شنیده ها حاکی است ؛ تعداد امضاهای استیضاح فانی از عدد اولیه که معادل 57 نفر بود به 17 نفر کاهش یافته است .
نخستین بار که حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار خبر از طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای 57 نفر داد ، 24 مورد به عنوان درخواست های استیضاح کنندگان مطرح شده بود . ( این جا )
اکنون این پرسش مطرح است که توافق فانی و طراحان استیضاح حول چه موارد و یا موضوعاتی صورت گرفته است ؟
فرهنگیان و معلمان به جد می خواهند بدانند از 24 مورد مطروحه ، کدام یک عملیاتی خواهند شد ؟
« صدای معلم » در جهت تنویر افکار عمومی و شفاف سازی انتظار دارد تا وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس به دغدغه های آنان پاسخ دهند .
« دانستن حق مردم است »
پایان پیام/
بزرگترین دغدغه ایجاد کانون صنفی برای معلمان ، منفعل عمل کردن و نبودن هم صدایی و اتحاد در بین قاطبه فرهنگیان است/ مشکل بزرگی که همواره مانع جذب و فعالیت سایرین شده است ، تردید در اهداف مخفی این عده بوده ؛ ترس از بازیچه قرار گرفتن توسط گروه های سیاسی ، ترس از منافع شخصی عدهای ، ترس از قرار گرفتن در مقابل حکومت/ زمانی افراد از فعالیت در گروه ها احساس امنیت خواهند کرد که بدانند در تصمیمگیری های آن نقش موثر دارند/ قبل از هر چیز لازم است شرایط گفت و گو در بین فرهنگیان فراهم گردد/ برشمردن عدهای به عنوان سرآمد و منجی و کسانی که در فکر و عمل برتر از دیگران هستند ، دیدگاهی کمونیستی و خودپرستانه بیش نیست و در نظام طبیعت گاهی در برابر فشارهای محیط ضعیف ترین و بی ارزش شمرده شده ترین گزینهها بهتر عمل میکنند
نمایندگان مجلسی که نمایش مدعی دلسوزی نظام آموزشی و فرهنگیان عزیز را به نمایش گذاشته اند دوباره به روش تکراری و مضحک خود را دایه های دلسوز نشان می دهند ، چنان عوامانه و عجولانه دست به کار شدند که فرصت نیافتند یاران خود را به یک جمع بندی برسانند و با پس گرفتن امضاها، خامگی و ناپخته بودن تصمیمات شان را تجلی می کنند .
گفته می شود بابت هر لحظه از وقت هر نماینده پول هنگفتی هدر رفته ؛ این انتظار وجود دارد که در ارائه ی این چنین طرح های نمایشی بیشتر و بهتر تفکر کنند.
مجلس و مملکت جای بگو و مگو های بچه گانه و کش مکش های گروهی نیست !
به عنوان یک فرهنگی کهنه کار بی نشان به خاطر عزت ایران و تلف نشدن همه تلاش ها ، از رزم رزمندگان تا رنج معلمان خواهش می کنم به جای دخالت های قبیله ای در شهرستان ها و گرایش های به ظاهر حزبی تان در بهارستان، با نظام آموزشی بازی نکنید !
نه خدا و نه خلق خدا گول صحبت ظاهری شما را نخورده ، فکر نکنید ما تصور کردیم دلسوز ما هستید .
اعمال تان را در شهرستان ها اصلاح کنید !
به جای دخالت های نامربوط و تاکیدات مصرانه بر انتصابات مدیران شهری آموزش و پرورش و تشکیل حرکت هایی این چنینی که نمایش های تکراری و بچه شادکن به نظر می رسند ، تلاش کنید با ارائه طرح های پخته از خود یادگارهای ماندنی و خداپسندانه برجای بگذارید .
تلاش های رجایی و باهنر در اوایل انقلاب سالیان متمادی است که به چالش کشیده شده اما آن چنان قرص و محکم است که هنوز مانده این چنین تصمیم بگیرید .
فرهنگیان گدای پول نیستند ، مستحق لطف نیستند !
آنان فرهیختگانی هستند که شما در جوارشان رشد یافتید و جامعه از وجودشان امنیت واقعی می یابد .
همه مدیون آموزش و پرورش هستیم .
اینها شعار نیستند ؛ بلکه واقعیت کشورهای توسعه یافته و متمدنی هستند که خیلی از ما و شما آرزوی آن را داریم که روزی کشورمان به آن درجه از رشد و بالندگی برسد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تاکنون بیانیه و یا تحلیل رسمی از سوی تشکل های فرهنگیان در رسانه ها منتشر نشده است/ فانی انتخاب سوم تشکل های فرهنگیان پس از نجفی و حاجی در ابتدای تشکیل دولت روحانی و معرفی وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش بوده است/چرا تشکل های فرهنگیان که هر یک بخشی از افکار عمومی فرهنگیان و معلمان را راهبری می کنند چرا تاکنون و پس از گذشت حدود دو هفته از طرح اولیه آن در مجلس سکوت کرده اند/ آیا تشکل ها منتظرند تا احتمالا پس از وزن کشی گروه ها در مجلس و بیرون از آن و سنجش این که سرانجام باد از کدام سو خواهد وزید اعلام موضع کنند ؟ آیا آنان نگران قضاوت افکار عمومی جامعه و فرهنگیان هستند/ انجمن اسلامی معلمان ایران در 3 سال اخیر حتی یک بیانیه رسمی در تحلیل مواضع و عملکرد وزیر آموزش و پرورش منتشر نکرده است/ چرا اکنون انجمن اسلامی معلمان از فانی که گزینه اصلی اش برای تصدی وزرات آموزش و پرورش در نشست مشترک تشکل ها بوده است حمایتی نمی کند/ آیا انتقادات و سخنان به اصطلاح " گزنده " فقط باید پشت درهای بسته مطرح شود و جامعه فرهنگیان فقط نظاره گر عکس های یادگاری و دسته جمعی دوستان باشند/ بسیاری از دوستان تشکل ها و از جمله دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی عنوان می کنند که " استیضاح " فرصتی است که توسط آن مشکلات آموزش و پرورش در جامعه مطرح می شود / حال پرسش این است که آیا فقط باید اسیتضاحی باشد تا جامعه و مسئولان از مشکلات آموزش و پرورش و معلمان آگاه شوند/ آیا تشکل های فرهنگیان نمی توانند با طرح جدی و مستمر مسائل آموزش و پرورش به صورت کارشناسی شده در رسانه ها و افکار عمومی ، فرآیند مطالبه محوری را به صورت دقیق و عملیاتی برای معلمان ، مسئولان و جامعه فرهنگ سازی و نرم سازی کنند/ آیا معنای کار حزبی در آموزش و پرورش این است که پس از استقرار دولت و تایید گزینه پیشنهادی شروع به لابی گری و سهم خواهی نموده و پس از مدتی و در واکنش به قضاوت منفی افکار عمومی نسبت به عملکرد وزیر ، از خود سلب مسئولیت نموده و با بیان برخی سخنان مبهم و دو پهلو ، کار را به گردن سایر تشکل ها انداخت/ برخی تشکل ها مانند کانون صنفی معلمان ایران علی رغم این که کارنامه نسبتا بهتری در نقد عملکرد وزیر آموزش و پرورش نسبت به سایرین دارد اما این تشکل در وهله اول باید تکلیف خود را در برابر مقولاتی مانند " صنف " و " سیاست " مشخص کند/ عملکرد تشکل ها در برابر موضوعی چون " استیضاح " برای فانی باید درس آموز و عبرت انگیز باشد/ شاید وزیر آینده آموزش و پرورش با آسیب شناسی این جریان ها و نیز عملکردها بتواند تعامل درست ، منطقی و سالمی را با بدنه آموزش و پرورش و معلمان برقرار نماید
گروهي از نمايندگان مجلس در تلاشند با کشيدن فاني به مجلس، خود را پشت ناديده گرفته شدن حقوق حقه فرهنگيان و اجحاف هايي که در اين سال ها بر آنها رفته است مخفي کنند/ عبور از اين دوره حساس نيازمند تدبير و آگاهي است. فاني و تيم مديرانش نقطه ضعف هاي فراواني دارند و قاطبه فرهنگيان از وزير و تيم همراهش ناراضي هستند/ سوال اساسي اين است اگر مسئول مشکلات عديده آموزشوپرورش « شخص وزير » نيست، پس چه کسي بايد پاسخ گوي وزارتخانه تحت امر او باشد/ مسلماً ضعف مديريت و عدم درايت وزير در ايجاد بخش اعظمي از مشکلات فرهنگيان موثر بوده است. آموزشوپرورش وزيري ميخواهد که در حد مشکلات، نيازها و جايگاه اين وزارتخانه باشد/ آيا عدم ورود جدي فراکسيون اميد به موضوع استيضاح فاني شائبه بي رغبتي و بي اعتنايي آنان به مشکلات حوزه آموزشوپرورش و خصوصاً فرهنگيان نيست/ وقتي فراکسيون اميد که انتخاب اکثريت اعضايش را مديون حمايت همه جانبه فرهنگيان است کمترين علاقه اي براي پيگيري مشکلات آموزشوپرورش نشان نمي دهداين سوال به ذهن خطور مي کند که اين سياست بازان از راي معلمان استفاده ابزاري نکرده اند/ اگر قرار باشد پاشنه آشيل آموزشوپرورش بر روال قبل بچرخد پس ديگر چه فرقي هست ميان اين مجلس و مجلس قبل/ استيضاح فاني در راستاي تقابل با دولت نيست بلکه در راستاي جلب رضايت فرهنگيان و حمايت از دولت است. فاني و تيم مديرانش به نفع روحاني کار نکردند
گروه اخبار/
محمود صادقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: تعدادی از اعضای فراکسیون امید گفت و گوهایی با وزیر آموزش و پرورش داشته اند و حدود 18 نفر از نمایندگان موافق استیضاح که 11 نفر از آنها عضو فراکسیون امید هستند، نیز صحبت ها و نظرات خود را ارایه کردند.
وی ادامه داد: از آنجا که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صورت اعلام وصول مجلس باید بعد از 10 روز در صحن علنی ارایه شود این مساله دیگر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار نمی گیرد.
عضو هیات رییسه فراکسیون امید یادآورشد: دلایلی که نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح می کنند در حدی نیست که توجیه کننده استیضاح یک وزیر باشد.
صادقی با بیان اینکه صدای اعتراض معلمان که عمدتا دغدغه معیشت دارند، باید در مجلس و در وزارت آموزش و پرورش شنیده شود، اظهار داشت: گزارش های ارایه شده از سوی علی اصغر فانی نشان می دهد در مدت سه سال که وی عهده دار مسوولیت این وزارتخانه است در مواردی همچون افزایش حقوق معلمان، بحث های مربوط به ارتباط تشکل صنفی دانش آموزان، توسعه آموزش در مناطق محروم و بحث های مربوط به اجرای سند تحول بنیادین قدم های بسیار خوبی برداشته شده است.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ضعف ارتباط وزارت آموزش و پرورش با مجلس و آحاد جامعه موجب شده که همگان چندان از عملکرد و فعالیت های این وزارتخانه اطلاع نداشته باشند مساله ای که گریبانگیر دیگر دستگاه های دولتی نیز هست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نمایندگان معتقدند باید تحولی در مجموعه ستادی وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده و ارتباطات آنها با عموم مردم و نمایندگان تقویت شود.
صادقی با بیان اینکه امکان دارد با مذاکره، نمایندگان قانع شده و طرح استیضاح را پس بگیرند، یادآورشد: کارگروهی در مجلس برای بررسی این موضوع تشکیل شده و قرار است جمع بندی نهایی توسط این کارگروه ارایه شود.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیستم مردادماه با 57 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شد.
نمایندگان ارایه دهنده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش کم توجهی به حفظ منافع دانش آموزان و مبارزه با تهاجم فرهنگی، توجه نکردن به شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در بحث فرهنگ سازی در مدارس جامعه، رضایت نداشتن معلمان و مدیران مدارس از عملکرد وزیر آموزش و پرورش، اجرایی نشدن سند بنیادین تحول آموزش و پرورش و تکریم نشدن ارباب رجوع در برخی مدارس را از جمله محورهای استیضاح عنوان کرده اند.
اجرایی نشدن نظام هماهنگ پرداخت حقوق، اجرا نشدن طرح رتبه بندی فرهنگیان، پویا نبودن و شور و نشاط نداشتن در بدنه این وزارتخانه و همکاران فرهنگی از دیگر محورهای این طرح استیضاح عنوان شده است.
انتهای پیام /
بیماری افسردگی فرهنگیان ، اقتصاد مقاومتی ، مبارزه با تهاجم فرهنگی ، حاشیه نشینی و مهاجرت از جمله دلایل استیضاح فانی است/ داستان استیضاح فانی با لابی گری حل می شود و نامه اعلام وصول نمی شود/ موضع پزشکیان در مخالفت با استیضاح اصلاح طلبانه و غیر پوپولیستی بود/ استیضاح وزیر در این مجلس حتی اگر ابقا شود ضربه ای به دولت روحانی است/ استیضاح وزیر با فرض انجام نشدن سازمان اداری آموزش و پرورش را آشفته تر و گسیخته تر می کند/ اگر طرح استیضاح اعلام وصول شود فانی تنها وزیری است که دوبار استیضاح می شود/ رکورد دیگر علی اصغر فانی گرفتن چهار کارت زرد از مجلس نهم است/ محمدعلی نجفی ، مرتضی حاجی ، محمود فرشیدی و علی اصغر فانی طعم استیضاح را چشیدند/ استخدام نیرو ، انتصاب مدیران ، ضعف تربیت دانش آموزان و معیشت معلمان از عناوین ثابت طرح های استیضاح است/ دعوای اصلی مجلس و وزارتخانه از 12 سال پیش برسر استخدام نیرو و عزل و نصب مدیران است/ نمایندگان شهرستانی پای ثابت امضای نامه استیضاح هستند / حذف امضاهای پای نامه استیضاح با لابی گری، مایه وهن مجلس است/ پرسش های نمایندگان از وزیر در صحن علنی، شبیه بهانه جویی و شعاری است/ سطح کارشناسی مجلس و شناخت نمایندگان از مسایل آموزش و پرورش سطحی و آمیخته به عوام زدگی است/ نمایندگان نمی توانند مستقیما حقوق معلمان را افزایش دهند/ نمایندگان برای افزایش بودجه باید از طریق سوال و استیضاح به دولت فشار بیاورند/ تشکل های معلمی اصلاح طلب در حمایت از فانی مردد هستند و یا به جمع بندی نرسیده اند/ فعال یکی از تشکل های اصلاح طلب معلمی گفت بهار فانی گذشته و ما با حمایت از فانی ریسک نمی کنیم
گروه اخبار/
احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با اعلام اینکه از استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش است، اظهار داشت: بی توجهی به مطالبات و حقوق حقه فرهنگیان یکی از مهمترین عوامل استیضاح است.
وی افزود: فرهنگیان نسبت به مطالبات و حقوقشان نگران هستند و بر مطالباتشان تأکید دارند که متأسفانه کاری انجام نشده است.
آزادیخواه به دلایل مهم دیگر برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: انتصابهای غیر قابل توجیه افراد بی تجربه در استانها یکی از معضلات آموزش و پرورش است؛ همچنین اوج سیاسی کاریها در این وزارتخانه در این مدت انجام شده است و عزل و نصبها عمدتاً مبتنی بر نگاههای سیاسی و افراطی بوده و مشکلات حاشیهای را ایجاد کرده است؛ بی توجهی در مصداقهای بارز و مطالبات مردم در حوزه آموزش و پرورش از دیگر موارد مهم مربوط به استیضاح است.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که «موارد مطرح شده مربوط به مراجعات حوزه انتخابیه شماست؟»، تصریح کرد: دقیقاً مصادیق بسیاری در خصوص این موارد وجود دارد.
وی افزود: استفاده از یک نفر در پستهای حساس با وجود اینکه افراد بسیار زیادی متقاضی شغل در کشور هستند و دو شغله بودن یک توهین به شخصیت متقاضیان شغل محسوب میشود.
آزادیخواه در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه «آیا موارد مطرح شده را قبلاً به وزارت آموزش و پرورش تذکر دادهاید؟»، گفت: بله، این موارد را به معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش شفاهی و کتبی تذکر دادهایم، اما ترتیب اثری داده نشد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بر پیگیری 100 درصدی استیضاح تأکید و بر عدم پس گرفتن امضای خود اصرار کرد.
انتهای پیام/
گروه اخبار/
حمیدرضا کفاش روز یکشنبه در پاسخ به خبرنگار فرهنگی ایرنا مبنی بر پیگیری های انجام شده درباره تذکر رهبر معظم انقلاب برای ضرورت انجام کارهای انقلابی دانش آموزان در مدارس گفت: این مساله فقط در یک مدرسه در یکی از استان های کشور بود که از طریق انجمن اسلامی سوال کردیم و به طور کلی حل شد.
وی افزود: این مصداق از کانال خود گزارش شده بود و رسیدگی شد، ولی ما معتقدیم مدارس محل فعالیت های انقلابی است و اگر تشکل های سیاسی، دانش آموزی و سایر تشکل های انقلابی، موردی را در این زمینه سراغ دارند، اطلاع دهند و حتما پیگیری می کنیم.
رهبر معظم انقلاب اول اردیبهشت ماه سال جاری در دیدار اعضای انجمن های اسلامی دانش آموزان فرمود: در بعضی از مدارس با کارهای انقلابی مخالفت می شود. فرض کنید بچه ها می خواهند برای 22بهمن - من باب مثال- برنامه ریزی کنند و آماده سازی کنند؛ مسئولان مدرسه به جای کمک، مانع تراشی می کنند؛ گاهی رسما مانع می شوند؛ نه، با این رویکرد باید برخورد بشود.
به دنبال این اظهارات، علی اصغر فانی وزیرآموزش و پرورش از پیگیری تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره مانع تراشی برخی مسئولان مدارس برای انجام کارهای انقلابی دانش آموزان خبر داد.
فانی به خبرنگار ایرنا گفت: رهبر معظم انقلاب ضمن تفقدی که از همکاران آموزش و پرورش داشتند، تذکراتی دادند که آن تذکرات قابل پیگیری است.
وی که در جمع خبرنگاران و در حاشیه اختتامیه یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی سخن می گفت، اظهار امیدواری کرده بود تا پیگیری این موضوع به گونه ای صورت گیرد که رهبر معظم انقلاب نسبت به آموزش و پروش با خوشحالی و خوشبینی برخورد داشته باشد.
انتهای پیام /
گروه اخبار/
سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از بررسی استیضاح وزیر آموزش و پرورش با حضور فانی در فراکسیون امید خبر داد.
بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد:در جلسه صبح امروز شورای مرکزی فراکسیون امید موضوع استیضاح وزیر آموزش وپرورش، عملکرد وزیر و انتقادهای مردم و فرهنگیان به وضعیت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که آقای فانی را دعوت کنیم تا فردا در جلسه عصر شورای مرکزی با حضور اعضای فراکسیون حضور پیدا کنند.
وی افزود: فراکسیون امید پیش از تصمیم گیری در مورد استیضاح وزیر بنا دارد در این جلسه دغدغهها و نگرانیهای دوستان را استماع کند و توضیحات وزیر را نیز بشنوند تا نهایتا تصمیم بگیریم که چه موضعی در قبال استیضاح اتخاذ کند.
پارسایی یاد آور شد: از نظر ما کار منطقی این است که ابتدا توضیحات وزیر آموزش و پرورش را بشنویم و بعد تصمیم بگیریم که آیا این استیضاح به نفع مصالح مردم و فرهنگیان است یا به ضرر آنها.
سخنگوی فراکسیون امید همچنین از تشکیل کارگروهی به ریاست داود محمدی نماینده تهران در این فراکسیون خبر داد و گفت: قرار است این فراکسیون تا فردا تمامی انتقادات و مسائل مربوط به آموزش و پرورش را جمع بندی کند و این مسائل را برای طرح در جلسه فردا با آقای فانی جمع بندی کند.
نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان اظهار کردک یکی از مشکلات آموزش و پرورش بودجه آن است که همیشه با محدودیتهایی مواجه بوده، و مساله معیشت فرهنگیان که شاید قدری به وضعیت اقتصادی کشور نیز مرتبط است و قطعا مدیریت و درایت وزیر هم میتواند بر آن اثر گذار باشد.