گروه اخبار/
کمیسیون ایمنی راههای کشور در اطلاعیه شماره دو خود، علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانشآموزان محور بندرعباس- داراب را اعلام کرد.
کمیسیون ایمنی راههای کشور در اطلاعیه شماره دو خود، علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانشآموزان محور بندرعباس- داراب را خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خوابآلودگی راننده و علت تشدیدکننده پیامدهای حادثه را عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط اکثر سرنشینان اعلام کرد.
90 امین جلسه کمیسیون ایمنی راههای کشور با دستور کار بررسی سانحه اتوبوس حامل دانشآموزان محور بندرعباس- داراب در وزارت راه و شهرسازی برگزار و علت وقوع این سانحه خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خوابآلودگی راننده اعلام شد.
در این جلسه گزارشی از مصوبات انجام شده کمیسیون ایمنی راههای کشور ارائه و مقرر شد میزان پیشرفت فیزیکی هریک از مصوبات نیز تهیه و در جلسه آتی کمیسیون ارائه شود؛ همچنین گزارشی از پیشرفت سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقل توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباط وزارت راه و شهرسازی ارائه شد و درنهایت اطلاعیه شماره دو کمیسیون ایمنی راههای کشور در خصوص سانحه اتوبوس حامل دانشآموزان محور بندرعباس- داراب مورد تصویب قرار گرفت که متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
"بهمنظور دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و آگاهی از ابعاد، عوامل شکلگیری و شدت حوادث ترافیکی، گزارش نهایی حادثه اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان محور بندرعباس-داراب مورخ ۱۰ شهریور 1396 که پس از انجام بازدید میدانی، بررسی اسناد حمل، موقعیت وقوع حادثه، اخذ نظرات مسئولان مرتبط و طرح در نشستهای کارشناسی و دو نشست کمیسیون ایمنی راههای کشور تهیه شده را به اطلاع هموطنان میرساند:
علت حادثه:
خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خوابآلودگی راننده
علت تشدیدکننده پیامدهای حادثه:
عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط اکثر سرنشینان
پیشنهاد برای جلوگیری از حوادث مشابه :
۱ - تا حد امکان، شروع سفر اردوهای دانشآموزی در شبهنگام، محدود میشود و در صورت ضرورت سفر در شب، از یک هفته قبل با پلیس راه هماهنگیهای لازم به عمل آید تا مراقبت ویژه صورت گیرد.
۲- از آنجا که نبستن کمربند ایمنی عامل اصلی فوت و آسیب بوده، وزارت آموزشوپرورش، سازمان صداوسیما و هر یک از ارکان کمیسیون ایمنی راههای کشور مشارکت مؤثرتری در آگاهسازی و اطلاعرسانی عمومی در رابطه با ایمنی ترافیک داشته باشند. مقرر شد سازمان صداوسیما در حد موردنیاز اعلامی از طرف کمیسیون ایمنی نسبت به پخش تیزرها و برنامههای فرهنگسازی ایمنی بدون دریافت هزینه اقدام کند.
۳- سازمان راهداری و حملونقل جادهای و پلیس راهور موظف هستند سامانه ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ را طوری تنظیم کنند که مسافران در صورت مشاهده هرگونه رفتار پرخطر از سوی راننده بتوانند از طریق این سامانهها اطلاعرسانی کرده و عکسالعمل فوری جهت پیشگیری از سانحه صورت گیرد. ضمناً سازمان صدا و سیما نیز بعد از اعلام کمیسیون ایمنی راهها، اقدامات مقتضی را در خصوص معرفی این سامانهها به عمل آورد.
۴- آموزش ملاحظات ایمنی و مبانی مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریتهای پزشکی برای مربیان کلیه اردوها توسط آموزش و پرورش در دستور کار قرار گیرد.
۵- دروس و مباحث آموزشی مبانی ایمنی، مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریتهای پزشکی در سطوح مختلف آموزشی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.
۶ - با توجه به ایمنی بالای حمل و نقل ریلی، ضمن تأکید بر توسعه حملو نقل ریلی، استفاده از این شیوه در مسیرهای ممکن، در اولویت کلیه اردوها قرار گرفته و تسهیلات لازم فراهم شود."
مهر
از وزرای پیشین نیز طرح سوال شود و توضیح دهند ارائه و اجرای طرح های جدیدشان چه فرآوردهای مفیدی داشته است ؛ برای مثال از آقای حاجی بابایی پرسیده شود برای اجرای طرح 3،3،6 چه مطالعاتی صورت گرفته بود و اینکه حال اجرا شده است چه دست آوردهایی در نظام آموزش و چه تغییراتی در آموزش و پرورش دانش آموزان فعلی داشته است/ نه گوش شنوا پیدا می شود نه زبان پاسخ گو و اینکه کار از کار گذشته است و این وضعیت به وجود آمده است/ بهتر بود چند سال پیش کارگروهی تخصصی برای جلوگیری از بوجود آمدن این بحران ها تشکیل می شد که آن نیز گذشته است ؛ حداقل به فکر چاره ای بهتر برای آینده باشیم تا این مشکلات به وجود آمده از ندانم کاری های دیگران ، به صورت ریشه ای حل شود نه مقطعی/ ساعت هایی که انتظار می کشیم در کلاس پایان یابد تا این بیهودگی به سر آید و فردایی دوباره ....
گروه اخبار/
بر اساس گزارش دانشجو معلمان ؛ بخشنامه ای صادر شده است مبنی بر این که باید همه داتشجو معلمان چه کسانی که خوابگاه می گیرند و چه کسانی که خوابگاه نمی گیرند باید ۴۵ درصد از حقوق ۹ ماه خود را به دانشگاه بدهند(قبلن کسانی که خوابگاه می گرفتند ۴۵درصد از حقوق ۷ و نیم ماه و کساتی هم که خوابگاه نمی گرفتند ۲۵درصد از حقوق ۷ و نیم ماه خود را می دادند) و همچنین ۱۰درصد برای سه ماه تابستان که در مجموع ۳۰درصد می شود.
درون هر چیزی – هر چند بسیار بد – عبرتی و پیامی نهفته است/ هر دو نوع این آیین ها (چه ملی و چه مذهبی) دانشگاهی هستند که مرام حقیقت ورزی و آیین مهربانی را به بهترین و زیرپوستی ترین روش ممکن به جان و روان ما منتقل می کنند. اما بر ماست که اگر چیزی را بی مورد بر آن افزوده ایم، کم کنیم و اگر چیزی را متناسب با این عصر و زمانه باید به آن بیافزاییم، اضافه کنیم/ آخرین باری که نیم ساعت با خودتان خلوت کردید و عمیقا به خود، زندگی، آینده، خدا و هستی فکر کرده اید کی بوده است/ گمشده عصر امروز، سکوت و خلوت است/ با هر تعریفی که از انسان دارم، آیا به راستی من یک انسانم/ متاسفانه گاهی اوقات فردی در 35 سالگی میمیرد ولی در 75 سالگی خاکش می کنند/ وقتی مراسم یا آیینی را ترک می کنیم، فردی دیگر و انسانی دیگرگونه باشیم
اولین جمله ای که ما در اول دبستان می آموزیم چیست؟
"بابا آب داد" ؛ " بابا نان داد " ...
می دانید اولین جمله ای که انگلیسی ها در دبستان یاد می گیرند چیست؟ "من می توانم بخوانم وبنویسم " و اولین جمله ای که ژاپنی ها یاد می گیرند :
"من باید بدانم"
و این است که ما همیشه چشم مان به دست پدر است و پدر را ضامن تامین همه ملزومات زندگی می دانیم و در بزرگسالی نیز حتی زندگی تجملی را انتظار داریم که ارث پدری باشد...
کار از ریشه خراب است و
این یعنی:
"فقر فرهنگی"
کانال دموکراسی
وبلن، جامعهشناس مشهور قرن بیستم، از اصطلاح « مصرف متظاهرانه » یا «مصرف افادهای» سخن گفته است. منظور او مصرفی است که فرد تلاش میکند آن را به رخ بکشد، نشان دهد، پز دهد و به نمایش بگذارد تا به این شیوه منزلت اجتماعی کسب کرده و متفاوت جلوه کند/ « متفاوت بودن» نسبت به سایر آدمها، یکی از شگردهای اصلی این رسانهها بوده و هست؛ تزریق این احساس که « وقتی در خیابان راه میروم همه مبهوت من هستند، همه به من خیره میشوند و بعضی هم میگویند اوووف، اونو نگا! و این چقدر لذتبخش است»/ آنان با ماشین بی.ام.و. خود به دنبال فخرفروشی و به رخ کشیدن نیستند. چون داشتن این ماشین در آلمان برای فرد وجهه نمیآورد. اساساً پز دادن با کالاهای مصرفی آنقدرها در آلمان شایع نیست. این صادر کردن کالاست که در آلمان وجهه اجتماعی میآورد/ متأسفانه این جملهها در کشورهای خاورمیانه خریدار دارد. جایی که مردمان آن فرهنگِ "چشم و همچشمی" ، "روکمکنی" ، و " رو بیست من بیست نیاد" دارند و بازاریابان این را خوب میدانند. بخر و به دیگران از بالا نگاه کن/ به یاد دوران دوازدهساله مدرسه خودم میافتم که « معلمان پرورشی انقلابی » هرروز و هرروز برایمان از مصرفزدگی غربیها و مسخ انسان غربی به خاطر بمباران تبلیغات تجاری میگفتند....
مهر به هفته نرسیده بود که باز خبری دیگر باعث شوکه شدنم شد و آن چیزی نبود جز ضرب و شتم و تیغ زدن به پشت کمر یکی از مدیران مدارس ؛ باز هم در استان کرمان توسط یک دانش آموز هنرستانی مهر امسال را خبر ساز تر کرد گویا نکویی سال تحصیلی جدید از مهرش پیداست/ چرا خشونت در سطح مدارس کشور ما روز به روز گسترش می یابد/ وقتی دانش آموزی توسط دانش آموزان یا حتی معلم خویش مورد تمسخر قرار می گیرد. وقتی به جای به کارگیری روش های ظریف تربیتی برای ایجاد نظم در بین دانش آموزان معلم روش های سنتی تنبیه و ...را به کار می برد/ امروز معلم و دانش آموز هر دو قربانی بیماری آموزش و پرورش شده اند ؛ قربانی سکوت و بی مهری بعضی مسئولین/ اگر معلم اجازه مهر ورزیدن و گسترش این مهر را داشت ، اگر به درس هنر که زمینه ساز مهرورزی و تلطیف روح است توجه می شد ؛ اگر معیشت معلم و منزلتش شعار بعضی از مسئولین نبود امروز جز مهر و کاشتن مهربانی بذر دیگری در دل دانش آموز کاشته نمی شد...
زبان رایج خودمان هم مهجور است/ بررسی کردم دیدم دچار "خوانش پریشی" (dyslexia) است و خودش خبر ندارد! چطور می شود یک نفر تا مدرک کارشناسی پیش برود و "خوانش پریشی" اش کشف نشده باشد/ وقتی غلط گویی و غلط نویسی برایمان عادی شود طبیعی است که درجات خفیف و حتی متوسط خوانش پریشی را تشخیص ندهیم/ بیایید علیه "فضیلت بی سوادی" ایستادگی کنیم، از گویندگان و نویسندگان "منبع" طلب کنیم و غلط های گفتاری و نوشتاری شان را تصحیح کنیم