گروه اخبار/
گردهمایی اهالی تعلیم و تربیت دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ساعت 17 در سالن فردوسی واقع در تهران - خانه ی اندیشمندان علوم انسانی برگزار می گردد .
ورود برای عموم آزاد و رایگان است.

پایان پیام/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/

پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۴۰۳ اولین جلسه ستاد مردمی حفاظت از تالاب صالحیه به پیشنهاد « جمعیت همیار کرج » و با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز در سالن همایش این اداره برگزار گردید.
دستگاه هایی که هستند و نیستند !
در این جلسه سه ساعته که با حضور نمایندگان سمنها و تشکلهای مردمنهاد و همچنین حامیان پروپا قرص جمعیت همیارکرج برگزار گردید درگی (مدیر کل محیط زیست استان البرز) رضا قاسمپور (معاون محیط زیست) و همچنین محسن کشاورز (دبیر انجمن همیار کرج) پشت تریبون قرار گرفته و در سخنان مبسوطی در خصوص موقعیت، اهمیت و ضرورت احیای تالاب صالحیه سخن گفته و ضمن بیان اقدامات انجام شده در خصوص قصورات دستگاههای مختلف شفافسازی نمودند.
چالشهای تالاب صالحیه
درگی با اشاره به اهمیت و ابعاد منطقهای، ملی و بینالمللی تالاب صالحیه نظرآباد کرج افزود: سه مسئله « زهکشی، چرای دام و عدم تامین آب لازم برای تالاب » چالشهای اصلی تالاب صالحیه هستند با اینکه ضرورت احیای تالاب مورد تاکید تمام مسئولین از رئیس جمهور تا استاندار البرز میباشد ولی در مرحله عمل حلقههای مفقود و گرههای کوری وجود دارد که حل و فصل آنها عزمی ملی و پیگیریهای مردمی را میطلبد لذا این نشست جهت پایکار آوردن تشکلهای مردم نهاد محیط زیستی و رسیدن به درک مشترک از مسائل با همکاری جمعیت همیارکرج تشکیل شده است.
قزوین حقآبه تالاب را نمیدهد
مدیرکل محیط زیست با اشاره به مشخص شدن وظایف دستگاهها در شورای برنامهریزی استانی افزود: با این وجود در ۱۵ ماه گذشته اکثر دستگاهای درگیر با موضوع تالاب به جز شعار درمانی کار خاصی در مرحله عمل صورت ندادهاند و بعضا حتی گزارشکاری هم به ستاد ملی احیا ارسال نشده است.
وی با اشاره به عدم همکاری مسئولین استان قزوین در پرداخت حقآبه تالاب صالحیه گفت: برای زهکشی تالاب سازمان ملل ۱۲۰ هزار یورو بودجه اختصاص داده است و تابستان امسال زهکشی آغاز خواهد شد.
راهاندازی مرکز سیپای تالاب صالحیه
درگی ضمن اشاره به ۱۲۰ گونه پرنده شناسایی شده در تالاب صالحیه افزود: خوشبختانه البرز در بحث صنایع سبز دومین استان کشور است. به پاس قدردانی از زحمات این صنایع در حفاظت از محیط زیست و رعایت مسائل زیست محیطی لازم است از این صنایع تقدیر و تجلیل گردد.
لازم است مرکز تخصصی پیگیری مطالبات مردمی در حوزه فرهنگ سازی، مطالبهگری، آموزش کشاورزان و دامداران منطقه در مرکز سیپای تالاب صالحیه برنامهریزی، تجمیع و اجرایی گردد.
ریزگردها محصول بیبرنامهگیهاست
رضا قاسمپور معاون محیط زیست نیز با تشریح مسائل و مصائب تالاب صالحیه افزود: مطالعات هوش مصنوعی نشان میدهد که ۴۰ درصد عرصههای تالابی کشور به کانون ریزگردهای داخلی تبدیل شدهاند . نابودی تالاب صالحیه یعنی غرق شدن تهران کرج در گردوغبار و تعطیلی این کلان شهرها میلیاردها خسارت مادی و معنوی و تهدید سلامت جانی مردم را به همراه خواهد داشت.
اگر تا ۴۰۶ تالاب صالحیه احیا نگردد ما شاهد حداقل ۸۶ روز گردو غبار در البرز خواهیم بود.
مردم و مسئولین اکثرا زیباییهای تالاب را در فصل بهار دیده و از کانون گردوغبار تابستان غافلند.
کلام آخر اینکه وجود ریزگردها محصول بیبرنامهگیهاست.
جمعیت همیارکرج پایکار تالاب است
محسن کشاورز دبیر جمعیت همیار کرج نیز ضمن تشکر از برپایی نشست افزود: ما آمادهایم در کنار مسئولین مرتبط با مطالبهگری از دستگاههایی که در وظایف قانونی خود نسبت به احیای تالاب صالحیه قصور کردهاند مطالبهگری کنیم.
پیشنهاد میکنیم بازدیدی توسط جمعیت همیارکرج از تالاب صورت گرفته و ابعاد قضیه میدانی و عینی بررسی گردد.
کشاورز با اشاره به پای کار بودن جمعیت همیارکرج افزود: تغییر و تحول با مشارکت مردم تسریع و تسهیل خواهد شد.
مصوبات نشست ستادمردمی تالاب
مقرر گردید اداره کل محیط زیست با همکاری و مشارکت جمعیت همیارکرج و سایر سمنهای محیط زیستی اقدامات زیر را در دستور کار خود قرار دهد :
1- معرفی تالابصالحیه با برگزاری همایشهایعلمی در مدارس، دانشگاهها و ادارات استان البرز
2- پیگیری مصوبات استانی مربوط به تالاب صالحیه و نظارت بر چگونگی اجرای آن توسط ادارات کل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، آب منطقهای البرز و سایر سازمانها و نهادهای مربوطه
لازم به ذکر است که جلسه بعدی این ستاد در هفته محیط زیست به صورت همایش در ۱۶خرداد با دعوت از سازمانهای مذکور، استادان، معلمین و فعالین حوزه محیط زیست استان البرز در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برگزار خواهد شد.
در پایان مراسم محمود نادرخانی، خانم یوسفی،عیاری،رجایی، مجید آخشی، رضا قاسم پور و تعداد دیگری از حاضرین ضمن بیان نقطه نظرات محیط زیستی، سوالات و پیشنهادات خود را به اشتراک گذاشتند.








این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در خبرها خواندم:
قطع درختان به پارک سرخه حصار رسید/ ساخت رستوران به جای کاشت درخت
پوست درختان را کندند!
ظاهرا قرار است بخشی از درختان سرخه حصار قطع یا جابهجا شوند و در محوطه مذکور، رستوران احداث شود.
محدودهای که قرار است درختان آن قطع یا احتمالا جابهجا شوند، نزدیک ورودی دوم پارک سرخهحصار است./فرهیختگان
این روزها که فرمان به قتل عام درختان داده اند و درختان را پوست می کنند، تاریخ رو به رویم به بیداد و تاراج زنده شده است.
به یاد لشکر غزنوی و «حاجب پاکروب» افتادم و یادم آمد که پوست درختان پسته بیهق، روغنی و صمغ دار بود، سپاه سالار به قطع آنها فرمان داد و سوخت خوبی برای تنورها مهیا کرد.

باقی مانده را نیز از بیخ بریدند و به غزنه بردند. به همین خاطر خراسانیان او را « حاجب پاک روب» لقب دادند.
در زمان سلطان محمود، وزیر او، اسفراینی، چنان فشاری به خراسان وارد کرد که به قول بیهقی آب پستان های خراسان خشکیده شد و نه قطره ای شیر ماند که بیرون شود و نه ذره ای روغن که به دست آید…
کانال نویسنده
امروز ۱۹ اردیبهشت زادروز جبار باغچه بان است. جبار باغچه بان، بنیانگذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان در ایران است که ابتدا آن را در سال ۱۳۰۵ش در تبریز به وجود آورد سپس به شهرهای دیگر سرک کشید.
با خلاقیت می توان بسیاری از ناممکن ها را ممکن ساخت:
آموزش خواندن و نوشتن برای کودکان ناشنوا، آن هم در زمانی که خواندن و نوشتن برای کودکانِ معمولی و مخصوصا دختران توام با انواع و اقسام محدودیت ها بود...
جبار باغچه بان همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است.
مردمانی که به دنبال تحول و خوشبختی هستند بدون شک، بهترین، موثرترین و مستقیم ترین راه همانا راه آموزش کودکان شان است.

در میان اسناد کتابخانه ملی، تصویر جالبی از کودکستان او پیدا کردم که این تصویر مربوط به سال 1307 و شهر شیراز است. این تصویر سیاه و سفید، بچه ها را در باغچه نشان می دهد که بازی می کنند در میان درختان و فضای سرسبز...
خوب نگاه کنید!
تصویر مربوط به 92 سال پیش است و با بچه های امروزمان مقایسه کنید که در میان خانه های قوطی کبریتی با تبلت و گوشی بزرگ می شوند...
قبل از این در دهات ایران مرسوم بوده که هر وقت شخصی کچل می بود اسم فرزندش را حتما «زلفعلی» می گذاشتند تا بچه اش کچل در نیاید! و اگر پدر بچه نابینا می بود اسم بچه اش را «چراغعلی» می گذاشتند ...!
با این حساب، چون دانش آموزان زمان ما با کتاب کمتر انس داشته و تبلت و گوشی جایگزین کتاب شده، بنابراین، اسم این دانش آموزان را حتما باید «کتابعلی» گذاشت تا بلکه در بزرگسالی به کتاب علاقه مند باشند...!
تصویر کودکستان ناشنوایان باغچه بان در شیراز 1307ش.

کانال نویسنده
گروه رسانه/

به گزارش نیویورک پست، کارشناسان و متخصصان صدا از مراکز علمی مختلف از جمله مرکز سرطان دانمارک و دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا میگویند : سر و صدای ناشی از ترافیک با بیماریهای قلبی عروقی و عروق مغزی مرتبط است.
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، منظور از بیماریهای قلبی عروقی مجموعهای از اختلالات قلب و عروق خونی است. بر اساس توضیح کلینیک کلیولند، بیماری عروق مغزی هم به مجموعه شرایطی گفته میشود که بر جریان خون ورودی به مغز تاثیر میگذارد؛ مانند سکته مغزی، خونریزی مغزی، آنوریسم مغزی و بیماری شریان کاروتید.
به گفته محققان این پژوهشی که هفته پیش در مجله American Heart Association’s Circulation Research منتشر شد، سروصدای ترافیک باید برای هر دو مورد فوق یک خطر واقعی در نظر گرفته شود.
دکتر توماس مونزل، نویسنده ارشد این پژوهش، میگوید: «تلاش برای کنترل این صدا و همچنین وضع قوانین کاهش صدا در راستای سلامتی عمومی آینده اهمیت زیادی دارد.»
او تاکید کرد: «با توجه به شواهد محکم، بسیار مهم است که صدای ترافیک به عنوان عامل خطر برای بیماریهای قلبیعروقی شناخته شود.»
صدای ترافیک شامل صدای اتومبیل، قطار یا هواپیما، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و میزان مرگو میر را افزایش میدهد.

به گفته محققان، سروصدای ناشی از ترافیک بهویژه هنگام شب، بسیار آسیبرسان است، زیرا افراد را از خواب بیدار میکند و در نتیجه خواب بیکیفیتی خواهند داشت.
خواب منقطع موجب میشود ترشح هورمونهای استرس و فشار اکسیداتیو بر مغز و رگهای خونی افزایش یابد و بدین ترتیب رادیکالهای آزاد در بدن بیشتر میشوند. رادیکالهای آزاد اتمهای ناپایدارند که به سلولها آسیب میزنند و باعث بیماری و پیری میشوند.
خوابی که به دلیل صدای ترافیک برآشفته میشود، میتواند افزایش التهاب، فشار خون بالا و اختلالات عروقی را به دنبال داشته باشد که همه اینها عامل بروز بیماریهای قلبیاند.
نویسندگان این تحقیق، مروری بر مطالعات بالینی گذشته را به اشتراک گذاشتند تا تاثیر صدای ترافیک بر سلامت عمومی را نشان دهند.
یک پژوهشی جدید در حوزه صدای ترافیک، حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ دسی بل صدا، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی ۳.۲ درصد افزایش مییابد.
به گفته این نویسندگان، سروصدای ترافیک میتواند به طور بالقوه بر تغییر ژنها نیز تاثیرگذار باشد.
پایان پیام/

سایت کدال چیست و چه کاربردهایی دارد؟
دسترسي صاحبان اصلي سرمايه هاي صندوق به کدال
حق مسلم اعضا مي باشد .
خلاصه قسمت قبل :
سازمان بورس ، با اقتباس از بازارهای جهانی ، پایگاهی را برای انتشار گزارشهای شرکتها معرفی کرد . این پایگاه، همان وبسایتی است که به نام سامانه کدال شناخته میشود و از آدرس codal.ir در دسترس است.
وبسایت جامع کدال یکی از دلایلی است باعث شفافیت در بازار سرمایه میشود . مرجعی که اطلاعات مهم و صورتهای مالی و گزارشهای دورهای شرکتها را منتشر میکند و رایگان در اختیار علاقهمندان قرار میدهد. مهمترین اطلاعاتی که میتوان از این سامانه دریافت کرد شامل مواردی چون تاریخ برگزاری مجمع عمومی یا فوقالعاده، تصمیماتی که در مجمع عمومی یا فوقالعاده اتخاذ میشود ، اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه شرکتها و مهلت استفاده از حقتقدم در بورس و … است .
افرادی که در بازار سرمایه فعالیت میکنند ، میتوانند با استفاده از اطلاعات قابل اطمینان این سایت ، تصمیمهایی برای مدیریت داراییهای خود اتخاذ کنند.
قسمت دوم :
پرسش کننده :
آيا مي توان نتيجه گرفت که رانت ، ارائه اطلاعات به عده اي خاص و گسترش تبعيض است در صورتي که کدال ، ارائه اطلاعات به همه از جمله سرمايه گذاران مي باشد و مخالف تبعيض است !؟
به عبارت ديگر کدال رانت را به حداقل مي رساند !

پاسخ دهنده :
با اغماض مي توان گفت که نتيجه گيري شما صحيح است .
سرمایهگذار با توجه به اطلاعات کدال و بر اساس استراتژی معاملاتی خود (ديدگاه کوتاه مدت يا بلند مدت خود ) ادامه حضور با افزايش ، کاهش سرمايه يا خروج از شرکت يا هلدينگ ، تصمیم میگیرد .
پرسش کننده :
ويژگي کدال داخلي صندوق ذخيره فرهنگيان چيست ؟

پاسخ دهنده (3 ) :
دکتر کاظمی در تعریف این سامانه خاطرنشان کرد:
سامانه الکترونیکی کدال داخلی یک پایگاه اطلاعاتی جامع ناشران موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ، هلدینگها و شرکتهای تابعه است که منطبق بر استانداردها ویژگیها و اصول یکسان جهانی تعریف شده است. وی از فرآیندهای اصلی این سامانه به آماده سازی و ثبت گزارشها به وسیله ناشران ، دریافت و پذیرش گزارشها توسط سامانه ، ذخیره و بازیابی گزارشهای دریافتی و تحلیل و نظارت بر گزارشها توسط کارشناسان سازمان اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی با اشاره به امکانات کلی پروژه گفت:
طراحی رابط کاربری منعطف و واکنشگرا برای نمایش مناسب و استفاده از سامانه در نمایشگرهای مختلف،استفاده از ابزارهای استاندارد و روالهای مطلوب در طراحی و پیادهسازی سامانه در همه بخشها، قابلیت گزارش گیری روی اطلاعات سامانه و ایجاد نمودارهای بصری، استفاده از استاندارد جهانی برای جلوگیری از دسترسیهای غیر مجاز و افزایش امنیت سامانه و استفاده از ساختارهای درختی جهت ایجاد انعطاف در ذخیره سازی داده ها از امکانات کلی این پروژه است.
پرسش کننده :
آيا اعضاي محترم صندوق ، صاحبان اصلي سرمايه براي تحليل آنچه در صندوق مي گذرد جهت تصميم گيري به منظور ِ ادامه حضور (افزايش يا کاهش واريزي ماهانه ) يا خروج از صندوق و مهاجرت به حساب پس انداز ِ ديگر کارکنان دولت ، به اطلاعات کدال داخلي در صندوق ذخيره فرهنگيان دسترسي دارند ؟
پاسخ دهنده ( 3 ) :
در دوم مرداد 1402 ، دکتر علی کاظمی در این ورکشاپ با بیان اینکه سامانه کدال اختصاصی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در کمترین زمان ممکن، توسط شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی طراحی و تولید و وارد فاز استقرار شد ، اظهار کرد: عملیاتی شدن این سامانه گامی مهم و بزرگ در راستای شفافیت و سرعت به اشتراک گذاری اطلاعات است و نظارت و کنترل جامع تر و در نتیجه ارتقاء تصمیم گیری های مدیریت در بالاترین سطوح صندوق ذخیره فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش را در پی دارد.
پرسش کننده :
کدال داخلي صندوق براي انتقال اطلاعات صندوق به اعضا (صاحبان سرمايه ) است يا وزارت آموزش و پرورش ؟
پاسخ دهنده :
برخي از فرهنگيان کنشگر مدني فعال در حوزه صندوق ذخيره فرهنگيان مطالبات خود را در پنج محور از دفاع از ماهيت خصوصي صندوق پيگيري مي کنند تا دولت و مجلس به حقوق اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان احترام بگذارد .
کنشگران و اعضا ، ضمن حمايت از اقدامات مثبت مسئولين صندوق در مقابل هرگونه کج انديشي هر مسئولي ايستادگي مي کنند و به هيچ وجه منافع يک ميليون ششصد هزار عضو را وجه مصالحه قرار نمي دهند .
متاسفانه تاکنون ، کدال داخلي صندوق که براي افزايش شفافيت ِ عملکرد ِ صندوق ذخيره فرهنگيان ايجاد شده است در هاله اي از ابهام و رمز و راز فراوان قرار دارد .
اعضا ( صاحبان اصلي سرمايه ) نه تنها به اطلاعات کدال داخلي صندوق دسترسي ندارند ، بلکه هيچ نمي دانند که اطلاعات کدال داخلي در اختيار چه کساني قرار گرفته و یا مي گيرد .
اين هم تعبير جديدي از شفافيت در صندوق ذخيره فرهنگيان است که اميد را به نااميدي تبديل مي کند و اعتماد از دست رفته را بيشتر مخدوش مي نمايد.
به عبارت ديگر مي توان گفت تا دسترسي اعضا به اطلاعات صندوق ذخيره فراهم نگردد ، رانت داخلي در صندوق ذخيره فرهنگيان جاري و ساري مي باشد و اعضا هيچ اطلاعاتي براي تحليل ، جهت ادامه عضويت ( افزايش يا کاهش واريزي ماهانه ) يا خروج از صندوق در دسترس ندارند !
پرسش کننده :
تاثير تعاملات کنشگران مدني با مسئولان موسسه چقدر موفق بوده است ؟
پاسخ دهنده :
بدون توجه به تفاوت هاي فردي و شخصيتي مسئولين مختلف ِ صندوق در ادوار گذشته ، مي توان گفت :
درجه موفقيت کنش گری مدنی به ميزان ِ پشتيبانی بدنه اجتماعی اعضا از کنشگران بستگي دارد . هر چه پشتيبانی اعضا از کنشگران مدنی پر رنگ تر باشد برش و اثر گذاری مستقيم و غير مستقيم آنان بيشتر خواهد بود .

پرسش کننده :
حميدرضا نجف پور کردي ، طراح و ابداع کننده کدال داخلي جهت دسترسي افراد به اطلاعات کدال چه نظر داشت ؟
پاسخ دهنده ( 4 ) :
نجف پور بيش از سه ماه بعد از گزارش علي کاظمي ( در 14 آبان 1403 ) گفته بود :
وعده داديم اطلاعات مالي بنگاه را مبتني بر الزامات حاکميتي ، قوانين تجارت ، شفاف به مرور زمان در اختيار ِ عزيزان فرهنگي قرار دهیم . طي يک سال اخير زير ساخت هاي آن را فراهم کرديم ، اطلاعات ِ مالي همه شرکت ها را در کدال داخلي صندوق منعکس است .
درگذشته مطلقأ چنين چيزي وجود نداشته است . همه مديران صندوق ، از وضعيت همه ي شرکت ها مي توانند مطلع بشوند و نقش آفريني و راهبري کنند .

پرسش کننده :
فعاليت بيست ماهه نجف پور ، چگونه ارزيابي شده است ؟
پاسخ دهنده :
متاسفانه تاکنون هيچ نقد ، بررسي و تحليلي از عملکرد بيست ماهه نجف پور در رسانه هاي رسمي به جز آنچه در سايت رخداد اقتصادي در ششم بهمن 1402 منتشر شده است را مشاهده نکرده ام که نشانه بضاعت اندک اينجانب مي باشد .
در سايت رخداد اقتصادي آمده است :
دکتر حمیدرضا نجف پور کردی که در 31 اردیبهشت 1401 از سوی هیاتمدیره وقت صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان مدیرعامل این موسسه انتخاب شده بود ، سرانجام ... در دوم بهمن 1402 و پس از یک دوره فعالیت بیست ماهه جای خود را به دکتر محسن احمدی داد.
پرسش کننده :
چه جالب !
به قرار شنيده ها ، در پايان يک سالگي حضور ِ مدير عامل وقت در صندوق (31 ارديبهشت 1402 ) ، عليرغم فشار هاي جانبي به ايشان براي متوقف کردن تخصيص حقوق مالکانه ، نجف پور عقب نشيني نکرد !
( گفت و گو ادامه دارد )
منابع :
1- باشگاه بلاگ
2- ویکی پدیا
3- دوم مرداد 1402 مدير عامل شرکت پژوهش اعلام کرد : اهتمام صندوق ذخیره برای ورود به عرصه زبدگان دیجیتال
5- روزنامه دنياي اقتصاد 15 بهمن 1402، اولویتهای صندوق ذخیره فرهنگیان
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
به تازگی انتشار سکانسی از سریال افعی تهران که در آن برخورد پیمان معادی با معلم دوران مدرسهاش را به تصویر کشیده بود با برخی واکنشها در جامعه فرهنگیان روبه رو شده است.
رفتار و کنش همه اقشار و اصناف قابل نقد است و هیچ فرد و یا نهادی نباید خود را « مقدس » شمرده و برای خود جایگاه فرانقدی قائل شود .
در این میان « تنبیه بدنی » نیز همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز در نظام آموزشی ایران و نیز جامعه بوده است هر چند آمارهای رسمی، مشاهدات عینی و پژوهشهای جامعهشناسان و روانشناسان بیانگر رشد خشونت در عرصههای مختلف زیست اجتماعی در ایران است. ( این جا ) و ( این جا )
یکی از معلمان نقدی بر این موضوع نگاشته است .
گروه گزارش/

وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه تهران چنین می گوید : ( این جا )
« بنابراین در سالی که گذشت تاریخیترین استخدام کشور اتفاق افتاد، نه از این جهت که حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که از لحاظ کمیت بیسابقه است چرا که این رقم معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است .
معلمان ویژهای را انتخاب کردیم و سعی شد گزینش را بسیار دقیق پیاده کنیم. تلاش کردیم معلمانی را انتخاب کنیم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند، امانتداران خوبی برای کشور باشند.

در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی به وزارت آموزش و پرورش داده شد، دانشگاه فرهنگیان بازهم افزایش ظرفیت داشته و در هفته گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور آزمون اختصاصی اش را برگزار کرد .
برای جذب ۳۰ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۶۰۰ هزار متقاضی در دانشگاه فرهنگیان داشتیم، این نشان میدهد معلمی چقدر مورد توجه مردم است. کنکور اختصاصی و نظام جذب استاد اختصاصی دارد و یک معماری جدید برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پایهگذاری شده است » .

آیا استخدام این تعداد معلم که به گفته ی وزیرش معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است ، برای آموزش و پرورش یک امتیاز و نقطه ی قوت به حساب می آید ؟ آیا آقای صحرایی فراموش کرده که زمانی نه چندان دور در آموزش و پرورش با معضل « معلمان مازاد » در نظام آموزشی مواجه بودیم و در دولت احمدی نژاد برای تعدیل نیرو ، تعداد قابل توجهی از معلمان را با اعطای امتیازات بازنشسته کردند ؟
آیا ثبت نام بیش از ۶۰۰ هزار متقاضی در دانشگاه فرهنگیان آن هم برای جذب 30 هزار نفر واقعا نشان دهنده ی اقبال و یا توجه جامعه به « حرفه معلمی » است ؟
آیا در معادلات فرهنگی جامعه ی ایران که البته کار خاص و یا قابل ارائه ای در مفهوم آموزش و نظام آموزش صورت نگرفته است و بیش تر حول « شعار » و « روزمرگی » می چرخد ؛ واقعا تحول و یا معجزه ای رخ داده است ؟
« آمارهای رسمی نشان میدهد شمار شاغلان در ایران از پاییز تا زمستان ۱۴۰۲ بیش از نیم میلیون نفر کم شده و نرخ بیکاری نیز از با یک واحد-درصد افزایش به ۸/۶ درصد رسیده است.

طبق بررسیهای مرکز آمار ایران، در زمستان امسال از ۶۴ میلیون و ۸۳۷ هزار ایرانی بالای ۱۵ سال، ۲۴ میلیون و ۱۹۳ هزار نفر شاغل بودهاند که ۵۸۲ هزار نفر کمتر از شمار شاغلان پاییز است.
به این ترتیب نرخ اشتغال (درصد شاغلان از جمعیت بالای ۱۵ سال) در زمستان ۳۷/۳ درصد بوده که یک واحد-درصد کمتر از فصل قبل است.
این نرخ چهار سال پیش به بالای ۴۰ درصد هم رسیده بود ولی از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در محدوده ۳۷ تا ۳۸ درصد در نوسان بوده است » . ( این جا )

« اقتصاد آنلاین » در 18 دی 1402 چنین می نویسد : ( این جا )
« مساله بعدی، موج عظیم فارغ التحصیلان دانشگاهی است که پس از چند سال تلاش برای یافتن شغل آبرومند متناسب با تحصیلاتشان، عمدتا یا سراغ مشاغل کاذب می روند و یا به جمعیت غیرفعال اقتصادی اضافه می شوند که نمود این وضعیت در بین فارغ التحصیلان زن چشمگیرتر است.
بر همین اساس، بررسی آمار مربوط به وضعیت نیروی کار در تابستان سال جاری که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، نشان میدهد که ۹۵۵ هزار و ۳۹۸ نفر از جمعیت فارغالتحصیلان کشور، بیکار هستند؛ یعنی در تابستان سال جاری، ۱۳.۲ درصد از کل جمعیت فعال فارغالتحصیل آموزش عالی، بیکار بودهاند که نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰، معادل ۱.۲ درصد کاهش را نشان میدهد که البته همین میزان کاهش هم بسیار جزئی بوده و انتظارات بسیار بالاتر است.

بر مبنای آمار، ۵۱۳ هزار و ۸۹۵ نفر از این جمعیت را زنان و ۴۴۱ هزار و ۵۰۳ نفر را مردان به خود اختصاص میدهند؛ از نظر درصدی نیز نرخ بیکاری فارغالتحصیلان گروه مردان ۹.۷ درصد و گروه زنان ۲۳.۲ درصد است.
همچنین در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۴۵۷ نفر بیکار در کشور وجود دارد که بررسی سهم «جمعیت بیکار تحصیل کرده از مجموع جمعیت بیکار کشور» حاکی از آن است که ۴۰.۹ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغالتحصیلان آموزش عالی قرار دارند که این سهم در تابستان سال ۱۴۰۰، معادل ۴۰.۶ درصد بود که بیانگر رشد ۰.۳ درصدی تعداد فارغ التحصیلان بیکار است » .

این آمارها نشان می دهند که تحلیل وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم از اوضاع بسیار خوش بینانه و حتی غیر واقعی است و استقبال از حرفه معلمی در ایران بیش از آن نشان دهنده ی توجه جامعه و حاکمیت به مقولات فرهنگ و آموزش باشد نشان دهنده عمق و شدت بحران بیکاری است .
تزریق این حجم از معلمان به بدنه ی آموزش و پرورش با شتاب زدگی فراوان و در حالی که هنوز تشکیلات آموزش و پرورش فاقد یک مدیریت جامع و علمی منابع انسانی است ؛ نوید بخش چه موضوعی در آینده می تواند باشد در حالی که تجارب نشان می دهند که تا آن زمان وزیر فعلی دیگر وزیر نخواهد بود که پاسخ گوی سیاست ها و تصمیم های خود باشد همان گونه که پیش بینی ها نبودند .

کیومرث امجدیان پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگیان در این مورد چنین می نویسد : ( این جا )
« یکی از کارکردهای اصلی و دارای اولویت مدیریت منابع انسانی، برنامه ریزی نیروی انسانی است و لذا ضرورت دارد تا مدیران آموزش و پرورش در این رابطه دقت نظر بیشتری داشته باشند. متأسفانه حداقلهای برنامهریزی نیروی انسانی در آموزش و پرورش کشور انجام نمیشود به طوری که قادر به پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز برای حتی یک سال هم نبودهایم و بیشتر کمبودها را در هر سال بیان میکنیم. مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش در سطح کلان کشور فاقد توانمندیهای حرفهای و تخصصی بوده و حتی نمیتواند به درستی پیشبینی کند که طی چند سال آینده چه تعداد از نیروی انسانی در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد. در حالیکه این آمار در اختیار بوده و سادهترین کاری است که مدیریت آموزش و پرورش میتواند انجام دهد » .
آیا آقای صحرایی به آمار کاهشی جمعیت دانش آموزی کشور توجه دارد ؟

آیا آقای صحرایی فراموش کرده که زمانی نه چندان دور در آموزش و پرورش با معضل « معلمان مازاد » در نظام آموزشی مواجه بودیم و در دولت احمدی نژاد برای تعدیل نیرو ، تعداد قابل توجهی از معلمان را با اعطای امتیازات بازنشسته کردند ؟
آیا قرار است در آینده باز هم تجارب شکست خورده ی قبلی دوباره تکرار و تکرار شوند ؟
البته وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم گفته است : « معلمان ویژهای را انتخاب کردیم و سعی شد گزینش را بسیار دقیق پیاده کنیم. تلاش کردیم معلمانی را انتخاب کنیم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند، امانتداران خوبی برای کشور باشند. »
به این ادعا در گزارش ها و مطالب بعدی پرداخته خواهد شد .
پایان گزارش/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
به تازگی انتشار سکانسی از سریال افعی تهران که در آن برخورد پیمان معادی با معلم دوران مدرسهاش را به تصویر کشیده بود با برخی واکنشها در جامعه فرهنگیان روبه رو شده است.
رفتار و کنش همه اقشار و اصناف قابل نقد است و هیچ فرد و یا نهادی نباید خود را « مقدس » شمرده و برای خود جایگاه فرانقدی قائل شود .
در این میان « تنبیه بدنی » نیز همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز در نظام آموزشی ایران و نیز جامعه بوده است هر چند آمارهای رسمی، مشاهدات عینی و پژوهشهای جامعهشناسان و روانشناسان بیانگر رشد خشونت در عرصههای مختلف زیست اجتماعی در ایران است. ( این جا ) و ( این جا )
یکی از معلمان نقدی بر این موضوع نگاشته است .

سواد دموکراسی می آورد. باورتان می شود؟ این گزاره ساده و عجیب حاصل ده سال پژوهش ژوزف هنریچ انسان شناس بلندآوازه دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور است.
قصه روشن است. بی سوادی سیستمی ، ناکارآمدی و نادانی سیستمی می زاید و این سیستم ها هم برای حفظ قدرت چاره ای جز خودکامگی و استبداد و زورگویی ندارند. همچنین این سیستم ها به دلیل ناکارِآمدی و نادانی، نظام آموزشی را هم ناکارآمد می کنند و موجب گسترش بی سوادی همگانی می شوند. برآیند این وضعیت تقویت و بازتولید خودکامگی و استبداد است.
مشکل اصلی کجاست؟ این هم روشن است. ساختار شناختی و مغزی انسان بی سواد فاقد ذهن تحلیلی و انتقادی است و نمی تواند پیچیدگی ها را تجزیه و تحلیل نماید.

اجازه دهید به نتایج پژوهش هنریچ نگاهی کنیم.
هنریچ و همکارش ابتدا در ۲۰۱۰ نتایج تحقیق شان درباره راز توسعه دموکراسی در جوامع غربی را در مجله نیچر منتشر کردند. آنها گفتند مردمان غربی با دیگران تفاوت دارند و گونه ای انسان متمایز از دیگر مردمان خردمند هستند که توانسته اند سامان دموکراتیک در کشورهای شان تاسیس کنند. نام این گونه را انسان کژدیس نهادند.
انتشار این مقاله سر و صدا کرد و هنریچ پژوهش هایش را ادامه داد و در ۲۰۲۰ کتاب « انسان کژگونه؛ دموکراسی، برآیند پانزده قرن کژدیسی جوامع غربی » (۱۴۰۱) را منتشر کرد.
پرسش هنریچ معمای جهان امروز است:
جوامع غربی دموکراتیک چگونه از دولت های پیشامدرن به دولت های مدرن دموکراتیک رسیدند اما سایر کشورها نرسیدند؟

این معمای بزرگ را بسیاری از محققان و متفکران بزرگ کاویده اند، اما پاسخ هنریچ کاملا متفاوت از بقیه است. محتاج مدرسه ایم اما مدرسه ای با کیفیت که بتواند انسان توانمند خوانا و نویسا تربیت کند. این راه تحقق دموکراسی در ایران است.
هنریچ نشان می دهد جوامع دموکراتیک از سال ۵۰۰ میلادی تحولات شان را آغاز کردند و نه از رنسانس در پانصد سال پیش.
همچنین هنریچ نشان می دهد دولت ها و سامان سیاسی دموکراتیک حاصل دو تحول ساختاری است:
۱) ظهور سواد همگانی؛ ۲) تحول نهاد خویشاوندی.

بحث تحول نهاد خویشاوندی را که از هزار و پانصد سال پیش آغاز شد فعلا کنار می گذارم و جدا بیان می کنم. اما بحث سواد و دموکراسی مختصر می گویم. البته کتاب او ۸۷۸ صفحه است و فقط نتیجه اش را می گویم.
اروپا از قرن شانزدهم سوادآموزی همگانی را آغاز کرد و تا ۱۹۵۰ تمام جمعیت باسواد شدند. به قول هنریچ : «در قرن شانزدهم مهارت خواندن و نوشتن همچون آتش به پنبه زار اروپا افتاد » .(۴۴).
هنریچ در دیباچه اش می نویسد سوادآموزی همگانی مغز انسان کژگون را تغییر داد و باعث شد « مداربندی های عصبی آن از نو سیم پیچی شد » و « لب پیشانی به ویژه در ناحیه بروکا که نقش مهمی در تکلم دارد تغییر کرد» و در نتیجه این تغییر : « پردازش گفتار و تفکر درباره اذهان دیگران » هم متحول شد. (۳۷).

« خواندن » حتی بیش از نوشتن نقش مهمی در این تحول داشت. خوانایی و نویسایی قلمرو واژگانی ما را گسترش می دهد، تفکر مفهومی و انتزاعی را ایجاد می کند، باعث ذخیره و انباشت تجربه ها و دانش ها می شود، شیوه تفکر تحلیلی و انتقادی را جایگزین شیوه تفکر کلی می سازد، درک همدلانه را تقویت می کند، موجب تقویت تفکر مستقل می گردد، و شکل تازه ای از تعاملات اجتماعی را می آفریند.

هنریچ اینها را نشان می دهد و بیان می کند که اینها لازمه دموکراسی اند. میزان پیشرفت دموکراسی تابعی از میزان خوانایی و نویسایی مردم هر جامعه است.
در کتابم « الفبای زندگی» (۱۴۰۳) همین قصه را درباره بحران دموکراسی در ایران شرح داده ام. می دانم باسواد کردن ۲۱ میلیون نفر جمعیت بی سواد کنونی کار ساده ای نیست.
سخت تر از آن میلیون ها نفری هستند که دیپلم و حتی مدرک دانشگاهی دارند اما خوانا و نویسا نیستند.

در « الفبای زندگی » نشان داده ام محتاج مدرسه ایم اما مدرسه ای با کیفیت که بتواند انسان توانمند خوانا و نویسا تربیت کند. این راه تحقق دموکراسی در ایران است. اگرچه این راهی نیست و نباشد که یک شبه طی شود.
کانال سخنرانی ها