صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شیرزاد عبداللهی / همکار گروه صدای معلم

استاندار فارس خواهان انحلال دانشگاه فرهنگیان شد/ کار آموزش و پرورش تاسیس و اداره دانشگاه نیست/توجیهی برای ادامه کار این دانشگاه با این کمیت و کیفیت وجود ندارد

استاندار فارس قبلا معاون وزیر آموزش و پرورش بوده و صلاحیت اظهار نظر دارد/ تاسیس دانشگاه خارج از توان علمی و مالی وزارت آموزش و پرورش است/ محمود فرشیدی در سال 85 با تجمیع  112 مركز تربيت معلم مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص ) را راه اندازی کرد/ در دی ماه سال 90 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد/ دانشگاه فرهنگیان قرار است اهداف ایدئولوژیک مراکز تربیت معلم سابق را در قالب دانشگاه ادامه دهد/ مهر محمدی در سال 92  وعده داد که این دانشگاه را  به «يك برند بين‌المللي» تبديل کند/ با گذشت بیش از 40 ماه  هنوز حکم ریاست مهرمحمدی در شورای انقلاب فرهنگی تایید نشده است/ دانشگاه فرهنگیان 64 پردیس در سراسر کشور دارد که نیمی از آنها زنانه و نیمی مردانه است/ در برخی پردیس ها، رفتار مسوولان فرهنگی دانشگاه با دانشجويان از برخورد با دانش‌آموزان  دبيرستاني هم نازل تر است/ مزیت دانشگاه فرهنگیان ، معافیت از خدمت نظام وظیفه ، استفاده از بورسیه تحصیلی و استخدام در بدو ورود به دانشگاه و محاسبه سال های تحصیل به عنوان سابقه خدمت است/ فضای بسته و محدودیت ها، شخصیت و روحیه دانشجویان را تخریب می کند/ فلسفه تاسیس دانشگاه و دانش سرای خاص معلمان، در رژیم سابق و سال های اول انقلاب ، کمبود دانشگاه در کشور بود/ عده ای غرق در توهمات دهه 60 می خواهند دانشجو - معلم را از فضای پر جنب و جوش دانشگاهی کشور، ایزوله کنند/ نیمی از دانشجویان دانشگاه شهید رجایی وابسته به آموزش و پرورش تعهد دبیری ندارند/ هیات علمی دانشگاه فرهنگیان  پارکینگ مدیران معزول دوره های مختلف است/ دو مانع ایدئولوژیک و منافع شخصی مدیران ارشد از عوامل بقای دانشگاه فرهنگیان است/ در اساسنامه انحلال دانشگاه پیش بینی شده اما باید انحلال به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد

 

 دانشگاه فرهنگیان و آموزش ایدئولوژیک و وزارت آموزش و پرورش  محمد علی افشانی استاندار فارس 25 آذر ماه 95 در جلسه شوراي آموزش و پرورش فارس كه با حضور دانش‌آشتياني برگزارشد ، از تداوم فعاليت دانشگاه فرهنگيان به شكل كنوني انتقاد کرد و آن را به ضرر آموزش و پرورش دانست. ( این جا )

افشانی گفت: "دانش‌آموزان بعد از پذيرفته شدن در كنكور اول گزينه‌هاي مربوط به دانشگاه‌هاي معتبر را مي‌زنند و اگر جايي قبول نشدند، گزينه دانشگاه فرهنگيان را هم انتخاب مي‌كنند." افشانی افزود :"اعتقاد دارم كه در 4 يا 5 مركز استان كه توانايي‌هاي علمي خوبي وجود دارد بايد دانشگاه تربيت معلم خوب ايجاد شده و بعد از فارغ‌التحصيل شدن افراد از دانشگاه‌هاي معتبر در رشته‌هاي مختلف ، از متقاضيان شغل معلمي آزمون جامع گرفته شده و نخبگان براي معلمي پذيرش شوند و دوره‌هاي كوتاه مدت را طي كرده و به كار گمارده شوند."

نخستین پرسش این است که آیا استاندار فارس صلاحیت و تخصص اظهار نظر در باره مسایل آموزش و پرورش را دارد؟

محمدعلی افشانی سابقه معاونت وزیر آموزش و پرورش و ریاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در دوره اصلاحات را در کارنامه خود دارد. بنابراین اظهار نظر ایشان صرف نظر از اینکه با آن موافق و یا مخالف باشیم بی ربط نیست. علاوه بر این ، نظر ایشان بحث جدیدی نیست. در دوره اصلاحات افراد دیگری از جمله مرتضی حاجی هم معتقد بودند که آموزش و پرورش با برگزاری آزمون جامع ،  بهترین ها را در رشته های مورد نیاز از بین فارغ التحصیلان دوره کارشناسی جذب کند و افراد جذب شده موظف باشند که حداقل 40 واحد اختصاصی در ارتباط با حرفه معلمی را بگذرانند و با مدرک فوق لیسانس وارد آموزش و پرورش شوند .

مراکز تربیت معلم و مجتمع های فنی آموزش و پرورش تا سال 85  در سطح کاردانی ( فوق دیپلم ) نیرو تربیت می کردند و با بحران های مختلفی روبه رو بودند. با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد احیای مراکز تربیت معلم در دستور کار قرار گرفت. محمود فرشیدی در سال 85 مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص ) را راه اندازی کرد. این مجتمع  165 آموزشكده فني و حرفه‌اي و 112 مركز تربيت معلم زیر پوشش گرفت. با الحاق آموزشکده های فنی به وزارت علوم فقط مراکز تربیت معلم زیر پوشش دانشگاه پیامبر اعظم باقی ماندند. در  آذر ماه سال 87 علیرضا علی احمدی وزیر سابق  آموزش و پرورش از تأسیس دانشگاه بزرگ فرهنگیان خبر داد و گفت: " تأسیس این "دانشگاه" در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است" . با رفتن علی احمدی ، موضوع تاسیس دانشگاه فرهنگیان مدتی مسکوت ماند .

اواخر سال 89 ، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش ، بار دیگر پرونده دانشگاه فرهنگیان را گشود و نهایتا در دی ماه سال 90 اساسنامه این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.در ماده 1 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ، ویژگی های دانشگاه چنین توصیف شده  است : " مبتنی بر معیارهای نظام اسلامی، توانمند در زمینه‌سازی برای شکوفایی فطرت، استعدادها و شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی- ایرانی- انقلابی دانشجو معلمان، برخوردار از هیئت علمی و مدیران مؤمن، آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی‌جو و تحول‌آفرین، باورمند به جامعه عدل جهانی (جامعه مهدوی) " در واقع این دانشگاه قرار است اهداف ایدئولوژیک مراکز تربیت معلم سابق را در قالبی جدید ادامه دهد. اتفاقی که افتاد این بود که یک شبه، مراکز تربیت معلم در مراکز استان ها تبدیل به پردیس شدند .  

رئیس «دانشگاه» فرهنگیان که نماینده قانونی «دانشگاه» نزد مراجع حقیقی و حقوقی است با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش، تأیید وزیر علوم ، تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت چهار سال منصوب می‌شود. در سال 92 علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پروزش، محمود مهرمحمدی را به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان انتخاب و بعد از تایید وزیر علوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی  کرد. با گذشت بیش از 40 ماه  هنوز حکم ریاست مهرمحمدی در شورای انقلاب فرهنگی تایید نشده است و دانشگاه فرهنگیان با سرپرست اداره می شود.  مهر محمدي، که دانش آموخته دانشگاه های امریکا است ،  وعده داد که این دانشگاه را  به « يك برند بين‌المللي » تبديل کند. این در حالی است که با گذشت سه سال دانشگاه فرهنگیان از نظر امکانات حتی با دانشگاه های درجه 3 کشور قابل مقایسه نیست.

دانشگاه فرهنگیان 64 پردیس در سراسر کشور  دارد که نیمی از آنها زنانه و نیمی مردانه است. ساختار دانشگاه فرهنگیان ، مانند دانشگاه آزاد غیر متمرکز است اما به لحاظ  امکانات مالی ، تجهیزات و کادر علمی در مرتبه ای بسیار پایین تر از دانشگاه آزاد قرار دارد. اکثر پردیس های دانشگاه فرهنگیان، با گذشت سه سال ،  از نظر ساختمان ، تجهيزات و هیات علمی ، در حد دبيرستان های شبانه روزي باقي‌مانده  و به گفته دانشجویان در برخی پردیس ها، رفتار مسوولان فرهنگی دانشگاه با دانشجويان از برخورد با دانش‌آموزان  دبيرستاني هم نازل تر است. دانشگاه برای اداره روزمره و پرداخت حقوق دانشجویان بورسیه ، در سال های گذشته مشکل داشته است. حتی درسال 94 مساله لغو تعهد خدمت و استخدام دانشجویان در بدو ورود مطرح شد. آموزش و پرورش به عنوان فقیرترین وزارتخانه ، پولی بابت تجهیز و توسعه 64 پردیس دانشگاه فرهنگیان ندارد.

در بین ورودی های دانشگاه فرهنگیان ، افراد علاقه مند به حرفه معلمی و نیز  رتبه های  بالای کنکور  افزایش یافته است،  اما  به دلیل افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار ، مزیت دانشگاه فرهنگیان برای اغلب داوطلبان ، معافیت از خدمت نظام وظیفه ، استفاده از بورسیه تحصیلی و استخدام در بدو ورود به دانشگاه و محاسبه سال های تحصیل به عنوان سابقه خدمت است. اینکه معلمان آینده  در دانشگاه اختصاصی  پذیرفته و تربیت شوند نه تنها ایرادی ندارد بلکه یک امتیاز است. اما به شرطی که سطح دانشگاه تربیت معلم از نظر استانداردهای علمی و آموزشی در حد دانشگاه های متوسط دولتی باشد. تربیت معلم در مراکزی که فقط اسم دانشگاه را دارند اما از نظر امکانات و تجهیزات و کیفیت کادر علمی در حد دبیرستان هستند آن مزیت را از بین می برد. علاوه بر این فضای نسته و محدودیت های اعمال شده بر دانشجویان ، شخصیت آزاد و روحیه دانشجویان را تخریب می کند.  

فلسفه تاسیس دانشگاه و دانشسرای خاص معلمان، در رژیم سابق و سال های اول انقلاب ، کمبود دانشگاه در کشور بود. آموزش و پرورش مجبور بود نیروی انسانی مورد نیاز خود را  حتی در سطح مقدماتی (دیپلم و سیکل ) راسا تربیت کند. با گسترش دانشگاه ها در دهه 70 شمسی نیاز به مراکز ویژه تربیت معلم مرتفع شد و  مراکز تربیت معلم که مدرک فوق دیپلم می دادند رو به افول رفت و استخدام آزاد فارغ التحصیلان دانشگاه ها از طریق آزمون در دستورکار قرار گرفت. این شیوه جذب معلم ناقص بود ، زیرا داوطلبان آزاد ، تخصصی در حرفه معلمی نداشتند. حلقه واسط همان چیزی است که افشانی بر آن تاکید کرده است . یعنی ایجاد 4-5 مرکز معتبر تربیت معلم که متقاضیان شغل معلمی از میان فارغ التحصیلان دانشگاه ها بعد از آزمون جامع ، دوره تربیت معلم یکساله را بگذرانند و فوت و فن معلمی را یاد بگیرند.

به نظر من ، حتی تاسیس این 4-5 مرکز معتبر تربیت دبیر که آقای افشانی پیشنهاد کرده هم ضروری نیست. آموزش و پرورش می تواند بعد از برگزاری امتحان جامع و انتخاب بهترین ها از بین فارغ التحصیلان رشته های مورد نیاز ، با دانشگاه ها برای برگزاری دوره تخصصی تربیت معلم با برنامه درسی مصوب این وزارتخانه قرار داد ببندد. در این طرح هم کیفیت بالا می رود و هم هزینه ها کاهش می یابد . با هیچ توجیهی نمی توان پذیرفت که  گرفتارترین وزارتخانه کشور متصدی اداره و مخارج دانشگاهی با 64 فردیس زنانه و مردانه در سراسر کشور باشد. تجربه دانشگاه تربیت معلم به عنوان یک دانشگاه قدیمی و جدا شدن آن از آموزش و پرورش با نام دانشگاه خوارزمی نشان می دهد که آموزش و پرورش نمی تواند دانشگاه اداره کند. در دانشگاه شهید رجایی وابسته به آموزش و پرورش هم تنها نیمی از فارغ التحصیلان در آموزش و پرورش استخدام می شوند.

چه کسانی خواستار تاسیس و تداوم کار این دانشگاه بوده و هستند ؟

عده ای غرق در توهمات دهه 60 فکر می کنند که دانشجو - معلم را باید از فضای دانشگاهی پر جنب و جوش این دوره، ایزوله کرده و  به صورت صندوقی تربیت کنند. چنین تلاشی به دلیل دسترسی آسان به اطلاعات،  محکوم به شکست است. در دهه 60 می شد فضای فکری دانشجوی تربیت معلم را مهندسی و محدود کرد ، اما در عصر اینترنت و انفجار اطلاعات چنین رویایی قابل تحقق نیست. فشارهای فرهنگی بر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان جواب نمی دهد و تفاوت کیفی از نظر گرایش اجتماعی بین دانشجوی دانشگاه فرهنگیان و دیگر دانشگاه های کشور وجود ندارد . دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هم در برابر شرایط تحمیلی و محدودیت های غیر قانونی و کنترل فکر واکنش نشان می دهند.

اما برای عده ای از مدیران سابق و لاحق،  رانت عضویت در هیات علمی این دانشگاه  جذاب است . تا جایی که هیات علمی دانشگاه فرهنگیان را "پارکینگ مدیران"  می نامند .بسیاری از مدیران آموزش و پرورش ، قبل از عزل ، جایی برای خود به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان رزرو می کنند. سطح دانش و نوع مدرک و شیوه کسب مدرک مدیران هم که معلوم است . هیات علمی پردیس های دانشگاه معلمان از نظر کیفی حتی با دانشگاه پیام نور هم قابل مقایسه نیست. عده ای از مدیران با مدارک پایین تر از دکتری ، خواب راه افتادن دوره  تحصیلات تکمیلی در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری، دانشگاه فرهنگیان و تبدیل این دانشگاه  به منبعی برای توزیع رانت تحصیلی و صدور مدرک آسان برای  مدیران ارشد و خواص تشنه مدرک می بینند .

انحلال این دانشگاه امر غریبی نیست و  در اساسنامه پیش بینی شده است .  به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیئت امناء درصورت تخلف «دانشگاه» از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط «وزارت» و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر ضوابط مربوط یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه منحل می شود، اما مرجع نهایی تصمیم گیری ، شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بعید است با انحلال دانشگاه فرهنگیان موافقت کند.  

مهم ترین دلیل برای حفظ دانشگاه فرهنگیان توجیهات ایدئولوژیکی است. اما عوامل ذی نفع در داخل آموزش و پرورش هم منافع خود را دارند. دو مانع ایدئولوژیک و منافع شخصی مدیران ارشد از عوامل بقای این دانشگاه است. کار آموزش و پرورش تاسیس و اداره دانشگاه نیست. هرچه مسئولیت  های گوناگون را بار آموزش و پرورش کنیم، این وزارتخانه در انجام وظایف ذاتی و اصلی خود ناتوان تر و درمانده تر ظاهر می شود.

اگر فارغ از سیاست و ایدئولوژی به موضوع نگاه کنیم ، توجیهی برای ادامه کار این دانشگاه با این کمیت و کیفیت وجود ندارد.

دوشنبه, 29 آذر 1395 21:11 خوانده شده: 2674 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 -9 --
mortza 1395/09/29 - 21:35
اقای شیرزاد چرا نان مردم را کلوخ می کنی
پاسخ + 0 0 --
محمد باقر 1395/09/29 - 23:40
دانشگاه فرهنگیان فقط اتلاف وقت است و کارفارغ التحصیلانی که تا امروز من دیده ام چندان خوب نیست و به زمان تجربهء کاری نیاز دارند.ثانیا ان انگیزه ای که در ما که در شرف بازنشستگی هستیم،وجود دارد اصلا 10 درصدش را در انها برای شوق به شغل معلمی نمی بینم. شیوهء پرورش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان،بالاخص در مورد پایبندی نیروها به اخلاقیات و ارزشها مناسب نیست ، و چندان در رفتار فارغ التحصیلانش نهادینه نشده است . رویهم رفته این دانشگاه معلمین خوبی را به جامعه تحویل نمی دهد و این کاملا از نحوهء تدریس و نظم کاری و میزان پایبندی به اخلاقیات و ارزشها ،مشهود است و خیلی تعداد کمی مورد تاییدند و البته خانمهای فارغ التحصیل این دانشگاه، موفقترند.با احترام
پاسخ + +4 -14 --
غیاثی فراهانی 1395/09/29 - 22:17
دانشگاه فرهنگیان در کلیت خودش می تواند خوب و مفید باشد .من با اینکه با کلیت این دانشگاه برخورد شود مخالفم .البته اشکالات ریز و درشتی وجود دارد که با یک مدیریت قوی می تواند برطرف شود .بسیاری از این مراکز از نظر ساختمانی و تجهیزاتی حداقل ها را به عنوان دانشگاه دارا هستند .اصولا حذف مجموعه ی به این بزرگی نه امکان پذیر است نه به صلاح آپ می باشد .پس بهتر است در هر مرکز استان حد اقل یک دانشگاه فرهنگیان وجود داشته باشد و از لحاظ علمی کاملا تحت نظارت وزارت علوم باشد و حتی می تواند از لحاظ مدیریتی وساختاری (مانند اموزشکده های فنی که چند سال پیش به اوزارت علوم واگذار شد) تحت مدیریت وزارت علوم قرار گیرد.
پاسخ + +6 -3 --
نظریان 1395/09/29 - 22:19
آقای دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه تا جایی که اطلاع دارم، مخالف تربیت معلم به این شکل و شمایل بود، ولی مصلحت شغلی و حفظ آن پست ایشان را طی گذر زمان به مدافع وضع موجود تبدیل کرد. امیدوارم ایشان شهامت ابراز عقاید درونی خود را مجددا پیدا کند. و بیشتر از این خسران بر خود و دانشگاه وارد نسازد.

مدرس یکی از پردیس
پاسخ + 0 0 --
معلم سنندج 1395/10/01 - 16:29
مهر محمدی از دانشگاه تربیت مدرس به واسطه دوستی با فانی به این پست دست یافت و پس از آن حلقه ای از دوستان خود را برای پست های مختلف به آنجا برد؛ فی الواقع یک مافیای مدیریتی دیگر!!!
مهرمحمدی نه سواد و نه تجربه مدیریت دانشگاهی را دارد چیزکی از فلسفه تعلیم و تربیت خوانده است و فکر می کند مدیریت یک نهاد دانشگاهی با حلقه رفقا و دوستان و آن چیزک فسلفه تعلیم و تربیتی اش امکان پذیر است؟؟؟
پاسخ + +3 -6 --
غیاثی فراهانی 1395/09/29 - 22:22
وزارت علوم هم با اعمال مدیریت بیشتر هم به رشد علمی این دانشگاه کمک کند و همچنین فضای عمومی این دانشگاه را بازتر و به روز تر کند .
در گذشته نیز دانشگاه های تربیت معلم در برخی شهر ها وجود داشت که عموم دبیران دبیرستان ها فارغ التحصیل این دانشگا ها بوده اند که از لحاظ کیفیت اموزشی دروس تخصصی و علوم تربیتی از استاندارد خوبی برخوردارند
پاسخ + +9 -2 --
ناشناس 1395/09/29 - 23:08
این دانشگاه فقط پایگاه ایدولوژیک برای یک عده، و جایگاهی برای باند بازی و رانت شغلی برای عده ای دیگر شده.
به نظر من تبدیل به یک دمل چرکی شده که باید از شرش رها شد.
باید این سازمان.... رو از دست این ریشه های پوسیده و متحجر نجات داد.
پاسخ + +4 -1 --
موسوی شرقی 1395/09/29 - 23:22
بیایید و سرزده بدون هدایت مدیران به مدارسی سر بزنید که سرگروه های اموزشی آنها را بازدید کردند..متاسفانه منهای عده ی بسیار اندکی از فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان که توانایی تبدیل شدن به معلمی کارا و اثربخش را دارند.اکثر انها ناتوان و دارای مشکل فراوان در جریان تدریس و تعلیم و تربیت هستند. دانشگاه فرهنگیان حتی نتوانسته است طرح توصیفی و ارزشیابی توصیفی را به این جوانان اموزش بدهد .به چشم خود کلاس هایی را مشاهده کردم که هنوز فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیش در برگه امتحانی دانش اموز نمره می گذارد !.ابزار توصیفی را نمی شناسد .و تاسف بار اینجاست که این دانشجویان دوره ی کارورزی را در حد طی کردند که فرمالیته نمره ای در دانشگاه فرهنگیان پاس کنند.عده ای از آنها به هیچ عنوان علاقه ای به دانش اموز و کار با او ندارند و دقیقا برای رفع بیکاری به دانشگاه فرهنگیان رفته اند.روانشناسی کودک و انگیزش را نمی شناسند
پاسخ + +9 -2 --
موسوی شرقی 1395/09/29 - 23:23
امسال با ورود دو گروه ،یکی نیروهای مافوق بی سواد پیش دبستانی که هنوز در منطقه ی ما حتی یکی را شایسته ندیدیم و یکی دیگر دانشجویان دانشگاه بی خاصیت فرهنگیان مشکلی دیگر به اموزش و پرورش اضافه شد.مشکلی که تبعات آن بیشتری از سی سال دامن مملکت را خواهد گرفت سرنوشت کودکان این مرز و بوم در دست نیروهای معلم فاقد تخصص دبیرستانی که طی طرحی شتاب زده وارد اموزش و پرورش شدند هنوز اشک ما را بر سر کلاس ها درمی اورد ..این دوتا هم به آنها اضافه شدند...دانشگاه فرهنگیان تعطیل شود بهتر است .دانشجو باید در دانشگاه درس بخواند
پاسخ + +3 -1 --
بازنشسته مهر94 1395/09/29 - 23:25
محمد علی افشانی استاندار فارس: :"اعتقاد دارم كه در 4 يا 5 مركز استان كه توانايي‌هاي علمي خوبي وجود دارد بايد دانشگاه تربيت معلم خوب ايجاد شده و بعد از فارغ‌التحصيل شدن افراد از دانشگاه‌هاي معتبر در رشته‌هاي مختلف ، از متقاضيان شغل معلمي آزمون جامع گرفته شده و نخبگان براي معلمي پذيرش شوند و دوره‌هاي كوتاه مدت را طي كرده و به كار گمارده شوند."

****
بعد از فارغ التحصیلی نیز با تفکر مادی و استتثماری که این قبیل افراد دارند چند سالی فارغ التحصیلان را با حقوق ناچیز حق التدریس استثمار خواهندکرد کما اینکه در دولت به اصطلاح اصلاحات چنین کردند تا اینکه احمدی نژاد به کار گیری به شکل حق التدریس را ممنوع کرد.این اقایان هدفشان بازگشت به عقب است هدفشان پسرفت است.
پاسخ + 0 0 --
محمد 1395/10/01 - 01:46
تقریبا اعتقاد به جذب معلم به روش روزمزد و شرکتی دارند . این روش نه تنها جواب نمیدهد بلکه در آینده هزاران مشکل درست میکند . نیروی کارآمد در هر سازمانی نیاز به آموزش تخصصی و جایگاه خوب سازمانی دارد . معلم را با کارگر ساده نباید اشتباه گرفت
پاسخ + +3 -2 --
عارف 1395/09/29 - 23:34
به یکی از همین دانشگاه فرهنگیان برای دیدن دوستم رفته بودم که سال 68 بنام تربیت معلم دانشحوی همانجا بودم .فقط از نظر امکانات عرض کنم تقریباً فرقی با زمان تحصیل من در آنجا نکرده بود و حتی باور کنید پرده های پنجره همانی بود که من 30 سال قبل دیده بودم . بسیاری از مشکلات آ.پ و معلمان مشخص هستند و سالهاست جلوی چشم ما رژه می روند ولی این منافع عده ای بوده که مانع از حل آنها شده . مگر مشکلات وجود 700 منطق آ.پ کم از دانشگاه فرهنگیان است که می شود این مناطق را حداقل به نصف کاهش داد و علاوه بر مشکلات آنها برای همیشه خاتمه می یابد بلکه کلی صرفه جویی در منابع مالی می شود که می توان صرف رفاه معلمان کرد وهمینطور با ادغام آنها کیفیت آ.پ بهبود می یابد ویا همین چاپ مجلات رشد مختلف که کلی کاغذ و پول صرف آن می شود و کسی نیست که آنها را بخواند .ویا همانطور که قبلاً گفتم وجود مدارس مخصوصاً هنرستانها که دیواربه دیوار هم هستند و حتی بعضی ها از نظر ساختمان هم درست شبیه هم هستند که می شود با هم ادغام کرد. و دهها مورد دیگر .
پاسخ + +7 0 --
بازنشسته مهر94 1395/09/29 - 23:38
حقوق شهروندی برای ملت و حقوق های نجومی برای مسئولین
پاسخ + 0 0 --
محمد باقر 1395/09/30 - 13:48
حالا دانستن حق شهروندی به چه دردی می خورد وقتی گوش شنوایی نیست.
پاسخ + +5 -9 --
معلم خسته 1395/09/30 - 00:13
اگر دانشگاه فرهنگیان درکمیت وکیفیت دچار مشکله چاره کارش مدیریت صحیح وتوجه لازم به مشکلات اونه نه انحلا لش فی الواقع اگر دانشگاه فرهنگیان وابسته به اموزش وپرورش نبود تا الان درستش می کردند خودتون می دونید که پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد سگ اصحاب کهف روزی چند پی نیکان گرفت و مردم شد
پاسخ + 0 0 --
محمد 1395/10/01 - 01:48
مراکر آموزش فنی و حرفه ای از آموزش وپرورش جدا شد . تحت عنوان دانشگاه فنی و حرفه ای بلافاصله بودجه آن دوبرابر شد و جذب هیات علمی با فراخوان انجام شد . موفق تر از دوره قبل عمل میکند .
پاسخ + +2 -2 --
احمد 1395/09/30 - 00:55
جناب شیرزاد عبداللهی شوربختانه و صد البته متاسفانه
برای دومین بار طی یک سال گذشته در این فقره، کاملا
با نظر حضرتعالی موافقم!
آن هم از فاصله 6000 کیلومتری!
پاسخ + 0 0 --
mortza 1395/09/30 - 10:17
فاصله خیلی زیاده
پاسخ + +7 -4 --
شهاب 1395/09/30 - 06:48
سازمان ها وکارخانه های مختلف هرکدام به تنهایی یابه صورت مجتمع باید دانشگاه ایجاد کنند ومتناسب با نیاز خود به آموزش وجذب آن ها بپردازند ودانشگاه های دیگرباید کاهش یابند تا مشکل فارغ التحصیلان بیکار ازبین برود وجود دانشگاه فرهنگیان لازم وضروری است وبا برداشتن آن ضربه ی دیگری به آ.پ وارد می شود بنابراین راهکار ارتقای کیفیت افزایش بودجه ابن دانشگاه است
پاسخ + +7 -1 --
دالوند 1395/09/30 - 10:08
در یکی از دبیرستانهای شهر خرم اباد که بنده ناظم ان مدرسه هستم

در 3سال گذشته هر چی دانش اموز بسیار ضعیف و بی سواد داشتیم که در هیچ دانشگاهی قبول نشدند

افرادی که حتی جمع و منها و سواد نوشتن املایی بسیار ضعیفی داشتند

همه به دانشگاه فرهنگیان رفتند


حالا خودتان حساب کنید اینها وارد بدنه اموزش و پرورش می شوند و قرار است به بچه های مردم سواد نشان بدهند

در حالی خودشان بی سوادند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/01/07 - 13:55
بسیاری از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بین رتبه برتر های کنکور سراسری هستند. تا جاییکه در میان آن ها رتبه ها ی دو رقمی و سه رقمی رشته های ریاضی هم دیده می شود. فکر می کنم اینگونه سخن گفتن کمی بی انصافی نسبت به دانشجویان این دانشگاه است.
پاسخ + +5 -1 --
دارابی 1395/09/30 - 11:02
متاسفانه از ماست که برماست
ما معلمین باید اجازه ندهیم کسانی که با درد معلم آشنا نیستند به جایگاه قدرت برسند.
با احترام وافری که برای آقای دکتر دانش آشتیانی قائل هستم،اما متاسفانه ایشان نیز فریب ژست روشنفکرانه آقای دکتر مهرمحمدی را خورده اند.ایشان باید بدانند دکتر مهرمحمدی دیکتاتوری است که اجازه انتقاد به کسی را نمی دهد،هرکس از ایشان و مدیریتش انتقاد کند بخاطر حکم ریاستش و بلاتکلیفیش باید از سیستم دانشگاه فرهنگیان حذف شود.متاسفانه آقای وزیر نیز شاید نمی خواهد ببیند،به نظر بنده تا فردی از خود بدنه آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان نیاید این دانشگاه درست نمی شود.
ای کاش می شد به خانواده بگوییم فرزندان دلبنتدتان را به این قربانگاه نفرستید.
به هر حال به امید پایان سرپرستی مهرمحمدی
پاسخ + +5 -2 --
سید محمد حسن حسینی 1395/09/30 - 11:20
همین الان در دانشگاه فرهنگیان مشهد فوق لیسانس زبان انگلیسی را بعنوان هیات علمی بکار گرفته اند در حالیکه من خودم که دکترای آموزش زبان انگلیسی دارم و بیش از 120 کتاب و مقاله تالیف کرده ام هم اکنون - با بیش از 20 سال سابقه تدریس - در کلاسهای "اول" دبیرستان کار و دانش تدریس میکنم. دو تیوری آموزشی و دو روش تدریس منحصر بفرد هم ارایه داده ام که حداقل در ایران "بی نظیر" هستند. دانشگاه فرهنگیان هدفش خدمت به تعالی کشور نیست بلکه ...
پاسخ + +5 -7 --
بازنشسته ۹۴ 1395/09/30 - 11:34
باسلام .انحلال ویا تعطیلی دانشگاه فرهنگیان به هیچ وجه به صلاح آموزش وپرورش نیست.واحیای مراکز تربیت معلم دمیدن نفس تازه به کالبد آموزش وپرورش است. تعطیلی این مراکز رکود آپ را به دنبال خواهد داشت واین موضوع را در زمانی که مراکزتربیت معلم ودانشسراها تعطیل ویا کمرنگ شدند دیدیم . با یکی یا دو هفته ٬ جسته وگریخته آموزش دیدن نمی توان معلم متخصص تربیت کرد.این امر مهم نیاز به ۴ سال ورزیدگی دارد.اگر فارغ التحصیلان این مراکز « البته که تعداد کمی از آنها مشغول هستند »سواد ندارند یا علاقه ندارند بر می گردد به نحوه مدیریت وتدریس ٬ تربیت وهمراهی آنان که قابل اصلاح است.وخودتان می گویید که بعداز دانشگاه های معتبر اینجا را انتخاب می کنند .پس در استعداد آنها مشکلی نیست .وهنوز هم که هنوز است بهترین نیروهای آ پ فارغ التحصیلان مراکز هستند .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/09/30 - 15:00
مراکز تربیت معلم فقط برده های سیستماتیک تربیت میکرد.
روشهای دگم، آغشته به مفاهیم خشک مذهبی.
نماز و دعای اجباری، خرد کردن روحیه پرسشگری، از بین بردن اعتماد به نفس دانشجو و ... تا شخصی کاملا مطیع پرورش داده شود.
تزریق روح مردگی و انفعال.
پاسخ + +7 -1 --
جلیل 1395/09/30 - 16:01
روحانی که مخالف مدارس دولتی و خواستار واگذاری مدارس است معمولا ضعیف ترین افراد را به اموزش و پرورش معرفی می کند پس از فانی دانش اشتیانی وزیر شد که عملکرد وی حاکی ازآن دارد که این وزیر ضعیف تر از فانیست تصویب کمترین بودجه برای اموزش و پرورش و پرداخت حقوق فرهنگیان با تاخیر که تا سوم و چهارم ماه بعد نیز طول میکشد بیانگر کارنامه بسیار ضعیف وی است
پاسخ + 0 0 --
محمد 1395/10/01 - 01:51
الان شرایط را بدتر می کنند تا نهایت خواسته ما را کمتر کنند یعنی سال آینده باید به چیزهایی اعتراض کنیم که بسیار سطحی هستند یعنی پرداخت به موقع حقوق ، فرم ارزشیابی ، دیر صادر شدن بخشنامه ارتقا رتبه و ....
پاسخ + +7 -1 --
ناشناس 1395/09/30 - 16:33
دانشگاه فرهنگیان فقط و فقط پارکینگ مدیران معزول و محل پارتی بازی است. بهتر و صلاح در این است که منحل شود.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/10/01 - 22:42
محمد باقر1395/09/30 - 13:48
حالا دانستن حق شهروندی به چه دردی می خورد وقتی گوش شنوایی نیست.
پاسخ ++3-8--جالب بود.دانش بدتر از فانی شده از بودجه پیداست.
پاسخ + +1 0 --
امید 1395/10/04 - 16:34
دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان کمتر به ارزشها پایبندند،چه شوخی بی مزه ایی؟ مگر کسی برای معلم در این کشور ارزش قائل است؟این عزیزان هم بایدبدانندکه به معلمی به عنوان آب باریکه بنگرند ومثل ما عمرخود رابا وعده های توخالی سپری نکنند.
پاسخ + +1 0 --
فرهنگي 1395/10/04 - 20:27
استاندار فارس چرا از نحوه ي گرفتن معلم حق التدريس در مهر ناع وابان پارسال وامسال استان از مربيان با اصطلاح ثيش دبستاني انهم فقط وفقط با امضا ندير مدارس دولتي مه همين امضا شد سند ومدركشان چيزي نگفتن
ايا اينگونه معلم جذب كردن مشكلي پيش نمي اورد وبه تعليم وتربيت صدمه نمي زند خدا بداد بجه هاي ابتدايي بيچاره برسد با اين معلم گرفتنشان عجب نسلي داريم پيش رو
كاش استاندار مني عن در اينمورد بياناتي مي فرمودند تا فيض ببريم هرچند همه سرشان را مثل كبك كرده اند زير برف وني خواهند بشنود واصلا در موردش ي كم فكر كتند!!!
پاسخ + +1 -1 --
رتبه دو انساني 1396/06/16 - 14:47
سلام . اينكه دانشگاه فرهنگيان و يا دانشگاههاي ديگر ضعف دارند مشخصه و اتفاقاً دانشگاه فرهنگيان كمتر ضعف داره و كاربردي تره . در ضمن در حال حاضر اكثر قبول شدگان سال 1395 فرهنگيان بالاي 95درصد شان رتبه تك رقمي حتي امسال سال 1396 رتبه اول كنكور دوم و رتبه هاي نخبه همگي تربيت معلم و دبيري زدند . در ضمن بجاي اينكه كيفيت ببريم بالا كه الحمدالله كيفيت دانش آموزان ورودي بسيار بالاست شايد بهترين در ايران . ولي بايد كميت بالا بره حداقل بايد دو برابر بشه پذيرش . در ضمن استادان خوب امكانات رفاهي آموزشي خوب را خوب تر كنيم . همين استاندار خودش تربيت معلم خونده اگه بد هست شما هم سوء استفاده كردي استاندار شدي
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/08/29 - 14:58
انحلال دانشگاه فرهنگیان و تزریق بودجه میلیاری آن به مدارس و بهتر کردن وضعیت معیشتی معلمان از اهم ضروریات ملی است
پاسخ + 0 -1 --
علیرضا نیکرو 1397/10/07 - 14:27
دانشگاه فرهنگیان یا همان تربیت معلم باید منحل شود و هر زمان آموزش پرورش نیاز به معلم داشت از بین دیپلم ها و لیسانس ها با معدل بالا استخدام نماید برا مردان البته بعد از پایان دوره ی سربازی
پاسخ + 0 0 --
منتقد 1402/11/04 - 22:53
ایشون اگر قرار بود کار اساسی انجام بدهد در زمان معاونت خودش انجام میداد و گویا بحثی بین بالادستی ها پیش آمده که ایشان اینگونه غیراصولی و غیرتخصص نظر داده .... اول اینکه آموزش ابتدایی و معلمی در همه دنیا دارای اهمیت فراوانه و باید دانشگاههایی ویژه برای تربیت معلم متخصص و کارآمد وجود داشته باشه منتها نباید تحت نظر وزارت آموزش و پرورش باشه وزارت آموزش و پرورش مدارس و برنامه های خودش رو ساماندهی کنه نیازی نیست دانشگاه مدیریت کنه ... دانشگاه فرهنگیان برای ارتقا کیفی و قرار گرفتن در مسیر توسعه باید فقط و فقط و کاملا تحت نظر وزارت علوم باشد و بس اینگونه مانند دیگر دانشگاههای دولتی رشد و پیشرفت میکند... تحت نظر وزارت علوم و در تعامل با وزارت آموزش و پرورش .... وزارت علوم باید برای توسعه دانشگاه مهمی مانند فرهنگیان قدم بزرگی بردارد و آن را به طور کامل از آموزش و پرورش جدا کند. و در ضمن بسیاری از نخبه های انسانی با رتبه های برتر این دانشگاه را انتخاب میکنند چون میدانند موثرترین دانشگاه برای تغییر و ساختن جامعه هست البته اگر با افکار بسته و غیراصولی و متحجرانه و منفعت طلبانه رو به افول نرود

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور