آنچه مشهود است در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم اوضاع چندان تغییری نکرده است و در بر همان پاشنه سابق می چرخد/ این افراد برای سال های طولانی در سطح اول سیاسی - مدیریتی ماندگار هستند که هنوز هم برخی از آن ها در سطح اول مدیریت مشغول به کارند/ آنها نیز به دلیل عدم توانمندی و ارتقا به سبب رابطه دوستی و جناحی، هزینه های بزرگی را بر کشور تحمیل کردند و خاطره ی بدی از تجربه ی میدان دادن به جوانان در اذهان باقی گذاشتند/ مراحل رسیدن به قدرت و ریاست در ایران لزوما به شایستگی و توانایی فرد ارتباطی ندارد و معیارهایی چون داشتن رابطه و متصل بودن به تیم و جناح و انجام برخی کارهای مورد نظر حکومت از جمله این عوامل است/ شوربختانه اصلاح طلبان نیز، که مدعی ارزش های دموکراسی و شایسته سالاری هستند هیچ وقت برای بر هم زدن این قاعده همت جدی نکردند/ در آموزش و پرورش ایران وضع از این هم خراب تر است/ هنوز پس از گذشت ۲ دهه از زمان وزارت محمد علی نجفی، او گزینه ی اصلی اصلاح طلبان برای وزارت آموزش و پرورش است و یا حاجی بابایی سال های سال است که گزینه ی اول تصاحب وزارت آموزش و پرورش در دولت اصولگرایان معرفی می شود . این افراد در صورت عدم رسیدن به صندلی وزارت نیز ، صحنه گردان اصلی آموزش و پرورش هستند و نوعی نقش وزیر سازی و ارنج تیم را بر عهده می گیرند/ فضای افکار عمومی و رسانه ها نیز به این فضا دامن می زنند/ آموزش و پرورش توسط تیم های شناخته شده آن هم متشکل از بازیکنانی محدود و قدیمی مدیریت می شود/ عزل و نصب ها در ایران و آموزش و پرورش جدا از دلایل شخصی و منافع افراد و گروه ها معمولا به دلیل تغییر ویترین و ارضای افکار عمومی است از این رو این مهره ها جابه جا می شوند/ قضیه این است که بسیاری از مدعیان اصلاح طلبی و نزدیکان آنها فکر می کنند به دست آوردن قدرت و حفظ آن اصلی ترین و مهم ترین هدف است/ عملکرد برخی مدیران و رسانه و اهالی رسانه و تشکل های مدعی اصلاح طلبی بزرگترین ضربه به اعتبار اصلاح طلبی می زند و آبروی اصلاح طلبی را می برد...
مباحث حضور زنان صرفا در کلیشه های کلامی و تزئینی برای سخنرانی ها و نوشته های آنان در رسانه های مکتوب حقیقی و مجازی خلاصه نشود/ گرچه هم نباید در دام تاکید فمنیستی افراطی افتاد و هم اینکه صرفا به خاطر رفع تکلیف، احقاق حقوق زنان را در حضور چندین خانم به عنوان زینت المجالس یا تزیین وزارتخانه ها خلاصه کرد/ رخی مدیران ارشد فقط برای مانور تبلیغاتی و اظهار آن در رسانه ها نسبت به چند انتصاب از میان بانوان که عمدتا هم با ارتباطات صورت می گیرد و چندان هم بر اساس شایستگی و کارآمدی نیست،اقدام می کنند و خیل عظیم بانوان فعال،کاردان و متخصص هم باید تاوان عواقب ناکارآمدی آن عده محدود و معدود خانم مدیر شده را بپردازند و هم هر موقع که بحث مجدد حضور زنان مطرح می شود این عده اندک را مثال زده و سعی می کنند جرات و اعتماد به نفس بیان آن مطالبه را از زنان بگیرند
گروه اخبار/ وزیر آموزش و پرورش گفت: آن برداشتی که فکر کنند مساله همراه با خشونت و موارد مشابه است چنین چیزی مورد نظر مقام معظم رهبری نبوده بیشتر بحث هشدار دادن به همه مردم و گروهها و روشنفکران را مدنظر داشتهاند که مواظب توطئههای دشمنان باشند
برخی از مطالب شما در خصوص ستاد فرهنگیان با واقعیت تطابق ندارد/ هسته اولیه فرهنگیان ستاد روحانی را آقای کمیجانی و دوستان ایشان تشکیل دادند/ کمیجانی گفت بهتر است نجفی را مسئول ستاد کنیم/ شریعتمداری خوشحال شد اما گفت من جرات نمی کنم به نجفی چنین پیشنهادی بدهم/ کمیجانی به نجفی گفت اسم شما به ستاد اعتبار می دهد اما همه کارها را ما انجام می دهیم/ لیست اسامی شورا را کمیجانی به نجفی پیشنهاد کرد نجفی هم چند نفر را اضافه کرد/ نجفی تاکید کرد فرد تاثیرگذاری از گردونه جا نماند/ اسم مدیران آقای دانش به ویژه مهدوی مشاور عالی ، زندیه و جدایی هم در لیست بود / نزدیکان دانش حتی یک بار هم درجلسات شورای سیاست گذاری شرکت نکردند/ آموزش و پرورش یکی از دستگاه هایی بود که بیشترین انتقادها ازطرف رقبا و مخالفان دولت نسبت به آن مطرح بود/ کمیجانی با وزیر ملاقات کرد و به آقای دانش گفت که به مدیران بگویید اطلاعات لازم رابدهند تا به دفاع ازآموزش و پرورش ودولت بپردازیم امادریغ ازیک برگ کاغذ/ وقتی کاندیدایی پیروزمی شود از نزدیک ترین همراهان خود که فعالین ستاد باشند برای تعیین وزیر استمزاج می کند/ آقای کمیجانی فعالین ستاد را دعوت کرد و همه موافقان و مخالفان وزیر هم آزادانه اظهارنظر کردند/ ازقبل باهیچ کس هماهنگی و به اصطلاح لابی گری صورت نگرفت/ حداقل 4-5 نفر که مخالف ابقای دانش بودند در جلسه حضور نداشتند
دولت به نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس گفته که ادامه کار دانش آشتیانی منتفی است/ دانش آشتیانی بی انگیزه ، خسته و افسرده است/ دانش در هفته دو روز به دانشگاه می رود و یک روز به دبیرستان مفید / دانش آشتیانی مود حمایت دکتر نجفی و 8 تشکل سیاسی اصلاح طلب بود/ چرخش دانش به سمت شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت بقیه تشکل های حامی را ناامید کرد/ رقبای روحانی از ناحیه اهمال و سستی وزیر آموزش و پرورش دو گل طلایی به دروازه دولت زدند/ شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت و سازمان معلمان از تداوم وزارت دانش آشتیانی دفاع می کنند/ آیا معنای عضویت نجفی در هیات امنای صندوق ذخیره با حکم دانش ،حمایت از ابقای وزیر است / هیات اجرایی ستاد فرهنگیان روحانی متشکل از فرج کمیجانی ، علی محمد مصلحی، سهراب قنبری ، مجتبی زینی وند، ایمان زاده ، علیرضا هاشمی سنجانی و شهیندخت میاندشتی بود/ از مدیران سابق آموزش و پرورش کاظم اکرمی ، رحیم عبادی ، سمیع الله مکارم حسینی ، حمیدرضا کفاش و مختار موسوی عضو شورا بودند/ اگر قرار است که وزیر نماینده کارکنان این وزارتخانه باشد ، باید سازوکار عادلانه ای برای نظر خواهی از کارکنان ایجاد شود/ این درست نیست که 30-40 نفر با استفاده از رانت دسترسی به نمایندگان مجلس و مقامات دولتی به جای حدود یک میلیون نفر کارکنان آموزش و پرورش تصمیم بگیرند/ از مجموع 24 نفر اعضای شورا 6 نفر با ابقای دانش آشتیانی موافق و 16 نفر خواهان معرفی فرد جدیدی به جای او در دولت دوازدهم شدند/ خانم میاندشتی و خانم فاطمه سعیدی به پیشنهاد ابقا یا برکناری دانش رای ندادند/ از12 تن مدیر ستادی حاضر در جلسه فقط دو تن به ماندن دانش رای دادند/ شفافیت موضع گیری سازمان معلمان در حمایت از دانش آشتیانی جدا از جهت آن قابل تحسین است/ شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت در تاریکی شمشیر می زند/ اعضای 30 نفره شورای معاونین وزارتخانه به دو گروه اکثریت مخالفِ پنهان و اقلیت موافقِ محتاط تقسیم شده اند/ موافقان دانش فقط نیمی از تخم مرغ های خود را در سبد حمایت از دانش گذاشته اند/ مخالفان ماندن دانش همه پل ها را پشت سر خود خراب نمی کنند/ مشکل وزارت آموزش و پرورش مدیر اصلاح طلب و اصولگر نیست نا کارآمدی و فقدان اقتدار مدیریتی است/ رییس مرکز سنجش وقت خود را در گروه های تلگرامی به مشاعره و بحث سیاسی می گذراند و بزرگترین افتضاح سالهای اخیر در حوزه امتحانات نهایی ثبت می شود/ کم کم وارد فصل ثبت نام و بلبشوی گرفتن پول از اولیا می شویم اما وزارتخانه بلاتکلیف است/ مدیران اصلاح طلب وزارتخانه مشغول یارگیری و تک و پاتک هستند/ پنج دانگ از شش دانگ حواس تشکل های نیمه سیاسی – نیمه صنفی که ذاتا متعلق به جامعه مدنی هستند معطوف به زد و بندهای اداری و تقسیم غنایم بعد از انتخابات است
دمای وعده وعیدها پایین آمده و قدری عقلانیت حاکم است/ هنجارشکنی هم جزء لاینفک انتظارات انتخاباتی است/ دختران جوان سودای کار جمعی دارند و چونان می رزمند که گویی به واقع در میدان مبارزه هستند ، مبارزه با لحظاتی که اجازه ی دیده شدن به آنان نمی دهد/ تو می پنداری همه چیز نمایشی بوده است تا تو را روی صندلی نمایش میخکوب کنند/ در این رهگذر اوضاع در حوزه زنان قدری عجیب تراست/ بعد از انتخابات چند زن معرفی می شوند تا از پلکان قدرت بالا روند . وقتی به نوع نگاه و نگرش تک تک زنان منتخب دقیق می شوی احساس می کنی به هیچ کدام از بانوانی که با تو دریک کارزار انتخاباتی می جنگیدند شبیه نیستند/ چقدر این زنان سیاست مدار شبیه بانوانی هستند که در جبهه مقابل تو می جنگیدند/ درحوزه آموزش و پرورش شرایط دشوارتری حکمفرما است/ آموزش و پرورش بزرگترین نهاد در کشور است که حدود شصت درصد از نیروهای آن زن هستند . بانوان فرهنگی فارغ از بایدها و نبایدهای حاکم در آموزش و پرورش سهم ناچیزی درتصدی پست های مدیریتی دارند/ سطح توقعات زنان برای دستیابی به پست های کلان مدیریتی پایین است و همین مسأله باعث شده است تا مردان باسهولت از نردبان قدرت بالا روند/ این محدودیت ها باعث می شود ؛ مردان را توانمندتر از زنان نشان دهد/ اما آنچه در کارزار انتخابات از همبستگی و کار جمعی زنان دیدیم در تقابل با این اندیشه ی مرد سالاری است/با پایان یافتن انتخابات دوباره روزمرگی ها در ذهن زنان آغاز می شود/ "صبور به اختیار " بودن مشق شبانه ی زنان سرزمین من است...
این بیشتر نتیجه تلاش مخالفین دولت بود که کوشیدند از سند 2030 و حقوق و معوقات معلمان به عنوان وسیله ای برای حمله به دکتر روحانی و دولت بهره برداری کنند/ تاکنون برنامه و عملکرد وزرات آموزش و پرورش در دوران وزارت دکتر نجفی و بررسی موفقیت و شکست برنامه های فوق مورد بررسی و نقد قرار نگرفته اند و اینکه آیا بازگشت یک فرد موفق به مسئولیت بعد از 20 سال می تواند به معنای موفقیت مجدد وی باشد نیز کمتر مورد توجه قرار می گیرد/ هر وزیر آموزش و پرورش رابطه عمیق و نزدیک با رئیس دولت داشته باشد و با علوم جدید و آموزش و پرش و نوین آشنایی بیشتری داشته باشد از توانایی بالاتری برای تحول مثبت در آموزش و پرورش برخوردار است/ شاید آنچه تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است گفت و گوی چند جانبه میان وزارت آموزش و پرورش با معلمان و معلمان با هم می باشد/ این گفت وگوهای چند جانبه می تواند اقدام موثری برای تشکیل حوزه عمومی و تشکیل ذهنیت مشترک میان دولت و معلمان و شفافیت اقدامات و مطالبات و انتظارات باشد/ مهم ترین ویژگی این انتخابات حضور مسئولانه مردم برای انتخاب آینده خود بود/ دورانی که می تواند با حضور مسئولانه معلمان در عرصه تقویت نهادهای صنفی معلمان و تشکل های سیاسی و صنفی معلمان، شکل گیری شوراهای صنفی معلمان در سراسر مناطق با رای معلمان و شفافیت در عرصه مطالبات و برنامه ها باشد...
گروه اخبار/ عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نامهای خطاب به دادستان تهران خواستار تسهیل وضعیت یک معلم و فعال صنفی زندانی شد.
گروه اخبار/ دبیر کل سازمان معلمان ایران، حمایت این تشکل را از ابقای مجدد دکتر دانش آشتیانی برای وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد.
بسیاری از فرهنگیان و معلمان این حرف های نوبخت را نوعی منت گذاری و توهین به خودشان تلقی کرده و موضع گرفتند/ عکس العمل اکثریت مسئولان وزارت آموزش و پرورش در برابر این سخنان سکوت بود/ میرزاده در حرف های خود اشاره می کند که برخی از این مطالبات از سال 1388 پرداخت نشده اند/ حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در تدوین لایحه بودجه 90 رسما اعلام کرد که بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت آموزش و پرورش کافی است/ دولت در تدوین لایحه بودجه 90، افزایش اعتبارات را به نسبت لایحه بودجه 89 محاسبه کرده نه قانون بودجه 89/ در سال 1389 کل پرسنل رسمی آموزش و پرورش حدود 855 هزار نفر است که در سال 1390 با توجه به تکالیفی که در ارتباط با استخدام معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی به عهده آموزش و پرورش گذاشته شده و 40 هزار نیرویی که به استخدام وزارت آموزش و پروش درآمدهاند، نیروهای آموزش و پرورش به 922 هزار نفر خواهد رسید، بنابراین بیش از 70 هزار نفر در سال 90 به پرسنل رسمی حقوقبگیر آموزش و پرورش افزوده میشوند/ وقتی وزیر از بودجه تخصیصی راضی هستند، مشکل است که ما در مجلس برای تخصیص بودجه بیشتر به این وزارتخانه چانه زنی کنیم و نمایندگان را در کمیسیون تلفیق و صحن علنی قانع کنیم که برای کار زیربنایی در آموزش و پرورش باید، بودجه بیشتری به این وزارتخانه تعلق بگیرد/ به آقای وزیر توصیه می کنم که به جای مطرح کردن برخی مسائل سطحی و طرحهای نا پختهای مثل تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه و یا ارائه طرح 3-3-6، به کارهای اصلی این وزارتخانه بپردازد/ حاجی بابایی در حالی عنوان می کند که بودجه آموزش و پرورش کافی است که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از کسری بودجه 2700 میلیارد تومانی آموزش و پرورش خبر می دهد/ در مهر ماه سال 1388 مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره علت کسری مزمن بودجه آموزش و پرورش از مقامات مسوول توضیح خواست/ براساس اصل 52 قانون اساسی، دولت مسوول تهیه و پیشنهاد لایحه بودجه است/ در مرحله بررسی و تصویب بودجه سال های 1386 ،1387 و سال های قبل قوه مقننه هیچ گاه اعتبارات ردیف های مربوط به آموزش و پرورش را کاهش نداده است بنابراین پاسخگویی دولت در مورد مبانی عملیاتی و سیاستی برآوردها و تایید میزان کسری کنونی ضرورت دارد/ همیشه برای من به عنوان یک کنش گر رسانه ای و نیز معلم این پرسش مطرح است که چرا دولت های نهم و دهم با آن درآمدهای افسانه ای در طول مدت 8 سال هیچ گاه بودجه آموزش و پرورش را بر اساس " نیازهای واقعی " آن مصوب و اجرا نکردند و چرا هیچ گاه کسری بودجه آموزش و پرورش در این 8 سال صفر نشد/ مجاوری در ادامه عنوان می کند که با یک رشد نسبتا مناسب برای سال 96، 45 هزار میلیارد تومان پیشبینی کرده بودیم و در این صورت بسیاری از مشکلات این وزارتخانه رفع میشد.اما از 45 هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش فقط 32 هزار میلیارد تومان عاید آموزش و پرورش می شود/ پرسشی که مطرح می شود این است که چرا همین مدیر کل محترم وزارت آموزش و پرورش و یا از آن مهم تر وزیر آموزش و پرورش " سماجت " لازم را در مجلس و هنگام بررسی و تصویب بودجه آموزش و پرورش به خرج ندادند مگر نه این است که دانش آشتیانی تفاوت مهم خود را با فانی در " سمج " بودن هنگام بررسی و تصویب بودجه عنوان کرده بود/ چرا سخنگوی محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این سخنان " آتشین و معلم پسند " را در صحن علنی مجلس و هنگام بررسی و تصویب بودجه آموزش و پرورش برای سال 96 بیان نکرد/ رای ایشان برای ابقای زاهدی رئیس فعلی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر کدام استدلال و منطق استوار است/ کسری بودجه داستان همیشگی آموزش و پرورش است، بودجه این وزارتخانه همواره بدون احتساب کسری سال قبل و جاری که تجمیع می شود تعیین شده و دوباره در میانه هر سال با بالا گرفتن مشکلات مالی، مسوولان از کسری بودجه گلایه می کنند/ تا زمانی که بودجه این وزارتخانه بر اساس عملکرد واقعی بودجه و نیازهای آموزش و پرورش محاسبه نشود مشکلات همچنان گریبانگیر حوزه آموزش خواهد بود و این داستان ادامه خواهد داشت / در کنار تخصیص بودجه واقعی باید اصلاح ساختار اداری و نیروی انسانی در دستور کار قرار گیرد/ مقصر اصلی ما هستیم که بدون تفکر ، بدون نقادی ، بدون مطالعه ، سکوت های ناهنگام و با تعریف و تمجیدهای بی مورد آدم ها را بزرگ و غیرقابل نقد می کنیم .....