صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
یکشنبه, 01 آبان 1395 11:40

پرده آخر فانی !

علی اصغر فانی که کارنامه عملکردش چهره ای آرام و فاقد اقتدار را از او را به اذهان متبادر می کرد در مرحله رفتن نشان داد که به احتمال زیاد سکوت و مداراهای قبلی وی نیز برای ماندن در مسند وزارت بوده است/ فانی برای این امر راه های مختلفی را آزمود از پناه بردن به دامان انجمن اسلامی به طوری که در سخنانش در حضور اعضای انجمن اسلامی معلمان، این تشکل را ملجاء فرهنگیان خواند/ فانی بعد از مدت ها رفت و آمد بین دو قطبی اصولگرایان و اصلاح طلبان تصمیم گرفت راه حسین مظفر یار قدیم خود را بپیماید/ این نامه به گونه ای بود که مورد طنز و نقد چند روزنامه هم قرار گرفت/ فانی در آخرین روز رفتن خود در اقدام مهمی و سوال برانگیزی علیرضا ناصری را جایگزین شهاب الدین غندالی که همزمان با رفتن وی بازداشت شد کرد/ با برکناری و بازداشت غندالی این شائبه در اذهان پیش آمد که مسایل و مشکلاتی در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود داشته و دارد که برخی گروه ها آن را چوبی بالای سر فانی نگه داشته بودند تا به مقاصد خود برسند....

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

منتفی شدن دکتر محمد علی نجفی وزیر آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌ حضور نجفی در آموزش‌وپرورش منتفی شد و دانش آشتیانی معرفی خواهد شد.

جبار کوچکی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:‌ حضور محمد علی نجفی در آموزش‌وپرورش فعلاً منتفی شد و فخرالدین احمدی آشتیانی به جای او معرفی خواهد شد.

وی افزود:‌ دانش آشتیانی برای معرفی به آموزش و پرورش اشتباه است و احتمالاً‌ رای نمی‌آورد.

به گزارش تسنیم، برخی خبرها حکایت از این دارد که محمد علی نجفی وزارت آموزش و پرورش را نپذیرفت و فخرالدین دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شود.

انتهای پیام/

فانی به ترکیب ستاد دست نزد و همچنان به راه پرنقص و اشتباه خویش ادامه داد/ میزان موفقیت و یا عدم موفقیت یک وزیر را باید در میزان تحقق برنامه ها سنجید و نه اظهارنظرهای دم دستی و یا فی البداهه/ عملکرد یک وزیر و آثار آن محدود و مقید به زمان مشخصی نیست و خاتمه دوران وزارت و یا مسئولیت به معنای بسته شدن پرونده و یا عملکرد نمی تواند باشد چرا که جامعه مطابق " اصل بال پروانه ای " متاثر از آن خواهد بود/ تیتر « روزنامه کیهان » در مورد استعفای فانی قابل تامل تر بود/ این که خبرگزارهای مخالف دولت بیشتر موافق انعکاس اخبار استیضاح فانی بودند تا استعفا و نیز حمایت ضمنی روزنامه کیهان در مخالفت با برکناری فانی ؛ نکاتی است که باید روی آن تامل و تفکر بیشتری صورت گیرد/ برخی مخاطبان ما هموراه ، « صدای معلم » را به طرفداری از فانی متهم کرده و می کنند اما حاضر نیستند که کمی افق دید خود را گسترش داده و همه مسائل را ببینند/ برخی تصور کردند نقد رفتار نمایندگان و عملکرد آنان به معنای تایید عملکرد وزیر است/ برخی از معلمان رفتار طیف های سیاسی را نمی بینند و یا خود را به " ندیدن " می زنند / فانی حتی دعوت صدای معلم را برای یک گفت و گوی بدون رتوش و بدون سانسور بی پاسخ گذاشت اما همواره از سوی برخی متهم به طرفداری ایشان شده است/ حاجی بابایی و تیم ایشان پاتوق رسانه ای اش خبرگزاری فارس ؛ تسنیم و یا خبرگزاری های خاص و مخالف دولت است .فانی و تیم ایشان نیز به کرات نقطه اتکایشان این رسانه ها بوده است/ یکی از دلایل مهم حساسیت صدای معلم به بحث " تفکر و سواد رسانه ای " که به تازگی وارد محتوا و برنامه های درسی شده است همین است/ ما همواره بر این باور بوده ایم که " قد مدیریت " در آموزش و پرورش بر اساس قد مخاطبان و عناصر آن که مهم ترین آن " معلمان " هستند تنظیم می شود/ قوی ترین فرد هم اگر در یک محیط بدون پرسش گر ، نظاره گر و نقاد قرار بگیرد به ضد خودش تبدیل می شود/ حساسیت و پی گیری فرهنگیان و معلمان در اتفاقات اخیر و در شبکه های یکی از دلایل مهم برای برکناری فانی بود/ معلمان باید به این گزاره ایمان بیاورند که بازیگران اصلی در حوزه تعلیم و تربیت هستند و این نقش قابل تفویض و یا واگذاری نیست/ دست کم گرفتن خود و یا در حاشیه ایستادن فقط راه را برای موج سواران و پوپولیست ها باز خواهد کرد/ یکی  از مشکلات فانی ، ضعیف بودن تیم رسانه ای و روابط عمومی ایشان بود/ انجمن اسلامی معلمان ایران در 3 سال اخیر حتی یک نامه در نقد عملکرد وزیر ننوشت اما به یک باره به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشت و شکایت کرد/ « مجمع فرهنگیان ایران اسلامی » که در دوره فانی تقریبا سرش بدون کلاه ماند هم اکنون و در آستانه معرفی دکتر نجفی به مجلس بسیار فعال شده است/ توصیه ما به وزیر آینده آموزش و پرورش این است که ضمن تعامل منطقی و مستمر با همه تشکل ها ، مواظب باشد که وقایع تلخ فانی برای او مجددا تکرار نشوند و در حصار تشکل ها گرفتار نشود/ تجارب نزدیک به 4 دهه موید این مدعاست که "هسته های گزینش " نتوانسته اند آن گونه که مورد نیاز این دستگاه مهم و حیاتی است به وظایف خویش بپردازند/ و اما نکته آخر که همواره مورد تاکید صدای معلم بوده است تشکیل  "سازمان نظام معلمی " به صورت منطقی و علمی و مطابق با استانداردهای یک آموزش حرفه ای است....

منتشرشده در یادداشت

می گویند  آمدن  نجفی علي رغم ميل خودش  قطعی شده است: این حرف یعنی عوام زدگی / عده ای از همکاران می گفتند فانی پیر است و تعدادی از مدیران سالخورده و بازنشستگان را گرد خود جمع کرده است / نجفی سه سال از فانی بزرگتر است/ برخی از همکاران فکر می کردند که فانی عرضه چانه زنی و دفاع از افزایش بودجه آموزش و پرورش را ندارد. این یک تصور عوامانه از اولویت بندی بودجه است/ مسایلی مانند کمبود بودجه ، مشکلات معیشتی معلمان ، دخالت نهادها و اشخاص در عزل و نصب مدیران، هیچ کدام در دوره فانی حادث نشده بود/ انجمن اسلامی یک تشکل اریستوکرات جناحی  و محفلی برای افراد منتظر ریاست در آموزش و پرورش است/ فانی 95 همان فانی 92 و فانی سال 88 است . فانی اولویت انجمن اسلامی معلمان در سال 92 بود/ انجمن اسلامی معلمان حسین مظفر را به محمد خاتمی در سال 76 معرفی کرد/  انجمن اسلامی معلمان سهم خود را از پست های مدیریتی گرفت و در آستانه انتخابات ، فانی را قربانی کرد تا موقعیت خود را در دور دوم ریاست آقای روحانی تثبیت کند/ بین سطح انتظارات از وزیر آموزش و پرورش و امکانات و مقدورات دولت تناسبی وجود ندارد و همین تناقض هر وزیری را بی اعتبار می کند/ نجفی بودجه 30 هزار میلیارد تومانی نیمه دوم امسال و احتمالا 35 تا 40 هزار میلیارد تومانی سال آینده را جگونه مدیریت می کند که انتظارات معیشتی معلمان را برآورده کند/ نجفی تیم مدیریتی در داخل آموزش و پرورش ندارد و نمی تواند از ژاپن مدیر وارد کند. مدیریت اتوبوسی هم در شان او نیست/ در آموزش و پرورش 970 هزار نفر خود را بالقوه وزیر می دانند/  بعد از انتخاب مدیران 90 درصد حامیان ناکام نجفی در گرفتن پست مدیریت به صف مخالفان او می پیوندند / با آمدن نجفی مخالفان اصولگرای دولت و چپ هایی که نگران لیبرالیسم نو و ادغام اقتصاد ایران در نظام بین الملل هستند ، در ساز مطالبات معیشتی با شدت بیشتری  می دمند/  مخالفان اصولگرای نجفی با تفسیرهای ایدئولوژیک و متناسب با سیاست اشباع دینی  این سند را تبدیل به دامی علیه او می کنند/ به گفته جناب بطحایی سرپرست آموزش و پرورش بهره وری منابع دولتی 30 درصد است با این میزان بهره وری افزایش بودجه ، موجه نیست/ نجفی مجبور به ادامه سیاست های پنج گانه فانی  است زیرا اینها سیاست دولت هستند

منتشرشده در یادداشت

پیش از این که بخواهم به دیگران پاسخ گو باشم باید در محضر خدا پاسخ گو باشم/ بدون تشکیلات به جایی نمی رسیم و برای عبور از چالش های بزرگ باید به سمت و سوی تشکیل احزاب برویم/ تعامل؛ یعنی با یکدیگر به درک مشترک برسیم و به این معنا نیست که استقلال، اقتدار و جایگاه آموزش و پرورش را مخدوش کنیم/ اگر لازم باشد کار را رها خواهم کرد ولی برخلاف اصول خود عمل نخواهم کرد/ عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران: انجمن اسلامی معلمان هیچ وقت دنبال سهم خواهی نبوده است ....

برگزاری مجمع عمومی  کانون فرهنگیان استان اصفهان  به نام خداوند جان و خرد
یگانه خداوند بزرگ را منت بی کران و سپاس بی پایان که توفیق داد چندی خدمتگزار نجیب ترین، تنگدست ترین و در عین حال پاکدست ترین، قانع ترین، مظلوم ترین و در عین حال افتخار آفرین ترین بخش از جامعه کشورم باشم.
این حقیر و همکاران بزرگوار، صدیق و نستوهم؛ بسیار خرسند و مفتخریم که توانستیم این امانت گرانبها (کانون فرهنگیان اصفهان) که نشانه اعتماد فرهنگیان فرهیخته به ما بوده را در طول بیش از یک دهه با کم ترین هزینه از شداید محفوظ نگه داشته، آن را با دستآوردهای ارزشمندش به کنشگران تازه نفس و پر انرژی که توسط این مجمع محترم انتخاب خواهند شد انتقال دهیم.
تجربه نشان داده ، بدون تشکل صنفی نمی توان مطالبات صنفی را در جوامع پیچیده امروزی پیگیری نمود و همچنان که می دانید مهمترین سرمایه یک تشکل صنفی اعتماد اکثریت اعضای آن صنف است و این اعتماد نیز زمانی به معنای واقعی آن شکل می گیرد که اعضاء در یک شرایط آزاد و عادلانه بتوانند هیأت مدیره، گردانندگان وساز و کار آن تشکل را انتخاب و برگزینند.

بنابراین برای تحقق چنین امر مهمی لازم است مجامع عمومی تشکل های صنفی که در اینجا کانون فرهنگیان نامیده شده به شکل منظم و دموکراتیک برگزار شود.
بدیهی است هنگامی که یک تشکل به مدت طولانی توسط افراد مشخصی مدیریت شود و انتخابات دموکراتیک به محاق برود دیگر ماهیت روابط اعضای یک تشکل بر مبنای منافع صنفی نخواهد بود بلکه از ماهیت صنفی به تعصب گروهی تغییر ماهیت خواهد داد، در چنین شرایطی فعالان صنفی همدیگر را به عنوان همکار نخواهند دید بلکه بر مبنای مفاهیمی مانند استاد، رهبر یا بزرگ گروه یا با تعبیر فریبنده مغز متفکر گروه روابط شکل خواهد گرفت.

این روابط ناسالم و نابرابر، استقلال و آزادی فکری اعضاء را نابود خواهد ساخت چنان که نمونه های بارز آن را در یک دهه گذشته در برخی از تشکل ها شاهد بودیم و هزینه های زیادی نیز از این رهگذر بر فعالان آنها تحمیل شد.
اینک که برگزاری مجمع عمومی به عنوان فرصت ذی قیمتی برای تجدید قوا و گردش دموکراتیک فعالان صنفی در ارکان تصمیم گیری میسر شده است، باید کوشید تا در این مجال افرادی انتخاب شوند که به مفاد اساسنامه کانون معتقد و کاملا" پای بند بوده، اصل غیر سیاسی و غیر انتفاعی بودن آن را محترم بشمارند در غیر این صورت همانند بعضی از تشکل های ورشکسته مورد سؤاستفاده نهادهای سیاسی و اقتصادی و فراتر از آن دچار نوعی فرصت طلبی و سؤاستفاده از موقعیت خواهند شد.
سخن کوتاه، از یکایک عزیزانی که به هر نحوی از انحا در رسیدن به این لحظه با شکوه قبول زحمت فرمودند تا امروز بتوانیم در این مکان گرم و صمیمی برای برداشتن گامی مهم و استوارتر دور هم جمع شویم کمال تشکر را می نمایم.

امید که فرهنگیان عزیز در سایه نظم و قانون با همت والای خود به تمامی حقوق حقه صنفی خویش نایل آیند.
جان پرورست قصه ارباب معرفت رمزی برو بپرس و حدیثی بیا بگو
امیدوارم استادان، پیشکسوتان، فرهیختگان و سروران فاضل و اهل معرفت چشم پوشی نفرموده و اشتباهات را گوشزد فرمایند.
چه خوش است قصه دوستان گفتن و داستان دوستان شنیدن.
والسلام، ارادتمند بی ادعا عبدالکریم نوکندی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

خرداد 92 حسن روحانی با جمله طلایی من سرهنگ نیستم ، حقوقدان هستم و با شعار تدبیر و امید، مرد پیروز انتخابات گردید/ نمایندگان به اصطلاح ملت به این محبوب ترین وزیرآموزش و پرورش در پس از انقلاب اسلامی  آن هم فقط با یک رای ،امید و تدبیر فرهنگیان و آموزگاران را نشانه گرفتند/ مجلس صرفا به خاطر لجبازی و طرح ابهاماتی به دکتر نجفی مانع جدی تغییر و تحول در آموزش و پرورش گردید/ انتصابات صورت گرفته توسط فانی حاکی از محافظه کاری و حفظ وضیعت موجود در وزارت آموزش و پرورش بود/ فانی 35 ماه مسوولیت وزارت آموزش و پرورش را داشت و تمام هنر و جسارت فانی و معاونان و مشاورانش حفظ وضع موجود بود/ همین محافظه کاری و عدم جسارت برای تغییر حتی تغییرات جزیی موجبات انتقادات گسترده علیه وزارت آموزش وپرورش شد/ اولین و مهمترین واقعیت این وزارتخانه عریض و طویل که بودجه های دولت را می بلعد ، وزرایش را خسته می کند و مشکلات فراوانش تمامی ندارد...خود وزارتخانه است/ ساختار عریض و طویل وزارتخانه اصل مشکل است/ مغز آموزش و پرورش که وزارت خانه است تعطیل است/ وزارتخانه آموزش و پرورش می بایست از قوی ترین و شایسته ترین نیروها تشکیل شده تا بتوانند معلمان ، مدیران مدارس و کسانی که کوشندگان خط مقدم تربیت نسل نو هستند، را ببینند و برای معلمان بکوشند/ متخصصان باید کلاس درس دقیقا همان جایی که  تعلیم تربیت رخ می دهد را اصل بدانند/ سکاندار سیزدهم تعلیم و تربیت هرکه باشد،نمی تواند معجزه ای برای آموزش و پرورش  انجام دهد ،فقط سکاندار می بایست به واقعیت های موجود و انتخاب مدیران شایسته و تغییرات اساسی در وزارتخانه آموزش و پرورش همت و تلاش نماید

منتشرشده در یادداشت

پس از اما و اگرهاي فراوان بالاخره فاني وزيري که از قضا انتخاب اول رئيس‌جمهور نبود رفت/ اکثريت فرهنگيان نه‌ تنها از تغيير وزير آموزش‌و‌پرورش که به‌زعم آنها بسيار دير هنگام اتفاق افتاد ناخرسند نيستند که نوعي همراهي مطالبه‌محور و تحول‌خواهانه را دنبال مي‌کنند/ تصميمات اين وزارتخانه به‌نحوي بر فرهنگيان و همه خانوارهاي ايراني تأثير مي‌گذارد/ مسلماً انداختن تمام تقصيرها و کاستي‌هاي يک وزارتخانه به گردن وزيري که مي‌بايست به رئيس کابينه پاسخ گو باشد، فرار از مسئوليت پاسخ گويي دولت است/ مطمئناً با رفتن فاني اتفاقي شگرف در وزارتخانه آموزش‌و‌پرورش نخواهد افتاد/ بخش مهمتر به‌ نگاه نادرست سياست گذاران کلان کشور و دولت به مقوله آموزش‌و‌پرورش بر مي‌گردد/ ساده‌انديشي است که بپذيريم فاني با کابينه روحاني همراه نبوده، که اگر چنين بود روحاني مي‌توانست و مي‌بايست براي احترام به خواست اکثريت فرهنگيان خيلي زودتر اين‌ها دست به ترميم کابينه بزند/ در اين شرايط انتخاب درست و هدف‌محور مي‌تواند بسياري از سوء تفاهمات ايجاد شده در خصوص بي‌توجهي دولت اعتدال به معلمان و مشکلاتشان را قبل از آنکه دير شود برطرف نمايد....

منتشرشده در یادداشت

این سخنان آقای سرپرست نه تنها مرا شگفت زده کرد بلکه آزرده ساخت/ آقای بطحایی واقعاً انتظار بیش از این داشتم، دلیل برکناری آقای فانی آن چیزی نیست که شما از قول آقای نوبخت نقل می کنید ؛ دلیل عزل و اخراج ایشان همان تیتر دیروز کیهان است، که ناخواسته بیان شد/ دلیل اخراج آقای فانی  تن دادن رئیس جمهور به خواست معلمین بود و احترام به مطالبه فرهنگیان کشور نه چیزی که شما تصور می کنید/ از اینکه احساس کردم انسان ها خودشان هستند عذرخواهی می کنم، از اینکه تصور کردم میزهای مدیریت اینقدر چسبناک نیست که ماهیت انسان ها را عوض کند، عذرخواهی می کنم/ آقای بطحایی نایب رئیس هیات امنا صندوق ذخیره فرهنگیان بودند و هستند و  باید از جریانات و اختلاس ها مطلع باشند ، اینکه مدیر از مجموعه اش بی اطلاع باشد خیلی نابلدی می خواهد/ وزارت با نفت بشکه ای 140دلار هنر نیست، مگر دیگر وزرا هم چنین شرایطی نداشتند؟ چرا آن وزرا این قدر نامحبوب نشدند/ امیدوارم دکتر روحانی سریعا وزیر مورد نظر را معرفی کند و آن شخص هم دکتر نجفی که محبوب فرهنگیان است ؛ باشد البته صلاح مملکت خویش را خسروان دانند....

منتشرشده در یادداشت
پنج شنبه, 28 مهر 1395 20:49

به نام خدا ؛ بهشتی هستم!

اما رئیس مجمع ، با حذف یکی از موارد ، دستور جلسه مجمع عمومی را به شرح زیر اعلام کرد/ علی رغم کاهش فعالیت های میدانی و انجام اقدامات احتیاطی فراوان بیشترین بازداشت ها و بیشترین زندان رفتن ها برای برخی اعضای هیات مدیره کانون در همین دوره صورت گرفت/ هیات مدیره کانون در پی دفاع مطلق از عملکرد خود نبوده و اقدامات و تصمیم گیری های خود را بدون اشکال نمی داند/ حفظ آرامش و برگزاری آبرومندانه آن از هر چیزی مهم تر است/ هدف اول من تقویت بنیان اندیشگی و آموزشی و صنفی در کانون صنفی معلمان ایران است/ ما باید از ورود اندیشه های ایدئولوژیک به آموزش و پرورش و کانون صنفی معلمان جلوگیری کنیم/ در گذشته کانون عده زیادی بودند- ببخشید تصحیح می کنم عده ای بودند – که تکروی کردند ، تشکل را پشت سرخودشان انداختند ، تشکل را در جایی قرار دادند که هیچ راهی نبوده که از آن ها حمایت نکنند ؛ در واقع ، تشکل را از بین بردند/ تکروی ، خودنمایی ، جاه طلبی  در کانون صنفی بسیار زیاد بوده است/ امیدوارم که کانون صنفی معلمان مطالبات اصلی معلمان را به دور از بحث های جناحی ، سیاسی و فکری دنبال کند/ امیدوارم که 3 سال آینده می خواهیم مجمع عمومی برگزار کنیم یک مجمع عمومی با حضور حداقل 2 تا 3 هزار معلم برگزار کنیم/ کانون فاقد تئوری مشخص و با یک عملگرایی کور کار خودش را پیش برده است  که البته آسیب های خودش را هم داشته است/ متاسفانه برخی افراد که کار صنفی انجام می دهند فکر می کنند که افرادی با تفکرات خاص که مورد تایید این ها است فقط می توانند کار صنفی انجام دهند/ باید فاکتور هزینه را برای فعالیت صنفی همکاران پایین بیاوریم در عین این که  بتوانیم روی مطالبات خود بایستیم...

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور