گروه گزارش/
یک روز معلمان بنابی را تهدید و از آنان شکایت می کنند .
یک روز معلمان آذربایجان شرقی ...
یک روز کلاس های آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی را منحل کرده و آنان را تهدید می کنند و کسی هم پاسخ گو نیست .
یک روز وزارت آموزش و پرورش به خاطر تنویر و آگاه سازی افکار عمومی در مورد مدارک تحصیلی و اظهارات خلاف واقع « علی الهیار ترکمن » معاون وزیر آموزش و پرورش اطلاعیه تهدیدآمیز در مورد یک رسانه مستقل صادر می کند .
و اکنون مدیر مدرسه ای در شهرستان جیرفت خانواده دانش آموزی را که تنبیه شده است را تهدید می کند و حراست هم هم آوا می شود .
آیا « تهدید منتقدان " به یک فرهنگ سازمانی در زمان وزارت بطحایی تبدیل شده است ؟
نامه « امیرحسین محمود وند » خطاب به رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش را می خوانیم .
تهران
دقت که می کنی همانند زندگان ، مردگان نیز نیازمند عناوینی برای پیشوند اسامی خویش بر روی سنگ سرد بی روح روی قبر هستند/ راستی ما انسانها از درونمایه خود چرا احساس کمی می نماییم که به طور قراردادی متعهد شده ایم تا در یک کلمه کل حیثیت و معلومات خود را با یک عنوان یک کلمه ای به دیگران تبلیغ یا تحمیل یا تعلیم کنیم/ وقتی به هنگام معرفی خود تواضع به خرج نداده و خویشتن خویش را با عنوان دکتر فلانی یا مهندس بهمانی هستم ذکر می کنیم در واقع اعتماد به نفس لازم در حرکات و سکنات خود نداریم یا کمبودهای درونی خود را با این عناوین ، می پوشانیم یا بدان غنا می بخشیم./ سلام دکتر خوب هستید؟ آقای مهندس چطورید؟/ ما حرف حسابی برای گفت و گوی با یکدیگر نداریم. یا حرف های ما محتوی باارزش یا قابل استفاده ای ندارد.ما از توانایی های یکدیگر یا از زمان ، سود استفاده لازم را بهره مند نمی شویم/ عمق فاجعه وقتی تلخ تر است که میوه فروش محله یا هر کاسب دیگر شما را با این پیشوندها خطاب می کند تا هم بیشتر خرید کنید و هم گران بخرید/ ظاهر بینی و توجه به جلوه های ظاهری ،نبود تفکر معنایی و عمقی ، ارزش قائل نشدن به ذات ارزشمند انسانی ، هم مسیری با دیگران بدون اندیشه از عوامل و دلایل انتظار ذکر عناوین یا پیشوندهای ممتاز جامعه توسط دیگران است...
گروه اخبار/ مدیر مدرسه ای در شهرستان جیرفت دانش آموز مدرسه « شهید فاریابی » را به طرز فجیعی مورد تنبیه بدنی قرار دارد .
طی فراخوانی از اعضای خود می خواهند که انتقادات یا پیشنهادات خود را ارائه نمایند. استقبال از فراخوان به غایت اندک بود/ رونق نقد و نقادی پیش از هر چیز وابسته به کارکردی بودن انتقادات است/ در ایران گسترش فرهنگ نقادی ارتباط مستقیمی با بهبود وضعیت سیاسی کشور دارد/ گسترش فرهنگ نقادی همچنین نیازمند آموزش و جامعه پذیری مناسب است. اینکه خانواده، مدرسه و جامعه چگونه می توانند در عمل موجبات پرورش نسلی جست و جو گر حقیقت و پای بند به ویژگی هایی از جمله خردورزی، مداراجویی و جسارت متفاوت اندیشیدن را در نسل های آتی فراهم آورند/ در وضعیت کنونی به نظر می رسد خانواده ها بیشتر درگیر مساله شکاف نسلی، مدرسه درگیر کنکور زدگی و جامعه هم ناامیدانه راهی برای خروج از بحران های عدیده جست و جو می کند/ رونق نقادی اگر چه کاری بلندمدت و نیازمند انباشت تجربیات خردورزانه است ولی زیستن در جامعه ای که با پدیده " تلنبار شدن مسائل حل نشده" مواجه است، به طور جدی می تواند انگیزه های انتقادی برای اصلاح را کاهش دهد/ ناامیدی از زمانه به یک پز روشنفکرانه بدل شده و تلاش بلند مدت برای اصلاح برخی رویه ها نشانه بلاهت تلقی می شود/ در جامعه کوتاه مدت و پیش بینی ناپذیری چون ایران دشوار است که دیگران را به صبوری ورزیدن برای نقد و نقادی فراخواند/ هیچ معجزه ای در انتظار نیست/ حتی با یک نقد کوتاه هم می شود در زمره بهبود خواهان درآمد...
گروه گزارش/
1- اعتراضات و تجمعات آموزش دهندگان پس از تصویب و ابلاغ قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی شروع شده و تاکنون گروههای مختلفی برای پیگیری مطالبات خود به وزارت و سازمان مراجعه کرده اند و همواره با پاسخگویی دوستانه و منطقی مدیران سازمان نهضت سواداموزی مواجه بوده و هیچ نشانه ای از برخورد سلیقه ای سازمان با آموزش دهندگان مطرح نبوده است.
۵- برخورد با ثبت نام های کاذب و تعداد اندکی از افراد که طبق آیین نامه آموزشی سازمان در کلاسها حضور نمی یابند ؛ یک رویه ثابت و معمول است و نباید اجرای این مقررات به منزله برخورد با معترضین تلقی شود.
۶- لازم است کد ملی و مشخصات آموزش دهندگانی که مدعی حذف کلاس خود به دلیل تجمع در جلو مجلس یا وزارت شده اند اعلام تا بررسی لازم صورت پذیرد....
این ها بخش هایی از جوابیه ای است که « سازمان نهضت سوادآموزی » در پاسخ به انتقاد صدای معلم در مورد نوع و نحوه برخورد با آموزش دهندگان منتقد ارسال کرده است . ( این جا )
در نشست رسانه ای رئیس این سازمان که در دوم دی ماه در محل این سازمان برگزار گردید ( این جا ) صدای معلم خطاب به « باقرزاده » رئیس سازمان نهضت سوادآموزی چنین عنوان کرد :
" اخبار و گزارش های رسیده به صدای معلم حاکی است که در هفته های اخیر کلاس های تعدادی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی را که در تجمعات اخیر شرکت داشته اند توسط " سازمان نهضت سواد آموزی " منحل شده اند ....
سازمان نهضت سوادآموزی با ارسال جوابیه ای در 6 بند برای صدای معلم عنوان کرد :
هیچ نشانه ای از برخورد سلیقه ای سازمان با آموزش دهندگان مطرح نبوده است ...
پس از اننشار این جوابیه بسیاری از این آموزش دهندگان ضمن تماس های مکرر با صدای معلم عنوان کردند که شامل هیچ یک از موارد عنوان شده در این اطلاعیه نیستند و کلاس های آن ها فقط و فقط به خاطر شرکت در اعتراضات و تجمعات منحل شده است .
از سوی دیگر مسئولان سازمان نهضت سواد آموزی حاضر به پاسخ گویی شفاف در این مورد نیستند و کار را به یکدیگر پاس می دهند پرسش بنده این است که چرا انحلال کلاس های آموزش دهندگان فقط باید منحصر به کسانی باشد که در تجمعات و اعتراضات شرکت کرده اند ؟
چرا شما به عنوان یک " مقام مسئول " از مطالبات قانونی این معلمان مانند آن چه گفته شد و نیز بحث " بیمه و سوابق آموزش دهندگان دفاع منطقی و شفاف انجام نمی دهید ؟
چرا « منشور حقوق شهروندی » توسط شما و مجموعه شما رعایت نمی شود ؟
شما با این روند چگونه می خواهید حتی راهبردها و سیاست های اجرایی سازمان نهضت سواد آموزی در سال 96 مصوب جلسه مورخ 16 / 12 / 95 را اجرایی کنید چه برسد به منشور حقوق شهروندی !"
پاسخ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به پرسش های صدای معلم ضمن تاکید بر مواضع قبلی این بود :
" علی القاعده این حق برای سازمان محفوظ است که هر جا تشخیص داد یک کسی در انجام رسالت و کارش کوتاهی می کند از آن موسسه بخواهد یک آموزش دهنده واجد شرایط دیگری جایگزین کند .
من خواهشم این است که بالاخره رسانه مطالبه گر حقوق و مطالبات شهروندان است .
الان عرض می کنم . قبلا هم در آن پاسخ عرض کردم و گفتم شما کد ملی آن آموزش دهنده هایی را ادعا کردند به خاطر تجمع کلاس های ما را منحل کردند بدهید .
بگویید : این ! این فرد !
سیستم هست . آقای دکتر ... بررسی می کند و می گوید کدام آموزش دهنده ؟
ما که نمی توانیم بیائیم این جا و بگوییم انبوهی از آموزش دهندگان ...."
خانم« کارگری » از آموزش دهندگان سوادآموزی است که در نامه ای به صدای معلم خواهان شفافیت ، پاسخ گویی و احترام به قانون از سوی مسئولان این سازمان گردیده است .
« صدای معلم » آمادگی خود را برای پاسخ گویی مسئولان سازمان نهضت سوادآموزی اعلام می کند .
بسمه تعالی
با سلام و احترام
کارگری از آموزش دهندگان مشمول قانون مصوب 3 / 6 / 1395 نهضت سوادآموزی استان اصفهان هستم.
کلاسم را در تاریخ 22 آذرماه 1396 روز بعد از تجمع درب مجلس به دستور آقای باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی منحل کردند و بعد از گذشت یک ماه هنوز پاسخی کتبی ارائه نکرده اند.
با توجه به تمام بازرسی ها تاکنون نتوانستند هیچ تخلف آموزشی به صورت کتبی ارائه کنند.
کلاس دوره انتقال اتباع طرح کمیساریا در تاریخ 13 تیرماه 1396 ثبت و جاری شد و در 5 دی ماه 1396 پایان می پذیرفت. با هماهنگی که بین سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت سوادآموزی استان اصفهان صورت گرفت تصمیم گرفتند که کلاس را بدون دلیل منحل و به آموزش دهنده دیگری واگذار نمایند و این قائله را ختم کنند.
این کلاس در زمان امتحانات پایانی منحل شد و شش ماه آموزش این کلاس بر عهده من بوده است.(استشهادیه سوادآموزان با امضا و اثر انگشت موجود است.)
من تمام تلاشم را برای دفاع از حق خود در حیطه قوانین تا این لحظه انجام داده ام و با وجود آنکه حق الزحمه سال گذشته خود را هنوز نگرفته ام باز هم شش ماه برای این کلاس تدریس مناسب را تا آخرین لحظه بر طبق ضوابط انجام دادم.
با تمام این اوصاف در کمال بی انصافی نه تنها وضعیت نابه سامان ما مشخص نشد بلکه با انحلال کلاسهایمان ما را در دریا غرق کردند و از نم دار شدن ترسانند. این هم نمونه پیگیری و داشتن حقوق شهروندی است.
با سپاس از رسانه صدای معلم
این که دوره ی ابتدایی پایه و اساس آموزش برای دوره های بعد هست جای هیچ شک و شبهه ای نیست.
حال این سوال مطرح می شود که در نظام آموزشی ما چه جایگاهی دارد؟
آیا مسئولین آموزش و پرورش به این باور رسیده اند که شاکله ی نظام آموزشی از ابتدایی شکل می گیرد؟ و اگر ادعا کنند و در تعارفات کلامی چندین سبد سخنان رنگ و لعابدار از جایگاه ابتدایی ارائه دهند؛ بازجای این پرسش هست،که آیا برنامه ای برای توسعه ی ،رشد و تعالی آن اندیشیده اند؟
قطعا جواب این سوال ها در یک کلمه هست : " بله"
ولی چیزی که در مدارس شاهد آن هستیم، جواب آن هم یک کلمه هست : " خیر "
مقطع ابتدایی بستری است که اولین بذرهای آموزشی در آن نهاده می شود .
اولین تصویرهای ذهنی از آموزش، فرهنگ جمعی، تعامل با دیگران، نظم پذیری، جایگاه علم و ... در ذهن دانش آموزان نقش می بندد.
آیا ما با این ساختار و محتوا به اهداف متعالی، خواهیم رسید؟
یا این " ره به ناکجاآباد است"؟
آیا با این ساختار، به اهداف شش گانه سند ، دست خواهیم یافت؟
در باورهای خوش بینانه ی رویایی پسند، قابل دست یافتنی است ! اما، در باور های ذهن های منطقی و علم مدار ، " زهی خیال باطل" هست.
امروز به جرات می توان گفت که "مدرسه گریزی" به شدت در حال افزایش هست، این واژه ی مدرسه گریزی را فضای ذهنی دانش آموزان می توان تعریف کرد ؛ نشانه هایی از بی رغبتی، رفتارهای نابه هنجار در مدرسه،به اجبار والدین به مدرسه آمدن ،ضعف دریادگیری ، غیبت ها و تاخیرهای مکرر و....
به همین خاطر می خواهیم مقطع ابتدایی را از دو موضوع بررسی کنیم:
۱- از نظر شکلی
۲- از نظر محتوایی
از نظر شکلی اگر سردر مدرسه را برداریم از فضای حیاط و کلاس نمی توانید تشخیص دهید که وارد یک مدرسه ابتدایی شدید یا متوسطه.
کلاس ها با چند عکس و پرده رنگ ابتدایی گرفتند، حیاط برخی مدارس به قدری کوچک است که اگر از دانش آموزان بخواهید هر کدام به اندازه ی یک دست از هم فاصله بگیرید دیگر هیچ فضای خالی نمی ماند.
از طرفی مدارس سه یا چهار ظبقه ای داریم که دانش آموزان مجبورند هر روزه با کوله پشتی های سنگین آن را طی کنند .
۲- از نظر محتوایی ، تعدد کتاب ها و حجیم بودن محتوای کتاب ها و گاهی ناکارآمد معضلی بزرگ در نظام آموزشی است .
انگار تمام وقت دانش آموزان باید با پازل آموزش پر شود، و هیچ فضایی برای پردازش داده و تولید و ابتکار نباید باشد .
این روند آموزش ناکارآمد فقط در سطح اندوخته ها باقی می ماند و با نسیم تعطیلات تابستانی به ورطه ی فراموشی می رود .
لذا بهتر آن است که حجم کتاب ها را کم کرد و برخی از کتاب ها را در یک عنوان آورد تا هم معلم فرصت بهتری برای خلاقیت داشته باشد و هم این که به جای این حجم زیاد آموزشی را به خورد بچه ها بدهیم .
به دانش آموزان خود فرهنگ جمعی، ملی و انسانی را آموزش دهیم.
و همچنین باید آموزش را در غالب بازی اجرا کرد تا فضای آموزشی رعب آور و خشک نباشد و فضایی پر نشاط و پر انرژی باشد.
متاسفانه با این تعداد دانش آموز که آموزش و پرورش برای هر کلاس تعریف کرده، معلم نقش یک مبصر برتر با دامنه اختیارات بیشتر را دارد.
امیدوارم مسئولین، مقطع ابتدایی را پایه رشد و تحولات مقاطع دیگر ببینند و چاره ای برای کیفیت و توسعه ی آن بیندیشند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید