گروه اخبار/
بودجه سال ١٣٩٧ بنابر ادعاى رييس جمهور از نظر ساختارى بودجه متفاوتى نسبت به سالهاى گذشته است .
به نظر مى رسد دولت با عقلانيت بيشتري بودجه سال ١٣٩٧ را روانه مجلس كرده است و برخى مصوبات لايحه بودجه سال آينده به دلیل اثرات ضد عوامگرایانه آنها مى تواند دولت را وارد حاشيه هاى مهمى كند .
برخى از مهمترين تغييرات بودجه سال آينده نسبت به سال ١٣٩٦ عبارتند از :
بودجه پرداخت يارانه نقدى از ٣٣ هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان به ٢٣ هزار ميليارد تومان كاهش يافته است و اين يعنى حذف يارانه نزديك به ٣١ ميليون نفر در سال آينده .
درآمدهاى نفتى پيش بينى شده در سال ١٣٩٧ از ١١٣ هزار ميليارد تومان سال ١٣٩٦ به ٩٦ هزار ميليارد تومان كاهش پيدا كرده است .
بودجه هاى عمرانى نيز از ٧١ هزار ميليارد تومان سال گذشته به ٦٠ هزار ميليارد تومان يعنى به اندازه ١٨ درصد در سال ١٣٩٧ كاهش پيدا كرده است.
درآمدهاى مالياتى دولت از ١١٦ هزار ميليارد تومان در سال گذشته با ١٢ هزار ميليارد تومان افزايش به ١٢٨ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است .قيمت دلار در بودجه دولت ٣٥٠٠ تومان و قيمت نفت به ازاي هر بشكه ٥٥ دلار برآورد شده است .
بسياري از رديف بودجه هاى نهادهاى خاص حذف شده است و به عنوان مثال رديف بودجه برخى سازمان هاى فرهنگى مذهبى موازي با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در بودجه وزارت ارشاد تجميع شده است .
در حوزه ساير درآمدهاى دولت همانند درآمد از محل عوارض و خدمات دولت همانند عوارض خروج از كشور و عوارض صدور پلاك خودرو و غيره شاهد افزايش قابل توجهى هستيم و به عنوان مثال عوارض خروج از كشور از ٧٥ هزار تومان به ٢٢٠ هزار تومان افزايش يافته است .
دولت ترتيباتى را براى واگذارى ٧٠ هزار پروژه عمرانى نيمه تمام كشور به بخش خصوصى كشور در نظر گرفته است و اين پروژه ها را به دو دسته پروژه هاى حاكميتى و تصدى گرى تقسيم بندى كرده و براى هر گروه تسهيلات خاصى را براى واگذارى در نظر گرفته است .
در بخش بودجه ساير شركت هاى دولتى، صدا و سيماى جمهورى اسلامی ايران با ١٨٠٠ ميليارد تومان درآمد و ٣٣٠٠ ميليارد تومان هزينه و با ١٥٠٠ ميليارد تومان كسرى بودجه كه بايد از محل بودجه عمومى كشور جبران شود، زيان ده ترين شركت در اين گروه شركت هاست .
در پايان مى توان گفت در بودجه سال ١٣٩٧ نسيم عقلانيت وزيدن گرفته است و بايد ديد دولت تا چه حد مى تواند در مقابل فشارهاى عوام گرايانه عمومى و رسانه اى به ويژه در مقابل تصميم مهم و مثبت كاهش بودجه يارانه ها به ويژه يارانه هاى نقدى و حذف يارانه ٣١ ميليون نفر از يارانه بگيران مقاومت كند .
موسسه مطالعات بامداد
در بودجه، ردیفی برای «بودجه رفاهی» معلمان دیده نشده است. علاوه بر آن معلمان تاکنون از دریافت «کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم» که برای سایر کارمندان دولت پرداخت میشود، محروم بودهاند/ با وجود آنکه موضوع «رتبهبندی معلمان» در احکام تکلیفی برنامه ششم توسعه دیده شده اما در بودجه سال ٩٧ اعتباری برای آن پیشبینی نشده است/ مهمترین چالش بودجه همواره «کسری بودجه مزمن» آن است که نشان میدهد بودجهنویسان هنگام تدوین برنامه بودجه، بودجه «عملکرد» را مبنا قرار نمیدهند و این دور تسلسل باطل حتی در زمان درآمدهای طلایی دولتهای نهم و دهم نیز شکسته نشد/ قرار بود مجلس سال قبل فکری برای جدول ١٧ كند. مجلس میتواند مطابق اصل ٧٥ قانون اساسی، بودجه برخی از این نهادها را به سوی آموزش و پرورش گسیل كند و مهمتر آنکه با احیای قانون شوراهای آموزش و پرورش و پررنگکردن نقش «شهرداریها» و دخالتدادن و مشارکت واقعی مردم و نه صرفا نمادین آنان میتوان تعریف جدیدی از پروسه آموزش ارائه داد. آموزش را باید مردمی کرد
گروه استان ها و شهرستان ها/
موضوع « استخدام » همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز در وزارت آموزش و پرورش بوده است .
نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان خوزستانی برای صدای معلم ارسال شده و پرسش هایی مطرح شده است .
« صدای معلم » آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اعلام می کند .
بودجه در هر سازمان ، باعث چرخش تمامی فعالیت های آن می گردد ، کل هزینه های جاری یا عمرانی و حقوق و مزایا و پاداش کارکنان هر وزارتخانه با تصویب لایحه بودجه پیش بینی شده توسط رئیس دولت در مجلس شورای اسلامی مشخص می شود.
جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ارتباط با بودجه سال 97 آموزش و پرورش بیان کرد: در سال 97 ، بودجه به صورت استانی تعریف شده است و با توجه به بودجه پیشنهادی دولت ، تحولی در آموزش و پرورش ایجاد نخواهد شد، از سوی دیگر دولت معتقد است که این وزارتخانه گران اداره می شود!!
کنترل و مدیریت و هدایت مالی توسط استانها در وزارت آموزش و پرورش آینده ای درخشان نخواهد داشت و موجب افزایش تبعیض و چند گانگی اوضاع آموزشی کشور خواهد شد سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت رو به کاهش است و به حدود 10 در صد رسیده که در سال 97 به 9 درصد خواهد رسید. کوچکینژاد با اشاره به این که آموزش و پرورش نیازمند تحول در رتبهبندی است و از سوی دیگر معلمان خواستار افزایش حقوق هستند خاطر نشان کرد: با بودجه سال 97 اتفاق خاصی در این زمینهها نمیافتد. استانی شدن بودجه به نفع مناطق محروم است. از سوی دیگر آموزش و پرورش میتواند بررسی کند در کدام مناطق بودجه به خوبی هزینه میشود. همچنین بودجه مربوط به تخریب و نوسازی مدارس در سال 97 کاهش محسوسی داشته است و در سال 96 نیز اعتبارات مربوط به این مقوله به خوبی اختصاص نیافت و این نشاندهنده کم توجهی دولت به بحث مدارس فرسوده است. (1)
از سویی مطالب ذکر شده ، اشاره به ادامه وخامت اوضاع اسفبار نظام آموزشی در تمامی ابعاد دارد ، و از سویی دیگر تلقی دولت بر گران اداره شدن این وزارتخانه ، دور از قدرت ادراک است. دولت بایستی در نظر بگیرد که این گرانی نه به دلیل ریخت و پاش و اسراف و خلاف های مالی همانند سایر وزارتخانه هاست ، بلکه به دلیل بزرگ بودن گستره در برگرفته است.
تجزیه و تحلیل استانی شدن بودجه بر تمامی واقعیت های موجود در آموزش و پرورش:
1- انداختن بار سنگین بدهی ها و اعتبارات نانوشته شدۀ وزارت آموزش و پرورش بر دوش استانها طرحی زیرکانه ، بی نظیر و کم نظیر است. خلّاق چنین تفکری ، تیر خلاص را برای تنفس آسوده وزارت آموزش و پرورش کشیده است.
لاینحل بودن مشکلات مالی آموزش و پرورش و عدم حمایت هیچ کدام از وزارتخانه های پر درآمد و مولّد از آن، و بی تفاوتی مجلس در خصوص ضرورت افزایش سقف بودجه وزارت آموزش و پرورش، پیچیدگی های 17 نوع مدارس کشور و تنوع ناهمگون معلمان موجود در آن و......نهایتا به طور معجزه آسایی بر دوش استانها انداخته شد.
2- مگر آموزش و پرورش همانند شهرداری ها منبع درآمدی برای خود دارد که به استانی شدن آن اندیشیده ایم؟ پرجمعیت ترین و پر مشکل ترین وزارتخانه ، آموزش و پرورش است که اگر برای تخفیف آلام و دردهاست، باید گفت که مشکلات بی شمار جدیدی در انتظارمان خواهد بود. آن هم با مدیر کل هایی که بر اساس جناح بندی مشغول به فعالیت هستند نه کفایت و صلاحیت و کار آمدی.
3- مگر تبعیض های درونمایه مدرسه چندگانه در سراسر کشور برای ایجاد تفاوتهای روزافزون ناکافی بود که قصد شدت بخشی به آن را داریم؟ آیا در نظر وزیر محترم، مدارس شهرهای کلان و شهرهایی که اِعراب نمی پذیرند و مصیبتهایی چون اشتغال زودرس و اجباری یا عصبیت های قومی برای ترک تحصیل دختران را دارند ، یکسان خواهد بود؟ همان دخترانی که زیر 18 سال به عقد مردانی 40 - 50 ساله در می آیند و توسط خانواده برای تأمین معاش زندگی فروخته می شوند!!!
4- مگر توازن نیروهای زن و مرد یا رسمی و غیر رسمی یا رشته ها و دوره ها در استانها یکسان است؟ همین امر را بودجه دیکته می کند که باید جذب نیرو داشت یا خیر؟ استخدام کرد یا خیر؟
5- شهرهایی که جمعیت روستانشین بالایی دارند و به دلیل فعالیت اقتصادی کودکان و نوجوانان ،عنوان بازمانده از تحصیل را پیدا می کنند ، تفاوتی با شهرها و استانهایی که در صد جمعیت شهرنشینی آنها بالاست ، نخواهند داشت؟

6- وزیر آموزش و پرورش بهتر از هر کسی می داند که سطح مشارکت مردم در شهرها و استانهای مختلف بنا به دلایل فرهنگی و اقتصادی متفاوت است. پس چگونه انتظار هم سطحی در آموزش و پرورش کشور خواهیم داشت؟
7- امتیازات متفاوت منطقه ای و اقتصادی و فرهنگی استانها فقط به امر تفاوتها و تبعیض آموزش و کیفیت سطح آن دامن خواهد زد و این مقوله کاتالیزور سایر تفاوتها خواهد گردید و اوضاع آموزشی کشور از حال نیز اسفبارتر خواهد شد.
8- اگر دولت حقیقتا به فکر ملت است برای بهبود اوضاع زندگی هر استانی ، وزارت نفت و انرژی ، وزارت صنعت و معدن ، وزارت نیرو ، سازمان دارایی و مالیات ، سازمان برنامه و بودجه و.... را استانی نماید.
ملت امروز بیش از حد توان خود در تأمین مالی مدارس و دانشگاهها ، برای سعادت فرزندان خود سرمایه گذاری کرده اند ، دیگر چیزی برای تقدیم اضافی ندارند. همه افراد جامعه ثروت باد آورده ای برای هزینه کردن ، تحت عنوان مشارکت های مردمی ندارند، 50 - 40 درصد جامعه ما جزو قشر متوسط به پایین هستند. قدری انصاف.
9- یک دفعه هر استان همانند خیلی از کشورها به صورت فدرالی اداره شود تا خیال همه آسوده گردد.
"در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا با صراحت بر نظام فدرالی تصریح شده و یک نوع تقسیم کار مشخص میان دولت فدرال و دولتهای ایالتی در نظر گرفته شده است. در حقیقت هر ایالت در امور داخلی خود دارای اختیارات کامل است و صرفاً در امور خارجی، ارتش، ضرب و چاپ سکه و اسکناس و اعلان جنگ به دولت فدرال اختیار داده شده است. " (2)
یا همانند ایام مشروطیت به شکل ایالات و ولایت تقسیم نمایید.
10- شاید به تدریج هر استان به طور جداگانه خود برای اداره مسایل خود تصمیم بگیرد و فقط تفکر تأمین بار مالی بر دوش استانها نباشد؟ ساختار ملی و حل مشکلات مالی استانی خواهد بود؟!! یعنی مدیران استانی ما از وابستگی محض خود دست خواهند شست ؟ یا خواهند توانست مستقل عمل نمایند؟ آیا وزارت آموزش و پرورش چنین آمادگی را دارد ؟ کنترل سلامت هزینه ها در هر استان ممکن خواهد بود یا مثل خیلی از ادارات چون شورای شهر برخی شهرها و مناطق ، شاهد خلاف های مالی در آن خواهیم بود؟
11 - آیا در استانها سایر ادارات و مراکز و سازمانها از آموزش و پرورش حمایت مالی و عملیاتی خواهند کرد یا در انزوای ابد الدهری تنهای تنها ، ناتوان ناتوان خواهد ماند؟ همانند منابع مالی شهرداری ها ، دخانیات استان ، واحدهای تولیدی و صنعتی ، بانکها و دارایی، اتاق بازرگانی ، پتروشیمی و...... منابع مالی خود را در اختیار مدیران کل استانها قرار خواهند داد؟ آیا همه استانها این منابع در آمدی را دارند؟ یا همه آنها اوضاع برابری جهت مساعدت مالی دارند؟ یعنی مثلا استان سیستان و بلوچستان با استان تهران سنخیتی دارد؟ یا استان کردستان با اصفهان ؟ یا استان لرستان با شیراز؟ یا استان ایلام با آذربایجانشرقی؟ و......
اگر قرار است استانها را طبقه بندی و با هم سطح خود مقایسه کنیم که باز می شود تفاوت و تمایز و تبعیض.

12- نرخ سواد و بیسوادی ، نرخ بازمانده از تحصیل ، نرخ ترک تحصیل ، نرخ افت تحصیل ، نرخ مناطق برخوردار و نیمه برخوردار و کم برخوردار و.....همه در استانها خبر از تفاوتی آشکار می دهد. حال چگونه می خواهیم بنای تضادی نو را بر روی بنای تضاد قبلی بگذاریم ؟ ناهمگنی در هر امری دقیقا مشهود است. مثل الفبای وزارت نفت و انرژی نیست که داده و ستاده آن دقیقا تعریف شده باشد و مو از درز آن عبور نکند.
امید که قبل از عمل همه جوانب امر را بسنجیم و بعد عملیاتی کردن و خسران ، تصمیم به بازگشت نداشته باشیم. کنترل و مدیریت و هدایت مالی توسط استانها در وزارت آموزش و پرورش آینده ای درخشان نخواهد داشت و موجب افزایش تبعیض و چند گانگی اوضاع آموزشی کشور خواهد شد.
(1) شناسه خبر: 1602040 سرویس: اجتماعی ۲۵ آذر ۱۳۹۶
(2) از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یک موسسه کنکور در ازای قرارداد با آموزش و پرورش پیشنهاد داده بود که ۲۵ دستگاه بنز به مدیران آموزش و پرورش بدهد/ گام اول سالم سازی تشکیلات اداری قطع حلقه های ارتباطی سیستم اداری و مافیای کنکور است/ با حذف کنکور رقابت دانش آموزان از بین نمی رود و آموزشگاه های آزاد و کلاس های خصوصی به حیات خود ادامه می دهند/ با حذف کنکور کلاس های دوره دوم متوسطه یکسره تبدیل به کلاس کنکور می شوند و بساط نمره فروشی و فروش سوالات امتحانی رونق می یابد/ تلاش برخی مدیران ارشد آموزش و پرورش برای حذف کنکور مشکوک است/ از علی زرافشان و عبدالرسول عمادی می پرسم که گزینش دانشجو برای دانشگاه ها چه ربطی به ماموریت ذاتی وزارت آموزش و پرورش دارد / یکی از همکاران نزدیک آقای زرافشان در معاونت متوسطه، با تشکیل مرکز مشاوره، بخشی از بازار خدمات آموزشی را در اختیار داشت و شاید هنوز هم دارد/ اگر مافیایی وجود دارد سر گُنده تر آن در داخل وزارتخانه و معاونت متوسطه است/ مشاور وزیر هر نسخه نرم افزار را به قیمت دو میلیون تومان به مدارس می فروخت / گروه مشاوره ای دوست آقای زرافشان برای یکسال مشاوره اختصاصی هر دانش آموز بین سی تا چهل میلیون تومان دریافت می کرد/ قرارداد کلاس های کنکور این گروه رانتی در منطقه عسلویه حدود چهار میلیارد تومان بوده است/ با برخی دانش آموزان ارتباطات خصوصی و چت برقرار و بعدا کار به ابراز علاقه و حرفهای بی پرده عاشقانه و سکسی شرم آور کشیده می شد/ در برخی موارد کار به برداشتن روسری دانش آموز و ملاعبه منتهی شده است/ برخی از دانش آموزان قربانی اذیت و آزار جنسی این مقام ، دچار افسردگی شده اند و تحت درمان روانپزشک قرار دارند/ آقای علی زرافشان معاون متوسطه، هنگام پیشنهاد برای تصدی وزارت در دولت دوازدهم، از رفتارجنسی دستیار خود با دانش آموزان با خبر بود/ آقای کفراشی مدیرکل حراست و آقای بطحایی هم در جریان ماوقع هستند و اقدامی نکرده اند/ برای دفاع از قربانیان آزار جنسی در آموزش و پرورش، نباید منتظر دلایل و مدارک غیر قابل انکار حقوقی نشست/ قربانی آزار جنسی تحت تاثیر مباحثی مانند آبروی خانواده و تعصب ناموسی و غیرت و حیا و دیگر مقوله های فرهنگی شرقی سکوت می کند/ خانواده های قربانیان ترجیح می دهند به خاطر حفظ آبرو شکایت نکنند/ وقتی با فرد متخلف مماشات شود،ممکن است از موضع تهاجمی و طلبکارانه وارد شود/ فرقی نمی کند مشاور معاون وزیربازنشسته یا جابه جا شده است دستگاه نظارتی آموزش و پرورش باید از حقوق قربانیان دفاع کنند و منتظر شکایت قربانی مظلوم ننشینند/ وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل حراست به دلایل اخلاقی و دینی و دفاع از کیان آموزش و پرورش باید کنار قربانیان این ماجرا بایستند/ اخیرا در غرب بسیاری از سلبریتی ها و حتی مقامات سیاسی با افشاگری های خانم ها در مورد آزار جنسی پس از گذشتن سی چهل سال از ماجرا سرنگون شدند/ آزار جنسی در غرب در تجاوز جنسی منحصر نیست و طیفی از رفتارها از نگاه کج تا گفتار نامناسب در زمره آزار جنسی محسوب می شوند/ اغلب سلبریتی ها در غرب صرفا بر اساس اصول اخلاقی و نه مدارک حقوقی به اشتباه خود اعتراف کرده و از سمت خود کنار رفته اند
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ نشست" اصل کفایت و چالش تامین و مدیریت منابع مالی در آموزش و پرورش " در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران برگزار گردید .
در این نشست تخصصی دکتر ابوالقاسم نادری ( استاد دانشگاه تهران ) ؛ دکتر صمد برزویان ( دبیر نشست و استادیار دانشگاه علامه طباطبائی ) ؛ دکتر حمید رحیمیان ( دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی تهران ) ؛ دکتر عباس عباس پور ( دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی تهران ) ؛ دکتر برجعلی رئیس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران و نیز علی اللهیار ترکمن ( معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ) به ارائه دیدگاه های خود پرداختند .
در پایان نیز دانشجویان و حاضران پرسش های خود را مطرح کردند .
در این قسمت ؛ بخش نخست سخنان دکتر « صمد برزویان » تقدیم شما می شود .
گروه اخبار/

ساعتی پیش یک دستگاه مینی بوس حامل دانش آموزان در شهرستان قاین بعد از چاهک دوسویه به سمت روستای آلونک واژگون شد .
نیروهای امدادی و کارشناسان پلیس راه به محل حادثه اعزام شده اند .
مجروحان تصادف مینی بوس دانش آموزان تاکنون به 10نفر رسید که همگی به درمانگاه آرین شهر منتقل شدند.
اسامی مصدومین واژگونی اتوبوس بدین شرح است:
فاطمه حسینی - ۱۵ سال
عطیه حسینی - ۱۳ سال
زهرا عرپ پور - ۱۳ سال
بتول طاهری - ۱۲ سال
زینب حسینی - ۱۲ سال
فاطمه دهجو - ۱۶ سال
زهرا نجفی - ۱۶ سال
فاطمه نخعی پور - ۱۲ سال
ناهید رمضانی - ۱۴ سال
ریحانه بخشی - ۱۴ سال
۵ نفر از افراد ذکر شده به بیمارستان شهدا قاین خراسان منتقل شدند.
۵ مصدوم دیگر هم پس از درمان اولیه در درمانگاه ، مرخص شدند.
خبرگزاری پانا
گروه رسانه/
جمعی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در نامه ای که برای صدای معلم ارسال کرده اند ضمن سپاس از این رسانه خواهان پاسخ گویی و مسئولیت پذیری مسئولان شده اند .
« صدای معلم » ضمن تشکر و قدردانی از این " معلمان " خواهان توجه به مطالبات و پاسخ گویی و نیز حرکت بر مدار " قانون " از سوی مسئولان می باشد.
آلودگي بسيار خطرناكتر از زلزله است/ طبق اعلام اداره سلامت هواي وزارت بهداشت پارسال 4810 نفر فقط در شهر تهران بر اثر آلودگي جان باختهاند و 33 هزار و 500 نفر در سطح كشور. سونامي سرطان را كه در آينده كشتگان بسيار برجا خواهد گذاشت، بايد به آن افزود/ در وقوع زلزله، ما هيچ دخالتي و تأثيري نداريم، اما همه علت و مسئوليت آلودگي به عهده ماست/ از آغاز سال تاكنون فقط 10 روز هواي پاك داشتيم و 65 روز هواي ناسالم/ جمعيت اين شهر از 3 ميليون نفر در سال 55 به بيش از 10 ميليون نفر رسيده است. جمعيت استان به حدود 17 ميليون نفر. شمار خودروهاي شهر از 300 هزار دستگاه در سال 55 به حدود 4 ميليون دستگاه رسيده است. يعني 13 برابر. شهر درون كاسه است. جريان هوا ندارد. انباشت آلايندگي در آن به مثابه بمب شيميايي عمل ميكند/ هيچ مشكلي در عالم، بدون راهكار نيست/ بايد منابع اين كار تأمين شود. خريد خودروهاي برقي قطعاً از خريد بوئينگ و ايرباس ضروريتر است/ گر دولت همه 500 توماني كه قصد افزودن بر بهاي بنزين دارد را صرف واردات خودروهاي برقي مناسب كند و منابع ديگري بر آن بيفزايد، حتماً ميتوان ظرف مدت كوتاهي، انبوهي از خودروهاي برقي را با خودروهاي بهشدت آلاينده فعلي، جايگزين كرد. اضافه قيمت بنزين روزانه 40 ميليارد تومان عايد دولت ميكند/ آلودگي هواي تهران سالانه 12 تا 15 هزار ميليارد تومان هزينه دارد/ به شرطي که مانند بسياري از پروژههاي ديگر، لوث و اسير دست رانتخواران نشود... اين كار، به هر قيمتي بايد درست و به بهترين شكل انجام شود