صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

تعطیلات زمستانی مدارس  موضوع تعطیلات زمستانی مدت هاست که طرفداران و مخالفانی در درون و بیرون آموزش و پرورش  دارد.
سال گذشته این موضوع به صورت جدی در دولت مطرح شد و با توجه به آلودگی هوا در زمستان رییس سازمان محیط زیست از طرفداران این طرح بود. البته با پایان یافتن زمستان ٬ بحث درباره موضوع فروکش کرد. مجددا با شروع زمستان بحث پیرامون این موضوع داغ شده است. ظاهرا دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش هم با این تعطیلات موافق است . رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز از موافقان این تعطیلات می باشد .استدلال ایشان این است که مردم در این ایام به استان های جنوبی بروند و صنعت گردشگری رونق یابد .
در وزارت آموزش و پرورش نیز برخی موافق و برخی مخالف این طرح هستند .در مجلس نیز موافقان و مخالفان خودش را دارد .ظاهرا این مجلس است که حرف آخر را خواهد زد.


حال در زیر به برخی ایرادات که به این طرح وارد است می پردازم.
۱-مسئولان محیط زیست می گویند در اوایل دی ماه آلودگی هوا به دلیل سرما و سکون هوا٬ پدیده وارونگی دما زیاد است و بهتر است دو یا سه هفته مدارس تعطیل شوند.حال باید پرسید آیا مطمئن هستید که این پدیده دقیقا در دی ماه اتفاق می افتد و در آذر ماه و بهمن و اسفند این مشکل وجود نخواهد داشت؟ به فرض اگر این طرح تصویب و اجرایی شد و در ایام دیگر سال آلودگی هوا شدت پیدا کرد٬ در شهرهای آلوده چه باید کرد؟ مدارس تعطیل نشوند یا باز هم تعطیل شوند. تکلیف آموزش چه خواهد شد؟
تجربه نشان داده است به دلیل به هم خوردن نظم الگوهای آب هوایی دقیقا نمی توان پیش بینی کرد که چه ایامی سرما و سکون هوا وجود دارد. نه بارش ها از الگوی مشخصی پیروی می کنند و نه دما و جبهه های آب هوا. سال گذشته در اواخر بهمن برف زیاد(حدودنیم متر) و به دنبال آن سرمای شدید حدود یک هفته مدارس بسیاری از استان ها را به تعطیلی کشاند.

تعطیلات زمستانی مدارس
۲- از نظر گردشگری نیز این تعطیلات کمکی به رونق گردشگری نخواهد کرد. زیرا اگر واقعا زمستان ٬ زمستان باشد و سرما و برف بر کشور حاکم شود آیا مسافرت در چنین شرایطی عاقلانه است؟ مگر اینکه فقط مردم استان های جنوبی  به شهرها و استان های هم مسافرت کنند .تعطیلات عید معمولا فرصت مناسبی است برای کسانی که می خواهند به استان های جنوبی سفر کنند.


۳- از نظر آموزشی نیز وقفه در امر آموزش بسیار مخرب است .همین تعطیلی های تقویم و امتحانات نیم سال به اندازه کافی وقفه ایجاد می کند. در تمام مقاطع می تواند این تعطیلات مخرب باشد. با توجه به اینکه امکانات گرمایشی مدارس بهتر از سرمایشی است بهتر است کار مدرسه به گرمای شدید تابستان نکشد. همان گرمای خرداد و اوایل مهر کافیست.

تعطیلات زمستانی مدارس

گاهی اوقات استدلال می شود که در بسیاری از کشورهای دیگر چنین تعطیلاتی وجود دارد .البته در برخی کشورها این تعطیلات مصادف با تعطیلات  کریسمس است و از نظر آموزشی مشکل ساز نیست .در ایران که گاهی حدود سه هفته مدارس در ایام عید نوروز تعطیل می شوند دیگر تعطیلات زمستانی توجیهی ندارد.
به نظر می رسد همین رویه ای که در حال حاضر وجود دارد منطقی می باشد. بسته به شرایط هر شهرستان باید تصمیم گیری شود.
امیدوارم مسئولین محترم با این موضوع مخالفت کنند و بیش از این ضربه به پیکر  آموزش و پرورش وارد نکنند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

تنبیه بدنی معلمان و معاونین مدرسه

  معاون مدرسه با دو دانش آموز وارد دفترشد، با چهره ای نسبتاً برافروخته؛
دانش آموزان هر دو با التماس در خواست می کردند و قسم می دادند فقط یک دقیقه به حرفشان گوش کند و معاون لحظه به لحظه برافروخته تر می شد و تن صدایش بالاتر می رفت و به التماس های مکرر دانش آموزان اعتنایی نداشت.
بالاخره یکی از دانش آموزان شماره تلفن خانه شان را به معاون داد و معاون درحالی که بی انضباطی دانش آموز را به مادرش خبر می داد، از وی خواست تا نیم ساعت دیگر در مدرسه حضور یابد.
دانش آموز دوم اصرار و التماس می کرد که معاون عصبانی شد و دانش آموز را که به او نزدیک شده بود، هل داد.
اصرار بعدی دانش آموز و فریاد معاون، همراه با استفاده او از کلمات و عبارات نامناسب، توهین آمیز و نواختن کشیده ای به صورت و لگدی به پای دانش آموز.
ادامه التماس و اصرار دانش آموز و نواختن کشیده دوم و پرتاب لگدی دیگر همراه با افزایش صدای فریاد و توهین و تحقیر... 

تنبیه بدنی معلمان و معاونین مدرسه

معاون مدرسه، احتمالا خسته است،
از اول صبح در حیاط، راهروها، کریدورها، کلاس و... با دانش آموزان سر و کله زده است.،
شاید مشکلات مالی دارد.،
شاید رضایت شغلی ندارد.،
شاید از فشارهای زیاد زندگی به ستوه آمده.،...
شاید.،... شاید.،... و شاید...!؟

حال یک سوال ؟

آیا فقط یک لحظه تامل و مدیریت خشم نمی توانست معاون را از این شرایط بیرون بیاورد؟
آیا نمی شد با سعه صدر، حوصله، اعتنا به درخواست های همراه با التماس مکرر دانش آموزان ، فرصت بررسی و امکان انتخاب احسن به خود و دانش آموزان بدهد..."

یک لحظه یاد کلام مولا اميرمومنان می افتم "  که ؛
به هنگام خشم :
نه تنبیه
نه دستور
نه کینه

شما چه نظری دارید؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

پیش از این اللهیار ترکمن در کانال تخصصی به صراحت خود را فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از موسسه بین المللی برنامه ریزی آموزشی پاریس و فارغ التحصیل دوره دکتری سیاستگذاری آموزش از دانشگاه آلبرتای کانادا معرفی کرده بود/ اللهیار ترکمن مدعی است که مدرک دانشگاهی واحد رود هن در حکم کارگزینی ایشان اعمال شده و از اعمال مدارک معتبر بین المللی در حکم کارگزینی خودداری کرده است/ « کردانیزم » شامل شرایط علمی و حکم کارگزینی اللهیار ترکمن نمی شود ولی مطالعه اتوبیوگرافی ایشان، شاید مصداق نشر اکاذیب باشد/ ایشان به هنگام نقد کمیت بودجه آموزش و پرورش بارها اظهار کردند که آموزش و پرورش به دلیل نداشتن خروجی و کیفیت ، نیاز به بودجه بیشتر ندارد . جالب اینکه در این مناظره ها هرگز به بودجه نهادهای فرهنگی غیر دولتی و کیفیت خروجی آنها اشاره نکردند/ شما متاسفانه با حال و هوای حاکم بر آموزش و پرورش آشنا نیستید/ معرفی بطحایی به مجلس، حاصل یک توافق جناحی و تعامل با مدیریت سازمان برنامه و بودجه بود. معاون انتخابی نگاهی تربیتی به بودجه در آموزش و پرورش ندارد و بهره وری این دستگاه تربیتی را با عدد و رقم می سنجد. بهار این انتخاب نشان داد که سالی نکو در پیش نیست/ نباید از کسانی که تصدق نامه هایی به سبک قاجاریه برای انتصاب یک مدیرکل می نگارند، پرسید چرا عملکرد معاون وزیر در این روزهای پرکار کمیسیون تلفیق مورد ارزیابی قرار نمی گیرد

منتشرشده در یادداشت

صدا و سیما و مستند مدارس غیرانتفاعی  متاسفانه در روز یکشنبه مورخ ۱۷ دی ماه درساعت ۲۰ برنامه ای در شبکه ی مستند سیما با نام « غیرانتفاعی » و به ظاهر با هدف بررسی آسیب شناسی آموزشی و ارائه راهکار با گلچین نمودن صحبتهای مسئولین حال ‌و گذشته  آموزش ‌و پرورش و نیز با حضور کارشناسان منتخب تهیه کننده برنامه و... پخش شد !
درحالی که با کمی تامل در برنامه فوق به راحتی می توان فهمید که قصد تهیه کننده ‌دست اندرکاران برنامه چیزی جز نیات شخصی ‌و حزبی نبوده است ! هر چند در ذیل به صورت مستند به راحتی می توان به اثبات نیات پی برد، اما چیزی که برایمان جالب بوده و است گزینشی و بریده انتخاب کردن صحبتهای مسئولین وقت و ‌گذشته آموزش و پرورش بوده است ؟!
اما در باب تهیه و پخش برنامه ی فوق لازم می دانم که ابتدا به تهیه کنندگان برنامه ی فوق ونیز جهت تنویر افکار عمومی مردم عزیز موارد ذیل را یادآور شوم .
هر چند کاملا اطمینان دارم مردم فهیم و با درک و شعور کشورمان کاملا به امور آموزشی ‌و پرورشی اشراف دارند “ چرا که اولین معلمین هر دانش آموزی پدر و مادر وی می باشد“ و به راحتی در مسائل آموزشی ‌و پرورشی همچون دیگر مسائل کشور می توانند نظر دهند و ‌قطعا تاثیر گذار باشند .
امید که تهیه کنندگان ‌و حامیان پنهانی برنامه ی فوق که به ظاهر تحت عنوان دلسوزی ورود نموده اند، اما به نیات نادرست خود رجوع نموده و ‌ضمن عذرخواهی از ملت شریف ،در جهت اصلاح برآیند .
اما مواردی که نیاز است به آن در برنامه ی فوق توجه بیش‌تری نمود .


اول اینکه در خود این برنامه دقیقا ذکر شد که پس از انقلاب دردهه ی ۶۰ به جهت افزایش بی رویه ی دانش آموز ، کمبود فضا و امکانات کلاس های درس در مدارس دولتی با حدود ۶۰ تا ۷۰ نفره تشکیل می شد “ به نقل خانم معلم بازنشسته و نقل از اولیای گرامی و مسئولین وقت “ پیشنهاد تاسیس مدارس غیردولتی داده شده که با تذکر مقام معظم رهبری « رئیس جمهور وقت » از مدارس انتفاعی با تصویب مجلس ‌نمایندگان تحت عنوان مدارس غیرانتفاعی درسال ۶۷ تاسیس شد تا بتواند مشکلات آموزش وپرورش را با فلسفه خدمات آموزشی ‌و پرورشی باکیفیت ارائه دهد .
پس تناقض نظرات  کارشناسان و نیز گلچین انتخاب نمودن نظرات  مسئولین وقت خود پاسخی به نیات باطنی تهیه کنندگان بود؟!
« زیرا خود اذعان داشتند مدارس غیر انتفاعی تاسیس شد » پس انتفاع و بهره و فقط بنگاه داری که توسط این عزیزان اعلام گردید توسط افراد فوق الذکر در برنامه نقض شد و نیت غیر خیر دوستان نادان مشخص شد.
اما دومین دلیل ، اینکه برآورد مسئولین وقت از رئیس جمهور تا نمایندگان مجلس و مسئولین  آموزش و پرورش در جهت تصویب قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی ، یا تحلیل نادرستی بوده یا تحلیل درست ؟!
که اگر نادرست بوده پس ‌وااسفا به تصمیم گیرندگان و تایید کنندگان تاسیس مدارس غیرانتفاعی و اگر درست بود که قطعا تصمیم فوق ضمن در نظر گرفتن شرایط زمانی گذشته ، حال و آینده کاملا درست بوده است که این نیز بر اساس پخش نظرات مسئولین در برنامه ی فوق ، نقض هدف تهیه کننده را مشخص و نیت غیرخداپسندانه را نیز مشخص می نماید .
اما دلیل سوم ؛ در نظر گرفتن اصل مهم مشارکت و کمک مردم براساس فرمایش مقام معظم رهبری و دیگر مسئولین نیز جای تقدیر دارد که تهیه کنندگان خواسته یا ناخواسته به هدف غیر خدا پسندانه ی خود نرسند .
دلیل چهارم ؛ ذکر نکته ی جداسازی آموزش برای مرفهین و مستضعفین توسط دولت و ‌مجلس که دقیقا با پخش سخنرانی ‌و پاسخ مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به زبان ساده ذکرشد « پول دارها خواه یا ناخواه برای تحصیل از طریق کلاس خصوصی هزینه می کنند حال مدارس غیرانتفاعی باشد یا نباشد که البته پیشنهاد پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها با شرایط ‌سهمیه های مختلف نیز توسط سردار سازندگی بسیار به جا و شایسته بود » که البته صحبت های فوق توسط نمایندگان و تهیه کنندگان برنامه پخش شد و این نیز نقض کننده ی اهداف خود تهیه کنندگان بود !
دلیل پنجم ؛ دخیل دانستن مدارس و موسسین غیردولتی دربنگاه داری ، نیز موفق واقع نشد چراکه تغییر نام مدارس غیرانتفاعی به مدارس غیردولتی اتفاق افتاد .
دلیل ششم ؛ ورود بحث خدمات آموزشی با تایید معاون آموزشی وزارت آقای سحرخیز در دولت دهم که خود ایشان از افراد دخیل در ورود نیروهای غیر کارشناس ، خدمتگزار ، راننده و... به کلاس درس در پایه ی نوپای ششم که به صورت عجولانه اجراشد ،بود اما معلمین مدارس غیردولتی را غیرمتخصص ، بی سابقه یا کم سابقه عنوان می نماید ؛ آیا این خود نقض نیست ؟!
دلیل هفتم ؛ بحث مطرح شدن آزمون نهایی و گزینشی  و بریده انتخاب نمودن صحبتهای جناب آقای عمادی رئیس سنجش آموزش وپرورش نیز خود بیانگر هدف غیر خداپسندانه بوده ‌ و هست و اکنون ایشان می توانند نسبت به نوع گزینشی انتخاب نمودن نظراتشان نظر دهند که قطعا نیز نقض اهداف تهیه کنندگان خواهد بود.
دلیل هشتم ؛ دلیل بسیار مهم و حتی مهم تر از هفت دلیل قبل می باشد و نظر کارشناس برنامه است که منجر به توهین به شعور و درک بالای ملت فهیم کشور آنهم در قرن ۲۱ که امروزه هرفرد تاثیرگذار در سرنوشت خود و آینده کشور می باشد ، بوده است که جادارد حداقل تهیه کنندگان برنامه ضمن مشخص نمودن سوابق آموزشی ‌و پرورشی خود ، سوابق این کارشناس گرامی را نیز ازطریق رسانه ی ملی به صورت مستند اعلام نمایند؟!! و دلایل دیگر که اکنون مجال آن نیست !
اما پخش این برنامه را با هر نیت به فال نیک می پنداریم ، چرا که قطعا عملکرد مدارس غیردولتی با در نظر گرفتن محاسن ‌و معایب  از جمیع الجهات ، بسیار چشمگیر و برای عده ای که اکنون خود را بی نصیب می بینند ، ناراحت کننده بوده است و این را مدیون دولت خدمتگزار و با تدبیر و امید به ویژه جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محبوب هستیم که با کمال میل پذیرای نقد و پیشنهاد است و در شنیدن ‌و پذیرش انتقاد لکنتی نداشته و ندارد و در روزهای اخیر همچون گذشته علاوه بر نقدها ، آماج بیش‌ترین هجمه ها ، توهین ها ، افتراها و ... بوده اما چون قبل با سعه ی صدر و توکل به خدا و حمایت مقام معظم رهبری ‌و ملت شریف منجر به ناامیدی در دل دوستان نادان و‌ دشمنان دانا شده است .

صدا و سیما و مستند مدارس غیرانتفاعی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

در پی درج مطلبی در صدای معلم با عنوان " شاخه ای از مافیای مالی کنکور و گردش مالی 8 هزار میلیارد تومانی آن در آموزش و پرورش است ؛ چگونه است که وزارت آموزش و پرورش زوایای ذهن یک دانشجوی داوطلب معلمی را می کاود، اما از شناسایی مافیای کنکور ، با گردشی 8 هزار میلیارد تومانی درمانده است؟ " ( این جا ) ؛ معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای ارسال کرده است .

ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی ، عین جوابیه به شرح زیر است

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

شعری برای شهادت اسطوره تاریخ میرزا تقی خان امیر کبیر

امیران را امیری چون کبیری
بلند آوازه دورانی امیری

چه کم افراد تاریخی نمایان
رعیت پروری را یاد انسان

چه کم صالح هویدا در جهانی
که با من اجتماعی آشنایی

به خدمت خلق کم افراد نامی
گذر از جان رشادت را عیانی

فنون را یاد از دارالفنونی
کنی یادی به دور از هر زبونی

دگر یادی کنی یادی ز دوران
چه خدمت ها به ایران این عزیزان

به تاریخی ورق حاصل نمایان
قلم عاجز ز گفتن لفظ نقصان

هدف حرمت بشر را یادمانی
نه مرگی این کسان را جاودانی

به تاریخی ورق تاریخ تکرار
کم افرادی به خدمت خلق پر کار

شعری برای شهادت اسطوره تاریخ میرزا تقی خان امیر کبیر


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور