گروه اخبار : با امضای رییسجمهور حسن روحاني، متن منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن کامل منشور حقوق شهروندی به شرح ذیل است:
استاندار فارس قبلا معاون وزیر آموزش و پرورش بوده و صلاحیت اظهار نظر دارد/ تاسیس دانشگاه خارج از توان علمی و مالی وزارت آموزش و پرورش است/ محمود فرشیدی در سال 85 با تجمیع 112 مركز تربيت معلم مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص ) را راه اندازی کرد/ در دی ماه سال 90 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد/ دانشگاه فرهنگیان قرار است اهداف ایدئولوژیک مراکز تربیت معلم سابق را در قالب دانشگاه ادامه دهد/ مهر محمدی در سال 92 وعده داد که این دانشگاه را به «يك برند بينالمللي» تبديل کند/ با گذشت بیش از 40 ماه هنوز حکم ریاست مهرمحمدی در شورای انقلاب فرهنگی تایید نشده است/ دانشگاه فرهنگیان 64 پردیس در سراسر کشور دارد که نیمی از آنها زنانه و نیمی مردانه است/ در برخی پردیس ها، رفتار مسوولان فرهنگی دانشگاه با دانشجويان از برخورد با دانشآموزان دبيرستاني هم نازل تر است/ مزیت دانشگاه فرهنگیان ، معافیت از خدمت نظام وظیفه ، استفاده از بورسیه تحصیلی و استخدام در بدو ورود به دانشگاه و محاسبه سال های تحصیل به عنوان سابقه خدمت است/ فضای بسته و محدودیت ها، شخصیت و روحیه دانشجویان را تخریب می کند/ فلسفه تاسیس دانشگاه و دانش سرای خاص معلمان، در رژیم سابق و سال های اول انقلاب ، کمبود دانشگاه در کشور بود/ عده ای غرق در توهمات دهه 60 می خواهند دانشجو - معلم را از فضای پر جنب و جوش دانشگاهی کشور، ایزوله کنند/ نیمی از دانشجویان دانشگاه شهید رجایی وابسته به آموزش و پرورش تعهد دبیری ندارند/ هیات علمی دانشگاه فرهنگیان پارکینگ مدیران معزول دوره های مختلف است/ دو مانع ایدئولوژیک و منافع شخصی مدیران ارشد از عوامل بقای دانشگاه فرهنگیان است/ در اساسنامه انحلال دانشگاه پیش بینی شده اما باید انحلال به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد
جملات بالا گفته یک منتقد کانون صنفی نیست بلکه اظهارات یک فعال مطبوعاتی عضو هیات مدیره کانون صنفی تهران است/ جریانی که این فعال از آن با عنوان " گرایش کمونیستی و سوسیالیستی " نام می برد ، در کانون تهران، دست بالا پیدا کرده است. در واقع کانون که قرار بوده ایدئولوژی نداشته باشد و کار سیاسی نکند، حالا توسط اکثریتی اداره می شود که ردای سرخ بر تن کرده اند/ حدود 3 سال پیش و با آمدن دولت روحانی، تغییراتی در ترکیب هیات مدیره کانون صنفی تهران و برخی کانون های متحد آن در شهرستان ها صورت گرفت. در جریان ترمیم هیات مدیره کانون ها در سال 92 ، پدر خوانده کانون تعدادی از فعالان "چپ ایدئولوژیک" را به صورت انتصابی با اهداف ویژه ای وارد کانون ها کرد/ در اولین اقدام، برخی فعالان چپ کانون، یک سایت مشترک با گروه های چپ کارگری مانند اتحادیه کارگران آزاد و سندیکای اتوبوسرانی و اتحادیه نقاشان ساختمان و... به نام "حقوق کارگر و معلم "راه اندازی کردند . این جریان با اصل قرار دادن "جنبش کارگری"، برای پیشبرد اهداف خود روی معلمان و پرستاران به عنوان متحدان طبقه کارگر حساب ویژه ای باز کردند/ چپ ها علاوه بر تحلیل مسایل معلمان در چارچوب تضاد کار و سرمایه ، تعابیر طبقاتی بعضا توهین آمیزی مانند فرودست ، کارگر آموزشی ،کارگرِدولت و مزدبگیر در توصیف معلمان را وارد ادبیات صنفی کانون ها کردند/ به همین دلیل نوک حمله آنها متوجه دولت روحانی است. ماجراهای خیابانی سال 94 ، پیامد تئوری ها و تحلیل های " کمونیستی و سوسیالیستی" این دسته از کنشگران بود . هدف بسیج معلمان علیه دولت با شعارهای اقتصادی بود/ این جریان از مطالبات صنفی معلمان استفاده ابزاری می کند و اعتراضات معلمان را در کادر جنگ های طبقاتی علیه نظام سرمایه داری ارزیابی کرده و معلم را مزدور و زیر مجموعه طبقه کارگر می شناسد و وجوه فرهنگی و معرفتی معلمان را در معیشت و مسایل اقتصادی منحل کرده است/ کنش صنفی، ایدئولوژی ندارد و افراطی نیست بلکه فعالیتی مسالمت آمیز و فرهنگی در چارچوب مدرسه است ....
یکی از نمایندگان که گفته بود نمایندگان مجلس ۱۷ تا ۲۱ میلیون تومان حقوق می گیرند/ از شما تقاضا داریم که هیچ پولی غیر از این ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به نمایندگان ندهید و در عوض مانند یک بخشدار و فرماندار تمام امکانات دفتر را خودتان تامین کنید/ تقاضا داریم نمایندگان هم فقط از مجلس حقوق بگیرند نه از جای دیگر/ یکی از همکاران می گفت که یکی از مراجعان دفتر وی که برای پول تشییع پیکر بستگانش مشکل داشته به او گفته بود که دو میلیون از ۲۱ میلیون تومانی را که می گیرید، به من بده که جنازه میت را تشییع کنیم/ به جای اینکه ساختمان یک میلیارد تومانی بسازیم که پول آن را هم نداریم، گفتیم دفتر اجاره کنند تا ما پول اجاره اش را بدهیم و سقف هم برای اجاره گذاشته ایم...
روش مقابله جدید، جنگ اقتصادی است و پیوست فرهنگی هم ضمیمه آن کرده اند/ مردم به درجه ای از بلوغ سیاسی و ایمان رسیده اند که استقلال و عزت را به وعده نان معاوضه نکنند. و دیدیم که آن وعده نان هم محقق نشد/ حاشیه نشینی، طلاق و بیکاری مسائلی است که به دنبال این جنگ اقتصادی ایجاد شد و هدف به زمین زدن ما بود/ من در صدا و سیما و کار مطبوعاتی و تبلیغاتی بوده ام اما تاثیر آموزش و پرورش از همه اینها بیشتر است. زیرا دوام تاثیر در آن بهتر است/ تربیت یک ملت جز از طریق آموزش و پرورش ممکن نیست و جاده اصلی مدرسه است/ سبک زندگی اسلامی باید از حد یک آرمان و مفهوم صرف در مدارس به یک الگوی عملی تبدیل شود/ قصد ما کمک به آموزش و پرورش است و نه رقابت سیاسی. اگر حداقل 1000 مدرسه اسلامی با بهترین کیفیت اداره شود می تواند در حرکت بقیه مدارس الگو باشد...
چندی پیش و همزمان با آخرین روزهای وزارت آقای دکتر فانی سایت صدای معلم اقدام به انتشار چند مقاله نمود که در آن ها انتقاداتی نسبت به « انجمن اسلامی معلمان ایران » بیان شده بود/ «انجمن اسلامی معلمان ایران » که از پیش از انقلاب اسلامی تاسیس شده است، تاکنون توانسته علی رغم همه فراز و نشیب ها به عمر خود ادامه دهد و این در کشوری که تشکل ها به جوانمرگی دچارند ، قابل توجه می باشد/ مجموعه عوامل فوق انجمن اسلامی معلمان ایران را در جایگاهی خاص قرار داده است/ برخی منتقدان می کوشند تا تمام مشکلات فعلی آموزش و پرورش به صورت یکجا به انجمن اسلامی معلمان ایران نسبت داده شود و فهرست مختلفی از اتهام ها از دهه 60 تا امروز فراهم می کنند/ این چنین نشانه غلط دادن به چه هدفی صورت می گیرد و قرار است با این کار به چه هدفی دست یابند ؛ در حالی که ظرفیت انجمن اسلامی معلمان ایران به عنوان یک سرمایه اجتماعی فراتر از این موارد است/ انجمن اسلامی معلمان به مسائل صنفی و معیشتی معلمان با توجه خاص نگریسته و پی گیری کرده است و با دوری از هیاهو و موج سواری با نگاهی کارشناسی در این مسیر حرکت کند/ تدوین دو سند راهبردی « منشور حقوق معلمان » و « طرح تشکیل سازمان نظام معلمی » در کمیته های انجمن و تصویب در شورای مرکزی از جمله تلاش های درخشان انجمن بوده است/ طبیعی است که در دولت های همسو از توان مدیریتی اعضای انجمن استفاده می شود و این نشانه ساختار آریستوکراتیک انجمن نیست/ امروز سایت « صدای معلم » با تلاش و کوشش مدیر محترم آن و همکارانشان بدل به یک پایگاه تاثیر گذار اطلاع رسانی در زمینه آموزش و پرورش و معلمان شده است/ اگر سایت « صدای معلم » با دعوت از دبیر کل انجمن اسلامی معلمان و اعضای شورای مرکزی آن و با دادن فرصت کافی به آنان رودر رو به نقد رویکردها و فعالیت های انجمن بپردازند؛ بخش زیادی از ابهامات برطرف گردد و تعامل مثبتی را فراهم سازد/ انجمن با توجه به قدمت و نوع فعالیت آن نیازمند نقد است ولی نقد با نگرش منفی و یا به قصد های غیر منتقدانه نتیجه مطلوبی ندارد ....
4 مورد اولویت بیشتری دارند برای سال 96 و البته جزو برنامه دولت در برنامه 5 ساله هم هست/ به گفته روحانی، این اولویت ها در بخش های آب، فاضلاب، محیط زیست و ریل است. ما این 4 اولویت را در بودجه سال 96 دیدیم/ این چهار اولویت ضمن اینکه بودجه های عادی خود را دارند 10 هزار میلیارد تومان جداگانه نیز برای شتاب دادن در اجرای آنها اختصاص داده ایم و اینها بسیار برای کشور ما مهم است/ کشور در مباحثی حیاتی دچار مشکل است و ابتدا باید به آب، فاضلاب، محیط زیست و ریل پرداخت تا شاید وقتی دیگر به آموزش و پرورش به عنوان محور توسعه پایدار پرداخت/ آموزش و پرورش هنوز به مساله ای ملی و اجتماعی تبدیل نشده/ آیا مشکل محیط زیست و آب و فاضلاب صرفا مشکل اعتباری است یا در اصل، ماهیتی فرهنگی دارد/ آیا بدون مشارکت فکری و عملی مدارس امکان موفقیت در این بخش ها وجود دارد/ یکی از وارونه های ما در دو دهه اخیر استفاده ابزاری از آموزش و پرورش است/ نهادهای متعدد که اساسا آشنایی چندانی با روش های مدرسه ای ندارند، بودجه های فرهنگی می گیرند و از مدارس و دانش آموزان به عنوان ابزار استفاده می کنند
مدتی است به اینکه فکر میکنم که چگونه میتوانم نگرانیهای خود را از کار و فعالیت کانون صنفی معلمان بیان کنم/ آیا کانون در رساندن معلمان به هدف های تعریف شده خود درست عمل کرده و یا درست عمل میکند/ اولین هدف تعریف شده در اساسنامه کانون صنفی معلمان ، افزایش همکاری و همبستگی بین فرهنگیان است/ دلیل ضعیف عمده در کانونها و گروههای گوناگون در جذب و همکاری حداکثری مخاطبان شان چیست/ مشکل اصلی عدم آشنایی و مهارت جامعه ما در ایجاد تفکیک مناسب بین « خواستههای شخصی و اهداف گروهی » است/ بسیاری از افرادی که اقدام به فعالیت صنفی و یا هر تشکل اجتماعی دیگری میکنند، فعالیت صنفی را پوششی برای رسیدن به اهداف شخصی و یا گروهی قرار میدهند تا با پشتوانهی نیروی جمعی که به دست آوردهاند بتوانند منافع خود که مادی و یا معنوی است و تامین کنندهی نیازهای واقعی آن جمع نیست را برآورده سازند/ این « پروسه فرصتطلبی » آن قدر در جامعه ما تکراری شدهاست که کمتر جامعه جرأت تکرار آن را به خود میدهد/ صحبتهای درگوشی، لابیهای مخفیانه، فرصتطلبی، رفتارهای دوگانه، تحقیر و راندن تعدادی از جمعیت که با ما از نظر طرزفکر همخوانی ندارند و عدم شفافیت و صداقت، نمیتواند تشکیلاتی قوی به وجود آورد و حتی همفکران بی بهره از سفره منفعت طلبی را از ما دور خواهد کرد
گروه استان ها و شهرستان ها/
به دنبال درج خبری در صدای معلم با عنوان " نامه ی سراسر محبت بخشدار مرکزی دلفان لرستان به نمایندهی این شهرستان و آزادسازی اراضی فاز چهار فرهنگیان ؟!" و انعکاس آن در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی ، « عباس قهرمانی» بخشدار مرکزی شهرستان دلفان تغییر کرد .
در این نامه ، نماینده شهر دلفان با عنوان " "جناب آقای حاج علی رستمیان ، نماینده هشیار و همیشه در صحنه ، دعای اجابت شده شهر شهید پرور من ! " مورد خطاب قرار گرفته بود ...
متن کامل این نامه را می توانید در این جا بخوانید : ( این جا )
به گزارش لک خبر ، روز شنبه ، طی مراسمی که در فرمانداری دلفان و با حضور سر کار خانم پرویز پور مدیر کل سیاسی استانداری لرستان و برخی مسئولین محلی برگزار شد ، عباس قهرمانی بخشدار مرکزی شهرستان دلفان که از ۱۶آبان ۹۴ به این سمت منصوب شده بودند تودیع و « محمدرضا امرائی » بخشدار بخش کاکاوند با حفظ سمت این مسئولیت را عهده دار شد .
« صدای معلم » از همه مسئولان انتظار دارد تا در مکاتبات و سخنان خویش حد اعتدال و عقلانیت را نگاه داشته و به دنبال احیای حقوق و جایگاه واقعی مردم و نیز توجه بنیادین و پاسخ گویی به " رسانه " به عنوان " رکن چهارم دموکراسی " باشند .
پایان پیام /
نگاه نظام های سیاسی حاکم بر مدیران و کارگزاران دستگاه های مختلف شان، نگاهی است معطوف به توسعه و بالندگی همه جانبه ی کشورشان و در وهله ی دوم حفظ آن ساختار سیاسی/ همان مدیران بی تعهد متظاهر، به انحاء مختلف در سرکوب نیروهای متعهد و کاردان قدم برمی دارند تا نکند روزی جایگاه شان را از دست بدهند/ اینجاست که حقایق وضعیت موجود به درستی به مقامات بالا منتقل نمی شود تا در رفع ضعف ها گام برداشته شود و یا تمهیداتی اندیشیده شود/ این گونه نظام ها نیاز به یک ساختار شکنی اصولی و پایه ای دارند