بازخوانی و تیپ شناسی افراد به ویژه نخبگان و رجال موثر و لیدرهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به ویژه به لحاظ تجارب ارزنده و ذخائر گران سنگی که در وجود آنان نهفته و یا بر جای مانده، اهمیتی خاص و تعیین در سرنوشت و کیان و مسائل استراتژیک و راهبردی جامعه و کشور دارد.
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمره چنین شخصیت های بزرگ و مطرح و الگو قرار دارد. دکترین و منش و رفتار هاشمی بستر ساز بازآفرینی و بازساز ارزشی و در عین حال فرهنگ نقادی و ارزیابی و چکاچک اندیشه ها و ایده ها و اصول انسانی- الهی دیالوگ معطوف به عقلانیت و رحمانیت و عطوفت و سمحه و سهله و گذشت و خرد و تدبیر و درایت بود.
آن گونه که اخلاق بزرگوارانه و تواضع و انعطاف و معقول و متعارف او که از سینه گشاده و فراخ آن سفر کرده و نیت خیرخواهانه و مرشدانه و هادیانه او بر می خواست در نظر و عمل بسیاری از جوانان و مبارزان و سیاسیون و فرهنگ دوستان موثر واقع گشت و نقش "بالانسر" و تعدیل کننده و وحدت بخش هاشمی، نقل محافل و مجالس بوده و هست.
ادب و عفو و فروتنی او زبانزد خاص و عام می باشد. همین "کاراکتر" این "الیت" محبوب موجبات آگاهی و بصیرت و دوراندیشی و نجات بخش قابل توجهی از مبارزان و زندانیان سیاسی عصر پهلوی و ممانعت از فرار مغزها و نخبگان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
او به رغم بسیاری از بی مهری ها و حملات ناجوانمردانه و اتهامات و اکاذیب و جوساری ها و لجن پراکنی ها از ناحیه افراطیون، فریب خوردگان و مغرضان از هر دو جناح سیاسی مطرح کشور و باندها و شبکه های اختاپوسی مقدس مآبان و یا لاقیدهای سیاسی و برخی منتفعان در پوشش ژورنالیستی و سازمانی و گروهی و رفیقان نیمه راه با انگ ها و برچسب هایی نظیر عالی جناب سرخ پوش و یا عالی جناب خاکستری، بسیار مودبانه، خردمندانه و صبورانه با قضایا مواجه می شد.
برخی گوهرناشناسان وطنی و خذف پرستان و شب پره های دون که فاصله وسیع و عمیقی با اصالت دین و فرهنگ و انقلاب و زعامت نظام داشتند و در جمود و و حجد و رویاهای خود به سر می بردند در حالی، هاشمی و سازندگی و زحمات و تلاش ها و آینده نگری و کلان اندیشی او را به محاق می بردند که مردم قدردان و خردمندان و به ویژه بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری همواره پشتیبان و حامی مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بودند و بسیاری از دانشمندان و سیاسیون و مبارزان و حتی برخی رهبران بزرگ و منصف و آگاه منطقه و جهان او را می ستودند و خرد و اندیشه و دکترین و مدیریت و شایستگی وی را مورد تحسین قرار می دادند.
الیاس سرکیس، سلیمان فرنجیه و نیز بزرگانی از مغرب زمین به هوش سیاسی، نبوغ فرهنگی و طرح ها و برنامه های توام با رشد و توسعه و سازندگی او اذعان داشتند.
در موضوعات مهم و راهبردی منطقه ای و حتی جهانی و در امر انرژی و به خصوص سلاح استراتژیک نفت و اوپک، مردانی چون زکی یمانی و دیگران با او به مشورت پرداخته و از ایشان نظرخواهی می نمودند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی از دیرباز و از اوان جوانی همراه با مردم و نهضت و جنبش مردمی بود و با مغز و نبوغ شایان توجه اقتصادی که داشت توانست بسیاری از طلاب و محرومان جامعه را در همان سال های 40 و 50 صاحب خانه و کاشانه نماید و علاوه بر ایراد سخنرانی ها و تشکیل جلسات مذهبی و تفسیر قرآن و طرح مسائل عقیدتی و اجتماعی و انقلابی و حتی به رشته تحریر در آوردن تفسیر موضوعی قرآن در زندان ستم شاهی و همکاری با فدائیان اسلام و شرکت در رهبری و طراحی و عملیاتی نمودن برنامه های کلان و موثر سیاسی و مبارزاتی علیه ساواک، سیا و منافع شیطانی امپریالیسم آمریکا و به خطر انداختن طرح ها و سناریوهای اسرائیل غاصب و متحدش، شاه و دربار و ساواک، با انقلابیون بزرگ منطقه ای- جهانی رابطه ای صمیمانه و ارگانیک داشت و محرومان و ستمدیدگان و مبارزان فلسطین، لبنان، عراق و آمریکا لاتین از او به عنوان یک حامی و همگام و دلسوز یاد می نمودند.
مرحوم هاشمی در تربیت و کادرسازی مجرب و مفید سیاسی ، اقتصادی ، و امنیتی برای نظام و مشاوره ارزشمند به لیدر انقلاب و نظام و رهبری و تداوم رهبری و ولایت فقیه ید طولایی داشته و نقش به سزایی ایفا نموده است .
حقیقتا ، او یار دیرین و صمیمی و همیشگی امام و رهبر معظم انقلاب و بلکه به منزله ستونی مستحکم و مطمئن برای جمهوری اسلامی مطرح بود .
البته مطالب مطروحه و فوق الذکر نافی این واقعیت نمی باشد که وی به لحاظ نقش کاریزماتیک و به اصطلاح برخی کج اندیشان و یا غیرمنصفان نقش به اصطلاح " شبه پاتریمونال " که به عهده داشت و خود ستودنی برای انقلاب و نظام مطرح بود و در مرکز توجه داخلی ها و جهانیان واقع شده بود و یک ویژگی خاصی هژمونیک داشت از طرفی مورد حسادت و بغض و کینه کوته اندیشان و واپس گرایان و ورشکستگان سیاسی و حزبی و بخش هایی از شبه روشنفکران و یا لائیک ها و حتی خشک مقدسان قرار گرفته و از سوئی به قصد و انگیزه ایجاد شکاف و خلل میان رهبران و بزرگان و حتی طبقه متوسط و زیرین جامعه در کانون سناریوی فتنه انگیزی و تفکیک سازی و رو در رو قرار دادن انقلابیون از سوی سودجویان و مغرضان منطقه و بین الملل و دشمنان قسم خورده این مرز و بوم واقع می گشت اما پرواضح است که هاشمی ضمن دفاع از خود در برابر سیاست تخریب و اتهام زنی و از دور خارج کردن بدخواهان و تازه به دوران رسیده ها و یا انقلابیون یک شبه از سویی هوشیاری در مقایب پولیتیک آب داخل لانه مورچه ها ریختن ؛ همواره سعی و اهتمام داشت تا در دام خصم نیفتاده و با تدبیر و درایت و کفایت و تیزبینی و هوشی که از خود بروز می داد مترصد آن بود ضمن خاموش نمودن آتش فتنه و دشمن تراشی بومی و داخلی بیگانگان را نیز در عملیاتی نمودن نقشه های شوم و خطرناک شان ناکام ساز و به گونه ای نباشد که براندازان و جنگ افروزان به این نتیجه برسند که میان هاشمی و انقلاب و رهبری و دوستان ، فاصله ای افتاده است ؟!
در پیام رهبری انقلاب به مناسبت ارتحال هاشمی ، نیز این حقیقت مکتوم مانده که آن مرحوم به رغم دارا بودن نظراتی متفاوت و اختلاف نظر و سلیقه که امری طبیعی و لازمه رشد و توسعه و ترقی و پویایی است هرگز از تعلق خاطرش نسبت به نظام و انقلاب و رهبری کاسته نشد .
به هر حال ، عقلانیت سیاسی ، کلان نگری ، عشق به وطن و درایت و دیانت و انسانیت ایجاب می کند تا انسان ها دست از تخریب ، حسادت ، خودبینی و منفع طلبی به هر عنوان بردارند و به مفاخر ملی ، مذهبی و ذخایر و سمبل های ارزش و میزان و عقل و معنویت و سرمایه های عظیم و جاوید میهن احترام بگذارند و ضمن اداء دین خود و احترام به حقوق دیگران ، جاده صاف کن استکبار و مغرضان و بدخواهان نشوند .
هاشمی نیز همچون سایر انسان ها هرگز خود را معصوم نمی دانست و کارنامه سیاسی ، اقتصادی و عملکرد اجرایی اش قابل نقد و ارزیابی است و از نقد هرگز نمی هراسید .
اگر پیرامون استقراض از بانک جهانی صندوق بین المللی پول و سیاست تعدیل اقتصادی ، برخی صاحب نظران انتقادات و ایراد هایی را عنوان نموده اند و به اعترافات حتی سران و کارشناسان بانک جهانی و صندوق اشاراتی کرده اند ؛ مع الوصف هرگز نباید به هاشمی و سیاستش به منزله یک جزیره جداگانه دورافتاده نگریست و شرایط زمانی و موقعیت اضطراری پس از جنگ و همچنین نیت خیرخواهانه و خدمات و دلسوزی ها و سیاست سازندگی و اشتغال زایی و هنر مملکت داری و تنش زدایی داخلی – منطقه ای و جهانی را به تاق نسیان سپرد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
انتظار بر اين است كه يك مدير با توجه به داشتن اختيارات مختلف نسبت به مسئوليت هاي قانوني خود پاسخ گو باشد/ هر انتقاد در اين زمينه بايد در راستاي پاسخ گويي به مقوله كارايي و اثربخشي مورد توجه قرار بگيرد/ اكثريت غالب مديران اين نهاد از طريق نمايندگان مجلس برگزيده شده و نيز ضمانت استمرار مديريتي آن ها نيز بر نمايندگان مجلس وابسته است/ در هر زماني كه آموزش و پرورش در اختيار اصول گراها و يا پايداري ها قرار گرفته؛ قبض و بسط مديريت ها تا حذف كامل رقيب به صورت كامل ادامه يافته و حتي در دولت قبلي، تصور يك مدير ارشدي منسب به جناح رقيب در راس مديريت ها ممكن نبوده است/ ا تعامل نيرو در سازمان هاي مختلف به شرط توجه به صلاحيت ها در راستاي حركت مطلوب به هدف هاي سيستم يك امر طبيعي مي باشد؛ هر چند كه اين نيروها نيز بايد نسبت به عملكرد خود پاسخ گو باشند/ عويق حقوق معلمان از ماه هاي قبل به صورت يك بدعت نامناسب شروع شده و ضرورت حل اين معضل از مهمترين اولويت هاست...
گروه رسانه و تشکل/
به مناسبت درگذشت « آیت الله هاشمی رفسنجانی » ، « سازمان معلمان ایران » از تشکل های فرهنگیان بیانیه ای صادر کرد .
متن کامل این بیانیه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه رسانه و تشکل/
به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی ، « مجمع فرهنگیان ایران اسلامی » اطلاعیه ای صادر کرد .
متن کامل این اطلاعیه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه اخبار/
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در پیام دکتر فخرالدین دانش آشتیانی آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً * فَادْخُلِی فِی عِبَادِی * وَادْخُلِی جَنَّتِی *
ارتحال جانگداز استوانه ی استوار انقلاب ، یار پایدار حضرت امام خمینی (ره) و یاور ماندگار مقام معظم رهبری ، "حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" (ره) ، به مانند دیگر اتفاقات تلخ تاریخ ، ناگوار بوده و به آسانی قابل جبران نیست.
تلخی این خبر را ، اتکال به الطاف الهی و شکوه سال ها مجاهدت ایشان در مبارزه ی با طاغوت و مساعدت شان در شکل گیری و وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی و همراهی همه جانبه ایشان در تثبیت و توسعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می تواند تحمل پذیر کند.
به یقین ملت غیور ، انقلابی و قدر شناس ایران اسلامی به نیکی آن نیک مرد را می شناسند و چندان در فراز و فرود دوران پیش از انقلاب و روزهای پر فروغ پس از انقلاب از مساعی آسمانی آن مرد ساعی و صبور خاطره ها دارند که بتوانند با یاد آن اینک ، خاطر پریشان خود را تسلی دهند.
اینجانب به نمایندگی از جامعه ی فرهیخته ی فرهنگیان کشور، غمگنانه این رحلت جانسوز را به محضر مقام معظم رهبری ، ملت شریف ایران و به ویژه بیت معظم آن فقید سعید، تسلیت و تعزیت گفته ، از درگاه خداوند رحمان برای آن عزیز سفر کرده علو درجات و برای خانواده ی معزا و عموم دوستداران و دلبستگان ایشان صبر و شکیبایی تمنا دارم.
پایان پیام/
گروه گزارش/
" نظام باید به آموزش و پرورش بیش از این اهتمام بورزد "
" معلمان و مدیران مدارس باید پرسش گری را در دانش آموزان تقویت کنند. "
" معلم هایتان باید راضی باشند و نشاط داشته باشند ."
" نمی توان با معلمان بد برخورد کرد فقط به این دلیل که خواسته ای دارند ؛ چرا که خواسته شان ناحق نیست . معلم سودای مدیریت و ریاست ندارد . باید معلمان را شاداب نگه داریم ، زیرا معلم شاداب کلاس خود را شاداب می کند...."
این ها جملاتی به نقل از مرحوم " آیت الله هاشمی رفسنجانی " بودند که در سی و دومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش ایراد گردیده بود .
بدون تردید ، فرهنگیان و معلمان دوران خوب و کارنامه درخشان دکتر محمد علی نجفی وزیر آموزش و پرورش این عزیز ازدست رفته را از یاد نخواهند برد .
« گروه صدای معلم » این ضایعه بزرگ را تسلیت می گوید .
پایان پیام /
گروه اخبار/
حجت الاسلام علیرضا سلیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: هنوز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش بحثی نشده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی که به عنوان سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش، ۱۱ آبان ماه با کسب ۱۵۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای در جایگاه ریاست این وزارتخانه قرار گرفت، به دلیل برخی موضوعات از جمله انتصاب های مختلف در بدنه نظام آموزشی و تعویق در پرداخت حقوق فرهنگیان مورد انتقاد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
با سپری شدن دو ماه از سکانداری دانش آشتیانی در وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس به دلیل آنچه که تغییر و تحولات و انتصابات در این وزارتخانه را ‘سیاسی’ می دانند، در حال جمع آوری امضا برای طرح استیضاح دانش آشتیانی هستند.
از سوی دیگر برخی نمایندگان نیز در مخالفت با این مساله اعلام می دارند که در مدت دو ماه از وزارت دانش آشتیانی نمی توان قضاوت درستی از نحوه عملکرد وی داشت و باید منتظر زمان بود.
یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی با بیان اینکه دانش آشتیانی گرایش سیاسی تندی دارد، گفت: اگر آموزش و پرورش درگیر موضوعات سیاسی شود با مشکل مواجه خواهد شد، ضمن اینکه تعدادی از نمایندگان بحث استیضاح دانش آشتیانی را نیز مطرح کردهاند.
جبار کوچکی نژاد تصریح کرد: سیاسی کاری در آموزش و پرورش ‘سم’ است و اگر این سم به بدنه وزارتخانه نفوذ کند، مشکلاتی ایجاد میشود.
وی اضافه کرد: اکنون وزیر آموزش و پرورش برای پستهای مختلف از خارج آموزش و پرورش نیروهایی را میآورد که این موضوع توهین به جامعه فرهنگیان است زیرا خود آموزش و پرورش اکنون به سایر دستگاهها از نظر نیرو کمک میکند.
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش مبنای عقلانی ندارد، گفت: استیضاحکنندگان اهداف خاصی را دنبال میکنند که این روش در ادوار پیشین نیز سابقه داشته اما به نتیجه نرسیده است.
قاسم میرزایی نیکو دیگر عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر نافرجام ماندن تلاش متقاضیان استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اعلام کرد: در حالی که تنها دو ماه از آغاز به کار دانشآشتیانی در وزارت آموزش و پرورش میگذرد، امکان ارزیابی عملکرد او میسر نبوده و تلاش برای استیضاح او به صلاح نیست.
وی ادامه داد: چگونه میتوان عملکرد وزیری که هنوز دو ماه از فعالیتش نمیگذرد را مورد بررسی قرار داد و به نظر می رسد چنین رویکردهایی ناشی از بیانصافی برخی همکاران است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید بیش از این به وزرا فرصت دهیم. حداقل انتظار ما این بود که سه ماه یا صد روز به وزیر فرصت بدهند و بعد از ارزیابی عملکرد اولیه وزیر به او مشاوره داده و سعی کنند مشکلات را از طریق تعامل برطرف کنند و درصورتی که به این اطمینان رسیدند که مشکلات مرتفع نمیشود، اقدام به استیضاح وزیر کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز به تلاش برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش و جمعآوری امضا اشاره کرده و گفت: من این استیضاح را امضا نکردم اما نظر متقاضیان استیضاح دانشآشتیانی این است که در دو ماه گذشته که وی مسوولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفته، اتفاق خاصی نیفتاده است.
قاسم احمدی لاشکی اضافه کرد: متقاضیان همچنین یکی از دلایل خود برای استیضاح را موضوع عزل و نصبها و جابه جاییهای مدیران این وزارتخانه دانسته و معتقدند برخی از انتصابها با انگیزههای جناحی صورت گرفته و این گروه از نمایندگان چنین رویکردی را به وی یادآور شده اند.
وی افزود: باید فرصت بیشتری به دانشآشتیانی داده شود و اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست و به طور کلی استیضاح یک وزیر برای جابه جایی یا عزل یک مدیر به صلاح نیست.
اما اسدالله عباسی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نظر دیگری درباره استیضاح وزیر دانش آشتیانی دارد و با تاکید بر اینکه عزل و نصبهای دانش آشتیانی سیاسی است، گفت: پیگیر سوال از وزیر آموزش و پرورش و همچنین استیضاح وی هستیم.
وی افزود: جابه جایی هایی که وزیر آموزش و پرورش انجام میدهد، سیاسی است و بیشتر نیروهایی که وارد آموزش و پرورش میشود از خارج این وزارتخانه هستند.
به نظر می رسد برای ارزیابی عملکرد دانش آشتیانی به عنوان سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش باید فرصت بیشتری در اختیار وی قرار گیرد زیرا حجم و گستردگی کار در این وزارتخانه با وجود بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز و حدود یک میلیون فرهنگی نیازمند زمان و دقت عمل بیشتری است.
گروه اخبار/
محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار داشت: آرزو میکنیم که آموزش و پرورش یک راه نجاتی برای رفع مشکلات خود پیدا کند و هر کس که در این خصوص نیت خیری داشته باشد، خدمت کند.
وی با اشاره به بحث سیاسی بودن آموزش و پرورش، گفت: در این چند سال با نگرانیهایی در دولت تدبیر و امید مواجه بودیم مثلاً بعضی تشکلهای غیرقانونی مورد حمایت قرار میگیرند و به تشکلهای قانونی اعتنایی نمیشد و مشاهده میشد جلسات متعددی با تشکلهای غیرقانونی گذاشته میشود.
فرشیدی به موضوع سند آموزش 2030 و برنامه یونسکو اشاره کرد و افزود: این برنامه در راستای «آموزش برای همه» و وحدت رویه آموزشی در همه کشورهای جهان مطرح بوده و ایدئولوژیزدایی است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اعتقاد داریم سند تحول فعلاً مبنای خوبی است و باید آن را اجرا کنیم.
انتهای پیام/
نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر، به حذف این ماده از متن لایحه برنامه ششم رای دادند و بر این اساس با تعیین سقف برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان مخالفت کردند / نمایندگان با ۸۰ رای موافق و ۱۱۲ رای مخالف از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر با ارجاع آن به کمیسیون مخالفت کردند و در ادامه این ماده را از متن لایحه برنامه ششم حذف کردند/ نمایندگان مجلس به کدامین دلیل منطقی رای به حذف تعیین سقف برای پاداش بازنشستگان دادند/ مگر بین کارمندان دولت باید تفاوتی وجود داشته باشد/ برخی از کارمندان پاداش پایان خدمت خود را آن هم با مبالغی بالا و بلافاصله دریافت می کنند اما معلمان برای همان پاداش اندک خود باید دو سال صبر کنند/ « صدای معلم » بر این باور است که نمایندگان مجلس در بررسی و تصویب برنامه ها و مواد باید به اصل " عدالت " توجه لازم و کافی داشته باشند...