صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/ روزنامه صبح نو  وابسته به جریان اصول گرا ، در شماره روز یکشنبه 10 مرداد در مقاله ای تحت عنوان " زمزمه تغییرات انتخاباتی در آموزش و پرورش " به تحلیل تغییرات و انتصابات اخیر وزیر آموزش و پرورش به ویژه رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش پرداخته است .

چه ارتباطی بین «تخصص و رشته تحصیلی شما» با وظایفی که نمایندگی مجلس به شما محول خواهد نمود وجود دارد/ آیا او به راستی ۴۵۰ هزارفرصت شغلی را مطالعه و تصویب کرده و ۱۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد نموده بود / حال از این نکته بگذریم که این آمارها در سال 1386و در زمان دولت سابق بوده که چه دست توانایی در آمار سازی و آماربازی داشتند/ چه توانایی را در خودتان دیده اید که داوطلب شده اید؟ و فکر می کنید در صورت راه یافتن شما به مجلس چه تحولی در دلفان و سلسله ایجاد خواهد شد/ حال باید از آقای خاص پرسید سوال و استیضاح وزیران را ناشی از این نوع نگاه به دامنه ی قدرت نمایندگان ببینیم/ هرگاه ترحم و زور از چهارچوب ذهنی خارج شود و در حیطه ی اقتدار سیاسی (حکومت ) قرار بگیرد فاجعه به بار می آورد/ بقیه ی کسانی که مانند شما فکر نمی کنند سیاست زده اند/ در دولت قبل چرا در شهرستان دلفان هیچ گونه مجوز سایت و پایگاه خبری برای گروه و جناح مقابل تان صادر نمی شد / رسانه های شما چرا هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشتند/ چرا زمانی که سرمایه ی فرهنگیان در تعاونی مصرف سابق فرهنگیان به تاراج رفت هیچ واکنش یا تحلیلی نداشتید/ چرا در دولت قبل در بحث استخدام های دولتی آن فضاحت به بار آمد واکنشی نداشتید/ زمان انحصار رسانه ای گذشته است

منتشرشده در یادداشت

بسیاری از معلمان برایش دست می زدند و از شجاعتش تعریف می کردند/ سوال اینجاست این آقا که ادعای ریاست دارد به جای نالیدن و درخواست های بسیار بزرگ که انجام آنها بسیار زمان بر است چه کار ملموس و عینی هر چند کوچکی جهت کم کردن مشکلات اداری کرده است/ می توان با علم و آگاهی از قوانین و راه های پیگیری در پی حل مشکلات بود/ مدیران نباید مثل افراد عادی در پی نالیدن و درد و دل باشند بلکه به دنبال کم کردن مشکلات هر چند جزیی از مجموعه تحت مدیدیت خود باشند/ در این میان « سالار قاسمی » با انتشار فیش خود سعی در کسب محبوبیت کرد/ چرا آقای قاسمی لیستی از بستگان و آشنایان نزدیک خود را که در زمان مدیر کلی ایشان به سمت های ستادی و ریاست رسیده اند را منتشر نمی کند / چرا لیستی از پیگیری و دستاورد های آموزشی یا صنفی که در زمان حضور در تجمعات معلمان وعده داده بودند را به صورت علنی ارایه نمی دهد/ این اقدامات بیشتر از آن جنبه شفاف سازی داشته باشد جنبه تبلیغات دارد/ اسطوره پوپولیست در آموزش و پرورش حمیدرضا حاجی بابایی بود که بسیار مصاحبه می کرد و از نشاندن معلمان در قله مقام و منزلت سخن می راند و در مقابل نقدهای مختلف به عملکردش پشت  دیوار پوپولیست پنهان می شد/ گاه برخی تشکل ها و فعالین صنفی نیز به دام  پوپولیست می افتند ؛ برای مثال هستند تشکلی هایی با افتخار دستاورد خود را ملاقات عمومی بی نتیجه با مدیران و گرفتن عکس یادگاری یا در نهایت تقریر یک سری مطالب کلی بیان می کنند/ بیشتر معلمان اسم نماینده و عملکردش و چرایی انتشارش در آن زمان را نمی دانستند ولی همه از شجاعتش می گفتند / به جز سایت صدای معلم هیچ رسانه ای در خصوص پی گیری اصل موضوع واکنشی نشان نداد/ وقتی نماینده یا مسئولی این حرص و ولع را در معلمان برای دیدن و شنیدن این نوع حرف و رفتارها می بیند وسوسه می شود با انجام عملی مشابه دل جامعه معلمان را به دست آورد و به مقصد خویش برسد/ روزی برسد که پوپولیسم کمترین تاثیر و نقش را در فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور و آموزش و پرورش داشته باشد

منتشرشده در یادداشت

یکی از موضوعات مهم و قابل تامل در تشکل های معلمان که ممکن است حتی ماموریت ، فلسفه و کارکرد یک تشکل را با چالش اساسی رو به رو کند مساله " تعارض در نقش " است/ آیا فرضا فردی که یک پست ستادی ، اجرایی و یا اداری در حوزه آموزش و پرورش دارد می تواند بدون در نظر گرفتن ملاحظاتی که پست مربوطه برای او ایجاد می کند به ایفای نقش واقعی تشکل یعنی " نظارت و کنترل " بپردازد/ مگر می شود مدیرانی که خود دارای مسئولیت و اختیار در حوزه مدیریتی هستند خودشان منتقد عملکرد سیستم شوند/ بخش هایی مانند " ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات " و " حراست ها " مهم ترین حوزه ها برای جبران اشتباه و یا نقص در کارایی و اثربخشی سازمان هستند/ تاکنون هیچ یک از این تشکل ها به صورت رسمی به این عمل وزیر آموزش و پرورش اعتراضی نکرده و حتی از طرح یک پرسش ساده از فانی نیز گذشته اند/ آنان معمولا ترجیح داده اند که  این" اتحاد شکننده و تاکتیکی " استمرار یابد و اصطلاحا " صدای واحدی " از درون تشکل ها شنیده شود/ چنین ملاحظاتی نافی و ناقض صریح وظایف ذاتی یک تشکل در حوزه " نظارت " بوده و مهم ترین برون داد این وضعیت " کاهش اعتماد بدنه فرهنگیان و معلمان به تشکل ها خواهد بود/ بن مایه یک تشکل برای فعالیت از سرمایه اجتماعی و میزان اعتماد بدنه به آن تشکیل می شود/ حل نشدن مساله تعارض در نقش و یا نادیده گرفتن آن موجب خواهد شد تا تاثیرگذاری آن ها به حداقل کاهش پیدا کند و زمینه برای رشد « جریانات پوپولیستی و فرصت طلب » که حتی هیچ تعهدی به  سازمان و اهداف ندارند فراهم شود

منتشرشده در یادداشت

عباس میرزا فرمانده قشون ایران در جنگ با روسیه پرسش های مهمی مطرح  کرد که بعد از 200 سال هنوز ایرانیان پاسخ دقیقی برای آنها نیافته اند/ عباس میرزا : نمی‌دانم این قدرتی که شما (اروپایی‌ها) را بر ما مسلط کرده چیست و موجب ضعف ما و ترقی شما چه؟ / تئوری توطئه در ایران و کشورهای در حال توسعه بسیارگسترده و ریشه دار است/ اغلب ایرانیان ،استعمارگران ، امپریالیست‌ها و مهره‌های آنها  و توطئه های دشمنان را عامل عقب‌ماندگی ایران می دانند/ میرزا آقاخان کرمانی حمله اعراب را باعث بدبختی ایرانیان می دانست/ چند سال پیش در آموزش و پرورش کشف کردند که عامل عقب ماندگی ایرانیان شاهان بوده اند / ظاهرا در عقب ماندگی ایران همه مقصرند الا خود ایرانیان! / راز پیشرفت و عقب ماندگی کشورها را در عوامل و سازوکارهای درونی آن کشورها باید جست و جو کرد/ دانش ما پیرامون غرب، نازل و نوعا محدود است به تئوری‌های توطئه و ادبیات ایدئولوژیک‌زد‌ه‌ای که ریشه درتفکر مارکسیستی هفتاد سال پیش دارند/ بغض و کینه به غرب بعد از سقوط رضاشاه و تاسیس حزب توده در ایران متولد شد/ در جهان دو قطبی پس از جنگ جهانی دوم مارکسیسم یک تلالو و درخشندگی داشت که همه جا را گرفته بود

منتشرشده در معرفی کتاب

بیانیه آموزش بین الملل آی ای در مورد کودتا در ترکیه و اخراج یا پاک سازی معلمان

در پاسخ به آخرین تحولات در ترکیه ، آموزش بین الملل ( Education International ) نمی تواند نسبت به آن چه که تحقیر ارزش های دموکراتیک است بی تفاوت باشد و قویا اقدامات حکومت را که در حال حاضر معلمان را هدف قرار داده است محکوم می کند .
فرد ون لوون ، مدیر عمومی آموزش بین الملل در مورد تعلیق و اخراج هزاران کارمند آموزش ترکیه گفت :
اخباری که از ترکیه  می رسد حاکی از تنبیه معلمان در مورد تلاش برای کودتا نه فقط ضربه ای به حرفه ما است بلکه به طور آشکار نشان می دهد که جو سیاسی موجود برای توجیه سرکوبی است که هر کسی با حکومت موافق نیست اعمال می شود .
ما مقامات ترکیه را به در نظر گرفتن اصول قانونی و رعایت ارزش های دموکراتیک جامعه ترکیه فرا می خوانیم .
" پاک سازی " آموزش فقط آخرین اقدامی است که حکومت برای ایجاد خفقان نسبت به انتقادات از زمان تلاش برای کودتا در هفته پیش اتخاد کرده است .
تبعات این آشفتگی به دستگیری هزاران نفر و کشته شدن بیش از 200 نفر انجامیده است .
مطابق گزارش ها ، 15200 نفر از معلمان تاکنون از کار تعلیق شده و به بیش از 1500 رئیس دانشکده گفته شده است تا استعفا دهند و گواهی اشتغال به کار 21000 معلم مدارس خصوصی لغو شده است .
ون لوون گفت : آموزش بین الملل به علت وظایف حرفه ای خود در برابر آن چه آزار و تعقیب مخالفان است سکوت نمی کند .
اگر چه سازمان ما قاطعانه تلاش های اخیر برای کودتا را مردود می داند ، اما درخواست ما از دولت ترکیه آن است که نشان دهد دموکراسی فقط پاسخی به اقدامات کاملا غیرقانونی نظامیان است به جای  آن که شاهد محدود کردن حقوق شهروندان باشد .

آموزش بین الملل

پنج شنبه, 30 تیر 1395 17:09

شکست کودتا و اخراج معلمان

رسالت معلمی ما ایجاب می کند که در هرکجای جهان حقوق معلمان تضییع شود، از آن ها حمایت کنیم و این امر دخالت در امور داخلی کشوری دیگر نمی باشد/ . نهادینه نشدن اصول دموکراسی در بین نظامیان، زمینۀ دخالت آنها را در برکناری دولت‏ های مردمی فراهم می کند/ .این رخدادها مبیّن میل به تغییر در جوامع خاورمیانه است/ چنین اقداماتی به دور از اصول دموکراسی بوده و استبداد جدیدی را دامن خواهد زد/ اخراج کارمندان و معلمانی که علی رغم شایستگی شغلی، مخالف دولت هستند، به کاهش نقش نیروی انسانی کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی آن کشور خواهد انجامید/ بهتر است دولت اردوغان به جای اخراج فله ای کارمندان و معلمان ریشه های کودتا در کشورش را بررسی نماید و به توسعۀ هرچه بیشتر روند دموکراسی در کشورش بیاندیشد

منتشرشده در یادداشت

دولت ترکیه 15 هزار فرهنگی را از کار تعلیق کرد/ دولت پروانه کار 21 هزار معلم مدارس غیردولتی را باطل کرد/ اداره امور مذهبی دولت، برگزاری مراسم مذهبی برای کشته شدگان حامی کودتا را ممنوع اعلام کرد/ آماج تصفیه ها در دانشگاه و مدرسه و قوه قضاییه و ارتش و پلیس نیروهای مذهبی رقیب هستند/ جنبش گولن معروف به خدمت "هیزمت " یک جنبش آموزشی و فرهنگی است/ جنبش خدمت شبیه فعالیت روشنفکران مذهبی در دوره شاه و تاسیس مدارسی مانند علوی و رفاه و کمال و... در مقیاسی بسیار بزرگتر است/ گولن پیروانش را تشویق می‌کند که به جای مسجد مدرسه بسازند و با پیروان ادیان دیگر گفت و گو و تعامل کنند/ در جهان سوم اغلب، زدن رقیب مهمتر از مبارزه با دشمن است/ کودتای 15 جولای ترکیه بیشتر شبیه نمایش خودکشی ژنرال ها بود/ احتمالا دولت از پیش لیست مخالفان خود در نهادهای مختلف را تهیه و به بهانه کودتا دست به اخراج و بازداشت مخالفان خود زد/ سازماندهی کودتا توسط دولت بسیار بعید و غیرقابل باور است ، اما  برخی خبرها حاکی است که دولت ساعاتی قبل از وقوع کودتا از آن با خبرشده،  اما اقدامی برای خنثی کردن آن نکرده بود/ حزب عدالت و توسعه که سال 2002 با شعار دمکراسی و اسلام اعتدالی روی کار آمد، دستاوردهای سیاسی واقتصادی مثبتی برای جامعه ترکیه داشته است/ حاکمان ترکیه، حامی جریان های وابسته به اخوان المسلمین در خاورمیانه هستند/ سیاست دولت ترکیه در سوریه به بن بست برخورده است/  به نظر می رسد هدف از بگیر و ببندها، مرعوب کردن جامعه مدنی و ایجاد زمینه برای دیکتاتور فردی اردوغان است/ رییس پارلمان اروپا دولت ترکیه را به انتقام گیری و سرکوب منتقدان و رقبای سیاسی خود متهم کرد/ مقامات اتحادیه اروپا گفتند که در صورت برقراری مجدد مجازات اعدام در ترکیه پرونده پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بسته خواهد شد

منتشرشده در یادداشت

نمایندگان مجلس برای آن که صورت مقبول و عوام پسندانه ای برای این موضوع بدهند سعی کرده اند که از لعاب مطالبات فرهنگیان و معلمان در این جهت استفاده کنند/ اتفاقاتی که در زمان وزارت فانی و مجلس نهم در ارتباط با استیضاح فانی اتفاق افتاد بیشتز از همین جنس بود/ عزل « اصغر حصیری » مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان بوشهر با فشار برخی از نمایندگان مجلس بود که همان موقع با اعتراض صدای معلم روبه رو گردید/ در یک مورد که خبر آن نیز در صدای معلم منتشر شد ؛ از معارفه مدیر آموزش و پرورش شهرستان بجنورد با دخالت نمایندگان مجلس و فرماندار جلوگیری شد/ در قضیه تغییر مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز شنیده ها حاکی است که برخی از نمایندگان مجلس ( تهران ) از وزیر آموزش و پرورش گلایه کرده اند که چرا از آنان در مورد این عزل و نصب نظرخواهی نشده است/ نکته تاسف بارتر آن که برخی از تشکل های معلمان که برخی از اسامی را در « لیست امید » قرار دادند به جای پی گیری مطالبات واقعی و بر زمین مانده فرهنگیان و معلمان وارد جریانات « لابی گری و سهم خواهی » شده و این نمایندگان منتخب نیز ازخواسته های آنان حمایت می کنند/ آیا نمایندگان مجلس که با رای و امید مردم به مجلس راه پیدا کرده اند دغدغه های مهم تری ندارند/ بسیاری از مشکلات و بحران هایی که فعلا گریبان جامعه ما را گرفته است ناشی از عمل نکردن درست دستگاه های نظارتی  به ویژه مجلس به وظایف ذاتی و قانونی خویش است/ « صدای معلم » بارها خواهان احیای مصوبه انتخابی شدن مدیران مدارس و تسری آن به لایه ها و سطوح مختلف مدیریتی شده است/ آموزش و پرورش نیز در نگاه نمایندگان مجلس از حالت " مالکیت شخصی " بیرون آمده و  به عنوان یک سر فصل مهم در تحقق توسعه پایدار به آن نگریسته خواهد شد

منتشرشده در یادداشت

اخراج معلمان در ترکیه پس از کودتا  گروه اخبار/

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های ترکیه امروز-سه‌شنبه- هزاران معلم و کارمندان دولتی را در رابطه با کودتای نافرجام جمعه شب، اخراج کردند.

وزارت آموزش و پرورش ترکیه بیش از ۱۵ هزار معلم را از کار برکنار کرد.  انجمن آموزش عالی ترکیه نیز استعفای بیش از هزار استاد دانشگاه را خواستار شد.

وزارت کشور ترکیه همچنین از اخراج ۸۷۷۷ تن از کارمندان دولتی خبر داد. دفتر نخست‌وزیر ترکیه نیز ۲۵۷ تن از کارکنان خود را اخراج کرد.

مدیریت امور دینی ترکیه نیز در اقدامی مشابه با ارگان‌های دولتی، ۴۹۲ نفر از جمله روحانیون و معلمان دینی را اخراج کرد.

پایان پیام/

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور