گروه گزارش/
" نظام باید به آموزش و پرورش بیش از این اهتمام بورزد "
" معلمان و مدیران مدارس باید پرسش گری را در دانش آموزان تقویت کنند. "
" معلم هایتان باید راضی باشند و نشاط داشته باشند ."
" نمی توان با معلمان بد برخورد کرد فقط به این دلیل که خواسته ای دارند ؛ چرا که خواسته شان ناحق نیست . معلم سودای مدیریت و ریاست ندارد . باید معلمان را شاداب نگه داریم ، زیرا معلم شاداب کلاس خود را شاداب می کند...."
این ها جملاتی به نقل از مرحوم " آیت الله هاشمی رفسنجانی " بودند که در سی و دومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش ایراد گردیده بود .
بدون تردید ، فرهنگیان و معلمان دوران خوب و کارنامه درخشان دکتر محمد علی نجفی وزیر آموزش و پرورش این عزیز ازدست رفته را از یاد نخواهند برد .
« گروه صدای معلم » این ضایعه بزرگ را تسلیت می گوید .
پایان پیام /
گروه اخبار/
حجت الاسلام علیرضا سلیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: هنوز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش بحثی نشده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی که به عنوان سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش، ۱۱ آبان ماه با کسب ۱۵۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای در جایگاه ریاست این وزارتخانه قرار گرفت، به دلیل برخی موضوعات از جمله انتصاب های مختلف در بدنه نظام آموزشی و تعویق در پرداخت حقوق فرهنگیان مورد انتقاد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
با سپری شدن دو ماه از سکانداری دانش آشتیانی در وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس به دلیل آنچه که تغییر و تحولات و انتصابات در این وزارتخانه را ‘سیاسی’ می دانند، در حال جمع آوری امضا برای طرح استیضاح دانش آشتیانی هستند.
از سوی دیگر برخی نمایندگان نیز در مخالفت با این مساله اعلام می دارند که در مدت دو ماه از وزارت دانش آشتیانی نمی توان قضاوت درستی از نحوه عملکرد وی داشت و باید منتظر زمان بود.
یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی با بیان اینکه دانش آشتیانی گرایش سیاسی تندی دارد، گفت: اگر آموزش و پرورش درگیر موضوعات سیاسی شود با مشکل مواجه خواهد شد، ضمن اینکه تعدادی از نمایندگان بحث استیضاح دانش آشتیانی را نیز مطرح کردهاند.
جبار کوچکی نژاد تصریح کرد: سیاسی کاری در آموزش و پرورش ‘سم’ است و اگر این سم به بدنه وزارتخانه نفوذ کند، مشکلاتی ایجاد میشود.
وی اضافه کرد: اکنون وزیر آموزش و پرورش برای پستهای مختلف از خارج آموزش و پرورش نیروهایی را میآورد که این موضوع توهین به جامعه فرهنگیان است زیرا خود آموزش و پرورش اکنون به سایر دستگاهها از نظر نیرو کمک میکند.
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش مبنای عقلانی ندارد، گفت: استیضاحکنندگان اهداف خاصی را دنبال میکنند که این روش در ادوار پیشین نیز سابقه داشته اما به نتیجه نرسیده است.
قاسم میرزایی نیکو دیگر عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر نافرجام ماندن تلاش متقاضیان استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اعلام کرد: در حالی که تنها دو ماه از آغاز به کار دانشآشتیانی در وزارت آموزش و پرورش میگذرد، امکان ارزیابی عملکرد او میسر نبوده و تلاش برای استیضاح او به صلاح نیست.
وی ادامه داد: چگونه میتوان عملکرد وزیری که هنوز دو ماه از فعالیتش نمیگذرد را مورد بررسی قرار داد و به نظر می رسد چنین رویکردهایی ناشی از بیانصافی برخی همکاران است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید بیش از این به وزرا فرصت دهیم. حداقل انتظار ما این بود که سه ماه یا صد روز به وزیر فرصت بدهند و بعد از ارزیابی عملکرد اولیه وزیر به او مشاوره داده و سعی کنند مشکلات را از طریق تعامل برطرف کنند و درصورتی که به این اطمینان رسیدند که مشکلات مرتفع نمیشود، اقدام به استیضاح وزیر کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز به تلاش برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش و جمعآوری امضا اشاره کرده و گفت: من این استیضاح را امضا نکردم اما نظر متقاضیان استیضاح دانشآشتیانی این است که در دو ماه گذشته که وی مسوولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفته، اتفاق خاصی نیفتاده است.
قاسم احمدی لاشکی اضافه کرد: متقاضیان همچنین یکی از دلایل خود برای استیضاح را موضوع عزل و نصبها و جابه جاییهای مدیران این وزارتخانه دانسته و معتقدند برخی از انتصابها با انگیزههای جناحی صورت گرفته و این گروه از نمایندگان چنین رویکردی را به وی یادآور شده اند.
وی افزود: باید فرصت بیشتری به دانشآشتیانی داده شود و اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست و به طور کلی استیضاح یک وزیر برای جابه جایی یا عزل یک مدیر به صلاح نیست.
اما اسدالله عباسی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نظر دیگری درباره استیضاح وزیر دانش آشتیانی دارد و با تاکید بر اینکه عزل و نصبهای دانش آشتیانی سیاسی است، گفت: پیگیر سوال از وزیر آموزش و پرورش و همچنین استیضاح وی هستیم.
وی افزود: جابه جایی هایی که وزیر آموزش و پرورش انجام میدهد، سیاسی است و بیشتر نیروهایی که وارد آموزش و پرورش میشود از خارج این وزارتخانه هستند.
به نظر می رسد برای ارزیابی عملکرد دانش آشتیانی به عنوان سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش باید فرصت بیشتری در اختیار وی قرار گیرد زیرا حجم و گستردگی کار در این وزارتخانه با وجود بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز و حدود یک میلیون فرهنگی نیازمند زمان و دقت عمل بیشتری است.
گروه اخبار/
محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار داشت: آرزو میکنیم که آموزش و پرورش یک راه نجاتی برای رفع مشکلات خود پیدا کند و هر کس که در این خصوص نیت خیری داشته باشد، خدمت کند.
وی با اشاره به بحث سیاسی بودن آموزش و پرورش، گفت: در این چند سال با نگرانیهایی در دولت تدبیر و امید مواجه بودیم مثلاً بعضی تشکلهای غیرقانونی مورد حمایت قرار میگیرند و به تشکلهای قانونی اعتنایی نمیشد و مشاهده میشد جلسات متعددی با تشکلهای غیرقانونی گذاشته میشود.
فرشیدی به موضوع سند آموزش 2030 و برنامه یونسکو اشاره کرد و افزود: این برنامه در راستای «آموزش برای همه» و وحدت رویه آموزشی در همه کشورهای جهان مطرح بوده و ایدئولوژیزدایی است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اعتقاد داریم سند تحول فعلاً مبنای خوبی است و باید آن را اجرا کنیم.
انتهای پیام/
نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر، به حذف این ماده از متن لایحه برنامه ششم رای دادند و بر این اساس با تعیین سقف برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان مخالفت کردند / نمایندگان با ۸۰ رای موافق و ۱۱۲ رای مخالف از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر با ارجاع آن به کمیسیون مخالفت کردند و در ادامه این ماده را از متن لایحه برنامه ششم حذف کردند/ نمایندگان مجلس به کدامین دلیل منطقی رای به حذف تعیین سقف برای پاداش بازنشستگان دادند/ مگر بین کارمندان دولت باید تفاوتی وجود داشته باشد/ برخی از کارمندان پاداش پایان خدمت خود را آن هم با مبالغی بالا و بلافاصله دریافت می کنند اما معلمان برای همان پاداش اندک خود باید دو سال صبر کنند/ « صدای معلم » بر این باور است که نمایندگان مجلس در بررسی و تصویب برنامه ها و مواد باید به اصل " عدالت " توجه لازم و کافی داشته باشند...
انتظار ميرفت تغييرات مثبتي را در بودجه سال 1396 آموزش و پرورش شاهد باشيم/ همواره رشد بودجه آموزش و پرورش نسبت به رشد بودجه عمومي کشور بيشتر بوده است و براي اولين بار در لايحه سال 1396 از اين رويه تبعيت نشده است/ رقم کل بودجه سال 1396 نسبت به سال قبل11 درصد رشد داشته است، سهم آموزش و پرورش نسبت به رشد بودجه عمومي کشور چيزي در حدود 6 درصد است که اين افزايش ناچيز خود نشان از كمتوجهي و خروج آموزش و پرورش از چرخه اولويتهاي دولت يازدهم دارد/ دانشآشتياني با سخنان پوپوليستياش و مهمتر دانستن مساله آموزش و پرورش از مساله برجام توانست در اذهان بخشي از فرهنگيان شبهه ايجاد نمايد و آنان را به حل مشکلاتشان اميدوار نمايد/ تمامي برنامهها و شعارهاي دولت يازدهم و وزير آموزش و پرورش در حد همان شعار باقي مانده و قرار نيست هيچ تغيير محسوسي در وزارت آموزش و پرورش ايجاد گردد/ اينروزها درحالي که فرهنگيان در مشکلات اقتصادي غلت ميزنند و در طول ماههاي اخير زير فشارهاي اقتصادي خميده شدهاند، دولتمردان از ارتقاي منزلت اجتماعي و حل مشکلات فرهنگيان «سخن» ميگويند و صدا و سيماي ملي مغرضانه با خبرهاي آنچنانياش حرص فرهنگيان را در ميآورد/ رويهاي که دولت يازدهم در مواجهه با مطالبات و مشکلات فرهنگيان در حال حاضر پيش گرفته است،در مجموع بازي دو سرباخت را براي دولت به ارمغان ميآورد/ فرهنگيان تبعيض و اجحاف را با تمام وجود لمس ميکنند و شعارها و اقدامات پوپوليستي وزير و دولت روحاني باعث نارضايتي و بياعتمادي بيشتر فرهنگيان به دولت يازدهم خواهد شد ...
صدای معلم بابت عزل کریمی فر از آقای دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش تشکر کرد/ در دعواهای اداری طرفین سعی می کنند از بین رسانه ها و فعالان معلمی و گروه های صنفی برای خود یارگیری کنند/ چطور می توان بابت برکناری یک مدیرکل " غیرپاسخ گو " از وزیری قدردانی کرد که خودش به رسانه های مستقل پاسخ گو نیست / برکناری مدیرکل آموزش و پرورش لرستان،ربطی به پاسخ گو نبودن و نداشتن تعامل با معلمان و رسانه های مستقل نداشت / برکناری کریمی فر از پس لرزه های شکست سنگین طرفداران دولت در انتخابات 7 اسفند 94 در استان لرستان بود/ ظاهرا از دید استاندار لرستان و برخی مدیران دولتی کریمی فر و مدیران زیر مجموعه او عامل این شکست بودند/ معترضان فرهنگی آقای کریمی فر به عنوان عامل فشار در پروژه ای ایفای نقش کردند که در استانداری لرستان طراحی شده بود/ اختلاف بین خجسته پور فرماندار خرم آباد ( رییس ستاد انتخاباتی روحانی) و کریمی فر از مدت ها پیش آشکار شده بود/ آیا آقای دریکوند مدیرکل جدید، روسای آموزش و پرورش بروجرد و دلفان و الیگودرز و دورود و... را برکنار می کند/ آیا آقای دریکوند دست رد به سینه 7 نماینده اصولگرای استان می زند/ قاعدتا اگر مدیرکل جدید، مدیران اصول گرای آموزش و پرورش دلفان و بروجرد و... را برکنار نکند نوشتن نامه های تند باید ادامه پیدا کند/ به نظر من پروژه اعتراضات فرهنگیان اصلاح طلب لرستان به عزل و نصب ها خارج از آموزش و پرورش طراحی شده و با رفتن کریمی فر می خوابد/ اگر آموزش و پرورش لرستان صحنه منازعه سیاسی بر سرپست های مدیریتی بشود، اصول گرایان دست بالا را دارند/ فرهنگیان اصلاح طلب استان باید سعی کنند مدیریت آموزش و پرورش را از سیاست دور نگه دارند/ درقضیه برکناری فانی یک باره موج عظیمی علیه فانی و مدیران او در رسانه شکل گرفت و بعد از برکناری فانی موج ناگهان خوابید/ رسانه های مستقل و فعالان معلمی باید مواظب باشند که در دعوای مدیران بر سر تقسیم پست ها، مورد سوء استفاده قرار نگیرند/ / تغییر چهره های پشت میزنشین مشکلی از آموزش و پرورش را حل نمی کند. تغییر رویه ها ، تغییر سیاست ها و تغییر برنامه ها مهم است/ وقتی تعصبات قومی - قبیله ای با سیاست قاطی شود همه چیز در چهره ها و نام ها و قیافه ها خلاصه می شود
به نام آنکه جان را فکرت آموخت/ شاید بتوان عوامل آغازین ناکامی کریمیفر را در انتصابات او جستو جو نمود/ در شهرستان بروجرد قرار بر آن گرفت که مدیر اداره از جانب نماینده بانفوذ شهرستان تعیین شود و معاونین از طرف حامیان دولت باشد/ قراین و شواهد حاکی از توجّه و علاقة بسیار آقای مدیرکل به همین نمایندة محترم داشت/ ظاهرا اداره کل آموزش و پرورش را زیرمجموعة کمیسیون سیاست خارجی قلمداد نموده بود/ شاید همین پشتگرمی آقای مدیر کل به روابط خصوصیاش با چنین افرادی موجب شد تا از توجّه به نظرات فرهنگیان متخصّص در طول مدت مدیریت خویش غافل بماند و حتّی به درشتی با منتقدان سخن براند/ به جای پاسخهای سنجیده و منطقی، تازیانة واژگان را بر سر و روی منتقدان کوبیده و آنان را متهم به «بیانصافی» و «تخریب غیرمنصفانه» و «بارخاطر» و «جاهطلبی و سهمخواهی» نموده؛ و با ذکر برخی آمار و ارقام، خود را در عرصة آموزش موفق پنداشته بودند ....
این درخواست در قالب ۱۶ محور و پس از ۴۷ روز از رأی اعتماد مجلس به وزیر به دبیرخانه مجلس و با ۶۱ امضاء داده شده بود/ تغییر نگرش نمایندگان در این مدت ، نشاندهنده دمل چرکین و زخم کهنه سیاست زدگی مجلس می باشد/ نمایندگان هر از گاهی به سراغ وزیر آموزش و پرورش می روند تا با نشان دادن توانایی ،سهم خود از قدرت را یادآوری کنند/ موارد استیضاح همچون همیشه با کلی گویی همراه است/ به وزیر فعلی فرصت عمل دهید ...