گروه اخبار/
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می گوید: نامه ١٥٧ نماينده به رييس جمهور در خصوص حضور وزير زن در كابينه نشان داد که اين يك مطالبه قشري و جنسيتي نيست.
فاطمه سعیدی در پاسخ به این سئوال که چقدر ضرورت دارد رئیس جمهور برای پاسخ گویی به مطالبات و خواسته های زنان از وزیر زن در کابینه دوازدهم استفاده کند ، اظهارکرد: باتوجه به نگاه رييس جمهور در به كارگيرى زنان شايسته و توانمند مطمئنيم كه ايشان قصد استفاده از زنان در سطوح مختلف را دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به جلساتي كه با آقاي روحاني داشته ايم به نظر مي رسد اين اراده از سوي رييس جمهوري وجود دارد كه از زنان در جايگاه هاي مختلف استفاده شود. همچنين نامه ١٥٧ نماينده به رييس جمهور در خصوص حضور وزير زن در كابينه نشان داد اين يك مطالبه قشري و جنسيتي نيست ولی با اين حال بايد ملاحظاتي كه رييس جمهور از آنها صحبت مي كند را نیز شنيد اما در مجموع معتقدم امروز فضا و فرصت براي استفاده از زنان در کابینه و آن هم در سطح وزیر فراهم است.
عضو هيئت رئيسه فراکسیون امید مجلس دهم همچنین در خصوص اینکه کدام وزارتخانه ها می توانند وزیر زن داشته باشند ؟ تاکید کرد: البته نبايد وزارتخانه ها را زنانه و مردانه نگاه كرد. اين كه بگويند فلان وزارتخانه كار سبك تري دارد و مي توان سكان هدايت آن را به يك زن سپرد نه تنها حرف غلطي است بلكه توهين بزرگي به زنان متخصص و اجرايي كشور است، از این رو این تشخیص و انتخاب راه حق رئیس جمهور می دانیم.
سعیدی پاسخ این سئوال را که آیا تجربه حضور خانم دستجردی به عنوان وزیر بهداشت زن در دولت قبل را موفق می دانید ؟ این گونه داد که بالاخره خانم وحید دستجردي اولين وزير زن در تاريخ جمهوري اسلامي بود و در سخت ترين شرايط تحريم ها معضلات بزرگي نظير دارو و اقلام بيمارستاني را تجربه كرد و اين جسارت را داشت كه در مقطعي كه متوجه شد برنامه هاي رييس دولت براي ارز دارو بر خلاف منافع ملي است، شريك آن خطاي بزرگ نشد و در مجموع بنده او را وزير موفقي مي دانم.
کانال فاطمه سعیدی
هر فردی و یا جریانی بر اساس منافع و مصالح خود و یا دوستانش شروع به معرفی افرادی می کنند تا توجه افکار عمومی را به خود جلب کنند و یا شاید از طریق " فضا سازی های کاذب رسانه ای " سهمی برای خود در دولت آینده دست و پا کنند/ کار به جایی رسیده است که حتی طیف مخالف و منتقد دولت که اکثریت مردم در روز 29 اردیبهشت ماه به آن ها " نه " گفتتند بیکار ننشسته و آقای حاجی بابایی به عنوان رئیس کمیته تعامل فراکسیون نمایندگان ولایی با رییس جمهور عنوان می کند که صداهای خوشی از فهرست کابینه به گوش می رسد/ واقعا جای سوال و بیشتر شگفتی است که چگونه در میان جمعیت یک میلیونی فرهنگیان که بیش از 60 درصد جمعیت آن دارای مدارک کارشناسی و بالاتر هستند فردی مطمئن و معتمد برای تصدی وزارت آموزش و پرورش یافت نمی شود/ هنوز داود محمدی به همراه خانم فاطمه سعیدی و فریده اولاد قباد که " میثاق نامه معلمی " را با ضمانت " تشکل ها " امضا کرده اند توضیحی در مورد مفاد آن و اقدامات احتمالی خود ارائه نکرده اند/ تشکل های فرهنگیان باید به دنبال تعریف و تبیین " جامعه مدنی " در آموزش و پرورش و جامعه باشند اما به نظر می رسد که گوش شنوایی برای شنیدن این " پیام " وجود ندارد و سعی می کنند با توجیهات مختلف از وظیفه و کارکرد اصلی خود شانه خالی کنند/ واقعا برای من این پرسش بزرگ لاینحل مانده است ؛ تشکل هایی که زحمت صدور یک بیانیه چند خطی در مورد " توهین به رئیس جمهور " را به خود ندادند چگونه به خود اجازه می دهند که برای رئیس جمهور و حتی جامعه خط و نشان بکشند و سهم خواهی کنند/ این افراد که متاسفانه دچار توهم و خودشیفتگی هستند برای اطلاع فرهنگیان و معلمان بگویند که در 4 سال گذشته در زمینه " پرسش گری " و " مطالبه گری " چه اقدام و یا اقدامات راهیردی انجام داده اند/ حتی وزیر آموزش و پرورش و معاونین ایشان نیز عملکرد قابل دفاعی در این زمینه نداشتند چه برسد به " شورای سیاست گذاری ستاد فرهنگیان روحانی " که البته اکثر آن ها و در بخش مسئولان کمیته ها از بدنه ستادی و مدیریتی وزارت آموزش و پرورش هستند/ وقتی از " تغییر " صحبت می شود منظور جا به جا کردن مهره ها در یک سیکل و دایره بسته مدیریتی نیست/ وزیر آموزش و پرورش باید این جسارت را داشته باشد که از " استقلال " آموزش و پرورش و هویت وجودی آن دفاع کند/ وزیر آموزش و پرورش نباید اجازه اظهار نظر و یا " دخالت " را به هیچ فرد و یا نهادی را در این " حوزه تخصصی " بدهد/ وزیر آموزش و پرورش برای ارتقای جایگاه معلمان و سپس آموزش و پرورش باید برای معلمان " هویت حرفه ای " و " غیرایدئولوژیک " قائل شود و آن را در سیستم نهادینه کند/ او تاکید می کرد که آقای هاشمی وزیر بهداشت آن قدر در مجلس و کمیسیون ها رفت و آمد دارد که همه فکر می کنند ایشان کارمند مجلس است/ در مورد فانی وزیر آموزش و پرورش هم می گفت که تا درخواست ، نامه و یا تلفنی نباشد ایشان شرف حضور پیدا نمی کنند/ " پاسخ ندادن " و خود را در مقام " طلبکار دانستن " از مختصات فرهنگی جامعه و نیز ادبیات مدیران ما شده است/ آیا شده است که یک وزیر آموزش و پرورش در این مدت عملکرد " نهادهای فرهنگی غیرپاسخ گو " را که هزاران میلیارد تومان از بودجه عمومی استفاده می کنند را مورد نقد و پرسش جدی قرار دهد/ وزیر آموزش و پرروشی را دوست دارم که وقتی دید بودجه آموزش و پرورش کفاف حتی امور روزمره آن را نمی دهد شجاعانه و ضمن بیان دلایل آن از منصب خود استعفا دهد/ وزیر بهداشت : " شما چرا تا حالا ساکت بوده اید. چرا زمان دولت قبل صدایتان درنیامد. چرا در مورد آن همه تخلفات هیچ چیز نگفتید ؟" ....
گروه اخبار/
فاطمه ذوالقدر، عضو هيئترئيسه فراکسيون زنان مجلس دهم، اميدوار است زنان توانمند اينبار علاوه بر معاونت رياستجمهوري، بر کرسي وزارت نيز تکيه بزنند. به باور او زنان فراواني در قد و قامت وزير مطرح هستند و نبايد به صرف شايستگي يا عدم شايستگي مسير را براي حضور زنان در صندليهاي وزارت سخت کرد و اينکه کوشش و خطا در وزارتخانهها صرفا سهم مردان نيست و زنان نيز ميتوانند از تجربههاي وزارت بهرهمند شوند. به گفته او معصومه ابتکار براي وزارت جهاد کشاورزي و شهيندخت مولاوردي براي وزارت آموزش و پرورش مطرح هستند.
* از وزير زن چه خبر؟ خبرهايي به گوش رسيده که گويا موضوع انتصاب وزير زن منتفي شده است؟
خير، آخرين خبرهايي که به ما رسيده مبني بر اين است که پست وزارت آموزش و پرورش به احتمال زياد به يک خانم داده شود.
* فکر ميکنيد نامه اخير ١٥٧ نماينده به رئيسجمهوري در انتصاب وزير زن تأثيرگذار بوده است؟
١٥٧ نماينده بيانيهاي داشتند که در آن از رئيسجمهوري خواسته شده است با حضور زن در کابينه موافقت کنند. روزي که امضاهاي نامه جمعآوري شد، ١٥٧ نماينده از مجموعه ٢٠٠ نفر حاضر در صحن پاي آن را امضا کردند. اين رقمي است که نشان ميدهد مجلس موافق انتصاب وزير زن است. خوشبختانه اين روزها در سطوح معاونت رئيسجمهوري، زنان توانمندي داريم که همانها گزينههاي مناسبي براي وزارت هستند.
* کدام گزينهها؟
خانم مـــولاوردي براي پـست وزارت آموزش و پرورش مطرح هستند و خانم ابتکار حسب تجربه حضورشان در محيط زيست ميتوانند گزينه مناسبي براي وزارت کشاورزي باشند و حضورشان چيز دور از انتظاري نيست.
* گفته شده تا به اينجاي کار ٣٠ اسم به رئيسجمهوري تحويل داده شده است، به جز خانم ابتکار و مولاوردي چه اسامي ديگري مطرح است؟
اين عدد حدودي بوده و تعداد بيش از ٣٠ نفر بوده است. اينکه اسم نميبريم به اين دلیل است که الان نام هر ٣٠ نفر در ذهن من نيست. ولي زنان توانمند در حد وزارت شناسايي شدهاند و ميتوانند جايگاه مناسبي در کابينه دوازدهم داشته باشند. البته رئيسجمهوري در ديدار با زنان توانمند گفته بودند هنوز زناني که در آن سطح باشند نداريم.
* آيا واقعا زني که بتواند در قد و قامت وزارت مطرح شود، نداريم؟
اتفاقا بررسيها نشان داده زنان توانمندي در سطح وزارت مطرح هستند.
* البته آقاي رئيسجمهور بهتازگي به مسئله شايستهسالاري نيز اشاره کردهاند، آيا اين مسائل ميتواند مانعي برای حضور زنان در کابينه باشد؟
شايد صحبت اين بود که زنان بايد مراحل را طي کنند و رشد گام به گام داشته باشد. شايد هم نظرشان اين بوده و اينکه واهمه دارند و فکر ميکنند وزارتخانه جاي آزمون و خطا نيست. اين هم خودش کمي اجحاف است. آقايان ميتوانند ريسک کنند، ولي زنان نه!؟ آقاياني هم بودهاند که وزير شدند و موفق نبودند. روي اين حساب نميشود شانس وزيرشدن را از زنان گرفت به اين بهانه که آنها خوب عمل نميکنند. ما هم نميخواهيم ريسک کنيم و براي نمونه آموزش و پرورش را به يک زن ضعيف بسپاريم، اما وقتي تحقيق ما نشان داده زنان توانمند در سطح برعهدهگرفتن پست وزارتخانههايي از جمله وزارت آموزش و پرورش مطرحاند ديگر بهانهاي نميماند. زنان توانمند ميتوانند در کنار معاونان خوب و مشاوران خوب، عملکرد خوب و چشمگيري داشته باشند. اتفاقا خانمها نشان دادهاند سوابق مديريتي خوبي داشتهاند و هرگاه در سمتي قرار گرفتهاند، نهتنها مشکلي نبوده که در مباحث مديريتي بسيار توانمند ظاهر شدهاند، ازجمله خانم زهرا شجاعي، اشرف بروجردي، خانم احمديپور در ميراث و بسياري ديگر.
* به اين ترتيب ميتوان گفت احتمال حضور وزير زن در کابينه زياد است؟
انتصاب وزير زن به قوت خودش باقي است. رئيسجمهوري مختار است و مشاوراني دارد و با آنها مشورت ميکند و تصميمگير نهايي نيز شخص رئيسجمهوري هستند، اما بالاخره مشورتها، لابيها و نامهنگاري زنان و مردان در اين مسير بيتأثير نخواهد بود.
آقاي روحاني بهخوبي ميدانند ما دنبال سهمخواهي نيستيم، ولي بالاخره وقتي تلاشها به سرانجام نرسد، دلسرد ميشويم؛ اما تعامل ادامه خواهد داشت. اميدواريم آقاي روحاني نامه اخير ١٥٧ نماينده مجلس در ضرورت انتصاب وزير زن را در نظر بگيرند.
روزنامه شرق
کاندیدای حسن روحانی برای وزارت آموزش و پرورش جمشید انصاری و عبدالحمید معافیان هستند/ نجفی خواستار برگزاری جلسه شورای سیاست گذاری فرهنگیان ستاد انتخاباتی روحانی برای بررسی کاندیداتوری دو کاندیدای مورد نظر رئیس جمهور شد/ 26 نفر حاضران در جلسه کاندیداهای رییس جمهور را رد کردند / دبیرکل سازمان معلمان در این جلسه از دانش آشتیانی دفاع و نجفی را به سیاسی کاری متهم کرد/ هژمونی جلسه با مجمع فرهنگیان و انجمن اسلامی معلمان بود/ 26 نفر حاضر ، 14 کاندیدای وزارت معرفی کردند/ زینی وند و عمادی و مصلحی و داود محمدی و سمیع الله مکارم حسینی و مختار موسوی و فاطمه سعیدی . خلیل الله بابالو و دانش ... کاندیدا اعلام شدند/ علی محمد مصلحی با 12 رای، عبدالحمید معافیان با 11 رای، رسول عمادی با 11 رای و مختارموسوی با 10 رای، چهار گزینه های نهایی این جلسه بودند/ فاطمه سعیدی 3 رای آورد / دانش آشتیانی هم 3 یا 4 رای آورد/ یکی از حاضران تهدید کرد که اگر روحانی به نظر این جمع اعتنا نکند، در انتخابات مجلس 98 از او حمایت نمی کنند و مجلس پُر از پایداری چی ها خواهد شد/ تنها یک رئیس جمهور ضعیف این اولتیماتوم را می پذیرد/ یک روز بعد، جلسه ای با محوریت رحیم عبادی برای معرفی وزیر در دفتر انجمن اسلامی در خیابان جمالزاده برگزار شد/ خروجی این جلسه هم علی محمد مصلحی و عبدالرسول عمادی بودند/ نجفی پاسخ دهد که آیا وزیر باید فقط نماینده معلمان باشد و اگر پاسخ مثبت است، آیا این 26 نفر نماینده یک میلیون معلم کشور هستند/ اگر روحانی به این مکانیسم گردن بگذارد ، به سهم خواهی گروه ها و افراد رسمیت می بخشد/ تشکل ها و فعالان سیاسی و صنفی به جای لابیگری و سهم خواهی و جنگ و جدل در فضای پنهان باید از طریق تعیین معیارها و شاخص ها به رییس جمهور در انتخاب و معرفی وزیر کمک کنند/ استفاده از رانت تعیین مدیران فرقی با استفاده از رانت حقوق های نجومی دولتی و املاک نجومی شهرداری ندارد/ آیا یک بام و دوهوا نیست که بگوییم اصولگرایایانِ لیست املاک نجومی رانت خوارند اما رییس کمپینِ مطالبات فرهنگیان منصوب نجفی که اسمش دو بار در لیست آمده ، بی گناه است
هركدام ردي سياه از خود بر روي پيكر مدرسه گذاشتند و رفتند و نه تنها رييس جمهوري بلكه هيچ نهاد مربوطي از شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس گرفته تا رسانهها بر اين عملكردهاي به شدت متناقض نظارتي ندارد/ همين ده سال اخير و پنج وزير آن را معيار قرار دهيم، خواهيم ديد كه حتي دو وزير هم شبيه هم عمل نكردند/ فرشيدي طرفدار مدارس دولتي، علي احمدي هواخواه مدارس هييت امنايي، حاجي بابايي خواهان توسعه مدارس نمونه دولتي و استعدادهاي درخشان و ضد مدارس غيردولتي و مولد مدارس هوشمند و مجتمع آموزشي، فاني پشتيبان مدارس غيردولتي بود. دانش آشتياني هم كه خود را ملزم به كاهش مدارس استعدادهاي درخشان و نمونه دولتي مي داند/ دانش آموزاني كه بين اشتباه مديران و ميل جبار والدين در انتخاب مدرسه و رشته تحصيلي، كودكيشان قرباني ميشود/ مقصر اصلي به نظر من مديران مياني هستند كه در اين وزارتخانه با ساز هر وزيري رقصيدند و به ميل تك تك آنها تغيير رنگ دادند بدون حتي يك مخالفت و انتقاد جزيي/ مديران ارشد امثال مهدي نويد ادهم در شوراي عالي آموزش و پرورش كه نزديك به دو دهه بر صندلي دبيري شورا نشسته و روزي از حاجي بابايي و توسعه مدارس تيزهوشان دفاع میکرد و امروز حامي سينه چاك دانش آشتياني، تعدد اين مدارس را به ضرر نظام آموزشي مي داند/ حجه الاسلام بهرام محمديان، معاون پژوهش و برنامه ريزي آموزشي كه از منصوبان هميشگي اين معاونت است و كسي را ياراي تغيير او نيست حتي اگر امتحان خود را در تدوين ناميمون كتابهاي درسي پس داده باشد....
چه کسانی با چه معیارهایی کاندیداهای مناسبی برای تصدی این پست هستند/ دو مشکل مهم مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش ایران از بدو تاسیس تاکنون در مدیریت وزارتخانه با دو مشکل مهم مواجه بوده است/ عمر کوتاه وزارت ها و ابهام در معیارهای انتخابی برای تصدی مقام وزارت/ مشاهده میانگین عمر یک و نیم ساله و حتی اوج آن عمر سه ساله وزارت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای وزارتخانه ای که اقتضای ماهیتش، برنامه ریزی های بلندمدت، سرمایه گذاری و صبوری بسیار در اجرای اصولی آنها برای نیل به محصولات تربیتی قابل قبول ست، یک ضعف ریشه ای است/ عمر کوتاه مدیریت ها موجب شده که وزارت آموزش و پرورش به جای برنامه بلند مدت، دچار ناکامی های بلند مدت باشد/ عمر کوتاه وزارت ها در کنار نفوذ عمیق بازی های سیاسی در آن، به ویژه در دو دهه گذشته، به شدت بر تضعیف این وزارتخانه در جوانب مختلف تاثیر گذارده است و مدارس را با بحران های جدی در اداره مدرسه، کیفیت و انگیزش نیروی انسانی و نیز مواجهه با مشکلات عمیق آموزشی و پرورشی دانش آموزان مواجه کرده است/ انتخاب این 13 نفر در دولت های مختلف بر اساس چه معیارهایی صورت گرفته است/ از بررسی ویژگی های وزیران انتخابی این گونه به نظر می رسد که معیارهای انتخاب به دو دسته قابل تقسیم هستند؛ معیارهای مشترک و معیارهای متمایز/ دکتر شکوهی تنها وزیر آموزش و پرورش است که علاوه بر تجربیات معلمی یک متخصص تراز اول تعلیم و تربیت نیز بوده است/ اصول ارزیابی روشنی از دستاوردهای دوره وزارت هر یک از وزرا انجام نشده و یا منتشر نشده است/ می توان اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد را دوره اول چالش برای اصلاحات جدی در نظام آموزشی دانست که تماما در دوره وزارت نجفی است/ از نظر بسیاری از آحاد فرهنگیان، دوره وزارت نجفی قابل قبول تر بوده و نگاه مثبت شان را با تایید و حمایت از وی در جلسات مختلف یا بیانیه ها ابراز داشته اند/ دوازده سال گذشته ( دولت های نهم، دهم و یازدهم ) با تجربه 5 وزیر و در جست و جوی ششمین وزیر که تهیه سند تحول بنیادین نظام آموزشی را نیز در کارنامه اش دارد، ناگوارترین دوره وزارت آموزش و پرورش بوده است که بر عملکرد مدارس و شرایط آموزشی و تربیتی دانش آموزان نیز تاثیراتی عمیق برجای نهاده است و مدرسه را به یکی از ضعیف ترین و غیر قابل اعتمادترین نهادها از منظر رسانه ها ، مقامات، کارشناسان و والدین تبدیل کرده است/ اقدامات حاجی بابایی در تغییر یکباره نظام تحصیلی، افزودن یک پایه به دوره ابتدایی، به عنوان اجرای سند تحول، بدون توجه به اصول تحول در اجرای آزمایشی برنامه، برآورد زمان، نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز و روش های غیر اصولی برای تامین آن ها، شرایط بسیار دشواری بر آموزش و پرورش تحمیل کرد که هنوز قامت مدارس از فشار آن راست نشده است/ وزیران موفق این وزارتخانه ها، دکتر قاضی زاده هاشمی، دکتر ظریف و زنگنه ، به موازات و شاید حتی بیشتر از تخصص شان، با برخورداری از شخصیت قوی، دارای اقتدار ، گشودگی در مواجهه با دیگران و قدرت خویشتن داری و استقلال بارز در اندیشه و عمل شان را بارها نمایانده اند و این کلید مهم توفیق ایشان بوده است/ متاسفانه وزارت آموزش و پرورش کمتر مدیرانی این گونه به خود دیده است زیرا هرگز در هیچ دولتی – با هر نگرش و موضع گیری سیاسی- جزء وزارتخانه های مهم و دارای اولویت اول نبوده است. به همین دلیل نیز هرگز از میان نیروهای تراز اول تیم دولت، کسی برای تصدی آن انتخاب نشده است/ معیار اول در انتخاب وزیر مناسب برای آموزش و پرورش در حکم امر واجب ، معیار دوم در حکم امر احتیاط واجب و معیار سوم در حکم امر مستحب است/ چندان به دنبال متخصص تعلیم و تربیت و افراد با سابقه آموزش و پرورش نباشید ...
ما امیدواریم همه این شاخصها در وزرایی که روحانی به مجلس معرفی میکند وجود داشته باشد، البته همین توقع هم از رئیس جمهور وجود دارد/ امیدواریم این صداهای خوش واقعیت داشته باشد تا ما بدون دغدغه و دردسر، به وزرای معرفی شده رای بدهیم/ صدای خوش به این معنا است که روحانی افراد کاربلد و کارآمد را به مجلس معرفی کند و البته از منتقدین هم استفاده کند/ مجلس امروز در یک حالت توازن و در عین حال تفاهم میان فراکسیونها قرار دارد/ مشکلاتی اکنون در کشور وجود دارد، خصوصا در حوزه اقتصادی/ ما امیدواریم تصمیمات روحانی دستخوش تحولات غیرقابل قبول نشود
تغییر نگاه مقامات به آموزش و پرورش و ایجاد عزم ملی و در اولویت قرار گرفتن آموزش و پرورش / اختصاص سالانه 6 درصد تولید ناخالص داخلی (25 تا30 میلیارد دلار ) به آموزش و پرورش/ افزایش سهم بودجه آموزش از بودجه عمومی دولت از 10 درصد فعلی به 25 درصد/ افزایش پایه حقوق معلمان به 1000 دلار ( خط فقر قراردادی) در بدو استخدام/ تصویب طرح همترازی حقوق معلمان و هیات علمی دانشگاه ها / اعطای کمک هزینه مسکن و حق ایاب و ذهاب به معلمان/ اهدای بُن نقدی و کالایی و سکه در مناسبت های انقلابی و مذهبی به معلمان /اصلاح بیمه تکمیلی براساس الگوی بیمه بانک ها و شرکت نفت بدون پرداخت فرانشیز و حق بیمه /احتساب دندان به عنوان ابزار کار معلم (سخن گفتن ) و رایگان شدن کلیه خدمات دندانپزشکی / اعطای وام های 50 تا 100 میلیون تومانی به معلمان با بهره کم و اقساط طولانی / افزایش تعداد و تجهیز خانه های معلم به خصوص در مناطق تفریحی و زیارتی / تامین مسکن فرهنگیان بر اساس قانون 40 درصد وزارت مسکن دوره وزارت نجفی که هیچ گاه اجرا نشد/ افزایش اختیارات قانونی معلم در کلاس و مدرسه و اخراج دانش آموزان بی تربیت و شرور از مدرسه/ اعمال مجازات حبس برای اولیایی که حین انجام وظیفه به معلم توهین یا تعرض کنند/ رایگان شدن تحصیل فرزندان معلمان در مدارس دولتی و تخفیف 50 درصدی در مدارس غیر انتفاعی/ استخدام یکی از فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش/ همترازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان / انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان همان مدرسه / کاهش حجم کتاب های درسی متناسب با ساعات تدریس / تجهیز مدارس و کلاس های درس به تکنولوژی های جدید آموزشی/ دادن یک وعده غذا به معلمان در مدرسه (چاشت) یا پرداخت نقدی معادل آن / کاهش تعداد کارکنان ستادی و اداری/ اجرای دقیق اصل 30 قانون اساسی در مدارس دولتی و جلوگیری از پولی شدن مدارس دولتی/ تبدیل کمپین به یک حزب معلمی فراگیر و ثبت قانونی آن در وزارت کشور / انتخاب دکتر نجفی به عنوان وزیر و تعهد ایشان به اجرای این خواسته ها
طرح دکتر محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران و رای همه اعضای شورای شهر تهران به ایشان پرسش های فراوانی را نزد فرهنگیان و معلمان برانگیخته است/ این حرکت مجلس نهم در تقابل با مطالبه عمومی فرهنگیان کشور بود و البته بر مقبولیت و محبوبیت ایشان افزود/ حمایت تمام قد نجفی از دانش آشتیانی به هنگام معرفی وزیر آموزش و پرورش در دوران پسافانی نشان داد که نجفی قصد دارد همچنان یکی از صحنه گردانان اصلی در وزارت آموزش و پرورش باشد/ چرا دکتر نجفی این نامه را در وبسایت شخصی خود منتشر نکرده است و صرفا از سوی افراد نزدیک به ایشان منتشر گردیده است/ آیا قرار بوده است پس از دو ماه بررسی و نشست های شورای سیاست گذاری ستاد فرهنگیان روحانی که به صورت " محرمانه و سری " برگزار شده است نتیجه این باشد که یک " گروه تلگرامی " تشکیل شود ، فرهنگیان و معلمان عضو شوند و هر فردی از هر دری سخنی بگوید/ آیا این می شود " پویش مطالبات فرهنگیان/ " کوه لرزید و غرّید و یک موش زایید ! "/ در گروهی که نزدیک به 2000 نفر عضو دارد و برخی از معلمان معنای " کار کارشناسی " را نمی دانند و از دریچه " نیازها و مطالبات " خود به ارائه نظرات می پردازند ( هر چند این نظرات محترم است و در جای خود باید مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد ) می توان به جمع بندی مطالبات آن گونه که مد نظر آقای دکتر نجفی است رسید/ « صدای معلم » نیز به کرات از ایشان خواست که مصادیق این " در اولویت بودن " را مشخص کند/ سخن بر سر سرمایه اجتماعی است که معلمان در اندوخته خود به عنوان یکی از " گروه های مرجع " نسبت به دکتر نجفی دارند و بیم آن می ورد که این سرمایه سوخت و نابود شود/ اگر واقعا آموزش و پرورش در " اولویت " است چرا آقای دکتر نجفی "شهرداری تهران " را به " وزیر بودن در آموزش و پرورش " اولویت داد/ در فضای کنونی و با توجه به برخی گزینه هایی که برای " وزارت آموزش و پرورش " نام برده می شود و البته جای تاسف دارد ؛ واقعا چه کسی کارآمدتر و قوی تر از دکتر نجفی است / ه این گونه قضاوت ها نوعی " ساده انگاری " ، " فراموش کردن تاریخچه فعالیت افراد " و در نهایت " خودفریبی " است/ در حال حاضر ، دانش آشتیانی به یکی از چهره های " نامحبوب " و حتی " ناکارآمد " در میان فرهنگیان و معلمان تبدیل شده است و البته آقای دکتر نجفی خودش را از ماجرا کنار کشیده و در قبال عملکرد ایشان سکوت کرده است/ حال پرسش این است که آیا واقعا اداره نهادی مانند " شهرداری تهران " که پیچیدگی های خاصی دارد و باز به قول آقای دکتر نجفی که در ایام انتخابات بیان کرد هزاران میلیارد تومان کسری بودجه و بدهی ( میراث قالیباف برای اخلافش در ساختمان بهشت بیش از بیست هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده در دفاتر مالی شهرداری و همچنین حدود چهل هزار میلیارد تومان دیون است ) و دچار تورم نیروی انسانی به مراتب بدتر از آموزش و پرورش و سایر مشکلات و معضلات عدیده می باشد ؛ ساده تر از تصدی وزارت آموزش و پرورش و کار کردن با معلمانی است که او را در حال حاضر قبول دارند/ دکتر نجفی برای جامعه و معلمان یک " سرمایه " است اما به شرطی که صداقت داشته و با معلمان شفاف باشد....
گروه اخبار/
«خدانظر دریکوند» مدیر کل آموزش و پرورش لرستان هم پس از مهندس مهرداد غضنفری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان، در ارتباط با دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور در شعبه ۱۰۲ کیفری خرمآباد تفهیم اتهام شد.
میر ملاس نیوز
پایان پیام/