صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مقامات وزارت آموزش و پرورش فعالان رسانه ای معلمان را در جایگاه منتقد به رسمیت نمی شناسند/ وزارتخانه به فعالان رسانه ای و فعالان صنفی – سیاسی درِ باغ سبز نشان داد  و آنها را وسوسه کرد/  فعال رسانه ای  با خودش فکر می کرد که با رفتن به ستاد با یک تیر چند نشان می زند/ فعالیت رسانه ای معلمان اصلاح طلب در فضای مجازی و واقعی ابزاری  شده است برای گرفتن پست مدیریتی/ نمی توان  افرادی را که می کوشند از طریق قلم و عضویت در تشکل های صنفی –سیاسی  راهی برای آینده خود بازکنند را سرزنش کرد/ هیچ کس را نمی توان از تلاش برای داشتن شغل بهتر و درآمد بیشتر منع کرد/ اینکه بگوییم معلمی را با هیچ شغلی عوض نمی کنیم یک شعار است/ کار  وزیر (فانی و دانش) و معاونان و مدیران کل آنها ، تبدیل  فعالان رسانه ای به کارمندروابط عمومی است/ فعال رسانه ای در ستاد یا استحاله شده  و یا دچار افسردگی و انزوا می شود/ دانش آشتیانی 8 تشکل معلمی به شمول تعدادی از بهترین فعالان رسانه ای را در چند ماه گذشته نابود کرد/ در دوره دانش برخی تشکل ها و شماری از فعالان رسانه ای اصلاح طلب تبدیل به افرادی منتظر پُست و کاسبکار شدند/ این گزاره جا افتاده است که مقصد نهایی فعال رسانه ای و فعال صنفی – سیاسی ، گرفتن پُست اداری است/ برخی مدیران درجه دوم و سوم عناصر باسواد و منتقد در بین معلمان را با استفاده از اختیارات اداری جذب کرده اند / سایت های قلابی و وابسته به مدیران به نام سایت مستقل معلمی عرضه می شود/ برخی فعالان رسانه ای قلم و آبروی خود را به ثمن بخس و حتی به اشارات گوشه ابروی یک مدیر می فروشند/ تشکل های معلمی اصلاح طلب تصور کردند که آمدن دانش آشتیانی پایان تاریخ است و باید در سیستم اداری ذوب شوند/ برخی تشکل های حامی دانش  تمام تخم مرغ های خود را پشت میز اداری و یا پشت در اداره (در انتظار پست ) نیمرو کرده و خورده اند/ نمی دانم تشکل های 8 گانه اصلاح طلب در انتخابات پیش رو با چه زبانی با معلمان سخن می گویند/ دانش با جذب و حذف تشکل ها و فعالان اصلاح طلب مستقل ، راه را برای جریان چپ داخل کانون ها هموار کرد/ چیزی به نام گفتمان صنفی اصلاح طلبی دیگر وجود ندارد/ تشکل های اصلاح طلب بخشی از سیستم شده اند و حرفشان بین معلمان به دلیل وابستگی به وزارتخانه  ، خریدار ندارد/ راه درست این بود که وزیر آموزش و پرورش و مدیران زیر دستش فعالان رسانه ای و فعالان صنفی را در جایگاه واقعی خودشان تقویت می کردند  و استقلال آنها را به رسمیت می شناختند

منتشرشده در یادداشت

نباید به دلیل اینکه دشمن از چنین مسائلی سوء‌استفاده خواهد کرد، بر روی فسادها و نادرستی‌ها پرده بیندازیم. نباید اجازه دهیم آنجا که با حق فاصله می‌گیرد، حرکت انقلاب حتی زاویه‌ای کم پیدا کند/ اگر به ناحق کسی از گزینش رد شود حق‌الناس مضاعفی تضییع شده، یکی حق شخصی آن فرد و مهمتر حق‌الناس کل مردم ایران است که از یک مدیر و خدمتگزار شایسته بی‌جهت محروم شده‌اند/ اگر گزینش‌ها و پذیرش‌ها به درستی انجام نشود دچار آسیب‌هایی می‌شویم که ضرر آن برای نظام بیشتر از این است که فردی احیاناً بی‌اطلاع به مسائل فقهی فردی وجود دارد/ البته حتی وزارت اطلاعات هم نمی‌تواند بگوید من مصلحت نمی‌دانم چون آنها مأمور  مصلحت نیستند بلکه مأمور اجرای قانون هستند/ باید در گزینش‌ها حتماً بازنگری صورت گیرد و طبق وظایف قانونی به سمت شایسته‌سالاری برویم. ما برای یک اداره نمی‌خواهیم امام جماعت انتخاب کنیم، ممکن است فردی نماز جماعت و نماز جمعه هم شرکت نکند اما کارش را درست انجام دهد/ وقت آن رسیده که بعد از 37 سال یک آسیب‌شناسی از نظام گزینشی خود داشته باشیم. حتی من معتقدم در بخش‌های قوه قضائیه وضع دادسراها و محاکم ما در این سال‌ها رو به جلو بوده اما آیا واقعاً این قوه قضائیه شایسته نظام و بایسته قانون اساسی است

گروه گزارش/ بخش نخست و دوم سخنان علیرضا کمره ای مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران قبلا منتشر شد . ( این جا ) و ( این جا )

در این بخش پرسش های معلمان و پاسخ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران تقدیم شما مخاطبان محترم می شود

منتشرشده در گفت و شنود
پنج شنبه, 11 اسفند 1395 09:28

مدرسه جای کار سیاسی نیست!

مطابق یک نظریه در بین برخی فعالان صنفی کانون ، معلم در کلاس درس باید نقش « داور سیاسی و مربی ستمدیدگان » را بازی کند ؛ معلم «در بازی خونین و خاموش سیاست» نباید سکوت کند. معلم باید«پنجه در پنجه ی آنان که منابع ثروت و قدرت یک کشور را در چنگ گرفته اند،بیندازد .»/ در دهه ۴۰ و ۵۰ مبارزان مذهبی و مارکسیست کم و بیش، مشی مسلحانه علیه حکومت را  به عنوان تنها راه نجات جامعه انتخاب کرده بودند/ مارکسیست ها فقر و تبعیض طبقاتی را برجسته می کردند و چنین وانمود می کردند که در جامعه سوسیالیستی ، همه افراد جامعه از رفاه و برابری برخوردار می شوند. مذهبی ها هم اغلب تعبیری سوسیالیستی از عدل علوی به دانش آموزان ارائه می دادند/ پدر و مادرهای بیچاره نمی دانستند که در مدرسه ذهن بچه های آنها را شست و شو می دهند و وقتی با واقعیت روبه رو می شدند که فرزندشان در خانه تیمی کشته شده بود و یا از زندان سر در آورده بود/ این یک اصل حرفه ای ، اخلاقی و انسانی است که معلم علوم ، معلم ریاضی ، معلم ادبیات ،معلم زیست و…. در مدرسه حق ندارد تبلیغ سیاسی کند/ تبلیغ سیاسی در بین کودکان ، تلقین و  شست و شوی مغزی محسوب می شود/ در کشورهای توسعه یافته ، معلم اجازه ندارد که عقاید سیاسی خود را در کلاس تبلیغ کند/ وقتی ما معلمان کار سیاسی در مدرسه را با هر توجیهی قبول می کنیم دیگر نمی توانیم به نهادهای دولتی و حکومتی انتقاد کنیم که چرا در مدرسه کار سیاسی می کنند/ مخالفان و منتقدان دولت باید طرفدار آموزش و پرورشی حرفه ای مبتنی بر اصول علمی تعلیم و تربیت باشند

منتشرشده در دیدگاه

کمیسیون تلفیق این برنامه را با همت همه کارشناسان، دستگاه‌های ذیربط و کمیسیون های اختصاصی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در 6 ماه تدوین کرد و نوشت، سپس با دو سوم آرای نمایندگان مجلس مصوب شد و شورای نگهبان آن را تأیید کرد و تبدیل به قانون شده است/ دولت اعتقادی به ارائه برنامه ششم توسعه به مجلس نداشت/ نامه‌ای را با همکاری رئیس مجلس شورای اسلامی خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردیم که آیا مملکت برنامه می خواهد یا نه و اگر برنامه لازم دارد، دولت، آن را بنویسد یا ما/ مجلس، برنامه ششم توسعه را بر مبنای 80 بند سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری نوشته است و اگر عنوان می شود که  این برنامه مشکلی را حل نمی‌کند، یعنی اینکه این سیاست‌های کلی مشکلی را حل نمی کند/ مجلس شورای اسلامی  ۹ مورد دیگر را هم در اولویت قرار داد که همگی از نیازها و اولویت های واقعی جامعه ماست

این که برخی در رسانه خود اُسکار ایرانی را کم ارزش قلمداد می‌کنند و یا انتظار دارند اصغرفرهادی به همه مسائل ایران بپردازد، ناشی از نگاه ناپخته و کم خردانه‌ای است که شیرینی این رویداد را در اجتماع ایران کم می‌کند/ آیا اگر یک فرد به طور کامل با سلیقه ما همراهی نمی‌کند، یعنی انسان کم ارزشی است که کارهایش نیز درخور اهمیت نیست/ شما چه میزان از هنر و نام کشور در سطح بین‌المللی در عمل (و نه در حرف و شعار ) حمایت کردید/ هنر زبانِ مردم دنیاست و مدیران حقیقی باید بر قلب‌ها حکومت کنند/ یک هنرمند تمامی معادلات را در چند دقیقه به هم می‌ریزد و تمامی تخریب‌ها نقشِ برآب خواهد شد/ سکار اصغر فرهادی، نشان داد این هنر و تخصص است که نجات دهنده یک اجتماع از سیاست‌های جنگ طلبانه و نابخردانه است و نه حرف و حمله و شعارهای تند/ این یک هنرمند است که با هنر خود، تمام قد از امنیت ملی و روحی مردم کشورش در عمل(و نه در حرف که روال سیاست‌مدارانِ بعضاً بی‌خاصیت است.) دفاع می‌نماید؛ سیاست‌مدارانی که به جای پرداختن به درد و مشکلات و استرس‌های مردم، به جنگ قدرت برای قدرت و تصاحب بیشتر مشغولند/ ین متخصصین هستند که در هر حوزه‌ای دلسوزانه برای کشور خود تلاش می‌کنند و بعضاً بارِ سوءمدیریت، کم‌کاری، اِهمال و بی‌کفایتیِ سیاست مداران را به دوش می‌کشند تا کشورشان از آسیب‌ها محفوظ بماند/ اُسکار اصغر فرهادی آن قدر درس برای سیستم مدیریتی ایران دارد که کتاب‌ها بتوان برای آن نوشت

منتشرشده در یادداشت

گویا ضرب شستی که ‏دولت نهم در همان سال نخست به معلمان نشان داد و در 23 اسفند 85 معترضان را غیر معلم خواند و ‏روانه زندان کرد تا آخر دولت دهم نیز تاثیر بازدارنده و ناامیدکننده خود را برجای گذاشت/ وزیر وقت ‏دولت مهروز نیز از خوان گسترده افزایش نجومی قیمت نفت چیزی به سفره معیشت معلمان اضافه ‏نکرد و با تحول صوری و شتاب زده آموزش و پرورش مشکلات را افزایش داد/ نمی شود گفت ما حرف خودمان را می زنیم ‏و راه خودمان را می رویم و به اینکه چه بر سر آموزش و پرورش و معلمان و دانش آموزان می آید ‏کاری نداریم‎، این به آن معنا نیست که اگر بودجه ‏چند برابر شود مسایل نظام آموزشی ما همه برطرف می شود/ برخی از نمایندگان ‏مجلس که سینه چاک مطالبات معلمان هستند وقتی پای این راهکارها به میان می آید توده وار و ‏متظاهرانه سنگ عدالت و دولتی و رایگان بودن آموزش وپرورش را برسینه می زنند و نه تنها تلاشی ‏برای ارایه طرح در این زمینه نمی کنند حتی دولت را هم تشویق نمی کنند تا لایحه هایی برای این ‏منظور ارایه دهد و بدتر از آن حتی اجازه توسعه برنامه هایی قانونی در این راستا را هم نمی دهند

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

سخنی با رئیس جمهور

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

بازداشت محمد حسن داودی از فعالان صنفی معلمان در میاندوآب  گروه استان ها و شهرستان ها/

صبح امروز « محمد حسن داودی » معلم و فعال صنفی در شهرستان میاندوآب ( آذربایجان غربی ) بازداشت و روانه زندان گردید .
در مورد دلیل و یا دلایل دستگیری اطلاعی در دست نیست .

پایان پیام/

باید فضایی فراهم شود که خردمندترین و کاردان‌ترین افراد جامعه در این شغل، احساس رضایت و خوش‌بینی داشته باشند/ در شرایط فعلی، فرهنگیان پیگیر مطالبات خود فقط از جانب دولت هستند و این راه درستی نیست/ کودکان و دانش‌آموزان قابل‌انعطاف و تغییر هستند و باید سرمایه‌گذاری اصلی فرهنگی، در این بخش صورت گیرد و نمایندگان باید تمامی انرژی خود را صرف کنند تا بتوانند بودجه بیشتری را برای وزارتخانه آموزش‌ و پرورش در نظر بگیرند/ اکنون برخی از نمایندگان مجلس که با رأی مردم و فرهنگیان انتخاب شده‌اند با سیاسی‌کاری زمینه‌های عدم تحقق وعده‌های فرهنگیان را ایجاد می‌کنند/ درباره وزیری که هنوز در چندماه اولیه کار خود است و به‌اصطلاح امضای حکم او هنوز خشک نشده نمی‌توان قضاوت کرد و معیاری برای محک‌زدن او وجود ندارد. این پرسش ایجاد می‌شود که چرا نمایندگان استیضاح را مطرح می‌کنند

استیضاح دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش

فرهنگیان جامعه ما مطالبات برحقی دارند که باید به آنها پاسخ داده شود. اهمیت معلمان در مقام معماران نسل آینده‌ ما، ایجاب می‌کند فضایی فراهم شود که خردمندترین و کاردان‌ترین افراد جامعه در این شغل، احساس رضایت و خوش‌بینی داشته باشند. نباید فضای شغلی فرهنگیان و جایگاه اجتماعی آنها به سمت‌وسویی برود که نخبگان علمی، اشتیاقی به پذیرش این مسئولیت نداشته باشند.

در شرایط فعلی، فرهنگیان پیگیر مطالبات خود فقط از جانب دولت هستند و این راه درستی نیست. مجلس نیز سهم بالایی در مسائل کشور دارد و بالاخره این نمایندگان مجلس هم با رأی فرهنگیان و مردم انتخاب می‌شوند و نسبت به این رأی‌ها مسئولیت دارند. حتی نمایندگانی که در حوزه آموزش‌ و پرورش سیاسی‌کاری می‌کنند باید پاسخ‌گوی رأی معلمان به خود نیز باشند. بااین‌حال و در همین راستا نمایندگان مجلس نیز موظف هستند به‌عنوان نمایندگان مردم که فرهنگیان بخشی از آن هستند، در راستای برآورده‌شدن مطالبات فرهنگیان اقدام کنند.

نمایندگان اکنون مشغول بررسی و تدوین بودجه دستگاه‌های مختلف هستند اگر به این نکته توجه داشته باشند که آموزش‌ و پرورش در میان مؤسسات فرهنگی بسیاری که در کشور وجود دارند و بودجه‌های کلانی دریافت می‌کنند، رکن اصلی و اساسی توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور است، اولویت اول و بودجه اساسی را به آموزش‌ و پرورش اختصاص می‌دهند.

فعالیت بسیاری از نهادهای فرهنگی کشور برای رده سنی بزرگسالان تعریف شده است و طبیعی است که تغییر در جامعه‌پذیری و رفتارهای افراد بزرگ‌سال به ‌زمان بیشتری نیاز دارد و حتی ممکن است تغییرناپذیر باشند. درحالی‌که کودکان و دانش‌آموزان قابل‌انعطاف و تغییر هستند و باید سرمایه‌گذاری اصلی فرهنگی، در این بخش صورت گیرد و نمایندگان باید تمامی انرژی خود را صرف کنند تا بتوانند بودجه بیشتری را برای وزارتخانه آموزش‌ و پرورش در نظر بگیرند. در این صورت مطالبات فرهنگیان برآورده خواهد شد و از سویی سرمایه‌گذاری فرهنگی مناسبی در جامعه انجام شده است. فرهنگیان جامعه نیز نقشی اساسی در این موضوع دارند. در این میان باید از طریق انجمن‌ها و نهادهای مدنی و سیاسی خود از جمله انجمن اسلامی معلمان، کانون فرهنگیان و کانون‌های مختلف با نمایندگان صحبت کنند. 

بايد از آنها بخواهند که در بخش بودجه و دیگر مطالبات، فرهنگیان را در اولویت قرار دهند. اکنون برخی از نمایندگان مجلس که با رأی مردم و فرهنگیان انتخاب شده‌اند با سیاسی‌کاری زمینه‌های عدم تحقق وعده‌های فرهنگیان را ایجاد می‌کنند. استیضاح دانش‌آشتیانی، وزیر فعلی آموزش‌ و پرورش، از جمله این سیاسی‌کاری‌هاست.

درباره وزیری که هنوز در چندماه اولیه کار خود است و به‌اصطلاح امضای حکم او هنوز خشک نشده نمی‌توان قضاوت کرد و معیاری برای محک‌زدن او وجود ندارد. این پرسش ایجاد می‌شود که چرا نمایندگان استیضاح را مطرح می‌کنند؟

اگر مشکلات و معضلاتی در وزارت آموزش‌ و پرورش وجود دارد که نمی‌توان منکر آنها شد، باید با مذاکره و رایزنی آنها را حل کرد. همچنین اگر اشتباهاتی در امور متفاوت رخ داده باید در پی اصلاح آن برآمد. بسیاری از نمایندگان با عملکرد خود در چندوقت اخیر نشان داده‌اند که همکاری مناسبی با دولت دارند و همین نمایندگان باید در راستای افزایش همکاری و همیاری با وزارت آموزش‌وپرورش گام بردارند؛ نه‌آنکه با سیاسی‌کاری به به‌وجودآمدن و حل‌نشدن مشکلات دامن بزنند.

روزنامه شرق

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور