در تامل بر مفهوم صبر از دیدگاه روان شناختی شاید مفاهیمی چون خودگردانی و خودمهارگری، سرسختی و تاب آوری بیشتر قابل توجه باشد و در حوزه های مدیریتی نیز توسل بر رفتارهای منطقی و دوری از رفتارهای هیجانی بیشتر قابل تبیین می باشد/ نگاهی ساده بر شخصیت آیت آلله هاشمی رفسنجانی گویای این واقعیت است که ایشان دارای ظرفیت گسترده ای از خودگردانی، سرسختی و تاب آوری و پرهیز ار رفتارهای هیجانی بودند که می تواند به عنوان یک مدل رفتاری مورد توجه دیگران قرار گیرد/ پرداختن به چنین خصیصه ای(صبرگزینی) به عنوان یک کاستی می تواند در سپهر سیاسی جامعه ایران، مهم و اساسی باشد که عمده گروه ها و شخصیت های سیاسی، چنین ویژگی را کمتر از خود نشان می دهند
گروه اخبار/
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، فاطمه سعیدی در جریان برگزاری مراسم رونمایی از لوگوی فراکسیون زنان با اشاره به اظهارنظر محمدمهدی زاهدی که در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های اصولگرا به بیان جزئیاتی درباره تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخته بود، واکنش نشان داد و گفت: بنابر تبصره ۶ ماده ۲۱۴ آیین نامه داخلی مجلس، هیچ کدام از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان اجازه ندارند درباره تفحصهای درحال بررسی با رسانه مصاحبه کنند.
او گفت: متاسفانه چندین مرتبه شاهد بودیم آقای زاهدی که در کمیته تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان عضویت دارند، با برخی رسانهها مصاحبه کرده و نسبت به ارائه اطلاعاتی در این رابطه اقدام کرده اند.
عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان خاطرنشان کرد: هنوز به نیمه راه این تحقیق و تفحص هم نرسیدهایم و بنابر آیین نامه مجلس هیچ کدام از اعضا تا پایان کار انجام تفحص حق اظهارنظر درباره آن را ندارند.
عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قرار بود انجام روند این تفحص شش ماه باشد و این درحالی است که هنوز چهارماه از این مهلت شش ماهه باقی مانده است.
او با بیان اینکه در کمیته بانک و بورس هیات تحقیق و تفحص عضویت دارد، اعلام کرد: هنوز کار بسیاری در مسیر انجام این تفحص باقی مانده و در بحث بررسی موضوعات مربوط به بانک سرمایه کار بسیاری مانده و فکر نمیکنم مبالغی که آقای زاهدی یک بار آن را هفت هزار میلیارد و دفعه دیگر یازده هزار میلیارد عنوان میکند، صحت داشته باشد.
عضو هیات رییسه فراکسیون امید تصریح کرد: قطعا بیان این مسائل بیش از آنکه اعتماد افکار عمومی را خدشه دار کند، نتیجه دربرنخواهد داشت.
او در واکنش به سوالی درباره تغییر مدیرعامل بانک سرمایه گفت: مدیرعامل پیشین تغییر کرده و چنانچه در جریان باشید، این فرد به خاطر برخی مسائل هم اکنون در زندان است.
نماینده اصلاح طلب مردم تهران با تاکید بر اینکه موضوع مربوط به مدیرعامل بانک سرمایه است و ارتباطی به مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ندارد، گفت: مدیرعامل صندوق ذخیره تغییر کرده و آقای نیکدل فردی باتجربه، کارآمد و دلسوز است.
سعیدی تصریح کرد: به نظر میرسد چنین اظهارنظرهای بجز خدشه دار کردن اعتماد جامعه فرهنگیان، نتیجهای دربرنخواهد داشت.
عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اظهارنظر چندی پیش رییس هیات تفحص از صندوق ذخیره در خصوص لزوم اطلاع رسانی از سوی رییس یا سخنگوی این هیات خاطرنشان کرد: زاهدی نه مسئولیت ریاست هیات را برعهده دارد و نه سخنگوی این هیات است و بیان این اعداد و ارقام درحالی که هنوز نیمی از مسیر تفحص نیز طی نشده، درست نیست.
او خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که روند بررسی میائل مربوط به صندوق ذخیره و بانک سرمایه متفاوت از یکدیگر است.
سعیدی گفت: درصورتی که میتوان به این راحتی نتیجه گیری کرد و اعداد و ارقام قطعی اعلام کرد، چه نیازی به صرف این مقدار هزینه برای انجام تفحص است. این تفحص با ۲۰۰ رای کلید خورد و اگر یک نفر بخواهد بدین شکل اطلاعات غلط بدهد، انجام تفحص و صرف هزینه برای آن نادرست بوده است.
عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره ارتباط بحث صندوق ذخیره فرهنگیان و استعفای وزیر پیشین آموزش و پرورش تصریح کرد: اساسا تغییر وزیر آموزش و پرورش و استعفای فانی هیچ ارتباطی به بحث صندوق ذخیره فرهنگیان نداشت.
او در پاسخ به سوال ایلنا درباره انگیزه این استیضاح وزیر جدید گفت: طرح این استیضاح درحالی که هنوز سه ماه هم از آغاز به کار دکتر دانش آشتیانی سپری نشده، کاملا با انگیزه های جناحی دنبال می شود و ما این استیضاح را کاملا جناحی ارزیابی می کنیم.
او تصریح کرد: جمع آوری امضای دانش آشتیانی از برج ۹ آغاز شد و درحالی که برای ارزیابی عملکرد یک مدیر مدرسه حداقل ۴ ماه زمان می برد، چگونه میتوان یک وزیر را ارزیابی کرد.
سعیدی در پایان درباره آخرین وضعیت این استیضاح اعلام کرد: قرار بود آقای دانش آشتیانی در نشست امروز کمیسیون آموزش خاضر شود که باتوجه به دوشیفته شدن صحن، احتمالا این جلسه به روز دیگری موکول میشود.
به بهانه طرح استیضاح دکتر دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش با محمدرضا سیفی کارشناس آموزش و پرورش گفت و گو کردیم. مثل همیشه با حرارت و صریح حرف زد و از مشکلات گفت. او معتقد است که استیضاح وزیر آموزش و پرورش در این زمان فقط سبک جدیدی از سهم خواهی نمایندگان است.
متن کامل گفت و گوی جماران در پی می آید:
موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش که در مجلس مطرح شده را چگونه ارزیابی می کنید؟
استیضاح دانش آشتیانی فقط سبک جدیدی از سهم خواهی است، جدی نگیرید!
ماه قبل نامه ای با امضا 60 نماینده در رسانه ها منتشر شد و در هفته جاری هم عضو هیات رئیسه مجلس خبر از اعلام وصول این استیضاح به هیات رئیسه داد، این که شوخی نیست!
مشروح جلسات علنی مجلس در بررسی برنامه ششم توسعه را با دقت گوش کردم، برایم برخی اظهارنظرها عجیب است، نوع گفتمان نمایندگان خاص است که البته این خود زاییده دموکراسی است و می شود از آن خرسند بود.
ببینید! مفادی که نمایندگان محترم به آن برای طرح استیضاح استناد کردند خیلی کلی است و هیچ مصداقی ندارد، به هرحال دکتر دانش آشتیانی از سوی رئیس جمهور معرفی شد که تغییرات ایجاد کند.
اما برخی نمایندگان می گویند این عزل و نصب های سیاسی است.
خب همان برخی نمایندگان یادشان رفته که مجلس ترکیب گذشته را ندارد و حتی برخی فراموش کرده اند که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و الان آقای روحانی رئیس جمهور است.
اگر استیضاح اعلام وصول شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
این مجلس شبیه مجلسی نیست که داستان «فرجی دانا» دوباره بازخوانی شود. نمایندگان می دانند استیضاح در این زمان خاص و پایان سال در حالی که کشور برای برپایی انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود، نمی تواند مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان را رفع کند و متاسفانه به فرهنگیان عزیز برای مشارکت در برگزاری انتخابات انگیزه منفی می دهد و این خواست نظام نیست.
به هرحال استیضاح حق نمایندگان است.
استیضاح حق نمایندگان است، اما آیا ما از همه حقوق خود به درستی استفاده می کنیم؟ در مجلس سوم دکتر نجفی از کابینه مرحوم فقید آیت الله هاشمی با 137 رای مخالف استیضاح، به بهترین شکل به راهش ادامه داد. دور دوم دولت اصلاحات، مرتضی حاجی نیز استیضاح شد اما با 159 رای موافق، اعتماد نمایندگان را دوباره به دست آورد. در دور اول دولت رئیس جمهور سابق، محمود فرشیدی با 132 رای مخالف استیضاح، ادامه کار داد و همچنین در همین دولت فعلی، دکتر فانی نیز از دام استیضاح گریخت و با رای اعتماد مجدد مسئولیت خود را ادامه داد. پس استیضاح وزرای آموزش و پرورش خوش یمن نیست اما این حق برای نمایندگان محفوظ است.
این روش مطالبه گری را مناسب می دانید؟
تصور کنید نماینده ای که طراح اصلی استیضاح وزیر سابق (دکتر فانی) بود، در جلسات رسیدگی به برنامه ششم توسعه، وسط مجلس راه افتاده و امضا جمع می کند که «دانش آشتیانی» باید استیضاح شود و «طیف خاکستری مجلس» و «نو دلواپسان» هم بدون اینکه حتی متن استیضاح را بخوانند خیلی ساده زیر برگه را امضا کردند.
مهمترین ادله این نوع نمایندگان کمی غیر منطقی است. اینکه باید دکتر دانش آشتیانی معاونین و مدیرانی را انتخاب کند که هم فکر دولت باشند، این خواسته زیادی است؟ جالب است بدانید تعدادی از امضاکنندگان معتقدند چون اتفاقی در آموزش و پرورش نیفتاده است، باید دانش را استیضاح کنند! یعنی دقیقا خلاف نظر تعداد دیگری که اعتقاد دارند چون اتفاقاتی مانند انتصابات انجام شده باید وزیر فعلی استیضاح شود!
به نظر شما دانش آشتیانی چه واکنشی نشان می دهد؟
در نشستی که دانش آشتیانی با تشکل های فرهنگیان داشت، تاکید کرد که به هیچ وجه نگران استیضاح نیست و تصور می کنم تا الان هم با جابه جایی و برکناری برخی معاونین و مدیران کل، کلی جربزه نشان داده است.
باید وزیر با نمایندگان تعامل داشته باشد و البته کار مورد صلاح وزارتخانه را انجام دهد، از این جهت که اعضای «هنگ بازنشستگان» را در وزارتخانه کمتر کرد و مدیران و معاونین بازنشسته را اجازه داد تا به آغوش گرم خانواده برگردند، نباید از دانش آشتیانی تشکر کرد؟
در نامه استیضاح یکی از دلایل نمایندگان عدم پرداخت معوقه مطالبات فرهنگیان است.
معوقات حقوق که فرهنگیان سال ها بود منتظرش بودند پرداخت شد و تا پایان سال نیز مطالبات بازنشستگان پرداخت می شود. نمایندگان خیلی عجله کردند، کاش کمی صبور بودند؛ الان بسیاری از بندهایی که در طرح استیضاح گنجانده شده با پرداخت مطالبات فرهنگیان باطل می شود. جالب است که در برخی از بندها دلایل استیضاح دکتر فانی و دکتر دانش آشتیانی مشترک است، یعنی اینکه طراحان استیضاح فقط یک چیز را تکرار می کنند، البته برای استیضاح دکتر فانی ادله متقن و فرهنگی پسند هم وجود داشت.
چه چیزی تکرار می شود؟
یک طیف خاص از مجلس قبل تا این مجلس همیشه دلواپس هستند. وگرنه جمع آوری امضا برای استیضاح وزیری که کمتر از شش ماه از وزارتش می گذرد، چه مفهومی دارد؟ منطق حکم می کند ابتدا از وزیر سئوال شود، بعد به کمیسیون دعوت یا سئوال در صحن طرح شود و در صورت قانع نشدن نمایندگان کارت زرد بگیرد و... این در حالی است که آخرین راه استیضاح است.
فاصله گرفتن فاحش رژیم شاهنشاهی از مردم به ویژه طبقات زیرین وضعیت جامعه و تکیه بیش از حد این رژیم به قدرت های استعماری و امپریالیستی و خوی استکباری و تفرعن شخص شاه و سرطان چاپلوسی و جان نثاری در اطرافیان شاه و فقدان عنصر انتقاد و چالش های فکری و ساختاری، موجبات فروپاشی و اضمحلال دستگاه حکومتی آریا مهری را فراهم نمود/ در چنین فضایی، قدرت اقناعی جای خود را به سرکوب، فساد و تباهی می دهد و این یک سنت تاریخی و لایتغیر و جبر تاریخ (دترمنیستی) است که به تعبیر قرآن کریم و تجارب مسلم تاریخی ، فساد، تبعیض و بی عدالتی و ظلم، زمینه انهدام و نابودی را مهیا می سازد در چنان حالتی خداوند در کتاب هدایت- قرآن، تعبیر جالب و کلیدی و استراتژیک (لامَرَدّله) بدون برگشت و قطعی را به کار می برد/ شاه هرگز به فاکتورهای آزادی، مشورت، انتقاد و جسارت منطقی و متعارف دیگران بها نمی داد/ اطلاق لفظ "خدایگان به شاه و لباس تقدس بخشیدن به وی و توجیه های روحانیون درباری و متملقان و بادمجان دور قاب چین ها و اشاعه تفکر غلط شبه اشاعره پیرامون سلطنت و حکومت باطل پهلوی ها، نشان گر فقدان پارادایم اقناعی آن رژیم بود/ برای انجام اصلاحات نمی توان مقتدر نبود و لاجرم باید مخالفان را سرکوب کرد. عدم اقناعی بودن منشور و مانفیست سیاسی خود را بر ملا ساخت/ امام خمینی، مفهوم فرهنگ فرمانبری را تغییر داد...
انسان مطلوب و الگو در نظام طاغوتی، انسانی مصرفگرا و خودباخته و مروج مفاسد اخلاقی بود. انسانی غرب زده كه خرافات در جلوههای مختلف رفتارش نمود پیدا كرده و فقط مادیگرایی برایش ارزش بود/ معلمان و فرهنگیان پس از روحانیت، بیشترین اثرگذاری را در پیروزی انقلاب داشتند/ هنوز هم دیگران وقتی مایلند نظر دیگران را به خود جلب كنند، ادعای ادامه دادن راه آنان را دارند/ خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افقی روشن برای آموزش و پرورش و معلمان ترسیم شده است كه همگی تلاش میكنیم هر روز به آن نزدیكتر شویم/ امروز شاهد هستیم كه آموزش و پرورش در حوزه بهداشت و سلامت، راهنمایی و رانندگی، انتخابات و حوزه هایی كه به طور مستقیم به وظایفش مربوط نیست نقشآفرینی میكند/ پس از انقلاب مشكل تبعیض بین دختران و پسران برطرف شده و دختران نیز سهم زیادی از فضای تحصیلی و دانشآموزی را به خود اختصاص دادهاند/ دانشآموزان فارغ از برنامههای كلیشهای درس، بر اساس علایق فكری خود حضور پیدا كرده و رشد كنند/ رشد مدرك تحصیلی معلمان و نیز توسعه تعداد آموزشگاهها و مدارس، ایجاد پژوهشسراهای دانشآموزی و احداث و توسعه مدرسه برای ایرانیان خارج از كشور و علاقهمندان به آموزش زبان فارسی از دیگر دستاوردهای این انقلاب نورانی است....
وزیر پیشین آموزش و پرورش با اشاره به اینكه فرمایش امام (ره) كه «معلمی پیشه انبیا است» سبب شد آموزش و پرورش كه تا پیش از پیروزی انقلاب به عنوان یك دستگاه مصرف كننده كمتر مورد توجه رژیم گذشته بود، ارزش پیدا كند می گوید: پس از انقلاب شكوهمند اسلامی منزلت معلمی ارتقا پیدا كرد.
قدس آنلاین - وزیر پیشین آموزش و پرورش كشورمان در سال های 84 تا 86 با اشاره به تحولات شكل گرفته پس از انقلاب اسلامی می گوید: پیروزی انقلاب اسلامی با دگرگونی در الگوهای تربیت دانشآموزان و نسل جدید آغاز شد.
مهندس محمود فرشیدی در گفت و گو با «قدس» می افزاید: انسان مطلوب و الگو در نظام طاغوتی، انسانی مصرفگرا و خودباخته و مروج مفاسد اخلاقی بود. انسانی غرب زده كه خرافات در جلوههای مختلف رفتارش نمود پیدا كرده و فقط مادیگرایی برایش ارزش بود. اما در نظام اسلامی و در قانون اساسی انسان به معنای واقعی خلیفهالله و خود باور و خود اتكا است.
* ارتقای جایگاه فرهنگیان
وی با بیان اینكه معلمان و فرهنگیان پس از روحانیت، بیشترین اثرگذاری را در پیروزی انقلاب داشتند اضافه می كند:پس از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس معلمان بسیار نقش آفرین بودند و همراه با دانشآموزان شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب كردند.علاوه بر آنكه در صحنههای گوناگون مدیریتی كشور مانند مجلس، فرمانداریها، استانداریها و... شاهد حضور بیشماری از آنان بودیم. حتی رئیس جمهور محبوب یا نخست وزیر ارزشی مانند شهید رجایی و شهید باهنر هم از فرهنگیان بودند و هنوز هم دیگران وقتی مایلند نظر دیگران را به خود جلب كنند، ادعای ادامه دادن راه آنان را دارند.
وی ادامه می دهد:پس از انقلاب شكوهمند اسلامی منزلت معلمی ارتقا پیدا كرد. فرمایش امام(ره)كه «معلمی پیشه انبیا است» سبب شد آموزش و پرورش كه تا پیش از پیروزی انقلاب به عنوان یك دستگاه مصرف كننده كمتر مورد توجه رژیم گذشته بود، حالا ارزش پیدا كرده و در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان سرمایه اجتماعی دیده شود و در بودجه نیز باید دارای اولویت شود.
مهندس فرشیدی می گوید:خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افقی روشن برای آموزش و پرورش و معلمان ترسیم شده است كه همگی تلاش میكنیم هر روز به آن نزدیكتر شویم. هر چند كه قبول دارم در جنبه عملی راه درازی برای دستیابی به جایگاه واقعی معلم و آموزش و پرورش در پیش داریم.
امروز شاهد هستیم كه آموزش و پرورش در حوزه بهداشت و سلامت، راهنمایی و رانندگی، انتخابات و حوزه هایی كه به طور مستقیم به وظایفش مربوط نیست نقشآفرینی میكند و به دلیل اینكه نظام، نظام مردم سالاری دینی است این راه را ادامه میدهد.
* دستاوردهای آموزش و پرورش
وی تلاش در ایجاد عدالت آموزشی، افزایش جمعیت باسواد كشور، پوشش تحصیلی و رشد چشمگیر دانشآموزان واجد شرایط تحصیل در شهرها و روستاها را از دستاوردهای مهم انقلاب می داند و تصریح می كند: علاوه بر آن كشور ما افتخار دارد بگوید پس از انقلاب مشكل تبعیض بین دختران و پسران برطرف شده و دختران نیز سهم زیادی از فضای تحصیلی و دانشآموزی را به خود اختصاص دادهاند.
وی ادامه می دهد:توجه به مناطق محروم، بخصوص مناطق روستایی كشور و توسعه مدارس شبانهروزی برای دسترسی راحتتر و سریعتر دانشآموزان كم بهره از فضاهای آموزشی از اقدامات و اهداف دیگر این انقلاب است. مدارس استعدادهای درخشان و استثنایی، باشگاه دانشآموزان جوان، فعالیتهای بیشمار پرورشی، كانونهای فرهنگی تربیتی، كانون پرورش فكری، توسعه بسترهای راحت حضور دانشآموزان در تشكلهای مختلف مانند سازمان دانشآموزی، بسیج دانشآموزی، هلالاحمر، انجمن اسلامی دانشآموزان كه پس از انقلاب پا گرفته است كه همگی سبب میشوند دانشآموزان فارغ از برنامههای كلیشهای درس، بر اساس علایق فكری خود حضور پیدا كرده و رشد كنند.
رشد مدرك تحصیلی معلمان و نیز توسعه تعداد آموزشگاهها و مدارس، ایجاد پژوهشسراهای دانشآموزی و احداث و توسعه مدرسه برای ایرانیان خارج از كشور و علاقهمندان به آموزش زبان فارسی از دیگر دستاوردهای این انقلاب نورانی است.
منبع: روزنامه قدس
سعید شهسوارزاده ؛ عضو شورای نویسندگان صدای معلم :
راز پيشرفت و تعالي ، يکپارچگي ملت است !
صبح روز پنجشنبه 21 بهمن سال 1395 ، تاي ̗اول ˏصفحه ي نخست برخي از روزنامه هاي صبح کشور را بررسي مي کردم .
( 43 روزنامه سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و هنري که صبح در تهران ، خراسان ، قم، جنوب کشور و... منتشر مي شوند. )
تيتر اصلي ، يا تيترهاي فرعي بيش از 88 درصد صفحه نخست ̗ اين روزنامه ها ، برزگداشت سال روز پيروزي انقلاب مي باشد .
در لابه لاي تيترهاي ريز و درشت ، کليد واژه هاي همه ، وحدت ملي ، آشتي ملي ، دعوت براي حضور، انسجام و اقتدار ، پاسخ به تهديد و... موج مي زند.
مطالب ذيل بخشي از اين تيترها مي باشد :
سالروز پيروزي انقلاب بر عموم فجر آفرينان مبارک باد
موضوع تيترها را مي توان به دو بخش تقسيم نمود .
بخش اول ، يکپارچگي ملي :
نشست سران سه قوه پس از هشت ماه برگزار شد . دعوت براي حضور گسترده در راهپيمايي 22 بهمنفردا همه مي آيند ، همه ما مي آييم ، جمعه همه مي آييم ، فردا همه هستيم ، فردا همه مي آيند ، همه مي آئيم ، يک ايران يک صدا ، فراخوان حضور ملي ، روز قرار ملت ، کشتي انقلاب با آشتي ملي به پيش مي رود ، جمعه روز نمايش وحدت و اراده پولادين ملت ،دعوت از مردم براي شرکت در جشن پيروزي انقلاب ، روزي براي وحدت ملي ، فرياد استقلال طلبي و عدالت خواهي ملت ايران فردا طنين انداز مي شود، فردا روز انسجام و اقتدار ، آشتي ملي در فجر انقلاب ، دعوت مراجع براي حضور در راهپيمايي 22 بهمن ، آشتي ملي نياز امروز ايران ، حفظ نظام با روحيه انقلابي و تکيه به قدرت داخلي ، وحدت ملي در 22 بهمن و...
به نظر حقير ، جامع ترين تيتر اين بخش چنين است :
دعوت مراجع ، شخصيت ها ، سازمان ها و احزاب از مردم براي حضور در راهپيمايي يوم الله 22 بهمن
بخش دوم ؛ هرگز يک ايراني را تهديد نکنيد !
ملت ايران ثابت مي کند هرگز نمي ترسد، روز پاسخ مردم به تهديد آمريکا ، انقلاب چهل ساله را از تهديد نترسانيد ، پاسخ ايران به ترامپ در 22 بهمن
به نظر نگارنده ، جامع ترين تيتر اين بخش چنين است :
نمايندگان مجلس و فعالان سياسي ايراني از تهديد نمي ترسد .
" همه در راهپيمايي 22 بهمن شرکت مي کنيم " .
این صندوق در سال 74 توسط هیات وزیران با هدف حمایت مالی از فرهنگیان ثبت شد/ عمدهترین هدف تاسیس این موسسه اقتصادی و دولتی تولید ثروت براي ایجاد منفعتهای اقتصادی برای فرهنگیان بود/ میزان رقم قطعی اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان را نمی توان اعلام کرد/ وزارت آموزش و پرورش گزارش روشنی از مقامات امنیتی و اطلاعاتی درباره متخلفان این صندوق دریافت کرده است/ شرکتهای دریافت کننده وام از صندوق ذخیره فرهنگیان صوری هستند/ ماجراهای این صندوق از وزارت علی احمدی، وزیر وقت دولت احمدی نژاد شروع شد/ در میان مطرح کنندگان این تخلف از سوی نمایندگان مجلس دهم، چهره هایی از وزرای سابق آموزش و پرورش دیده می شد که در همان زمان وزارت شان، مجلس وقت بارها درخواست تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را داده بودند اما با مخالفت وزیر وقت روبهرو شده بودند/ بیش از 3 هزار میلیارد تومان وام از سوی بانک سرمایه، به 5 نفر داده شده است که هنوز وصول نشده است/ این رقم مربوط به سال 87 است؛ یعنی مربوط به دولت نهم و زمانی است که علی احمدی، وزیر آموزش و پرورش و ريیس هیات امنای صندوق بوده است/ ابعاد تخلف رخ داده در صندوق ذخیره فرهنگیان روزبهروز گستردهتر شد تا جایی که پای تهیهکننده سریال شهرزاد و حتی باباک زنجانی نیز به این پرونده باز شد/ این پرونده تخلف، دست مایه سیاسی بازی های مجلسی های مخالف دولت یازدهم شده و در نهایت چوب آن را فانی، وزیر وقت آموزش و پرورش که خود نیز یکی از گزینه های مورد توافق اصولگرایان در این کسوت بود، خورده و مجبور به استعفای ناخواسته شد/ صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۲۵ شرکت زیرمجموعه دارد...
گروه رسانه و تشکل/
به مناسبت فرارسیدن 22 بهمن ، سال روز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ؛ « سازمان معلمان ایران » بیانیه ای صادر کرد .
متن کامل این بیانیه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته است به شرح زیر است
وزیر فعلی آموزش و پرورش مدت کوتاهی است که بر سر کار آمده و مسوولیت وزارتخانهای را برعهده گرفته که با مشکلات عدیدهای روبه رو است. مشکلاتی که نیاز به زمان و برنامهریزی مناسب دارد تا بخشی از آن حل شود. دانش آشتیانی بیش از دو ماه است به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی از مجلس رای اعتماد گرفته و در این مدت نمیتوان انتظار داشت که بتوان خروجی و دستاوردی از برنامههای خود به دست آورد.
اخیرا اما برخی از نمایندگان قصد استیضاح وزیر آموزش و پرورش را دارند. در صحبت با نمایندگانی که استیضاح دانش آشتیانی را امضا کردهاند میتوان به نتیجه رسید که برخی از امضاکنندگان استیضاح برای مطالبات استانی و تغییر مدیران منطقه خود دست به این اقدام زدهاند. اگر این فرض را بپذیریم که استیضاح وزیر آموزش و پرورش به قصد دستیابی به مطالبات ملی و منطقهای از جمله تغییر مدیران و تعیین بودجه برای استانها باشد، منطقی است که در این مدت کوتاه نمیتوان انتظار داشت وزارتخانهای با این وسعت به برنامهها و اهداف تعیین شده دست پیدا کند.
استیضاح وزرا، حق قانونی نمایندگان است اما پیگیری مطالبات استانی و همچنین برآورده کردن معیشت فرهنگیان علاوه بر استیضاح راههای دیگری هم دارد. قانون مسیرهای متفاوتی را برای توضیح خواستن از وزیر در مورد عملکرد در حوزه مسوولیت خود، قرار داده است. نمایندگان میتوانند در ابتدا برای بیان مطالبات منطقهای خود به وزیر مورد نظر در صحن تذکر دهند و پس از آن اگر به نتیجه نرسیدند از وزیر مربوطه برای حضور در کمیسیون دعوت کنند. در حالی که از صحبتهای وزیر در کمیسیون اقناع نشدند، میتوانند در صحن مجلس از وزیر توضیح بخواهند و در نهایت اگر نمایندگان با صحبتهای وزیر مجاب نشدند، از استیضاح به عنوان راه آخر استفاده کنند. کمیسیونهای مجلس و بعد خود مجلس تا جایی که ممکن است از راه تذکر، گفتوگو با وزرا و مسوولان یا ارایه گزارش و… اعتراض خود را به فرد یا نهادهای متخلف نشان دهند که تصور نمایندگان مجلس در مورد اقدامات آنها چگونه است. اگر بعد از تمامی رفت و آمدها امری اصلاح نشد، مجلس میتواند از ابزار استیضاح استفاده کند.
در مورد استیضاح آقای دانش آشتیانی شاهد هستیم که هیچ کدام از این مراحل صورت نگرفته است و در این مدت کوتاه که مسوولیت وزارت را با وجود تمامی مشکلات برعهده گرفته است مطرح شدن استیضاح به هیچوجه منطقی نیست.
مطرحکنندگان استیضاح عنوان میکنند، تاخیر در پرداخت حقوق و معوقات فرهنگیان یکی از دلایل اصلی استیضاح است. این اتفاق اما در شرایطی است که در دولت تنها وزارت آموزش و پرورش معوقات را با تاخیر پرداخت نکرد و همزمان وزارتخانههای دیگر نیز این مشکل را داشتند اما تنها نمایندگان مجلس وزارت آموزش و پرورش را نشانه گرفتهاند. نکته مهم دیگر، مطرح شدن وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان با برنامههای پیش گرفته شده توسط دانش آشتیانی است. در حالی که همگان به این امر آگاهند که وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان مربوط به دوران مدیریت کوتاه دانش آشتیانی نمیشود و مشکلاتی از گذشته برای او باقی مانده است.
نمایندگان مردم باید متوجه این موضوع باشند که استیضاح نباید سیاسی شود. اگر مطالبهای مورد نظر نمایندگان است میتواند از راههای گوناگون به آن برسد و استیضاح را به عنوان راه آخر و شرایطی که نتوان به نتیجه رسید، انتخاب کنند. این رویه نادرستی است که برخی نمایندگان پیش گرفتهاند و میخواهند به هر بهانه ممکن موضوع استیضاح را مطرح کنند. زمانی استیضاح که به عنوان اهرمی برای پیشبرد امور کشور استفاده میشود در اختیار بازیهای سیاسی و جناحی قرار بگیرد، مردم آسیب این موضوع را باید تحمل کنند.
روزنامه اعتماد
گروه اخبار/
اوایل هفته گذشته بود که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درخواست استیضاح وزیر آموزش و پرورش را که سه ماه پیش توسط همین نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفته بود، اعلام کردند. طرح استیضاح وزیر، در نهایت هفته گذشته با 37 امضا به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفت تا پس از تعطیلات هفته جاری مجلس شورای اسلامی بررسی شود. فساد مالی در بانک سرمایه، تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان و نیز عزل و نصبهای سیاسی در سطوح کلان و خرد در مدیریت مدارس، از موارد استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.فخرالدین دانش آشتیانی که این روزها با سفر به مناطق مختلف کشور سعی در گفتوگو و آشنایی رودررو با شرایط آموزشی نقاط مختلف کشور دارد، در ارتباط با استیضاح خود میگوید: «در صورت عملی شدن استیضاح، نمایندگان را قانع میکنم». وی در ارتباط با محورهای استیضاحی که از سوی نمایندگان مطرح شده است می گوید: «موارد طرح شده مربوط به دوره قبل بوده و شامل عملکرد بنده نمیشود. موضوعاتی از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه اتفاقاتی است که در دوره گذشته رخ داده و مربوط به امروز نیست».
انتظار معجزه در سه ماه!
در همین ارتباط فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه آقای دانش آشتیانی فقط سه ماه است که از مجلس رای اعتماد گرفته ، می گوید: «ظاهرا برخی توقع معجزه در سه ماه دارند». فاطمه سعیدی با اشاره به تلاش برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش، می افزاید: «یکی از دلایل طراحان استیضاح آقای دکتر دانشآشتیانی ،فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است اما میخواهند وزیری را استیضاح کنند که هیچ نقشی در تسهیلات عجیب و غریب بانک سرمایه در سالهای قبل نداشته و در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از روزی که بر سر کار آمده، بیشترین همکاری را برای ریشهکن کردن فساد داشته است».عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «از روزی که آقای دانشآشتیانی سکان وزارتخانه را برعهده گرفت، با تمامی نهادهای نظارتی و کمیته تحقیق و تفحص مجلس بیشترین همکاری را داشته و شخصا موضوع صندوق ذخیره را پیگیری میکند اما به بهانه فساد میخواهند با وزیری برخورد کنند که خود به دنبال مبارزه با آن است و این مساله جای پرسش و ابهام دارد».
نماینده اصلاحطلب مردم تهران در ادامه گفت: «مساله دیگری که همکاران ما در مجلس بهعنوان علت استیضاح مطرح میکنند، عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان است. عجیب اینجاست که وزارت آموزش و پرورش در همین ماههای گذشته پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ٩۴ را بهطور کامل پرداخته است و در این مدت بیش از سه هزار و صد میلیارد تومان نقدی و یک هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان در قالب اوراق بهعنوان تمام یا بخشی از مطالبات اقشار مختلف فرهنگی اعم از حقالتدریس شاغلان، حقالتدریس آزاد، حقوق سرباز معلمان، نیروهای قراردادکار معین، بدهی به بانکها و بیمهها و … پرداخت شده است».
شکستن سایه سنگین تمرکزگرایی از آموزش و پرورش
هرچند در این مجال اندک سه ماهه انتظار برنامه عملیاتی به نتیجه رسیده ای از وزیر فعلی آموزش و پرورش نمی توان داشت اما برنامه های در دست اقدام وی، درصورت عملی شدن، خبرهای خوبی برای آینده آموزش و پرورش کشور دارد. برنامه عملکرد سه ماهه دانش آشتیانی نشان از تمرکززدایی و عدم تصدیگری در امر آموزش و پرورش کشور دارد. از جمله برنامه های در دست اقدام وی دادن اختیار بیشتر به مدیران و معلمان مدارس است و سفرهای اخیر وی به نقاط مختلف کشور و دیداراز مدارس بهصورت حضوری نیز در همین راستاست. دانشآشتیانی با تشکیل کارگروههای تخصصی در حوزه های مختلف و گرفتن مشاوره از افراد متخصص سعی در آماده کردن یک برنامه عملیاتی نتیجه گرا در بلند مدت برای سیستم آموزش و پرورش کشور دارد. این نوع تعاملات دانش آشتیانی در فضای بسته و گردوغبار گرفته آموزش و پرورش ،کمتر به چشم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصي آموزش و تحقیقات آمده است! آشتیانی در این مدت سه ماه حضور در کسوت وزارت، با تشکیل کارگروههای تخصصی بنا را بر این گذاشته است که یک بار و برای همیشه در حوزه های مختلف با کمک مشاوران متخصص، برنامه های زیربنایی و اصولی تدارک ببیند. با حضور این کارگروهها، انتظار در نیمه راه ماندن برنامه آموزش و پرورش با رفتن یک وزیر و آمدن گزینه جدید، کمرنگ می شود.
تحلیل عملکرد سه ماهه وزیر
کارگروههای تشکیل شده عبارتند از:
کارگروه «اقتصاد آموزش و پرورش» که محور آن تامین منابع مالی و بهینه هزینه کردن، مشارکت نهادهای غیردولتی در تامین منابع مالی آموزش و پرورش و دیگر مباحث مالی است.
کارگروه دیگر، کارگروه « تفویض اختیار و ساماندهی فرآیندها» است که وظیفه دارد وضعيت اختيارات استاني را تا اسفند ماه سال جاري مشخص كند و اين كار با مديريت استان ها ادامه مي يابد. به عبارت ديگر اختيارات در قبال پاسخگويي، به استان ها و در سطح استان نيز به مناطق و مدارس تفويض خواهد شد تا بدين ترتيب بحث اصلي مدرسه محوري كه درآن مدرسه داراي اختيارات است، شكل گيرد.
كارگروه سوم، كارگروه «وضعيت معيشت معلمان» است كه درصدد است تا با بررسي و برنامه ريزي مشخص كند كه با استفاده از ظرفيتهاي موجود در سطح كشور ،چگونه مي توان به معلمان خدمات بيشتري ارائه داد .
كارگروه چهارم با نام كارگروه «سند تحول»، وظيفه دارد برنامه ها و فعاليت هاي استاني تا سطح منطقه و مدرسه را تعريف كند و براي زيرنظام هايي كه اجرايي شدن سند تحول درآن ها مصوب شده، برنامه عملياتي مشخص كند .
كارگروه «نيروي انساني» به عنوان پنجمين كارگروه است كه بيشتر مربوط به دانشگاه فرهنگيان است. با توجه به اينكه دانشگاه فرهنگيان به تنهايي قادر به تامين نيروي انساني مورد نياز آموزش و پرورش نيست، اين كارگروه وظيفه دارد با راهكارهاي ديگري از جمله مشاركت با ساير دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي به تامين نيروي انساني مورد نياز آموزش و پرورش با اولويت آموزش ابتدايي بپردازد.
ششمين كارگروه تشكيل شده، كارگروه «هدايت تحصيلي» است.
كارگروه ديگر به نام كارگروه «سازمان نظام معلمي» با وظايفي چون توانمندسازي، حرفه اي بودن ، آموزش هاي ضمن خدمت ، رتبه بندي معلمان و غیره كه مرحله به مرحله بايد با نظارت بيشتر و البته تصديگري كمتر در حوزه ستادي و استاني اتفاق افتد.
کارگروه هشتم، كارگروه «ارزشيابي» است كه موظف است شاخص هاي لازم براي ارزشيابي معلمان را منفك از ارزشيابي كارمندان به جهت عدم سنخيت كاري اين دو قشر، تهيه و تنظيم كند.اعلام زودهنگام استیضاح وزیر از سوی کميسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در شرایطی که فقط سه ماه از حضور وزیر میگذرد چندان منطقی نیست. علیرغم اینکه نمایندگان مجلس، نماینده مردم هستند اما برخوردهای جناحی و ابزاری جهت فشار بر اعضای کابینه دولت روحانی نشان از عدم تخصص گرایی در میان نمایندگان ملت دارد.
آنچه دور و نزدیک درباره این نوع استیضاح ها بارها به گوش رسیده است، مطالبات منطقه ای نمایندگان است که در لوای این نحوه استیضاح وزرا فراوان دیده می شود.
وزارتخانه پرحاشیه
وضعیت وزرای آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید از همان شروع به کار دولت روحانی دائما با سنگ اندازی های مختلف روبهرو بوده است. در بدو شروع کار، مهمترین گزینه پیشنهادی «محمد علی نجفی» بود که در میان فرهنگیان چهره محبوبی است اما در مجلس نهم بلافاصله با طرح اسم نجفی با مخالفت اکثریت مجلس رد شد. در نهایت روحانی با اعلام گزینه توافق شده «علی اصغر فانی» که مورد تایید اصولگرایان مجلس بود، سعی داشت تا با سرعت بیشتری این وزارتخانه شروع به کار کند اما در طول دوره وزارت وی نیز در مجلس نهم و دهم بارها وزیر وقت مورد استیضاح قرار گرفت و این خود نشان از نقدهای سرراهی مجلسیون از وضعیت آموزش و پرورش کشور داشت. در نهایت، علیرغم مقاومت فانی برای ادامه دادن، مجلس دهم به وی رای نداد. سه ماه پیش با وجود زمزمههایی که مبنی بر آمدن مجدد محمدعلی نجفی وجود داشت، گزینه «دانش آشتیانی» به مجلس معرفی شد. نجفی با اعلام حمایت خود از دانش آشتیانی گفته بود او را در برنامه هایش تنها نخواهد گذاشت. دانش آشتیانی با ۱۵۷رای موافق، ۱۱۱رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای اخذ شده، توانست رای اعتماد مجلس دهم را به دست بیاورد.
روزنامه قانون