یکی از دلایل رشد شدید نقدینگی در چند سال اخیر همین سودهای بالای بانکی بوده است.انباشت پول در بانک اگر چه باعث کنترل تورم می شود ولی عامل رکود نیز می باشد/ دولت بعد می بایست نرخ سود اختصاص داده شده به سپرده ها را به حدود ده درصد کاهش دهد تا بیش از این نقدینگی افزایش نیابد و نیز سود و کارمزد دریافتی از مشتریان را نیز به حدود ۱۲ درصد کاهش دهد تا تولید و اشتغال رونق گیرد/ آموزش و پرورش نیز باید از اولویت های دولت بعدی باشد/ ختصاص سرانه لازم به مدارس باعث می شود دست آموزش و پرورش به سوی والدین دراز نباشد و کیفیت آموزش بهبود یابد
در ایام تبلیغات انتخابات های مختلف به خصوص انتخابات ریاست جمهوری عرصه ای برای مطرح نمودن مطالبات اقشار مختلف فراهم می شود/ تجارب تاریخی نشان داده اند فرهنگیان و معلمان توانایی تاسیس یک تشکل بسیار فراگیر برای ورود به کارزار های انتخاباتی و کسب قدرت و تشکیل فراکسیونی متحد در مجلس یا تشکیل دولت را ندارند/ حتی این توانایی را هم ندارند که به صورت منسجم ، متحد و فراگیر پیگیر مطالبات خود از مجلس و دولت باشند ؛ چه رسد به تشکیل فراکسیون در مجلس یا دولت/ اکثریت مطلق فرهنگیان یا غیر سیاسی هستند یا انگیزه های جدی برای کار سیاسی را ندارند/ مهمترین عاملی که به دفاع فرهنگیان از دولت ها و مجالسی با رویکرد تحول خواهی و تحول گرایی در راه توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار آسیب می زند فشار اقتصادی به این قشر است./ گاهی این فشار آن چنان زیاد است که نسبت به اهداف و آرمان های مذکور بی تفاوت می شود و در دام شعارهای عوام فریبانه و پوپولیستی می افتد که با لعاب جذاب عدالت و برابری در توزیع ثروت بیان می شود/ فرهنگیان محترم ضمن اینکه می بایست به روندها، تصمیمات، عملکردهای نامناسب دولت و مجلس انتقاد نمایند و به صورت جدی پیگیر مطالبات خود باشند و دچار رودربایستی با هیچ جریان و جناح سیاسی قرار نگیرند
در عرصه ى اجتماع بروز و ظهور ديكتاتورى و سركوب خطرى است كه مى تواند از اين نوع استدلال استفاده كند/ در حالي كه مملكت در شرف تبديل به ويرانه اى شده بود ، نور تدبير و اميد با وجود مخالفت سرسختانه كاسبان تحريم آرام آرام درخشيدن گرفت و سايه تباهى و نا اميدى از كشور رخت بربست/ مگر نه اينكه براى تعليم و پرورش نسل آينده و صيانت از فرهنگ غنى مى بايست از متوليان و متخصصين و فرهيختگان جامعه بهره مند شد/ ز ياد نمى بريم تصميم مدير ارشد دولت و آموزش و پرورش را كه با صدور بخشنامه اى تعداد معتنابهى از افرادى غير متخصص و بعضا غير شايسته براى منصب تعليم و تربيت را بى هيچ تشريفات منطقى و حقوقى به اين وزارتخانه عظيم الشأن تزريق نمود/ حاميان دولت وقت كه بايد پاسخگوى حمايت از سوء مديريت مديران دولت قبل باشند اكنون بلندگو به دست ايرادات واهى و آلوده به فريب از مديران اجرايى كشور مى گيرند/ اين روش و منش را در بدهكار كردن آموزش و پرورش به بخش خصوصى در جريان حركت هاى تحقيرآميز پوپوليستى نظير توزيع يك وعده غذا در عيد نوروز و يا بدهكارى كلان به بيمه ايران بابت بيمه طلايى مى توان ملاحظه نمود/ بدهى هايى كه هم دولت فانى را به فنا داد و هم عزت فرهنگيان را در مواجهه با مسؤولين بيمه را مخدوش كرد و اكنون دانش آشتيانى با مردانش چراغ خاموش در صدد رفع آن هستند و احياى آن را به صورت قانونى و شفاف دنبال مى كنند/ پاهاى عبدودها را قطع كنيد ، نگران چنگ و دندان نشان دادن ها نباشيد در مقابل خدو انداختن همچنان صبور و با اقتدار چون گذشته باشيد
به موازات دولت، دو قوه دیگر نیز هستند که به لحاظ ماهیت متفاوت مسئولیتشان، هم فارغ از دغدغه آن دست از مسائل عریانی که گریبانگیر دولت است، هستند و هم مصون از تیغ انتقاد و اتهام، کار قوه قضائیه عمدتاً گوش دادن به شکایات و دفاعیات و کبرا - صغری چیدن و حکم دادن است/ همیشه دولتها هستند که مسوول پیشرفت و عقبماندگی کشورها معرفی میشوند نه آن دو قوه دیگر/ علاوه بر آن دو قوه، نیروهای دیگری نیز در جامعه وجود دارند که بیرون از قلمرو دولت و مصون از سنگینی بار مسوولیت، رفتار و رویکردها و عملکردهای دولتیان را زیر ذرهبین قرار میدهند و حتّی برای پیشبرد اهداف تشکیلاتی خود هزینههایی نیز روی دست دولتها مینهند/ هیچ یک از وزرای آموزش و پرورش در هیچ دورهای به دلایل مطرح شده در طرح های استیضاح از مقام خود بر کنار نشده و همه از عهده پاسخ به پرسشهای نمایندگان برآمده و در پست خود ابقا شدهاند/ چرا نمایندگان محترم مجلس یکبار هم خود را استیضاح نمیکنند/ مگر از گستره عظیم رسالت آموزش و پرورش خبر ندارند و مگر نمی هدانند که بودجه سالانهای که هر سال با آراء آنها برای این گستره عظیم تربیتی تصویب میشود، ناچیز است/ چرا در انتخاب وزرا برای دولتهای مختلف از دادن رای اعتماد به افراد توانمند برای تصدی وزارت دستگاه عظیم تعلیم و تربیت امتناع کردهاند/ آیا به عنوان وکلای ملت و به نمایندگی از ملت که در کانون قانون گذاری و نظارت شرف حضور دارند، یک بار فقط برای یک بار دغدغه جمعی خود را در مورد نابه سامانیهای آموزش و پرورش فارغ از بازیهای جناحی و سیاسی مطرح کردهاند/ آیا این همه مشکلات پر شمار که عن قریب نفس آموزش و پرورش را قطع کند، یک شبه بهوجود آمدهاند....
اولین واکنش بیش از 75 درصد از پاسخدهندگان این بود که «دولت از چه محلی میخواهد منابع مالی اجرای این طرح را تامین کند/ اگــر قرار باشد دولت کاری انجام دهد یا باید هزینه آن را از مردم دریافت کند یا با کاهش دیگــر خدمات، هزینه آن را جبران کند؛ به قول معروف «دولت که از جیب پدرش خرج نمیکند/ چطور فردی که تا چند روز مانده به ثبتنام حتی از نامزد شدن خود مطمئن نیست و در یکمـــاه باقیمانده نیز درگیر رقابتهای انتخاباتی است، میتواند برنامهای سازگار برای تحقق وعدههایی که احتمالا پس از ثبتنام به ذهنش رسیده است، داشته باشد/ البته آنهــا نیز غالبــا ارائه برنامه را به پس از پیروزی حواله میدهند. اگــر پیروز شدند که پس از مدتی طلبکار میشوند که برنامه داشتیم، ولی «نمیگذارند» یا «نگذاشتند» و اگر هم پیروز نشدند، همواره مدعی باقی میمانند/ اگــر میشد این ارزش را اندازهگیری کرد، بهطور مشخص سهم هر یک از ما بسیار فراتر از قیمت اتومبیلی است که نسبت به خرید آن وسواس فراوان به خرج میدهیـم/ دهــه گذشتـه، دهه پرداخت هزینه انتخاب 84 بود. در 10 سال گذشته مردم شاهد تورمهای دورقمــی، نرخهای رشد منفــی و کاهش چند صد درصدی ارزش پول ملــی بودند و از بیــکار دیدن جوانان تحصیلکرده خود رنج بردنـد/ شاید خرید چند هواپیمای مسافربری که سالانه چند صد تای آن در جهان مبادله میشود، به تمسخر گرفته شود؛ اما سدی به بلندای 40 سال را شکست و به سرمایهگذاران بینالمللی پیامــی از بازگشت ثبات و عقلانیت به این اقتصـاد را داد و البته دیگــر جایی برای افتخار به انتقال هواپیمایی از رده خارج از گورستان هواپیماها در آریزونای آمریکا به کشور نگذاشت/ شاید همواره «ماهاتیر محمد» را ناجی مالزی یا «یو» را معمار توسعه سنگاپور میدانیم، اما امتیاز پیشرفت این دو کشور را در درجه اول باید به مردم مالزی و سنگاپور داد که چنین افرادی را برگزیدند و به پای آنهــا ایستادند/ نامزدهای ریاستجمهوری به درستی میدانند که مشکل مردم چیست. همه آنهــا سالهــا مسوولیت داشتهاند، غریبه نیستند و هر یک سهمی در شکلگیری ساختار کنونی اقتصاد کشور و نظام اجرایی آن داشتهاند. آنها میدانند که قدرت خرید مردم کم است و درآمـــد و کار ندارند. هوش زیادی نمیخواهـد که برای جلب نظر این مردم به آنهــا وعده یارانه و کارانه داد، اما انصاف میخواهد که منبع تامین مالی این پرداختها را نیـز به آنهــا توضیح داد/ اگــر میخواهیم چنین جوابی را از رئیسجمهور آینده نشنویم ارزش رای خود را بهاندازه یک شعر متملقانه پایین نیاوریم
من فکر می کنم از هر کدام از این رویکردها به کاندیدهای فعلی که صلاحیت شان مورد تایید قرار گرفته است نگاه بکنیم آقای دکتر روحانی امتیاز بیشتری دارند چه از لحاظ این که کشور را برای توسعه آینده و پیشرفت و تعالی کشور در جهات مختلف بهتر بتوانند به سمت آن نقطه آرمانی و ایده آلی حرکت بدهند و چه در ارتباط با فرهنگیان/ در طول 4 سال گذشته علی رغم همه مشکلات و کمبودهایی که دولت با آن مواجه بوده است و هم مشکلاتی که در بدو کار خودش داشته است به نظرم دولت در مورد آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام داده است/ البته این اقدامات کافی نبوده است/ آقای دکتر روحانی شخصا نسبت به وزیر آموزش و پرورش انتقاد و ایراد اساسی نداشتند ولی صرفا برای احترام گذاشتن به آرای فرهنگیان و مطالبات معلمان نسبت به مدیریت بالای آموزش و پرورش تغییر دادند و وزیر جدیدی را انتخاب کردند
پوپولیسم یک دکترین سیاسی است که در آن عوام توسط یک گروه نخبه خاص مورد سوءاستفاده قرار میگیرند./ این اصل اساسی پوپولیسم که دموکراسی باید اراده خالص و رقیق نشدهای از خواست و اراده مردم باشد، به آن خمیرمایهای میدهد که به راحتی میتواند در هر دو قالب تفکرات چپ و راست شکل بگیرد/ بسیاری از پوپولیستها مایلند خود را از قالبهای رایج چپ، راست یا میانهرو خارج کنند و خود را نماینده قاطبه ملت معرفی کنند/ این «جزر و مد»های سیاسی چگونه رخ میدهد و چه درسی میتوان از آن برای آینده آموخت/ برنامههای گسترده حمایت از فقرا و بازتوزیع درآمد، گسترش سیستمهای بازنشستگی و بیمههای بیکاری از این جمله بودند/ یکی از خواستهای اصلی مردم ونزوئلا در تظاهرات سراسری «دستمال توالت» است؛ کالایی که با قیمتگذاری دولتی نایاب شده است و تولیدکنندگان از ادامه عرضه آن منصرف شدهاند/ در شرق آسیا نیز جوانههای پوپولیسم شروع به رویش کرده است/ در روسیه نیز ولادیمیر پوتین این بار پوپولیسم را بر پایههای ناسیونالیسم روسی استوار ساخته است و بهواسطه سیاستهای سرکوبگرانه و ایجاد رکود اقتصادی نه فقط دوقطبی بزرگی را در داخل روسیه ایجاد کرده است/ حکومتی که اکنون به جای دموکراسی براساس «جودوکراسی» اداره میشود/ در ترکیه نیز پوپولیسم بر شانههای ناسیونالیسم ترکی به همراه رگههایی از اسلامگرایی استوار شده است/ پیروزی در انتخابات اخیر بهنوعی تاجگذاری اردوغان بود که تضمینی برای تداوم حکومت وی تا سال 2029 محسوب میشود/ طرفداران خروج از اتحادیه اروپا، نوستالژی بریتانیای کبیر را در ذهن مردم تداعی میکردند، بدون آنکه برنامه مشخصی برای دستیابی به آن ارائه کنند یا هزینهها و منافع آن را سبک و سنگین کرده باشند/ امواج سهمگین پوپولیستهای چپ و راست که اکنون در اقصی نقاط جهان وزیدن گرفته است، میتواند در ایران نیز زنگهای هشدار را هم برای مردم و هم برای سیاستگذارانی به صدا درآورد که زخمهای سنگین پوپولیسم در یک دوره هشت ساله در آن التیام نیافته است/ اگرچه شعارهای جذاب میتواند در کوتاهمدت مردم را بفریبد یا حتی رفاه گذرایی برای آنان فراهم کند، ولی در بلندمدت همه این دستاوردها از بین خواهد رفت و واقعیت خود را بر شعار تحمیل خواهد کرد/ پوپولیسم همچون داروی توهمزایی است که اگرچه در کوتاهمدت میتواند به مصرفکننده آن شادی و شعف زائدالوصفی ببخشد، ولی در بلندمدت سیستم بدن را مختل میکند، شرایطی که بیمار عاجز نه قادر به ترک است و نه میتواند با بیماری خود کنار بیاید
فضا به گونه ای بود که فرصت هیچ فعالیت منسجم و متشکلی فراهم نمی شد/ دولت تدبیر و امید میراث دار کوهی از مشکلات بود/ آنچه از سال های قبل به این دولت ارث رسید و نجیبانه آن را بازگو نکرده اند فاجعه بار تر از چیزی بود که شنیده ایم/ کشور در حالی به آقای روحانی تحویل داده شد که ذخیره گندم و بعضی اقلام اساسی در پایین ترین حد خود بود. میلیون ها بشکه نفت فروخته بودند و معلوم نبود پولش در جیب کدام مفسد اقتصادی است. هیچ بخشی از اقتصاد و فرهنگ و سیاست این کشور باقی نمانده بود که آسیب ندیده باشد/ شاید بسیاری از مردم ندانند تداوم آن وضعیت ما را به جایی می رساند که یک قطره هم نمی توانستیم نفت بفروشیم. در ماه های پایانی دولت قبل عملا وارد وضعیت خطرناک نفت در برابر کالا شده بودیم و چند گام مانده بود که دشمن به اهداف خود برسد/ و حالا پس از چهارسال دوباره در مسیر عقلانیت گام بر می داریم/ معلمان خادمان و خائنان را خوب می شناسند. ما می دانیم در این سال ها چه کسانی خیانت کردند و چه کسانی خدمت.معلمان فهيم اجازه سو استفاده از مشكلاتشان را به هيچ كس نخواهند داد. بدخواهان اين تصور باطل را از خيال خود بيرون كنند
اگر شما به سال 92 برگردید و وضعیت عمومی کشور را در آن سال نگاه کنید می توانید کاملا درک کنید که چرا برخی مسائل دیگر از اولویت بالاتری برخوردار بودند مثل عبور از تحریم ها ، منتفی کردن قطعنامه هایی که بر علیه جمهوری اسلامی صادر شده بود/ من مطمئن هستم که در دولت دوازدهم و دولت بعدی آقای روحانی ؛ ان شاء الله آموزش و پرورش به طور کلی حتما جزو اولویت های بالای دولت قرار خواهد گرفت هم آموزش و پرورش و هم فرهنگ/ بسیاری از آن مشکلات و تنگناهایی که ما در سال 92 با آن برخورد داشتیم خوشبختانه در سال 96 از بین رفته است و بسیاری از زیر ساخت ها ایجاد شده است/ در سال های 88 تا 91 ( از شروع سال 88 تا پایان سال 91 که جمعا 4 سال می شود ) درآمد نفتی کشور ما حدود 258 میلیارد دلار بود ؛ در سال های 92 تا 95 ( از ابتدای سال 902 تا پایان سال 95 که 4 سال می شود ) کل درآمد ارزی کشور حاصل از فروش نفت 156 میلیارد دلار بوده است/ اگر 4 سال دولت آقای روحانی را با 4 سال قبل از آن مقایسه کنید چیزی حدود 100 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کم تر به دست آوردیم یعنی سال حدود 25 میلیارد دلار درآمدهای کشور از نظر درآمدهای نفتی کم تر شده است/ هنوز شکاف هایی که بین درآمد و هزینه های فرهنگیان و نیز سایر اقشار متوسط و پایین تر جامعه است پر نشده است/ باید روشن شود چه بخشی از این تخلفات و سوء استفاده ها مربوط به این صندوق است و چه بخشی مربوط به بانک سرمایه است و وام هایی است که داده شده است چون وام هایی که بانک سرمایه داده است از پول صندوق نبوده است/ بانک سرمایه مثل بقیه بانک ها است . هر بانکی از محل سپرده های که مردم در اختیار بانک می گذارند وام هایی پرداخت می کند و متاسفانه امروز یک مساله عمومی در مورد بانک های کشور مطرح است که بخشی از وام هایی که پرداخت شده است به موقع به بانک برگشت داده نشده است و تحت عنوان " مطالبات غیرجاری " و " مطالبات معوق بانک ها " از آن یاد می شود/ ساله دومی که باید روشن شود این است که کل تخلفات صندوق و وام هایی که بانک سرمایه داده است و تا به امروز برنگشته است چه میزان آن مربوط به سال 92 و قبل از آن است ( یعنی دوره مدیریت قبلی دولت ) و چه مقدار مربوط به دولت یازدهم است/ اطلاعاتی که بنده دارم این است که بخش خیلی کم تری مربوط به این دولت است و بخش عمده آن مربوط به سال 92 و سال های قبل از آن است/ متاسفانه در مرحله ای مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه یک مقدار رنگ و بوی سیاسی گرفت و در نتیجه برخی مسائل در لابه لای اهداف و آمال سیاسی قرار گرفت که به طور بدی به فرهنگیان منتقل شد و یا بد بیان شد
گروه گزارش/
امروز سه شنبه پنجم اردبیهشت ماه همایش مسئولان ستاد فرهنگیان روحانی با حضور دکتر محمد علی نجفی و دکتر شریعتمداری برگزار گردید .
دکتر محمد علی نجفی وزیر سابق آموزش و پرورش در نشست خبری که پیش از برگزاری همایش برگزار شد شرکت کرد و به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت .
« صدای معلم » سعی می کند تا بخش های مختلف این نشست را جهت آگاهی فرهنگیان و معلمان منتشر نماید .