وزیر فعلی آموزش و پرورش مدت کوتاهی است که بر سر کار آمده و مسوولیت وزارتخانهای را برعهده گرفته که با مشکلات عدیدهای روبه رو است. مشکلاتی که نیاز به زمان و برنامهریزی مناسب دارد تا بخشی از آن حل شود. دانش آشتیانی بیش از دو ماه است به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی از مجلس رای اعتماد گرفته و در این مدت نمیتوان انتظار داشت که بتوان خروجی و دستاوردی از برنامههای خود به دست آورد.
اخیرا اما برخی از نمایندگان قصد استیضاح وزیر آموزش و پرورش را دارند. در صحبت با نمایندگانی که استیضاح دانش آشتیانی را امضا کردهاند میتوان به نتیجه رسید که برخی از امضاکنندگان استیضاح برای مطالبات استانی و تغییر مدیران منطقه خود دست به این اقدام زدهاند. اگر این فرض را بپذیریم که استیضاح وزیر آموزش و پرورش به قصد دستیابی به مطالبات ملی و منطقهای از جمله تغییر مدیران و تعیین بودجه برای استانها باشد، منطقی است که در این مدت کوتاه نمیتوان انتظار داشت وزارتخانهای با این وسعت به برنامهها و اهداف تعیین شده دست پیدا کند.
استیضاح وزرا، حق قانونی نمایندگان است اما پیگیری مطالبات استانی و همچنین برآورده کردن معیشت فرهنگیان علاوه بر استیضاح راههای دیگری هم دارد. قانون مسیرهای متفاوتی را برای توضیح خواستن از وزیر در مورد عملکرد در حوزه مسوولیت خود، قرار داده است. نمایندگان میتوانند در ابتدا برای بیان مطالبات منطقهای خود به وزیر مورد نظر در صحن تذکر دهند و پس از آن اگر به نتیجه نرسیدند از وزیر مربوطه برای حضور در کمیسیون دعوت کنند. در حالی که از صحبتهای وزیر در کمیسیون اقناع نشدند، میتوانند در صحن مجلس از وزیر توضیح بخواهند و در نهایت اگر نمایندگان با صحبتهای وزیر مجاب نشدند، از استیضاح به عنوان راه آخر استفاده کنند. کمیسیونهای مجلس و بعد خود مجلس تا جایی که ممکن است از راه تذکر، گفتوگو با وزرا و مسوولان یا ارایه گزارش و… اعتراض خود را به فرد یا نهادهای متخلف نشان دهند که تصور نمایندگان مجلس در مورد اقدامات آنها چگونه است. اگر بعد از تمامی رفت و آمدها امری اصلاح نشد، مجلس میتواند از ابزار استیضاح استفاده کند.
در مورد استیضاح آقای دانش آشتیانی شاهد هستیم که هیچ کدام از این مراحل صورت نگرفته است و در این مدت کوتاه که مسوولیت وزارت را با وجود تمامی مشکلات برعهده گرفته است مطرح شدن استیضاح به هیچوجه منطقی نیست.
مطرحکنندگان استیضاح عنوان میکنند، تاخیر در پرداخت حقوق و معوقات فرهنگیان یکی از دلایل اصلی استیضاح است. این اتفاق اما در شرایطی است که در دولت تنها وزارت آموزش و پرورش معوقات را با تاخیر پرداخت نکرد و همزمان وزارتخانههای دیگر نیز این مشکل را داشتند اما تنها نمایندگان مجلس وزارت آموزش و پرورش را نشانه گرفتهاند. نکته مهم دیگر، مطرح شدن وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان با برنامههای پیش گرفته شده توسط دانش آشتیانی است. در حالی که همگان به این امر آگاهند که وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان مربوط به دوران مدیریت کوتاه دانش آشتیانی نمیشود و مشکلاتی از گذشته برای او باقی مانده است.
نمایندگان مردم باید متوجه این موضوع باشند که استیضاح نباید سیاسی شود. اگر مطالبهای مورد نظر نمایندگان است میتواند از راههای گوناگون به آن برسد و استیضاح را به عنوان راه آخر و شرایطی که نتوان به نتیجه رسید، انتخاب کنند. این رویه نادرستی است که برخی نمایندگان پیش گرفتهاند و میخواهند به هر بهانه ممکن موضوع استیضاح را مطرح کنند. زمانی استیضاح که به عنوان اهرمی برای پیشبرد امور کشور استفاده میشود در اختیار بازیهای سیاسی و جناحی قرار بگیرد، مردم آسیب این موضوع را باید تحمل کنند.
روزنامه اعتماد
گروه اخبار/
اوایل هفته گذشته بود که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درخواست استیضاح وزیر آموزش و پرورش را که سه ماه پیش توسط همین نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفته بود، اعلام کردند. طرح استیضاح وزیر، در نهایت هفته گذشته با 37 امضا به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفت تا پس از تعطیلات هفته جاری مجلس شورای اسلامی بررسی شود. فساد مالی در بانک سرمایه، تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان و نیز عزل و نصبهای سیاسی در سطوح کلان و خرد در مدیریت مدارس، از موارد استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.فخرالدین دانش آشتیانی که این روزها با سفر به مناطق مختلف کشور سعی در گفتوگو و آشنایی رودررو با شرایط آموزشی نقاط مختلف کشور دارد، در ارتباط با استیضاح خود میگوید: «در صورت عملی شدن استیضاح، نمایندگان را قانع میکنم». وی در ارتباط با محورهای استیضاحی که از سوی نمایندگان مطرح شده است می گوید: «موارد طرح شده مربوط به دوره قبل بوده و شامل عملکرد بنده نمیشود. موضوعاتی از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه اتفاقاتی است که در دوره گذشته رخ داده و مربوط به امروز نیست».
انتظار معجزه در سه ماه!
در همین ارتباط فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه آقای دانش آشتیانی فقط سه ماه است که از مجلس رای اعتماد گرفته ، می گوید: «ظاهرا برخی توقع معجزه در سه ماه دارند». فاطمه سعیدی با اشاره به تلاش برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش، می افزاید: «یکی از دلایل طراحان استیضاح آقای دکتر دانشآشتیانی ،فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است اما میخواهند وزیری را استیضاح کنند که هیچ نقشی در تسهیلات عجیب و غریب بانک سرمایه در سالهای قبل نداشته و در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از روزی که بر سر کار آمده، بیشترین همکاری را برای ریشهکن کردن فساد داشته است».عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «از روزی که آقای دانشآشتیانی سکان وزارتخانه را برعهده گرفت، با تمامی نهادهای نظارتی و کمیته تحقیق و تفحص مجلس بیشترین همکاری را داشته و شخصا موضوع صندوق ذخیره را پیگیری میکند اما به بهانه فساد میخواهند با وزیری برخورد کنند که خود به دنبال مبارزه با آن است و این مساله جای پرسش و ابهام دارد».
نماینده اصلاحطلب مردم تهران در ادامه گفت: «مساله دیگری که همکاران ما در مجلس بهعنوان علت استیضاح مطرح میکنند، عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان است. عجیب اینجاست که وزارت آموزش و پرورش در همین ماههای گذشته پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ٩۴ را بهطور کامل پرداخته است و در این مدت بیش از سه هزار و صد میلیارد تومان نقدی و یک هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان در قالب اوراق بهعنوان تمام یا بخشی از مطالبات اقشار مختلف فرهنگی اعم از حقالتدریس شاغلان، حقالتدریس آزاد، حقوق سرباز معلمان، نیروهای قراردادکار معین، بدهی به بانکها و بیمهها و … پرداخت شده است».
شکستن سایه سنگین تمرکزگرایی از آموزش و پرورش
هرچند در این مجال اندک سه ماهه انتظار برنامه عملیاتی به نتیجه رسیده ای از وزیر فعلی آموزش و پرورش نمی توان داشت اما برنامه های در دست اقدام وی، درصورت عملی شدن، خبرهای خوبی برای آینده آموزش و پرورش کشور دارد. برنامه عملکرد سه ماهه دانش آشتیانی نشان از تمرکززدایی و عدم تصدیگری در امر آموزش و پرورش کشور دارد. از جمله برنامه های در دست اقدام وی دادن اختیار بیشتر به مدیران و معلمان مدارس است و سفرهای اخیر وی به نقاط مختلف کشور و دیداراز مدارس بهصورت حضوری نیز در همین راستاست. دانشآشتیانی با تشکیل کارگروههای تخصصی در حوزه های مختلف و گرفتن مشاوره از افراد متخصص سعی در آماده کردن یک برنامه عملیاتی نتیجه گرا در بلند مدت برای سیستم آموزش و پرورش کشور دارد. این نوع تعاملات دانش آشتیانی در فضای بسته و گردوغبار گرفته آموزش و پرورش ،کمتر به چشم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصي آموزش و تحقیقات آمده است! آشتیانی در این مدت سه ماه حضور در کسوت وزارت، با تشکیل کارگروههای تخصصی بنا را بر این گذاشته است که یک بار و برای همیشه در حوزه های مختلف با کمک مشاوران متخصص، برنامه های زیربنایی و اصولی تدارک ببیند. با حضور این کارگروهها، انتظار در نیمه راه ماندن برنامه آموزش و پرورش با رفتن یک وزیر و آمدن گزینه جدید، کمرنگ می شود.
تحلیل عملکرد سه ماهه وزیر
کارگروههای تشکیل شده عبارتند از:
کارگروه «اقتصاد آموزش و پرورش» که محور آن تامین منابع مالی و بهینه هزینه کردن، مشارکت نهادهای غیردولتی در تامین منابع مالی آموزش و پرورش و دیگر مباحث مالی است.
کارگروه دیگر، کارگروه « تفویض اختیار و ساماندهی فرآیندها» است که وظیفه دارد وضعيت اختيارات استاني را تا اسفند ماه سال جاري مشخص كند و اين كار با مديريت استان ها ادامه مي يابد. به عبارت ديگر اختيارات در قبال پاسخگويي، به استان ها و در سطح استان نيز به مناطق و مدارس تفويض خواهد شد تا بدين ترتيب بحث اصلي مدرسه محوري كه درآن مدرسه داراي اختيارات است، شكل گيرد.
كارگروه سوم، كارگروه «وضعيت معيشت معلمان» است كه درصدد است تا با بررسي و برنامه ريزي مشخص كند كه با استفاده از ظرفيتهاي موجود در سطح كشور ،چگونه مي توان به معلمان خدمات بيشتري ارائه داد .
كارگروه چهارم با نام كارگروه «سند تحول»، وظيفه دارد برنامه ها و فعاليت هاي استاني تا سطح منطقه و مدرسه را تعريف كند و براي زيرنظام هايي كه اجرايي شدن سند تحول درآن ها مصوب شده، برنامه عملياتي مشخص كند .
كارگروه «نيروي انساني» به عنوان پنجمين كارگروه است كه بيشتر مربوط به دانشگاه فرهنگيان است. با توجه به اينكه دانشگاه فرهنگيان به تنهايي قادر به تامين نيروي انساني مورد نياز آموزش و پرورش نيست، اين كارگروه وظيفه دارد با راهكارهاي ديگري از جمله مشاركت با ساير دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي به تامين نيروي انساني مورد نياز آموزش و پرورش با اولويت آموزش ابتدايي بپردازد.
ششمين كارگروه تشكيل شده، كارگروه «هدايت تحصيلي» است.
كارگروه ديگر به نام كارگروه «سازمان نظام معلمي» با وظايفي چون توانمندسازي، حرفه اي بودن ، آموزش هاي ضمن خدمت ، رتبه بندي معلمان و غیره كه مرحله به مرحله بايد با نظارت بيشتر و البته تصديگري كمتر در حوزه ستادي و استاني اتفاق افتد.
کارگروه هشتم، كارگروه «ارزشيابي» است كه موظف است شاخص هاي لازم براي ارزشيابي معلمان را منفك از ارزشيابي كارمندان به جهت عدم سنخيت كاري اين دو قشر، تهيه و تنظيم كند.اعلام زودهنگام استیضاح وزیر از سوی کميسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در شرایطی که فقط سه ماه از حضور وزیر میگذرد چندان منطقی نیست. علیرغم اینکه نمایندگان مجلس، نماینده مردم هستند اما برخوردهای جناحی و ابزاری جهت فشار بر اعضای کابینه دولت روحانی نشان از عدم تخصص گرایی در میان نمایندگان ملت دارد.
آنچه دور و نزدیک درباره این نوع استیضاح ها بارها به گوش رسیده است، مطالبات منطقه ای نمایندگان است که در لوای این نحوه استیضاح وزرا فراوان دیده می شود.
وزارتخانه پرحاشیه
وضعیت وزرای آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید از همان شروع به کار دولت روحانی دائما با سنگ اندازی های مختلف روبهرو بوده است. در بدو شروع کار، مهمترین گزینه پیشنهادی «محمد علی نجفی» بود که در میان فرهنگیان چهره محبوبی است اما در مجلس نهم بلافاصله با طرح اسم نجفی با مخالفت اکثریت مجلس رد شد. در نهایت روحانی با اعلام گزینه توافق شده «علی اصغر فانی» که مورد تایید اصولگرایان مجلس بود، سعی داشت تا با سرعت بیشتری این وزارتخانه شروع به کار کند اما در طول دوره وزارت وی نیز در مجلس نهم و دهم بارها وزیر وقت مورد استیضاح قرار گرفت و این خود نشان از نقدهای سرراهی مجلسیون از وضعیت آموزش و پرورش کشور داشت. در نهایت، علیرغم مقاومت فانی برای ادامه دادن، مجلس دهم به وی رای نداد. سه ماه پیش با وجود زمزمههایی که مبنی بر آمدن مجدد محمدعلی نجفی وجود داشت، گزینه «دانش آشتیانی» به مجلس معرفی شد. نجفی با اعلام حمایت خود از دانش آشتیانی گفته بود او را در برنامه هایش تنها نخواهد گذاشت. دانش آشتیانی با ۱۵۷رای موافق، ۱۱۱رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای اخذ شده، توانست رای اعتماد مجلس دهم را به دست بیاورد.
روزنامه قانون
گروه اخبار/
عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آقای دانش آشتیانی تنها ۳ ماه است که از مجلس رای اعتماد گرفته و ظاهراً برخی توقع معجزه سهماهه دارند.
فاطمه سعیدی با اشاره به تلاش برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گفت: یکی از دلایل طراحان استیضاح آقای دکتر دانشآشتیانی فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است اما میخواهند وزیری را استیضاح کنند که هیچ نقشی در تسهیلات عجیب و غریب بانک سرمایه در سالهای قبل نداشته و در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از روزی که بر سر کار آمده بیشترین همکاری را برای ریشهکن کردن فساد داشته است.
عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از روزی که آقای دانشآشتیانی سکان وزارتخانه را برعهده گرفت با تمامی نهادهای نظارتی و کمیته تحقیق و تفحص مجلس بیشترین همکاری را داشته و شخصاً موضوع صندوق ذخیره را پیگیری میکند اما به بهانه فساد میخواهند با وزیری برخورد کنند که خود به دنبال مبارزه با آن است و این مساله جای پرسش و ابهام دارد.
نماینده اصلاحطلب مردم تهران در مجلس در ادامه گفت: مساله دیگری که همکاران ما در مجلس بهعنوان علت استیضاح مطرح میکنند، عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان است.
عجیب اینجاست که وزارت آموزش و پرورش در همین ماههای گذشته پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ٩٤ را بهطور کامل پرداخته است و در این مدت بیش از ٣ هزار و صد میلیارد تومان نقدی و یک هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان در قالب اوراق بهعنوان تمام یا بخشی از مطالبات اقشار مختلف فرهنگی اعم از حقالتدریس شاغلان، حقالتدریس آزاد، حقوق سرباز معلمان، نیروهای قراردادکار معین، بدهی به بانکها و بیمهها و ... پرداخت شده است.
او با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش هیچ مبنای منطقی ندارد، تصریح کرد: آقای دانش آشتیانی تنها ۳ ماه است که از مجلس رای اعتماد گرفته و ظاهراً برخی توقع معجزه سهماهه دارند.
سعیدی در پایان تصریح کرد: متاسفانه گاهی در مجلس شاهد هستیم که منافع جناحی، مطالبات منطقهای و شخصی ابزار فشار به اعضای کابینه میشود که باید برای این موضوع تدبیری اندیشید.
ایلنا
گروه اخبار/
جبار کوچکینژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از بررسی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در این کمیسیون طی 10 روز آینده خبر داد و گفت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش امروز با حدود 40 امضا از سوی هیئترئیسه مجلس به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شد.
وی افزود: قرار است طی 10 روز آینده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح و سپس از دانشآشتیانی نیز برای دفاع از خودش با حضور طراحان استیضاح دعوت میکنیم.
به گزارش تسنیم، طرح استیضاح فخرالدین احمدی دانشآشتیانی وزیر آموزش و پرورش با 37 امضا از سوی طراحان استیضاح تقدیم هیئترئیسه شد که اکبر رنجبرزاده در گفتوگو با تسنیم این خبر را تایید کرد.
فساد مالی در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان و نیز عزل و نصبهای سیاسی در سطوح کلان و خرد در مدیریت مدارس از موارد استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.
دانشآشتیانی چندی پیش توانست از مجموع 274 رأی مأخوذه نمایندگان، با 157 رأی موافق، 111 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع اعتماد وکلای ملت را کسب کند.
پایان پیام/
گروه گزارش/
سومین نشست مجمع انتخاباتی شورای هماهنگی و اجرایی انجمن اسلامی معلمان تهران با حضور اعضای این تشکل و برخی از چهره ها و شخصیت ها روز سه شنبه ساعت 30 / 16 تا 18 در کانون حر منطقه 11 تهران برگزار گردید .
اولین و دومین بخش های این گزارش ( این جا ) و ( این جا ) منتشر شدند .
اکنون بخش پایانی این گزارش را می خوانید
هر کدام از این بیانات گوهر بار شما توهینی به شعور شنونده است/حدود 480 هزار نفر از پرسنل وزارت آموزش وپرورش بانوان می باشند و نیمی از این بانوان یعنی حدود 240 هزار نفر بالای 20 سال سابقه فعالیت دارند/ از شما می پرسم اگر فرضا از سال آینده همه ی بانوان بخواهند از این مصوبه مجلس استفاده کنند و به باز نشستگی پیش از موعد نایل آیند ؛ شما چه برنامه ای برای حل مشکلات زیر دارید/ آیا می خواهید نرم کلاس های درس را به 100نفر برسانید/ آیا می خواهید برای سال آینده 240 هزار نیروی جوان زن را استخدام کنید/ این 240 هزار نیرو هر کدام ،نیاز به حداقل 45 میلیون تومان پاداش بازنشستگی دارند که دستگاه مربوطه یعنی وزارت آموزش و پرورش باید بپردازد، مجموع این مبلغ حدود 11 هزار میلیارد تومان می باشد/ (حقوق های نجومی برازنده این جامعه نیست. عدالت نیست یکی یک میلیون تومان حقوق بگیرد و یکی پنجاه میلیون ،) راستی از شما می پرسم بین امثال من و امثال شما مقصر به وجود آمدن این وضعیت کیست/ من که در طول دوران خدمت به جز معلمی کاری نداشته ام/ اگر حقوق های نجومی قانونی است که مقصر اصلی آن شمایید ؛ چرا که چند دوره نماینده ی مجلس بوده اید و این گونه قوانین را تصویب کرده اید ،اگر حقوق های نجومی به علت قدرت اجرایی به وجود آمده باز مقصر اصلی شمایید ؛ چرا که چهار سال وزیر بوده اید و در کابینه حضور داشته اید ؛ پس باید اذعان کنید که مشکل به علت وجود امثال شما با نشستن بر هرنوع صندلی چه سبز و چه سیاه به وجود می آید/ برای رفعش فقط یک راه حل وجود دارد/ از شما می پرسم منظورتان از آمدن معلمان چیست/ باید به کجا بیاییم....
گروه اخبار/
«دونالد ترامپ» در دوران نامزدی برای ریاستجمهوری و در کنفرانسهای خبری پس از پیروز شدنش در انتخابات، نتوانسته کتابی غیر از انجیل و آثار خودش را نام ببرد و این امر مردم و مسئولان آمریکا را به فکر واداشته است.
به گزارش ایسنا، «هافینگتون پست» نوشت: کتاب نخواندن «دونالد ترامپ» رئیسجمهور جدید آمریکا، برخلاف «باراک اوباما» که اهل کتاب و مطالعه بود، یکی از بیشمار نگرانیهای جدید مردم این کشور شده است.
«لیزا لوکاس»، مدیر بنیاد ملی کتاب آمریکا، لیستی از چند کتاب تهیه کرده و آنها را به رئیسجمهور جدید کشورش پیشنهاد کرده است. از جمله:
«شهروند» نوشته «کلودیا رنکین»،
«مارس» نوشته مشترک «جان لوییس»، «اندرو آیدین» و «نیت پاول»،
«بیگانههایی در سرزمین خود» نوشته «آرلی راسل هاچیلد»
و این در حالی است که به تازگی «فوروارد» هم خبر داد که «فیلیپ راث» نویسنده مطرح آمریکایی به شدت به ترامپ تاخته است و از جمله او را این گونه توصیف کرده است :
* ترامپ فردی «نادان و کلاهبردار که چیزی از دولت، تاریخ، علم، فلسفه و هنر نمیداند.
* ترامپ عاری از هرگونه شایستگی است. او با دایره لغتی ۷۷ کلمهای بازی میکند که بهتر است آشغالی خوانده شود تا انگلیسی.
* ترامپ یک هنرمند کلاهبردار است. کتاب مربوط به او، «شیاد» نوشته «هرمن ملویل» است.
*ترامپ به عنوان یک شخصیت، یک نوع بشری، یک ملاک، شخصی ناشی و سرمایهداری سنگدل و قاتل که از مرزهای تخیل جلوتر رفته، غیرقابل باور نیست. و سرانجام گفته:
آنچه باورپذیر نیست، این است که :
ترامپ رئیسجمهور آمریکاست !
گروه اخبار/
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش غیرانقلابی سعی میکند از طرق مختلف، جریان غیرانقلابی را در مدارس و بدنه آموزش و پرورش تقویت کند. ما وظیفه داریم جلوی این آفتها را بگیریم.
به گزارش شفاف، اولین مجمع فرهنگیان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در مسجد الرحمن با حضور حمیدرضا حاجیبابایی عضو هیئت مؤسس جبهه مردمی، محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و برخی مدیران باسابقه و برخی معلمان مناطق مختلف آموزش و پرورش برگزار شد.
در این نشست که مدیران فرهنگی و آموزش و پرورش حضور داشتند، با رأیگیری از کاندیدهای عضویت در مجمع عمومی، 25 نفر از قشر فرهنگیان انتخاب شدند.
در ادامه این نشست سازوکارهای جبهه مردمی برای حضار تشریح و گزارشی از روند اقدامات و اهداف این جبهه ارائه شد.
در این نشست محمود فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش بابیان اینکه در جبهه مردمی نیروهای انقلاب، اصل قضیه حضور دلدادگان به انقلاب است، گفت: این دلدادگی انقلاب که تأکید مقام معظم رهبری است در انقلابی بودن و انقلابی گری تعریف مشخصی دارد.
وی افزود: بهعنوان کسانی که باید با بصیرت باشیم خوب است که مقداری شاخصهای انقلابی بودن و غیرانقلابی بودن را تعریف کنیم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزههایی مانند اقتصاد و سیاست، دوستان جمعبندیهایی انجام دادند که کتاب خوبی تحت عنوان «انقلابیگری» تهیه و چاپشده است.
فرشیدی گفت: نیروهای انقلابی آموزش و پرورش معتقد هستند که آموزش و پرورش یک دستگاه تولیدکننده است، به تعبیر مقام معظم رهبری مولد سرمایه اجتماعی است، تولیدیترین دستگاه اینجاست، درنتیجه زمانی که ازن ظر اقتصادی به تولیدیترین دستگاه نگاه میکنیم متوجه خواهیم شد که باید بیشترین بودجه را به آنجا اختصاص داد.
وی ادامه داد: اما آموزش و پرورش غیرانقلابی معتقد است که آموزش و پرورش یک دستگاه مصرفکننده است، تولید همان کارخانهها و مسائل مربوط به آن است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این نگاه انسان را نمیبیند که رهبر عزیزمان بارها این حدیث را خواندهاند: «اَلّناسُ معادِنُ کَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ» انسانها معدن هستند مثل معدن طلا و نقره، آموزش و پرورش انقلابی معتقد است فعالیتهای حزبی گروهی برای آموزش و پرورش سم است، اما آموزش و پرورش غیرانقلابی میگوید از فرصت و ظرفیت آموزشوپرورش، باید بهرهبرداری گروهی و حزبی و سیاسی کنیم.
وی افزود: آموزش و پرورش غیرانقلابی سعی میکند از طریق نشریات، تشکلهای صنفی و از طرق مختلف، جریان غیرانقلابی را در مدارس و بدنه آموزش و پرورش تقویت کند. ما وظیفهداریم جلوی این آفتها را بگیریم.
او توضیح نمی دهد که خود او که سابقه ی چندین دوره نمایندگی مجلس در دوره های پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس از حوزه ی همدان را در کارنامه دارد و سال های متمادی عضو هیت رئیسه مجلس و عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی و عضو هیت رئیسه کمیسون تلفیق و بودجه نیز بوده، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد و سال های بسیاری به عنوان مدیر و سیاست مداری بنام فعالیت داشته است چه نقش و سهمی در وضعیت فعلی که خواستار تغییر آن است دارد/ حاجی بابایی به عنوان فردی که نقش قابل توجهی در برنامه ریزی و سیاست گذاری های نظام سیاسی داشته است نمی تواند برای فرار از مسئولیت و عدم پاسخ گویی در جایگاه یک منتقد صرف ظاهر شود/ بهتر است حاجی بابایی به جای طرح نقدهای کلی و عوام پسند علیه وضع موجود به پاسخ گویی نقدهای عملکرد خود در زمان وزارت و نمایندگی، بپردازد/ منطقی و اخلاقی آن است که ابتدا پاسخ گوی عملکرد خود به عنوان نماینده و وزیر باشد و مسئولیت خود را قبول کرده، سپس نقش منتقد بر عهده گیرد/ او هیچ اشاره ای به اختلاس های پر سر و صدای چند سال اخیر که جنجالی ترین آنها در زمانی که وی وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد بود نمی کند و در گفته های وی اثری از آنها دیده نمی شود/ افرادی چون تجری، استعدادی، مستقیمی، عرفی، حیدری، سحرخیز، نوری، مسعودی، کیانی، هراتی، پاکبر و جلال رحیمی از جمله مدیران زمان حاجی بابایی بودند که منتقدان و کارشناسان معتقدند حاجی بابایی در بیشتر موارد به دلیل روابط شخصی و سیاسی آن ها را در سمت های مهم وزارت خانه گمارد و در بیشتر موارد کارآمدی لازم را نداشتند و این ناکار آمدی موجب تحمیل هزینه بر نظام آموزشی کشور شد/ او با در آمد سرشار نفتی دولت نتوانست از شعار فراتر رود و شکاف حقوقی بین معلمان و سایر کارمندان دولت که همواره مورد مثال و آرزوی معلمان هستند را کم کند/ حاجی بابایی یک نکته را نباید از یاد ببرد که بینش و درک سیاسی و عمومی معلمان چنان که او و نزدیکانش تصور می کنند پائین نیست که جذب سخنان انتخاباتی وی و همراهانش شوند/ به نظر می رسد بیشتر این همایش ها و سخنان به جای آن که موجب جذب معلمان به تیم و برنامه هایش شود در جهت انسجام تیم خودی و روحیه دادن به آنها در موسم انتخابات می باشد....
گروه گزارش/
سومین نشست مجمع انتخاباتی شورای هماهنگی و اجرایی انجمن اسلامی معلمان تهران با حضور اعضای این تشکل و برخی از چهره ها و شخصیت ها روز سه شنبه ساعت 30 / 16 تا 18 در کانون حر منطقه 11 تهران برگزار گردید .
نخستین بخش این گزارش ( این جا ) منتشر شد .
اکنون بخش دوم این گزارش را می خوانید .