صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

حکایت حضرت موسی با اسرائیلی و عبور حضرت موسی از کربلا

که اسراییل مردی در فلان راه
که موسی را بدیدش در گذرگاه

بدن لرزان و چشمانش به گودی
نحیف اندام تقوا دل سجودی

گناهی بس بزرگ آمد برایم
بخواه از خالفت عفوی مرا هم

تو دانایی اجابت کن دعایم
که هر چیزی ز من خواهی رسانم

گناهی کرده یا رب بنده ات هان
ببخش او را گناهش عفو گردان

که هر کس را ببخشم جز یکی هان
که الا قاتل مولا حسین جان

بگفتا ای خداوندا حسین کیست
لعین قاتل به هستی نام او چیست

حسین ذکرش به جانب کوه بگذشت
که قاتل باغیه آن فرد بد زشت

خدا لعنت کند بر آن کسانی
که کشتند پور دخت مصطفایی

که موسی را غم آمد کردگارا
که غمگین بر حسین ام پور زهرا

که بی غسل و کفن بر روی شن ها
که غارت می کنندش خیمه ها را

زنان را در اسارت هان محبّان
یکی بعد از دگر کشتند آنان

چه سرهایی به سرنیزه چه خونین
اسیران یک به یک نالان چه غمگین

صغیران از عطش لب تشنگی هان
یکی بعد از دگر مقتول میدان

نه یاری یاوری باشد هم او را
شما را پیروانی او که مولا

بگرید یا بگریاند هر آن کس
به دور از آتشی گردد عطا بس

چنین اخبار شد موسی به روزی
که با یوشع زمین را سیر کردی

رسیدند بر زمینی کربلا نام
که نعلین پاره پاره شد چه آلام

به پایش رفت سه پهلو خار جانا
روان شد خون ز پایش گفت خدایا

چه حادث شد ز من یا رب گناهی
گناهی مرتکب کیفر بدادی

ندا آمد نه ای موسی نگاهی
در این جا کشته گردد ابن خاکی

که مقتل گاه مولانا حسین جان
که خونش بر زمین ریزد چه نالان

که موسی عرض کردش این که ماتم
علی را ابن باشد سبط خاتم

که قاتل را لعین ماهی دریا
وحوشی را نگر نالند ز صحرا

هوا را همچنان ناظر که طائر
طبیعت را نگر هر جا که سائر

که لعنت آسمان ها این زمینی
هزاران بار بر قاتل حسینی

که موسی دست دعا شد گفت لعنت
که یوشع گفت آمین این جنایت

به سوی خضر رفت موسی عمران
که او را پیروی باشد عزیزان

به کاری من موکل لا تحمل
که من هم لا تحمل تو موکل

حدیثی گفت او را از محمد
مصیبت نامه ها از آل احمد

چنان گریان شدش هر یک به زاری
که موسی آرزو کردش چه رازی

که از امت محمد کاش بودم
مقابل دشمنان اوباش بودم

به تورات این چنین آمد که مردی
ز اولاد محمد کشته فردی

عرق مرکب نخشکیده به جنت
روند با حوریانی انس و خلوت

حسن برما گذشت گفتیم این آن
نه جانا او حسین ابن علی هان

سلیمان بر بساط اش در هوا سیر
به جایی او رسیدش دیده شد خیر

سه باری پیچ خوردش هان بساط اش
چنان ترسید افتد از سمایش

که ساکت باد شد آمد فرودی
بپرسیدش سلیمان لا صعودی

چه علت باد گفتا ای سلیمان
که اینجا قتلگاهی بر حسین جان

که او فرزند پاکان سبط مختار
علی را ابن باشد او که کرّار

سلیمان دست ها برداشت لعنت
که جن انسان به آمین بس جنایت


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آشنایی با مقاتل و مقتل نگاری و واقعه کربلا و امام حسین

دوره دوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرون ششم تا دهم.  (معرفی بیشتر مقتل لهوف)مقام معظم رهبری فرمودند:وقتی لهوف آمد تقریبا همه مقاتل تحت الشعاع قرار گرفت، مقتل بسیار خوبی است، چون عبارات بسیار خوب وسیع و خلاصه انتخاب شده است. شهید محراب آیت الله قاضی تبریزی می فرماید:
کتاب لهوف سید بن طاووس رحمه الله علیه، نقلیاتش بسیار مورد اعتماد است و در میان کتب مقاتل، کتاب مقتلی به اندازه اعتبار و اعتماد به آن نمی رسد.
لهوف سید بن طاووس در یک مقدمه و سه فصل تدوین، و در سه فصل آن: پیش از شهادت، شهادت و پس از شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، تشریح شده است.


شهرت فراوان لهوف سید بن طاووس به چند عامل برمی گردد:
اول: شخصیت علمی،اعتقادی و اخلاقی نویسنده و جایگاه ممتاز او در میان دانشمندان علوم اسلامی
دوم: تکیه مقتل لهوف بربعد عاطفی، واقعه عاشورا
سوم: پاسخ به موقع سید بن طاووس به یکی از مهمترین نیازهای معنوی زمان
چهارم: استفاده از منابع معتبر و قابل اعتماد
پنجم: روان و مختصر بودن مطالب و دوری از حواشی

اولین ترجمه لهوف به قلم شیوای میرزارضا قلی تبریزی،به نام (لجه الالم ) صورت پذیرفت.
 بعد از وی، مترجم معروف عصر مشروطیت محمدطاهربن محمدباقر موسوی دزفولی درسال 13 21 هجری قمری، آن را ترجمه کرد که در سال 1378 هجری شمسی با ویرایش مجدد،باعنوان سوگنامه کربلا چاپ ومنتشر گردید.
لهوف سید بن طاووس به زبان اردو وآلمانی نیز ترجمه شده است.
در سال 1323هجری قمری محدث نامی، حاج شیخ عباس قمی رحمه الله علیه،بخش دوم لهوف را که درباره واقعه روز عاشورا است را ترجمه نمودند.پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید رهبران و پیشوایان دینی مبنی برنقل وقایع کربلا، از مقاتل مشهور و مقتل خوانی مستند در جلسات، ترجمه های متعددی از لهوف، توسط مترجمان فاضل و خبره،چاپ ومنتشر شده است،
که از جمله ترجمه های روان و خوب، می توان به ترجمه مرحوم آیت الله فهری زنجانی، با عنوان: آهی سوزان برشهیدان کربلا و ترجمه های حجج اسلام  شیخ محمد عزیزی ،فرج الله الهی، علی کرمی،  اشاره کرد.

بیشترین مقتل نویسی در این دوره در عصر قاجار انجام شده است. نقل اخبار و اکاذیب و اعداد نجومی که با هیچ معیاری قابل اثبات نیست،در این دوران از این کتاب به آن کتاب منتقل شد  دوره سوم،  کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش اول)مشهورترین آثار این دوره، در هرات و در آغاز قرن دهم  با چاپ کتاب روضه الشهدای ملا حسین واعظ کاشفی شروع شد.
و به دلیل بافت ادبی زیبا، روایی و روان بودن، قلبها و ذهن ها را فتح کرد و به زبانهای مختلف اردو ، ترکی، عربی ترجمه و شهرت فراوان یافت تا آنجا که نام کتاب، عنوان محفل و مجلس وحتی محتوای مجالس قرار گرفت و اصطلاحات:  روضه خوانی، روضه خوان،کتاب روضه و مجلس روضه از همین عنوان برگرفته و متداول شد.

سنی بودن و یا شیعه بودن واعظ کاشفی به درستی معلوم نیست، نشست و برخاست او با عبدالرحمان جامی و امیر علی شیر و برقراری رابطه خویشاوندی او با جامی و ازدواج با دخترش و تسنن برخی از شاگردان او، قرائنی است که دلالت بر سنی بودن او دارد.
ولیکن بر مذهب حنفی بوده و گرایش به دوازده امام شیعه داشته و به آنها ارادت می ورزیده است.داستانی بودن ،سبک نو و فارسی بودن مقتل او سبب شد که اغلب وعاظ از روی آن مرثیه بخوانند، ورود این کتاب به مجالس سالار شهیدان، زمینه ساخته شدن داستانهای جعلی و نادرست و سبب نشر مطالب غیر واقعی در قالب زبان حال شد.
علامه سید محسن امین، علامه محدث نوری و استاد علامه شهید مطهری، این کتاب را بی اعتبار و دروغ پردازی های آنرا کاملا روشن می دانند.
نقد و نظر های عالمانه ای بر این کتاب نوشته شده است که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

لوءلوء ومرجان ، میرزا حسین نوری شهید جاوید، صالحی نجف آبادی ؛ حماسه حسینی، شهید مطهری مرحوم آیت الله ابوالحسن شعرانی، هم در مقدمه این کتاب: با حمل بر صحت فعل مسلم، و با نگاهی خوشبینانه می فرمایند:
از نقل ضعیف در روضه الشهدا عجب نباید داشت، چون در ادای مقصود واعظ، قوی است. اگر چه برای مقصود مورخ کافی نیست.

دوره سوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش دوم) مقتل نویسی در این دوره، تا زمان مرحوم ابن ابی طالب حائری متوفای اواسط قرن دهم هجری قمری و مرحوم فخرالدين طریحی متوفای اواخر قرن دهم هجری قمری، و مرحوم علامه مجلسی، متوفای اوایل قرن دوازدهم هجری قمری و بعد از آنها تا قرن سیزدهم وچهاردهم ادامه داشت.
بیشترین ایرادات، مسائل و اخبار نادرست در این دوره وارد مقاتل گشت.

آشنایی با مقاتل و مقتل نگاری و واقعه کربلا و امام حسین

سید محمدبن آبی طالب موسوی حائری کرکی ملقب به زین الخطبا نویسنده کتاب، تسلیه المجالس و زینه المجالس، یا مقتل ابی طالب است.
ایشان کتاب را در زمان شاه اسماعیل صفوی نوشته و از خدمات وی در جهت نشر مذهب تشیع تقدیر می کند. این مولف مقتل خود را به تاسی از روضه الشهدا، در یک مقدمه وده مجلس تنظیم کرده است.
یکی دیگر از آثار مشهور این دوره کتاب المنتخب فخرالدين طریحی متوفای اواخر قرن یازدهم هجری قمری است.
که شبیه روضه الشهدا و به زبان عربی است.نام اغلب کتب این دوره به تناسب رویکرد سوک، از واژه هایی انتخاب شده است که بیشتر حزن واندوه را القا می کند:
بحر الدموع - طوفان البکاء  - مهیج الاحزان - مجمع المصائب  فی نوائب الاطائب - محرق القلوب-  مجالس الاحزان-  
اکلیل المصائب فی مصائب الاطائب - کنز الباکین به عنوان نمونه، داستان سرشکستن حضرت زینب سلام الله علیها، به هنگام دیدن سر برادر بر روی نی را طریحی در کتاب منتخب المرائی و الخطب خود به نقل از گزارش مسلم جصاص (گچ کار)   از کتاب نور العین فی مشهد الحسین (ع) ابو اسحاق اسفراین نقل کرده است که بدون سند و ماخذ ودور از عقل است.

با استناد  به کتابهای معتبر تاریخی، اسرای کربلا را بر ناقه های عریان و بی جهاز سوار کردند و محملی در کار نبود تا آن که حضرت سرش را به چوبه آن بکوبد.

از دیگر نقلهای ضعیف کتاب نور العین، که مخالف اعتقادات شیعه است، دفن شدن حضرت امام حسین علیه السلام به دست جنیان است.

دوره سوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش سوم) از جامعترین و مشهورترین کتب مقتل این دوره، می توان به مقتل بحارالانوار علامه محمد باقر مجلسی متوفای اوایل قرن دوازدهم هجری قمری اشاره کرد.
مرحوم علامه مجلسی در ابتدای بحار هدف خود را جمع آوری همه اخبار و روایات واحادیث در باره اهلبیت علیهم السلام عنوان نموده و بررسی سره از ناسره را به آیندگان موکول نموده است و همین نگرش در تدوین آن دلیل بر آن است که اخبار این مقتل نیاز به اصلاح، نقد و بررسی دارد.
محن الابرار، ترجمه مقتل عاشر بحار الانوار، براساس کتب پانزده جلدی رحلی بحار توسط حجت الاسلام دکتر علی اکبر رنجبران بازنویسی، تحقیق و منابع آن استخراج شده است.
بیشترین مقتل نویسی در این دوره در عصر قاجار انجام شده است. نقل اخبار و اکاذیب و اعداد نجومی که با هیچ معیاری قابل اثبات نیست،در این دوران از این کتاب به آن کتاب منتقل شد.
در این دوره نقل روایی و معتبر جای خود را به ادبیات نقالی و شاهنامه ای داد.
اغلب نویسندگان مقاتل دراین دوره روضه خوان های عامی وکم اطلاعی بودند که فهم حدیثی و شم تاریخی لازم را برای تدوین مقتل نداشتند.
در قرن سیزدهم کتابهایی چون: اکسیر العبادات فی اسرارالشهادات یا اسرارالشهاده ، و تذکره الشهدا پا به عرصه مقتل نگاری گذاشت.
آغا بن عابد دربندی شیروانی مشهور به فاضل دربندی متوفای اواخر قرن سیزدهم هجری قمری، با جمع آوری اخبار ضعیف از منابع ضعیف کتابی غیر معتبر را تحت عنوان:اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات تدوین و عرضه کرد.
مرحوم محدث نوری این کتاب را در زیادی اکاذیب واخبار واهیه، مسجل دانسته وآن را بسیار ضعیف ارزیابی می کند .
مرحوم شهید مطهری این کتاب را همان روضه الشهداء به اضافه چیزهای دیگری می داند و می گوید:

واقعا مطالب این کتاب انسان را وادار می کند که به اسلام بگرید.

دوره سوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش چهارم) آنقدر این کتاب ،اکسیر العبادات فی اسرارالشهادات، دارای مطالب مجعول است که علامه سید محسن امین نیز اکثر مطالب آن را، ازغرایب و منقولات مورد اعتماد نمی داند.
مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی و حتی شاگرد مرحوم دربندی، میرزا محمد تنکابنی، به بی اعتباری کتاب ووجود اخبار جعلی و نادرست در آن تصریح کرده اند.
برای نمونه از جمله دروغ ها و خرافه ها که برای اسطوره سازی از امام حسین (ع) و توسعه زمان برای کشته شدگان به دست آن حضرت ایجاد شد.
ادعای هفتاد و دو ساعت بودن روز عاشورا توسط دربندی است.

از دیگر دروغ های بزرگ آمار نجومی است که دراین کتاب گزارش شده است.علی بن حسین مسعودی، نویسنده کتاب اثبات الوصیه که هم عصر مرحوم کلینی بوده، نهایت مبالغه را در عدد کشتگان به دست امام حسین (ع) به کار برده و آن را 1800 نفر ذکر نموده است، بعد از او ابن شهر آشوب و محمدبن ابی طالب این رقم را به 1950 نفر رسانده اند.
اما در کتاب دربندی که تقریبا هزار سال بعد ازمسعودی نوشته شده است،تعداد مقتولان به دست امام حسین (ع) به 300000 نفر می رسند. از این روناچار می شود ادعا کندکه روز عاشورا نیز هفتاد و دو ساعت بوده است.
واین درحالی است که کل جمعیت کوفه و شهرهای اطراف در آن زمان به این عدد نمی رسید و برفرض محال اگر هم می رسید زمان هفتاد و دو ساعت کفاف کشته شدن آن تعداد کوفی را دریک روز نمی داد.
(برای مثال اگر هر گردن زدن ده ثانیه طول بکشد در هفتاد و دو ساعت حدود بیست و پنج هزار نفر می شود) مگر اینکه دوباره به دروغ دخالت ملائکه و فرشتگان متوسل شود که البته راه این دروغ بزرگ را مرحوم شیخ صدوق در مجالس خود به نقل از ابان بن تغلب از امام صادق (ع) محکم می بندد. (چهار هزار ملک برای نصرت امام حسین (ع)آمدند ولی آن حضرت نپذیرفتند و ترجيح دادند نبرد در روز عاشورا با همان تعداد اندک یاران انجام شود تا خود ویارانش به فیض شهادت نائل شوند.)

دوره سوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش پنجم)از دیگر مقاتل مشهور این دوره در قرن چهاردهم می توان به تذکره الشهدای مرحوم ملا حبیب شریف کاشانی، متوفای اواسط قرن چهاردهم اشاره کرد.
 این کتاب نیز مملو از مطالب ضعیف ونقل های خلاف عقل سلیم است.
با اینکه نویسنده از دانشمندان و ناموران عصر خود بوده ولیکن به دلیل عدم تبحر در تاریخ و مقتل نگاری دیدگاههای نادرستی را عرضه نموده است.این کتاب در افسانه سازی واسطوره پروری همتای کتاب روضه الشهدای کاشفی است که البته ارزش ادبی آنرا هم ندارد.
از عیوب دیگر این کتاب ذکر اعداد و ارقام نجومی است و از جمله جعلیات نامعتبر آن بیرون کشیدن پیکر حضرت علی اصغر (ع) از قبر و جداکردن سر وی از بدن مطهرشان است.

از دیگر کتب عصر قاجار کتاب ناسخ التواریخ است که توسط محمدتقی سپهر متوفای اواخر قرن سیزدهم هجری قمری مشهور به لسان الملک نگارش شده است. او از شاعران ومنشیان دربار قاجار بوده که در کنار کارش ماموریت یافت تا تاریخ جهان را از حضرت آدم (ع)تا عهد قاجار بنگارد.
در بخش کربلا نیز هر آنچه را دیده و به نظرش رسیده را جمع آوری کرده است.استاد شهید مرتضی مطهری هر چند مولف را فرد متدینی می داند ولیکن تاریخش را معتبر نمی داند ودر این مورد می گوید:

صاحب ناسخ التواریخ تا حدی که سراغ داریم مردمتدینی بوده، اما تاریخش زیاد اعتبار ندارد، چون یک تنه بوده و کار دیگر هم داشته، و این همه تاریخ نویسی کار یک نفر نیست که بخواهد تاریخ دنیا را بنویسد.

در مجموع مقاتل تالیف شده در این دوره، نسبت به دوره های قبل از اتقان کمتری برخوردار است. البته کار مرحوم علامه مجلسی، جمع آوری تمام آن چیزی بود که در مقاتل دوره های قبل نوشته شده بود، که زحمت تحلیل وغربالگری آن به آیندگان سپرده شد.

بخش اول

ادامه دارد


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه و تشکل /

به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید ، «  کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان » از تشکل های فرهنگیان بیانیه ای صادر کرد .

متن این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

گروه استان و شهرستان ها/

بارها از وضعیت امنیتی در دانشگاه فرهنگیان انتقاد شده است و هر بار واکنش مسئولان سکوت بوده است .

این خبر را بخوانید

سنین 7-11 سالگی ، بعد از خانواده بهترین سن برای درونی کردن ارزشها و جامعه پذیری فرد است/ شما می توانید به او تعهد و بزرگواری و گذشت و فداکاری و عشق به موجودات زنده و همنوع را ببخشید یا او را به حال خود رها سازید تا هر چه بادا باد.تا او هرز رود/ همزمان با افزایش سن، تغییرپذیری شخصیت و باور ، هم کاری عبث است و هم ناممکن/ متأسفانه هر طرح و برنامه ای قرار است به آموزش و پرورش تزریق شود از دوره ی متوسطه آغاز می گردد، برای همین هم موفقیت چشمگیری ندارد/ باید در دوره ی ابتدایی از کارشناسان ارشد رشته ابتدایی استفاده کرد نه معلمین دیپلم

منتشرشده در یادداشت

وزارت آموزش و پرورش سعی کرده است تا در این مساله از خود  کاملا سلب مسئولیت کرده و گناه را به گردن خیر و پیمانکار پروژه بیندازد/ آیا قرار است دیگرانی که سر رشته ای در امر حساس آموزش و تعلیم و تربیت ندارند برای مدرسه راهبرد و خط مشی تعیین کنند/ اگر قصد خیر و پیمانکار از این کار عمل به یک " سنت " بوده است چرا باید این کار در برابر دیدگان صدها دانش آموز صورت بگیرد اگر واقعال قصد و نیت برای رضای خدا بوده است/ مردم برای تماشای مراسم اعدام قاتل " آتنا " صف می بندند و صدها دوربین از آن عکس و فیلم می گیرند/ چندی پیش سخنگوی قوه قضاییه از ترکیب " قتل های فجیع " نام برد/ پرسش این است که سهم آموزش و پرورش و مدرسه از این " خشونت عریان " چیست/ آیا این گونه معلمان به عوارض و پیامدهای عمل خود و به تنفر و یا کینه ای که در فکر و ذهن دانش آموزان از این عمل شکل می گیرد و در آینده قضاوت و نگرش آنان را می سازد اندکی تامل و تفکر کرده اند/ در جریان دستورالعمل "جذب دانشجو معلمان و شرایط و ضوابط استخدامی از نظر پزشکی و سلامت جسمی، روحی و روانی " که با غوغا و سر و صدا از سوی برخی رسانه ها مطرح شد انگار مشکل ما در آموزش و پرورش و جذب آن  موضوعاتی مانند  " لهجه غلیظ " و یا   بند مربوط به بیماری‌های زنان و برخی نقایص مانند نابینایی  بود/ معلمی که در برابر خشونت عریان سکوت می کند و با پوپولیسم غالب در جامعه همراهی می کند اصولا معلم نیست  و صلاحیت کار معلمی را ندارد/ مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین که در برابر این موضوعات سکوت می کند شایسته ادامه مدیریت نیست و باید عذرش خواسته شود/ شهیندخت مولاوردی در مرایم بازگشایی مدارس از وجود  ١٥میلیون پرونده قضایی در کشور نام می برد و تصریح می کند که ما رسالتمان را درست انجام ندادیم/ دادستان شیراز در خرداد ماه سال 94 اعلام کرد که  فحاشی، توهین و ضرب و جرح نیز در شیراز در صدر پرونده های دستگاه قضایی است که باید در این خصوص چاره ای اندیشیده شود/ خشونت در جامعه نهادینه شده است و اگر چرخه خشونت متوقف نشود ارکان اساسی جامعه و امنیت آن را دچار چالش های اساسی و جدی خواهد کرد...

منتشرشده در دانش آموز
دوشنبه, 03 مهر 1396 18:04

دیگر مدرسه ام دیر نمی شود

دیر شدن مدرسه و خاطرات یک معلم از زمان دانش آموزی  شنبه اول هفته بود و باز هم دغدغه های صبح اول مهر؛ مادر، سفره نان، پنیر و چایی شیرین به همراه قربان صدقه های مادر برای زودتر بیدار شدن صبح، آینه و قرآن، رسم دیرین اول مهر به همراه نکات اخلاقی مادرانه و پدرانه که با اول مهر هر سال فرق می کرد.
مادر: پای راستت را بیرون بگذار و بسم الله بگو؛


بسم الله الرحمن الرحیم
و ان لیس الانسان الا ما سعی
خاطرات خوش گذشته دلیلی شد تا مسیر ده دقیقه ای مدرسه رو پیاده طی کنم. در طول مسیر، مادران و پدرانی را می دیدم که دست فرزندانشان را گرفته بودند تا به مدرسه ببرند، یاد آن دوران و موتور ۱۰۰ یاماها پدر افتادم.

یادش به خیر….
چه بوی خوبی است بوی ماه مهر ، بویی که لوازم التحریر های نو، لباسهای نو و کیف و کفش نو را در ذهنم تداعی می کند یا نه بوی محبت مادر و معلم را.
یک لحظه از اولین مهر ابتدایی تا آخرین مهر دوران طغیان متوسطه، هنرستان شهید باهنر، شیطنت های نوجوانی برایم زنده شد، از آقا اجازه برم آب بخورم…

تا فرار از زندان زندگی…
به مدرسه رسیدم. باز مدرسه ام دیر شد‌؟

نهههه…. مدرسه ام دیر نشده بود و بچه ها تازه داشتند وارد کلاس می شدند، وارد که شدم ناخودآگاه اشک چشمانم، خاطرات خوب دوران مدرسه را به یادم آورد.
چقدر دوست داشتم روی همان نیمکت ها که شش، هفت نفری می نشستیم و از سر و کول هم بالا می رفتیم بنشینم و بازی گوشی بچه ها را تماشا کنم ولی دیگر نمی شد، چون من معلم همان مدرسه ای شده بودم که همین دیروز دانش آموزش بودم و وارد دفتری شدم که همیشه از ترس آن دستانم می لرزید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور