صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه نشست « کارشناسی و تخصصی »  با سخنرانی و پرسش و پاسخ « فاطمه مهاجرانی » سرپرست مرکز استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش با موضوع "تحليل استراتژيك مصوبه اخير از منظر مركز  استعدادهاي درخشان " در محل  انجمن اسلامی معلمان ایران برگزار شد .

« صدای معلم » بخش دوم این گزارش را به صورت کامل منتشر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و درس های آن   اولین دوره انتخابات تعیین نمایندگان فرهنگیان در هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان برای انتخاب انجام گرفت.این انتخابات یکی از اولین تجربه ی فرهنگیان در راستای تمرین‌ برای بر عهده گرفتن نقش های مختلف از طریق انتخابات در آموزش و پرورش بود.

حدود یک دهه پیش یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، بحث پارلمان آموزش و پرورش را مطرح نمود که در آن برنامه سخن از انتخاب تمامی نقش های مدیریتی از مدیر مدرسه تا وزیر آموزش و پرورش بود. به دیگر سخن واگذاری تمامی نقش های مدیریتی از سطوح پایین تا بالاترین نقش از طریق انتخابات و توسط فرهنگیان صورت پذیرد.

در آموزش و پرورش طی سالیان گذشته انتخابات مختلفی در سطوح پایین برای انتخاب اعضای هیأت مدیره شرکت های تعاونی مصرف، مسکن و نماینده معلمان در صندوق های رفاه و... برگزار می شد و معلمان نمایندگان خود را انتخاب می کردند.

انتخابات اخیر، برای انتخاب دو عضو ناظر و یک بازرس افتخاری هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان نخستین انتخابات سراسری ویژه فرهنگیان بود. این انتخابات پیامدها و دستاوردهای زیادی را برای فرهنگیان به همراه داشت. که در زیر به بخشی از این آنها به اختصار اشاره می شود تا راهگشای انتخاب های بعدی باشد:

نقاط قوت:

-کمرنگ بودن مسائل غیراخلاقی مانند توهین به سایر کاندیداها، شایعه پراکنی، تخریب دیگران، توهین به اقوام، مذاهب، نژاد ها،طوایف و ایلات مختلف، وعده های غیرعملی و اغراق آمیز و فوران تعصبات قومیتی و... به نسبت سایر انتخابات مختلف.

-  همگرایی فرهنگیان در راستای خواسته های صنفی و طرح شعارهای مبارزه با فساد اقتصادی و مالی.

- تمرین دموکراسی صنفی در بین جامعه ی فرهنگیان کشور به عنوان مقدمه ای برای تشکیل پارلمان فرهنگیان و انتخاب نقش های مدیریتی مختلف از انتخاب مدیران مدارس تا انتخاب وزیر آموزش و پرورش. 

- احساس مسئولیت فرهنگیان در راستای برآوردن خواسته های صنفی با مشارکت تعداد زیادی از آنان به عنوان کاندیدا.

- حذف محدودیت های زمانی و مکانی جهت شرکت اعضای صندوق در این انتخابات.

- کاهش بسیار زیاد هزینه های تبلیغاتی به سبب استفاده از فضای مجازی.

- سرعت در اعلام نتایج با توجه به فرایند الکترونیکی انتخابات.

انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و درس های آن

نقاط ضعف

- فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی.

- پایین بودن میزان دانش لازم در بین اعضای صندوق، جهت شرکت در فرآیند رأی گیری.

- کافی نبودن اطلاع رسانی و آموزش های برخط برای انجام فرآیند رأی گیری و ابهام در شیوه گزینش نهایی اعضا.

- عدم کنترل، نظارت و پیش بینی لازم در خصوص دسترسی برخی از کارشناسان ادارات و مناطق به اطلاعات اعضا.

- فقدان یک سازوکار منظم و شفاف بر فرآیند انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان

- مشتبه شدن امر انتخابات صنفی با انتخابات مجالس شورای اسلامی و شهر و روستا از سوی برخی از کاندیداها و حامیان آنها.

- مشاهده ی مواردی از وجود آفت عضویت یک فرد در چند ستاد مجازی و اعلام حمایت همزمان از چند کاندیدا.

- آشنایی بسیارکم فرهنگیان و کاندیداها با وظایف اعضای هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان.

- تشکیل ائتلاف های قومی، ایلی، طایفه ای، منطقه ای و مدرسه ای برای جلب آرا در برخی موارد.

- انگیزه پایین و اعتماد بسیار کم فرهنگیان به شرکت در این گونه رویدادها.

- جایگزینی الگوی جمع آوری آرا از منزل به منزل به مدرسه به مدرسه در پاره ای از مناطق.

- پایین بودن میزان آشنایی برخی از اعضای صندوق با اینترنت و فناوری های نوین.

- سپردن اطلاعات شخصی (کد ملی و ...) برخی از اعضا توسط خود به دیگران و تفویض اختیار انتخاب.

- زمانبندی نامناسب در خصوص شروع تا پایان مراحل مختلف انتخابات.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه  استان ها و شهرستان ها/

مصوبه اخیر وزارت آموزش و پرورش در مورد ممنوعیت برگزاري هر نوع آزمون از جمله تيزهوشان ، نمونه دولتي و ساير مدارس خاص و یا انحلال مدارس سمپاد واکنش های متفاوتی را برانگیخته است .

«  حیدر بایزیدی » از  استان کردستان در این مورد مطلبی ارسال کرده است .

« صدای معلم » از همگان به ویژه فرهنگیان دعوت می کند تا دیدگاه های خود را در این باره برای ما ارسال کنند .

« صدای معلم » رسانه ای برای انتشار نظرات و آراء همگان است و  محتوای آن ها لزوما مورد تایید این رسانه نیست .

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ در این بیانیه آمده است :
مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و مدارس خاص واکنش های متعددی را در جامعه ،بین نمایندگان مجلس ،اساتید دانشگاه های علوم تربیتی ،فرهنگیان به دنبال داشت.

گروه گزارش/  پس از اتمام مرحله نخست انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان ؛ « صدای معلم » در مطلبی با عنوان :

" صدای معلم به جد از مسئولان وزارت آموزش و پرورش انتظار دارد قبل از برگزاری سایر مراحل انتخابات شفاف سازی را انجام دهند "

تعیین صلاحیت معلمان نوعی توهین به ساحت معلم و تعلیم و تربیت است ؛ آمار شرکت کنندگان استانها و درصد اعضایی که در انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان شرکت کردند معلوم نیست " ( این جا ) نسبت به آن واکنش نشان داد .

در آن مطلب آمده بود : " آقای حصیری توضیح نداده اند که این کمیته ها چگونه انتخاب شده اند. اینکه در یک انتخابات ناظر و مجری و رسیدگی کننده به شکایات همگی توسط یک مرجع انتخاب شوند و نهایتا تمام کمیته ها به آقای حصیری و وزیر ختم شود، اعتماد به انتخابات را کاهش می دهد.

انتظار می رود برای جلوگیری از تقویت شبهات در مورد مهندسی انتخابات، اسامی ناظران ، چگونگی انتخاب آنها و تعداد آرای هر یک از داوطلبان چه آنها که انتخاب شده اند و چه آنها که انتخاب نشده اند اعلام شود... "

امروز سه شنبه اول اسفند وزارت آموزش و پرورش نسبت به آن واکنش نشان داد . ( این جا )

اکنون با توجه به میزان مشارکت حدود 180 هزار نفری از حداقل  800 هزار عضو صندوق ذخیره فرهنگیان ( 88 درصد فرهنگیان کشور عضو این صندوق هستند ) که مشارکت کم تر از 25 درصد را گواهی می دهد؛ این پرسش جدی مطرح است که آیا افراد منتخب می توانند نماینده قانونی و واقعی اعضای صندوق باشند ؟

« صدای معلم » پیش از آن  به دفعات نظر خود را در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرده است : ( این جا ) و ( این جا ) و ( این جا ) و ( این جا )

حجم جامعه پذیری غیراستاندارد ما در مدارس بیش از حد ظرفیت دانش آموزان مان است یا جریان جامعه پذیری در مدارس ما حدود و تعریف مشخصی ندارد/ بازدیدها اصولا از مدارس خاص و نوساز صورت می گیرد. مثل مدارس شاهد ، نمونه دولتی ، مدارس تیزهوشان یا مدارس بالا شهری . لذا مسئولین دل و جرأت رفتن به مدارس محروم روستایی و شهری برای مشاهده اوضاع اسفبار فضا و محیط آموزشی یا نابرخورداری امکانات آموزشی آنان را ندارند/ این بازدیدها غالبا بار فرمایشی یا نظارتی دارند و کمتر به حل مسأله یا مشکل منجر می شوند/ در گذشته هدف از بازدیدها بیشتر پیدا کردن مو از ماست بود اما امروز بازدیدها برای تهیه گزارش از امن و امان بودن اوضاع مدارس است ، چون قبلا اطلاع رسانی می شود/ هم مدیر و هم فرد بازدید کننده از ضعف ها یا کاستی ها مطلع هستند اما هر دو دروغ یکدیگر را از قبل برای مرتب بودن همه چیز در مدرسه به هنگام قبول مسئولیت باور کرده اند ، یک رضایت متقابل و مسالمت آمیز/ در اغلب بازدیدها امکان تنبیه و تذکر است اما تشویق یا پاداش به ندرت مشاهده می شود. اگر هم باشد برای مدیراست نه زیر مجموعه . زیرمجموعه با زبان شفاهی و تعارف تشویق می شود اما مدیر به صورت کتبی و مؤثر در سابقه اش تشویق می شود/ ما حتی برای بازدید یک متصدی کارشناس ابتدایی یا متوسطه و یا سرگروه آموزشی نیز چنین احساسی را داریم. ترس کارکنان مدرسه با دویدن بی امان از این اتاق به اتاقی دیگر.../ همه ما در جلساتی با چنین مقاماتی در مدرسه نشسته ایم و می دانیم که سکوت کُشنده ای جو آن را آزار می دهد اما ندایی از کسی بلند نمی شود. اغلب ما شهامت و جسارت طرح مسأله یا بیان مشکل را در جمع با مسئولین یا مقامات نداریم و اگر معلم نترسی هم قصد بیان دردسرهای موجود بنماید با ایما و اشاره مدیر، مسکوت می ماند

منتشرشده در یادداشت

در این تمایزیابی‌ها به‌تدریج «پول» به مهم‌ترین ابزار تبدیل شده است/ پرسش این است که چرا تا این اندازه نسبت به برنامه‌ها و سیاست‌های برخی سازمان‌ها ازجمله آموزش و پرورش بدبینی وجود دارد؟ چرا این تصور وجود دارد که حتی یک سیاست خوب در جعبه‌سیاه آموزش و پرورش ممکن است به نتایج بد منجر شود/ این وضعیتی است که بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی با آن مواجه‌اند/ گر طراحی چنین سیاست‌هایی در منظومۀ سیاست‌های آموزش و پرورش به‌طور شفاف توضیح داده نشود، حتی افراد و گروه‌هایی که ممکن است تا پیش از این از حذف آزمون‌ها و حتی مدارس متمایزکننده و برچسب‌زننده دفاع می‌کردند، حال در برابر آن مقاومت کنند

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور