل کرده دقیقا به آنچه آنان تبلیغ می کنند بی توجه شوند واین موضوع به خوبی در ارتباطات مردمی و پیام های آنان پیداست، درحالی که کسانی که آنان برای تبلیغ روی آنها تمرکز کرده بودند نه تنها انسان های متوسطی نبودند بلکه اشخاص شایسته ای بودند.

این یک عکس العمل طبیعی است ،که جامعه همیشه در برابر آنچه از پیش برایش تصمیم گرفته اند مقاومت کرده،خصوصا زمانی که طی این جریان،افراد بسیار مفیدی ،  غیرمنصفانه، از صحنه حضور اجتماعی کنار گذاشته شده باشند.

دومین علت اینست که با این جریانی که این طیف ایجاد کرد، قشر جوان گویی یک دلسوز واقعی که همانند یک روان شناس تمامی دردهایش را شناسایی کرده و متناسب با آن راه حل های عملی و واقعی را ارائه می کرد، از دست داد. به مرور نشانه های افسردگی، بحران هویت و عدم سر زندگی در این نسل هویدا شد. دردهایی که سالیان زیادی دکتر شریعتی مسئولانه آنها را تحلیل کرده و برای آن راه حل ارائه کرده بود.

گویی برخی از آنان راضی تر بودند که جوان با اعتیاد و سایر نابه سامانی ها درگیر باشد ولی نامی از شریعتی به میان نباشد،زیرا با وجودی که می دانستند حرف های شریعتی چقدر در بهبود حال جوانان موثر است،حتی در لحظات سقوط جوانان هم حاضر به این اعتراف و یا بیان این نکته نبودند که این جوان با شریعتی قدری حالش بهتر می شود.

 با این اوصاف، حذف شریعتی به نوعی حذف نسل جوان نیز بود. در هر جامعه ای از دست دادن یا کاستن تمایل جوانان جامعه،که موتور محرکه اجتماع هستند،نسبت به برنامه های سیاست گذاران کلان کشور،شکست بزرگی محسوب می شود،که این عدم تمایل نسبت مستقیم با آن سیاست حذف و اصرار دارد.کاری که متاسفانه هنوز اهمیت آن نادیده گرفته می شود.

شریعتی،معلمی که نسخه شفابخش نسل جوان است

گرچه آب رفته، به سختی به جوی باز خواهد گشت، ولی حداقل باید برای نسل حاضر کاری کرد.نسل جوانی که احتمالا با مفهوم هایی چون مسئولیت، کمک به هم نوع، هویت و...اگر نگوییم بیگانه، به شدت دور است.

شریعتی است که ابراهیم وار برمی آشوبد و مسئولانه و دردمند ،جوان را با عمق احساسش، با شکست ها، گریه ها و بغض های تنهاییش همراه شده زوایای زیبای وجود و شکوه بودنش و عظمت جانشین خداوند بودنش را گاه زمزمه می کند و گاه فریاد بر می آورد، همچون انقلابی که در اواخر دهه ی پنجاه، در درون دانشجویان و جوانان عصر خود پدید آورد و ابوذرها،سمیه ها و میثم های فراوانی را به ظهور رساند.

در این برهه ی تاریخی،بی اغراق همه به نوعی برای نسکین آلام روحی ویادآوری عظمت جانشین خداوند بودنمان، به وی به شدت نیازمندیم.

منتشرشده در یادداشت

اسماعیل عبدی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران  گروه اخبار /

دیروز وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مجلس شورای اسلامی رفتند تا درباره وضعیت حقوق و معیشت معلمان به برخی از نمایندگان مجلس توضیحاتی ارائه دهند. اما گویا توضیحات وزیر، نمایندگان مترصد استیضاح را قانع نکرد، گرچه برخی از همین نمایندگان سخنان وزیر را پذیرفتند و امضای خود را برای استیضاح پس گرفتند. اما به علت آنکه تعداد امضاها بیش از 10 امضا بوده، بنابراین استیضاح هفته آینده سوم تیرماه انجام می‌شود.
 در حقیقت ، نمایندگان مجلس در گفت‌و‌گوهایی که با خبرگزاری‌های « فارس » و « تسنیم» داشتند ، پی در پی از به جریان افتادن استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر دادند و از سوی مقابل، برخی اعضای هیأت رئیسه مجلس در برابر این استیضاح مقاومت کردند؛ چرا که آنها بر این باورند که وزیر آموزش و پرورش نسبت به امکانات محدود خود در این وزارتخانه، کارنامه موفقی داشته است و دولت و البته اعضای کابینه یازدهم نیز بر آن تأکید می‌کنند. استیضاح‌کنندگان «فاصله جدی با سند تحول آموزش و پرورش، بی‌توجهی به حقوق فرهنگیان، توجه نداشتن به توزیع عادلانه امکانات آموزش و پرورش در مناطق محروم، بی‌توجهی به حقوق بازنشستگان و به کارگیری نیروهای بازنشسته» را به عنوان محورهای مهم استیضاح «فانی» مطرح کرده‌اند.

این مباحث در حالی از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده است که سالیان سال است فرهنگیان مشکل معیشت داشتند. از نگاه بسیاری از منتقدان آموزش و پرورش، این ساختار آموزش و پرورش است که باید تغییر کند و وزیر به تنهایی نمی‌تواند تغییری در این ساختار به وجود آورد.
موضوعی که اسماعیل عبدی دبیر کل کانون صنفی معلمان به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «هیچ کس تردید ندارد که استیضاح وزیر سیاسی است و موضوع معیشت معلمان بهانه است.

ما قبول داریم که حقوق معلمان کم است و تبعیض‌هایی هم بین پرداختی فرهنگیان و دیگر کارکنان دولت وجود دارد اما آیا با تغییر وزیر این وضعیت بهتر می‌شود؟

بودجه را دولت تعیین می‌کند و مجلس آن را تأیید می‌کند. چطور نمایندگان مجلس آن زمان دستور افزایش بودجه را ندادند ؟

نقد‌های بسیاری به وزارت آموزش و پرورش وارد است اما چرا نمایندگان مجلس هم‌اکنون به فکر معیشت معلمان افتاده‌اند ؟

زمان آقای حاجی بابایی وزیر آموزش دولت دهم بارها فعالان معلمان اعلام کردند حقوق معلمان کم است، برخوردهای جناحی با معلمان می‌شود.

آقای حاجی بابایی 100 هزار نیرو را وارد آموزش و پرورش کرد و احدی نیز از این نماینده‌های نگران مجلس اعتراضی نکرد !

همان زمان هم معلمان پیش دبستانی و پیمانی مشکل داشتند.

حال چطور است که همه نگران حقوق و معیشت معلمان شده‌اند؟ »

روزنامه ایران

گروه گزارش / روز چهارشنبه سوم تیرماه آقای فانی توسط مجلس نهم استیضاح خواهد شد . در ادامه گفت و گو با تشکل های معلمان ، این بار تصمیم گرفتیم نظرات آقای « دکتر نور علی عباس پور ،  عضو شورای کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان » را جویا شویم .

در ادامه می خوانید

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار /

دبیر کل سازمان معلمان ایران روز یکشنبه ۳۰ فرودین سال جاری به علت پرونده ای که در موضوع « مسائل صنفی معلمان » تشکیل شده و قطعی شده بود به زندان منتقل شد . ( این جا )

آقای علیرضا هاشمی سنجانی ، حضور در جبهه کردستان را در کارنامه خویش دارد .

در یکی از تصاویر ، آقای هاشمی در کنار آقای فانی که در آن زمان مدیر کلی آموزش و پرورش کردستان را بر عهده دارد دیده می شوند .

گروه سخن معلم تقاضای آزادی هر چه سریع تر این معلم دربند و سایر معلمان را از مسئولان محترم دارد و از اقدامات وزیر محترم آموزش و پرورش در این زمینه تشکر و قدردانی می کند .

( روی عکس ها کلیک کنید )

علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران

علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران

علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران

علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران

علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران

علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران

علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران

علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران

علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران

استیضاح فانی گروه اخبار /

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که ریاست صحن علنی مجلس را برعهده داشت پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد.

وی برهمین اساس گفت: براساس آیین‌نامه این طرح استیضاح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شده بود و این کمیسیون نیز جلسه‌ای را با حضور متقاضیان استیضاح و وزیر آموزش و پرورش تشکیل دادند که پس از این جلسه جمعی از استیضاح‌کنندگان امضاهای خود را پس گرفتند اما تعداد امضاها به زیر 10 نفر نرسیده و طبق آئین‌نامه این طرح استیضاح باید اعلام وصول شود.

نایب‌رئیس دوم مجلس گفت: براین اساس جلسه استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش چهارشنبه هفته آینده در صحن مجلس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

تسنیم

جواد لعل‌محمدی عضو کانون صنفی معلمان ایران گروه اخبار /

جواد لعل‌محمدی عضو کانون صنفی معلمان ایران با اعلام این خبر اظهار داشت: این روزها استفاده ابزاری از موقعیت‌ها امری شایع و حتی مرسوم شده است و آموزش و پرورش هم به عنوان یکی از موثرترین این ابزار، دست خوش این مسئله قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در حالی که از عمر دولت اعتدال تنها 2 سالی می‌گذرد و این روزها شاهد استعفای مدیران برخی از استان‌ها از جمله در استان خراسان رضوی و شمالی و آذربایجان و ... برای حضور در انتخابات مجلس هستیم.

عضو کانون صنفی معلمان ایران ادامه داد: این نوع برخوردها و استعفاهای نابه هنگام آقایان نشان از عدم اتکا به تعهدات داده شده است.

 لعل‌محمدی با اشاره به اینکه این استعفاها عدم رضایت بسیاری از فرهنگیان را در پی داشته است، افزود: آنچه در این میان رنج‌آورتر است، تلاش بی‌دریغ برخی از این دوستان برای انتصاب مدیران جدید است . بنده به یکی از آنها عرض کردم، اگر خود به تعهدات پای بند نیستید و بر خلاف تعهدات داده شده می خواهید بروید. حداقل اجازه بدهید؛ برای انتصابات جدید، بدنه فرهنگیان تصمیم بگیرند.

وی همچنین با تاکید براینکه ای کاش؛ وزیر استعفای هیچ کدام از مدیران را نپذیرد، چرا که ایشان بیش از دیگران به این نوع استفاده‌های ابزاری واقف هستند، خاطرنشان کرد: اگر این وزارتخانه را به همین سبک و سیاق پیش ببرند این درخت سایه گستر نخواهد شد.

ایلنا

سه شنبه, 25 خرداد 1394 07:36

استیضاح فانی؛ معادله چند مجهولی

استیضاح فانی گروه اخبار /

هرچند استیضاح به تعویق افتاده وزیر آموزش و پرورش، بار دیگر به صورت رسمی اعلام وصول نشده است اما موافقان استیضاح علی اصغرفانی، با انجام اظهار نظرهایی، سعی دارند نشان دهند استیضاح حتمی است و وزارتخانه‌ای که بیش از 12 میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی مستقیما با آن در ارتباطند، به زودی با تغییر و تحولاتی روبه‌رو می‌شود. اظهار نظرها درمورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش، تنها محدود به موافقان استیضاح نیست. چنان که روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور با دفاع تمام قد از فانی عنوان کرد: فانی به جای استیضاح باید تشویق شود.

علی‌اصغر فانی، دومین وزیر آموزشی کابینه یازدهم است که در معرض تصمیم نمایندگان مجلس برای استیضاح قرار گرفته است. در 24 مرداد 92، زمان رای اعتماد به کابینه دولت یازدهم، در دقایق آخر اتفاقاتی افتاد که جو مجلس را برگرداند. حتی تا قبل از ساعت 17 همه فکر می‌کردند که محمد علی نجفی، گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت آموزش و پرورش، قطعا در کابینه حضور دارد و مورد تأیید قرار می‌گیرد که ورق برگشت و سه وزیر پیشنهادی از جمله نجفی از مجلس رای اعتماد نگرفتند. بسیاری از کارشناسان آن زمان متوجه سیاسی عمل کردن برخی نمایندگانی که نیم بیشتر آنها را جناح مخالف دولت و اصولگرایان تشکیل می‌دادند در تائید صلاحیت گزینه‌های معرفی شده از سوی رئیس جمهور شدند. با  وجود این، این گزینه کارآمد که کارنامه درخشانی در زمینه آموزش و پرورش داشت، کنار رفت و فردی جای او را گرفت که امروز باز هم بحث استیضاح او از سوی همان نمایندگان مطرح است. 
 
 استیضاحی که چندان دور از ذهن نیست
طرح استیضاح فانی که سال گذشته از سوی مجلس کلید خورد، تاكنون به دلایل مختلف مسكوت مانده اما بیش از یك سال است كه پیگیری‌اش ادامه‌دار شده و هنوز مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد، به طوری كه طراحان استیضاح همزمان با فرا رسیدن مناسبت «روز معلم» دوباره فعال شدند. سیدحسین نقوی حسینی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در اردیبهشت 94 عنوان كرد: اگر هیأت رئیسه مجلس اجازه دهد استیضاح وزیر آموزش و پرورش به ۱۸۰ امضا هم می‌رسد. هر چند فانی پس از گذشت یك سال از طرح استیضاحش تاكنون به مرحله استیضاح نرسیده اما باید به یاد آورد که از زمان طرح استیضاح فرجی‌دانا تا برکناری او بیش از هشت ماه گذشت. مهم ترین محورهای این طرح استیضاح، محقق نشدن سند تحول آموزش و پرورش، بی‌توجهی نسبت به حقوق فرهنگیان، مشکل پرداخت حقوق حق‌التدریسی‌ها  و پرداخت نکردن سرانه واحدهای آموزشی است. بنابراین به نظر می‌رسد باید تک تک بندهای استیضاح مورد بررسی دقیق قرار گیرد، تا مشخص شود مساله استیضاح فانی دلیل سیاسی دارد یا دلایل فنی و کاری.
 
 مجلس است دیگر؛ قابل پیش‌بینی نیست
در شرایط کنونی خواسته و توقع از وزیر آموزش و پرورش انتظارات مربوط به بودجه و اعتبارات این وزارتخانه است. درحالی که مسئول تامین مسائل مربوط به بودجه و اعتبارات شخص وزیر نیست بلکه تمام دولت و مجلس در زمانی که به بودجه رسیدگی می‌کنند زمان مناسبی دارند که هر چه از احکام مالی از آموزش و پرورش مدنظر است در بودجه منظور کنند.
برای مثال وزیر نمی‌تواند برای احکامی که بودجه آنها تامین نشده اقدامی کند چرا که بودجه سرانه مدارس را مجلس می‌تواند در زمان تصویب، مشخص کند. همچنین اگر این موضوع محقق نشود وزارتخانه نمی‌تواند حقوق و حق‌التدریس‌های معلمان را پرداخت کند. از سوی دیگر، تهیه نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای سطح بهداشت مدارس، ‌آغاز تدوین برنامه ۱۰ ساله تأمین و بهسازی نیروی انسانی تا افق ۱۴۰۴، ‌توسعه مشارکت با بخش خصوصی همچنین تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان، از جمله دستاوردها و اقدامات این وزارتخانه در این مدت اندک بوده است.
درحالی که برخی نمایندگان بر استیضاح فانی اصرار دارند، این سوال به اذهان خطور می‌کند که پس چرا این اصرار در دولت قبل و برای حاجی‌بابایی مطرح نبود؟ چرا از استخدام‌های بی‌رویه، بی ضابطه و استخدام نیروهای کم سواد جلوگیری نشد. دغدغه فعلی این نمایندگان، آن زمان کجا بود؟
ایلنا نوشت؛ درویش‌پور عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان در زمان حاجی‌بابایی جلوی برخی اقدامات غیرکارشناسی و استخدام بی‌رویه را نگرفتند، گفت: مجلس است دیگر؛ قابل پیش‌بینی نیست! 
 
 استیضاح وزیر را به مصلحت نمی‌دانم
روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور ضمن دفاع از عملکرد وزارت آموزش و پرورش و غیرمنصفانه خواندن استیضاح عنوان کرد: باید به جای استیضاح از عملکرد فانی تقدیر شود. همچنین رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: این استیضاح قبل از اینکه در صحن مجلس مطرح شود، ابتدا باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار گیرد. فارس نوشت؛ غلامعلی حدادعادل ادامه داد: بنده استیضاح وزیر آموزش و پرورش را به مصلحت نمی‌دانم.  این درحالی است که اعضای  فراکسیون رهروان مجلس نیز مخالفت خود را با این استیضاح اعلام کردند. چند روز پیش کمال‌الدین پیرموذن، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان گفت: در جلسه این شورا مقرر شد هیات‌رئیسه مجلس با جلب نظر نمایندگان، از استیضاح فانی جلوگیری کرده و ترتیبی اتخاذ کنند که طرح‌های اولویت‌دار در مجلس بررسی شود.
 
 در استیضاح نباید نگاه سیاسی لحاظ شود 
یک کارشناس آموزش و پرورش عنوان می‌کند: نباید با ملاحظات سیاسی، حرکت دولت را در جهت توسعه کند کرد. پیرامون استیضاح وزیر آموزش‌و پرورش که با ریشه‌ای‌ترین و عمیق‌ترین مشکلات کشور یعنی آموزش و تربیت سر و کار دارد. باید تمام جوانب به دقت بررسی شود. محمدرضا نیک نژاد عنوان می‌کند: در حالی که سیستم آموزش و پرورش فعلی مشکلات عمیق و اساسی دارد باید گفت این مشکلات خیلی ریشه‌ای و قدیمی است و قدمت آنها به عمر این نهاد است پس چرا تازه برخی نماینگان متوجه این ضعف‌ها شده‌اند و فکر می‌کنند با تغییر یک فرد همه مشکلات برطرف می‌شود  ، در حالی که تجربه نشان می‌دهد این تغییر و تحولات به ضرر سازمان مربوطه است.
 
 این استیضاح اجرایی نمی‌شود
سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران نیز با سیاسی خواندن این استیضاح عنوان می‌کند: وجه غالب نمایندگان، نیروهای اصولگرایی هستند که با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس برخی از آنها گاها ملاحظات سیاسی دارند.
محمود بهشتی لنگرودی در گفت‌وگو با آرمان می‌افزاید: باور من این است که این استیضاح اجرایی نمی‌شود. او با اشاره به اینکه فانی در وزارت بر آموزش و پرورش بی عیب عمل نکرده است، عنوان می‌کند:
همه می‌دانیم ضعف‌های فعلی به دلیل عملکرد ضعیف دولت گذشته بوده است و متاسفانه چون فانی شخصیتی آرام و دوراز جنجال دارد چیزی در مورد مشکلاتی که به او از ضعف مدیریت قبلی رسیده نمی‌گوید ؛ درحالی که بخش اعظم مشکلات فعلی به‌دلیل ضعف دولت قبل است.
روزنامه آرمان

 « سخن معلم » تریبونی برای همه فرهنگیان و معلمان است تا فارغ از نگرش های سیاسی و یا جناحی ، نظرات و انتقادات خود را بیان نمایند .

مطالب مطرح شده لزوما دیدگاه مدیر مسئول و دست اندرکاران  گروه سخن معلم نیست و ما بر اساس دکترین خود که نهادینه ساختن « تفکر انتقادی  »و « گفت و گو » است آن را منتشر می کنیم .

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 24 خرداد 1394 12:44

پیامدهای خروج نخبگان از کشور

 علی غیاث آبادی فراهانی دبیر رشته ساخت و تولید ساوه آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که خروج نخبگان چه پیامدهای وحشتناکی برای کشور ما دارد؟

جدا از اینکه برای پرورش یک نخبه از سرمایه یک ملت چقدر هزینه می شود ٬ مشکل بزرگ تری نیز در ادامه برای کشور ایجاد خواهد شد.

 روستایی را در نظر بگیرید که هر ساله تعدادی از جوان های باهوش و با سوادش از روستا به شهرها کوچ کنند ، آن روستا هیچ گاه پیشرفته نخواهد شد چرا که افراد نخبه ی آن در درون آن باقی نمی مانند و فقط نیروهای کاری باقی مانده اند . از آن جا که  ابتکار و خلاقیت در انسان های باهوش و نخبه می باشد سالیان سال هم بگذرد آن روستا همچنان درجا زده است و فقط برخی مظاهر تمدن و پیشرفت را می توان در آن مشاهده کرد.

در هر شهر و دیاری انسان های نخبه معدودند و از لحاظ ژنتیکی آدم های نخبه کم هستند .

حال در نظر بگیرید در هر سال چند هزار از نخبه های کشور (در زمینه های مختلف چه علمی اقتصادی هنری...) از کشور بروند .

در واقع ضریب وجود نخبه در جامعه کاهش می یابد و کسانی که می توانستند خودشان و بچه هایشان که دارای ژن نخبگی و بهره هوشی بالا باشند از کشور مهاجرت کنند ٬ رفته رفته تعداد نخبگان کاهش می یابد و ضریب حضور نخبگان در جامعه کم و کمتر خواهد شد. بدین صورت خواهد بود که در بلند مدت نخبگان در حیطه های مدیریتی و سیاسی و علمی و هنری.‌..کم و اندک خواهند شد و جامعه هر چه بیشتر عوام تر و پر از آدم های معمولی می شود.

 جامعه ای که انسان های نخبه در آن اندک باشد دیگر نخواهد توانست پیشرفت داشته باشد و رو به قهقرا خواهد رفت  ، در حالی که همیشه در عرصه های مختلف علمی سیاسی هنری و ...این نخبه ها بوده اند که باعث تاثیر گذاری خاص و ویژه شده اند .

کشور های توسعه یافته فضای داخل کشور خود را به گونه ای مدیریت کرده اند که نه تنها نخبگان شان مهاجرت نمی کنند بلکه با تسهیلاتی که برای نخبگان دیگر کشورها فراهم می کنند باعث می شوند آنان را به کشور خود جذب کنند تا ضریب نخبگی جامعه خود را بالا ببرند . متاسفانه دهه ها می گذرد و هر ساله چند هزار نخبه از ایران مهاجرت می کند در حالی که تقریبا هیچ نخبه ای از دیگر کشورها به کشور ما وارد نمی شود.

بدین صورت ضریب نخبگی جامعه ما به شدت افت کرده و زنگ خطر به شدت به صدا در آمده ولی متاسفانه گوشی نیست که بشنود.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/ این روزها بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش داغ شده است . در ادامه گفت و گو با تشکل های معلمان ، این بار تصمیم گرفتیم نظرات آقای فرج کمیجانی ، دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی را جویا شویم .

در ادامه می خوانید

فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

*نظر شما به عنوان دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در مورد عملکرد آقای فانی چیست ؟

در متن استیضاح وزیر آموزش و پرورش ده مورد ذکر شده است  که جملگی این موارد در  زمان وزارت آقای حاجی بابایی بیشتر مصداق دارد تا آقای فانی .

مثلا گفته شده است ناتوانی وزیر در جلب رضایت جامعه به آموزش و پرورش . آقای حاجی بابایی به میزان بیشتری افراد را از آموزش و پرورش دل زده نمود .احکام مختلفی ( اداری ) که برای فعالان تشکل های معلمان به خاطر فعالیت های صنفی صادر شد معلمان را مایوس و عصبانی کرد .

یا مثلا ناتوانی وزیر در جلب حمایت دولت به وزیر آموزش و پرورش .با همه انتقاداتی که مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در مورد عملکرد آقای فانی داشته است ،در این زمینه  آقای فانی تلاش زیادی کرده است تا امکاناتی را برای آموزش و پرورش اختصاص دهد ، قوانین جدیدی تصویب کند ؛ ضمن آن که مسائل جامعه فقط در آموزش و پرورش خلاصه نمی شود .

با وجود عواملی مانند تحریم ها ، کاهش قیمت نفت ،منابع مالی اندک دولت و... عملکرد آقای فانی در مقایسه با آقای حاجی بابایی با آن همه منابع مالی و درآمدهای نجومی ناشی از نفت که دولت کسب کرده بود ، نسبتا قابل قبول است .

در ثروت مندترین دولت پس از انقلاب که سکان آن در دست آقای احمدی نژاد بود ، آموزش و پرورش به عنوان بخشی از بدنه دولت ، بدترین وضعیت را داشت .

یا بند سوم استیضاح به ناتوانی وزیر در افزایش فضای آموزشی  در مناطق محروم دلالت دارد .

من در این زمینه آماری ندارم ، اما گزارش ها و مشاهدات نشان می دهد که آقای فانی در این زمینه بهتر عمل کرده است .

بند دیگر به ناتوانی دولت در زمینه تامین معیشت فرهنگیان دلالت دارد . با آن امکاناتی که آن دولت داشت و با این همه محدویت هایی که این دولت داشته است در مقایسه باید بگوئیم که آقای فانی در مقایسه با آقای حاجی بابایی خیلی بهتر عمل کرده است .

یا مثلا عنوان شده است " ناتوانی وزیر در حذف تفاوت ها در حقوق و مزایا  " ؛ این دست وزیر آموزش و پرورش نیست .بنده در این مورد اطلاع دارم که آقای فانی با سایر مجموعه ها و دوایر دولت ، نامه نگاری های فراوانی انجام داده  است .تا کنون آقای فانی با سایر دستگاه ها حداقل 24 تفاهم نامه به تصویب رسانده است . این تفاهم نامه ها منابع مالی جدیدی برای مجموعه وزارت آموزش و پرورش تولید می کنند .

این در حالی است که در زمان آقای حاجی بابایی هیچ یک از این موارد نبوده است .

اگر این موارد را بدون عینک جناحی و با سیاسی مورد مداقه قرار دهیم ، عملکرد آقای فانی به مراتب بهتر از آقای حاجی بابایی بوده است .

استیضاح کنندگان اکثرا طرفدار آقای حاجی بابایی بوده اند .چه شده است که آن همه اشکالات را می دیدند اما چیزی نمی گفتند اما اکنون این  همه اشکال پیدا کرده اند ؟!

ازنظر ما ، استیضاح وزیر آموزش و پرورش در این مقطع کاملا سیاسی است و ریشه اصلی آن در عزل و نصب ها است .

در دولت قبل ، افراد ناتوان زیادی در آموزش و پرورش به کار گمارده و استخدام شدند .آقای فانی و مجموعه ایشان پس از شناسایی این افراد ناکارآمد ، آن ها را برکنار و افراد دیگری را جایگزین کردند .

البته براین باوریم که می شد افراد خیلی بهتری را درمناصب به کار گرفت  اما به هر حال افراد ناکارآمد قبلی حذف شده اند .

البته الان هم در وزارت آموزش و پرورش و در بخش های ستادی ، پست های کلیدی در دست اصول گراها و طیف مخالف دولت است در حالی که آقای فانی می توانست با تغییر این چهره ها ، وجهه بهتری را میان معلمان و بدنه آموزش و پرورش کسب کند .

تعدادی از نمایندگان محترم مجلس با توجه به در پیش بودن انتخابات دهم ،این مدیران به آنان " باج انتخاباتی " نمی دهند و این نمایندگان درحوزه های انتخاباتی خودشان حتی در مورد عزل و نصب مدیران و معاونین مدارس دخالت می کنند !

مصداق آن در استان مرکزی است .بنده شاهدم نماینده محترم اراک آقای صفری حتی به روسای ادارات برای عزل و نصب معاونین دستور می دهد ! و چون با پاسخ منفی روبه رو می شوند با بهانه های مختلفی مانند مطالبات معلمان و... خواسته های خودشان را جلو می برند !

اگر این نمایندگان محترم صادق بودند باید در تنظیم بودجه دقت می کردند که این کار را انجام ندادند .

متاسفانه آقای فانی در برخی موارد مانند مدیر کل بوشهر با این جمع همراهی کرد .با توجه به این که این نمایندگان محترم ، مسائل آموزش و پرورش را با یک دیدگاه سیاسی می نگرند در مجلس فعلی هم در اقلیت هستند .

انتظار ما از آقای فانی و زیر مجموعه آن ها این است که به هیچ عنوان نباید " امتیاز " بدهند  و باید که استوار کارها و برنامه های خود را پیش ببرد .

در ماجرای بوشهر هم مساله خاتمه پیدا نکرد و آن ها راضی نشدند .

آقای فانی نباید به این اقلیت در مجلس اعتنایی بکند و باید به فکر آموزش و پرورش و پیشبرد آن در قالب « برنامه » باشد .

با توجه به شناختی که از آقای فانی وجود دارد و تجاربی که از سطح مدیریت مدرسه تا سطوح بالای مدیریتی در آموزش و پرورش داشته است ، به همه مسائل واقف است و اگر فرصت خوب و کافی به ایشان داده شود و اذیت نشود می تواند موفق باشد .

در این 2 سال ، چقدر بحث استیضاح مطرح شده و نمایندگان محترم امتیاز گرفته اند و دوباره همین کارها ادامه پیدا کرده است ...

برخی از نمایندگان محترم مجلس با این گونه کارها نگذاشته اند که آقای فانی به وظایف واقعی خود عمل کند و فانی واقعی باشد و خودش را نشان دهد .

 

* آقای کمیجانی ؛ بر اساس تحلیل شما می توان این گونه نتیجه گیری نمود که در حال حاضر نظارت مجلس به جای آن که در جای خودش و به صورت درست و منطقی مورد استفاده قرار گیرد به اهرم فشاری برای توجیه قانونی دخالت های غیرقانونی مبدل گشته است ( قانون اساسی به اصل تفکیک قوا اشاره و تاکید دارد ).

شما چه راه کاری برای پایان دادن به این چرخه نادرست و معضل دارید ؟

معلمان باید با هم متحد باشند و باید در مجلس آینده تاثیرگذار باشند .افرادی را به مجلس بفرستند که نماینده واقعی معلمان باشند .کارشان ایفای وظایف خطیر نمایندگی باشد نه دخالت در کارهای سطح پایینی مانند دخالت در عزل و نصب ها که شان یک نماینده را زیر سوال می برد .

در صورت استیضاح ، آقای فانی باید خیلی محکم و علمی از منافع آموزش و پرورش و معلمان دفاع کند و نگران نتیجه نباشد .

نتیجه هر چه باشد باید به آن تن بدهیم .اعتقاد ما بر این است که اکثریت محترم مجلس این گونه به آموزش و پرورش و عملکرد فانی  نمی اندیشند و نگاه نمی کنند .

از نظر ما ، اکثریت مجلس عاقلانه رای می دهند و مدبرانه می اندیشند و این اقلیتی که اکثر آن ها را مخالفین تندرو دولت تشکیل  می دهند نمی توانند آن را تحت الشعاع قرار دهند .

امیدواریم که استیضاح سیاسی رای نیاورد .

* آقای کمیجانی از وقتی که در اختیار سخن معلم قرار دادید سپاسگزاریم .

پایان گزارش /

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور