میگویند دولت روحانی در راستای تحقّق اهداف سند ۲۰۳۰ و حذف فرهنگ ایثار و شهادت از کتب درسی بخشهایی از شعر ایران خانهی ما را از کتاب فارسی خوانداری پایهی دوم ابتدایی حذف کرده است/ حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت احمدینژاد، یک روز صبح پس از آن که فرمان استخدام صدها نیروی خدماتی و تأسیساتیِ برخوردار از بند پ را امضا کرد و آنها را بدون هرگونه آموزش روانهی کلاسهای درس در مقطع ابتدایی کرد، یکهو و بیمقدمه تصمیم گرفت نظام آموزشی را به ۶-۳-۳ تغییر دهد/ فارغ از درستی یا نادرستی مواضع منتقدان در خصوص سند ۲۰۳۰ واضح است که تغییرات مورد اشاره در سرودهی مصطفی رحماندوست در زمان وزارت حاجی بابایی، یکی از اعضای جمنا و از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی، اعمال شده و نه در دولت روحانی/ حاجی بابایی گزینهی احتمالی اصولگرایان برای وزارت آموزش و پرورش در کابینهی احتمالی رئیسی بود
اصول گرایان دلواپس مانند گذشته به ریشه یابی علل شکست خود نپرداختند و مانند همیشه با فرافکنی و اتهام پراکنی و توجیه تراشی سعی کرده اند انگشت اتهام را از خود دور کنند و با سلب مسئولیت از خود ، از پاسخ گویی طفره بروند/ اصول گرایان یا همان جناح راست سابق نمی خواهند بپذیرند که کرامت خواهی و کرامت دوستی یک شبه و یک باره در موسم انتخابات سر بر نمی آورد ،بلکه حرمت انسان و دفاع از کرامت او گزاره ای مستمر و همیشگی و پیوسته است و زمان و مکان نمی شناسد/ دلواپسان نه تنها هیچ گاه از اعتراضات به حق و قانونی فرهنگیان حمایت نکرده اند/ اصول گرایان مدعی معیشت فرهنگیان نه برای معیشت فرهنگیان قدمی برداشته اند و نه از آزادی و حقوق صنفی و سیاسی معلمان دفاع کرده اند/ اصول گرایان در همین دروغ پردازی انتخاباتی "سند2030" که دلواپسان وقیحانه ترین اتهامات سنگین اخلاقی را به دولت و آموزش و پرورش وارد کردند مهرسکوت برلب زدند و از شرافت معلمی و حقیقت این سند دفاعی به عمل نیاوردند و چه بسا با این اتهامات کاسبکارانه ی اخلاق ستیز همراهی نیز کردند/ در جریان تبلیغات انتخاباتی همگان شاهد بودند که چگونه اصول گرایان به انسان ها و به موسیقی و هنر و هنرمند به صورت یک ابزار و شیئی نگریستند/ دلواپسان دچار یک پارادوکس معرفتی و رفتاری هستند،هم به رای و اعتماد آموزگاران و فرهنگ دوستان محتاجند هم نمی خواهند از حقوق قانونی و کرامت انسانی آنان دفاع کنند و هزینه ای بابت آن بپردازند/ امروز خودآگاهی فرهنگیان مانع از بازیچه قرارگرفتن آنان برای بهره برداریهای سیاسی - جناحی شده است و فرهنگیان به یک اجتهاد در تصمیم گیریهای صنفی خود دست یافته اند/ وقتی جامعه ی فرهنگیان وزیر پیشنهادی یا مورد حمایت واقع شده ی خود را به زیر تیغ نقد و پرسش گری می برد و با استقلال حرفه ای و صنفی، ضمن پای بندی به برنامه های بلند و ملی توسعه محور از منافع صنفی خود غافل نمی شود، دیگر گروه ها و احزاب غیر دموکراتیک هیچ جایگاه امن فارغ از نقادی نزد معلمان نخواهند داشت و باید بدانند که دیگر آموزش و پرورش حیات خلوت آنان و هیچ جریان دیگری محسوب نمی شود
گروه اخبار/
« حمیدرضا حاجی بابایی » وزیر سابق آموزش و پرورش و نماینده فعلی مجلس در 5 آذر ماه 1391 در گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر گردید ( این جا ) ایران را یکی از 6 کشور جهان در اجرای برنامه آموزش برابری جنسیتی " خواند .
پس از قضیه سند 2030 یونسکو که واکنش های مخنلفی را در جامعه برانگیخت حاجی بابایی در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت که سند 2030 برای همیشه بایکوت شد و اجرا کنندگان این سند را مجرم خواند .
نکته مهم آن است که ایشان در چند جا موضوع " برابری جنسیتی " را مطرح کرده است .
ایشان در کانال اطلاغ رسانی هوادارانش به این وضعیت پاسخ داده است
گروه رسانه و تشکل / « سازمان معلمان ایران » از تشکل های فرهنگیان به مناسبت وضعیت حاد « اسماعیل عبدی » فعال صنفی معلمان بیانیه ای صادر کرد .
متن این بیانیه به شرح زیر است
نه بزرگ به وعده و فریب، به رشوه و پول باشی، نفی و طردِ تدلیس و تحمیق توده ها، و مهار هیولای هولناکِ پوپولیسم نقابدار/ نه بزرگی که تنها اختصاص به طبقه متوسط و شهرنشین و تحصیل کرده نداشت بلکه با اجماعی باور نکردنی و ستودنی، روستاییان، محرومان و حاشیه نشینان هم مدافع و منادی آن شدند/ چه بسیار کسانی که به جای جولان و خود نمایی در ستادها، درخلوت و جلوت خویش( منزل یا کف خیابان ها)، به صورت گمنام به تبلیغ و ترویج افکار و آمال و دل نگرانی های سیاسی- اجتماعی خود همت گماردند/ به رغم تمامی انتقاداتی که بر کارنامه و کابینه دولت یازدهم داشتند، بزرگوارانه با قلم و قدم خویش گام در عرصه کشمکش های انتخاباتی نهادند و با به جان خریدن رنج و خطر، بدون هیچ چشم داشتی ... بدون اخذ حکم و ابلاغ صوری از ستادهای بالادستی، از وقت و جان و فکر خویش مایه گذاشتند و به مصاف پوپولیسم نقابدار و اغواگر شتافتند/ اگر جنبش اصلاحات به رغم همه موانع و مصائب و با همه ضربات و صدمات، هنوز زنده است و نفس می کشد، حیات و تنفس خود را مرهون کسانی است که به هیچ وجه سودای نام و نان و عنوان نداشته اند/ عقل و انصاف و دوراندیشی اقتضا می کند که این جماعتِ فاقد و فارغ از اهداف و اغراض سوداگرایانه، دیده و شنیده شوند و همچون گذشته،ناخواسته و نادانسته، تمام تمرکز و توجه اصحاب قدرت و رسانه و عموم تصمیم سازان و تصمیم گیران، صرفا مصروف و معطوف به عناصر ابن الوقت و فرصت طلب و "مجاهدین روز شنبه" و متظاهر، پر قیل و قال و مدعی نگردد/ تکوین جامعه مدنی و قوام و دوام نهادهای اجتماعی و صنفی، نه یک پروژه کوتاه مدت انتخاباتی، که یک پروسه دراز مدت اجتماعی است و در فرآیند کنش های جمعی و دموکراتیک و در خلالِ فضاهای انتخاباتی و غلیان احساسات و تهییج و بسیج افکار عمومی است/ گذری بر فضای مجازی و گروه های تلگرامی و مروری بر مباحث و مطالب و پست های ارسالی اعضای هر گروه، به خوبی مبین و موید افراد فعال و دلسوز و دردمند و عاشق پیشه، و تمیز آنها از افراد خاموش و فرصت طلب و کاسب پیشه است که، چه بسا با عضویت در ستادها و گروه های متضاد، بدون تقبل هیچ خطر و هزینه ای، همچون" مجاهدان روز شنبه"،در فردای پیروزی در صحنه حاضر می شوند و ندای "انا الشریک" سر می دهند/ این جماعت عافیت جو و خودخواه، با خیمه زدن بر مناصب کلیدی و تبدیل سازمان ها به پاتوق اقوام، اعوان و اذناب خویش، همچون "جداره ای قطور از چربی"، دور قلب اصلاحات را فرا گرفته و مانعِ کارکرد درست و بهینه آن می شوند/ حتی دوستی نقل می کرد که از زبان فردی اصولگرا شنیده که ترجیح می دهد رییس او فردی اصلاح طلب باشد تا اصولگرا ؛ زیرا....
ما در کتابها در مورد پدیده پوپولیسم خوانده بودیم و میدانستیم ابزارهای عوامفریبی، فریبنده و پرکشش است/ در سالهای اخیر، پوپولیسم در ونزوئلا قدرت را به دست کسانی داد که آن کشور را به خاک سیاه نشاندهاند و تقصیر را دائما به گردن خارجیها میاندازند/ شعارهای عوامگرایانه نه فقط میان کشورهای توسعهنیافته، بلکه حتی در کشورهای توسعهیافته، فریبنده و پرکشش است و خریدار دارد/ در دولتهای نهم و دهم، ایرانیان پوپولیسم را با گوشت و پوست خود احساس کردند و دیدند که آن دولت جامعه را در صحنههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به کجا برد و چگونه ارزشها را زیر و رو کرد؛ انسانها را چگونه رودرروی هم گذاشت و به جان هم انداخت و غیر از بروز مشکلات عظیم اقتصادی، در سیاست هم کشور را به بنبست کشید. قبل از دولت نهم، کموبیش گرایشهای چپ و راست برادرانه با هم زندگی میکردند؛ اما دولت پوپولیست آنان را رودرروی هم گذاشت. دروغ، فساد، بیادبی و بیآدابی را نهادینه کرد و همه چیز را به ابتذال کشید/ همان جریانی که وقتی کشور در تابستان سال 1384 در جاده رشد پرشتاب بود، آن را به حضیض سال 1392 به زیر کشید؛ همان جریانی که وقتی به آمارهای اقتصادیاش نگاه میکنیم، میبینیم که از سال 86 همه چیز برعکس شده است. در سالهای 84 و 85 هنوز وابستگی به مسیر قبل در دولت اصلاحات وجود داشت؛ اما از سال 86 همه چیز کنفیکون شد/ آن ماشین تخریب در انتخابات اخیر دوباره به کار افتاد و گفت که دولت یازدهم هیچ کاری نکرده. طبعا درست نمیگفت. اینکه امروز وضع اقتصادی و معیشت مردم مطلوب نیست یک بحث بود، اما اینکه گفتند هیچ کاری نشده، بحث دیگری بود/ با هدایت و راهنمایی همه بزرگان و دلسوزان کشور، بار دیگر از دام پوپولیسم گریختهایم. اما طبعا جریان پوپولیستی در کمین مینشیند و مدعی باقی میماند/ «فقر» مهمترین عامل رشد پوپولیسم است/ بدون حل معضل بانکها و در رأس آن حل مشکل نرخ سود بالای بانکی، موضوع تولید در ایران چاره نمیشود/ امروز، مهمترین کار دولت و بانک مرکزی برخورد شجاعانه با چالش بانکها و نرخ سود بالای بانکی است
این صدای معلم بود که به عنوان نخستین رسانه موضوع اولویت بودن آموزش و پرورش را از کاندیداها مطرح نمود/ در میان 6 کاندید ریاست جمهوری این فقط روحانی و تیم فرهنگی ایشان بود که اعلام کرد موضوع آموزش و پرورش در اولویت نخست دولت دوازدهم خواهد بود و البته موجب امیدواری است که پس از گذشته حدود 4 دهه از پیروزی انقلاب ، این نخستین دولت است که رسما اعلام می کند موضوع آموزش و معلمان را در اولویت برنامه ریزی ها و تخصیص منابع قرار خواهد داد/ با آن که فانی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در پست های مختلف از مدیریت مدرسه تا معاونت وزیر خدمت کرده بود و آشناترین و کارشناس ترین فرد در این حوزه به حساب می آمد اما دوران 3 ساله و اندی وزارت ایشان در آموزش و پرورش با اقبال و رضایت فرهنگیان و معلمان مواجه نشد/ فانی دستاورد تشکل های فرهنگیان به ویژه " انجمن اسلامی معلمان ایران " بود/ تا زمان وزارت دکتر نجفی در دولت هاشمی رفسنجانی ، این تشکل یکه تاز تصاحب مدیریت ها در آموزش و پرورش بود/ مظفر که خود از موسسین انجمن اسلامی بود وزارت آموزش و پرورش را در دوره اول دولت اصلاحات بر عهده گرفت/ فرهنگیان و معلمان از وزارت آقای مظفر هم رضایت چندانی نداشتند/ فانی با آن که از موسسین انجمن اسلامی نبود اما همیشه ارادت خود را به این تشکل ابراز می نمود/ فانی در ادامه به اولین بیانیه انجمن به مناسبت 17 شهریور( روزهای انقلاب ) اشاره و تاکید کرد که امروز انجمن اسلامی معلمان ملجاء فرهنگیان است/ با وجود چنین روابط گرمی و در زمان بحبوحه استیضاح فانی ، انجمن اسلامی معلمان هیچ گونه حمایت مستقیم و یا صریحی از فانی نکرد/ حتی زمانی که فانی توسط روحانی عزل شد تنها واکنش انجمن اسلامی معلمان ایران سکوت بود/ هیچ یک از تشکل های حامی فانی در برابر مسئولیت و انتخاب خویش به جامعه معلمان پاسخ گو نبودند/ نه در مناظره های تلویزیونی آموزش و پرورش مهم تر از برجام معرفی شد و نه پس از گذشت بیش از 6 ماه از وزارت دانش آشتیانی ، سازمان نظام معلمی به سرانجام رسیده است/ اخبار و نیز نظرسنجی صدای معلم نشان می دهد که معلمان از در مجموع از عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه آموزش و پرورش و معلمان رضایت کافی نداشتند/ متاسفانه در 4 سال گذشته تعداد قابل توجهی از مدیران آموزش و پرورش در برابر عملکرد خویش و انتقادات همکاران و معلمان پاسخ گو نبودند/ فانی درخواست صدای معلم را برای گفت گو بی پاسخ گذاشت/ صدای معلم تاکنون نامه ای رسمی برای برگزاری یک نشست با دانش آشتیانی به ایشان ارسال نکرده است اما هنوز وزیر آموزش و پرورش به نامه ی صدای معلم در مورد وقایع مجلس دانش آموزی پاسخی نداده است/ اگر در زمان انتخابات به جامعه گفته می شد که الان زمان انتخاب بین " بد " و " بدتر " نیست و انتخاب بین " راه " و " بیراهه " است پس می توان گفت که به یمن هم نوایی مجلس و دولت منتخب باید بهترین ، شایسته ترین و کارآمدترین فرد برای تصدی وزارت آموزش و پرورش انتخاب گردد/ تجارب این مدت نشان داده است که نسخه تشکل ها برای این گونه موارد ناکارآمد بوده است/ حتی نسخه ای که دکتر نجفی نیز پیشنهاد کرد چندان رضایت بخش نبوده است و به نظر می رسد که دانش آشتیانی نیز همچون وزرای پیشین خود به محاصره " دایره بسته مدیران " گرفتار آمده است و ابتکار عمل را در برابر« مدیران مرعوب » از دست داده است/ وزیر آموزش و پرورش باید بتواند از برنامه ای که بابت آن رای اعتماد گرفته است دفاع منطقی کند و نباید با چند توپ و تشر و هجمه رسانه ای میدان را خالی کند / وزیر آینده آموزش و پرورش در کنار سایر پارامترهای مدیریتی باید به تمام معنا " پاسخ گو " باشد/ وزیری که پاسخ گو باشد فرهنگ سازمانی مدیران پایین تر هم به این سمت تمایل پیدا خواهد کرد
این انتخابات به دو دلیل از اهمیت ویژه ای برخورداربود: نخست اینکه سرنوشت برجام که حاصل یک توافق ملی و بین المللی بود و ارتباط مستقیمی با نان و آب و امنیت مردم داشت به این انتخابات گره خورده بود و دیگر آن که رقیب مقابل رییس جمهور مستقر در یک هماوردی آشکار حامل تفکری "پوپولیستی و اقتدارگرایانه ای " بود که فرجام آن تبدیل ایران به یک ونزوئلا یا شبه کره ی شمالی دیگر بود/ همبستگی ملی در سه انتخابات سال های 92 ،94 و 96 که از پس سال سخت و سنگین 88 شکل گرفت و به ویژه در انتخابات اخیر فقدان پدر معنوی اعتدال جامعه ی ایرانی را امیدوار به گذار از مرحله ی "قهرمان خواهی و پدرسالاری " به سوی خوداتکایی و اعتمادبه نفس و هویت یابی نوینی کرده است که این هویت باید در ظرف زمانه ی خود شکل بگیرد/ در این میانه ،جامعه ی فرهنگیان نیز خوش درخشیدند/ علی رغم تمامی مشکلات و ضعف ها و محرومیت ها و انتقادات به حقی که به نظام آموزش و پرورش و حقوق قانونی خود دارند با هوشیاری و درایت و خردورزی و خودآگاهی و شعور ملی خود در این صحنه حاضر شدند و باردیگر به دولت ها ثابت کردند که به یاری معلمان محتاجند به ویژه آن که طرح سازمان یافته جعلیات مربوط به "سند 2030" که با حقارت بارترین ،توهین آمیزترین و رذیلانه ترین شکلی قصد شکستن آرای روحانی و ربودن رای مردم را داشت با تلاش فداکارانه معلمان شکست خورد و دولت دوازدهم را بیش از گذشته و دوچندان مدیون خود ساخت/ این انتخابات باردیگر اثبات کرد که فرهنگیان مطالبات خودرا به طور مستمر و به دور از افراط و تفریط و حفظ اصول و منافع ملی و خواسته های دموکراتیک پی گیری می کنند و مغلوب رهزن مسموم و خطرناک "ناامیدی و یاس " نمی شوند....
یکی از ابعاد گسترده تخریب به جا مانده از دولتهای نهم و دهم است که منتقدان دولت به هیچ وجه حاضر به پذیرفتن آن نبودند و دیگری تعلل دولت در اتخاذ سیاستهای روشن و منسجم بود که متاسفانه برخی از دولتیان زیر بار مسوولیت آن نمیرفتند/ اگر اصلاح مسیر جدی صورت نگیرد و برخی عملکردهای ضعیف گذشته تکرار شود ممکن است دوباره کشور عزیز ما با خطر مهلک پوپولیسم در چهار سال بعد مواجه شود/ آنچه بیشترین لطمه را به عملکرد اقتصادی دولت در این چهار سال گذشته وارد ساخت فقدان چنین تفکری بود که موجب میشد سیاستهای برخی دستگاههای دولتی با برخی دیگر ناسازگار و حتی بعضا کاملا مغایر باشد/ پرداخت یارانه نقدی همگانی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی غیر قابل توجیه است و جز در قالب سیاست پوپولیستی خرید رای مردم معنای دیگری ندارد/ بهنظر میرسد انجام موفقیتآمیز این اصلاحات اقتصادی ضروری مستلزم ترمیم کابینه و ایجاد یکپارچگی فکری در تیم اقتصادی است