صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه رسانه و تشکل /

چه کسانی داوطلب عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم شدند

اخبار و شنیده ها حاکی است بسیاری از معلمان منتخب مجلس دهم داوطلب عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نشده اند .

تاکنون خانم ها « فریده اولاد قباد ( تهران ) » ، « فاطمه سعیدی ( تهران ) » ، « داود محمدی ( تهران ) » ،« سید حمایت میرزاده ( گرمی ) » ، « صیدمحمدخان بیرانوند چگنی ( خرم آباد ) » داوطلب عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شده اند .

« مسعود رضایی » از حوزه انتخابیه شیراز که قبلا با تشکل های معلمان « میثاق نامه معلمی » امضا کرده است داوطلب عضویت در این کمیسیون نشد .

« حمیدرضا حاجی بابایی » نیز داوطلب عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نشد .

پایان پیام /

گروه رسانه و تشکل /

آزادی معلمان زندانی و علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل سازمان معلمان ایران

همان گونه که قبلا آمد ( این جا ) ؛ علیرضا هاشمی 54 ساله بعد از گذشت بیش از 14 ماه از حبس 5 ساله اش مشمول عفو رهبری ( ماده 96 قانون مجازات اسلامی ) گردیده و غروب امروز از زندان اوین آزاد شد .

این چهارمین باری است که در 10 سال گذشته هاشمی زندان اوین را تجربه کرده است .اسفند ماه سال 1385 و تجمعات معلمان رو به روی مجلس باعث شد که عید سال 86 را ایشان در زندان اوین و بند 209 بگذارند .

پس از آزادی با وثیقه به اتهام تجمع و تبانی در دادگاه انقلاب شعبه 28 به ریاست قاضی مقیسه به 3 سال حبس تعزیری محکوم گردید .

این حکم با اعمال ماده 18 توسط رئیس قوه قضائیه وقت آقای هاشمی شاهرودی و در دادگاه هم عرض به جریمه نقدی تبدیل گردید .

درانتخابات سال 88 هاشمی در ستاد انتخابات میرحسین موسوی فعالیت می کرد . 2 روز پس از انتخابات در تاریخ 24 / 3  / 88 در مسیر ستاد در بلوار کشاورز بازداشت و مدت 40 روز را در اوین گذارند ؛ سپس با کفالت آزاد شده و این بازداشت در همین مرحله مختومه و به دادگاه و رای منجر نگردید .

اردیبهشت سال 89 و قبل از آغاز هفته معلم با اتهام تجمع و تبانی مجددا بازداشت و پس از 35 روز بازجویی در بند 209 با وثیقه آزاد گردید .

در سال 92 و قبل از انتخابات به دادگاه فراخوانده شد و توسط قاضی مقیسه به 5 سال  حبس تعزیری محکوم شد .

این حکم عینا توسط دادگاه تجدید نظر نیز تایید گردید .

 دادگاه پرونده سال 89 در سال 92 یعنی 3 سال بعد تشکیل شد و حکم صادره 2 سال بعد و در سال 94 به اجرا گذاشته شد .

اینک در خرداد 95 پس از 14 ماه علیرضا هاشمی سنجانی از زندان اوین آزاد شد .

هاشمی در گفت و گویی که با او داشتیم عنوان کرد :

در عشق گر بادیه ای کنی چند طی

بینی که در این ره چه نشیب و چه فراز است

از تمامی عزیزانی که در این مدت با همراهی من و خانواده ام و مساعدت های خود امید به آینده را پاسداری نمودند ، از همکاران و دوستان سازمان معلمان ایران ، از وزیر آموزش و پرورش و همکارانش در پی گیری مسائل معلمانی که به اجحاف دچار مشکل شده اند تشکر می کنم .

در این مدت تنم در زندان ولی سرم روی کتاب و دل در آسمان داشتم .

درباره فعالیت های آینده باید بگویم :

اول می دانم کشتی در ساحل بسیار امن تر است اما کشتی برای این کار ساخته نشده است .

دوم ، کسی که خیال می کند همه میوه ها همان هنگام می رسد که گیلاس ، از توت فرنگی چیزی نمی داند .

و نکته سوم و از همه مهم تر این که فعالیت های آینده من از صافی تجربه ، عقلانیت  و دانش گذشته است .

بنابراین با امید در صحنه خواهیم ماند .

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس دهم و وضعیت حمیدرضا حاجی بابایی

در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس دهم که امروز صبح برگزار شد ، حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان نائب رئیس مجلس خود را کاندید نمود که از مجموع 279 رای تنها موفق به کسب 122 رای گردید و مسعود پزشکیان و محمد دهقان به ترتیب به عنوان نائب رئیس موقت اول و نائب رئیس موقت دوم مجلس دهم انتخاب شدند .

حاجی بابایی از سوی « فراکسیون ولایت » جهت تصدی این سمت معرفی شده بود .

حاجی بابایی در چهار دوره قبلی مجلس (1388-1375) همواره عضو هیات رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده است.

در کارنامه پارلمانی حاجی بابایی، عضویت در کمیسیون‌های تلفیق، اصل نود،محاسبات و بودجه و امنیت ملی و سیاست خارجی دیده می‌شود

او هیچ گاه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نبوده است .

حال باید دید حاجی بابایی در مجلس دهم ، کدام کمیسیون مجلس را برای فعالیت خویش انتخاب خواهد نمود .

پایان پیام /

گروه رسانه و تشکل /

آزادی علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل سازمان معلمان ایران

شنیده ها حاکی است علیرضا هاشمی سنجانی ؛ دبیر کل سازمان معلمان ایران به زودی آزاد خواهد شد .

دبیر کل سازمان معلمان ایران بر اساس حکم 5 ساله خود فروردین ماه سال 1393 روانه زندان اوین شد .

« گروه صدای معلم » ضمن تشکر و قدردانی از مساعدت و همراهی مسئولان این واقعه مسرت بخش را به خانواده محترم ایشان و جامعه فرهنگیان تبریک می گوید .

پایان پیام /

مینو خالقی و ضرورت رد اعتبارنامه حمیدرضا حاجی بابایی  چند ماه پیش درنوشته ای تحت عنوان "جفای حاجی بابایی در حق آموزش و پرورش و کشور و حلقه مفقوده ای به نام " عدالت " !" ( این جا ) به ابعاد نامطلوب پرورشی – تربیتی ،آموزشی - علمی  و اداری – پرسنلی ناشی از اجرای نظام آموزشی 3-3-6 که بدون فراهم  آوردن زیرساخت ها و سازوکارهای لازم در زمان وزارت آقای حاجی بابایی در وزارت آموزش و پرورش به وقوع پیوست با ذکر مصادیق و مثال های مربوط ورود نموده و به بحث نشستم و ابعاد مخرب چنین عمل عجولانه و نابخردانه را مورد واکاوی و بررسی قراردادم چه اینکه شایسته و عالمانه آن بود که نظام آموزشی مذکور به شکل آزمایشی در منطقه ای با تامین ملزومات و  زیر ساخت های لازم به اجرا درمی آمد و در صورت موفقیت به سایر مناطق نیز تسری می یافت اما متاسفانه آنچه نباید اتفاق می افتاد روی داد و ناشیانه و به دور از مقدمات ضروری به یک باره نظام آموزشی مذکور درتمامی مناطق به اجرا درآمد . 

موتورخانه ها ، دفتر مدیران و....به یکباره به کلاس درس  مبدل شد در حالی که باید تمهیدات قابل توجهی را دراین زمینه به کار بست ، دانش آموزان دختری که به عنوان دانش آموز پایه ی ششم درحالی در این گونه  کلاس ها گنجانیده شده و مستقر گردیدند که در دوران بلوغ جنسی قرار داشتند که تمهیدات و شئونات خاص خود را می طلبد ، عده ای به تدریش ایشان مبادرت ورزیده و مشغول شدند که صلاحیت لازم و کافی معلمی و آموزگاری  را نداشتند – ناظران و شاهدان در جریان آموزش های بحث برانگیز و پرشائبه ی آنان به مطالب بغرنجی اشاره می نمایند که از طرح و نوشتن آنها خوداری می نمایم – وضعیت نرم افزارهای آموزشی و کتاب های مربوط در وضعیت مطلوب و به سامانی نبود .

متاسفانه دولت و وزیر جدید که بعد از پیروزی خرداد ماه 92 زمام امور کشور را در دست گرفته و حقیر انتظار  داشتم با شجاعت زیر بار اجرای عجولانه ی ادامه ی آن نرود به اجبار و شاید نیز مقهورانه آن راه نادرست به ارث رسیده از دولت قبل را ادامه داد و با درگیرشدن در بحث ساماندهی و اعزام و گسیل دبیران متوسطه دوم به مدارس دوره ی اول و دوم ابتدایی – دبیری که توان تدریس در معارف پیش دانشگاهی را داشت و یا دیفرانسیل تدریس می نمود به یکباره خود را در کلاس اول یا چهارم ابتدایی می دید بدون هیچ تمهید و اقدام مناسب و کارآمدانه ای -  در چند روز اخیر با تنی چند از همکاران مدیر و اولیا دانش آموزانی که چنین بلایی به سرآنان آمده صحبت کرده که ره آورد چنین اقدام نادرستی را جز ایجاد نابه سامانی ها و حادث شدن مشکلات آموزشی و روحی و روانی جبران ناپذیر برای  کودکان خود ندانسته و واقعا نمی دانند برای جبران آن باید به چه اقدامی دست یازند که تبعات آن همچنان وجود دارد که سال تحصیلی آینده را بنا به دلائلی که به آن ورود نمی نمایم را سال فاجعه یا معجزه می دانند که امیدوارم معجزه شود.

در این زمینه می توان مثال های متعددی را مطرح نمود و در خصوص  اثرات نامطلوب و بغرنج آن به بحث نشست که از ورود به آن خودداری می  نمایم . مگر بنا به فرموده ی قرآن کریم هر کس که یک نفر را زنده کند – از جهت فکر ی وروحی – تمامی انسان ها را احیاء ننموده و هر که انسانی را نابود نماید تمامی انسان ها را به نابودی کشانده است ."من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا" با عنایت به آنچه که به سر دانش آموزان مظلوم آمد و لطمات جبران ناپذیر آموزشی و پرورشی دامن آنان را گرفت و همچنین صدمات عدیده ی انسانی و شخصیتی و حرفه ای که بسیاری از همکاران معزز فرهنگی را به خود دچار نمود ، آیا شایسته و مطابق با عدالت نیست که آقای حاجی بابایی مورد پرسش و خطاب گردد که جنابعالی با تعجیل عجولانه و به جهت عدم تمهیدات لازم و با بی درایتی مسبب چنین نابه سامانی ها و معضلات شده اید؟

و در صلاحیت  ایشان در حضور در خانه ی ملت تشکیک و اشکال نمود ؟

البته که باید مورد اشکال قرارگیرد و منتخبان خانه ی ملت اعتبارنامه ی ایشان را مورد تائید قرارندهند .

آیا خانم مینو خالقی مستحق رد صلاحیت و محروم شدن بعد از تائید صلاحیت و رای آوردن از حضور در مجلس شورای اسلامی است یا آقای حاجی بابایی با آن لطمات و ضایعات ؟

چنان چه جناحی قضاوت نکنیم و آزادانه بیندیشیم و عادلانه به قضاوت بنشینیم رفتار و کنش آقای حاجی بابایی به فراز و قسمت دوم آیه ی شریفه ی مذکور نزدیک تر و چه بسا ترجمان و عین آن می باشد ؛ در این مجمل حقیر قصد قضاوت درخصوص خانم مینوخالقی را نداشته ولی  آنچه به عدالت نزدیک تر است هر آینه برخورد عادلانه با آقای حاجی بابایی و محروم نمودن ایشان از کسوت و شان نمایندگی است چرا که مجلس بنا به فرموده ی بنیانگذار کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی در راس امور است و زیبنده نیست فردی که با رفتار و عملکرد خویش اثرات منفی جبران ناپذیری را به انسان های فراوانی وارد نموده است در جا و کسوتی قرارگیرد که جا و محل نخبگان و انسان های عادل و فرهیخته ای است که باید منشا و پرچم داران  عدالت و فضایل انسانی و اسلامی باشند.

جامعه و مردم اتفاقات را می نگرند و قضاوت و موضع گیری می نمایند و دست اندرکاران و تصمیم سازان و سیاست ورزان باید به شدت مراقبت نمایند تا افراد و سازمان ها و نهادها از مسیر عدالت و فضیلت خارج نگردند.

منتشرشده در یادداشت

فراکسیون صنفی معلمان و ضرورت فعالیت برنامه دار تشکل های معلمان برای عمل به میثاق نامه تشکل ها  به مناسبت آغاز به کار مجلس دهم :
مردم آگاه و حماسه آفرين انتخابات مجلس دهم ، به ويژه فرهنگيان شريف منتظر ارائه برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراي 9 تشکل مدني در رابطه با ميثاق نامه ، نظام معلمي و... تشکيل فراکسيون فرهنگيان در مجلس دهم مي باشند ؛ زيرا اگر برنامه اي روشن ،مدون و قابل اجراء ارائه نشود 9تشکل مدني فرصت سوزي نموده اند .

1. بر  روي خروجي خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از عليپور علي دبير انتخابات کشور آمده است :
دبیر ستاد انتخابات کشور آغاز به کار منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را از هفتم خردادماه سال 95 اعلام کرد.


2. در سايت " وزين صداي معلم " آمده است .
" الویت های فراکسیون فرهنگیان اعلام شد "
فراکسیون فرهنگیان در مجلس دهم با چهل نماینده معلم تشکیل می شود. ( این جا )

3. در بند اول ميثاق نامه برخي از منتخبين ملت در مجلس دهم شوراي اسلامي با تشکل هاي مدني معلمان آمده است :


" سوگند ياد مي کنم و متعهد مي شوم در صورتي که از سوي مردم شريف حوزه انتخابيه ام به عنوان نماينده وارد مجلس شوم ، هم راستا با وظايف نمايندگي و رسالت ملي ، با توجه به اينکه يک فرهنگي هستم ، اولويت اصلي خود را در طول دوران نمايندگي ، نظام آموزشي ، مسايل آموزش و پرورش ، مشکلات و مطالبات معلمان قرار دهم و به طور ويژه سه مطالبه مهم اين صنف به شرح زير باشم :


الف : تعميق و توسعه مشارکت معلمان به جهت تأمين منزلت آنها از طريق حمايت از تشکل هاي معلمي و تشکيل نظام معلمي به  منظور نقش آفريني عيني در اداره امور مدارس ، مناطق، اداراه کل و حوزه ستادي آموزش و پرورش ..."
4. جهت ياد آوري خوانندگان فهيم به عرض مي رساند:  
در بحث سرمايه هاي اجتماعي و مباحث ديگر همواره عرض کرده ام  که تشکل هاي مدني يک ضرورت اجتناب ناپذير دنياي مدرن است . رشد و بالندگي نهادهاي مدني مانع بروز و ظهور عوام فريبان فرصت طلب مي شود . وقتي نهاد هاي مدني در جامعه امکان فعاليت داشته باشند کار  ˏکارشناسي و ارائه برنامه اي روشن، مدون و قابل اجراء، جايگزين تجمعات پر هزينه مي شود .

وقتي کار ˏکارشناسي و سازمان نظام معلمي مطرح مي شود ديگر عوام فريبان فرصت طلب به محاق رانده مي شوند .

خوشبختانه 9 تشکل هاي مدني ذيل :
سازمان معلمان ایران ، فعالان صنفی معلمان ، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ،انجمن اسلامی معلمان ایران ، شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان ،شاخه فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه ،شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت ،منتخبان فرهنگیان بازنشسته و شاخه فرهنگیان حزب کارگزاران ایران اسلامی  ؛ به اين بلوغ سياسي و اجتماعي دست يافته اند که اختالافات خود را کنار گذاشته بر اساس اشتراکات فراوان با تکيه به برنامه هاي کوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت خود در انتخابات مجلس دهم نقش آفريني کردند و علاوه بر سه معلم از تهران حدود 40 معلم در مجلس دهم راه يافته اند .
اينک نوبت منتخبان مردم و 9 تشکل هاي مدني معلمان و حاميان معلمان است که با ارائه برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء، ريشه هاي  عوام فريبي و کلي گويي را بخشکانند .
اينک نوبت منتخبان مردم و 9 تشکل هاي مدني معلمان و حاميان معلمان است که در نشست مشترک با وزير آموزش و پرورش روز ... ( این جا ) از برنامه هاي روشن ، مدون و قابل اجراي خود رو نمايي مي نمودند و برنامه هاي کوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت خود براي تحقق ميثاق نامه فوق الذکر را به افکار عمومي ارائه مي نمودند تا در سايه نقد و بررسي افکار عمومي  و همراهي ديگر انديشمندان جامعه ، عزم ملي براي اصلاح آموزش و پرورش را فراهم آورند .


فرهنگيان فرهيخته از منتخبان فرهنگي و 9 نهاد مدني !

معلمان انتظار دارند که بي توجه به تفاوت گرايش سياسي  ، در سايه ائتلاف هاي فراگير ،برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراي ائتلاف خود را ارائه نمايند تا در عمل تلاش هاي مذبوحانه عوام فريبان فرصت طلب که بدون برنامه با شعار هاي توخالي و غير دست يافتني تبليغ مي کنند را ناکام نمايند و راه تعالي و پيشرفت جامعه به سوي اهداف سند چشم انداز را فراهم نمايند .

عزم ملي ، يعني تعامل سازنده اصول گرا ،  ميانه رو، اصلاح طلب براي تحقق برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء و عقيم کردن شعار هاي توخالي و غير قابل اجراي  عوام فريبان فرصت طلب مي باشد .


نتيجه گيري :
همان طور که ملاحظه مي فرماييد بحث بر سر آن نيست که کدام نماينده  ميانه رو ، اصولگرا ،اصلاح طلب و مستقل است،  بلکه هدف تلاش نهادهاي مدني براي همسو کردن نمايندگانˏ ميانه رو ، اصولگرا ،اصلاح طلب و مستقل ،جهت تحقق برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء،جهت دست يابي به سند چشم انداز، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مي باشد .


فراکسيون صنفی فرهنگیان ترکيبي از نمايندگان اصولگرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش ، عزم ملي ايجاد شود .


* فراکسيون فرهنگيان ترکيبي از نمايندگان اصولگرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند عوام فريبان فرصت طلب را ناکام نمايند .


فراکسيون فرهنگيان ترکيبي از نمايندگان اصولگرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند تا سازمان نظام معلمي در مجلس دهم شکل بگيرد .


فراکسيون فرهنگيان ترکيبي از نمايندگان اصولگرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند تا منزلت و معيشت معلمان ارتقاء يابد .


*   فراکسيون فرهنگيان ترکيبي از نمايندگان اصولگرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند تا خروجي آموزش و پرورش شهروندي باشد که توسعه پايدار را جايگزين توسعه نمايد .


پس :

مردم آگاه و حماسه آفرين انتخابات مجلس دهم به ويژه فرهنگيان شريف منتظر ارائه برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراي 9  تشکل مدني در رابطه با ميثاق نامه ، نظام معلمي و... تشکيل فراکسيون فرهنگيان در مجلس دهم مي باشند .
زيرا اگر برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء ارائه نشود  9 تشکل مدني فرصت سوزي نموده اند .

فراکسیون صنفی معلمان و ضرورت فعالیت برنامه دار تشکل های معلمان برای عمل به میثاق نامه تشکل ها

منتشرشده در یادداشت

اکثر سیاست مداران در جوامع توسعه نیافته می خواهند قهرمان شوند و برای رسیدن به این هدف عوام فریبی می کنند.برخی شهروندان توسعه نیافته نیز قهرمان پرست و شخصیت پرست یا دیکتاتور ساز هستند/ ملتی که تاریخ خود را به خوبی نشناسد مجبوراست اشتباهات گذشته را تکرار کند/ باید درس تاریخ را در مدارس و جامعه جدی گرفت / به مخالفان خود برچسب می زنیم و آنها را حذف می کنیم/ اگر ما ملت باهوش هستیم  پس چرا این مشکلات راحل نمی کنیم/در سال 1388 به طور متوسط در ایران برای هر مجلس ترحیم و خاک سپاری متوفیان  8 میلیون تومان هزینه می شد/ توسعه فرآيند تعقل است/ فرهنگ زودبازده طلبی مانع ازسرمایه گذاری درازمدت می شود. معجزه طلبی نیز بخشی از فرهنگ آنی طلبی است که تنبلی را توجیه می کند/ فقرنوازی نیز از خصوصیات عوام فریبان است/ مطلق اندیشی و همه چیزدانی از موانع مهم یادگیری و توسعه هستند/ ترس یا دوری از قوی ترها، یا حسادت به توانمندان باعث خودفریبی شده و مانع پیشرفت می شود/ اکثریت رای دهندگان از طبقه فرودست جامعه بوده و نخبگان از صندوق ها قهر می کنند

منتشرشده در آموزش نوین

گروه اخبار/ خلاصه صحبت های دکتر محسن رنانی در میزگرد چهارمين نشست سالانه مرزهاي دانش اقتصاد توسعه:

الزامات توسعه در ایران و نقش آموزش و پرورش و تحول فرهنگی در توسعه پایدار


* مفاهیم رشد ،پیشرفت و توسعه در جامعه ما تفکیک نشده و در سیاست گذاری کلان بین اینها تفاوتی دیده نمی شود. رشد یعنی تکثیر افقی وضع موجود و پیشرفت یعنی تکثیر عمودی وضع موجود. در دل توسعه، رشد و پیشرفت هم هست که گرچه لازم هستند اما کافی نیستند .


* توسعه وقتی اتفاق می افتد که نظام مدیریت،سطح دانش و مناسبات عقلانی شود.


* برای مثال رشد یعنی ساخت فرودگاه، پیشرفت یعنی دست یابی این فرودگاه به دانش فنی روز و توسعه یعنی مناسبات، ساز و کار و اخلاق در این فرودگاه تغییر کند .


توسعه دو بعد دارد :
محصول بعد رفاهی و اقتصادی:  رفاه
محصول بعد رفتاری و فرهنگی : رضایت


* ما تاکنون به ساخت جاده ، فرودگاه و دانشگاه مشغول شده ایم که رفاه تولید کنیم. در آموزش عالی تمرکز ما بر تولید مدرک بوده نه تولید انسان هایی که بتوانند یک جامعه شرافت مند ایجاد کنند.


* بعد رفاهی و فیزیکی توسعه، ابتدا به سرمایه اقتصادی و سپس به سرمایه انسانی نیاز دارد اما بُعد دوم توسعه، نیازمند سرمایه‌های اجتماعی و نمادین است. این دو سرمایه در همه اسناد رسمی توسعه کشور ما مغفول بوده است.


* بعد اول توسعه، مدرنیزاسیون و بعد دوم توسعه مدرنیته است که در سال های گذشته ضد ارزش تلقی می شد. مدرنیته جامعه را به رفتار عقلانی متصل می کند و تعامل و هوش اجتماعی را افزایش می دهد .


* اگر ساز و کار عقلانی جایگزین ساز و کار عاطفی نشود، مناسبات متحول نخواهد شد،سرمایه از کشور فرار می کند و تولید نمی تواند محور توسعه شود.


* ما رشد و پیشرفت داشته ایم اما توسعه خیر.تحول رفتاری رخ نداده است.


* اگر جایگزینی قانون به جای ایدئولوژی و مناسبات شخصی رخ ندهد، وجه اول توسعه پرهزینه می شود و تا زمانی ادامه پیدا می کند که چاه نفت داشته باشیم. هزینه پیشرفت ابتدا بالا خواهد بود،چون باید زیرساخت هایی ایجاد شود. بعد از مدتی در طول زمان هزینه پیشرفت کاهش می یابد، به شرطی که هم زمان تحول فکری و فرهنگی نیز در رفتارها رخ دهد. در این صورت افق بلوغ توسعه را خواهیم دید.


* اگر تحول فرهنگی رفتاری رخ ندهد ،هزینه پیشرفت دوباره بالاتر می رود و توسعه وارد دام کودکی می شود.یعنی جامعه پیشرفته است اما رفتارها و خلقیات آن هنوز کودکانه است. از طرف دیگر اگر تحول اتفاق نیفتد،از یک جایی به بعد نمی توانیم به همین پیشرفت عادی هم برسیم چون بسیار پرهزینه می شود.


* ما از فقر توسعه در دام کودکی توسعه گرفتار شده ایم.تحول فناوری ما را دچار سرگیجه کرده است در نتیجه مثلا ما به اندازه اقتصاد آمریکا که چهل برابر اقتصاد ماست مهندس تولید کرده ایم، یعنی فقط به پیشرفت فکر کرده ایم نه توسعه!


* آموزش و پرورش می تواند تحول کیفی را که  لازمه توسعه است رقم بزند.


* روان شناسان می گویند کودک فقط تا هفت سالگی تغییر می پذیرد و بعد از آن فقط تا 18 سالگی تاثیرپذیر است و بعد از آن تابع جمع بندی خود قرار می گیرد. 40 سال است که دنیا فهمیده که بذر توسعه باید قبل از هفت سالگی در ذهن کودک کاشته شود در حالی که در کشور ما عملا کودک تا هفت سالگی چیزی یاد نمی گیرد و پس از آن هم فقط مغزشان را آموزش می دهیم بدون اینکه توانایی زیستی داشته باشند که می تواند خطرناک هم باشد.


* ما در ایجاد اصلی ترین ابزار توسعه ناتوانیم. برای دو نسل باید کمربند ها را سفت کنیم.باید دستور سرمایه بس برای اقتصاد صادر کنیم،سرمایه ها را باید صرف آموزش کودکان دو نسل بعدی کنیم.مانند کشور های توسعه یافته برنامه ریزی برای توسعه را باید از زمان جنینی کودکان شروع کرد، شاید دوره ای برسد که تصمیم بگیریم فرزندان مان را به مدرسه های فعلی و نظام آموزشی فعلی نس‍پاریم.
 روزنامه شرق ؛ تلخیص : شهداقتصاد

منتشرشده در آموزش نوین

گروه رسانه و تشکل/

صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی برای کانون های صنفی معلمان سراسر کشور

مطابق خبر منتشر شده در روزنامه ها ، مجمع عمومی کانون صنفی مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی ( نوبت اول ) در تاریخ 11 / 3 / 95 در تالار معلم برگزار خواهد گردید .

در دولت قبل به علت اتخاذ رویکرد انقباضی و نفی گرایانه ، پروانه فعالیت کانون های صنفی معلمان تمدید نشد .

متاسفانه به دلایل مختلفی این وضعیت تاکنون استمرار داشته است .

اما به نظر می رسد که رویکرد دولت تدبیر و امید نسبت به فعالیت این تشکل های معلمی تغییر پیدا کرده و برگزاری مجمع فوق دلیل این مدعاست .

« گروه صدای معلم » از این تغییر رویکرد استقبال کرده و از کلیه کانون های صنفی سراسر کشور انتظار دارد هم زمان با تغییر این رویکرد ، آن ها نیز در روش های گذشته خود تجدید نظر کرده و با پرهیز از اقدامات پوپولیستی و پر هزینه از  طریق کارشناسی کردن امور و با توسل به مجاری قانونی پی گیر مطالبات و حقوق فرهنگیان و معلمان باشند .

صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی برای کانون های صنفی معلمان سراسر کشور

پایان پیام /

تربیت سیاسی در آموزش و پرورش و پرورش روحیه حفظ منافع ملی در دانش آموزان  منافع ملی از اساسی ترین مفاهیم ؛تعابیر و اصطلاحاتی است که دربردارنده ی منافعی است که دولت ها باید در تعاملات ؛ رفتار و سیاست داخلی و خارجی خود برای ملت شان فراهم نمایند. به تحقیق منافع ملی یک کشور ریشه در ارزش و باورهای ملی دارد و چنان چه بخواهیم منافع ملی کشور و یک ملت را حفظ اشاعه و در میان نسل نوجوان و جوان نهادینه و رفتاری نماییم باید ارزش ها و هنجارها و باورهای یک ملت را شناسایی و واکاوی نموده و در امر تعلیم و تربیت عموما و آموزش وپرورش خصوصا به نسل نوجوان و دانش آموزان با ظرافت و کیاست خاصی انتقال داده و به باور؛ رفتار و کنش تبدیل نماییم .

این معنا موقعی تحقق یافته و به منصه ی ظهور در می آید که در قوانین ؛ تربیت و عرف جامعه تجلی یافته و حاکم گردد.

هر آینه آموزش و پرورش رسمی و غیر رسمی در بردارنده ی این معنا خواهد بود و تنها آموزش و پرورش و مدرسه و معلمان ؛مربیان ؛مدیران و تصمیم سازان در عرصه ی تعلیم و تربیت قادر خواهند بود در این راستا و فضا عرض اندام نموده و نقش آفرینی نمایند . مدرسه و معلم پرچم دار و سلسله جنبان بلا فصل این سیاست و روش است و جای گزین و بدیلی ندارد .

بنابراین از طریق  تربیت معلمان و تالیف کتب درسی مناسب و اثربخش و راهبردی می توان در این وادی ورود نموده و طی طریق نمود و به موازات آموزش و کار فکری – فرهنگی با تصویب قوانین مربوط و اجرای دقیق و شفاف و غیرانحصار گرایانه ی آن می توان آن را نهادینه و رفتاری نمود و موضوع منافع ملی و صیانت از آن را به یک مطالبه ی عمومی تبدیل نمود .

در این راستا و باعنایت به دو بعد مهم و راهبردی عرف و قوانین باید به توانمندی ها و شایستگی های مجریان و سیاست گذاران باید توجه جدی مبذول گردد که ایده وکنش آنان نقش بی بدیلی به عنوان الگو و بستر سازی و ریل گذاری در جامعه دارد ؛ پاره ای که در جامعه ی امروز ما مدعی انقلابی گری و نقش دهی هستند و خود را دلسوز نظام مقدس جمهوری اسلامی قلمداد می نمایند در عمل دست به اقداماتی می یازند که بیانگر عدم التزام عملی و کارکردی آنان در راستای حفظ منافع و منابع جمهوری اسلامی بوده و برون داد آن ناقض  تبلیغ و ترویج مشی منطبق بر صیانت و حفظ منافع ملی است و این نکته ی مهم و ظریفی است که باید بسیار مورد توجه و امعان نظر قرارگیرد.

مدعیانی که ایام تعطیل را جهت گردشگری به جای تفرج و سیر و مسافرت در داخل کشور و سعی ترویج توریسم داخلی منابع خود و ارز میهن را با مسافرت به خارج از کشور به کام بیگانگان ریخته و در زمین آنان بازی کرده و به تولید و اقتصاد ملی لطمه وارد می آورند و یا فرزندان خود را به عنوان ادامه ی تحصیل به خارج از کشور گسیل و اعزام نموده و درکشور مقصد اقدام به خرید ملک و زمین نموده و زمینه ی ماندگاری را درآن کشور فراهم کرده و توان مالی و فکری خود را به جای آنکه در اختیار مام میهن و فرزندان آن قرار دهند درکشور مقصد رحل اقامت گزیده و در اختیاربیگانگان قرار می دهند.

تنظیم روش ها و سیاست های درست در این زمینه در ابعاد گوناگون از جمله امور تقنینی می تواند باورهای لازم و کنش مقتضی را برای توجیه و رویکرد نسل نوجوان و جوان برای حفظ منافع ملی به دنبال داشته باشد.

در عرصه ی مدیریتی ، واگذاری مسولیت ها در جامعه باید با راهکارهای مناسب و اثربخش صیانت و نگهبانی از منافع ملی شرط اساسی تلقی گردد.

تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ و گرایش به داشتن روحیه و نقش انقلابی در حوزه های مختلف از جمله سیاست ؛ اقتصاد و فرهنگ دقیقا به این نکته ی حائز اهمیت اشاره دارد؛ که همانا حفظ روحیه ی انقلابی و ترویج آن نقش به سزایی در شکل گیری و نهادینه شدن نگاه و منافع ملی دارد.

به تحقیق چنانچه در انتخاب ها و تصمیم سازی ها منافع ملی نقش اساسی را ایفا نماید رانت ها و تبعیض ها در مناسبات اجتماعی و از میان جامعه رخت برخواهد بست و فقدان این امور منکر در ارائه ی الگوهای احسن و ملاک برتر تربیت و اقناع روحی و فکری نسل نوجوان و جوان بسیار موثر بوده و در تمامی زمینه ها و ابعاد مورد نیاز جامعه از جمله توجه اساسی و مبنایی به منافع ملی رویکرد درخشانی را به دنبال خواهد داشت که حاصل آن شفافیت و تربیت نسلی است که نفع و منافع ملت وکشور را به منافع شخصی ترجیح داده و آن را با هیچ منفعتی معاوضه و معامله نخواهد نمود.

ایجاد روحیه و حس به  من چه نگفتن در تعاملات و رخدادهای جامعه و همواره مسوول دانستن خود ارزش و ثمره ای است که منجر به ایجاد و تکوین تعهد اجتماعی می گردد که ماحصل و ثمره ی شیرین آن منتج به رفتاری شدن و نهادینه شدن نگاه و دید ملی است که در بطن خود گرایش و پویش در جهت نیل و حفظ آن را به دنبال دارد.

همان گونه که درسطور فوق نگاشته و به تحریر درآمد تربیت ؛ عرف و قوانین می توانند به عنوان دست آویز و عوامل مهمی تلقی گردند که زمینه را برای تولید و بازتولید نگاه ملی و اهمیت به منافع ملی فراهم آورد.

بعد تربیت: تدریس و آشنا نمودن دانش آموزان با معانی و مفاهیمی چون  حقوق شهروندی ؛ نقش و جایگاه رسانه و سواد رسانه ای درشکل گیری جامعه و فرد نقاد و پرسش گر؛ نظام و حاکمیتی مبتنی بر مردم سالاری و احترام به رای و اراده اکثریت ؛ زدودن انحصارطلبی ؛ پرهیزاز رانت و رانت خواری و شکل گیری و گسترش آن ؛ عدم  سوء استفاده از موقعیت و مناصب سیاسی و اجتماعی ؛ آزادی بیان و اظهار نظر و تحمل شنیدن سخن مخالف و توجه وحدت ملی و نگاه ملی آزادی بعد از بیان ؛اسلام باوری و جایگاه منیع حرمت انسان در آن ؛آشنایی با تمدن اسلام و ایران ؛مسوولیت پذیری؛ مهارت های زندگی ؛ تقویت عرق میهنی و....که مباحثی از این دست می تواند زیرساخت های لازم فکری و انگیزشی را نسبت به منافع ملی را رقم زند.

بعد عرف: تبدیل و تفهیم آنچه در بعد تربیت آمد و مواردی در این راستا از طریق رسانه ها و ترویج آن به عنوان باور و ارزش مورد احترام و رعایت مردم و ضرورت حفظ و صیانت از آن که در صورت عدم توجه و رعایت آن ازجانب فرد یا جامعه امری نامطلوب تلقی گردد و کنشی نابه هنجار و ساختارشکن تعبیر گرددتا آن جایی که در ذهن و عمل اقشارگوناگون جامعه به عنوان باور نهادینه شده و مورد حمایت و رعایت قرارگرفته و مطالبه ی عمومی گردد و تخطی ازآن نامشروع و نامقبول جلوه داده شود.

بعد تقنینی : تبدیل بعد تربیت و بعد عرف به جنبه های تقنینی و قوانین و مقررات موضوعه که در بردارنده و حافظ حدود و ثغور منافع ملی بوده و هر گونه خدشه دار نمودن و تعدی به آن را برنتافته و نمی پذیرد و براساس عدالت آن را صیانت و به نسل های دیگر منتقل نماید.

راه حل بسیاری از مشکلات و معضلات کشورمان ایجاد روحیه و نگاه ملی و عنایت خاص به منافع ملی است ؛ مصادیق و مثال هایی در ابتدای نوشته به رشته ی تحریر درآمد که می توان در این خصوص به موارد متعددی اشاره نمود .

متاسفانه بنا بر آموزش های غلط و سنت دیرین روحیه ، منش و مشی جزیره ای نگاه و عمل کردن ، خود را دیدن و به دیگران وقعی ننهادن ،منافع گروهی و حزبی را برمنافع ملی ترجیح و مقدم دانستن و مواردی ازاین دست در تفکر و عمل در کشورمان بردید و منافع ملی مستولی و چیره گردیده است و باید بکوشیم با آموزش و پرورش ازاین وضعیت اسفناک بیرون رفته و دید و نگاه ملی را سر لوحه ی ایده و کنش در کشور نماییم .

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور