صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نبود شایسته سالاری در انتصاب ها، تایید عملکرد معلمین و مدیرانی که با نحوه آموزش خود عملکرد سایر معلمین عزیز را زیر سوال می برند، برخوردهای ناشایست از طرف تعداد معدودی از همکاران شما با اولیا دانش آموزان، عدم توجه به مسائل معیشتی معلمین و به کارگیری افرادی که تخصصی ندارند در پست های مهم آموزش و پرورش، جابه جایی های نسنجیده کارکنان واحدهای مختلف بدون در نظر گرفتن و توانمندی و ....؛ اینها از عناوین مشکلاتی بوده که تاکنون مطرح گردیده است/  وزارت آموزش و پرورش دو وظیفه مهم بر عهده آن گذاشته شده که تاکنون نتوانسته هیچ کدام را درست انجام بدهد. یا آموزش منهای پرورش بوده یا پرورش منهای آموزش

منتشرشده در یادداشت

سؤالی که در ذهنم نقش بسته این است چرا معلمان نمی‌نویسند/ چرا در مقابل وضعیت، آموزشی، تربیتی، رفاهی و معیشتی حال حاضر نظام آموزشی سکوت کرده‌اند و دست‌ به‌ قلم نمی‌شوند/ "قانون باید در کشور حکم‌فرما باشد و حکومت قانون بر کشور حکم‌فرما باشد، نوشت اگر گروهبان نصب می‌کنید بر اساس قانون باشد و اگر عزل می‌کنید بر اساس قانون باشد اگر زندان می‌کنید بر اساس قانون باشد و اگر آزاد می‌کنید بر اساس قانون باشد"/ از قدرت رسانه و فضای مجازی با سلاح قلم استفاده کنید/ بنویسید تا آیندگان ملامتمان نکنند که معلمان صدایشان درنیامد و اهل‌ قلم سکوت کردند و آموزش‌ و پرورش به بیراهه رفت / بیایید بخوانیم و بنویسیم و دیگر درس ندهیم . هر چه درس می‌دهیم وضعیت اجتماع ما بدتر می‌شود هرچه درس می‌دهیم برشمار بیکاران افزوده می‌شود/ بیایید این کتاب‌ها را دیگر تدریس نکنیم و قانون و اخلاق و انسانیت را آموزش دهیم/ امروز بیش از هرگونه آموزشی به آموزش انسان زیستن و انسان بودن نیاز داریم/ شما خط مقدم مبارزه با جهل و نادانی و مروج راه روشنگری و سیستم دانایی هستید و ضعف‌ها و تهدیدها را بهتر از هر مسئول ارشد بالادستی درک و فهم می‌کنید ؛ پس حرفتان سند است/ نظام دانایی را آموزش دهیم و به آنان یاد دهیم که هر سخنی را بدون فکر و تعقل قبول نکنند و زودباور نشوند/ همکارانم بیایید مسئولان را مورد سؤال قرار دهید و خواب آرام و آسایش را از آنان بگیرید و پرسشگر و مطالبه گر باشیم و چنان بر مدیران نالایق و ناکارآمد عرصه را تنگ کنیم تا خودشان فرار را برقرار ترجیح دهند و نخبگان کارآمد بر سیستم مدیریت کنند/ مطالبه گری و نقادی و به چالش کشیدن‌ها را اگر شما به رشته تحریر درنیاورید چطور می‌خواهید جامعه منتقد و نقاد آینده شکل بگیرد/ فریاد عدالت‌خواهی را با زبان دموکراسی و مردم‌سالاری و مطالبه گری در هم بیامیزید تا آیندگان روشنفکر، متفکر، پرسشگر، مطالبه گر بار بیایند و آینده روشنی را برای کشورمان رقم بزنیم تا دشمنان ملت و ایران بر آنان مسلط نشوند؛ و بدانید مسئولان بی‌لیاقت و ناکارآمد از قلم شما و فکر بیدار شما بیش از حضور شما و تجمع شما می‌ترسند/ از تهمت‌ها، برچسب‌ها و انگ‌های مد روز نهراسید که تکیه زنندگان بر اریکه قدرت و تشنگان زر و زور؛ پست و مقام از صدای قلم شما هراسانند و به تکاپو خواهد افتاد

منتشرشده در یادداشت

 استخدام معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش "رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات: طرح استخدام مربيان پيش دبستاني و نهضت سواد آموزي در مجلس شوراي اسلامي در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، دبيرخانه شوراي عالي آموزش و پرورش، اداره كل تدوين قوانين مجلس، مركز پژوهش‌های مجلس، سازمان امور اداري و استخدامي كشور و وزارت آموزش و پرورش بررسي و به دليل مغايرت با اسناد بالادستي، افزايش هزينه‌هاي دولت و كاهش كيفيت آموزشي، تضاد با عدالت استخدامي و تعطيلي دانشگاه فرهنگيان، رد شد."

این روزها حرکات و هوشیاری های خوشایندی در بین برخی از مسئولین ، مشاهده می شود. امید که جسارت و گستردگی چنین روندی همه جانبه و بنیادی تر ادامه داشته باشد. البته دقت نمائید که در مورد نیروهای حق التدریس ، نظر رد طرح اعمال نشده است.

اما چند نکته در مورد این نیروها :

1 - این نیروها اغلب به سنین بالای 30 سالگی رسیده اند و سن استخدام خود را از دست داده اند.

2 - این نیروها تا این سنین ، به جز تدریس مهارت یا حرفه دیگری را بنا به ضرورت فرا نگرفته اند.

3 - استفاده دیروز و طرد امروز این نیروها عادلانه نیست. طرد این نیروها بعد سوددهی ، خوشایند نیست.

4 - این نیروها همان خواهر و برادر و خویشاوندان من و شما هستند.

5 - دانش همه این نیروها در سطح پایین نیست و خیلی از آنها لیسانس و فوق لیسانس هستند. ما هم دیروز وقتی بیکار بودیم درها را برای اشتغال به صدا درمی آوردیم و برایمان حقی ایجاد می شد.

6 - همه ما به امید کسب درآمد و مفید بودن برای جامعه روزی حسرت اشتغال داشته ایم ، پس جایگاه آنان را دریابیم چون آنان نیز همانند همه ما انسانند و قصد تشکیل خانواده و ..... دارند.

7- بیشتر آنان در شرایط بحرانی کمبود نیرو خصوصا بعد بازنشستگی ارفاقی 5 سال به مدت سه سال متمادی که سونامی کاهش نیرو شدت یافت ، جذب شده اند یا در مدارس غیردولتی با اجازه آموزش و پرورش مشغول به تدریس شده اند. قرار نیست نسلی از انسانها قربانی فراز و نشیب شرایط استخدامی یا بازنشستگی مسئولان باشند.

استخدام معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش

چند پیشنهاد:

1- به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود ، یکی از ابزارهای کوتاه مدت تشخیص سره از ناسره و غربالگری نیروها، به عمل آوردن آزمون تخصصی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و نیروهای حق التدریس یا مربیان پیش دبستانی ، برای جذب دردوره ی ابتدایی یا متوسطه بطور جداگانه است. البته این مهم باید با توجه به مدت اشتغال و سن آنان صورت بگیرد که در جریان بازنشستگی دشواری ایجاد نگردد. بدین طریق بدون پیشداوری ، نیروهای توانمند شناسایی می شوند.

2 – بعد از آزمون ، به جای کنار گذاشتن یا جذب مستقیم آنها ، کلاس های یکساله آموزشی تا زمان جذب در آموزش و پرورش بگذاریم ، می توانیم از تجربه و توانایی آنها بهتر و بیشتر استفاده نماییم.

3 - برای عدم هدر رفت پتانسیل و تجارب اندک این جوانان ، این نیروها به سایر سازمانها بر اساس تخصص رشته ای یا فقط تجربه کاری ، منتقل شوند. یعنی اولویت استخدام مراکز بهزیستی، بیمه ، دارایی ، ثبت و احوال یا آب و برق و گاز و.....از بین این نیروها با رعایت شرایط سنی باشد.

4 - تنها زمانی می توان به حضور معلمین تحصیل کرده متخصص دست یافت که دیگر جذب نیرو به عنوان حق التدریس نداشته باشیم و گرنه همانند یک پروسه معیوب باز با همین دشواری و مقاومت برخورد خواهیم کرد.

5- برای سد جذب چنین ریل نامعیوب اشتغالی در آموزش و پرورش باید دانشگاه فرهنگیان همانند رسالت تربیت معلم سابق ،هم بودجه اش افزایش فوق العاده یابد که فعلا از همه دانشگاهها کمترین میزان اعتبار را داراست و هم از اساتید سرآمد متخصص آشنا به فن معلم استفاده شود. همچنین قبل ازجذب دانشجو ، آنها را در یک پروسه علمی و عملی برخورداری از شایستگی و صلاحیت معلمی ، بسنجیم و بعد به ادامه تحصیل بپردازند. غربالگری در چندین نوبت باعث اطمینان ما از حضور علاقه مندان و توانمندان شغل معلمی خواهد بود.

6 - دقت کنیم که به جز دانشگاه سراسری و دانشگاه فرهنگیان از هیچ کانال دیگری و برای هیچ نوع مدرسه ای معلم جذب آموزش و پرورش نگردد .

7 – اضافه تدریس هر مدرسه کما فی السابق توسط نیروهای موجود همان مدرسه انجام بگیرد و از نیروهای خارج از مدرسه استفاده نشود.

8 - چندگانگی آموزشی از بین رفته و نیاز به جذب معلمین بازنشسته یا حق التدریس بدون تجربه یا کم تجربه در انواع مدارس بطور قانونی حذف گردد.

9 - برای داشتن نیروهای حرفه ای و شایسته ، وزارت آموزش و پرورش باید قوانین سخت و بنیادی جدیدی جهت جذب معلمین داشته باشد.

استخدام معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش

10 - نهضت سوادآموزی از پوشش کامل آموزش و پرورش خارج و جداگانه به فعالیت خود ادامه دهد و آموزش و پرورش هیچ نوع تعهد یا پیوند سازمانی با آن نداشته باشد. در این صورت برای کسی ، حقی ایجاد نمی شود.

11- اصلاح نگرش جامعه نسبت به شغل معلمی با استفاده از رسانه های جمعی . صدا و سیما با تهیه برنامه های کارشناسی می تواند اهمیت و ضرورت شغل معلمی را با زُدودن باور غلط رایج ، بازسازی نماید.

12 – اصلاح این باور نادرست که اولیا فرزندان خود را برای آسایش خود به مدرسه می سپارند و تثبیت اهمیت حضور دانش آموزان در مدرسه برای فرگیری علوم .

13 – از کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس انتظار داریم که در هر دوره و با ریاست هر شخصی ، پاسدار و نگهبان اهداف عالی آموزشی کشور باشند و از تصویب هر نوع لایحه غیرمفید ، ممانعت به عمل آورند.

14 – از این کمسیون تقاضای اثبات ناکافی بودن بودجه وزارتی با 14 – 15 میلیون نفر نیرو اعم از معلم و مدیر و... و دانش آموز، را داریم. برای بهبود شرایط رفاهی و زندگی فرهنگیان و همچنین ساز و کار آموزشی ، عزم جزم لازم است.

15- یکی از دلایل نامتعادل بودن جنسیت این نیروها، حذف تدریس دبیران مرد در دبیرستانهای دخترانه است که ضرورت جذب بیشتر زنان برای تدریس را به وجود آورده است. برای حفظ این تعادل و همچنین برای متعارف ساختن روابط دو جنس در جامعه بزرگتر و توسعه امنیت جنسی، برگشت دبیران مرد به دبیرستانهای دخترانه توصیه می شود. بجای جداسازی جنسی ، بهتر است به غنای فرهنگی محیط آموزشی اندیشید.

امید که تعهد و رسالت همه مسئولین و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بالاخص ، معضلات حاکم بر آموزش و پرورش را به شرایط مطلوب و ارزشمندی تبدیل سازد. در انتظار حرکات متعهدانه هر چه بیشتر ، ما معلمین به معلمی خویش می پردازیم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد پرداخت حق التدریس معلمان و سازمان نظام معلمی

سیدمحمد بطحایی درباره برنامه وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت بدهی حق‌التدریسی‌ها گفت:‌ بخشی از بدهی وزارت آموزش و پروش به حق‌التدریسی‌ها مربوط به به سال تحصیلی قبل است؛ یعنی ما از سال گذشته نیز به همکاران حق‌التدریسی‌مان بدهکاریم.

وی با بیان اینکه مراحل تخصیص پرداخت طی شده است تا بخشی از آن بدهی‌ها پرداخت شود، اظهار داشت: دستور پرداخت به خزانه رفته و امیدوارم ظرف روزهای آینده با گشایشی که در خزانه ایجاد می‌شود، این تخصیص پرداخت شود. بنابراین می‌توان گفت که مراحل اداری پرداخت بدهی حق‌التدریسی‌‌ها طی شده و تنها تخصیص آنها انجام نشده است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چه تعداد معلم حق‌التدریسی در کشور داریم؟ تصریح کرد: ما دو نوع معلم حق‌التدریسی داریم. نوع اول، معلمان ثابتی هستند که کارشان تدریس حق‌التدریسی است و نوع دوم، معلمانی هستند که در خارج از ساعت‌های موظفی خود به تدریس می‌پردازند و ما حق‌التدریس آنها را می‌پردازیم.

بطحایی افزود: مجموع تدریس این معلمان چیزی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار ساعت در هفته می‌شود و اگر ما آن را به ساعت موظفی ۲۲ ساعت کار تقسیم کنیم، حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر معلم را شامل می‌شود.

وی درباره تشکیل سازمان نظام معلمی نیز خاطرنشان کرد: برنامه‌ای در این باره در دست داریم، ولی هنوز  نهایی نشده و پس از نهایی شدن، جزییات آن را اعلام خواهیم کرد.

ایلنا

پایان پیام/

به دلیل اهمیت تربیت بدنی، یونسکو در سال ۱۹۷۸ در منشور خود آن را به‌عنوان یکی از "حقوق اساسی بشر" به رسمیت شناخت و خواستار فراهم آوردن فرصت‌های آموزشی برای آن در سیستم‌های آموزشی کشورها گردید/ علی‌رغم اهمیت تربیت بدنی و ورزش به‌عنوان نیاز اساسی دانش‌آموزان، هیچ موقع به عنوان اولویت در نظام اموزشی بسیاری از کشورها، از جمله کشورمان قرار نگرفته است/  زنگ ورزش اهمیت بسیاری در ارضای نیازهای اجتماعی، شناختی و حرکتی دانش آموزان دارد. ساعات ورزش در مدارس ما، بخشی از برنامه یادگیری است و نباید صدای زنگ ورزش در هیاهوی کلاس درس گم شود. آن زمان مطمئنی برای فراگیری بسیاری از مهارتهای زندگی اجتماعی است/ در بازی های گروهی، کودک معنای مصلحت " جمع " را فرا می گیرد و در حد توان برای موفقیت گروه خود می کوشد/ کم توجهی برخی از مدیران و مسئولان مدارس به تربیت بدنی، متخصص نبودن برخی از معلمان تربیت بدنی و جابه جایی اعتبارت تربیت بدنی و صرف آن در امور دیگر باعث کم رنگ شدن اهمیت ورزش در مدارس شده است/ حدود ۳۰  درصد دانش آموزان ایرانی دچار چاقی و اضافه وزن هستند که شيوع اضافه وزن و چاقى در شهرها دو برابر روستاها است. بر اساس این آمار ۲۵/۷  درصد از دانش آموزان مدارس هر هفته نوشابه مصرف می کنند، حدود ۳/۶ دهم درصد از دانش آموزان هر روز صبحانه نمی خورند و٦۰ درصد آنان روزانه شير مصرف نمى كنند. تقریباً ٦٨ درصد دانش آموزان روزانه سبزيجات تازه و ٤٠ درصد دانش آموزان روزانه ميوه مصرف نمى كنند، ٤٨ درصد آنها روزانه مسواك نمى زنند و طبق آمارهاى دقيق ٢٧ درصد دانش آموزان ترى گليسيريد بالا دارند/ متاسفانه نظارت مسئولین محترم آموزش و پرورش در برخی مدارس، توجه بیشتر بر میزان درآمد بوفه های مدارس و اختصاص درصدی ازین درآمد به آنها می باشد/ در بسیاری از مناطق کشور ۸۵ درصد دانش‌آموزان با ناهنجاری‌های اسکلتی نظیر گودی گردن و کمر، قوز پشت، پاهای پرانتزی، افتادگی شانه‌ و...مواجه هستند/ سرانه فضای ورزشی در ایران یک سوم استانداردهای جهانی است و همچنین سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزی به میزان ۱۸ صدم متر مربع است که باید به یک متر مربع برسد/ متولیان ورزش مدارس به جای ارائه راهکار برای احیای ورزش دانش‌آموزی، تغییر ساختار اداری ورزش دانش‌آموزی، اجباری کردن رشته‌های ورزشی در پایه‌های مختلف تحصیلی را به‌عنوان راه‌حل برگزیدند/ بهتر است در هر استان، مدارس براساس برخورداری از امکانات و تجهیزات لازم طبقه بندی شوند و سپس متناسب با آنها برنامه هایی را تدوین و اجرایی کرد...

منتشرشده در دانش آموز
اين طرح در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، دبيرخانه شوراي عالي آموزش و پرورش، اداره كل تدوين قوانين مجلس، مركز پژوهش‌های مجلس، سازمان امور اداري و استخدامي كشور و وزارت آموزش و پرورش بررسي و به دليل مغايرت با اسناد بالادستي، افزايش هزينه‌هاي دولت و كاهش كيفيت آموزشي، تضاد با عدالت استخدامي و تعطيلي دانشگاه فرهنگيان، رد شد/ از اين آمار 42 هزار نفر مربي پيش دبستاني ، 60 هزار مربي نهضت و 18 هزار نفر ساير افراد از جمله خريد خدمات هستند/ 94 درصد افراد مشمول خانم‌ها هستند كه با سياست توازن نيرو مغايرت دارد همچنين 93 درصد مشمولين در شهرهاي بزرگ و مراكز استان ها سكونت دارند درحالی که روستاها، عشایر و مناطق مرزی نیازمند نیروی انسانی هستند، و از همه مهم‌تر رشته تحصيلي 44 هزار و 770 نفر معادل 37 درصد افراد مشمول طرح، مطابق با رشته‌هاي تدريس دوره متوسطه نظري است كه تا سال 1399 هيچ نيازي به جذب آنها نيست
 
گروه اخبار/ رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات گفت: ايجاد محدوديت در شايسته گزيني معلمان از پيامدهاي اجراي طرح استخدامي مصوب مجلس است.
 
طرح استخدام مربيان پيش دبستاني و نهضت سواد آموزي در آموزش و پرورش

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، اسفنديار چهاربند با اشاره به تصويب طرح استخدام مربيان پيش دبستاني و نهضت سواد آموزي در مجلس شوراي اسلامي، اظهاركرد: اين طرح در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، دبيرخانه شوراي عالي آموزش و پرورش، اداره كل تدوين قوانين مجلس، مركز پژوهش‌های مجلس، سازمان امور اداري و استخدامي كشور و وزارت آموزش و پرورش بررسي و به دليل مغايرت با اسناد بالادستي، افزايش هزينه‌هاي دولت و كاهش كيفيت آموزشي، تضاد با عدالت استخدامي و تعطيلي دانشگاه فرهنگيان، رد شد .

وي آمار مشمولان اين طرح استخدامي را 121 هزار نفر اعلام و تصريح كرد: از اين آمار 42 هزار نفر مربي پيش دبستاني ، 60 هزار مربي نهضت و 18 هزار نفر ساير افراد از جمله خريد خدمات هستند.

چهاربند خاطر نشان كرد: براساس برنامه ششم توسعه سهميه استخدام آموزش و پرورش تا سال 1399، 185 هزار نفر است اما در صورتي كه طبق مصوبه مجلس 121هزار نفر جذب شوند، 65 درصد ظرفيت استخدامي را از دست خواهيم داد.

وي ادامه داد: 94 درصد افراد مشمول خانم‌ها هستند كه با سياست توازن نيرو مغايرت دارد همچنين 93 درصد مشمولين در شهرهاي بزرگ و مراكز استان ها سكونت دارند درحالی که روستاها، عشایر و مناطق مرزی نیازمند نیروی انسانی هستند، و از همه مهم‌تر رشته تحصيلي 44 هزار و 770 نفر معادل 37 درصد افراد مشمول طرح، مطابق با رشته‌هاي تدريس دوره متوسطه نظري است كه تا سال 1399 هيچ نيازي به جذب آنها نيست .

طرح استخدام مربيان پيش دبستاني و نهضت سواد آموزي در آموزش و پرورش

رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات، كسب موقعيت نخست تربيتي جهان اسلام، توسعه عدالت آموزشي، برقراري نظام كارآمد، معلم محوري، تقويت نگاه تخصصي به دوره ابتدايي، استقرار نظام سنجش صلاحيت و ... را ازجمله اهداف تعليم و تربيت ايران برشمرد و عنوان كرد: مغايرت این مصوبه با بند ب، مغايرت با جز 1 و 3 و بند الف، مغايرت با تكليف آموزش و پرورش همگي در ماده 63 ، همچنين مغايرت با بند 2 سياست‌هاي كلي علم و فناوري، تضاد با سياست‌هاي كلي ايجاد تحول، مغايرت با ماده يك سياست‌هاي كلي ابلاغي رهبري، مغايرت با بند10سياست‌هاي كلي نظام اداري، مغايرت با اصول 126 و 75 قانون اساسي، مغايرت با تبصره 10 ماده 17 قانون تعيين تكليف معلمان حق التدريس و مغايرت با ماده 123 برنامه پنج ساله ششم توسعه از جمله مغايرت‌هاي قانوني مصوبه اخير مجلس شورای اسلامی است .

وي ادامه داد: انسداد بلند مدت تحول درآموزش و پرورش – محدود كردن شايسته گزيني فرهنگيان، تشديد عدم تعادل جنسيتي و منطقه اي نيروي انساني، كاهش پوشش تحصيلي و افزايش بازمانده از تحصيل به دليل كمبود شديد معلم در مناطق روستايي، عشايري و مرزي، كاهش كيفيت آموزشي – عدم تعادل توزيع نيروي انساني غيرمولد و مازاد و بارمالي سنگين بازنشستگي 300 هزار نفر طي 4 سال، لاينحل ماندن وضعيت اشتغال نيروهاي شاغل در نهضت و پيش دبستاني، حذف كامل كليه پذيرش‌های دانشجو معلم در 163 بوم، كاهش 70 درصدي سهميه استخدامي ايثارگران، تعطيلي 35 پرديس فرهنگيان و افزايش بي سوادي در افراد زير 50 سال، از پيامدهاي اجراي طرح استخدام مربيان پيش دبستاني و نهضت سواد آموزي است .              

چالش های جذب و استخدام نیرو و معلم در آموزش و پرورش و مشکلات اقتصادی  گروه اخبار/

حمیدرضا آذری در صد و بیست و دومین نشست شورای آموزش‌ و پرورش استان فارس اظهار داشت: امروز آموزش‌ و پرورش ازنظر کمی در منابع انسانی مشکل دارد به‌ طوری‌ که تا سال 1400 هجری شمسی 400 هزار نفر از این سازمان خداحافظی کرده و بازنشسته می‌شوند.

وی با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش استان فارس سومین آموزش‌ و پرورش در کشور از نظر گستردگی و تعداد نیرو است، افزود: یک سری از مشکلات آموزش‌ و پرورش ساختاری است که حل آن از توان ما خارج است و یک سری نیز داخلی است که باید با هم‌افزایی و هم‌فکری در استان آن‌ها را حل کرد.

این مقام مسؤول اضافه کرد: اگر نگاه‌ها به آموزش‌ و پرورش به‌عنوان یک نهاد تأثیرگذار باشد، بسیاری از مشکلاتش قابل‌حل خواهد بود.

آذری با بیان اینکه مشکل اقتصادی یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزش‌ و پرورش است، خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی آموزش‌ و پرورش فارس از سال 1390 شروع می‌شود و بنده که 30 سال در این وزارتخانه خدمت کرده‌ام فکر نمی‌کنم چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب تا این حد ما تحت‌ فشار اقتصادی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: از فروردین 96 تا به‌ حال حتی یک ریال به‌ غیر از حقوق به استان‌ها داده نشده است.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش فارس در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود نیروی انسانی در این سازمان اشاره کرد و گفت: امسال با دردسرهای بسیار کلاس‌های ابتدایی را راه‌اندازی کردیم.

آذری افزود: برای نمونه در شهرستان داراب سال آینده 590 معلم بازنشسته می‌شوند و تا 4 سال دیگر 400 هزار نیرو از آموزش‌ و پرورش کشور خداحافظی می‌کنند اما هیچ راهکاری برای جایگزینی این نیروها پیش بینی نشده است.

وی ادامه داد: آموزش‌ و پرورش هیچ نقشی در جذب معلم ندارد و باید اذعان کنیم نیروهایی که در 10 سال اخیر وارد آموزش‌ و پرورش شدند، مهارت فنی و تخصص برای تدریس کمتر دارند و ما نیز هیچ پولی برای کلاس ضمن خدمت و آموزش آن‌ها که چیزی حدود 30 یا 40 میلیارد تومان خواهد شد، نداریم.

لازم به ذکر است آموزش‌ و پرورش استان فارس 800 هزار دانش‌آموز،65 هزار معلم شاغل و 60 هزار معلم بازنشسته دارد، ضمن اینکه 7 هزار مدرسه نیز زیر نظر 59 اداره در سراسر استان فعالیت می‌کنند.

فارس

انتهای پیام

گروه اخبار/

تغییر کتاب های درسی و ماموریت آموزش و پرورش و احراز صلاحیت های معلمی

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش با تاکيد بر اين که نبايد آموزش و پرورش را با بنگاه کاريابي اشتباه گرفت، گفت: تزريق و تحميل نيروي انساني آموزش نديده باعث مي‌شود دوره ابتدايي نحيف و ناتوان شود اگر تعالي تعليم و تربيت را مي‌خواهيد، بايد به دوره ابتدايي توجه کنيد و از تحميل نيروهاي آموزش نديده حرفه‌اي به آموزش و پرورش جلوگيري شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين محي الدين بهرام محمديان در نشست خبري با بيان اينکه در مجموع هر کتابي که پنج سال از عمرش بگذرد با توجه به نيازهاي عمومي مورد بازنگري قرار مي گيرد،گفت: از سوي وزير آموزش و پرورش به همه دستگاه‌هاي دولتي و ملي نامه اي ارسال شده تا هرچه را لازم مي دانند در کتب درسي وارد شود تا پايان آذر اعلام کنند.
وي با بيان اينكه درس مديريت و سلوک خانواده سال آينده وارد کتب درسي مي‌شود، گفت: خانواده، آموزش زنان در آستانه ازدواج، مشکلات و پاسخ به سئوالات پيرامون تحکيم خانواده در اين کتاب لحاظ مي‌شود .
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي ادامه داد: نيازمند آن هستيم پا به پاي نوسازي کتب درسي، آموزش معلمان به‌روز رساني شود و امکانات و تجهيزات لازم براي تدريس آنها فراهم شود.
 مشکل عدم استقبال از فني و حرفه اي در کشور ما مشکل فرهنگي است؛ فرهنگ يقه سفيد و يقه آبي  وي گفت: در دوره ابتدايي نيروي انساني رو به تحليل رفته و اضافه شدن معلمان جديد در قالب تصميمات قانوني اقتضايي نمي‌تواند جامعه معلمان ابتدايي را بهسازي کند. برخي تصور مي کنند دوره ابتدايي دوره دست ورزگي و کارآموزي است.
معاون وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشي مبني بر انتشار کارنامه ضعيف يکي از پذيرفته شدگان آزمون استخدامي آموزش و پرورش در فضاي مجازي گفت: بايد فرآيندي را طراحي کنيم تا کساني که به عنوان معلم جذب مي‌شوند صلاحيت و توانمندي لازم را براي شغل معلمي داشته باشند. در غير اين صورت آموزش و پرورش لطمه مي خورد.

محمديان درباره کتب کار و فناوري و موکدات مربوط به مهارت آموزي گفت: مشکل عدم استقبال از فني و حرفه اي در کشور ما مشکل فرهنگي است؛ فرهنگ يقه سفيد و يقه آبي. متاسفانه کار کردن در فرهنگ ما بد شمرده شده است. بايد فرهنگ کار مقدس شمرده شود.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي ادامه داد: از سوي ديگر بايد يک مرکز و نهاد ملي چون وزارت کار استانداردها و نيازهاي بازار کار آينده را به آموزش و پرورش ارائه دهد تا ما بتوانيم سياست گذاري کنيم که تا کنون انجام نشده است. نکته سوم آنکه هنرستان‌هاي ما بايد جاذبه داشته باشند و آينده مشاغل روشن باشد.

ایسنا

ساختار انگیرشی فرهنگیان و نقش تشکل های معلمان در آموزش و پرورش

وزیر محترم آموزش و پرورش بیست و پنجم مهرماه دیداری با تشکل های فرهنگیان داشت .

در این دیدار چند نکتجه مطرح شده است :

1- تشکل های فرهنگی حلقه واسطه صف و ستاد در وزارت آموزش و پرورش هستند.

2- تشکل ها حسگرهایی که هستند که مشکلات پنهان شده را به مدیران گوشزد می کنند.

3 - عزم دلسوزان برای حل مشکلات معیشتی و تقویت ساختار انگیزشی معلمان .


نفس این دیدارها در نوع خود قابل تحسین است اما حل مشکلات معیشتی فرهنگیان نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است ضرورتی گریزناپذیر که می تواند ساختار انگیزشی فرهنگیان را برای تدریس بهتر و مطالعه روزآمد تقویت کند .
  تبعیض و نابرابری بین مزایا و حقوق این وزارتخانه با دیگر وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی و شبه دولتی امری آشکار و غیرقابل انکار است که البته اراده ای برای همسان سازی و رفع این نابرابری ویرانگر وجود ندارد .

پرسش من این است که این همه تبعیض و بی عدالتی در بین خود فرهنگیان چه توجیه منطقی و وجدانی دارد؟!

بخش بزرگی از مشکلات معیشتی فرهنگیان از طریق از میان برداشتن این ناعدالتی ها حل و فصل می شود .

ساختار انگیرشی فرهنگیان و نقش تشکل های معلمان در آموزش و پرورش

آقای وزیر

تشکل های مدنی فرهنگیان نه حسگر بلکه نهادهای قوی مدنی و دستگاهای پاینده قدرتمند،با انگیزه، دلسوز و آینده نگر که قدرت و توام لازم را برای ایفای رسالت خود یعنی آسیب شناسی مشکلات و چالش ها و اولویت بندی آنها در راستای اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت دارا هستند مشروط به اینکه رابطه و تعامل دوسویه ،هدفمند،قابل احترام و اثرگذار باشد در صورت تحقق این مهم ،راهی نو برای گره های فروبسته آموزش و پرورش گشوده می شود.
فرهنگیان ثروتی عظیم و سرمایه ای بی بدیل که در صورت باورمندی به نقش اثربخش آنها فرصت بی نظیری برای خلاقیت ها و افزایش راندمان این وزارت خانه پدید می آید ؛ باید از این پتانسیل قوی و غنی استفاده شود .

اشکال کار آن است که در بدنه آموزش و پرورش این باورمندی وجود ندارد.


آقای وزیر

لطفا دروازه وزارتخانه را به سوی فرهنگیان باز کنید !

وزارتخانه را با پشتوانه مشروعیت بخش فرهنگیان از دست درازی افراد غیر فرهنگی مصون نگاه دارید.

ایمان داشته باشید که در صورت تعامل سازنده با فرهنگیان نفوذ کلام شما در بدنه دولت دو صد چندان خواهد شد .

با سپاس و امیدواری برای تدبیر بهتر در راستای سامان بخشی به بی سامانی ها.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور