صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 06 تیر 1395 18:20

اقتصاد تیول‌داری

 چگونه می‌شود از محل اداره بنگاه‌های دولتی که اکثرا وضعیتی مشابه «ارج» دارند، پرداخت‌های کلان به مدیران دولتی، نیمه‌دولتی و شبه‌دولتی صورت پذیرد؛ اما هیچ ارزش افزوده‌ای از این بنگاه‌ها در جامعه به چشم نخورد/ در «تیول‌داری مدرن»، بنگاه‌های دولتی جایگزین این قطعات سرزمینی شده‌اند/ در سیستم اقتصادی متکی بر تیول‌داری، مالکیت از آن دولت است و موقع خصوصی‌سازی هم، این مالکیت به شرکت‌های دولتی یا نیمه‌دولتی یا شبه‌دولتی انتقال می‌یابد که نتیجه آن، انتخاب مدیرانی با پایگاه سیاسی و نه توان حرفه‌ای است و خروجی نهایی این وضعیت، فرصت‌جویی تیول‌داران برای شخصی‌سازی اموال عمومی از طرق مختلف اعم از ایجاد انحصارهای فروش، جلوگیری از ورود رقیب و در مراحل پیشرفته اختلاس‌های ٣٠٠٠ میلیاردی یا پرداختی‌های نجومی به حلقه اصلی مدیران است/ داستان فیش‌ها اگرچه توسط رقیب سیاسی با هدف زیر سوال بردن دولت  افشا شد، اما به‌دلیل اتکا بر مبانی صحیح، تبدیل به یک دغدغه، مطالبه و موج عمومی شده است/ راهکار اصلی، عبور از اقتصاد تیول‌داری و قطع ارتباط منفعتی همه‌ صاحب‌منصبان با کسب‌و‌کارهای مرتبط با حوزه مسوولیتی خود است

منتشرشده در اقتصاد

استعفای وزیر آموزش و پرورش مصر به علت اعتراض دانش آموزان  گروه اخبار/

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان خواستار استعفای الهلالی الشربینی وزیر آموزش و پرورش شدند و سپس به سوی میدان تحریر قاهره حرکت کردند؛ میدانی که کانون اعتراض های سال 2011 مردم مصر علیه حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک بود.
بر اساس این گزارش، لو رفتن سوال های امتحانی باعث شد که برخی آزمون های پایان سال دبیرستان های مصر لغو شود.
12 مقام وزارت آموزش وپرورش مصر به اتهام افشای پاسخ های امتحانات سراسری چند ماده درسی، از جمله عربی و دینی بازداشت شدند.
چندی پیش در ماه میلادی جاری پاسخ لو رفته سوال های امتحانی توسط یک کاربر ناشناس بر روی فیس بوک منتشر شد. وی مدعی شد که این اقدام را با هدف افشای فساد و ناکارآمدی مقامات مربوطه انجام داده است.
اعتراض های گسترده در مصر که احتمال سرکوب شدید آن ها وجود دارد، بسیار به ندرت برگزار می شود.
نظام آموزشی مصر از دیرباز به دلیل کلاس های درس شلوغ و آموزگاران ناکارآمد مورد انتقاد بوده و میلیون ها دانش آموز را وادار کرده است که به جای مدرسه به آموزش خصوصی رو بیاورند. آن چه وضعیت را بدتر می کند این است که نمره های دانش آموزان ارتباط مستقیم با ورود آن ها به دانشگاه دارد. ( نقل از ایرنا )

منتشرشده در دانش آموز
دوشنبه, 06 تیر 1395 04:01

درسی از انگلستان!

درسی از انگلستان و نظر یک معلم در مورد جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا  جدا شدن انگلستان از اروپا جهان را شوکه کرد!
همه از هم می‌پرسند: چرا آنگلاساکسون ها به این جدایی رای مثبت دادند؟
واضح است, مردم انگلستان همواره ازخود می پرسیدند که چه دلیلی دارد ما هزینه اشتباهات دیگران را بدهیم؟
در حالی که کشور ما افراد فقیر و کارتن خواب زیادی دارد ، چرا ما باید به کشور بحران زده یونان کمک کنیم؟
در حالی که کشور ما روابط خوبی با آمریکا دارد ، چرا ما باید با پیروی از تصمیمات یورو خود را به دردسر بیندازیم؟
آلمان در زمان جنگ جهانی تعداد زیادی از هموطنان ما را به قتل رساند ؛ چه دلیلی دارد ما به خاطر آلمان روابط مان با کشور قدرتمندی مثل آمریکا را به خطر بیندازیم؟
نژاد ما و زبان ما و تمدن ما از نژاد و زبان از تمام اروپاییان برتر است ؛ چرا ما باید خودمان را در کنار کشورهای اروپای شرقی که سراسر دچار مشکلات اقتصادی هستند قرار دهیم؟
ترامپ به انگیسی ها تبریک گفت که کشورشان را پس گرفتند .
روسیه و ایران جدا شدن انگلستان از اروپا را فرصتی برای نزدیکی به اروپا می دانند.
ولی بورس های نقاط مختلف جهان سقوط کرد ، پوند و یورو ارزش خود را از دست داد ، طلا به عنوان سرمایه زمان خطر گران تر شد .

پیش بینی شد تا چندسال آینده اقتصاد جهانی متضرر می‌شود ، هاوکینگ این اتفاق را برای پژوهش های علمی فاجعه دانست ، فوتبال انگلستان دچار آسیب شد ، اروپا و انگلستان هردو قدرت شان کاهش یافت.
تعداد زیادی از انگلیسی ها در مواجهه با این شرایط تقاضای تابعیت سایر کشورها را کردند ، جزایر مختلف ایرلند و اسکاتلند در صدد جدایی از انگلستان و اتحاد با اروپا هستند .
اما « پوپولیست ها » با تحریک حس ناسیونالیستی انگلیسی ها توانستند بر اندیشه بیش از ٨٣% دانشگاهیان پیروز شوند.
یعنی حتی در قلب اروپا ، جایی که به روباه پیر مشهور است ؛ چه راحت فریب احساساتشان را می خورند ؛ تحریک وطن پرستی ، نژاد پرستی ،ملیت و قومیت پرستی ، تحریک خودخواهی های جدایی طلبانه علی رغم آسیب‌هایی که به آن آگاهند ، ظاهرا حیوانات در زندگی گروه های اجتماعی یشان از ما انسان‌ها بهتر عمل می‌کنند !
اروپا پس از تلاش برای اتحاد اکنون تجربه جدایی مجدد را امتحان می‌کند و شاید این چنین واکنش منفی جهان را پیش بینی نمی‌کردند.
تلاش‌های جدایی طلبانه در بسیاری از نقاط جهان در حال شدت گرفتن است ، تلاش برای جدا کردن قومیت‌ها برای زیادتر کردن مرزها و خودخواهی ها و افزایش رودررو شدن‌ها ... اما شاید فقط عده‌ای از خردمندان جامعه بدانند که در کنار هم بودن اقوام مختلف و یاری رساندن انسان‌ها به یکدیگر هرچند در ظاهر برای گروه های قوی تر مشکل ایجاد می‌کند ولی در نهایت کل جامعه انسانی از آن سود می‌برد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
 دخالت نمایندگان مجلس در وزارت آموزش و پرورش   آنچه را مستندوار به سازه ی تعلیم و تربیت آویخته ایم هیچ  سنخیتی با  روح پژوهش ندارد ، چونان که اگر پست معاونت پژوهش یک سال تحصیلی در اداره ای خالی بماند در روند آموزش و پرورش خللی ایجاد نمی کند !
و این به یمن  نفوذ بزرگ آقا امکان پذیر شد. چنان که  پلکان ترقی مطلق در ید قدرت اوست. چنان که  با ایما و اشاره او ارادتمندان ، ملتفت اوامرش می شوند. مریدان حلقه به گوش  به فراست دریافته اند که مراقب سکنات خویش باشند تا مبادا درّ مکنونی که سال ها طالبش هستند ؛ در چین و شکن ابروان بزرگ آقا معدوم گردد. بزرگ آقا صفحه چین آمال مریدان خویش است. گرچه  آشکار است؛ بزرگ آقا از چینش مهره های شطرنچ چیزی نمی داند و مهره ها را طوری می چیند که با هیچ قاعده و قانونی همخوانی ندارد؛ و گاه مهره ای مادام العمر در خانه ای می ماند و حرکتی نمی کند و چه بسا اگر  مهره ای  از صفحه شطرنج محو  شود بار دیگر با دست عنایت بزرگ آقا به صفحه نامیرایان  بازمی گردد.
این روزها کافی ست کمی با دقت سکنات پشت میز نشینان را  کنکاش کنی؛ حلقه های حمایتی بزرگ آقا ،هزار توی ناپیداست و انتهای هر یک از حلقه ها به دالان پرپیچ و خم بزرگ آقا ختم می شود.
ظریفی می گفت چگونه می شود بزرگی در مشارکتی چهل درصدی حائز پانزده درصد آرا شود و چنین کوکبه ای به دنبالش راه بیفتد؟
پاسخی نداشتم  اما یاد چرند و پرند مرحوم دهخدا افتادم که می نالید و می گفت :"آقا وکیل تعیین نکنید با دست خود برای خودتان مدعی نتراشید اگر می خواهید وکیل تعیین کنید چشم تان را خوب باز کنید چشم شان را باز کردند در چی؟ در کلفتی گردن ،در بزرگی شکم و تعداد اسب و کاسکه و حشم وکلا،  گویی می خواهند آقایان را برای پلو خوری بفرستند مجلس".
حکایت امروز ما حکایت همان دیروز است بدون هیچ کم و کاست اما چرا یادمان نیست؟
چون حافظه ضعیفی داریم و در چاله  مجازی  گرفتارشده ایم . البته هستند طیف ماجراجویی که همه جا سرک می کشند و در فرصت مناسب  ماست شان را کیسه می کنند. هرچند دیگر کسی حال و حوصله ی دوغ لیلی را ندارد و صد البته ماست بندان امروزخودشان هم کم و بیش معترف هستند که ماست آنان ترش است .
 با  این وجود این قسم از  وکیل الرعایا تمام قد  مقابل معضلات ایستاده اند تا آن جا که از مدیرکل گرفته تا مدیران مدارس را خود منصوب می فرمایند یکی از همین وکیل الرعایا، بزرگ آقای مذکور است البته انتصاب ها تنها با ایما و اشاره او تحقق می یابد.
گاه اگر اشارات ایشان رمزگشایی نشود ممکن است میز معاونتی در اداره ای ماه ها خالی بماند به خصوص اگر  این سمت پژوهش باشد چون بزرگ آقا اصولا از هرآنچه روح پژوهشگری در آن دمیده باشد بیزار است .

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
منتشرشده در یادداشت

عدالت اجتماعی یکی از دلالت‌های بسيار مهم مفهوم عدالت مي باشد که منظور از آن تخصیص منصفانه منابع در یک جامعه و يا توزیع عادلانه منابع و برابر فرصت‌ها را شامل مي شود/ نفس ناعادلانه بودن ميزان درآمد در برخي از بخش هاي مختلف جامعه و آن هم در اين شرايط نامناسب اقتصادي، زمينه و حساسيت اين واكنش ها را بيشتر كرده است/ چرا در چنين شرايطي، بخشي از افراد جامعه از امتيازات گسترده برخوردار بوده؛ ولي بخش اعظم جامعه درگير حداقل نيازهاي معيشتي خود مي باشند/ زمينه هاي لازم و اصلي اين كج ساختاري در دولت قبلي در سايه حاكم شدن بي نظمي و بد اخلاقي گذاشته شد/ اگر دكتر احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري سال بعد وارد رقابت انتخاباتي گردد روي اين مساله بيشتر مانور خواهد داد و نقش خود در اين زمينه را خيلي ساده منكر خواهد شد/ این مقايسه هاي تنها يك بخش بسيار كوچك از مقايسه ها در اين راستا بوده كه هدف از این نوشتار  توجه به اين مساله بوده است كه همكاران فاضل در آموزش و پرورش با نگاهي كارشناسانه، واقع بينانه و دوري از رفتارهاي هيجاني و سياست زدگي، شرايط كاري و درآمدي خود را در مقايسه با بخش هاي ديگر دولتي مورد بررسي قرار دهند

منتشرشده در یادداشت

عارف : قهر و نا امیدی در قاموس من و اصلاح طلبی نیست/ عارف : در روند انتخابات کمیسیون آموزش و تحقیقات، مهندسی صورت گرفت/ عارف : حضورم به عنوان رئیس کمیسیون در چارچوب یک مطالبه مطرح شد/  محمد جواد فتحی (اصلاح طلب ) را از کمیسیون آموزش بردند و به جایش ضیاء الدین اعزازی (اصولگرا)  را آوردند/ عارف قبل از رای گیری فهمید که رای کافی برای رقابت با محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دوره احمدی نژاد را ندارد/ کمیسیون آموزش تنها کمیسیونی است که یک نماینده طرفدار جبهه پایداری در آن به ریاست انتخاب شد/ در هیات رییسه کمیسیون ها 33 نماینده از لیست امید و 35 نماینده از لیست ائتلاف اصولگرایان و ده نماینده مستقل حضور دارند/ اصولگرایان،  آموزش و پرورش را دستگاهی حاکمیتی و متمرکز می شناسند که باید همه بودجه آن را دولت تامین کند/ اصولگرایان از نظر اقتصادی و معیشتی با چپ ها هم صدا هستند/ اصولگرایان و  چپ ها، توسعه مدارس غیر انتفاعی و خرید خدمات آموزشی را زیر عنوان مجعول " خصوصی سازی "  محکوم می کنند/ نظرات فرهنگی اصولگرایان  180 درجه با چپها اختلاف دارد/ در همه ادوار مجلس و دولت بعد از انقلاب از جمله در دوره وزارت فانی ، گفتمان اصولگرایی دست بالا را داشته و دارد/ فراکسیون امید نمی تواند وارد چالش گفتمانی با اصولگرایان شود / احتمالا اعضای اصلاح طلب کمیسیون آموزش مانند داود محمدی ،نظرات خود را در چارچوب گفتمان اصولگرایانه و با استناد به اسناد بالادستی بیان می کنند/ راهکارهای عملیانی آقای داود محمدی و دیگر نمایندگان ائتلاف امید برای اجرای تعهد و سوگند خود در میثاق نامه با معلمان چیست/ سیاست دولت روحانی مبتنی بر 5 راهبردی است که قبلا توسط وزیر آموزش و پرورش اعلام شده است/ نظر فراکسیون امید درباره این 5 سیاست چیست

منتشرشده در یادداشت

مخالفان می خواهند امید ایجادشده را از بین ببرند/ برجام می توانست افتخار ملی شود اما عده ای می خواستند شیرینی آن را تلخ کنند/ وانمود می کنند که با تصویب برجام قند در دل آمریکا آب شده و آنها از ایران امتیاز گرفته‌اند/ باید با دنیا ارتباط سازنده برقرار کنیم/ برای ایجاد اشتغال نیازمند رشد 8 درصدی اقتصاد هستیم/ تشکیلات دولتی بسیار بزرگ است و به همین دلیل بی‌انضباطی‌هایی وجود دارد/ شخص رییس جمهور از این اتفاق نارحت است/ حل مشکل فیش های حقوقی نیازمند خرد است و قطعا به تدریج حل می شود

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

ما را چه شده است؟

گلستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه رسانه و تشکل/ همان گونه که قبلا نیز آمد ( این جا ) ، نمایندگان مجلس و فرماندار بجنورد از معارفه مدیر جدید آموزش و پرورش بجنورد ممانعت نمودند .

« انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی» در بیانیه ای که برای صدای معلم ارسال نموده است به این روند اعتراض کرده است

گروه استان ها و شهرستان ها/

دخالت نمایندگان مجلس و فرماندار بجنورد در معارفه مدیر آموزش و پرورش شهرستان بجنورد

در حالی که از مدت ها پیش آقای « م. الف » به عنوان مدیر آموزش و پرورش شهرستان بجنورد از سوی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی مطرح بود، فرماندار بجنورد به خاطر عدم موافقت نماندگان مجلس این شهرستان از معارفه این فرهنگی جلوگیری کرد.
حاجی زاده در دیدار با مسوولان 3 حزب فرهنگیان اعم از انجمن اسلامی معلمان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خراسان شمالی و سازمان معلمان ایران گفت: باید مدیرکل گزینه اش برای مدیریت شهرستان بجنورد را با نمایندگان مجلس این شهرستان و بنده هماهنگ می کرد.
این در حالی است که « م الف » از مدت ها قبل با فرماندار شهرستان بجنورد دیدار و مصاحبه داشته است و مورد حمایت 3 حزب فرهنگیان استان و انجمن صنفی فرهنگیان استان بوده است.
این در حالی است که فرماندار دخالت افرادی را منتسب به گروه های بی نام و نشان را در مخالفت با م . الف ترجیح داده و جلوی معارفه این فرهنگی را گرفته است.

شایان ذکر است علی قربانی و علی اکبری هر دو از نمایندگان فهرست امید بودند که با حمایت قاطع  3 حزب فرهنگیان اعم از انجمن اسلامی معلمان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خراسان شمالی و سازمان معلمان هفتم اسفند ماه به مجلس راه یافتند.

پایان پیام/

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور