لابیگری فعالان صنفی – سیاسی برای تعیین وزیر جدید آموزش و پرورش و یا ابقای وزیر فعلی آغاز شده است/ گفته می شود مکارم از حمایت ضمنی دکتر نجفی هم برخوردار است/ حسینی مکارم در دوره اصلاحات مدتی مدير کل بودجه وزارت آموزش و پرورش بود/ با آغاز زمستانِ اصلاح طلبی در سال 84 ، مکارم از آموزش و پرورش رفت/ حسینی مکارم در یک دوره پر تلاطم به مدت 8 سال معاون سرمایه گذاری شهرداری تهران در دوره قالیباف بود/ حسینی مکارم در سال 92 به دعوت دکتر نجفی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمد و معاون توسعه سازمان شد/ مدرک تحصیلی حسینی مکارم فوق لیسانس اقتصاد نظری از دانشگاه تهران است/ در لیست (مدیران ارشد) املاک نجومی شهرداری در ردیف های 14 و 15 دو بار نام سمیع الله حسینی مکارم دیده می شود/ مطابق لیست سازمان بازرسی دو واحد آپارتمان به ارزش کارشناسی جمعا یک میلیارد و 340 میلیون تومان و با تخفیف 50 درصد به آقای مکارم واگذار شده است/ حسینی مکارم با تکذیب خبر در سایت معماری نیوز ، تنها واگذاری 74 متر آپارتمان در دربند تهران به قیمت متری 4 میلیون و 200 هزار تومان را قبول کرد/ حسینی مکارم می گوید از رانت استفاده نکرده در حالی که قیمت آپارتمان نوساز در سال 90 در دربند تهران حدودا سه برابر این مبلغ بوده است/ شهرداری 7 هزار متر زمین منطقه 1 تهران را به ثمن بخس یعنی متری یک میلیون و 300 هزار تومان به تعاونی مدیران شهرداری واگذار کرده بود/ کار شهرداری بخشش از کیسه ملت (بیت المال ) بود/ حتی در حاشیه اسلامشهر و قلعه حسن خان هم زمینی با این قیمت پیدا نمی شود/ کار شهرداری مثل این است که وزیرنفت چاه های نفت را به مدیران ارشد خود به قیمت تعاونی و تخفیف 50 درصد واگذار کند/ سازمان بازرسی کل کشور واگذاریها را «وفق ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و ماده 598 قانون مجازات اسلامی، جرم دانسته است/ برخی فعالان اصلاح طلب که بارها املاک نجومی را بر سر رقبای اصولگرا کوبیده اند حالا با چه رویی برای فردی که دوبار اسمش در املاک نجومی آمده تبلیغ وزارت می کنند/ یک بام و دوهوا نمی شود اگر تکذیب آقای مکارم را بپذیریم باید دست از ادعاهای خود در باره بقیه افراد لیست وابسته به جناح اصولگرا برداریم/ امیدوارم شورای شهر پنجم قضیه را شفاف کند و پس از بررسی اگر حیف و میلی صورت گرفته ، قیمت واقعی املاک واگذاری را از افراد ذینفع بگیرد
گروه اخبار/
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حسن روحانی، عصر سهشنبه و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درست همزمان با اینکه برخی کشورهای منطقه با اقدامات نمایشی درصدد تضعیف انقلاب و ایران اسلامی بودند، مردم با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب و حضور پرصلابت خود پای صندوقهای رأی بهترین پاسخ را به آنها دادند. رئیسجمهوری با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی بهرهمندی جامعه از فیوضات ضیافتا... تاکید کرد: حضور پرشکوه مردم در انتخابات اخیر نشانه علاقهمندی به نظام اسلامی و موجب خشنودی دوستداران انقلاب و یاس دشمنان شد. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مردم رشد بالای بینش سیاسی خود را به رخ بدخواهان کشیدند، برگزاری انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و دارای بالاترین امنیت و آرامش در قلب منطقهای پر از تنش و بیثباتی، افتخار بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. روحانی اضافه کرد: بعد از پایان رقابتها، همه باید در کنار یکدیگر برای اهداف بزرگ مشترکی مثل رفع کامل فقر، تولید و اشتغال تلاش کنیم.
کاهش 10درصدی
عضو مجلس خبرگان با تقدیر از فعالیتهای کمیته امداد گفت: خدا را شاکریم که با مجموعه اقدامات انجامشده، حدود 10درصد از جمعیت تحت پوشش این کمیته در سالهای اخیر کاسته شده و یکصدهزار اشتغال نیز در همین زمینه ایجاد شده است. روحانی درباره سند 2030 خاطرنشان کرد: طبیعی است که غرب و حتی شرق درصدد ترویج یا تحمیل فرهنگ و سبک زندگی خود باشند، اما بایستی به همراه کشورهای اسلامی و دارای فرهنگ مشترک با قدرت از چارچوبهای دینی و فرهنگ ملی خود دفاع و صیانت کنیم. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بسیاری از اسناد و کنوانسیونهای مشابه بینالمللی بهویژه یونسکو الزامآور نیستند و در مورد سند 2030 هم صراحتا اعلام شده که صرفا در حدود ضوابط دینی، قانونی و فرهنگی خود عمل خواهیم کرد. رئیسجمهوری تاکید کرد که رفع دغدغهها و رعایت دقیق منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.
گزارش ظریف از نحوه بررسی و تصویب 2030
روحانی از همه معلمان و پرسنل فداکار آموزش و پرورش بهخاطر خدمات فراوان علمی و دینی تشکر کرد و از کسانی که در هفتههای اخیر به معلمان جامعه تهمت زدند، خواست در این ماه مبارک طلب مغفرت نمایند.
در ادامه این جلسه، با هدف رعایت دقیق ملاحظات رهبر معظم انقلاب در مورد سند 2030، بررسی این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، گزارشی از نحوه بررسی و تصویب اینگونه اسناد در مجامع بینالمللی و وزیر سابق آموزش و پرورش دکتر فانی نیز که در روند تدوین این سند حضور داشت، گزارشی از فرایند بررسی و نهایی شدن آن در مجامع آموزشی جهانی ارائه کردند. پس از آن وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری نیز گزارشی درباره وضعیت کنونی این سند در حوزه آموزش و پرورش بیان کردند. همچنین تعدادی از اعضای شورا در این جلسه به بیان نقطهنظرات خود پرداختند. با وجود انتقاداتی که نسبت به اینگونه اسناد وجود دارد، اما اعضای شورا، مسئولان دولت و همه مسئولان کشور درباره اینکه سند اصلی و محوری در عرصه آموزش در کشور، سند تحول آموزش و پرورش است، اتفاق نظر داشته و بر اجرا و عملیاتی کردن آن تاکید دارند.
مقرر شد در جلسات آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از اینکه تعدادی دیگر از اعضا نظراتشان را ارائه کردند، نظر نهایی شورا درباره موضوع سند 2030 به افکار عمومی ارائه شود. در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری پرشور انتخابات ریاستجمهوری، مشارکت بالای مردم و انتخاب دکتر روحانی را به عنوان منتخب ملت برای دوره دوازدهم ریاستجمهوری تبریک گفتند.
روزنامه آرمان
نرخ رشد اقتصادی بالا بیش از هر عامل دیگر، مرهون «درآمدهای نفتی» بوده که دلیل کافی برای شکنندگی اقتصاد است/ کمترین بازده منابع ناشی از صادرات نفت و گاز در رشد اقتصادی در «دولت دهم» و بهترین عملکرد مربوط به دولتهای «پنجم» و «هشتم» بوده است/ در سال 1395، مسیر سراشیبی اقتصاد کشور متوقف شده و راه برای اصلاحات ساختاری هموار شده است. البته این گزارش تاکید دارد تنها با اصلاحات ساختاری، امکان خروج معجزهآمیز از وضعیت نامناسب نهادی و سیاستی اقتصاد وجود دارد/ رشد اقتصادی، میزان اشتغال، سطح رفاه، درآمدهای نفتی و میزان بهرهوری آنها از جمله متغیرهایی هستند که در گزارشی با عنوان «تصويري از عملكرد اقتصاد كلان در دولتهاي مختلف» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است/ گزارش مرکز پژوهشها عملکرد دولت دوم سیدمحمد خاتمی و دولت اول حسن روحانی را از حیث متغیرهای اقتصاد کلان در جایگاه بهتری نسبت به 5 دولت دیگر قرار میدهد/ سال 1395 میتواند بهعنوان نقطه چرخش سوم اقتصاد ایران تلقی شود و مسیر سراشیبی اقتصاد جای خود را به رشد بادوام بدهد/ پایین ترین تجربه نرخ رشد نیز مقدار 6- درصد در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد بوده است. میانگین نرخ رشد اقتصادی در این دوره سه دههای 5 درصد بوده و در دولتهای مختلف نوسانات قابل توجهی حول میانگین اتفاق افتاده است/ در حالی که نرخ رشد صفر درصدی در ابتدای دوره از دولت ششم به ارث رسیده بود، میانگین نرخ رشد اقتصادی در 6 سال از هشت سال دولت اصلاحات به بالاتر از میانگین سه دههای آن رسید/ کمترین رشد اقتصادی سه دهه اخیر نیز در این دوره (6 – درصددر سال 1391) اتفاق افتاده است/ بررسی این متغیر از سال 1385 حاکی از این واقعیت است که رشد اقتصادی از سال 1385 تا سال 1393 رشد غیراشتغالزا بوده است. میانگین تعداد شغل خالص ایجاد شده در دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدینژاد 8 هزار نفر و در سه و نیم سال اول ریاست جمهوری روحانی تقریبا 2 میلیون نفر بوده است/ بیشترین مقدار نسبت مورد بحث در دولتهای دیگر 87/ 17 میلیارد دلار درآمد نفتی به ازای هر درصد رشد اقتصادی بوده که آن هم مربوط به دولت نهم است./ در دولت یازدهم نیز به ازای هر درصد رشد اقتصادی، نزدیک به 14 میلیارد دلار درآمد نفتی در اختیار دولت بوده است. این نسبت در قیاس با دولت پیشین، کاهش قابل توجهی داشته اما همچنان نسبت به دولتهای سازندگی و اصلاحات بالا است/ بهطور کلی در همه دولتها این شاخص نسبت به ابتدای دوره دولت کاهش داشته است به جز در دولت دهم. در دولت دوم محمود احمدینژاد این نسبت افزایش یافت تا نشاندهد سطح رفاه خانوار شهری در طول سالهای 88 تا 91 تنزل پیدا کرده است/ در دولت اول سازندگی به دلیل کاهش شدید سطح دستمزد حقیقی که ناشی از جنگ بود، دستمزد حقیقی رشد قابل توجهی یافت. اما فارغ از این دولت، بهترین عملکرد را دولت حسن روحانی داشته است. در دولت یازدهم، حداقل دستمزد حقیقی افزایش 28 درصدی داشته است. در رتبه بعدی نیز دولت دوم اصلاحات قرار میگیرد که دستمزد حقیقی توانست به اندازه 22 درصد طی 4 سال افزایش یابد/ كاهش شديد ضريب جيني طي سالهاي 1389و 1390 تا حدود زيادي متاثر از اجراي قانون هدفمندي يارانهها و توزيع يكسان يارانه نقدي به خانوارهاي ايراني بوده است/ میانگین بالاترین رقم تورم اقتصاد ایران در بین دولتهای هفت گانه در دولت ششم اتفاق افتاده که تورم میانگین 4/ 32 درصد بوده است. بعد از آن دولت دهم قرار دارد. کمترین نرخ تورم میانگین نیز مربوط به دولت دوم اصلاحات است که 5/ 14 درصد ثبت شده است/ دولت سید محمد خاتمی، تنها دولتی است که سطح تورم آن در دوره دوم نسبت به دوره اول افت کرده است/ اگر دولت اول هاشمی را به دلیل شرایط پس از جنگ در نظر نگیریم، در دولت دوم خاتمی در عین اینکه نسبت درآمدهای نفتی به ازای یک درصد رشد اقتصادی کمترین عدد است، بیشترین رشد اقتصادی و کمترین تورم در کنار افزایش قابل ملاحظه سطح دستمزد حقیقی حاصل شده است/ در دولت دوم محمود احمدینژاد با نسبت بسیار بالای درآمدهای نفتی، سطح دستمزد حقیقی افراد با کاهش روبهرو شد و سطح رفاه خانوار ایرانی تنزل یافت...
بسیاری از معلمان معتقدند که حضور نجفی در جایگاه وزارت ، اوضاع را صد درصد به نفع معلمان تغییر می دهد/ نجفی طرفدار دولتی لیبرال است که با پول پاشی و توزیع هلی کوپتری پول و افزایش یارانه مخالف است / روحانی معتقد است که نجات آموزش و پرورش در گرو تعامل با جهان، گشودن بنبستها و اصلاح روشها و رویکردهای کلی مدیریت کشور است/ نجفی در رویکردی پوپولیستی می خواهد سربسته خودش را مدافع خواسته های صنفی معلمان از جمله افزایش جهشی حقوق آنها نشان دهد/ نجفی می گوید که دولت یازدهم تلاش چشمگیری برای رفعت بخشیدن به جایگاه معلمان و فرهنگیان در زمینه های مختلف مادی و معنوی انجام داد / مشکل نجفی این است که به عنوان یک سیاست مدار ، آموزش و پرورش را در معلمان خلاصه کرده است/ به گفته نجفی اولویت دکتر حسن روحانی در دولت دوازدهم آموزش و پرورش خواهد بود/ کلمه اولویت از آن واژه های کشدار و پر ابهام است که هر گروهی از معلم تا اولیا وکارشناسان و مدیران و سیاسیون آن را به گونه ای متفاوت تعریف می کنند/ به نظر من اولویت دولت دوازدهم افزایش کارآمدی از طریق برونسپاری خدمات آموزشی خواهد بود که بسیاری از معلمان با آن مخالفند / استدلال دولت این خواهد بود که جلب رضایت معلمان البته لازم است اما هدف اصلی جلب رضایت 13 میلیون دانش آموز واولیای آنها است/ از نظر دولت آموزش و پرورش یک موسسه مشتری محور است/ دکتر نجفی وعده داده اند که در نقش یک فعال معلمان و فرهنگیان ایفای نقش کنند و قاعدتا به این وعده وفادارند/ نجفی وعده داده که از طریق ایجاد کمپین ملی پیگیری مطالبات معلمان، آنها را شناسائی و جمع بندی و تا حد حصول نتیجه پیگیری کند/ نجفی هرگز وزیر آموزش و پرورش نخواهد شد و محبوبیت خود را با پست وزارت تاخت نمی زند ، زیرا قرار گرفتن ایشان در موقعیت اجرایی تصورات اسطوره ای معلمان را در هم می شکند/ اگر نجفی به جای دانش آشتیانی وزیر شده بود اکنون تصورات و تخیلات در مورد وزارت ایشان دیگر وجود نداشت/ امیدوارم دکتر نجفی کمپین را راه بیاندازند و هدایت کنند. وجود شخصیتی مانند ایشان در راس کمپین مطالبات معلمان، این نوید را می دهد که مطالبات معلمان به درستی شناسایی شده و میدان از کنترل افراد نا آگاه و شعاری خارج شود/ نا امیدانه دعا می کنم که روحانی این بار هم نجفی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کند و مجلس هم به او رای اعتماد بدهد تا اسطوره نجفی در میدان عمل مورد سنجش قرار گیرد
در این میان حمایت و رای اکثریت فرهنگیان ایران به آقای روحانی هم معنادار بود و هم حاوی پیام های مهم برای دولت / جناح مخالف دولت نیز با علم به این کمبودها و تبعیض ها بود که بر طبل قابلمه های خالی می کوبید تا بتواند آراء معلمان و بازنشستگان را برای کاندیدای خود جلب کند، اما علی رغم همه ی این مشکلات مزمن و دردناک ،فرهنگیان، دولت اعتدال گرا را بر وعده های پوپولیستی جناح محافظه کار ترجیح دادند تا بتوانند در فضایی آرام و مدنی و تقریبا آزاد پی گیر مطالبات خود و برنامه های توسعه در کشور باشند/ دولتمردان به یقین می دانند که اگر چنانچه عزم ملی فرهنگیان برای خنثی سازی برنامه سازمان یافته مخالفان دولت جهت بدنام کردن و متهم ساختن دولت به ترویج لاابالی گری و بی دینی و فساد و بی عفتی با دستمال آغشته به تزویر و فریب " سند 2030" نبود آنان موفق می شدند بسیاری از اقشار ساده دل و صادق ایران را در دام نیرنگ خود گرفتار کرده و از رای و حمایت دولت جدا سازند/ در این پی گیری و مطالبه خواهی نیز اسیر پوپولیسم و بازیچه ی بر طبل کوبی "معلمان گرسنه " دلواپسان ضد توسعه نخواهند شد
مشارکت بالای مردم نشان داد مردم درک کرده اند که رای آنها موثر است و از طریق انتخابات می توانند تغییر ایجاد کنند و بسیاری از امور را اصلاح کنند/ تجربه نشان داده است اصولگرایان زمانی که می خواهند قدرت رابه دست آورند از معیشت و زمانی که می خواهند در مسند قدرت بمانند از حفظ ارزش ها سخن می گویند، از همین رواست که در مناظرات انتخاباتی 96 محور حملات طیف مخالف دولت "معیشت مردم" بود که مهمترین آن توزیع 3برابری یارانه بین مردم بود/ در حالی مردم به رفراندوم توزیع یارانه نه گفتند که بسیاری از آنها با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند و این مهمترین پیام 29 اردیبهشت یعنی افزایش آگاهی و بلوغ سیاسی مردم می باشد/ تجربه ی چند انتخابات گذشته نشان داد ایجاد محدودیت و دیوارکشی در عرصه ی سیاسی با وجود توسعه و فراگیرشدن شبکه های مجازی نتیجه ی معکوس می دهد/ اکنون شبکه های مجازی به عنوان یک مرجع فراگیر به ویژه برای جوانان وطبقه ی متوسط جامعه تبدیل شده است و این زنگ خطر جدی برای رسانه ی به اصطلاح ملی را به صدا درآورده است/ در حوزه ی اقتصادی و انتخاب برخی مدیران همسو با دولت قبل نقد جدی بر عملکرد دولت وارد است اما در مجموع عملکرد دولت روحانی مثبت و سازنده ارزیابی می شود/ امید است دولت دوازدهم دولتی کارآمدتر ، کم اشتباه تر،جوانتر و با گوش شنواتر به خواست و مطالبات مردم توجه کرده و در مسیر رسیدن به اهداف ملی مستحکم تر گام بردارد
تنها راه ̗ حل ِ رفع چالش هاي اصلي آموزش و پرورش ايجاد عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش است/ کيفيت خروجي آموزش و پرورش با کيفيت بخشي تمام اين مراکز رابطه ارگانيک دارد/ وزير آموزش و پرورش بايد نگاه ِ فرا بخشي داشته باشد و تريیت يافته ي نهاد هاي فرابخشي چون سازمان برنامه و بودجه يا مرکز پژوهش هاي مجلس و... مانند نوبخت ، ستاري فر ، محمود عسگري آزاد ، احمد توکلي ، کاظم جلالي و...باشد نه افرادي چون فرشيدي ، فاني ، دانش آشتياني و ...باشد/ نامزد هاي رياست جمهوري دوره سيزدهم ( سال 1400 ) با تشکيل دولت در سايه ، برنامه نقد 4 ساله دولت منتخب را آغاز کرده اند/ در فضاي رسانه هاي مجازي ، نام افرادي در کنار نام شما که رئيس سازمان برنامه و بودجه دولت اول اصلاحات بوده ايد ، براي پذيرش پست وزارت ̗ فرا بخشي آموزش و پرورش برده مي شود که از بدنه کارشناسي نهادهاي کارشناسي و تحليل گر ̗ فرا بخشي چون سازمان برنامه و بودجه يا مرکز پژوهش هاي مجلس و... نمي باشند و اين ليست ها با در اولويت اول بودن آموزش و پرورش در دولت دوازدهم کاملأ منافات دارد
گروه اخبار/ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی سند ۲۰۳۰ در این کمیسیون گفت: پیام رهبری در این رابطه فصلالخطاب است و پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب پرونده ۲۰۳۰ بسته شد.
در چهار سال دولت تدبیر و امید وزارت آموزش و پرورش بحرانی ترین وزارت خانه از لحاظ مدیریتی در سطح وزارت خانه های دیگر بود/ در راستای ضعف وزیر تمام مخالفین دولت و مدیران دولت مهرورز در سمت خود باقی ماندند و با کمی تغییر موضع تبدیل به مدیر اعتدال گرا شدند و با قدرت مضاعفی که دراین دولت به علت موضوعات مطرح شده به دست آوردند به صورت خزنده و آرام دوستان و همفکران خود را در لایحه های مختلفی مدیریتی ادارات و ّواحدها و مدارس وارد کردند/ با توجه به درگیر شدن وزیر در موضوعات اقتصادی خانوادگی خودش باند مخالفین دولت در سطح کشور هر روز قدرتمند تر از روز قبل شدند/ بعد از اعلام آرا و شکست مجددا با یک تغییر 180 درجه در روز شنبه 30 اردیبهشت ماه رنگ اعتدال به خود گرفتند و باز در اداره درست مثل آن که هیچ اتفاقی نیفتاده ،به کارخود مشغول شدند/ مروز به واسطه این مدیران ارتباط بدنه آموزش و پرورش با مدیران ارشد ستادی به طور کامل قطع شده است ....
در پيروزي دوباره دكتر حسن روحاني همه اقشار جامعه (فرهنگيان، اساتيد دانشگاه ها، روحانيون، اصناف، كارمندان به خصوص جوانان پرشور و اميدوار به آينده موثر بودند؛ اما در اين ميان نقش فرهنگيان بي بديل بود/ از ديدگاه آسيب شناسي، چندين چالش متوجه دولت دكتر حسن روحاني بود كه كارشناسان از مدت ها قبل آن را پيش بيني كرده بودند كه مهمترين آن ها ؛ شرايط ركود اقتصادي، درآمدهاي نجومي برخي از مديران، اشتغال و ازدواج جوانان، وعده يارانه سه برابري و اختلاس در صندوق ذخيره فرهنگيان بود/ دو مساله از قبيل وعده يارانه سه برابري و مهمتر از آن، طرح غلط و وارونه سند آموزش 2030 يونسكو در بين مردم به ويژه در حاشيه شهرها و روستا بود كه مي رفت بزرگترين تاثير را بر انتخابات بگذارد/ اگر فرهنگيان حامي دكتر روحاني نبودند؛ الان نتايج انتخابات، شكل ديگري داشت؛ چرا كه هيچ گروهي به اندازه فرهنگيان بي ادعا قادر به انجام اين نقش مهم و خطير نبودند/ انتظار بر اين است كه دولت دوازدهم مهمترين استراتژي خود را در توسعه آموزش و پرورش قرار دهد تا تمام بخش هاي جامعه از اين تاثير مثبت در زمينه هاي مختلف برخوردار شوند