صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

تاكنون اقدامات موثر پايدار و اساسي در ارتباط با حل مشكلات آموزش و پرورش و ارتقاي منزلت معلمان برداشته نشده است/ يكي از مهمترين راه كارهاي موثر در برخورد صحيح و موثر با مشكلات آموزش و پرورش، استقبال معلمان از تشكل ها و نيز تقويت آن ها با هر نوع رويكرد سياسي مي باشد/ وضعيت تشكل هاي مدني در آموزش و پرورش و نيز استقبال فرهنگيان از آن ها، بسيار ضعيف مي باشد/ همين امر باعث مي گردد كه نيروهاي موجود در آموزش و پرورش به صورت گسلي فعاليت نموده و اثربخشي آن ها بسيار كمرنگ تر شده و در بسياري از موارد تبديل به ابزار و نردبان ترقي ديگران و گروه هاي مختلف شوند/ متاسفانه فرهنگيان بعد از اين برنامه ها مورد فراموشي قرار مي گيرند و بهره اصلي اين روندها متوجه گروه هاي ديگر مي شود كه حضور گسترده فرهنگيان در قالب تشكل ها و احزاب مختلف در تغيير اين وضعيت مي تواند موثر باشد/ اثرگذاري بر منابع قدرت به صورت فردي و يا در قالب گروه هاي بي هويت امكان پذير نبوده و يا بسيار كم اثر مي باشد

منتشرشده در یادداشت

با وجود آن که این نشست مختص دانش آموزان کشور بود اما در رسانه ها هیچ خبری از محتوای صحبت های دانش آموزانی که نطق پیش از دستور کرده بودند منتشر نشد و تقریبا همه آن ها به سخنرانی مسئولان محدود شده بود/ اخباری که توسط نمایندگان دانش آموزان کشور در اختیار صدای معلم قرار گرفته است حاکی از بروز تخلفات گسترده در هشتمین دوره انتخابات مجلس دانش آموزی است که گزارش کامل آن در صدای معلم منتشر خواهد شد/ آن ها با توهینی بی سابقه کارت دعوت به این نشست را ضبط کرده و عودت هم ندادند/ با وجود آن که هیچ یک حاضر به معرفی خود نشدند دائما تهدید می کردند که صدای معلم را وارد " بلک لیست " خواهند کرد/ پیش از این و در زمان وزارت فانی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز از ورود نماینده صدای معلم به نشست رسانه ای وزیر آموزش و پرورش جلوگیری شد/ « صدای معلم »  منتظر پاسخ وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان نسبت به برخوردهای صورت گرفته و اقدام مقتضی در این مورد می باشد

منتشرشده در دانش آموز

فعالیت اقتصادی مقامات حکومتی در اکثر کشورهای پیشرفته ممنوع است/ متاسفانه در ایران قانون مدونی برای منع فعالیت‌های اقتصادی مقامات حاکمیتی وجود ندارد و این عدم‌منع، باعث ورود گسترده آنان به حوزه فعالیت‌های اقتصادی شده است که نتیجه آن ذی‌نفع شدن این مقامات در تصمیمات اقتصادی است/ برخی‌ها اعتقاد دارند اصل 141 قانون اساسی پتانسیل لازم برای تفسیری در جهت ممنوع‌سازی فعالیت اقتصادی مقامات را دارد/ همین اصل از قانون اساسی با تغییر ماهیت شرکت‌های تعاونی دچار نوعی تناقض شده است/ در ایران مساله پیچیده‌تری نسبت به کشورهای دیگر وجود دارد و آن منافع مستتر مقامات دولتی در شرکت‌های دولتی است/ منع فعالیت اقتصادی مقامات، راهی است که تجربه کشورهای موفق پیش‌پای ما می‌گذارد و راه دیگری برای اینکه فعالیت‌های دارای تضاد منافع مقامات و وابستگان آنها زیر ذره‌بین قانون و نظارت همگانی قرار بگیرد، وجود ندارد

منتشرشده در اقتصاد
گروه گزارش/ چندی پیش و در هنگام بررسی بودجه 96 نامه ای با محوریت  « محمود صادقی » نماینده مردم تهران در مجلس مبنی بر پیشنهاد حذف جدول 17 از لایحه بودجه منتشر گردید . ( این جا )
« صدای معلم » در گزارش هایی ضمن تقدیر و قدردانی از این اقدام نمایندگان آن را راهی برای شفافیت بیشتر و حرکت به سوی عدالت و پاسخ گو بودن دانست  و خواهان حذف این جدول گردید . ( این جا ) و ( این جا ) و ( این جا )
متاسفانه در روزهای پایانی سال این جدول مورد تصویب نمایندگان مجلس دهم قرار گرفت .
گزارش زیر به صورت تفصیلی به این موضوع پرداخته است
 
*  شلوغی روزهای آخر در بهارستان به نمایندگان مجال نداد تا دست‌کم یک‌ساعتی به جزئیات این جدول ویژه بپردازند/ این شد که بی‌حرف پیش و در سایه شلوغی پایان سال این جدول هم در کنار جداول دیگر مثل آب‌خوردن مصوب شد؛ البته نه به روال و رویه پیشین. حالا بارقه‌هایی از نظارت به چشم می‌خورد/ «کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت حوزه علمیه و کمیسیون فرهنگی مجلس بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات جدول ١٧ نظارت خواهد کرد/ گاهی این بودجه‌ها صرف همایش‌های بی‌خاصیت می‌شود/ جدول ١٧ آش شله‌قلم‌کاری است که از هر دری در آن سخنی رفته است/ نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از طرفداران درجه یک آن به‌شمار می‌رود و بارها در نقد حذف این ردیف اعتباری اعلام موضع کرده است/ با وجود قرارداشتن برخی نهادها در ردیف‌های ثابت بودجه سنواتی، باز هم بخش‌های متعلق به این نهادها در جدول ١٧ نیز به چشم می‌خورد/ در بلندمدت این نوع بودجه‌دادن به نهادها رانت‌خیز می‌شود. اطلاع دقیق داریم که بر خیلی از این مؤسسه‌ها نظارت نمی‌شود. اهرم نظارتی ویژه‌ای وجود ندارد و همین کار ما را سخت‌تر از همیشه کرده است/ در لابه‌لای اسامی ٥٠ مؤسسه‌ای که در این جدول جا خوش کرده‌اند، اسامی جالبی به چشم می‌خورد. از «ستاد احیای امربه‌معرف و نهی‌ازمنکر» گرفته تا مرکز «موضوع‌شناسی احکام فقهی» و «بنیاد فرهنگی مهدی موعود»/ سال گذشته نهادهایی مانند مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره)، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی (به مدیریت مصباح‌یزدی) و بنیاد سعدی (به مدیریت حدادعادل)، از جدول ١٧ خارج و به ردیف‌های ثابت بودجه سالانه اضافه شدند/ رئیس هیئت‌مدیره این مؤسسه نصرالله چمران، برادر شهید مصطفی چمران و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، است/ نایب‌رئیس مؤسسه ترجمان وحی، محسن پرویز، معاون وزیر ارشاد دولت نهم است/ نام جشنواره «عمار»، فستیوال سینمایی هم در این جدول به چشم می‌خورد كه نخستین دوره آن در سال ١٣٨٩ برگزار شد و به آثار سینمایی در حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی اختصاص دارد. وحید جلیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار و برادر سعید جلیلی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی است/ معلوم نیست با وجود پیش‌بینی‌های او وضعیت به چه سمت‌وسویی هدایت شده که حتی یک کلمه در مجلس درباره جدول ١٧ صحبت نمی‌شود/ از یک‌سو کماکان نقدها بر مجلس دهمی‌ها باقی است که چرا یک‌بار هم که شده برای حذف این جدول اقدام نکردند....
 
تصویب جدول 17 در مجلس دهم
 

 جدول شماره ١٧ باز هم ابقا شد، با طوماری از مؤسسه‌های ویژه. مؤسسه‌هایی که اغلب نام شخص شناخته‌شده در پس آن آمده و نامی بودجه‌پسند بر سر در آن. جدول ویژه باز هم در بودجه خواهد ماند، آن هم با اعتباری ٢٣٠‌میلیاردتومانی و حاشیه‌های فراوانش. شلوغی روزهای آخر در بهارستان به نمایندگان مجال نداد تا دست‌کم یک‌ساعتی به جزئیات این جدول ویژه بپردازند. این شد که بی‌حرف پیش و در سایه شلوغی پایان سال این جدول هم در کنار جداول دیگر مثل آب‌خوردن مصوب شد؛ البته نه به روال و رویه پیشین. حالا بارقه‌هایی از نظارت به چشم می‌خورد.

برخی نمایندگان برای آنکه جلوی هرج‌ومرج این جدول را بگیرند، پیشنهادهای عملی را در دستور کار قرار دادند. حالا خروجی شلوغی روزهای پایانی مجلس و بررسی بودجه ٩٦ این شده که کارگروهی ویژه بر جدول ١٧ نظارت خواهد کرد و مصوبه‌ای در برنامه ششم توسعه نیز می‌تواند ناظر بر این جدول عمل کند. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در کنار حجت‌الاسلام مازنی عضو کمیسیون فرهنگی و محمدعلی وکیلی از اعضای هیئت‌رئیسه توانستند در نهایت حکم تشکیل کارگروه نظارت بر جدول ١٧ بودجه ٩٦ را بگیرند. کاری که شاید تأثیرش را بتوان در آینده و با افزایش سطح نظارت بر این جدول به چشم دید.


گاهی بودجه‌ها صرف همایش‌های بی‌خاصیت می‌شود
مطهری در این زمینه به «شرق» می‌گوید: «کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت حوزه علمیه و کمیسیون فرهنگی مجلس بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات جدول ١٧ نظارت خواهد کرد. این رویه پیش‌تر درباره جدول ١٧ وجود نداشته و حالا امیدواریم این کار انجام شود. دبیرخانه این کارگروه در وزارت ارشاد مستقر خواهد بود».

علاوه بر این کارگروه، علی مطهری به مصوبه‌ای در برنامه ششم توسعه اشاره دارد که «براساس آن دیوان محاسبات از این پس بر هزینه‌کرد کمک‌های مالی مؤسسات و بنیادها نظارت خواهد داشت». پرداخت‌های جدول ١٧ به گفته مطهری «کمک مالی است و دیوان محاسبات موظف است گزارش دقیق هزینه‌کرد بودجه مؤسسات مندرج در این جدول را ارائه کند».

نایب‌رئیس مجلس دهم همچنین می‌گوید: «اعتبارات جدول ١٧- که البته مقدار زیادی نیست- میان مؤسسه‌های مندرج در این جدول از سوی کارگروه مذکور تقسیم می‌شود. با بودن این کارگروه این منابع عادلانه‌تر تقسیم خواهد شد. به نظر من برای اینکه به عدالت در این تقسیم نزدیک شویم، لازم است عملکرد سال گذشته این مؤسسه‌ها و بنیادها ارزیابی دقیق شود تا معلوم شود چه میزان از فعالیت‏های آنها آثار عملی داشته و میزان توانایی آنها چقدر است. گاهی این بودجه‌ها صرف همایش‌های بی‌خاصیت می‌شود. این کارگروه وظیفه دارد به‌گونه‌ای عمل کند که این بودجه‌ها هدر نرود».


تصویب بودجه ٢٣٠‌میلیاردتومانی
جدول شماره ١٧ سال ٩٤ با بودجه‌ای ٢٤٤میلیاردتومانی وارد صحن و با ٢٧٦‌ ‌میلیارد تومان مصوب شد. حالا رقمی حدود ٢٣٠‌‌ میلیارد تومان برای نهادها و سازمان‌های فرهنگی پیشنهاد شده است. اما به گفته غلامرضا کاتب جدول ١٧ آش شله‌قلم‌کاری است که از هر دری در آن سخنی رفته است. جالب اینکه جدول ١٧ نه‌تنها از سوی اصلاح‌طلبان که بیش از همه از سوی اصولگرایان مجلس با نقدهایی مواجه شد. هرچند نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از طرفداران درجه یک آن به‌شمار می‌رود و بارها در نقد حذف این ردیف اعتباری اعلام موضع کرده است. نکته عجیب اینکه با وجود قرارداشتن برخی نهادها در ردیف‌های ثابت بودجه سنواتی، باز هم بخش‌های متعلق به این نهادها در جدول ١٧ نیز به چشم می‌خورد. این در حالی است که غلامرضا تاجگردون به «شرق» می‌گوید: «هرکدام از این مؤسسه‌ها را می‌توان در ردیف بودجه خاص خودشان سامان داد. شکل‌گیری این جدول اشتباه بزرگی بوده است. به باور من در بلندمدت این نوع بودجه‌دادن به نهادها رانت‌خیز می‌شود. اطلاع دقیق داریم که بر خیلی از این مؤسسه‌ها نظارت نمی‌شود. اهرم نظارتی ویژه‌ای وجود ندارد و همین کار ما را سخت‌تر از همیشه کرده است».


اعتبار حتی برای «رویداد مشهد پایتخت فرهنگی اسلام در سال ٢٠١٧»
در لابه‌لای اسامی ٥٠ مؤسسه‌ای که در این جدول جا خوش کرده‌اند، اسامی جالبی به چشم می‌خورد. از «ستاد احیای امربه‌معرف و نهی‌ازمنکر» گرفته تا مرکز «موضوع‌شناسی احکام فقهی» و «بنیاد فرهنگی مهدی موعود». نه‌تنها برای مؤسسه‌ها که حالا برای رویدادهای ویژه هم اعتبار در نظر گرفته شده است. نمونه‌اش «رویداد مشهد پایتخت فرهنگی اسلام در سال ٢٠١٧». انتشارات اسلامی وابسته به حوزه علمیه قم، کمک به فعالیت فرهنگی مسجد جمکران، مؤسسه امام صادق، نیز جزء ‌نهادها و رویدادهایی هستند که در این جدول اعتباراتی برای آنها در نظر گرفته شده است. نام و عنوان شخصیت‌های سیاسی از نمایندگان مجلس گرفته تا دیگر سیاسیون در پشت صحنه این نهادها پنهان است. برای نمونه در این میان می‌توان به بیمارستان «سپیر» به مدیریت سیامک مره‌صدق، نماینده مجلس دهم، مؤسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) به مدیریت مهدی سنایی، سفیر کنونی ایران در روسیه، دانشگاه مفید (به ریاست مرحوم آیت‌الله موسوی‌اردبیلی) و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست روح‌الله حسینیان اشاره کرد. ناگفته نماند که سال گذشته نهادهایی مانند مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره)، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی (به مدیریت مصباح‌یزدی) و بنیاد سعدی (به مدیریت حدادعادل)، از جدول ١٧ خارج و به ردیف‌های ثابت بودجه سالانه اضافه شدند.


چهره‌های سیاسی و مؤسسه‌های خاص
مؤسسه «پرتو ثقلین» نیز متعلق به آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی است؛ او هم‌اکنون یکی از فقهای شورای نگهبان است. دفتر مرکزی این مؤسسه در شهر قم واقع شده و هدف آن انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار مربوط به آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌طباطبایی‌یزدی است. مؤسسه فرهنگی «ترجمان وحی» هم با هدف ارائه ترجمه‌هایی صحیح از تحریف قرآن مجید، در سال ١٣٨٣ ثبت شده است. مدیرعامل این مؤسسه حجت‌الاسلام محمد نقدی است. رئیس هیئت‌مدیره این مؤسسه نصرالله چمران، برادر شهید مصطفی چمران و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، است. نایب‌رئیس مؤسسه ترجمان وحی، محسن پرویز، معاون وزیر ارشاد دولت نهم است.


اعتراض کاتب به اختصاص اعتبار به شهرک مهدیه
شهرک مهدیه قم از دیگر نهادهایی که در گوشه‌ای از این جدول بودجه‌ای به او اختصاص یافته نیز مؤسسه‌ای است که برای اعطای واحد مسکونی به طلاب در شهر قم دایر شده است. غلامرضا کاتب چندی پیش با اشاره مستقیم به نام این شهرک در جدول ١٧، به «شرق» گفت: «تعداد زیادی شهرک داریم، دلیل اینکه یکی در این میان اعتبار می‌گیرد چیست».نام جشنواره «عمار»، فستیوال سینمایی هم در این جدول به چشم می‌خورد كه نخستین دوره آن در سال ١٣٨٩ برگزار شد و به آثار سینمایی در حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی اختصاص دارد. وحید جلیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار و برادر سعید جلیلی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی است. البته او این روزها به‌جز جشنواره عمار در مشهد مشغول کار است و در مقام معاون فرهنگی شهرداری مشهد فعالیت دارد.


شرایط برای حذف جدول مهیا بود
برخی نمایندگان مجلس بر حذف و برخی دیگر بر ساماندهی جدول ١٧ تأکید كردند. در این میان چند روز مانده به تصویب جدول ١٧ در لایحه بودجه ٩٦، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به «شرق» خبر داد: «زمینه‌های لازم برای حذف این جدول در مجلس فراهم است»؛ اما معلوم نیست با وجود پیش‌بینی‌های او وضعیت به چه سمت‌وسویی هدایت شده که حتی یک کلمه در مجلس درباره جدول ١٧ صحبت نمی‌شود. موبایل تاجگردون در دسترس نیست و برخی سؤال‌های ما در زمینه چرایی سکوت مجلس درباره موضوع جدول ١٧ بی‌پاسخ می‌ماند. محمدعلی وکیلی نیز از منتقدان سکوت مجلس دهم و گفت‌وگونكردن درباره آن در صحن مجلس است. به گفته او «مجلس آن‌قدر سرگرم تبصره‌ها شده بود که دیگر مجالی برای پرداختن به جداول باقی نماند. اگر می‌خواستیم بر بررسی جدول ١٧ اصرار کنیم هم یکباره باید بررسی همه جداول در دستور قرار می‌گرفت. این روند به‌غلط در مجلس رویه شده، تأکید بر تبصره‌ها و پرش از روی جداول».وکیلی نیز مانند مطهری به پیگیری‌هایی اشاره مي‌كند که در نهایت به بارقه‌هایی از امید برای نظارت بیشتر بر جداول ١٧ را فراهم آورده: «حکم ساماندهی جدول ١٧ در پای این جدول بلااستفاده باقی مانده بود که در رایزنی‌ها با هیئت‌رئیسه و شخص رئیس مجلس مقرر شد این حکم زنده شود و نظارت بر بودجه مؤسسه‌های حاضر در جداول ١٧ از سوی نهادهای مرتبط به‌صورت دقیق بررسی شود».


برخی کارگروه نظارت را حذف و ردیف‌ها را مستقیم کردند
جدول ١٧ جدولی متشکل از افراد و مؤسسه‌هایی است که ردیف بودجه دریافت می‌کنند؛ اما در سال‌های گذشته نظارتی بر آنها وجود نداشته است ولي حالا نه‌تنها نظارت وجود دارد، بلکه اگر گزارش هزینه‌کرد آنها به جزء مورد قبول نهادهای ناظر نباشد آنها در بودجه آتی هیچ سهمی نخواهند داشت. محمدعلی وکیلی همچنین تأکید مي‌كند: «سال ٩٣ برای نخستین‌بار تلاش‌هایی براي افزایش نظارت بر بودجه جدول ١٧ اتفاق می‌افتد و البته به‌سرعت فراموش می‌شود. آن‌موقع آقایان برای این جدول حکمی گذاشتند تا کارگروهی متشکل از ارشاد، سازمان برنامه و کمیسیون فرهنگی بر آن نظارت كنند؛ اما از همان سال ٩٣ دیگر خیلی دنبال آن را نگرفتند. البته حکم آن وجود داشت و در سال‌های بعد این حکم ملغی شد. از آقای رئیس [علی لاریجانی] خواهش کردم که شما هم حکم سال ٩٣ را تنفیذ کنید، این اتفاق افتاد، آقای لاریجانی پای این حکم را امضا کرده‌اند. حالا ما این کمیته را با همان ساختار گذشته حفظ کرده‌ایم».وکیلی در پاسخ به اینکه دلیل حذف این حکم چه بود و چه افرادی آن را حذف کردند نیز به «شرق» گفته «برخی در مجلس نهم این کارگروه را حذف کردند و ردیف‌ها را مستقیم کردند. به‌این‌ترتیب ردیف‌ها را به اشخاص و مؤسسه‌ها اختصاص دادند، الان دوباره این حکم را تنفیذ کرده‌ایم».او همچنین به «شرق» خبر داده پیش از این شرایط به‌گونه‌ای بود که دیوان محاسبات نمی‌توانسته گزارش نظارتی بر این جدول تهیه کند؛ اما حالا شرایط به‌گونه‌ای شده که دیوان محاسبات ملزم به نظارت بر هزینه‌کرد مؤسسه‌های ذیل جدول ١٧ شده است.


پایان مجهول یک جدول
از یک‌سو کماکان نقدها بر مجلس دهمی‌ها باقی است که چرا یک‌بار هم که شده برای حذف این جدول اقدام نکردند و درعین‌حال دستاورد کنونی در مسیر نظارت حداکثری بر این جدول درخور توجه است. به گفته وکیلی «باید شکل‌گیری این کارگروه را به فال نیک گرفت و کاری کرد که چوب نظارت بر سر همه نهادها و مؤسسه‌ها باشد، چه جدول ١٧ و چه سایر جداول».

بهرام پارسایی نیز به «شرق» می‌گوید: «نمی‌شود اعتباری به برخی مؤسسه‌ها داد و آنها را رها کرد. نظارت بر مؤسسه‌ها به هر فرد و جناحی وابسته باشند از ضروریات کار دیوان محاسبات است و مجلس نیز بر این روند دقت خواهد کرد».
جدول ١٧ چه بخواهیم و چه نخواهیم ميهمان ناخوانده بودجه ٩٦ است. حالا دو امکان نظارتی برای رصدکردن فعالیت این مؤسسه‌ها پیش‌بینی شده و باید دید تکلیف این جدول در گزارش‌های نظارتی چه خواهد بود؛ آیا امکان دسترسی به این گزارش‌ها از سوی رسانه‌ها فراهم خواهد شد؟ سؤال‌ها فراوان است و جدول ١٧ کماکان روی خط خبرها.

روزنامه شرق

گروه رسانه و تشکل/

پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران

پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران صبح امروز (پنج شنبه) در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد.

در این نشست وزیر آموزش و پرورش ، تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله محمدرضا عارف ، فاطمه سعیدی ، فریده اولاد قباد ، داود محمدی ؛ ولی الله شجاع پوریان عضو شورای اسلامی شهر تهران و نیز برخی از فعالان تشکل ها و احزاب حضور داشتند .

در این کنگره پیام سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات قرائت شد .

بر خلاف چهارمین کنگره انجمن اسلامی از صدای معلم برای حضور در این مراسم دعوتی به عمل نیامده بود .

چهارمین کنگره انجمن اسلامی روز پنج شنبه نهم بهمن ماه 1393 در کانون فجر منطقه 9 تهران برگزار گردید .

گزارش کامل چهارمین کنگره انجمن اسلامی معلمان  را در ( این جا )  و ( این جا ) بخوانید .

چهارمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران

پایان گزارش/

چهارشنبه, 17 اسفند 1395 18:20

مطالبات شش‌گانه از دولت دوازدهم

اقتصاد ایران نوعی «تیول‌داری مدرن» در ادامه روند تیول‌داری سنتی گذشته است/ می‌بینیم بیشتر بنگاه‌های اقتصادی (تیول‌ها) ورشکست می‌‌شوند اما حقوق ده ها ميليونى مديران آنها يعنى همان تيولداران مدرن همچنان برقرار است. اين  نحوه اداره اقتصاد باید برچیده شود/ اقتصاد سالم اقتصادی است که مردم در آن، محور اصلی فعالیت‌های اقتصادی هستند و دولت هم از محل اخذ مالیات، وظیفه تامین کالاهای عمومی را به عهده دارد/ اولین گام در این مسیر، پایدارسازی تورم تک رقمی است/ بسیاری از مقامات نه تنها فعالیت اقتصادی شخصی دارند، بلکه با استفاده از منابع عمومی در درون بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی نیز فعالیت اقتصادی راه‌اندازی کرده و منافع شخصی دارند که تصمیمات آنها را از هدف‌گیری منافع ملی منحرف می‌کند/ هزینه‌کرد هر ریال از منابع عمومی و بیت‌المال، باید دارای مقصد مشخص و شفاف برای عموم مردم باشد و در سامانه‌های قابل دسترسی برای همه شهروندان با تمام جزئیات منتشر شود/ خستین قدم برای زدودن فقر، هدف مند کردن یارانه‌های نقدی به شکل واقعی است. بر اساس هر معیاری که در نظر بگیریم فقط دو‌ یا حداکثر سه دهک جمعیت کشور صلاحیت دریافت یارانه نقدی را دارند/ با توجه به بانک‌های اطلاعاتی موجود امکان هدف مند کردن یارانه‌ها برای این جمعیت هدف وجود دارد ولی ملاحظات سیاسی مانع این کار شده است

منتشرشده در اقتصاد

گروه استان ها و شهرستان ها / در پی اتفاقات رخ داده در آموزش و پرورش منطقه 2 تهران جمعی از مدیران واحدهای آموزشی این منطقه در نامه ای به  علیرضا کمره ای مدیر کل آموزش و پرورش که نسخه ای از آن برای صدای معلم ارسال شده است خواهان توجه بیش از پیش به مشکلات این منطقه شدند .

متن کامل این نامه به شرح زیر است

براساس‌ آیات قرآن کریم فرهنگ ایمان و تقوا اگر بر جامعه حاکم شود؛ باعث گشایش درهای برکت از آسمان و زمین می‌شود و اگر به‌جای آن فرهنگ تکذیب و پایمال شدن ارزش‌ها در جامعه حاکم شود و اگر به‌جای تقوا بی‌تقوایی حاکم شود یا اگر به‌جای گرامی داشتن حرمت‌ها؛ بی‌حرمتی و افشاگری و دروغ و تهمت در جامعه حاکم شود در این صورت جامعه از دست رفته است/ انقلاب اسلامی؛ انقلابی فرهنگی بود/ اگر بخواهیم فرهنگ عبودیت در جامعه حاکم باشد باید اقتصاد جامعه پویا باشد چراکه شکم‌های گرسنه ایمان نمی‌شناسند/ امنیت و فرهنگ باهم مرتبط هستند و نیازی نیست که با یک چسب خاص آنها را بچسبانیم بلکه آنها خود به هم می‌چسبند/ در جامعه‌ای که ترس و اضطراب حاکم است خلاقیت صورت نمی‌گیرد و جرقه‌های خلاقیت هنری و فرهنگی و فکری در فضای آرام شکل می‌گیرد و خود را نشان می‌دهد/ امنیت باید در فضای سرور باشد که درهای برکات به روی جامعه گشوده شود/ باتوجه به نظرسنجی‌هایی که در سال 93 صورت گرفته؛ وزارت اطلاعات رتبه هفتم را داشت در سال 94 این رتبه به چهارم رسید و امسال در جایگاه سوم در بین دستگاه‌های دولتی ایستاده‌ایم یعنی مردم به ما اعتماد کرده‌اند/ اسلام ما را از تعامل فرهنگی مناسب با کشورهای دیگر منع نمی‌کند/ استقلال آزادی جمهوری اسلامی شعار ما بوده است و از جمله آزادی‌های مسلم ما که در قانون اساسی است آزادی رسانه‌ها بوده است و جز مواردی که توطئه باشد و توطئه هم در کار رسانه‌ای یک سوراخ سوزن است؛ دروازه نیست. هر کسی حرفی خلاف ذوق و نظر ما زد که نباید بلافاصله او را متهم به توطئه کنیم و دهان او را ببندیم و قلمش را بشکنیم/ بستن دهان‌ها و شکستن قلم‌ها به بهانه توطئه با هویت انقلاب اسلامی ما منافات دارد و لذا وزارت اطلاعات رسالت خود را در خفه کردن گلوله‌ها می‌داند نه خفه کردن گلو‌ها/ اگر رسانه‌ای حقی را از شخصی ضایع کرد باید پاسخگو باشد اما اگر نظری در مسائل سیاسی،‌اقتصادی، اجتماعی و ... ارائه کند این متعرض شدن و فضای رسانه را امنیتی کردن جز ضرر چیز دیگری ندارد چراکه ممکن است خود را پنهان کند اما از جای دیگر به اساس لطمه می‌زند

گروه مناطق/ در نشستی که اخیرا علیرضا کمره ای ، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با معلمان در منطقه 5 تهران و به میزبانی انجمن اسلامی منطقه 5 تهران داشت ؛ مورد انتقاد معلمان در مورد مدیریت مناطق تهران و حتی خود اداره کل آموزش و پرورش تهران قرار گرفت . ( این جا )

معلمان چنین عنوان  می کردند : " با گذشت بيش از چند سال از استقرار دولت تدبير اميد؛ چرا هنوز براي جايگزيني مديران همسو با خط دولت اراده اي وجود ندارد؟ در شهر تهران هنوز شاهد حضور مديراني از دولت قبل هستيم که علاقه اي به ادامه کار اين دولت ندارند ... "

" در ايامي که هجمه شديدي بر عليه دولت وجود دارد ؛ بدنه آموزش و پرورش انباشته از مديران جناح مخالف دولت است که حتي با کارشکني هاي متعدد سعي در ناکارآمد جلوه دادن اقدامات دولت می باشند ... "

" خيلي از دوستان اصولگرا جو شهر تهران را طوري نشان مي دهند که نبايد تغييراتي داشته باشد ... "

شنیده ها حاکی است که قرار است مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 تهران تغییر کند .

یکی از مدیرانمدارس این منطقه انتقاداتی را نسبت به عملکرد مسئولان به ویژه مدیر کل آموزش و پرورش تهران مطرح کرده است

منتشرشده در یادداشت

مقامات وزارت آموزش و پرورش فعالان رسانه ای معلمان را در جایگاه منتقد به رسمیت نمی شناسند/ وزارتخانه به فعالان رسانه ای و فعالان صنفی – سیاسی درِ باغ سبز نشان داد  و آنها را وسوسه کرد/  فعال رسانه ای  با خودش فکر می کرد که با رفتن به ستاد با یک تیر چند نشان می زند/ فعالیت رسانه ای معلمان اصلاح طلب در فضای مجازی و واقعی ابزاری  شده است برای گرفتن پست مدیریتی/ نمی توان  افرادی را که می کوشند از طریق قلم و عضویت در تشکل های صنفی –سیاسی  راهی برای آینده خود بازکنند را سرزنش کرد/ هیچ کس را نمی توان از تلاش برای داشتن شغل بهتر و درآمد بیشتر منع کرد/ اینکه بگوییم معلمی را با هیچ شغلی عوض نمی کنیم یک شعار است/ کار  وزیر (فانی و دانش) و معاونان و مدیران کل آنها ، تبدیل  فعالان رسانه ای به کارمندروابط عمومی است/ فعال رسانه ای در ستاد یا استحاله شده  و یا دچار افسردگی و انزوا می شود/ دانش آشتیانی 8 تشکل معلمی به شمول تعدادی از بهترین فعالان رسانه ای را در چند ماه گذشته نابود کرد/ در دوره دانش برخی تشکل ها و شماری از فعالان رسانه ای اصلاح طلب تبدیل به افرادی منتظر پُست و کاسبکار شدند/ این گزاره جا افتاده است که مقصد نهایی فعال رسانه ای و فعال صنفی – سیاسی ، گرفتن پُست اداری است/ برخی مدیران درجه دوم و سوم عناصر باسواد و منتقد در بین معلمان را با استفاده از اختیارات اداری جذب کرده اند / سایت های قلابی و وابسته به مدیران به نام سایت مستقل معلمی عرضه می شود/ برخی فعالان رسانه ای قلم و آبروی خود را به ثمن بخس و حتی به اشارات گوشه ابروی یک مدیر می فروشند/ تشکل های معلمی اصلاح طلب تصور کردند که آمدن دانش آشتیانی پایان تاریخ است و باید در سیستم اداری ذوب شوند/ برخی تشکل های حامی دانش  تمام تخم مرغ های خود را پشت میز اداری و یا پشت در اداره (در انتظار پست ) نیمرو کرده و خورده اند/ نمی دانم تشکل های 8 گانه اصلاح طلب در انتخابات پیش رو با چه زبانی با معلمان سخن می گویند/ دانش با جذب و حذف تشکل ها و فعالان اصلاح طلب مستقل ، راه را برای جریان چپ داخل کانون ها هموار کرد/ چیزی به نام گفتمان صنفی اصلاح طلبی دیگر وجود ندارد/ تشکل های اصلاح طلب بخشی از سیستم شده اند و حرفشان بین معلمان به دلیل وابستگی به وزارتخانه  ، خریدار ندارد/ راه درست این بود که وزیر آموزش و پرورش و مدیران زیر دستش فعالان رسانه ای و فعالان صنفی را در جایگاه واقعی خودشان تقویت می کردند  و استقلال آنها را به رسمیت می شناختند

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور