گروه اخبار/
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش غیرانقلابی سعی میکند از طرق مختلف، جریان غیرانقلابی را در مدارس و بدنه آموزش و پرورش تقویت کند. ما وظیفه داریم جلوی این آفتها را بگیریم.
به گزارش شفاف، اولین مجمع فرهنگیان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در مسجد الرحمن با حضور حمیدرضا حاجیبابایی عضو هیئت مؤسس جبهه مردمی، محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و برخی مدیران باسابقه و برخی معلمان مناطق مختلف آموزش و پرورش برگزار شد.
در این نشست که مدیران فرهنگی و آموزش و پرورش حضور داشتند، با رأیگیری از کاندیدهای عضویت در مجمع عمومی، 25 نفر از قشر فرهنگیان انتخاب شدند.
در ادامه این نشست سازوکارهای جبهه مردمی برای حضار تشریح و گزارشی از روند اقدامات و اهداف این جبهه ارائه شد.
در این نشست محمود فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش بابیان اینکه در جبهه مردمی نیروهای انقلاب، اصل قضیه حضور دلدادگان به انقلاب است، گفت: این دلدادگی انقلاب که تأکید مقام معظم رهبری است در انقلابی بودن و انقلابی گری تعریف مشخصی دارد.
وی افزود: بهعنوان کسانی که باید با بصیرت باشیم خوب است که مقداری شاخصهای انقلابی بودن و غیرانقلابی بودن را تعریف کنیم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزههایی مانند اقتصاد و سیاست، دوستان جمعبندیهایی انجام دادند که کتاب خوبی تحت عنوان «انقلابیگری» تهیه و چاپشده است.
فرشیدی گفت: نیروهای انقلابی آموزش و پرورش معتقد هستند که آموزش و پرورش یک دستگاه تولیدکننده است، به تعبیر مقام معظم رهبری مولد سرمایه اجتماعی است، تولیدیترین دستگاه اینجاست، درنتیجه زمانی که ازن ظر اقتصادی به تولیدیترین دستگاه نگاه میکنیم متوجه خواهیم شد که باید بیشترین بودجه را به آنجا اختصاص داد.
وی ادامه داد: اما آموزش و پرورش غیرانقلابی معتقد است که آموزش و پرورش یک دستگاه مصرفکننده است، تولید همان کارخانهها و مسائل مربوط به آن است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این نگاه انسان را نمیبیند که رهبر عزیزمان بارها این حدیث را خواندهاند: «اَلّناسُ معادِنُ کَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ» انسانها معدن هستند مثل معدن طلا و نقره، آموزش و پرورش انقلابی معتقد است فعالیتهای حزبی گروهی برای آموزش و پرورش سم است، اما آموزش و پرورش غیرانقلابی میگوید از فرصت و ظرفیت آموزشوپرورش، باید بهرهبرداری گروهی و حزبی و سیاسی کنیم.
وی افزود: آموزش و پرورش غیرانقلابی سعی میکند از طریق نشریات، تشکلهای صنفی و از طرق مختلف، جریان غیرانقلابی را در مدارس و بدنه آموزش و پرورش تقویت کند. ما وظیفهداریم جلوی این آفتها را بگیریم.
او توضیح نمی دهد که خود او که سابقه ی چندین دوره نمایندگی مجلس در دوره های پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس از حوزه ی همدان را در کارنامه دارد و سال های متمادی عضو هیت رئیسه مجلس و عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی و عضو هیت رئیسه کمیسون تلفیق و بودجه نیز بوده، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد و سال های بسیاری به عنوان مدیر و سیاست مداری بنام فعالیت داشته است چه نقش و سهمی در وضعیت فعلی که خواستار تغییر آن است دارد/ حاجی بابایی به عنوان فردی که نقش قابل توجهی در برنامه ریزی و سیاست گذاری های نظام سیاسی داشته است نمی تواند برای فرار از مسئولیت و عدم پاسخ گویی در جایگاه یک منتقد صرف ظاهر شود/ بهتر است حاجی بابایی به جای طرح نقدهای کلی و عوام پسند علیه وضع موجود به پاسخ گویی نقدهای عملکرد خود در زمان وزارت و نمایندگی، بپردازد/ منطقی و اخلاقی آن است که ابتدا پاسخ گوی عملکرد خود به عنوان نماینده و وزیر باشد و مسئولیت خود را قبول کرده، سپس نقش منتقد بر عهده گیرد/ او هیچ اشاره ای به اختلاس های پر سر و صدای چند سال اخیر که جنجالی ترین آنها در زمانی که وی وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد بود نمی کند و در گفته های وی اثری از آنها دیده نمی شود/ افرادی چون تجری، استعدادی، مستقیمی، عرفی، حیدری، سحرخیز، نوری، مسعودی، کیانی، هراتی، پاکبر و جلال رحیمی از جمله مدیران زمان حاجی بابایی بودند که منتقدان و کارشناسان معتقدند حاجی بابایی در بیشتر موارد به دلیل روابط شخصی و سیاسی آن ها را در سمت های مهم وزارت خانه گمارد و در بیشتر موارد کارآمدی لازم را نداشتند و این ناکار آمدی موجب تحمیل هزینه بر نظام آموزشی کشور شد/ او با در آمد سرشار نفتی دولت نتوانست از شعار فراتر رود و شکاف حقوقی بین معلمان و سایر کارمندان دولت که همواره مورد مثال و آرزوی معلمان هستند را کم کند/ حاجی بابایی یک نکته را نباید از یاد ببرد که بینش و درک سیاسی و عمومی معلمان چنان که او و نزدیکانش تصور می کنند پائین نیست که جذب سخنان انتخاباتی وی و همراهانش شوند/ به نظر می رسد بیشتر این همایش ها و سخنان به جای آن که موجب جذب معلمان به تیم و برنامه هایش شود در جهت انسجام تیم خودی و روحیه دادن به آنها در موسم انتخابات می باشد....
گروه گزارش/
سومین نشست مجمع انتخاباتی شورای هماهنگی و اجرایی انجمن اسلامی معلمان تهران با حضور اعضای این تشکل و برخی از چهره ها و شخصیت ها روز سه شنبه ساعت 30 / 16 تا 18 در کانون حر منطقه 11 تهران برگزار گردید .
نخستین بخش این گزارش ( این جا ) منتشر شد .
اکنون بخش دوم این گزارش را می خوانید .
روشنفکران کنش گرا چندان به مباحث نظری توجه ندارند. در عرصه تحقیقات تخصصی و نویسندگی فعال نیستند ولی در احزاب سیاسی یا گروه های فرهنگی فعالیت دارند. نسبت به مسایل روز حساس هستند و مدام به اعلام موضع یا تشکیل رفتار جمعی همت دارند/ عمده روشنفکران ایران دهه 90 بر تیپ سوم قرار دارد/ افت کیفیت علمی دانشگاه ها، سهل شدن ورود و آسان شدن خروج از نهادهای دانشگاهی بر حجم فارغ التحصيلان افزوده، بدون آنکه کیفیت تخصصی لحاظ شده باشد/ در این بین دانش آموختگانی که از کیفیت تخصصی لازم برخوردارند اما روحیه فردگرایی بر آنها حاکم است ترجیح می دهند بدون دخالت در امور عمومی، به کار تخصصی بپردازند و نسبت به روند جاری جامعه - اگرچه معترض باشند - اعلام موضع ننمايند. محافظه کاری افراد بر این خصیصه می افزاید/ تیپ دوم مهمترین گروه در شکل دادن به وضعیت اجتماعی و فرهنگی هستند و از سرمایه های اصلی یک جامعه به شمار می روند....
سیاست ایرانی را نمی پسندم چون حال مردمم را خوب نمی کند/ در سیاست کثیف، به هر قیمتی منافع مردم مورد تهاجم قرار می گیرد، اما در سیاست تمیز منافع مردم صیانت می شود/ سیاست در کشور ما بیش از آن که تخصص محور و شایسته محوری باشد، عرصه ای برای رقابت به منظور قدرت گرفتن و تصاحب هاست و نه خدمت واقعی به مردم ....
وضعیتی که در جامعه به وجود آمده است؛ خواسته مردم نیست/ باید طرحی نو در انداخت، زمانی که از بالا به پایین تصمیم بگیریم جواب نمی دهد، باید همه در تصمیمگیری و تصمیم سازی مشارکت کنیم/ باید حرکت کنیم اگر حرکت نکنیم شکست می خوریم؛ تحریم های خارجی؛ مخصوصا با روی کار آمدن ترامپ، وضعیت بحرانی کشور در حوزه های اقتصادی اجتماعی، مدیریتی و سیاست های خارجی همه اینها ضرورت حرکتی نو را تبیین می کند/ حقوق های نجومی برازنده این جامعه نیست/ این که تفکر اشرافی گری تبدیل به یک مطالبه،یک خواسته شود،مخالفیم/ فرهنگیان قشری هستند که همیشه در خط انقلاب بودهاند. در این گفتمان ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به عنوان یک امر حاکمیتی مدنظر است/ در برنامه ششم بر خلاف برنامه پنجم که بودجه ها برای آموزش و پرورش مسدود شده بود به صورت ویژه به آموزش و پرورش پرداختیم/ نظام رتبه بندی معلمان باید انجام شود، در این برنامه مطابق سیاست های مقام معظم رهبری باید بودجه آموزش و پرورش نسبت به سایر وزارتخانه ها در اولویت قرار گیرد/ در خصوص گفتمان انتخابات هم باید وارد شویم؛ عدم انسجام و وحدت نیروهای انقلابی در سال ۱۳۹۲ چه کردیم؟در ۹۴ چه کردیم؟ باید تفرقه گفتمانی آسیب شناسی شود/ آنها به آبی زدند که سرعتش کشتی را جابه جا می کرد،امروز سرعت جریان های بین المللی و دشمنی در کشور کمتر از سرعت آن آب نیست؛ در این آب باید شنا کرد، باید جایگاه انقلاب را ارتقاء داد و برای ارتقای جایگاه انقلاب باید جایگاه آموزش و پرورش را ارتقاء داد....
گروه اخبار/
ایلنا نوشت: عضو هیات موسس جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه بازگشت به خط امام (ره) از اهداف این جبهه است، گفت: هر کسی که مردم دوست داشتند و به ما القاء کردند، نامزد جبهه نیروهای انقلاب است.
حمیدرضا حاجیبابایی با اشاره به فعالیت گسترده جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی، در واکنش به احتمال کاندیداتوری خود بهعنوان نامزد نهایی این جریان، اعلام کرد: جبهه نیروهای مردمی، یک جبهه گسترده و وسیع است که شبکههای خود را در تمام شهرها، شهرستانها و روستاها گسترش داده و تقریباً اکثر جریانهای ارزشگرا را در خود جا داده است.
بازگشت به خط امام (ره) از اهداف جبهه نیروهای انقلاب است
او یکی از ویژگیهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب را رویکرد فراجناحی دانست و گفت: یکی از اهداف جبهه نیروهای انقلاب این است که چگونه میتوانیم به خط امام (ره) بازگردیم و نکات مثبت را تقویت، و نقاط منفی را برطرف کرده و برادری و اخوت را در جهت رفع مشکلات مردم ایجاد کنیم.
باید متن اصلی اسلام را در انقلاب جایگزین کنیم
نماینده اصولگرای همدان در مجلس همچنین خاطر نشان کرد: سعی خواهیم کرد کشور را بهسمت کارآمدی پیش برده و با رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی، حاشیهها را کنار زده و متن اصلی اسلام را در انقلاب جاگزین کنیم.
او یادآور شد: تفاوت حرکت این جبهه با جریانهای پیشین این است که اینبار قصد داریم در جریان انتخاب نامزدها به جای رویکرد بالا به پایین همیشگی، از پایین به بالا اقدام کنیم.
عضو هیات موسس جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی یادآور شد: بر این اساس، درمورد هیچ گزینهای بحثی مطرح نشده و قرار است بنشینیم، صحبت کنیم، بحث کنیم و به جمعبندی نهایی برسیم.
هر کسی که مردم دوست داشتند و به ما القاء کردند، نامزد جبهه نیروهای انقلاب است
وزیر آموزش و پرورش دولت احمدینژاد خاطرنشان کرد: بنابر این همه باید بهسمتی حرکت کنیم که آن حرکت عظیم بهراه بیافتد و هر کسی که مردم آن فرد را محبوب میدانند و هرکسی که مردم دوستش داشتند و فکر میکنند آن فرد میتواند مشکلشان را مرتفع کند، و مردم به ما القاء کردند که آن فرد میتواند مشکلشان را حل کند، همان فرد انتخاب شود.
حضور نمایندگان فعلی و ادوار مجلس در فهرست ۵۵۰ نفره معنای خاصی ندارد
حاجیبابایی در پاسخ به این سوال که باتوجه به حضور تعداد قابلتوجهی از نمایندگان فعلی و ادوار اصولگرا در فهرست ۵۵۰ نفره حامیان جبهه نیروهای انقلاب، آیا احتمال دارد گزینه موردنظر این جبهه برای کاندیداتوری انتخابات ریاستجمهوری یکی از نمایندگان مجلس باشد، گفت: به هرحال نمایندگان چه ادواری و چه نمایندگان فعلی، نماد دموکراسی کشور هستند اما حضورشان در این فهرست لزوماً نمیتواند معنای خاصی داشته باشد.
نماینده اصولگرای همدان در مجلس دهم اضافه کرد: با این حال حضور نمایندگان در فهرست حامیان جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی میتواند این معنا را القاء کند که همه حضور یافتند تا آن هدف بزرگ شکل بگیرد.
عضو هیات موسس جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی همچنین یادآور شد: مهم نیست که چه نامی به این جریان بدهیم، بلکه مهم این است که این حرکت بهنام جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی برای این آمده که یک سر و گردن بالاتر از اینکه چه کسی اصولگرا است یا اصلاحطلب، بهسمتی حرکت کنیم که نظام و مردم در آن جهت مشکل دارند. بهعنوان مثال درصورتی که خواست مردم رونق اقتصادی یا مقابله با اشرافیگری باشد، باید در جهت این خواست حرکت کنیم.
دلیل شباهت اعضای هیات موسسه جبهه نیروهای انقلاب به کابینه
او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه باتوجه به حضور افرادی با تخصصهای مختلف در میان گروهی که بهعنوان اعضای هیات موسس جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی آغاز فعالیت این جبهه را اعلام کردند، آیا میتوان حدس زد که این افراد میتوانند اعضای کابینه دولت موردنظر این جبهه را تشکیل دهند، گفت: هیچ ایرادی به این مسئله وارد نیست؛ در واقع این مسئله بهخاطر تاکید جبهه به کارآمدی بود و ما بهجای اینکه افراد را صرفاً از یک جریان سیاسی خاص گزینش کنیم، با نگاه به نیازها در گزینش افراد اقدام کردیم.
نماینده اصولگرای همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باتوجه به اینکه نگاه جناحی تا پیش از این بارها آزموده شده و به نتیجه نیز نرسیده، سعی داریم یک سر و گردن بالاتر از رویکرد جناحی، بهسمت گمشدههای نظام، راه امام و مقام معظم رهبری برویم تا ببینیم آیا بالاخره این رویکرد میتواند مشکل مردم را حل کند یا خیر.
حاجیبابایی در پایان تصریح کرد: با این حال حرف و نظر نهایی با مردم خواهد بود و آنها هستند که در نهایت تصمیم میگیرند، جبهه نیروهای مردمی انقلاب چگونه باید عمل کند.
عمق نگاهمان را که اندکی بیشتر کنیم، مجموعهای از ناامنیهای ارزان و آسان و کمین گرفته پشت هر حادثهی معمولی را میبینیم که ناشی از ناتوانی نظام سیاستگذاری عمومی و فساد مدیریت شهری است/ این پدیده را هم اگر درست ببینیم، روشن است که ضایعهای است که به فقدان تربیت شهروندی باز میگردد. تربیتی که مانند بسیاری ضروریات دیگر، جایش در نظام آموزشی و پرورشی ما (به معنای عام کلمه، و نه فقط وزارت آموزش و پرورش) خالی است/ تربیتی که ساماندهی آن کمترین وظیفهی نظام سیاسی است/ این رویدادها میرسند و میروند. عبرتآموزی در گرو اندیشیدن مکرر و هربار جدیتر و عمیقتر به ریشههای فسادخیز و بحرانآفرین و فاجعهسازی است که از همین رویدادها که همهجای دنیا هست/ ه اصلاح سیاسی و اجتماعی امری فانتزی و فوقبرنامه و سلیقهای و برای اوقات فراغت نیست...
گروه گزارش/
سومین نشست مجمع انتخاباتی شورای هماهنگی و اجرایی انجمن اسلامی معلمان تهران با حضور اعضای این تشکل و برخی از چهره ها و شخصیت ها روز سه شنبه ساعت 30 / 16 تا 18 در کانون حر منطقه 11 تهران برگزار گردید .
مشروح این نشست در سه بخش ارائه خواهد گردید .
سعی کرده ایم فارغ از کلیشه های خبرنگاری راجع به محتوای سخنان ایراد شده در این نشست بپردازیم .
در 4 سال گذشته با گوشت و پوست خود این موضوع را احساس کردیم که آموزش و پرورش نه تنها از اولویت های دولت ایشان نبود بلکه اصولا در لیست اولویت ها هیچ جایگاهی نداشته است/ می دانیم که ذات علم قطعا بهتر از ذات ثروت است، اما اگر از دانش آموزان فعلی نظام آموزشی سوال شود، علم بهتر است یا ثروت (در شرایط واقعی)، انتظار چه پاسخی خواهید داشت/ چند نفر از مشاوران شما از "فرهنگیان شاغل به تدریس در آموزش و پرورش" خواهند بود/ تا کی باید شاهد "فراری دادن مغزها" در کشور باشیم و دم نزنیم/ دانش آموزان بر اساس توانمندی و علاقه تعیین رشته نمی کنند و مهمترین دلیل انتخاب رشته، موقعیت اجتماعی و مالی آن شغل است/ هر کس که بتواند شغل دیگری انتخاب کند، هرگز معلم نخواهد شد این زنگ خطری برای آینده کشور است/ فرهنگیان هیچ سهمی از برنامه های صدا و سیما ندارند، فقط با پرداخت پول می توان در صدا و سیما دیده شد. تمام برنامه های آموزشی این نهاد محدود شده است به تبلیغ فروش سی.دی های موسسات خاص که حتی الفبای آموزش را نمی دانند/ با وجود اینکه تعداد فارغ التحصیلان دکترای تخصصی در آموزش و پرورش قابل مقایسه با آموزش عالی است و بسیاری از همکاران فرهنگی ما به کار پژوهش و تحقیق مشغولند، اما هیچ سهمی از بودجه های پژوهشی دولت شما (و دولت های قبل) به آموزش و پرورش اختصاص نداشته است/ خبر دارید در یک سال گذشته، چند بار دولت شما اعلام کرده تا آخر هفته کلیه مطالبات فرهنگیان پرداخت می شود و نشد...