تفكر انتقادي جزئي از مهارت هاي ده گانه زندگي تلقي مي گردد و حتي در برنامه هاي پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي به عنوان يك مهارت هاي بنيادي مطرح مي شود/ فقدان روحيه نقدپذيرى در جامعه ما و در پى آن در مديران سازمان ها موضوعى تاريخى است. در طول تاريخ ايران، مديران خود را ملزم به پاسخ گويى نمى دانسته اند/ گاهی رسانه ها و یا خود مردم عادی حرف هایی را به نام نقد منتقل می کنند و یا چیزهایی را به نام جواب نقد به هم می گویند که به نظر نمی رسد بتوان نام آن ها را نقد گذاشت و بیشتر به همان پرتاب گلوله آتش شبیه هستند/ حافظه تاريخي همكاران فراموش نخواهند كرد كه در دولت قبلي با اعتراض كنندگان چگونه برخورد شد و چه تبعيدها، محروم شدن از بعضي فعاليت ها و يا باز شدن پرونده هاي حراستي متوجه آن ها گرديد/ همكاران جرات طرح اعتراض ها و مخالفت هايشان را نسبت به عملكرد دولت به صورت صريح نداشتند/ در شرايط دولت فعلي انتقادات گسترده اي توسط كارشناسان و معلمان و حتي خود مسئولان متوجه اين نظام آموزشي مي گردد/ هيچ وزيري به اندازه آقاي فاني مورد اعتراض هاي گسترده اي قرار نگرفته است/ در دولت فعلي، اكثريت مديران قبلي، همچنان بر صندلي مديريت تكيه زده اند/ بدون هيچ نوع گرايش خاص سياسي و يا سليقه رفتاري بايد به مديريت اين رسانه وزين تبريك و دست مريزاد گفت كه مقاله هاي انتقادي همكاران در حوزه هاي مختلف آموزش و پرورش را بدون توجه به مكانيزم حذف و سانسور منتشر مي كنند كه سهم به سزايي در توسعه فضاي نقد و گفت و گو در آموزش و پرورش دارند ( اگر اين رسانه تحليلي در دولت قبلي با اين شرايط وجود داشت؛ عواقب آن قابل پيش بيني بود)
حجم 5900 ميليارد تومان در مقابل خروج 20 هزار ميليارد تومان که در سکوت خبري برگزار شد ، بسيار بيشتر است ! ( حدود 400 درصد بيشتر است)/ ذينفعهاي بازدارنده همان جيغ بنفشها هستند. كساني كه مدل اقتصادي آقاي روحاني منافع اقتصادي و سياسيشان را با بحراني اساسي مواجه كرده/ اين ذينفعها، فضاي اعتدالي را برنميتابند/ هر كلمهاي را بگوييد فقط منافعشان را مدنظر دارند. لازم باشد يك روز كاپشن ميپوشند و ريش ميگذارند و اگر لازم شد كت و شلوار ميپوشند و كراوات ميزنند/ براي اين جريان هيچ چيزي جز منافع خودشان مهم نيست. براي اينان منافع شخصي، گروهي، حزبي و دستهاي اهميت دارد. سران اين جريان هم بهشدت باهوش هستند/ همين است كه به هر طريقي ميخواهند كاري كنند كه قطار اعتدال بايستد و مانع تثبيت فضاي اعتدالي در حوزه اقتصادي و سياسي شوند/ من فكر ميكنم به هر قيمتي شده خودشان را نجات ميدهند و منافعشان را ميسازند/ براي ريشهكن كردن آنان به ارهاي نياز است كه بتواند هم فولاد را ببرد و هم بتن را. تا زماني كه دست و پاي جريان ذينفعها به اصل اقتصاد و سياست ايران گره خورده هيچ كاري نميشود كرد و هر كسي هم كه زور بزند كمر خودش را در معرض شكسته شدن قرار داده/ در دولت يازدهم با تقويت نهادهاي نظارتي و برنامه ريز و اجازه حضور و بروز رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي ، ملت ايران شاهد تابيدن نور به زواياي تاريک خانه ي فيش هاي حقوقي نجومي مي شوند
گروه اخبار/ روزنامه صبح نو وابسته به جریان اصول گرا ، در شماره روز یکشنبه 10 مرداد در مقاله ای تحت عنوان " زمزمه تغییرات انتخاباتی در آموزش و پرورش " به تحلیل تغییرات و انتصابات اخیر وزیر آموزش و پرورش به ویژه رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش پرداخته است .
چه ارتباطی بین «تخصص و رشته تحصیلی شما» با وظایفی که نمایندگی مجلس به شما محول خواهد نمود وجود دارد/ آیا او به راستی ۴۵۰ هزارفرصت شغلی را مطالعه و تصویب کرده و ۱۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد نموده بود / حال از این نکته بگذریم که این آمارها در سال 1386و در زمان دولت سابق بوده که چه دست توانایی در آمار سازی و آماربازی داشتند/ چه توانایی را در خودتان دیده اید که داوطلب شده اید؟ و فکر می کنید در صورت راه یافتن شما به مجلس چه تحولی در دلفان و سلسله ایجاد خواهد شد/ حال باید از آقای خاص پرسید سوال و استیضاح وزیران را ناشی از این نوع نگاه به دامنه ی قدرت نمایندگان ببینیم/ هرگاه ترحم و زور از چهارچوب ذهنی خارج شود و در حیطه ی اقتدار سیاسی (حکومت ) قرار بگیرد فاجعه به بار می آورد/ بقیه ی کسانی که مانند شما فکر نمی کنند سیاست زده اند/ در دولت قبل چرا در شهرستان دلفان هیچ گونه مجوز سایت و پایگاه خبری برای گروه و جناح مقابل تان صادر نمی شد / رسانه های شما چرا هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشتند/ چرا زمانی که سرمایه ی فرهنگیان در تعاونی مصرف سابق فرهنگیان به تاراج رفت هیچ واکنش یا تحلیلی نداشتید/ چرا در دولت قبل در بحث استخدام های دولتی آن فضاحت به بار آمد واکنشی نداشتید/ زمان انحصار رسانه ای گذشته است
بسیاری از معلمان برایش دست می زدند و از شجاعتش تعریف می کردند/ سوال اینجاست این آقا که ادعای ریاست دارد به جای نالیدن و درخواست های بسیار بزرگ که انجام آنها بسیار زمان بر است چه کار ملموس و عینی هر چند کوچکی جهت کم کردن مشکلات اداری کرده است/ می توان با علم و آگاهی از قوانین و راه های پیگیری در پی حل مشکلات بود/ مدیران نباید مثل افراد عادی در پی نالیدن و درد و دل باشند بلکه به دنبال کم کردن مشکلات هر چند جزیی از مجموعه تحت مدیدیت خود باشند/ در این میان « سالار قاسمی » با انتشار فیش خود سعی در کسب محبوبیت کرد/ چرا آقای قاسمی لیستی از بستگان و آشنایان نزدیک خود را که در زمان مدیر کلی ایشان به سمت های ستادی و ریاست رسیده اند را منتشر نمی کند / چرا لیستی از پیگیری و دستاورد های آموزشی یا صنفی که در زمان حضور در تجمعات معلمان وعده داده بودند را به صورت علنی ارایه نمی دهد/ این اقدامات بیشتر از آن جنبه شفاف سازی داشته باشد جنبه تبلیغات دارد/ اسطوره پوپولیست در آموزش و پرورش حمیدرضا حاجی بابایی بود که بسیار مصاحبه می کرد و از نشاندن معلمان در قله مقام و منزلت سخن می راند و در مقابل نقدهای مختلف به عملکردش پشت دیوار پوپولیست پنهان می شد/ گاه برخی تشکل ها و فعالین صنفی نیز به دام پوپولیست می افتند ؛ برای مثال هستند تشکلی هایی با افتخار دستاورد خود را ملاقات عمومی بی نتیجه با مدیران و گرفتن عکس یادگاری یا در نهایت تقریر یک سری مطالب کلی بیان می کنند/ بیشتر معلمان اسم نماینده و عملکردش و چرایی انتشارش در آن زمان را نمی دانستند ولی همه از شجاعتش می گفتند / به جز سایت صدای معلم هیچ رسانه ای در خصوص پی گیری اصل موضوع واکنشی نشان نداد/ وقتی نماینده یا مسئولی این حرص و ولع را در معلمان برای دیدن و شنیدن این نوع حرف و رفتارها می بیند وسوسه می شود با انجام عملی مشابه دل جامعه معلمان را به دست آورد و به مقصد خویش برسد/ روزی برسد که پوپولیسم کمترین تاثیر و نقش را در فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور و آموزش و پرورش داشته باشد
یکی از موضوعات مهم و قابل تامل در تشکل های معلمان که ممکن است حتی ماموریت ، فلسفه و کارکرد یک تشکل را با چالش اساسی رو به رو کند مساله " تعارض در نقش " است/ آیا فرضا فردی که یک پست ستادی ، اجرایی و یا اداری در حوزه آموزش و پرورش دارد می تواند بدون در نظر گرفتن ملاحظاتی که پست مربوطه برای او ایجاد می کند به ایفای نقش واقعی تشکل یعنی " نظارت و کنترل " بپردازد/ مگر می شود مدیرانی که خود دارای مسئولیت و اختیار در حوزه مدیریتی هستند خودشان منتقد عملکرد سیستم شوند/ بخش هایی مانند " ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات " و " حراست ها " مهم ترین حوزه ها برای جبران اشتباه و یا نقص در کارایی و اثربخشی سازمان هستند/ تاکنون هیچ یک از این تشکل ها به صورت رسمی به این عمل وزیر آموزش و پرورش اعتراضی نکرده و حتی از طرح یک پرسش ساده از فانی نیز گذشته اند/ آنان معمولا ترجیح داده اند که این" اتحاد شکننده و تاکتیکی " استمرار یابد و اصطلاحا " صدای واحدی " از درون تشکل ها شنیده شود/ چنین ملاحظاتی نافی و ناقض صریح وظایف ذاتی یک تشکل در حوزه " نظارت " بوده و مهم ترین برون داد این وضعیت " کاهش اعتماد بدنه فرهنگیان و معلمان به تشکل ها خواهد بود/ بن مایه یک تشکل برای فعالیت از سرمایه اجتماعی و میزان اعتماد بدنه به آن تشکیل می شود/ حل نشدن مساله تعارض در نقش و یا نادیده گرفتن آن موجب خواهد شد تا تاثیرگذاری آن ها به حداقل کاهش پیدا کند و زمینه برای رشد « جریانات پوپولیستی و فرصت طلب » که حتی هیچ تعهدی به سازمان و اهداف ندارند فراهم شود
عباس میرزا فرمانده قشون ایران در جنگ با روسیه پرسش های مهمی مطرح کرد که بعد از 200 سال هنوز ایرانیان پاسخ دقیقی برای آنها نیافته اند/ عباس میرزا : نمیدانم این قدرتی که شما (اروپاییها) را بر ما مسلط کرده چیست و موجب ضعف ما و ترقی شما چه؟ / تئوری توطئه در ایران و کشورهای در حال توسعه بسیارگسترده و ریشه دار است/ اغلب ایرانیان ،استعمارگران ، امپریالیستها و مهرههای آنها و توطئه های دشمنان را عامل عقبماندگی ایران می دانند/ میرزا آقاخان کرمانی حمله اعراب را باعث بدبختی ایرانیان می دانست/ چند سال پیش در آموزش و پرورش کشف کردند که عامل عقب ماندگی ایرانیان شاهان بوده اند / ظاهرا در عقب ماندگی ایران همه مقصرند الا خود ایرانیان! / راز پیشرفت و عقب ماندگی کشورها را در عوامل و سازوکارهای درونی آن کشورها باید جست و جو کرد/ دانش ما پیرامون غرب، نازل و نوعا محدود است به تئوریهای توطئه و ادبیات ایدئولوژیکزدهای که ریشه درتفکر مارکسیستی هفتاد سال پیش دارند/ بغض و کینه به غرب بعد از سقوط رضاشاه و تاسیس حزب توده در ایران متولد شد/ در جهان دو قطبی پس از جنگ جهانی دوم مارکسیسم یک تلالو و درخشندگی داشت که همه جا را گرفته بود
در پاسخ به آخرین تحولات در ترکیه ، آموزش بین الملل ( Education International ) نمی تواند نسبت به آن چه که تحقیر ارزش های دموکراتیک است بی تفاوت باشد و قویا اقدامات حکومت را که در حال حاضر معلمان را هدف قرار داده است محکوم می کند .
فرد ون لوون ، مدیر عمومی آموزش بین الملل در مورد تعلیق و اخراج هزاران کارمند آموزش ترکیه گفت :
اخباری که از ترکیه می رسد حاکی از تنبیه معلمان در مورد تلاش برای کودتا نه فقط ضربه ای به حرفه ما است بلکه به طور آشکار نشان می دهد که جو سیاسی موجود برای توجیه سرکوبی است که هر کسی با حکومت موافق نیست اعمال می شود .
ما مقامات ترکیه را به در نظر گرفتن اصول قانونی و رعایت ارزش های دموکراتیک جامعه ترکیه فرا می خوانیم .
" پاک سازی " آموزش فقط آخرین اقدامی است که حکومت برای ایجاد خفقان نسبت به انتقادات از زمان تلاش برای کودتا در هفته پیش اتخاد کرده است .
تبعات این آشفتگی به دستگیری هزاران نفر و کشته شدن بیش از 200 نفر انجامیده است .
مطابق گزارش ها ، 15200 نفر از معلمان تاکنون از کار تعلیق شده و به بیش از 1500 رئیس دانشکده گفته شده است تا استعفا دهند و گواهی اشتغال به کار 21000 معلم مدارس خصوصی لغو شده است .
ون لوون گفت : آموزش بین الملل به علت وظایف حرفه ای خود در برابر آن چه آزار و تعقیب مخالفان است سکوت نمی کند .
اگر چه سازمان ما قاطعانه تلاش های اخیر برای کودتا را مردود می داند ، اما درخواست ما از دولت ترکیه آن است که نشان دهد دموکراسی فقط پاسخی به اقدامات کاملا غیرقانونی نظامیان است به جای آن که شاهد محدود کردن حقوق شهروندان باشد .
رسالت معلمی ما ایجاب می کند که در هرکجای جهان حقوق معلمان تضییع شود، از آن ها حمایت کنیم و این امر دخالت در امور داخلی کشوری دیگر نمی باشد/ . نهادینه نشدن اصول دموکراسی در بین نظامیان، زمینۀ دخالت آنها را در برکناری دولت های مردمی فراهم می کند/ .این رخدادها مبیّن میل به تغییر در جوامع خاورمیانه است/ چنین اقداماتی به دور از اصول دموکراسی بوده و استبداد جدیدی را دامن خواهد زد/ اخراج کارمندان و معلمانی که علی رغم شایستگی شغلی، مخالف دولت هستند، به کاهش نقش نیروی انسانی کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی آن کشور خواهد انجامید/ بهتر است دولت اردوغان به جای اخراج فله ای کارمندان و معلمان ریشه های کودتا در کشورش را بررسی نماید و به توسعۀ هرچه بیشتر روند دموکراسی در کشورش بیاندیشد
دولت ترکیه 15 هزار فرهنگی را از کار تعلیق کرد/ دولت پروانه کار 21 هزار معلم مدارس غیردولتی را باطل کرد/ اداره امور مذهبی دولت، برگزاری مراسم مذهبی برای کشته شدگان حامی کودتا را ممنوع اعلام کرد/ آماج تصفیه ها در دانشگاه و مدرسه و قوه قضاییه و ارتش و پلیس نیروهای مذهبی رقیب هستند/ جنبش گولن معروف به خدمت "هیزمت " یک جنبش آموزشی و فرهنگی است/ جنبش خدمت شبیه فعالیت روشنفکران مذهبی در دوره شاه و تاسیس مدارسی مانند علوی و رفاه و کمال و... در مقیاسی بسیار بزرگتر است/ گولن پیروانش را تشویق میکند که به جای مسجد مدرسه بسازند و با پیروان ادیان دیگر گفت و گو و تعامل کنند/ در جهان سوم اغلب، زدن رقیب مهمتر از مبارزه با دشمن است/ کودتای 15 جولای ترکیه بیشتر شبیه نمایش خودکشی ژنرال ها بود/ احتمالا دولت از پیش لیست مخالفان خود در نهادهای مختلف را تهیه و به بهانه کودتا دست به اخراج و بازداشت مخالفان خود زد/ سازماندهی کودتا توسط دولت بسیار بعید و غیرقابل باور است ، اما برخی خبرها حاکی است که دولت ساعاتی قبل از وقوع کودتا از آن با خبرشده، اما اقدامی برای خنثی کردن آن نکرده بود/ حزب عدالت و توسعه که سال 2002 با شعار دمکراسی و اسلام اعتدالی روی کار آمد، دستاوردهای سیاسی واقتصادی مثبتی برای جامعه ترکیه داشته است/ حاکمان ترکیه، حامی جریان های وابسته به اخوان المسلمین در خاورمیانه هستند/ سیاست دولت ترکیه در سوریه به بن بست برخورده است/ به نظر می رسد هدف از بگیر و ببندها، مرعوب کردن جامعه مدنی و ایجاد زمینه برای دیکتاتور فردی اردوغان است/ رییس پارلمان اروپا دولت ترکیه را به انتقام گیری و سرکوب منتقدان و رقبای سیاسی خود متهم کرد/ مقامات اتحادیه اروپا گفتند که در صورت برقراری مجدد مجازات اعدام در ترکیه پرونده پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بسته خواهد شد